avaimeton oven sulkeminen?

Aloittaja baobap, 12.04.22 - klo:19:46

« edellinen - seuraava »

baobap

2019 Golfin (keyless access) ovet aukeavat vaivatta heti, kun kahvaa koskettaa, mutta ovien lukitus toimii satunnaisesti.  Välillä ovet menevät kiinni helposti ensi kosketuksella, välillä pitää asetella kättä tai kämmentä kahvalle ja painaa lujempaa ja etsiä toimivaa kohtaa.  Onko tuttu ongelma?
VW Golf 1.5 TSI DSG vm. 2019

M_M

Ei kai siinä pitäisi olla kuin yksi "toimiva kohta" lukitukselle? Se syvennys kahvan ulkopinnassa jonka päälle asetetaan vaikka peukalo. Jos koko kämmentä asetellaan kahvalle, niin se kuulostaa kovin oudolta tekniikalta.  ???

Oven ei kuulu mennä lukkoon samalla otteella kuin millä se aukeaa, jos tämä nyt jostain syystä ei ollut selvää?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

baobap

joo yritän aina ensin sulkea pelkällä peukalolla, mutta kun se ei toimi, niin yritän muita keinoja
VW Golf 1.5 TSI DSG vm. 2019

M_M

Ei kai muut sormet ole kahvan sisällä samaan aikaan kun painat peukalolla sitä sulkemiskohtaa?

Jos ei ongelma ole tuossakaan, niin joltain vialtahan tuo äkkiseltään kuulostaisi. Kyllä toimiva kessy aikalailla hyvin toimii ilman mitään hieromista. Kova vesisade ja märkä kahva joskus vähän tökkii, mutta eipä juuri muuten.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Hibah

Lainaus käyttäjältä: M_M - 12.04.22 - klo:19:53
Oven ei kuulu mennä lukkoon samalla otteella kuin millä se aukeaa, jos tämä nyt jostain syystä ei ollut selvää?

Itselleni ei ainakaan ole nuo hipaisukytkimet tuttuja, niin lienee ihan paikallaa kerrata tarkemmin? Miksi se sama "peukalolla hipaisu" ei kelpaa sekä lukitsemiseen että lukituksen avaamiseen? Mikä se toinen oikea ote sitten on?

M_M

Se peukalolla hipaisu ei kelpaa avaamiseen, koska volkkarin suunnittelijat on näin päättäneet.

Ovi avataan ottamalla ihan normaalisti kahvasta kiinni ja avaamalla se. Kun käsi tunnistetaan kahvan sisäpuolella niin lukitus aukeaa.

Lukitusta varten taas kahvan ulkopinnassa on paikka josta hipaisemalla ovi lukittuu.

Oman kokemukseni mukaan lukitseminen ei kuitenkaan oikein toimi, jos pitää kiinni kahvasta samalla tavalla kuin olisi avaamassa ovea. Sähköaivo ei kai pysty oikein tulkitsemaan halutaanko se ovi nyt avata vai lukita?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

a_jaba

Auki toiminto on niin että otetaan kahvasta kiinni kuten otetaan kun ovea avataan (vedetään kahvasta).

Lukkoon toiminto on niin että painetaan esim. peukalolla kahvan ulkopinnassa olevaa koloa.

Varmaan erilaiset toiminnot ihan käytännön järjen syistä kuten avaimessakin. Jos kauko-ohjain avaimessa olisi vain yksi nappi josta menee lukkoon ja pois lukosta aina sen mukaan kummassa tilassa lukitus on niin aika arpomiseksi menisi että onko nyt painanut ovet lukkoon vai auki.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

M_M

VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: M_M - 12.04.22 - klo:21:10
Se peukalolla hipaisu ei kelpaa avaamiseen, koska volkkarin suunnittelijat on näin päättäneet.

Eikä tämä ole pelkästään vw:n ajatusmalli vaan ainakin myös bmw tekee tuon samalla lailla. Pieni vivahde ero penarissa on että lukitus hipaisupinta on kahvan yläpinnassa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

SNG

Tossa Passatissa lukitus aukeaa ihan peukalollla hipaisemalla tai vetämällä kahvasta. Ovi aukeaa sitten kahvasta vetämällä.

Lukitus on itsellekin mysteeri. Väillä toimii peukalolla, kämmenellä tai ehkä k**vällä, välillä taas ei. Vaatiskohan että auto tunnistaa avaimen olon auton läheisyydessä? Jos avaimen paristo semityhjä niin voisko vaikuttaa? Monenmonituista kertaa lukinnut avaimen kaukosäätimellä. Joskus joutunut avaamaankin. Mysteeri!!!

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: SNG - 12.04.22 - klo:22:12
Lukitus on itsellekin mysteeri. Väillä toimii peukalolla, kämmenellä tai ehkä k**vällä, välillä taas ei. Vaatiskohan että auto tunnistaa avaimen olon auton läheisyydessä? Jos avaimen paristo semityhjä niin voisko vaikuttaa?

Vaatii että avain on lähellä ja auton ulkopuolella eli jos avain on autossa sisällä niin ei suostu menemään lukkoon.

Itse huomannut myös sen, että jos avain on samassa taskussa kännykän kanssa niin lukituksen/avauksen toiminta huononee merkittävästi, kännykkä ei kuitenkaan vaikuta auton käynnistämiseen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

SNG

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 12.04.22 - klo:22:22
Vaatii että avain on lähellä ja auton ulkopuolella eli jos avain on autossa sisällä niin ei suostu menemään lukkoon.

Itse huomannut myös sen, että jos avain on samassa taskussa kännykän kanssa niin lukituksen/avauksen toiminta huononee merkittävästi, kännykkä ei kuitenkaan vaikuta auton käynnistämiseen.

Avain toki taskussa (vasemmassa) ja kännykkä oikeassa. Eli ei selity tuolla. En vain ymmärrä miksi ongelma nimenomaan satunnaisesti lukitsemisessa.

Daatta

Kessy on ollut edellisessä ja nykyisessä kulkineessa, eikä tuon logiikan oppiminen kovin kauaa kestänyt. Emäntä ei kyllä vieläkään saa ovia auki tai lukkoon ns. luotettavasti.  ::) Jos lukitus toimii epävarmasti niin voihan kahvassa tai sen tunnistimessa olla jotain vikaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

baobap

Auto tunnistaa avaimen läsnäolon, koska oven avaus toimii aina.  Joten avaimen patteri on OK.  Minkähänlaiseen teknologiaan kahvassa oleva hipaisukytkin/kosketusnäyttö perustuu?  Tuntuu, että se toimii herkemmin paljaalla sormella kuin hanska kädessä.  Ja kytkimen toimiessa pelkkä kevyt kosketus riittää - ei tarvitse painaa.  Avaamisen kosketusalue kahvan sisäpinnassa tuntuisi olevan isompi,  Ehkä siksi avaus toimii herkemmin.  Mutta joo, ilmeisesti tämä ei ole tyyppivika. 
VW Golf 1.5 TSI DSG vm. 2019

SNG

Passatissa ei tarvitse edes kosketusta. Ilmeisesti Hall-antureilla toteutettu.

Avaus toimii kuin sinisen junan vessa, mutta sulkeminen taas ei. Aivan satunnaista milloin toimii. Paskaa designia?

M_M

Kapasitiivinen tunnistus noissa kahvoissa taitaa olla.

Lukituspainike luultavasti toimiikin paremmin paljaalla kädellä. Avaamisen anturi vaikuttaa olevan paljon isompi ja herkempi, ovi kyllä aukeaa lukosta kun vaan kättä vie kahvan sisäpuolelle, vaikka käsi ei osu mihinkään. Sulkemiseen sen sijaan vaaditaan kosketus ja paljaalla kädellä ainakin sähkönjohtavuus on parempi kuin jos välissä on hanska.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

SNG

Passatissa toimii siitä ulkopuolen anturista niin avaus kuin sulkeminen (silloin kun sattuu toimimaan). Kahvan sisäpuolella ei silmämääräisesti katsoen näy mitään antureita. Kahvasta nykäisemällä toki avautuu lukitus.

Mutta ei sotketa Passattia tähän ketjuun enempää.

Allekirjoitan kuitenkin että lukituksessa taitaa olla jotain häröä niin Golfeissa kuin Passateissa.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: SNG - 13.04.22 - klo:21:07
Passatissa toimii siitä ulkopuolen anturista niin avaus kuin sulkeminen (silloin kun sattuu toimimaan). Kahvan sisäpuolella ei silmämääräisesti katsoen näy mitään antureita. Kahvasta nykäisemällä toki avautuu lukitus.

Mutta ei sotketa Passattia tähän ketjuun enempää.

Allekirjoitan kuitenkin että lukituksessa taitaa olla jotain häröä niin Golfeissa kuin Passateissa.

Kyllä minun ex. Passatissa oli erikseen avaus ja sulku kuten golffissakin. Passatissa se ero että tunnistimet on jokaisessa kahvassa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy