Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.01.23 - klo:11:46
Mitä tietoa kulutuksesta on jaettu?

Joissain noissa lehtijutuissa, mutta nehän ovat enemmän tai vähemmän epärealistia arvauksia, niin kauan kun yhtäkään autoa ei oikeasti ole olemassa muualla kuin tehtaan testiradalla.


Jumi

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 04.01.23 - klo:12:14
Nostoperään (Hatchback) saa taiottua todella juhlavat tilat. Esim. Model Y:ssä on numeroiden valossa enemmän tavaratilaa kuin ID.Buzzzzzissa.

Tesla Bjornin banaanilaatikkotestin mukaan https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=0
Y.ssä 1+9 / 26 laatikkoa
ID Buzz 30 / 49 laatikkoa
buzz cargo 56 laatikkoa
Jälkimmäinen arvo penkit käännettynä.
Eli on tuossa vielä eroa, litroista en tiedä.
Ibiza 1.0 FR Dsg
Touran 1.9 DSG7

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.01.23 - klo:11:46
Mitä tietoa kulutuksesta on jaettu?
Ei lukuja suoranaisesti, mutta WLTP-rangeksi luvataan 700 km. Nykyisten MEB-autojen (ID.3) range suurimmalla 77 kWh akulla on vain 550 km. WLTP-kulutus tuolloin 15,5 kWh/100 km. Jotta päästäisiin 700 km, pitää joko akkua kasvattaa tai kulutusta pienentää. Rangen kasvatusta tuskin on tehty pelkästään akkua kasvattamalla, vaan kulutusta on myös pienennetty.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

a_jaba

Arvaan että ID.7:ssa on nettokapasiteetiltaan 95-100 kWh akku.

Kulutusta on varmaan pienennetty kaikki mahdollisia asioita optimoimalla mutta kun auton koko kasvaa ja akun koko kasvaa niin toi painaa väkisinkin enemmän kuin ID.3 77kWh akulla. Siksi veikkaan että ID.7 WLTP kulutus voi olla aika lähelle nykyisen ID.3 WLTP kulutusta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.01.23 - klo:17:55
Ei lukuja suoranaisesti, mutta WLTP-rangeksi luvataan 700 km. Nykyisten MEB-autojen (ID.3) range suurimmalla 77 kWh akulla on vain 550 km. WLTP-kulutus tuolloin 15,5 kWh/100 km. Jotta päästäisiin 700 km, pitää joko akkua kasvattaa tai kulutusta pienentää. Rangen kasvatusta tuskin on tehty pelkästään akkua kasvattamalla, vaan kulutusta on myös pienennetty.
Täytyyhän kulutuksen olla pienempi, kuin pätkäperäisessä id.3:ssa. Samoin myös akun täytyy kasvaa tuohon id.3:een verrattuna. Kulutukselle täytyy etsiä joku muu vertailukohta kuin id.3.

Hesse

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 29.12.22 - klo:20:45
Käytetyn Teslan hinta on laskenut USA:ssa keskimäärin 17% heinäkuun huipusta, kun koko markkinalla lasku oli 4%. Tesla on myös laskenut uusien Model Y:n ja 3:n hintaa 7500 dollaria.
https://www.autonews.com/retail/tesla-used-car-price-bubble-pops-weighs-new-car-demand
Kiinassa Tesla on laskenut Model 3:n hintaa 13,5% ja Y:n hintaa 10%, sen lisäksi että hintoja laskettiin lokakuussa jo 9,4%. Joulukuussa loppui Kiinan tuki sähköauton ostajille.
https://edition.cnn.com/2023/01/06/economy/tesla-china-price-cut-slowdown-intl-hnk/index.html

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 09.01.23 - klo:08:31
Kiinassa Tesla on laskenut Model 3:n hintaa 13,5% ja Y:n hintaa 10%, sen lisäksi että hintoja laskettiin lokakuussa jo 9,4%. Joulukuussa loppui Kiinan tuki sähköauton ostajille.
https://edition.cnn.com/2023/01/06/economy/tesla-china-price-cut-slowdown-intl-hnk/index.html

Harmi kun ei meidän periferiaan nämä vaikuta mitenkään. Mielellään täälläkin näkisi 10% alennuksia hintoihin mutta ei.
Ei ole kilpailua kuten Kiinassa ja kaikki autot menevät mitä myyntiin tulee niin turhaapa tuota alkaa hintoja laskemaan.

teräksenharmaa

Auto, Motor und Sportilla on seuraavaa kerrottavaa ID.7:sta:
-ensin tulee noin 80 kWh:n akulla malli, jonka WLTP range on 620
-2024 tulee malli noin 95 kWh:n akuilla 700 km rangella
-tuotantomallin ovenkahvoilla muotokerroin pitäisi olla alle 0,24 mutta enemmän kuin konseptin 0,23

Eipä tässä oikein pitkälle päästy tuolla aero-puolella. Matka-ajossa taitaa kulutus nousta selvästi Ioniq 6:tta suuremmaksi. Nähätäväksi jää, mihin hintaan iso akku tulee tarjolle.

jt

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 09.01.23 - klo:08:31
Kiinassa Tesla on laskenut Model 3:n hintaa 13,5% ja Y:n hintaa 10%, sen lisäksi että hintoja laskettiin lokakuussa jo 9,4%. Joulukuussa loppui Kiinan tuki sähköauton ostajille.
Pakkohan se on hintaa laskea, kun ei ilmeisesti enää kauppa käynyt ja tuotantoviivekkin oli kutistunut olemattomaksi, kohta olisi kaverit pyöritellyt sormiaan "giga"-tehtaalla. Kilpailu Kiinassa kovaa ja paikalliset merkit tuovat "Teslakopioita" ties minkä brändin alla joista ei ole täällä koskaan kuullutkaan. Yhdessä käynyt ihan istumassa ja ihmettelemässä, Xpeng:n kahdessa eri sedanissa, täytyy sanoa että laatuvaikutelma/materiaalit subjektiivisesti näyttivät paremmalta kuin esim Tesla 3:ssa. Auton olemuksesta näkee selvästi ketä matkittu, mutta esim. ovenkahvan toteutus sitten erilainen ja paljon muitakin pienempi eroja filosofiassa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hesse

Teslan valmistuskustannuksia on ainakin saatu alennettua vaihtamalla Model Y Performancen takajarrut Bremboista punaiseksi koristekanneksi.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4bb107de-57dc-40cb-a002-ba58b7f45f8f


a_jaba

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.01.23 - klo:10:41
Auto, Motor und Sportilla on seuraavaa kerrottavaa ID.7:sta:
-ensin tulee noin 80 kWh:n akulla malli, jonka WLTP range on 620
-2024 tulee malli noin 95 kWh:n akuilla 700 km rangella
-tuotantomallin ovenkahvoilla muotokerroin pitäisi olla alle 0,24 mutta enemmän kuin konseptin 0,23

Eipä tässä oikein pitkälle päästy tuolla aero-puolella. Matka-ajossa taitaa kulutus nousta selvästi Ioniq 6:tta suuremmaksi. Nähätäväksi jää, mihin hintaan iso akku tulee tarjolle.

Eli BINGO täällä!

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 04.01.23 - klo:18:04
Arvaan että ID.7:ssa on nettokapasiteetiltaan 95-100 kWh akku.

Kulutusta on varmaan pienennetty kaikki mahdollisia asioita optimoimalla mutta kun auton koko kasvaa ja akun koko kasvaa niin toi painaa väkisinkin enemmän kuin ID.3 77kWh akulla. Siksi veikkaan että ID.7 WLTP kulutus voi olla aika lähelle nykyisen ID.3 WLTP kulutusta.

Ja vähän haiskahtaa myös siltä että noin 80kWh on sama perus 77 kWh (netto) mikä muissakin MEB autoissa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 13.01.23 - klo:08:47
Eli BINGO täällä!

Ja vähän haiskahtaa myös siltä että noin 80kWh on sama perus 77 kWh (netto) mikä muissakin MEB autoissa.
Joo ei ole kulutus ottanut mitään valtavaa kehitysloikkaa ID.3:sta.

Mun silmään näyttää siltä, että pienemmän akun täytyy olla suurempi kuin 77 kWh. Muuten kulutusero isompiakkuiseen olisi aivan liian suuri. Jos pienempi akku olisi 77 kWh, niin isompiakkuisen pitäisi kuluttaa melkein 10 prosenttia enemän. Toki nelivetoisuus ja rengasvalinnatki voivat selittää tuollaisenkin eron, mutta noiden lukujen perusteella näkisin, että pienempi akku pitää olla vähintään 80 kWh. Jos ID.3 pääsee 553 km 77 kWh akulla, niin 620 km kuulostaa aika paljolta, kun ei ilmanvastus kuitenkaan mikään huippumatala ole tuossa Seiskassakaan.

Sinällään tässähän on kulunut jo vuosia ID.3:n esittelystä, joten akkuteknologiakin on voinut kehittyä. Toki voivat pantata akkujen päivytystä samaan yhteyteen uuden arkkitehtuurin kanssa.

TDiih

Tesla tiputti jo hinnat, melko jäätävän suuret halvennukset.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 13.01.23 - klo:08:46
Tesla laskee tänään hintoja Euroopassa.
https://www.elektroauto-news.net/2023/tesla-deutschland-senkt-preise-um-bis-zu-9100-euro

Nice, jos tulkitsin oikein niin Model Y Long Range hinta tippui pari donaa. Takavetoiseen sensijaan tuli kunnon alet.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

VG

Toisinpäin laskien, pätkän kuukausierä pidetty about samana vaikka korot nousi.
Lähteeköhän muut valmistajat ralliin mukaan?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.01.23 - klo:09:40
Nice, jos tulkitsin oikein niin Model Y Long Range hinta tippui pari donaa. Takavetoiseen sensijaan tuli kunnon alet.
Taisit tulkita väärin. Tässä tilanne ennen tiputusta:



Daatta

Uudet hinnat:

Model Y 48.990 ,
Model Y Long Range 55.990 ,
Model Y Performance 65.990 ,

Juman kekka  :)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.01.23 - klo:10:23
Juman kekka  :)

Jep. Nähtäväksi jää, miten muuta valmistajat vastaavat tähän. Flippausjuhlat lienevät nyt ohi.

GGG

Käytettyjen Teslojen hinnat romahtaa vielä enemmän kun uuden saa jo huomattavasti edullisemmin kuin eilen.

145kpl Tesla Model Y:tä myynnissä nettiautossa, seuraillaan tilannetta miten kehittyy.

Model 3 koitti tuttava tänään jo heti aamusta tarjota vaihdossa autoliikkelle, ei kelpuuttanut vaihdossa tämän suuren hintamuutoksen vuoksi, koska eivät tiedä miten hinta kehittyy lähiaikoina.

Niitä voi harmittaa ja paljon, jotka viime kesänä ostivat näitä Euroopasta uitettuja Tesloja reilusti ylihintaan (vrt. kalliimmalla kuin uuden sai).

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: GGG - 13.01.23 - klo:11:15
Käytettyjen Teslojen hinnat romahtaa vielä enemmän kun uuden saa jo huomattavasti edullisemmin kuin eilen.

145kpl Tesla Model Y:tä myynnissä nettiautossa, seuraillaan tilannetta miten kehittyy.

Model 3 koitti tuttava tänään jo heti aamusta tarjota vaihdossa autoliikkelle, ei kelpuuttanut vaihdossa tämän suuren hintamuutoksen vuoksi, koska eivät tiedä miten hinta kehittyy lähiaikoina.

Niitä voi harmittaa ja paljon, jotka viime kesänä ostivat näitä Euroopasta uitettuja Tesloja reilusti ylihintaan (vrt. kalliimmalla kuin uuden sai).
Teslalla on niin merkittävä tekijä markkinoilla, että jos vain pystyvät ollenkaan vastaamaan kysyntään, niin vaikutukset tuntuvat muidenkin merkkien hinnassa.

Daatta

Kyllä volkkarinkin on pakko järkeistää hintoja. Ja parantaa saatavuutta, nyt saa hippibussista maksaa lähemmäs 100t (tulevasta nelivetoisesta ainakin) ja odotella vuoden pari.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.01.23 - klo:11:23
Teslalla on niin merkittävä tekijä markkinoilla, että jos vain pystyvät ollenkaan vastaamaan kysyntään, niin vaikutukset tuntuvat muidenkin merkkien hinnassa.

Kyllä Teslalla on nyt paskat housussa, autot ei mene kaupaksi ja paniikissa tiputetaan hintaa että saadaan edes nykyinen myynti/liikevaihto pidettyä yllä. Tesla siis kohtaa ensimmäistä kertaa todellista kilpailua eurooppalaisilta ja kiinalaisilta autonvalmistajilta ja tässä on lopputulos, myynti sakkaa. Myös pörssissä on huomattu Teslan heikkenevä trendi. Teslan osake maksoi huhtikuussa 2022 381 USD ja nyt se maksaa jotain 113 USD, eikä tätä voi selittää kokonaan millään yleisellä taantumalla.

Kiinalaiset sähköautot on testien mukaan kehittymässä varteenotettaviksi haastajiksi Teslalle ja eurooppalaisille valmistajille. Aikanaan Kiallekin naurettiin että korealainen auto, kuka sillä kehtaa ajaa. Kiinalaiset valmistajat tekevät jo nyt lähelle 10 000 euroa halvemmalla vastaavan sähköauton kuin tuleva Opel mocca e. Kuluttajien mielipide saattaa muuttua äkkiä kun niitä saadaan tarjolle. Mielenkiintoista seurata mitä markkinoilla tapahtuu....

Yleisesti tämä hintojen tippuminen on hyvä asia kaikille, uusien ja käytettyjen sähköautojen hinnat tulevat tippumaan merkistä riippumatta. Olen varma siitä että tämä ei ole viimeinen romahdus Teslan tai muidenkaan hinnoissa.
Audi A4 1.8 TFSI

dwntime

#503
Firmalla ei velkaa, tuotannosta kaikki myydään mitä tehdään, ei toimitusongelmia kuten näillä perinteisillä pellin prässääjillä, kassassa reilu 20Mrd USD. Minusta näyttää että Teslahan voi kohta lähteä ostoksille.
Lisäksi tekevät jokaisella autolla n.30% gross marginia, eli suomeksi bruttokatetta. Voi siinä vähän laskea.

Ja kerrotko missä myynti sakkaa? Tesla laski hintoja Kiinassa ja sai samantien 30k uutta tilausta sisään. Eli toimii.

Miltä tämä minusta näyttää ei todellakaan näytä kuolonkorinalta. Tämä näyttää siltä että nyt lähdettiin sotaan. Muut rypistelevät toimitusvaikeuksissa, autot ovat kalliita ja saat sen joskus 1,5v päästä.
Minä näen että tässä jaetaan reilusti markkinaosuuksia nyt uusiksi. Ja kun se on tehty, Tesla nostaa taas hintoja.

Musk on röyhkeä kaveri ja se näkyy myös tässä.

Mikey

Eihän Tesla suinkaan ole missään kriisissä, mutta muiden valmistajien kilpailu alkaa vaikuttaa. Tesla on tähän saakka porskuttanut haluttavan brändinsä ansiosta. Nyt kun muut tekevät parempia autoja kuin Tesla, niin brändietu kaventuu.

Toinen merkittävä tekijä on Teslan asiakasprofiili USA:ssa. Tesla on ollut demokraatteja äänestävän, hieman wokehtavan, kuluttajan valinta. Nyt kun Musk on lähtenyt kaikkein kahjoimpien äärioikeistolaisten aatteiden mukaan, niin takuulla Teslan brändi eltaantuu ja pahasti sen tyypillisten ostajien keskuudessa. Ja vanhoillinen amerikkalainen ei nimen omaan sähköautoa osta.

Teslan pörssikurssi ei viime vuosina ole ollut millään tavalla yhteydessä reaalimaailmaan. Se on ollut löysän rahan pelipaperi, jolla moni on rikastunut isosti - ja nyt moni on köyhtynyt.

jt

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 13.01.23 - klo:18:52
Ja kerrotko missä myynti sakkaa? Tesla laski hintoja Kiinassa ja sai samantien 30k uutta tilausta sisään. Eli toimii.
Myyntihän sakkasi Kiinassa Q4:lla ja (Kiinan) tehdaskin alkoi olla lähellä sitä että tulee tyhjäkäyntiä, ei siis tuotantojonoa juuri ollankaan (vs esim. Eurooppalaiset yli 0,5v jonoja).

Teslan markkinaosuus kokonaisuutena markkinaan nähden siis pienenee, mikä nyt ei yllätys ole kun kilpailua ja ns. "kunnon" täyssähköjä alkaa olla saatavilla merkiltä kuin merkiltä.

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 13.01.23 - klo:18:29
Kiinalaiset sähköautot on testien mukaan kehittymässä varteenotettaviksi haastajiksi Teslalle ja eurooppalaisille valmistajille. Aikanaan Kiallekin naurettiin että korealainen auto, kuka sillä kehtaa ajaa. Kiinalaiset valmistajat tekevät jo nyt lähelle 10 000 euroa halvemmalla vastaavan sähköauton kuin tuleva Opel mocca e. Kuluttajien mielipide saattaa muuttua äkkiä kun niitä saadaan tarjolle. Mielenkiintoista seurata mitä markkinoilla tapahtuu....
Kyllähän tämä tietyllä tapaa on vaaran paikka eurooppalaisillekin valmistajille. Kiinassa vajaa kymmenkunta merkkiä (joista suurin osa suomalaisista ei ole koskaan kuullutkaan) tekee ihan päteviä sähkäreitä ja jos osin valtion tms. myötävaikutuksella nämä kasvavat niin kyllä sieltä voi tulla ihan varteenotettavia kilpailijoita. Kiinalaiset valmistajathan eivät toimi samoilla säännöillä kuin länsimaiset, länsimaisten on Kiinan markkinoita varten tehtävä yhteysyritys paikallisten parterien kanssa 50/50 omistusosuuksilla, siinä missä kiinalainen valmistaja saa porskuttaa samoilla säännöillä kuin paikallisetkin.

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 13.01.23 - klo:18:29
Yleisesti tämä hintojen tippuminen on hyvä asia kaikille, uusien ja käytettyjen sähköautojen hinnat tulevat tippumaan merkistä riippumatta. Olen varma siitä että tämä ei ole viimeinen romahdus Teslan tai muidenkaan hinnoissa.
Teslan hinnanpudotukset esim. joidenkin Y:n mallien osalta, yli 10 000 e/auto, taatusti näkyvät käytettyjen Teslojen hinnoissa (ja varmaan osittain myös lähimpien "premium" kilpailjoiden jälkimarkkinassa), samoin Muskin "brändivaikutus" on muuttunut negatiiviseksi, mutta en ole varma onko se täällä niin voimakas kuin jenkkilässä. Tulee muuten kohtuu kalliita kilsoja niille jotka ovat vaikka parikin Teslaa ostaneet, auton arvo per kpl jopa -10k, yön yli ja käytetyssä kenties enemmänkin (?), monta prosentti-yksikköä noussut korko (tuskinpa monikaan on ostanut autojaan suoralla cäshillä, vaan lainavivulla, toki leasariin ei vaikuta niin) ja sitten vielä voimakkaasti heilahteleva sähkönhinta, jos ei pörssisoppari sovi, on sähkön hintakin noussut ~5-kertaiseksi. Alkaa olla "total cost of ownership" vähän eri lukemissa mitä oli vuosi-pari sitten..

Toinen vaikutus on että käytettyjen jälleenmyyjät ottavat isostikin osumaa, jo ennen näitä hinnanalennuksia Tesla 3:sta inventaariota yritettiin näköjään aktiivisesti myydä, aikaisempi pula autoista johti tuontiin ja kenties ei aina niin hyvillä hinnoilla ja sitten kysyntä droppasi, korot nousivat, talous pökkii vastaan ja pisteenä i:n päälle Tesla hinnanpudotukset. Tuosta voi tulla jo ihan kunnolla ns. persnettoa per auto. Tuon kuittaamiseksi pitänee myydä jo aika monta Corollaa..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

dwntime

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.01.23 - klo:11:33
Myyntihän sakkasi Kiinassa Q4:lla ja (Kiinan) tehdaskin alkoi olla lähellä sitä että tulee tyhjäkäyntiä, ei siis tuotantojonoa juuri ollankaan (vs esim. Eurooppalaiset yli 0,5v jonoja).

Teslan markkinaosuus kokonaisuutena markkinaan nähden siis pienenee, mikä nyt ei yllätys ole kun kilpailua ja ns. "kunnon" täyssähköjä alkaa olla saatavilla merkiltä kuin merkiltä.

Tuota, nyt varmaan vähän menee nämä myynnin perinteiset pelisäännöt tässä vähän väärin?
Se siis ei ole hyvä juttu että myytävää tavaraa ei saada asiakkaalle kuin vasta joskus 6kk päästä tai monessa tapauksessa nyt ylikin.
Se johtaa ennen pitkää siihen, että jos naapurikopista saa tavaraa nopeammin, siirretään osto sinne. Näin vaikka tuote olisi huonompi kuin kilpailijoilla, se myy koska se täyttää kuluttajan tarpeet ja sen saa heti.
Sitähän tässä Teslakin hakee. Heillä on logistiikka, tuotanto ja kassa iskussa ja autoista tulee aivan julmettua katetta. Minusta he tekivät röyhkeän liikkeen ja nimenomaan näen että heidän markkinaosuutensa tulee vaan tästä kasvamaan.

On siellä Elonin pyhätössä Sun Tzut luettu😀 ”Vältä vihollista siellä missä hän on vahvimmillaan, ja iske siellä missä hän on heikoimmillaan”
Ja niinhän he juuri nyt tekivät.
Teslalle naureskeltiin kilpailijoiden lounaspöydissä vielä muutama vuosi sitten. Nyt väitän että kukaan ei naura enää.

Joten, minun ennustukseni on että vuoden loppuun mennessä Tesla on kasvattanut markkinaosuuttaan entisestään, he myyvät jonkin verran yli 2M autoa.
Niin ja Teslan toimari on vaihtunut Kiinalaiseen. Elon siirtyy 100% puuhastelemaan Twitterin kanssa.

jt

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 15.01.23 - klo:11:58
Tuota, nyt varmaan vähän menee nämä myynnin perinteiset pelisäännöt tässä vähän väärin?
Jos markkinaosuus tippuu ja myynti sakkaa (ennen hinnanalennuksia), kyllähän se näin perinteisen myynnin pelisäännöissä on hyvinkin ei-toivottava tilanne. 

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 15.01.23 - klo:11:58
Se siis ei ole hyvä juttu että myytävää tavaraa ei saada asiakkaalle kuin vasta joskus 6kk päästä tai monessa tapauksessa nyt ylikin.
Ei tietenkään. Kertoo joko siitä että tuoteella on hyvin poikkeuksellinen kysyntä tai logistiikkaketju ei vain pysty tuottamaan tarvittavaa määrää, tai volyymi on alunperin plännätty pienemmäksi, suunnitelma esim. tehdä X kpl tietyssä kvartaalissa. Joka ei mahdu siihen kiintiöön menee sitten seuraavaan jne. Kaiken maailman haastetta on toki eurooppalaisilla ollut, mutta olisihan tuo nyt toivottavaa että tyyliin +1v toimitusajat alkaisivat olla jo historiaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

dwntime

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.01.23 - klo:23:36
Jos markkinaosuus tippuu ja myynti sakkaa (ennen hinnanalennuksia), kyllähän se näin perinteisen myynnin pelisäännöissä on hyvinkin ei-toivottava tilanne. 

No ei tietenkään ole, se on totta. Mutta oliko jossain että markkinaosuus olisi tippunut? Jos Tesla on kasvattanut myyntiään 40% edelliseen vuoteen verrattuna, niin onhan siinä taustalla myös markkinaosuuden kasvatus. Markkinoiden koko on kuitenkin suhteellisen stabiili.
Tuo "spekuloitu" myynnin droppaushan ei ole näkynyt missään. Se 50k auton varasto on puhdasta spekulaatiota koska Teslan tapa kirjata varastot pitää sisällään myös "in transit" autot joita ollaan toimittamassa asiakkaille. Tällä hetkellä taitaa varaston koko olla taas hyvin lähellä nollaa.

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.01.23 - klo:23:36
Ei tietenkään. Kertoo joko siitä että tuoteella on hyvin poikkeuksellinen kysyntä tai logistiikkaketju ei vain pysty tuottamaan tarvittavaa määrää, tai volyymi on alunperin plännätty pienemmäksi, suunnitelma esim. tehdä X kpl tietyssä kvartaalissa. Joka ei mahdu siihen kiintiöön menee sitten seuraavaan jne. Kaiken maailman haastetta on toki eurooppalaisilla ollut, mutta olisihan tuo nyt toivottavaa että tyyliin +1v toimitusajat alkaisivat olla jo historiaa.

Ja tämä on nyt se paha rasti tässä. Kun toimittaja 1 ei pysty toimittamaan tavaraa mitä markkinat haluavat ja toimittaja 2 pystyy, ja vieläpä halvempaan hintaan, kyllä se kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttaa.

Varsinainen juurisyy tämän kaiken taustalla kun ei ole edes nykyinen vallitseva tilanne, vaan aivan liian yksinkertaiseksi ja yhden toimittajan varaan rakennettu alihankintaketju. Siinä ei ole ollut pienintäkään särkymävaraa ja kun sen sitten särki ensin pandemia ja sitten myöhemmin Ukrainassa käytävä sota, ei siitä kovin nopeasti toivuta.

Tässä tullaan nyt ennen pitkää jakamaan markkinaosuuksia varmasti isommallakin kädellä. Tesla ei ole edes suurin uhka näille perinteisille autovalmistajille vaan kyllä se uhka tulee jälleen idästä ja tällä kertaa Kiinasta. Heillä on resurssit, rahaa ja vaikutusvaltaa, jolla he pystyvät puskemaan autoja euroopan markkinoille halvalla ja paljon.
Ei nimittäin näytä että näiden vaikeuksissa olevien autovalmistajien tuska olisi helpottamassa ihan lähiaikoina.

tgotj

Eiköhän Teslan osalta osasyy hinnanalennukselle ole tosiaan se, että tuotantokapaa kasvatettu voimakkaasti ja nyt, kun kilpailijoilla on pitkät toimitusajat, nähtiin mahdollisuus iskeä markkinaosuuksiin, kun perinteiset autonvalmistajat ovat puolestaan valikoimaa kasvattamalla iskeneet lovea Teslan markkinaosuuteen aiemmin. Myyntimääräthän ovat Teslallakin kasvaneet koko ajan, mutta sähköautojen markkinaosuuden kasvaessa Teslan osuus kaikista sähköautoista pienentynyt voimakkaasti. Saa nähdä miten käy, lähtevätkö muut alentamaan hintojaan vai jääkö Teslan irtiotto yksittäiseksi hinnanalennukseksi. Jotenkin voisin kuvitella, että alennukset näkyvät jollain viiveellä myös muiden hinnoissa, jos Teslan myyntimäärät kasvavat tämän seurauksena.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy