Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 21.04.22 - klo:09:41
Mahtaisikohan Persujen puoluelehdellä olla jonkinlainen poliittinen agenda tehdä tuollainen uutinen?  ::)

Vaikka toki nuo akkupalot ovat miltei mahdottomia sammuttaa. Kannattaa siis Viking Linen sijoittaa jatkossa sähköautojen parkkiruudut kylpyläosaston alle  :D
Jep. Toki eipä noita akkupaloja taida olla vielä edes kahden käden sormilla laskettavaa määrää. Tuokin, josta uutisessa kerrottiin, oli syttynyt polttisautosta...

Kilu7

Pääseköhän tuota EV6 GT:tä koeajamaan Suomessa tänä vuonna. Siihen voisi vielä joskus päivittää nykyisen ajokin.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kia-ev6-gt-historian-rajuin-kia-kellottaa-vaivatta-260-km-h/





Daatta

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 24.04.22 - klo:19:20
Pääseköhän tuota EV6 GT:tä koeajamaan Suomessa tänä vuonna. Siihen voisi vielä joskus päivittää nykyisen ajokin.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kia-ev6-gt-historian-rajuin-kia-kellottaa-vaivatta-260-km-h/

En tiedä, mutta näin tuollaisen Design Hillin pihassa viime perjantaina.  :o Ei ollut näytillä vaan ihan parkissa, mutta samaan aikaan oli sähköautojen koeajotapahtuma. Ajettiin EV6 talvella, jotenkin tuo GT oli eri näköinen...

Takaveto Mustang tuli koeajettua, soiva ja nopeahko peli mutta hinta on kova. ID.3:lla mennään, ei ole huono tuokaan mutkateillä päästellä.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Vastarakki

Mä oon puolivakavissani harkinnut Kian ja Rellun koeajamista kesemmällä. Jos haluaa parin vuoden sisään vaihtaa niin kai se on kohta tilattava  ;D

Daatta

Nissan Arja (ARIYA) vois olla kiva, mutta sitä ei vielä ole koeajettavana. Tuo on vakiona etuvetoinen mikä ei käy, neliveto taas oletettavasti maksaa sen 60t. Mutta koeajaminen ei lähtökohtaisesti maksa mitään. Hinnat nousee koko ajan ja saatavuus heikkenee, toki se on aika pieni murhe noin Euroopan laajuisesti katsottuna...
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Vastarakki

Kävinpäs koeajamassa Kian, kun aikaa sattui olemaan sopivasti. Ajoin nelivetoisen EV6:n 325-heppaisen mallin 77 kWh akulla. Lisävarusteina oli "comfort pack", eli tärkeimpänä sähköiset keinonahkapenkit ja sähköinen luukku.

Ensivaikutelma oli, että onpas ohjaus hitaassa vauhdissa tunnottoman tahmeanjähmeä. Ei siis tojotamaisen ylikevyt, vaan jotenkin pakettiautomainen. Liekö nelivedolla ja alla olleilla kitkarenkailla vaikutusta. Tähän kuitenkin tottui hyvin äkkiä. Ratti on hassun pieni ID:hen verrattuna, enkä löytänyt helpolla hyvää ajoasentoa (olen pitkä ja selkäni on erittäin pitkä). Sain kyllä koeajolla auton säätöihin ja tykkäsin penkeistä. Sisusta on ihan jees, ei nyt hieno mutta ei muovisen rumakaan muutamaa alelaarista haettua nappia lukuunottamatta (ratin lämmitys, takaluukun avaus jne.).

Kiaa on haukuttu ajettavuudesta, mutta mutkatiellä tämä oli mulle positiivinen yllätys. Paino tuntui ehkä ID:tä vähemmän, vaikka alusta on töyssyissä anteeksiantavampi. Mutkissa se on kuitenkin riittävän jämäkkä. Aktiivinen kaistavahti toimi paremmin kuin travel assist, motarilla ja maantiellä tarvitsi välillä laittaa vain sormi ratille ja auto ajeli itseään. Kaistavahdin saa ratissa olevaa nappia painamalla pois, joten talvella siitä on vähemmän harmia kuin ID:ssä. Kyllä tällä pitkää matkaa ajaisi.

Kääntösäde oli ison tuntuinen, mutta ei mikään Volvo sentään. Muotoilu on ja kääntösäde tekee tuosta kaupungissa kankeahkon. Takaikkuna on pieni, vielä vähemmän näkyi taakse kuin Iideekolmosessa. Kuolleet kulmat takaviistoon ovat myös isot. Jarrupoljinta en saanut aktivoimaan regeneratiivista jarrutusta, eli todennäköisesti pitäisi opetella käyttämään ratin takana olevia läpsyttimiä, jos haluaisi ajaa taloudellisesti. Testilenkilläni meni virtaa 19,2 kun Iidellä meni 15,6 samoilla revittelyillä. Tehoa on toki enemmän, molemmissa oli kitkat.

Infotainment oli mielestäni aika kauhea. Ulkonäköön on panostettu, mutta softa on vanhanaikaisen oloinen, eikä anna käyttäjällälle muuta palautetta kuin PIIP. Piippauksia myös riittää, Kia piippaa ihan kaikesta: kun menee lähelle, kun koskee oveen, kun istuu sisään, kun käynnistää, kun laittaa turvavyön jne. Eri näkymien välillä surffailu on hankalaa. Radiokanava ei vakio-oletuksena vaihdu ratissa olevasta napista, mutta volume sentään säätyy. Navi ei ymmärrä puhetta yhtä hyvin kuin Volkkarissa. Kulutusdataa ja dataa muutenkin saa paljon enemmän irti kuin Iideessä. Varmaan infotainmentin saisi itselleen hyväksi, kun jaksaisi tunnin nakutella asetuksia.

Vakkari, ilmastointi ynnä muut hallintalaitteet ovat selkeät ja helpot käyttää. Ilmastoinnille on pari fyysistä painiketta, loput ovat haptisia ja olivat aika helppoja käyttää, kun tajusi, että ilmastointipaneelissakin on kaksi eri näkymää: ilmastointi ja navit, mediat yms. Popit olivat vakiotavaraa, saundeiltaan aika kurkkupurkit, vaikka takakaiuttimetkin löytyivät. Iideessä mielestäni paremmat. Sisätilat ovat isot ja niissä on näppäriä ratkaisuja: takapenkit lompsahtavat tasaisen matalaksi kahvasta vetämällä. Takapenkille mahtuu normaalikokoinen ihminen loistavasti.

Latausluukku on perässä, kahvat menevät ovien sisään ja peruutuskamera (rakeinen kuva muuten) on aina paljas = talvella ongelmia.

Kia on hyvä auto, mutta en ensimmäisenä tätä ostaisi. Ihan kyllä silti tykkäsin, kannattaa käydä ajamassa. Ariya näyttää kuvissa niin hirveältä omaan silmään, että mieluummin ottaisin etuvetoisen Rellun  ;D

Kilu7

Työkolleega tilasi vuosi sitten Kia EV6 GT-Line AWD Premium Packilla ja kattoluukulla. Ei ole vieläkään tietoa, milloin saa auton. Tuossa koeajo vastaavasta: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-kia-ev6-gt-line-awd-tuo-sata-lisaheppaa-ja-kaksi-vetavaa-pyoraa-lisaa/


Kilu7

Suuri sähköautojen kulutustesti, 57 auton TULOKSET, 7280 testikilometriä! Tämä on Suomesta.

https://www.youtube.com/watch?v=IFGy3QgBqgE


Kilu7

Jospa vastaavan toiminnon saisi omaankin jälkipäivityksenä: "Akusto on varustettu navigaatiopohjaisella akun esilämmitysjärjestelmällä, joka varmistaa paremman lataustehon saavuttamisen viileissä ja kylmissä olosuhteissa."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kian-talliin-uusi-sahkoautomalli-saatavilla-myos-ladattavana-tai-perinteisena-hybridina/21bf539f-2dd0-483e-bd68-99888abd2585?ref=iltalehti:989d&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi


Vastarakki

Ajelin Leafilla neljässä päivässä 300 kilometriä sekalaista ajoa, koska ID oli Markun ovihyökkäyksen jälkeen peltipajalla. Leafissa oli paljon hyvää ja paljon huonoa. Kyseessä oli N-Connecta-varusteltu vuoden 2021 malli 40 kWh akulla.

Leaf on yllättävän hyvä ajaa. Maantiellä ohjaus on uraherkkä, mutta motarilla vakaa ja miellyttävä. Ohjaus on viritetty kaupungissa mukavaksi, ja autoa on helppo ajella ruuhkassa. Kääntösäde on kuitenkin koomisen iso auton kokoon nähden ja ID:hen verrattuna. Auto on myös yllättävän hiljainen Japsiksi motarillakin.

Infosysteemit ja muu tekniikka ovat kohtalaiset alle 30 000 euron sähköautoon. Niillä pärjää, mutta ärsyttävät ne olivat käyttää. Kaistavahti on kummallinen, enkä uskaltaisi luottaa siihen esim. hanskalokeron kaivamisen ajaksi. Ratin nappulat ovat epäselvät ja niitä on liikaa. Adaptiivinen vakkari unohtaa asetetun etäisyyden, ja se pitää joka kerta laittaa uudestaan. Infosysteemi näyttää kulutustietoja hyvin, esim. akun lämmön, lämppärin ja muiden laitteiden kulutuksen jne. Peruutuskamera on täysi peruna.

Ergonomia oli minun mitalleni hirveä. En saanut hyvää ajoasentoa itselleni, ohjaamo on liian pieni. Näkyvyys ulos eteenpäin oli huono, sillä pääni oli liian korkealla. Taustapeili jätti jättimäisen kuolleen kulmaan oikealle etuviistoon. Penkki on myös lyhyt ja reisituki minimaalinen. Sivupeilit ovat kuitenkin erinomaiset ja niissä on kuolleen kulman varoitin. Myös taakse näkee hyvin peilistä ja päätä kääntämällä.

Leaf voisi olla hyvä kakkosauto, varsinkin kun pikkuakkuista karvalakkimallia saa tällä hetkellä Yariksen hinnalla.

gunman

Tänään koeajoin ID4 GTX:n, ensimmäinen kosketukseni sähköautoon. (kuskin paikalla)

Kokemus oli miellyttävä, mutta ei tajuntaa räjäyttävä.

Ajoasento löytyi helposti sähköpenkkien ansiosta. (sain hyvin saman asennon, mihin olen tottunut nykyisessäkin)

Infonäyttö oli todella hidas käynnistymään, varsinkin auton tietojen osalta ja itselleni hieman vaikeaselkoinen. (käyttämällä toki oppisi)
Näyttö otti paljon "haamupainalluksia", en tiedä onko tämäkin sarjaa -user error... (tuossa kun on sellainen ominaisuus, että näyttöä voi hipelöidä koskematta siihen fyysisesti tai jotain)

Koeajon aikana, kun kävin kaveria moikkaamassa, tunsin itseni typerykseksi.
Parkkeerasin mäkeen, enkä meinannut löytää käsijarrua millään.. Selasin infonkin valikoita, kolusin valokatkaisijoiden seudulta, keskikyynärnojan tienoilta.. Auto valui aina, kun päästi jarrun. (tietenkin)
Noh, lopulta se namiska löytyi vaihdevalitsimen päästä  8)

Ajomoodi oli koko ajan sport.
Kiihtyvyyden suhteen mietteeni olivat: Ihan hyvä, mutta jotenkin odotin enemmän... Tuo nykyinenkään kun ei mikään laiska ole.
(Kerran kaverin Teslan kyydissä ollut, niin siinä mahamakkarat vaihtuivat selkämakkaroiksi ja poskilihakset löytyivät ohimoilta kiihdytyksessä)

Liki koko koeajon, vaihdevalitsin oli b-moodissa, joka oli käytännössä yhden polkimen ajoa. Tästä tykkäsin todella paljon ja siihen oppi helposti.

Tämä yhden polkimen ajo toi mukanaan yllätyksiäkin, mutta ne kun tietää, niin ei ongelmaa.
Nimittäin kaistavahtinapin painaminen aktivoi samalla vakkarin, vaikkei sitä olisi aktivoinutkaan käyttöön.
Ihmettelin moottoritieltä poistuessani, että mitähän helewettiä, auto ei hidastukaan poljinta nostamalla, vaan piti oikeasti painaa jarrua..
Tämä sama kävi itseasiassa kaksi kertaa koeajon aikana.
Toisen kerran liikenneympyrässä, jossa edessäni oleva auto poistui ensimmäisestä liittymästä, ja minä olin menossa vasta toisesta.
ID päätti yrittää rivakkaa kiihdytystä ympyrässä, edelläolijan poistuttua  ;D

Ohjaustuntuma oli hyvä, mutta ohjaus makuuni liian jäykkä. (tätä ehkä voisi jostain säätää?)

Akku oli lähdössä hieman vajaa (prosentteja en katsonut/ löytänyt), mutta mittariston kuvakkeen perusteella lähes täysi.
Rangeksi lupasi lähdössä 298km
Omassa ajossa tuo kulutti noin 22,5kw/100km, ehkä vähän ison puoleinen.. (se kaverin Tesla vie 16-17 kuulemma)
Ajoni oli sekalaista ajoa, sisältäen käytännössä kaikki tietyypit ja keskustan.
Loppurangea en tajunnut/ muistanut katsoa, mutta jokatapauksessa range pieneni vähemmän suhteessa ajamiini kilometreihin,
joten samalla autolla ajaneet edelliset pokat, ovat kellottaneet isompia kulutuslukemia, luulisin.

No ostaisinko ID4 GTX:n?

No en uutena. Hinta aivan liian suolainen. Koeajamani yksilö yli 60kâ,¬. Se on mielestäni autosta liikaa. Jopa sen kaverini Tesla maksoi vähemmän.
Jos rahalla ei olisi minulle merkitystä, (olisin rikas) olisin kätellyt kaupat. Sen verran positiivisen kuvan tuo kuitenkin jätti.

Olen yleensä ostanut 2-3 vuotta vanhoja autoja, noin 60-80tkm ajettuna, hintarajana +-30kâ,¬. Tähän ei ID4 taivu, se on varma.
Seuraavaksi koeajan Cupra bornin, se on yli kympin halvempi hyvin varusteltuna...(on toki pienempi jne..)

Koeajo kokonaisuutena ihan mukava kokemus ja olen taas yhtä kokemusta rikkaampi.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Antore

Lainaus käyttäjältä: gunman - 12.05.22 - klo:20:02
Nimittäin kaistavahtinapin painaminen aktivoi samalla vakkarin, vaikkei sitä olisi aktivoinutkaan käyttöön.

Kaistavahdille ei ole omaa nappia, vai mahdatko tarkoittaa ohjauspyörän vasemmalla puolella olevaa nappia jossa auto on kaistaviivojen välissä:



Travel assist aktivoituna auto ajelee omin avuin kaistojen välillä haluttua nopeutta.

gunman

Lainaus käyttäjältä: Antore - 12.05.22 - klo:20:26
Kaistavahdille ei ole omaa nappia, vai mahdatko tarkoittaa ohjauspyörän vasemmalla puolella olevaa nappia jossa auto on kaistaviivojen välissä:

Juuri tuota travel assist nappulaa tarkoitin.

Volkkarin myyjä oli sitä mieltä, että tuon ei pitäisi aktivoida vakkaria, ellei vakkaria pistä ensin päälle...  :-X
Noh, tuli uutta tietoa hänellekin koeajoni jälkeen  :D
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

tet

Lainaus käyttäjältä: gunman - 12.05.22 - klo:21:14
Juuri tuota travel assist nappulaa tarkoitin.

Volkkarin myyjä oli sitä mieltä, että tuon ei pitäisi aktivoida vakkaria, ellei vakkaria pistä ensin päälle...  :-X
Noh, tuli uutta tietoa hänellekin koeajoni jälkeen  :D

Mistä lie johtuu, mutta Fordilla on ainakin tuossa plugarissa sama periaate. Siinä vain tuota kaista-avustinta ei saa päälle, jos ei ole ensin adaptiivinen vakkari päällä. Tulee pelkkä popup, jossa kehotetaan laittamaan ensin vakkari päälle. Ja se ei tosiaan perusvakkarin kanssa edes toimi, pitää nimenomaan valita adaptiivinen. Tai varmaan automaattinenkin vakkari (=adaptiivinen+nopeusrajoitusautomatiikka) toimisi, en ole kokeillut.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Vastarakki

Sportilla ohjaus jäykistyy vähän, comfortilla se on vähän löysempi. Ei mikään Toyota silti. Travel assist aktivoi adaptiivisen vakkarin kaikissa Vaggineissa, jossa olen sitä käyttänyt. Vakkari kun on "päällä" heti lähdöstä, ellei sitä erikseen sammuta. Nopeutta siihen ei vain ole asetettu. Olisihan tuo vähän huono assistentti, jos se ajaisi heti ensimmäisen edessä menevän perään  :D

B-moodi ja sportti nostaa kulutusta, koska auto ei rullaa. Jouhevalla rullailulla pienenee heti 2 kWh/100 km. ID3 vie talvella 20-22 ja kesällä 13-16 sekalaisessa ajossa, samaa voi odottaa Bornilta. Akun varauslukema on piilotettu nykyisessä ohjelmistoversiossa, tulevassa sen saa esiin.

Oliko koeajoautossa auto hold päällä? Se lukee mittaristossa vihreällä. Käsijarrua ei tarvitse käytännössä ikinä aktivoida, koska kun vyön irroittaa ja oven avaa, menee käkkäri päälle. Virrat menevät pois laittamalla ovet lukkoon. Tämä on ihan parhaita ominaisuuksia Iideessä. Aasialaisvehkeiden paina nappia - paina käsijarrua - paina jarrua - piip piip piip - on tuntunut koeajoilla ihan muinaiselta Volkkarin jälkeen.

Daatta

Kalliita tosiaan ovat nuo nelivetoiset, tuleva ID.5 maksaa jotain 65t rahaa. Jos haluaa Teslan, niin kannattaa ostaa sellainen. ID:n avut ovat muualla, parempi auto vs. parempi sähköauto. Arkipäiväisen ajon helppous on ID:ssä mielestäni se ykkösjuttu. Nuo "pikkujutut" kuten käsijarru ja vakkari olisi myyjän kyllä pitänyt ehdottomasti selittää ennen auton luovutusta koeajoon...
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Antore

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 13.05.22 - klo:10:49B-moodi ja sportti nostaa kulutusta, koska auto ei rullaa. Jouhevalla rullailulla pienenee heti 2 kWh/100 km. ID3 vie talvella 20-22 ja kesällä 13-16 sekalaisessa ajossa, samaa voi odottaa Bornilta. Akun varauslukema on piilotettu nykyisessä ohjelmistoversiossa, tulevassa sen saa esiin.

B-moodi ei tietenkään lisää kulutusta ja auto rullaa ihan samalla tavalla kuin ilman regeniäkin, riippuu ihan täysin kaasun asennosta. Enkä kyllä tiedä tuosta sporttimoodistakaan, vai tekeekö se muuta kuin jäykistää ohjauksen keinotekoisen tuntuiseksi?  Mutta onhan tuo B-moodi aika köyhän miehen OPD kun kuitenkin joutuu jarrua polkemaan, en minäkään siitä volkkarissa tykännyt. Mutta oikea one pedal drive -moodi viekin sitten ajamisen helppouden ihan uudelle tasolle kunhan siihen tottuu. Hyvin harvoin tulee arkiliikenteessä tilanteita, että jarrua tarvitsee laisinkaan.

Vastarakki

Kommenttini koskee kyseisen kuljettajan koeajokokemusta, ei B-moodin toimintaa yleensä. Omassa ajossani olen havainnut, että B-moodilla kulutus on isompi, koska vapaaseen rullaukseen täytyy keskittyä. Regen aiheuttaa aina häviötä enemmän kuin vapaa rullaus, ja beellä tulee kiihdytettyä ja jarrutettua terävämmin Näin myös on ollut kaikilla sähköautoaloittelijoila, jotka ovat ID:lläni ajaneet.

Rullaus on tietenkin rullausta, oli päällä mikä tahansa ajomoodi. Beellä siihen vaan pitää keskittyä, deellä ei. Näin ollen vasta-alkaja pääsee hitusen pienemmällä kulutuksella deellä.

juubatuuba

Voi kun tuo B-moodi olisikin VAGgineissa joko oikeasti OPD tai edes konffattavissa sellaiseksi. Normaalilla ennakoinnilla e-Golfillakin kyllä kykenee ajelemaan jarruun koskematta ja vasta pysähtyessä pitää painaa jarrupoljinta, mutta eihän se kunnon OPD ole.

Kilu7



Zarhan

En oikein ole hiffannut tuota yhden polkimen taktiikan hienoutta. Kun aikoinaan ajeli pitkiä matkoja autolla jossa ei ollut vakionopeudensäädintä niin kaikkein ärsyttävintä oli pitää jalkaa edes siinä yhdellä polkimella. Se staattinen kuorma alkoi ennen pitkää rasittamaan.

Kun nyt sähkäri tuli taloon niin pitihän sitä B-asentoa kokeilla, mutta todettava on että paljon mieluummin vain käyttää D:tä että rullaa mahdollisimman pitkään + vakionopeudensäädintä, eli suurimman osan aikaa on oikeastaan nolla poljinta painettuna, ja jos on niin se ainoa poljin mitä käyttää on jarrupoljin. Pysähdyksen jälkeen tönäisee kaasua vähän ja sanoo vakkarille että RES ja taas mennään. Ajatus että pitäisi B:llä ja hakisi halutessaan jalallaan juuri sen tarkan kohdan missä auto kulkee haluttua vauhtia eteenpäin...ei vain tunnu hyvältä.

Nyttemmin käytän regen-asentoja lähinnä vain jos pitää ajaa hyvin hiljaisissa nopeuksissa (jolloin vakkari ei mene päälle) jyrkkää alamäkeä, vaikka laskeutuessa Hämpin parkkiin tai vastaavissa tapauksissa.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 13.05.22 - klo:20:16
En oikein ole hiffannut tuota yhden polkimen taktiikan hienoutta. Kun aikoinaan ajeli pitkiä matkoja autolla jossa ei ollut vakionopeudensäädintä niin kaikkein ärsyttävintä oli pitää jalkaa edes siinä yhdellä polkimella. Se staattinen kuorma alkoi ennen pitkää rasittamaan.

Kun nyt sähkäri tuli taloon niin pitihän sitä B-asentoa kokeilla, mutta todettava on että paljon mieluummin vain käyttää D:tä että rullaa mahdollisimman pitkään + vakionopeudensäädintä, eli suurimman osan aikaa on oikeastaan nolla poljinta painettuna, ja jos on niin se ainoa poljin mitä käyttää on jarrupoljin. Pysähdyksen jälkeen tönäisee kaasua vähän ja sanoo vakkarille että RES ja taas mennään. Ajatus että pitäisi B:llä ja hakisi halutessaan jalallaan juuri sen tarkan kohdan missä auto kulkee haluttua vauhtia eteenpäin...ei vain tunnu hyvältä.

Nyttemmin käytän regen-asentoja lähinnä vain jos pitää ajaa hyvin hiljaisissa nopeuksissa (jolloin vakkari ei mene päälle) jyrkkää alamäkeä, vaikka laskeutuessa Hämpin parkkiin tai vastaavissa tapauksissa.

En hiffannut minäkään kun volkkarilla ajoin, en koskaan käyttänyt b-asentoa ja sen perusteella olin aivan varma siitä, ettei OPD ole missään tilanteessa mun juttu. Vakkaria toki käytetään silloin kun mennään tasaista vauhtia pitempää pätkää. Eikä oikeaan OPD:n toimintaan ihan hetkessä totu mutta on se minun mielestä varsinkin kaupunkiajossa aivan ehdoton.

future

Kuulin automyyjältä, että ainakin ID.4:n on tulossa kesäkuussa uusi hinnasto. Ja kuten arvata saattaa, niin korotusta on luvassa 1-2%.

2022 tuotanto on jo myyty, joten jos olet miettinyt että 2023 olisi kiva saada uusi auto alle, niin tilaus kannattaa laittaa sisään. Henkilökohtaisesti uskon, että VAG-konsernin 2023 sähköautotuotanto tullaan myymään loppuun jo 2022 vuoden loppuun mennessä.  :o
ID.4 Pro Performance FL -23

Daatta

Olen jo henkisesti varautunut ajelemaan pidempään nykyisellä kalustolla. Eikä siinä, mitaan pakottavaa vaihtotarvetta ei ole ilmaantunut. Uutta softaa on tulossa "näillä näppäimillä" ja halutessaan voi investoida kapasitiivisen ratin niin saa Travel Assistentin toimimaan järkevästi. Kesärenkaat joutuu myös uusimaan, mikä onkin ensimmäinen kerta varmaan 10 vuoteen kun renkaita ostelen...
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tsihman

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 23.05.22 - klo:09:34
Kesärenkaat joutuu myös uusimaan, mikä onkin ensimmäinen kerta varmaan 10 vuoteen kun renkaita ostelen...

Nämä poikkeukselliset ajat aiheuttavat uuden opettelua ;D

Olen sovitellut Teslan M3 LR ostohousuja jalkaan, Mutta kauppoja ei ole syntynyt, johtuen heikosta arvostuksesta vaihtariin.
Minulle ei ole oikein avautunut se kun hyvittävät 8-10kâ,¬ vähemmän Vs mikä on mun kamppeen pyyntihinta vastaavilla varusteilla esim nettiautossa. Kovasti kouhkataan että sähkäreiden hinnat kohonneen, minulla se ei ole valitettavasti vaihtohyvityksissä näkynyt.
Ymmärrän sen, että pyyntihintaa en saa kun tarjoan vaihtaria, Mutta olis nyt edes 3-4Kâ,¬ alle pyynnin hyvitys mutta ei. Teslat menevät ilmeisesti kaupaksi "hinnalla millä hyvänsä"
Ihan hyvin on VW toiminut, että pärjäähän tuollakin. Toimintamatkaa ja latausnopeutta vain kaipaisin lisää.

miz

^
Et ole autovexissä kokeillut? Kaveripiirissä on mennyt tuota kautta eri puolille suomea, hinnat päätyneet tonneja korkeammaksi kuin paikallisella vaihdossa.

tsihman

Lainaus käyttäjältä: miz - 23.05.22 - klo:10:10
^
Et ole autovexissä kokeillut? Kaveripiirissä on mennyt tuota kautta eri puolille suomea, hinnat päätyneet tonneja korkeammaksi kuin paikallisella vaihdossa.

Olen kokeillut, viime syksynä. Silloin en saanut sitä hintaa, että olisin autoa myynyt. Nyt toki tilanne on aivan eri kuin silloin.
Perhekunnassa on vain yksi nelipyöräinen, joten europasta pitäisi tuoda uusi korvaava kulkine, ennen ID:stä luopumista. Auto on kuitenkin aivan välttämätön. Polttomoottori autolla en haluaisi enään ajaa, edes odotus ajalla. Kausiauto olisi hyvä vaihtoehto, 1-2 kuukaudeksi sähkis vuokralle.

concorde

Mulla meni -16 GTE kaupaksi kolmessa päivässä ihan itse myymällä. Ilmoituksen jättämisen jälkeen ensin soitti Saka, sitten Kamux (molempien tarjoukset n. 3tâ,¬ alle toteutuneen) ja seuraavana henkilö, joka kävi sitten ostamassa sen.

Ilmoitukset oli Nettiautossa ja Torissa.

Luulis, että vähänkään järkevästi hinnoittelemalla ID:n saa helposti kaupaksi ihan yksityisenäkin.
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

tsihman

Edellistä bensa kulkinetta myin nettiauton kautta, sain yhden asiallisen tarjouksen ja neljä muuta tarjousta oli ihan hv tasoa. Vaihdoin kuitenkin liikkeestä  ID:n. Hyvitys oli erinomainen ja ID hinta oli kohdallaan.

En kuitenkaan mitään ihan älyttömiä ID:stä halua, Kun sais vain asiallisen hinnan. Hinnan tulee kuitenkin olla tonneja halvempi mitä liikkeet myyvät.




Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy