Subbarin asennus

Aloittaja MikaKoo, 07.02.22 - klo:18:54

« edellinen - seuraava »

MikaKoo

-Pitääkö virtajohto ja RCA:t vetää eri puolilta autoa (virtajohdon häiriö?)
-Oisko tuolla vasemmalla takana hyvä maadoituskohta jos laittas pultin tommoseen reikään ja hioisi maalin vai parempi olla varapyöräkotelossa?
-Mihin tuo metallinen vipstaaki tuolla alhaalla selkänojan vaikuttaa?
-Riittääkö 65 Ah käynnistysakku ja 120A vakiolaturi 1000W vahvistimen mukaantuloon?
-Mitä materiaalia takapenkkien selkänojassa on? Voisiko vahvistimen ruuvata siihen kiinni?
-Mankan takaa näyttäs herätejohto olevan tuo sinivalkoinen? Se on jo jaettu kahtia ja toinen menee ilmeisesti antennille. Millä liittimellä sais vielä uuden herätteen tuosta?









Jasca

Lainaus käyttäjältä: MikaKoo - 07.02.22 - klo:18:54
-Pitääkö virtajohto ja RCA:t vetää eri puolilta autoa (virtajohdon häiriö?)
Suositeltavaahan se on, juurikin noiden häiriöiden takia.
Lainaus käyttäjältä: MikaKoo - 07.02.22 - klo:18:54
-Mankan takaa näyttäs herätejohto olevan tuo sinivalkoinen? Se on jo jaettu kahtia ja toinen menee ilmeisesti antennille. Millä liittimellä sais vielä uuden herätteen tuosta?
Näyttää abiko-liittimiltä, niin teet itse (tai tarvittaessa pyydät kaveriasi tekemään sinulle) yhden johdonpätkän, jolla saat haaroitettua herätteen. Suosittelen välttämään ns. ryöstäjän käyttöä, niin houkuttelevalta kuin se voi tuntuakin.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Daatta

Lainaus käyttäjältä: MikaKoo - 07.02.22 - klo:18:54
-Pitääkö virtajohto ja RCA:t vetää eri puolilta autoa (virtajohdon häiriö?)
Kannattaa ja on helpointakin. Virtajohto vasemmalta puolelta koska akku ja sopiva läpivienti on siellä. Jos autossa on kaasu vaijerilla, niin yleinen läpivienti ei ole käytettavissä.
Lainaa
-Oisko tuolla vasemmalla takana hyvä maadoituskohta jos laittas pultin tommoseen reikään ja hioisi maalin vai parempi olla varapyöräkotelossa?
Takana on tehtaan maadoituskohtia, mutta ne on aika heppoisia paksummalle kaapelilla. Itsellä oli maadoitus takaturvavyön pultin alla. Ei varmaan suositeltava tapa, mutta toimiva.
Lainaa
-Mihin tuo metallinen vipstaaki tuolla alhaalla selkänojan vaikuttaa?
Vipstaaki? Jos se on takaselkänojassa niin se pitää puoliskot paikoillaan.
Lainaa
-Riittääkö 65 Ah käynnistysakku ja 120A vakiolaturi 1000W vahvistimen mukaantuloon?
Joo, kunhan ei parkissa paljon popittele.
Lainaa
-Mitä materiaalia takapenkkien selkänojassa on? Voisiko vahvistimen ruuvata siihen kiinni?
Metallia se on ainakin Leonissa, siinä omatkin vahvistimet oli kiinni.
Lainaa
-Mankan takaa näyttäs herätejohto olevan tuo sinivalkoinen? Se on jo jaettu kahtia ja toinen menee ilmeisesti antennille. Millä liittimellä sais vielä uuden herätteen tuosta?
Kuten sanottua niin abikoilla, tai sitten juottamalla uuden piuhan johtosarjaan.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MikaKoo

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 08.02.22 - klo:08:34
Kannattaa ja on helpointakin. Virtajohto vasemmalta puolelta koska akku ja sopiva läpivienti on siellä. Jos autossa on kaasu vaijerilla, niin yleinen läpivienti ei ole käytettavissä.Takana on tehtaan maadoituskohtia, mutta ne on aika heppoisia paksummalle kaapelilla. Itsellä oli maadoitus takaturvavyön pultin alla. Ei varmaan suositeltava tapa, mutta toimiva. Vipstaaki? Jos se on takaselkänojassa niin se pitää puoliskot paikoillaan. Joo, kunhan ei parkissa paljon popittele. Metallia se on ainakin Leonissa, siinä omatkin vahvistimet oli kiinni.Kuten sanottua niin abikoilla, tai sitten juottamalla uuden piuhan johtosarjaan.

Missä takana on tehtaan maadoituskohtia? Käsittääkseni ne on etuosassa kaikki. Missä kohtaa tuo takaturvavyön pultti sijaitsee? Se mikä on vyön kiinnikkeen yläosassa? Minusta tuo kuvassani oleva pyöräkotelon yläpuolelle oleva reikäkin voisi käydä vaikka aika ohutta peltiä vai mitä onkin. Jonkun tarinan mukaan poistamalla takapenkki ja alla oleva muoviosa niin siellä on jotain kohtia ainakin suoraan lähellä runkoa mutta en tiedä kannattaako niin suurta vaivaa nähdä.

Noi mainitsemaani kaksi ylösnostettavaa vipstaakia kontin sivuilla on ilmeisesti jotkut kiinnikkeet joihin voi sitoa kuormaa. Pitäisikö subbarin kotelokin sitoa joillain liinoilla? Tuleehan se varmaan takapenkin taakse suoraan mutta teoriassa jos auto pyörisi ympärä niin se voisi sinkoutua jotain päähän. Uskaltaako kontin pohjaa paljon porailla kiinni eikö siinä ole bensatankki? Millä ruuvilla metallista selkänojaa vaste kiinnitetään vahvistinta?

Daatta

Maadoituskohdat näkee kun ottaa sivumuovit pois. Muutaman millin kierretangonpätkä kiinni korissa ja mutteri päällä. Pitäähän tavaratilan sähkötkin johonkin maadoittaa. Mutta noi on tosiaan liian vaatimattomia vahvistimen maadoittamiseen.

Turvavyön alakiinnikettä tarkoitin ja se sijaitsee luonnollisesti takapenkin alla. Penkki lähtee irti etureunasta nostamalla. Turvalaitteisiin ei saa koskea, mutta jos pultin alle laittaa ison rengasliittimen maadoituspiuhalle ja kunnolla momenttiin niin eipä tuossa riskiäkään pitäisi olla. Takapenkin joutuu ottamaan irti joka tapauksessa, jos haluaa piuhat nätisti vedellä. Ja btw, tankki on takapenkin alla, ei tavaratilan.

Kuormansidontalenkit ovat kiinni tavaratilan verhoilussa, eli niiden varaan ei hirveästi kannata laskea. Toki niiden kautta vedetty ohut kuormaliina pitää ainakin subbarin paikallaan, eikä sen pitäisi tulla katapenkin selkänojan läpi kolaritilanteessa. Peltiin kiinnitetään asioita luonnollisesti peltiruuveilla. Ensin reikä peltiin esim. pop-niittiporalla ja sitten ruuveilla kiinni. Itseporautuviakin voi kokeilla. Kannattaa kurkata auton alle esim. katsastustilanteessa niin selviää yhtä sun toista autosta.  ;)

Golf4 on ehkä tyypillisin hifistyskohde joten kannattaa katsella vaikka Youtubesta videoita miten lähtee tekemään.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MikaKoo

Okei pitää tutkia. Katselin vaan tuosta että takana ei ole mitään maadoitusta mutta pakkohan siellä luulis olevan tosiaan:

http://web.mit.edu/dennis/www/vw/grounds.html

EDIT. Tai onhan tuossa yks ainakin "luggage compartment".

MikaKoo

Eipä noita saanut toimimaan. Poistin penkit ja mitään tehtaan maadoituskohtia en löytänyt mistään. Ei ollut riittävän isoa lenkkiavainta turvavyön pulttiin ja en tiedä oisko varapyörän ruuvi sitten parempi maadoitus (johto ei ehkä riitä). Hioin sitten vähän pyöräkotelon reikää ja laitoin siihen pultin ja mutterin kuten kuvassa. Onko nuo Bilteman mutterisarjat sähköä johtavia? Eikö tuommoinen ole sitten maadoitus? Ongelmia myös oli maadoitusjohdon toisessa päässä. MDK Kitin 35mm2 virta- eikä maadoitusjohto mene tuon vahvistimen koloon vaan on liian iso. Virtajohdon sain melko tiukkaan katkomalla osan säikeistä mutta maajohto mureni ja katkeili kokonaan sen jälkeen kun puukolla kuorin ja sen jälkeen poistelin osan säikeistä. Kun kiristin ruuvia niin johto vaan rutisee puoliksi katki.

Heti kun sain virtajohdon akkuun niin sininen valo syttyy vahvistimessa ja sen tasonsäätönupissa. Vaikka liitin sinivalkean herätteen. Eikö se pitäisi vasta virrat päällä syttyä?

Kuitenkin kun säädin soittimesta subeooferin päälle ja takakanavan asetukseen rear/subwoofer ja muita asetuksia koitin niin edelleenkään ei subi liiku mihinkään eikä soi. Vahvistimen säätöruuveihin en koskenut.

Otin miinusjohdon akusta pois niin sain valot sammumaan. Ja asennuksen jälkeen käynnistin apuakulla eli akkukin on melko huono pitäs ostaa uusi. Vai unohdinko virrat päälle tai valon kun liittelin johtona. Jotain kipinää se löi kun kiinnitin herätejohtoa.

Missä vika vai hajosko vai onko noi rikki koko laitteet? Ei näitä näköjään itse saa toimimaan. Youtubessa niin helppo näyttää.

Tilasin siis tämän:

https://www.autoviihde.com/catalog/product/view/id/4611/s/bass12-pred-spl-un/





MikaKoo

Kuoritut kaiutinjohdot laitoin uloimpiin plussaan ja miinukseen vahvistimessa. En tiedä miksi on kahdet terminaalit onko se sama kumpaan liittää kun monovahvistin? Kotelon sisään juotin kaiutinjohdot ja ulkopuolelle banaaniliitin (eikö se riitä että se menee puoliväliin sisään siihen koloon).

Daatta

Heräte taitaa muuten olla tuo sininen, sinivalkoiseen vaikuttaisi tulevan jatkuva jännite. Yleismittarilla selviää, viimeistään.

Monokytkentä tapahtuu oletettavasti noin, käyttöohjeesta selvinnee tarkemmin, Jos vahvistimesta ei kuulu ääntä niin tarkistaisin että säädöt on  ok, gain ja jakotaajuus ainakin. Toki mankkarin päästä samat asetukset. Kun ottaa RCA:t mankan päästä irti niin liittimiä hypistelemällä pitäisi kuulua häiriöääntä subbarista. Varovasti ja gainit pienellä, ettei elementti poksahda. 

Vahvistimen terminaalit ovat aika nirkoiset 35m2 piuhalle. Kommenttien perusteella piuhalle sopiva haarukkaliitin ei mahdu terminaaliin. Sellaisen kuitenkin laittaisin, viilaa haarukkaa sen verran että sopii terminaaliin. Kontaktien on syytä olla hyvä, jos tuosta oikeasti tuhannen wattia otetaan ulos. Maadoitus vaikuttaa OK:lta, kunhan vaan liitos on tukeva.

Jos ei vaan lähde pelaamaan niin ei ole häpeä kääntyä paikallisen autohifi-asentamon puoleen.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Larmatin

ja jos haluat häiriöt minimiin niin mankan maadoitus pitäisi olla samassa paikassa kuin vahvistimen maadoitus ettei välillä ole potentiaali eroa.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Daatta

Häiriöitä voi alkaa metsästämään sitten kun ääni kuuluu.  ;) Oli kyllä aikanaan ongelmia niiden kanssa, muu ei auttanut kuin vahvistimen RCA-linjaan tuleva häiriösuodatin. Toisaalta, subbarissa pienet hurinat tuskin edes kuuluu.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MikaKoo

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 14.02.22 - klo:09:00
Heräte taitaa muuten olla tuo sininen, sinivalkoiseen vaikuttaisi tulevan jatkuva jännite. Yleismittarilla selviää, viimeistään.

Monokytkentä tapahtuu oletettavasti noin, käyttöohjeesta selvinnee tarkemmin, Jos vahvistimesta ei kuulu ääntä niin tarkistaisin että säädöt on  ok, gain ja jakotaajuus ainakin. Toki mankkarin päästä samat asetukset. Kun ottaa RCA:t mankan päästä irti niin liittimiä hypistelemällä pitäisi kuulua häiriöääntä subbarista. Varovasti ja gainit pienellä, ettei elementti poksahda. 

Vahvistimen terminaalit ovat aika nirkoiset 35m2 piuhalle. Kommenttien perusteella piuhalle sopiva haarukkaliitin ei mahdu terminaaliin. Sellaisen kuitenkin laittaisin, viilaa haarukkaa sen verran että sopii terminaaliin. Kontaktien on syytä olla hyvä, jos tuosta oikeasti tuhannen wattia otetaan ulos. Maadoitus vaikuttaa OK:lta, kunhan vaan liitos on tukeva.

Jos ei vaan lähde pelaamaan niin ei ole häpeä kääntyä paikallisen autohifi-asentamon puoleen.

Valitettavasti vahvistimen mukana tuli vain venäjänkielinen manuaali niin siitä ei oikein ota selvää että nettihaullakaan muuta löydy. Mutta vahvistin on mono yksikanavainen joten olettaisin että sen kaksi plusnapaa on laitteen sisällä liitetty yhteen kuten myös kaksi miinusnapaa. Toisilla liittimillä halutaan vain helpottaa esim. kahden subbarin liittämistä jolloin molemmat saa omiin terminaaleihinsa eli ei tarvitse tunkea kahta johtoa samaan reikään.

Öö siis mikä haarukkaliitin? Vahvistimessa on liitintyyppinä vaan sellainen reikä jonka päällä on ruuvi ja 35 mm2 johto on halkaisijaltaan suurempi kuin se reikä. Kai se on vaan sitten ostettava 20 mm2 johtopaketti. Vai vaihtaisiko pelkän maajohdon 20 mm2:een jos virtajohdon liitos pitää. Kai niiden toki teoriassa pitäisi olla yhtä paksuja.

Näyttäisi siltä että asentaja on tuossa mun liitinhässäkässä vaihtanut keltaisen ja punaisen keskenään abico-liittimillä. Eli luulisi että noi kaksi on jatkuva virta ja heräte ja ne menee kai japanilaisissa ja saksalaisissa autoissa toisinpäin joten siksi vaihdos koska Pioneer (japanilainen) ja VW (saksalainen). Mitä netistä katselin niin ilmeisesti keltainen pitäisi olla Golfin heräte. Musta on maa ja oisko sinivalkoinen sitten toinen jatkuva virta? Mikä lie sininen sitten.   

Daatta

Jotain tuollaista ajoin takaa: https://www.autoviihde.com/mdsstx20p.html

Mutta tuo käy ainoastaan 20m2 johdolle, ehkä vaan tyydyt siihen että kytkentä ei ole ihan optimaalinen.

Vai venäjänkielinen manuaali... No myyjäliike varmaan auttaa kytkennöissä tai vähintään toimittaa ymmärrettävällä kielellä varustetun manuaalin.

Tuon ikäisissä volkkareissa punainen ja keltainen eli jatkuva ja katkeava virta kytketään ristiin. Sininen on heräte.

Kyllä tuossa pitäisi kaikki tarvittava olla. Ehkä vahvistin on rikki tai jotain.

Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

Voihan siellä vahvistimessa olla ne kahdet liittimet myös tuplapuhekelaisten elementtien kytkemistä varten, joko sarjaan tai rinnankytkentänä, riippuen siitä kuinka matalia kuormia se vahvistin pystyy ajamaan ja minkälaiset niiden puhekelojen nimellisimpedanssit ovat.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

MikaKoo

#14
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.02.22 - klo:11:54
Voihan siellä vahvistimessa olla ne kahdet liittimet myös tuplapuhekelaisten elementtien kytkemistä varten, joko sarjaan tai rinnankytkentänä, riippuen siitä kuinka matalia kuormia se vahvistin pystyy ajamaan ja minkälaiset niiden puhekelojen nimellisimpedanssit ovat.

Vittaisko tuo kuva jossa on yksi subi kytketty noin toiseen ja neljänteen reikään että se pitäisi olla kytkettynä noin? Eli plussat ja miinukset ei olekaan samoja? Toisessa kuvassa missä subeja on kaksi toinen subi on kytketty ensimmäiseen ja kolmanteen reikään. Plussat miinukseen ja miinus plussaan eli sarjaan.

Kaksi vasemmanpuoleista reikää siis miinuksia ja kaksi oikeanpuoleista plussia.

Sen verran mitä venäjän aakkosia osaan niin tuossa ylhäällä lukee ainakin "1 kanala"





Daatta

Kuvan mukaan toki kytkennät. Ei voi tietää mitä vahvistimen suunnittelijalla on ollut mielessä...
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MikaKoo

Koitin vähän vaihtamalla kaiutinjohdon kuvan mukaisesti. Vähän oisko kuuluvinaan jotain. Ensin palaa vahvistimessa sininen valo vähän ajan päästä punainen valo. Ei toimi.

Daatta

Suojaus menee päälle. Jos mikään ei ole oikosulussa niin myyntiliikkeeseen vaan yhteyttä ja kysymystä miten edetään.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jus

Virtajohtojen liittämisestä: jos on joku tai muu alan liike nurkilla, niin noilla saa paksumpaakin johtoa vahvariin kiinni
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501491/4Connect-4-600112-virtaterminaali-5020mm2
https://www.motonet.fi/fi/tuote/472476/4Connect-johdonpaateholkki-35mm--5-kpl

MikaKoo

Jotta ei menisi liian yksinkertaiseksi niin kävin kysymässä autohifiliikkeestä noista johdoista ja kuulemma sinivalkoinen on mankalta tuleva heräte. Sanoin että mulla tulee siihen koko ajan virtaa ja vahvistimessa palaa valo niin sanoi että sitten mankka on rikki. Kuulemma voi mennä sillä tavoin rikki että antaa virtaa koko ajan tiedä sitten. Siihen sinivalkoiseenhan on liitetty myös se antenniin menevä johto niin selittäskö se sitten sen että akku tyhjenee jos se imee virtaa koko ajan? Akkupojilla kävin niin testerillä kuulemma akku ok mutta vaatii latausta. 2A meni virta sammutettunakin. Jokin heräte kuitenkin toimii oikein koska mankka sammuu ja menee päälle avaimella ihan ok.

Kuulemma voisi koittaa ottaa herätteen punaisesta johdosta jos se toimii se on kuulemma heräte oisko se sitten virtalukolta ja keltainen on jatkuva virta. Nää ilmeisesti mankan päässä. Selittäskö sitten mankan vika jotain. 

Jultsu

Noissa jälkiasennusradioissa on yleensä kaksi herätekarvaa. Toinen sähköiselle antennille, toinen ulkoisille vahvistimille. Riippuu sitten siitä vahvistimesta, sen mukana tulleesta ISO-adapterista sekä mahdollisesti toisesta automallikohtaisesta johtoadapterista että mihin se rammarilta lähtevä herätekarva sitten kytkeytyy siellä auton alkup. johtosarjassa. Auton johtosarjassa ei pitäisi mitään muita herätteitä olla kuin se virtalukolta tuleva karva.

Jos otat vahvistimelle herätteen suoraan virtalukolta niin toimiihan se niinkin, ainoa ongelma vaan tulee siinä että vahvistin käynnistyy ennen lähdettä, ja yleensä kun lähde kytketään päälle niin sieltä kuuluu käynnistyksen yhteydessä nopea HUMPS joka nyt siis vahvistetaan sitten vahvistimella sille subbarille.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jasca

#21
Lainaus käyttäjältä: MikaKoo - 15.02.22 - klo:12:18
Sen verran mitä venäjän aakkosia osaan niin tuossa ylhäällä lukee ainakin "1 kanala"
1-kelainen subbari pitää kytkeä monona eli 1-kanavaisesti, koska muutoin siitä kuuluu vain toisen kanavan äänet. Kytkennät ohjeiden mukaisesti, kuten tuossa jo todettiinkin. Vahvistimessa on oletettavasti kytkin jolla valitaan tuo 1-kanavainen tila. EDIT: Onkin monovahvistin, niin silloin mitään kytkintä ei ole. Miksi ohjeessa erilaisia kytkentävaihtoehtoja johtuu impedansseista.

Ohje siis puhuu 1-kanavaisuudesta. Kaiuttimen kytkennällä ei ole merkitystä vahvistimen käynnistymiseen eli vika on jossain muualla. EDIT: Mikäli vahvistin käynnistyy, mutta ääntä ei kuulu, etsisin vikaa linjakytkennöistä (RCA) sekä päätelaitteen (soittimen) asetuksista.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

MikaKoo

#22
Kotelon lähdön plussa ja miinus yhteydessä toisiinsa (oikosulku). Avaan subbarin ja tsekkaan niin kotelon sisällä liittimet ei ole oikosulussa. Subbarissa on molemmilla puolin punainen ja musta. Ilmeisesti plussa ja miinus. Molempien puolien plussa ja miinus keskenään yhteydessä toisiinsa. Näinkö se kuuluu olla?

Liitin eri puolien plussat ja miinukset kaavioiden mukaan toisiinsa (rinnan). Sitten taas toisen puolen plussasta ja miinuksesta koteloon. Taas kotelon lähdöt oikosulussa. Koitin välissä myös ristikkäin plussaa ja miinusta. Silti oikosulku. Voiko tässä käyttää vain yhtä kelaa liittämällä jotenkin en tajua en.





Subbarin molempien kelojen liittimet plus ja miinus on keskenään oikosulussa.



MikaKoo

#23
Tai taitaa se sittenkin mennä niin että kaiuttimessa se plus- ja miinusnapa kuuluukin piipata keskenään sillä yleismittarin jatkuvuusmittauksella? Ehkä mulla oli johdot vaan muuten väärin kytketty. Noissa keloissahan molemmissa plussa on vasemmanpuoleinen eli rinnan kytkettynä välijohdot kuuluu mennä "ristikkäin" ja sitten toisen kelan plussa kotelon plussaan ja miinus miinukseen. Mulla tais olla kytketty subin molemmat puolet toisiinsa eli ilmeisesti toisen plussa toisen kelan miinukseen ja päinvastoin ja sitten toisen kelan plussa kotelon plussaan ja miinus kotelon miinukseen. Oisko tosta tullut sit joku oikosulkuhässäkkä? Pitää huomenna testailla lisää.

Kuorin vähän autolta liittimen kautta tulevia keltaista ja punaista johtoa niin sain ne identifioitua jatkuvaksi virraksi ja acc-virraksi joka toimi vaan avaimella niin liitin sitten acc:hen sekä vahvistimen herätejohdon että antennivahvistimen johdon. Mittasin myös mankalta tulevan sinivalkoisen johdon niin siinä on aina virrat päällä. Vaikka ei kyllä kuuluisi eli mankka on varmaan rikki. Oisko tuo jatkuva antennivirta sitten kuivattanut akunkin? Muutenkin radio ei aina lähde päälle. Olen olettanut että siinä on joku toiminto ettei käynnisty jos akun varaus heikko mutta oisko sekin vaan rikki.

Mittasin myös kontissa irrallaan olevan virtajohdon ja maadoituksen väliltä sen reilu 12V eli maadoitus toimii kyllä vaikkakaan aiemmin linkitetty Motonetin 50M2 -> 20M2 holkki ei sekään mahdu vahvistimen reikään. En ymmärrä miksi liikkeiden sivuilla vahvistimelle suositellaan 35MM2 johtoa mutta sitten sen paksuinen johto on aivan liian iso halkaisijaltaan reikään.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: MikaKoo - 18.02.22 - klo:02:14
Tai taitaa se sittenkin mennä niin että kaiuttimessa se plus- ja miinusnapa kuuluukin piipata keskenään sillä yleismittarin jatkuvuusmittauksella?

Riippuu toki mittarista sekä kaiutinelementistä, mutta yleensä se kaiuttimen tasavirtavastus on vain muutaman ohmin luokkaa, samoin kuin se vaihtovirtavastus (eli impedanssi),  ja se äänimerkki mittareissa yleensä kai tulee alle 2-3 ohmin vastuksilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

MikaKoo

#25
Sain tämän nyt lopulta toimimaan kun vaihdoin kelojen johdot oikein rinnakkain kytketyksi. Hyvin soi ei näissä mitään vaurioita ole tainnu tulla. Hiuksissa tuntuu jo melko pienelläkin teholla. Herätekin toimii kuten pitää kun ajelin pari tuntia. En uskaltanu subbarin tasoja säätää pitkäksi aikaa ylös näin sisäänajovaiheessa. Pitää tutustua säätöihin vahvarissa ja myös mankassa jossa oli joku dynamic bass high -asetus päällä sotkemassa pitkään kunnes huomasin. Ja kun.en vielä oikein noista säädöistä ymmärrä ja pitää varmaan odotella kun varmaan vaatii nupit aika kaakkoon että saa säädettyy kohdalleen.

Miten ton vahvistimen sais nyt kiinnitettyä? Mietin jos ruuvais takapenkin selkänojaan niin pitääkö siinä olla joku paksu puu- lastu- tai mdf-levy välissä? Meinaan jos ruuvaa suoraan ja selkänojassa metallia niin eikös sitten voi vahvarin runko ottaa sieltä maahan? Vai onko tuolla väliä onko tuon runko mitenkään altis että sitä kautta tulis häiriötä? Tietty voishan siihen puulevyyn sit johdoille jonkun vedonpoiston kehittää jos penkkiä joutuu kaataa. Virta- ja maajohto ihan ok kiinni en tiedä sit jos penkkiä kaatelee. Kun eihän toi ideaali et sai katkoa karvoja ja nyt joku karva jää liittimen reiän ulkopuolelle niin laitoin sähköteippia ympärille. Ei viitsis ohuempaan johtosarjaan vaihtaa eikä taida sopivaa sovitintakaan löytyä.

Toki vois miettiä etupäätä joutuuko vielä sitäkin varustelemaan tai jospa oviin laittas sisälle jotain vaimennusmattoa auttasko se?

Tekeekö moisella halvalla mitään?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6502559/STP-AeroFlex-elastinen-aani--ja-lampoeriste-10-mm-50-x-100-cm

Jasca

Vahvistimen runko / kuori on todennäköisesti alumiinia, ja elektroniikka on eristetty rungosta, joten sen puolesta voit huoleti ruuvata kiinni metalliin.

Tuo esille nostamasi vaimennusmatto on oikeinkin käypää tavaraa.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy