2,0 TDI BKD ei käynnisty

Aloittaja japadapaduu, 06.04.22 - klo:08:45

« edellinen - seuraava »

japadapaduu

Terve.
Osaisiko joku sanoa heti suoraa, mistä lähden vikaa etsimään. Auto on nykinyt jo pidemmän aikaa säännöllisen epäsäännöllisesti.
Eilen ajoin sillä noin 200km. auto seisoi noin tunnin, eikä lähde enää käyntiin. Ei edes lupaa. Hehkun valo ei pala. mittaristoon tulee startatessa myös ratin kuva joka muuttuu punaiseksi piippauksien saattelemana. Vika koodeja ei ole vielä luettu.

Jultsu

Akun jännite? Akunkenkien kireys ja puhtaus?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

japadapaduu

En ole akkua mittaillut, mutta jaksaa kyllä startata erittäin hyvin. Oli vielä yön varmuuden vuoksi latauksessakin, mutta ei vaikutusta. Epäiletkö, että vika voisi silti olla Akussa?

Jultsu

Ei sitten jos kerran jaksaa jauhaa iloisesti. Nouseeko kierroslukumittari startatessa? Jos ei värähdäkään niin vakioveikkaus näihin ongelmiin on vioittunut kampiakselin (tai nokka-akselin) asentotunnistin, se estää käynnistymisen ja varmasti aiheuttaa myös ajossakin käyntihäiriöitä. Vikakoodeista voisi löytyä vahvistus tuolle vialle.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

japadapaduu

Kävin heti kokeilemassa. Ei noussut rinkimittari. Jos jompikumpi tunnistin rikki, niin voisiko vaikuttaa jotenkin myös siihen, että hehkuvalo ei pala? Täytyy illalla hieman tutkia tarkemmin.
Autossa oli joku vuosi sitten hieman samoja oireita, mutta en muista, että olisi hehkuvalo ollut silloin pimeänä. Silloin vikakoodien mukaan oli muistaakseni juuri tuo nokan asentotunnistin, mutta lopulta syyksi paljastui koneelle tuleva johtosarja. Ehkä viisainta kuiten tarkastaa se taas ensimmäisenä. Kiitokset!

LasseHa

Siskon autolle kävi eilen näin. Nyt kävi köpelösti saas nähdä miten  homma etenee. Siskon auto 2008 golf 2.0TDI GT Sport sammui suoraan ajosta risteykseen eikä käynnistynyt enään. Paikalle päästyä siinä ihmeteltiin ja avattiin ensin naftasodatin ja katsottiin että ok naftaa tulee. Ei käynnisty. Seuraavaksi auki jakopään koppa ja voi prkl. Hihna löysä kuin mikä eli hyppinyt yli. Ilmankos hyytyi kerralla. Sitten katsomaan huoltokirjaa että juurihan remmi vaihdettiin. No niinhän se on tehty 2v sitten ja ajettu 30tkm sen jälkeen. Autossa täysi vw merkkiliike huoltokirja ja remmi vaihdetu Volkkarilla. Saas nähä onko koko kone kaput eli osuuko tuossa BKD moottorissa venttiilit mäntiin. Nyt romu hinattu Volkkarille. Tainnu joku mennyt pieleen vaihdossa, saas nähdä kuka korjauksen maksaa. Onkohan tuosta kiristimen pultti katkennut koska hihna ei ole poikki.

o.b.

Jakopäärempasta 2v ja 30tkm ja ei varmaankaan mene VW:n piikkiin korjaukset. No aina kannattaa yrittää...

Jos huollossa on jäänyt joku osa vaihtamatta niin sitten voi olla mahkuja. Venttiileitä on ihan varmasti solmussa, joten kansiremonttia on tiedossa. Moottorin alakerta ei jakohihnan rikkoutuessa yhteydessä yleensä vaurioidu. Venttiilejä vääntyy ja keinuvipuja rikkoutuu useampia.

Nykyään kyllä suosittelevat vaihtomoottoria... Mutta ei mitään järkeä kohta 15v vanhaan autoon.

LasseHa

Joo kiva nähä mitä sanovat. Mutta jakohihnan vaihto taitaa olla tuossa BKD 180tkm ja jos VW liikkeessä teetetty vaihto ei kestä kuin 30tkm niin ja jos paljastuu esim kierteiden korkkaaminen tai pultin katkeaminen ja sanovat että eivät korvaa niin veikkaisin että kuluttaja asiamies on eri mieltä

Jultsu

Jos hihna vaihdettu merkkiliikkeessä 2 vuotta sitten, niin onko auto käynyt siellä myös viime vuonnakin perus vuosihuollossa, jossa yhtenä osana jakohihnan kunnon ja kireyden tarkistus? Tai ylipäätään missään huoltoliikkeessä josta saatu paperi matkaan että perushuollot tehty volkkarin ohjeiden mukaan? Jos ei ole, niin veikkaan olemattomia mahkuja saada sieltä mitään vastaantuloja.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy