Jarrujen laahaaminen

Aloittaja Bisti, 15.04.11 - klo:16:43

« edellinen - seuraava »

Mikä jarru ongelma?

Käsijarrun jäätyminen
27 (28.7%)
Takajarrut jumittaa
47 (50%)
Etujarrut vähän päällä
7 (7.4%)
Ei ole ollut ongelmia jarrujen laahaamisen kanssa
25 (26.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 94

Bisti

Huomasinpa tuossa kun tuli touranilla ajettua että siinähän laahaa perhana takajarrut. Tai ainakin toinen, koska ajon jälkeen on koko vanne ihan kuuma (ei nyt tulikuuma, mutta selkeästi on lämpöä ottanut). Koitin sitten tunkilla nostaa ja pyöritellä renkaita, niin kyllä se selkeästi huonommin pyöri kuin toinen takarengas. Renkaankin irroitin ja selvästi näki että jarrupala oli kulunut. Yritin sitten hieman putsata jarruja (lähinnä vedellä ja CRC:tä yritin noihin liikkuviin osiin saada), mutta onko noille oikein muuta tehtävissä kuin viedä huoltoon. Itsellä ei ole työkaluja/taitoja/aikaa alkaa purkamaan koko jarrusatuloita. Tätä se on kun on auto naisen käytössä, ei ne huomaa vaikka ajaisivat takapyörät lukossa (mitenkään yleistämättä  ;D)
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

jni

Huoltoon joudut viemään, jossa sen herkistävät. Naisen käytössä on näköjään jarrutettu "kevyesti" eli takajarruja ei liene käytetty juurikaan.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Guest-119791

Lie siellä liukutapit ja/tai jarrupalojen kiinnitysklipsut/kitinänvaimennuslevyt mitkä jumittavat. Nuo voi jokseenkin kotikaluin korjata, mutta jos tilanne on niinkuin mainitsit niin helpoinhan se on viedä liikkeeseen.
Homma kuitenkin onnistuu tsekata itsekin siis irroittamalla jarrujen liukutappien toinen puolikas irti ja kääntämällä satula "auki" levyn päältä. Sitten voi liukutappeja liikutella, ja kokeilla onko palat miten jumissa. Tarvii perus lenkkiavaimet sekä mahdollisesti jarrumäntätyökalun. 20e värkit siis.

Periaatteessahan tuo on helpoin ja kätevin tehdä aina renkaanvaihdon yhteydessä jolloin satula on näkösällä muutenkin.

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3950797#post50122390
Tuossa vielä kuvalliset ohjeet siististä ympäristöstä. Hommahan tosiaan on osien vaihtoa lukuunottamatta sama kuin palojen vaihdossa. :)

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4234178
Tossa vielä levyjen vaihdon ohjeet, jossa enemmän liukutapeista juttua, sekä jarrumännän takasin puristamisesta selkeet kuvat.

Marko

Tuskin tuon ikäisessä tuskin vielä muuta jumissa kuin palat.Itse vaan herkistelee,niin säästää monta kymppiä,ei ollenkaan vaikea homma 8)
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Bisti

Täytyy katsoa jos tuosta pesusta + rasvauksesta + kopistelusta jotain hyötyä olisi ollut. Pitää ottaa huomenna ajolenkki ja polkea jarruja ihan tosissaan, josko ne siitä lähtisi taas toimimaan hieman jouhevammin. Jos ei auta niin pitää viedä herkistettäväksi.

Naiset + autot, ei hyvä yhdistelmä  ;)
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

Bisti

Osaakos joku sanoa miten toimii käsijarru noissa touraneissa? Onko siellä joku piilotettu mekanismi (rumpu?) vai käyttääkö ihan tuota samaa sylinteriä ja jarrupaloja kuin käyttöjarrukin? Pohdin vain että onko käsijarrun rämppäämisellä mitään vaikutusta mahdolliseen laahaamiseen.

tsiih

Ei ole vaikutusta kuten ei myöskään käyttäjällä tai jarrutusvoimakkuudella tai pipon värillä ::) Samaa mäntää ja paloja käyttää. Ei auta polkemiset myöskään.
Mitään crc:tä ei jarruihin pidä laittaa, ei auta yhtikäs mitään ja ei kestä kuumaa ->valuu kitkapintoihin.
Kannattaa viedä huoltoon jos ei ole resursseja yhtä pulttia avata, todennäköisesti siis vain palat jumissa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 16.04.11 - klo:06:14
Mitään crc:tä ei jarruihin pidä laittaa, ei auta yhtikäs mitään ja ei kestä kuumaa -> valuu kitkapintoihin.

CRC on jo muutenkin ihan vihoviimeinen aine "voiteluun", korkeintaan sillä liottaa ne wanhatkin rasvat pinnoista pois => lopputulos on vieläkin kuivempi kuin ennen CRC:tä >:(
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Bisti

Ei ole vaikutusta kuten ei myöskään käyttäjällä tai jarrutusvoimakkuudella tai pipon värillä

Aina voi syyttää käyttäjää, etenkin naispuolista ja varsinkin silloin jos itse on tällainen sovinistisika  ;). No ei vaiskaan, mutta kyllä tuolla "käyttämättömyydelläkin" varmaan jotain vaikutusta on.

Mitään crc:tä ei jarruihin pidä laittaa, ei auta yhtikäs mitään ja ei kestä kuumaa ->valuu kitkapintoihin.
Kannattaa viedä huoltoon jos ei ole resursseja yhtä pulttia avata, todennäköisesti siis vain palat jumissa.

Eikös tuo CRC nimenomaan pitäisi auttaa tuohon jumimiseen? Tietysti se kuluu heti sieltä pois, mutta jos nyt vähän olisi liuottanut paskoja pois männän ja liukutappien ympäriltä. Selitäpäs tyhmälle nyt että miten nuo palat on jumissa? Jos nyt menen avaamaan tuon toisen liukutapin, niin saanko siinä putsattua/ irroiteltua noita paloja vai joudunko tekemään koko purkuoperaation? Entä onko vaarana että en saa enää laitettua osia takaisin paikoilleen ilman männänpuristustyökalua, jos mäntä työntyy avattaessa hiemankin ulos --> joudun joka tapauksessa purkamaan koko laitoksen.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 16.04.11 - klo:08:53
Selitäpäs tyhmälle nyt että miten nuo palat on jumissa?

Mitä itsellä on ollut jumissa niin ne on juuri nuo palat, jotka jumittaa ylä ja alaliukupinnoiltaan. Eli sen verran pitää purkaa että saa palat pois ja sitten niiden pintojen puhdistus missä pala liukuu "sivusuunnassa". Myös vastaavista pinnoista palan ylä ja alapäästä kannattaa vaikka viilalla pyyhkäistä ruosteet pois.

Jarruissa joissa satulan takapuolella on ne kaksi pulttia, on helppo avata nuo pultit ja kääntää satula irti, ja palat pääseekin siitä vaan nappaamaan pois. Mäntään, käsijarrun kiinnitykseen ja jarruletkuun ei tarvii koskea.

Mutta sitten uudemmissa on näitä kuusiokolo kannoilla olevia tappeja (ATE?) ja itsellä jäi sellainen satula irrottamatta jostain syystä vaikka nuo kuusiokolotapit sainkin irti. Samoin sähköiseen seisontajarrun omaavaan systeemiin en koske.

Edit. Niin lisäys vielä, jos ei halua itse ryhtyä niin näähän on niitä hommia jotka kannattaa viedä lähimmälle (ja halvimmalle) pajalle.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Bisti

Eli siis nuo kuvassa nuolella merkityt kohdat siellä jumittaa? Kysyin tuossa parilta "pajalta" tarjousta jarrujen puhdistuksesta ja herkistelystä, jos nyt hirveitä summia yrittävät nyhtää niin täytyy alkaa vatuloimaan itse (ja viedä sitten pajalle kun on rikkonut itse jotain  8)). Onko noissa pulteissa ihan normaalit aukeamis/kiristyssuunnat?

Arcca

Joo, noita kohtia minä tarkoitin. Mutta onpas siistin näköiset jarrut tuossa. Tuossa missä kuvassa on peltiä (värinävaimmennin?), on meikäläisen vanhoissa pasuunoissa ollut vaan ruostetta ja p*skaa jotka poistamalla on jumit lähteneet.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 16.04.11 - klo:12:16
Joo, noita kohtia minä tarkoitin. Mutta onpas siistin näköiset jarrut tuossa. Tuossa missä kuvassa on peltiä (värinävaimmennin?), on meikäläisen vanhoissa pasuunoissa ollut vaan ruostetta ja p*skaa jotka poistamalla on jumit lähteneet.

Ei ole omista jarruista tuo kuva, olisikin :)
ConD linkittämistä kuvista ryöstin ;)

Guest-120093

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 16.04.11 - klo:13:00
Ei ole omista jarruista tuo kuva, olisikin :)
ConD linkittämistä kuvista ryöstin ;)
Minähän sanoin että siistit paikat tehdä remppaa :)

Tosiaan nuista näyttämistäsi kohdista kun rappaa roskat, ruosteet sun muut pois, ja jos vielä tuntuu ahdistavan niin näyttää kevyesti viilaa paloille niin jo pitäisi alkaa taas pelaamaan. Sen liukutapin pultin irroittaminen on melko yksiselkoista. Toisella kiintoavaimella pidetään liukutappia paikallaan, ja toisella kiinto/lenkkiavaimella sitten pyöritetään pultti pois mikä vapauttaa toisen laidan "auki käännettäväksi".

Late

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 16.04.11 - klo:12:05
Eli siis nuo kuvassa nuolella merkityt kohdat siellä jumittaa? Kysyin tuossa parilta "pajalta" tarjousta jarrujen puhdistuksesta ja herkistelystä, jos nyt hirveitä summia yrittävät nyhtää niin täytyy alkaa vatuloimaan itse (ja viedä sitten pajalle kun on rikkonut itse jotain  8)). Onko noissa pulteissa ihan normaalit aukeamis/kiristyssuunnat?

Noihin nuoli kohtiin kannattaa laittaa kupari tahnaa :)

Bisti

No nyt on operaatio tehty, eli avasin tuon toisen liukutapin pultin, otin palat irti, puhdistin, viillasin ruosteet pois (todella hienolla timanttiviilalla), laitoin kuparitahnaa ja kasasin paketin takaisin. Vaikutus: ei niin mitään, tuntuu että laahaa vaan enemmän. Mikähän tuossa nyt meni pieleen?

Guest-120415

Kokeilitko pyöriikö jarrulevy/napa herkästi ilman jarruja? Voi olla napakin kaput...

Wekotin

Tai jarrulevy kiero tai huonosti paikallaan.

Bisti

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 17.04.11 - klo:15:21
Kokeilitko pyöriikö jarrulevy/napa herkästi ilman jarruja? Voi olla napakin kaput...

Tuota en huomannut kokeilla, tuli itsellekin siinä vaiheessa mieleen kun oli saanut paketin takaisin kasaan. En kuitenkaan usko navassa olevan vikaa, koska itse jarrulevy on todella kuuma, ja käsijarrun rämppäämisellä + jarrun kopistelulla jumitus hellittää hieman. Ei tuo jumittaminen nyt mitään ääretöntä ole, kyllä napaa käsin pyörittää mutta kuuluu rohinaa kun palat vastaavat levyihin ja ajossa kuumenee aika kuumaksi (selkeästi kuumemmaksi kuin toinen puoli).

Bisti

Semmoinen tuli mieleen että olisiko viime kesänä tehdyssä jarrunestehuollossa voinut jäädä ilmaa tuonne järjestelmään tai olisi täytetty liian täyteen ja sen takia toinen puoli laahaisi? Sitähän en osaa sanoa vaikka jarru olisi laahannut koko talven, nytkin huomasin asian kun kesärenkaiden vaihdon jälkeen tarkastin rengaspaineita ja vanne hohkasi lämpöä.

Vaimoa kun tuossa tenttasin, niin oli kuulemma talvella joskus takarengas vinkunut (touranissa kyllä vinkuu tuo tuuletinkin pakkasilla, joten tästä nyt ei täyttä varmuutta ole) ja jarruttamalla olisi vinkuminen loppunut. Voi olla huonolla tuurilla tuo käsijarrukin (joka kai sekin oli talvella jäätynyt), mutta mielestäni se kyllä palautui takaisin rajoittimeen asti.

Guest-120421

Pikku vinkuna jarruista kovalla pakkasella ei välttämättä tarkoita että siellä vikaa olisi. Jarrunesteet oikein vaihdettuna ei pitäisi aiheuttaa häikkää, mutta mikäli vaihto on ollut tyyliin "vaihdetaan nesteet säiliöstä" voi jarrusatulan päässä olla mitä vain. Hankala tapaus, jos palojen ja liukujen herkistely ei auttanut.

Seuraavaksi jarrumäntää koittaa puristaa sisään kunnolla, josko siellä joku jumitus olisi. Tai vie pajalle :P

Bisti

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 17.04.11 - klo:15:41
Seuraavaksi jarrumäntää koittaa puristaa sisään kunnolla, josko siellä joku jumitus olisi. Tai vie pajalle :P

Työkalua ei ole, enkä hongkong -tavaratalosta tänään löytänyt. Luulen että nyt täytyy kallistua tuohon "vie pajalle" -vaihtoehtoon. Halvemmaksi olisi tullut ja helpommalla päässyt kun olisi vienyt suoraan. No, onpahan nyt 13mm ja 16mm lenkkiavaimet sekä kuparitahnaa, aina niitä jossakin tarvitsee  :)

HiTecci

No melkeinpä sitä samalla vaivalla kun palat irroittelee, ruikkaa hieman liukastinta sinne kumienkin alle, mäntien pinnoille ja herkistelee nekin. Tuo laahaus kun on aika 50-60 kummasta se milloinkin johtuu, palojen/satuloiden vai mäntien jumiutumisesta :-\

Etumännät käytännössä aina ovat mallia vaapaaliikkeiset = on painettavissa sisään ihan käsivoimin. Palat väliin ja pumppaa jarrut polkimella koviksi, palat pois ja männät uudelleen sisään. Toista kunnes liikkuu suht. herkästi. Palat paikoillaan sen vuoksi että jos siellä ei ole mitään vastassa, pullautat männät helposti pois sylintereistään = projektin koko räjähti kokoa kummasti kun tulee ilmaamiset yms. vielä kuvioon mukaan :-\

Takana sitten mäntien ja käsijarrun toteutus onkin melko mallikohtaista. Joissain on kässärille omat kenkänsä vaikka takajarrut ovatkin paloilla = männät ovat etujarrujen tapaan vapaaliikkeiset. Joissain missä samat palat toimivat niin kässärille kuin takajarrulle männän sisään saamiseksi sitä pitää painaa ja pyörittää samalla = tarvitsee oman erikoistyökalunsa. Tuo työkalu ei ole kallis Motonet-osana ainakaan ja kokemuksesta tuokin toimii ihan hyvin. Mutta muuten sama periaate, palat väliin, jarru kovaksi, palat pois, männät sisään... kunnes männät liikkuu suht. herkästi 8)

Edit: Siis tälläisestä työkalusta on kyse:

Motonet 76-5142 Jarrumäntätyökalu VAG/Ford/Alf 14.90 â,¬
Ja saldokin on pitkälti kolmatta kymmentä kpl about jokaisessa myymälässä ;D
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Guest-120430

Kyllä yleensä miehellä pitää olla pakillinen työkaluja. Jos ei muuten, niin isompaa tallia odottamassa. Jarrumäntätyökalu maksaa n. 15e motonet/biltema-osastolta, joten ei sekään investointina iso ole.

Vähällähän tuossa lopuntehden olet päässyt. Aina kannattaa yrittää, mutta kannattaa myös ymmärtää luovuttaa jossain vaiheessa. :) Pisteet kuitenkin että tännekin takajarrurempasta on vähän topikinalkua nyt saatu.

Bisti

Ihan kohtuullisesti on kyllä nuo jarrukengät ruostuneet, mutta yllättävän vähän oli kuitenkaan ruostetta/töhkää noissa värinänvaimenninlevyissä. Vinkkinä jos joku aikoo joskus vastaavaa operaatiota tehdä, että kannattaa avata tuo alempi liukutappi. Jos irroittaa ylemmän, ei kenkää pääse kääntämään tarpeeksi jotta palat saisi irroitettua. Käsijarrun mekanismi ja vaijeri alkaa ottaa tukivarteen kiinni.

Guest-120471

Kyllähän nuo näyttää siltä että ovat lämpöä ihan kohtuudella saaneet. Omat ovat ~210tkm ajettuina hieman siistimmät kuin nuo sinun jarrut. Värinänvaimenninlevyjen pitäisi olla sopivat, mutta ei tiukat palojen väkäsiin jotta pala pääsee liikkumaan tarvittaessa.

tsiih

Bisti, kenkäsi=satula. Kun otit satulan ylös, koititko pyörikö jarrulevy vapaammin? Oliko satula tiukassa palojen ympärillä vai nousiko ihan sormivoimalla?
Levyjarrussa ei voi jumittaa kun kolme asiaa; palat, liu-ut, mäntä. Männän jumittamisen voi aiheuttaa itse mäntä tai käsijarrumekanismi. Jos kerran palat ja liu-ut ovat tarkastetut ei jää kuin yksi syyllinen.
Oliko käsijarruvipu palautunut lepoasentoon, nojaamaan sellaiseen rajoittimeen? Jos ei, jumittaa vipu tai vaijeri.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Bisti

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 17.04.11 - klo:20:53
Bisti, kenkäsi=satula. Kun otit satulan ylös, koititko pyörikö jarrulevy vapaammin? Oliko satula tiukassa palojen ympärillä vai nousiko ihan sormivoimalla?
Levyjarrussa ei voi jumittaa kun kolme asiaa; palat, liu-ut, mäntä. Männän jumittamisen voi aiheuttaa itse mäntä tai käsijarrumekanismi. Jos kerran palat ja liu-ut ovat tarkastetut ei jää kuin yksi syyllinen.
Oliko käsijarruvipu palautunut lepoasentoon, nojaamaan sellaiseen rajoittimeen? Jos ei, jumittaa vipu tai vaijeri.

Menee nämä nimikkeet koko ajan sekaisin  :), onneksi on viisaampia korjaamassa virheet.

Tuo levyn pyörittäminen ilman satulaa tuli mieleen vasta siinä vaiheessa kun olin laittanut sen jo takaisin kiinni  ::), kyllä otti päähän.

Käsijarruvipu oli kyllä palautunut lepoasentoon, mutta aika tiukalla tuo satula noiden palojen ympärillä oli (ja mäntä aika ulkona). Siinä vaiheessa alkoi harmittamaan kun en tuollaista männänpuristustyökalua kaupasta löytänyt (kysyin, niitä ei ollut). Todennäköisesti tuo mäntä on se joka jumittaa. Koitan huomenna saada auto johonkin pajalle, jos voisivat katsoa sen kunnon työkalujen kanssa.

tsiih

Noilla työkaluilla, mitä sulla jo on vaihtaisit satulan itse  ;) Jos kerran vipu ei ollut pännissä, vaijeri ok.
Tai no, ilmausruuvi tais olla 9, 10, tai 11 mm. Eikös se ole muuten 15 mm liukutapin kanta?
Joskus ääreisharvoin vika on jarruletkussa joka ei päästä painetta pois, mutten usko siihen tässä tapauksessa.

Bisti

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 17.04.11 - klo:21:14
Eikös se ole muuten 15 mm liukutapin kanta?

13 mm on kanta ja kiristinmutteri 16 mm. Kuten ConD linkittämän DIY:n kuvassa:

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy