Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

sakal83

Lainaus käyttäjältä: terro - 01.01.23 - klo:21:52
Typerää olkiukkoilua. Kukaan sähköautoilija ei väitä, että talvella sähköautot menisivät tuon matkan.
Taisit itsekin kommentoida viestiä mihin viittasin, mutta tyypillinen ulkiukko kaivettu kaapista. ::)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

#451
Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 31.12.22 - klo:11:54
Kattelin tuossa matkaa koti-mökki-koti (tuollaista tyypillistä talviajan päiväreissua, kun käyn tsekkaamassa että kaikki on ok) A better route plannerista. Kokonaismatka 580 kilometriä, ehdotteli mennen tullen lataustaukoa (yhteensä 45 min/noin 30 eur) Mikkelin SuperChargerilla. Autoksi laitoin id3:n 58 kWh akulla.

Kun vaihtoi autoksi Id4:n 77 kWh akulla, lataustauot lyhenivät hämmentävästi vain yhteensä viidellä minuutilla.

Latauasaika vähenisi rajusti, jos valitsisit jonkin pidemman rangen ja nopeamman pikalatauksen omaavan mallin.  Jos merkissä pitää pysyä, niin ilmeisesti ainakin latausnopeudet kasvavat id.3:n faceliftissä. Volkkarilta on myös tulossa pidemmän rangen malli lähiaikoina.

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 01.01.23 - klo:14:26
Muutaman kerran (3-5) talvessa toistuva. Muutaman kerran talvessa tulee tehtyä myös vastaavia muita päivämatkoja työn tai vapaa-ajan merkeissä, käytin tuota vajaan kuudensadan kilometrin päivävetoa esimerkkinä siitä, mihin minun mielestäni autolla tulee kyetä. 

Kuinka pitkä lataustauko on rajasi auton kyvyttömyydelle suoriutua tuollaisesta matkasta?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.01.23 - klo:21:57
Ihan normaalia trollausta ko. nimimerkiltä.

Noihin trollaajiin olisi ylläpidon syytä reagoida nopeasti, ettei taas tarvitsisi sulkea uutta keskustelua.

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.01.23 - klo:03:54
Latauasaika vähenisi rajusti, jos valitsisit jonkin pidemman rangen ja nopeamman pikalatauksen omaavan mallin.  Jos merkissä pitää pysyä, niin ilmeisesti ainakin latausnopeudet kasvavat id.3:n faceliftissä. Volkkarilta on myös tulossa pidemmän rangen malli lähiaikoina.

Lainaa
Ja kyllä, nykyiset sähköautot ovat vielä sen verran raakileita, että ei ole ostamisella kiirettä.

Eli todistit juuri aiemmin esittämäni väitteen todeksi.

ile

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 01.01.23 - klo:14:26
Muutaman kerran (3-5) talvessa toistuva. Muutaman kerran talvessa tulee tehtyä myös vastaavia muita päivämatkoja työn tai vapaa-ajan merkeissä, käytin tuota vajaan kuudensadan kilometrin päivävetoa esimerkkinä siitä, mihin minun mielestäni autolla tulee kyetä. Toki tuo mökkireissu on siitä poikkeava että siellä ei perillä saa autoa lataukseen (talvella ei pääse välttämättä edes pihaan asti, ja jos pääseekin niin tarjolla on vain vaivainen 10A SUKO). Monessa muussa kohteessa lataus hoituu oheistoimintana eikä lisää matka-aikaa.

Ja kyllä, nykyiset sähköautot ovat vielä sen verran raakileita, että ei ole ostamisella kiirettä. Tai jos toisinpäin haluaa ajatella, tuoreehko hyvin varusteltu diesel-farkku on sen verran kova vertailukohta, että perusteita vaihtamiselle ei löydy. "Saa ajaa sähköllä" ei tosiaankaan riitä perusteeksi kun samalla pitää luopua monista oletusarvoista nykyiseen autoon verraten, ja kuten todettua, kustannussäästöjä on vaikea osoittaa syntyvän.

Tuossa joulukuun aikana ajoin kahteen kertaan reilu 830km suuntaansa rykäisyn etelästä Kuusamon taakse ja jopa boksi katolla eikä tuossa paljon dramatiikkaa tai odottelua tule. Tuoreahkosta oikein hyvin ruksitetusta diesel-farkusta vaihtanut sähköön aika tasan 9kk sitten ja kesän yli pidin vielä varuille dieselin rinnalla. Keskivauhti ja yleisesti ajotapa muuttunut mihinkään sähkön kanssa ja tuolle matkalle keskimäärin tulee sellainen vähän kelistä riippuen reilu tunti extraa. Itsellä käytännössä ajot jakaantuu joko pk-seudulla pyörittelyyn tai pitkään matkaan 600-900km suuntaansa ehkä suhteessa 30/70.

Tällä hetkellä auton osalta ei ahdista juuri ollenkaan klassiset talvirange, lataustauot matkassa tai esilämmityksen puuttuminen laturille mentäessä (omien kokemusten perusteella matkassa tai yön yli auton seistyä latausnopeudet kuitenkin oikein ok - matkassa menee 100kW kulmille vs. kesällä 130kW ja yön yli seistyään reilussa -10'Cssa lähtee 5min sisällä ottamaan jo 70-90kW) vaan jo tänä talvena kolme kertaa jäätynyt latausliittimen lukitus sekä pätkäajon kulutus, jossa ilmeisesti auto lämmittää aika rajusti akkua. Noiden tiettyjen juttujen osalta voitaneen puhua "raakilemaisuudesta", mutta noin yleisesti tuon Q4:n kanssa vähän fiilis että vähintään puolet tuosta moodista ei liity puhtaasti edes voimalinjaan vaan ihan vaan uuteen malliin.

Toki jos kaivamalla kaivaa juuri sopivan automallin ja siitä lähtee hakemaan rangevääntöä ja huonoja nopeuksia laturilla niin aivan varmasti aina löytyy joku syy yleistää, että sähköautot aivan skeidaa. Sen verran kuitenkin takki kääntynyt reilu 31tkm matkalla, että ei tulisi enää mieleen vaihtaa takaisin edelliseen speksiin kun ollut lukuisia isohkoja diesel-farkkuja, joilla taitettu tasan samaa matkaa kesät-talvet noin 45-50tkm vuosisuoritteella. Jopa Lappiin astikin joskus vetästy kusematta :D

Daatta

Lainaus käyttäjältä: ile - 02.01.23 - klo:09:48
Jopa Lappiin astikin joskus vetästy kusematta :D

Ehkä sitä joskus olisi itsekin, mutta nykyään on pysähdyttävä quselle viimeistään parin tunnin välein. Menee hyvin yhteen ID:n latausten kanssa.  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 02.01.23 - klo:09:37
Eli todistit juuri aiemmin esittämäni väitteen todeksi.
Taisit ymmärtää väärin kirjoittamani. Sellaisia sähköautoja, joilla tuollaisella matkalla latausaika on paljon esittämääsi vähäisempi, siis on jo markkinoilla. Paljonko se latausaika saisi sinulle olla, jotta auto milestäsi pystyy tuollaiseen siirtymään?

jppetteri

Tiedän että on, ainakin ns premium -merkeillä. Valitettavasti maksuhalukkuuden ulottumattomissa hinnaltaan, reippaasti horisontin toisella puolella.

Kolmen sadan range, kesät-talvet joka kelissä ja kärry koukussa, niin alkaisi riittää omaan käyttöön. Ja tuolla esimerkkimatkalla sietäisi vartin lataustauon suuntaansa, eli sen minkä kahvikuppi ja kusellakäynti kestää. Siitä pidempi odottelu on puuduttavaa. Kesäkeleillä tuo jo nykyisillä autoilla toteutunee.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 02.01.23 - klo:13:03
Tiedän että on, ainakin ns premium -merkeillä. Valitettavasti maksuhalukkuuden ulottumattomissa hinnaltaan, reippaasti horisontin toisella puolella.

Kolmen sadan range, kesät-talvet joka kelissä ja kärry koukussa, niin alkaisi riittää omaan käyttöön. Ja tuolla esimerkkimatkalla sietäisi vartin lataustauon suuntaansa, eli sen minkä kahvikuppi ja kusellakäynti kestää. Siitä pidempi odottelu on puuduttavaa. Kesäkeleillä tuo jo nykyisillä autoilla toteutunee.
Jos premium-brändi haittaa, niin miten olisi Hyundai Ioniq 6?



jppetteri

Premium-brandi ei haittaa, vain sen premiumin hinnoittelu :-)
Tuossa Ioniq 6:ssa ainakin tekstien perusteella on moni asia kohdallaan. Muotoilua myöten.




Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 02.01.23 - klo:16:30
Tuossa Ioniq 6:ssa ainakin tekstien perusteella on moni asia kohdallaan. Muotoilua myöten.
Toisaalta siinä on yksi perusasia pahasti pielessä eli päätilat takana. Siellä ei aikuinen mahdu istumaan. Aika kallis auto kaksipaikkaiseksi. Hieman yli 40 tâ,¬ saa VW ID.3, jossa on jo hyvät takatilat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.01.23 - klo:21:08
Toisaalta siinä on yksi perusasia pahasti pielessä eli päätilat takana. Siellä ei aikuinen mahdu istumaan. Aika kallis auto kaksipaikkaiseksi. Hieman yli 40 tâ,¬ saa VW ID.3, jossa on jo hyvät takatilat.
id.3luonnollisesti on takapenkin pääntiloiltaan luontaisesti parempi korimalli, mutta siitä saa maksaa suuren ilmanvastuksen muodossa. Ioniq 6:ssa  ei varmaankaan ole paras päätila takana, mutta ainakin tuossa linkin jutussa 180 senttinen tuntuu taaksen mahtuvan. Kannattaa luonnollisesti miettiä sitä, kuinka usein takana matkustaa pitkiä ihmisiä. Jos keskimääräinen 180 senttinen mahtuu taaksen, niin silloin lienee kohtuutonta puhua kaksipaikkaisesta autosta. Itselleni tuo ei varmastikaan pitkän selän vuoksi riittäisi, mutta en kyllä ole oman autoni takapenkille menossakaan.

https://www.is.fi/autot/art-2000009237453.html

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.01.23 - klo:03:56
Jos keskimääräinen 180 senttinen mahtuu taaksen, niin silloin lienee kohtuutonta puhua kaksipaikkaisesta autosta.
Minä luotan tässä Tekniikan Maailman toimittajien arvioon. Jo 175 cm pitkällä tekee tukalaa.

LainaaToki auton vain 1,5 metrin korkeus näkyy rajoitetumpina sisätiloina, etenkin takaistuimella Ioniq 5:n yltäkylläinen väljyys on vaihtunut jopa ahtaudeksi. Jo 175 senttimetrisellä pääntila alkaa loppua, eivätkä talvikengät mahdu etuistuinten alle, mikä pakottaa polvet koukkuun tehden heikosta reisituesta olemattoman.

LainaaPitkäakseliväli ei tee takatiloista avaran mukavia. Jo keskimittaisella on ahdasta.

https://tekniikanmaailma.fi/koeistuimme-hyundai-ioniq-6n-jonka-hinnat-alkavat-59-390-eurosta-uutuuden-virtaviivaisuus-nakyy-kulutuslukemissa-mutta-syo-sisatiloja/
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.01.23 - klo:08:38
Minä luotan tässä Tekniikan Maailman toimittajien arvioon. Jo 175 cm pitkällä tekee tukalaa.

https://tekniikanmaailma.fi/koeistuimme-hyundai-ioniq-6n-jonka-hinnat-alkavat-59-390-eurosta-uutuuden-virtaviivaisuus-nakyy-kulutuslukemissa-mutta-syo-sisatiloja/
Lähtökohtaisesti oma luottamukseni on aika heikkoa sellaista lehteä kohtaan, joka ottaa mielellään vastaan vertailuihinsa viritettyä erikoistuotantoa, mutta nämä mahtumisjutut nyt ovat enemmän kiinni henkilöistä itsestään kuin  luottamuskysymyksiä. Turha hirttäytyä mihinkään yksittäiseen näkemykseen. Havainnot ovat tyypilliseen tapaan ristiriitaisia ja loppu selviää vasta kun itse kokeilee. Tässä yksi 175 senttinen kehuu sopivansa hyvin autoon.
"Despite the Ioniq 6's sloping roofline there's a lot of interior space, even in the back. At 5 feet, 9 inches tall, I have plenty of headroom"
https://www.cnet.com/roadshow/news/2024-hyundai-ioniq-6-ev-prototype-first-drive-review/

Daatta

Parhaiten homma selviää kun käy kokeilemassa. Itse en pitänyt Ioniq kutosesta yhtään, mutta monen mielestä se on parasta mitä rahalla saa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jppetteri

Onkos tuota Ioniq 6:sta jo päässyt livenä kokeilemaan jossain?

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.01.23 - klo:21:08
Toisaalta siinä on yksi perusasia pahasti pielessä eli päätilat takana. Siellä ei aikuinen mahdu istumaan. Aika kallis auto kaksipaikkaiseksi. Hieman yli 40 tâ,¬ saa VW ID.3, jossa on jo hyvät takatilat.
Voi olla, että autoa ei ole suunniteltu ID.3:n kilpailijaksi, vaan kohderyhmä on aivan eri.

jt

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.01.23 - klo:09:49
Parhaiten homma selviää kun käy kokeilemassa. Itse en pitänyt Ioniq kutosesta yhtään, mutta monen mielestä se on parasta mitä rahalla saa.
Näinhän se on. Toisella on pitemmät jalat ja päinvastoin. Jos testissä todetaan että 175cm henkilöllä tekee ahdasta, niin kyllä siinä korrelaatio todellisuuteen yleensä on aika hyvä. Yksi asia mikä muutamassa "matalassa" sähkössä istuneena, erityisesti takana, pistää merkille se että vaikka jalkatilaa voi olla pituus ja leveyssuunnassa hyvin, niin korkeussuunnassa sitä ei olekkaan niin paljoa. Tämä johtunee allaolevasta akkupaketista, jonka takia sisälattia on tavallista korkeammalla, vaikka tasainen olisikin. Takapenkki voi olla suhteessa matalalla lattiaan, niin vaikka pää ei kattoon otakkaan, polvet ovat sitten koholla joka ei kyllä pitempään matkaan ole miellyttävä ajoasento. Samoin etupenkin alle ei välttämättä mahdu jalat lainkaan, varsinkaan jos on talvikengät jalassa. Näitä ei sinällään välttämättä hoksaa lyhyesti autoon istahtaessa, vaan pitää joko ihan aktiivisesti tarkkailla miten asento on, tai sitten käydä vähän pitemmällä ajelulla. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 03.01.23 - klo:16:01
Voi olla, että autoa ei ole suunniteltu ID.3:n kilpailijaksi, vaan kohderyhmä on aivan eri.
Volkkari esitteli eilen mallia, joka istuu id.3:a paljon paremmin Ioniq 6:n kanssa samaan ruutuun:

https://www.engadget.com/volkswagen-unveils-its-upcoming-id-7-ev-sedan-at-ces-2023-005913547.html

Daatta

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 03.01.23 - klo:11:47
Onkos tuota Ioniq 6:sta jo päässyt livenä kokeilemaan jossain?

My bad, meni korealaiset sekaisin. Tarkoitin Kia EV6:sta. Ioniq 6 on vielä uusi tuttavuus, toki jos vanhat merkit paikkansa pitävät niin sisältö on samaa mutta uudessa paketissa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.01.23 - klo:03:39
Volkkari esitteli eilen mallia, joka istuu id.3:a paljon paremmin Ioniq 6:n kanssa samaan ruutuun:

https://www.engadget.com/volkswagen-unveils-its-upcoming-id-7-ev-sedan-at-ces-2023-005913547.html

Jutuissa mainitaan että tämä olisi sedan. Tuo kun olisi isolla takaluukulla, niin varsin kiinnostava formaatti. Pahoin pelkään että hinta kuitenkin pompsahtaa huomattavasti nykyisiä ID4-ID5-malleja korkeammalle, jolloin kiinnostuksen aste ainakin itsellä laimenee oleellisesti.


Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 04.01.23 - klo:09:31
Jutuissa mainitaan että tämä olisi sedan. Tuo kun olisi isolla takaluukulla, niin varsin kiinnostava formaatti.
Se on nimenomaan liftback isolla takaluukkua. Tässä sivuprofiili. VW on muotoillut auton ilmanvastuksen mukaan, mutta on siinä myös hyvät takatilat. Sen näkee jo kuvasta. Kori on tarpeeksi korkea ja on sitä takaistuintenkin kohdalta. Iso tavaratila. Hyvä suoritus VW:ltä. Kulutuskin on ennakkotietojen mukaan pieni.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.01.23 - klo:10:03
Se on nimenomaan liftback isolla takaluukkua. Tässä sivuprofiili. VW on muotoillut auton ilmanvastuksen mukaan, mutta on siinä myös hyvät takatilat. Sen näkee jo kuvasta. Kori on tarpeeksi korkea ja on sitä takaistuintenkin kohdalta. Iso tavaratila. Hyvä suoritus VW:ltä. Kulutuskin on ennakkotietojen mukaan pieni.

Miksi ei rehellistä farkkua..
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Antore

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 04.01.23 - klo:10:14
Miksi ei rehellistä farkkua..

Miksi tehdä korimalli, joka kiinnostaa vain pientä marginaalia? Tietysti täällä Suomessa farmarinkaipuu on kova, mutta sillä ei valitettavasti ole mitään merkitystä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 04.01.23 - klo:10:14
Miksi ei rehellistä farkkua..
Siitä on tulossa farkku (tai shooting brake) myöhemmin.
https://youtu.be/MLmkjTvpjMc
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Guido

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.01.23 - klo:10:03
Se on nimenomaan liftback isolla takaluukkua. Tässä sivuprofiili. VW on muotoillut auton ilmanvastuksen mukaan, mutta on siinä myös hyvät takatilat. Sen näkee jo kuvasta. Kori on tarpeeksi korkea ja on sitä takaistuintenkin kohdalta. Iso tavaratila. Hyvä suoritus VW:ltä. Kulutuskin on ennakkotietojen mukaan pieni.

Ei liene vielä tietoja akun koosta, mutta jos WLTP on tosiaan 700+ km niin kulutuksen on oltava todella pieni vaikka akku todennäköisesti on isompi kuin ID.4/ID.5/Enyaq -mallien isoakkuisissa versioissa.

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 04.01.23 - klo:10:14
Miksi ei rehellistä farkkua..

Itselläni on ollut sekä noita vastaavan mallisia isolla luukulla olevia autoja (mm Mondeo hatchback 2010) että farkkuja, nykyisin Passatin farkku. Ei se käytännön kuljetuskyky kovin paljoa noissa toisistaan poikkea, mutta muotoilu noissa luiskaperissä miellyttää enemmän itseä. Sehän luonnollisesti on makuasia.

Hatchback siis kelpaisi mainiosti itselle.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.01.23 - klo:10:03
Kulutuskin on ennakkotietojen mukaan pieni.

Mitä tietoa kulutuksesta on jaettu?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 04.01.23 - klo:10:14
Miksi ei rehellistä farkkua..

Olisihan se erikoista, jos ilmanvastuksella mainostettu malli julkaistaisiin ilmanvastukseltaan jonain pystyperäisenä korimallina. Farkut ovat muutenkin vähän auringonlaskun malleja, kun ne ovat olleet lähinnä Eurooppalainen ilmiö, mutta sielläkin erilaiset korkeampikoriset mallit ovat syöneet farkkujen markkinat.

Daatta

Nostoperään (Hatchback) saa taiottua todella juhlavat tilat. Esim. Model Y:ssä on numeroiden valossa enemmän tavaratilaa kuin ID.Buzzzzzissa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy