Sähköauton/plugarin lataus 16A virralla normaalista sukosta?

Aloittaja heller, 05.02.22 - klo:22:43

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 06.02.22 - klo:12:46
Toi nyt ei tarkoita mitään muuta kuin sitä että liittimen PP (proximity pilot)-pinni ottaa kontaktia vasta kun plugi on kunnolla paikoillaan.
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 06.02.22 - klo:13:11
Sillähän saa jopa 22 kW tehon kolmesta vaiheesta.

Siitä vaan speksiä tavaamaan, josta käy ilmi mm. noiden liitinten kytkeytymisen/irtautumisen järjestys, johdinpoikkipinta-ala esim. 32A kestolle sekä miten tuo ilmoitetaan laturille. Tuo PP/CP signalointi on muuten se ihan viho viimeinen joka kytkettäesäs ottaa kiinni, johdon virrankesto kerrotaan ihan vain vastuksella, kytkentäkertoja tuo kestää virrattomana aika paljonkin, mutta virrat päällä ei kovinkaan montaa... Ja jos tarvitaan lisää lataustehoa, niin nostetaan vain jännitettä ja näin johtimen poikkipintaa ei (juurikaan) tartte kasvattaa koska virtamäärä ei lisäänny 8)
https://www.dalroad.com/wp-content/uploads/2016/08/Type-II-connector-product-spec.pdf

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 06.02.22 - klo:14:10
Siitä vaan speksiä tavaamaan, josta käy ilmi mm. noiden liitinten kytkeytymisen/irtautumisen järjestys, johdinpoikkipinta-ala esim. 32A kestolle sekä miten tuo ilmoitetaan laturille. Tuo PP/CP signalointi on muuten se ihan viho viimeinen joka kytkettäesäs ottaa kiinni, johdon virrankesto kerrotaan ihan vain vastuksella, kytkentäkertoja tuo kestää virrattomana aika paljonkin, mutta virrat päällä ei kovinkaan montaa... Ja jos tarvitaan lisää lataustehoa, niin nostetaan vain jännitettä ja näin johtimen poikkipintaa ei (juurikaan) tartte kasvattaa koska virtamäärä ei lisäänny 8)
https://www.dalroad.com/wp-content/uploads/2016/08/Type-II-connector-product-spec.pdf

Speksi on tavattu. Kuten sanoin, PP ottaa viimeisenä kiinni, eli kun plugi on kunnolla pakallaan. Eli jos PP on yhteydessä niin tiedetään että nyt *ainakin* ne varsinaiset kuormajohtimet ovat kunnolla kiinni. Ja kyllä - se kaapelin mitoitus tulee "ihan vain vastuksella" ja se vastus sattuu olemaan PP:n ja maan välissä. 1,5 kOhmia 13 A:lle ja sitä rataa. (Tedo tehnyt jopa videon aiheesta, https://www.youtube.com/watch?v=EUqRmeRhKpo )

Alkuperäiseen kysymykseen tosiaan niin varmaan jos ehdottomasti haluaa isompia tehoja ilman liikoja investointeja niin ehkä helpointa olisi vaan vaihtaa sukorasian tilalle sininen yksivaiheinen sininen CEE-rasia (eli se mitä karavaanarit käyttävät), niin pitäisi olla varmaan kohtuullisen turvallista. Tai ei siis ole ainakaan enää siitä pistorasiasta kiinni. Maksanee varmaan alta kympin?

jarski66

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 06.02.22 - klo:11:03
Riski pienenee huomattavasti, jos rasiat on suojattu vikavirtasulakkeella.

Juuri näin. Oman auton latauspaikkaan vaihdettiin uusi voimapistorasia, joka varustettiin vikavirtasuojalla. Sen lisäksi latausjohdossa on oma vikavirta ja ylilämpenemissuoja. Aika huoletta saa latailla autoa.
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV iV DSG '2021

ex VAG autot:
-VW Passat 2.0 TFSI Sportline (2007)
-VW Golf V GTI DSG (2005)
-Audi A4 1.8T B6 (2002)

Juzu84

Kaverille laitoin Caravan pistorasian autokatokseen kun kustannukset jäi murto-osaan supersukosta. Kelpaa Leaffia latailla.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

heller

Tätäpä itsekin mietin että suoraan kolmivaihe pistorasia seinään ja siihen perään tälläinen https://atonos.com/products/t2v_32a3

Saa tarvittaessa mukaan ja on aavistuksen halvempi kun kiinteä boksi.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jarski66 - 06.02.22 - klo:17:08
Juuri näin. Oman auton latauspaikkaan vaihdettiin uusi voimapistorasia, joka varustettiin vikavirtasuojalla. Sen lisäksi latausjohdossa on oma vikavirta ja ylilämpenemissuoja. Aika huoletta saa latailla autoa.

vikavirtasuoja ei edelleenkään tee eikä auta yhtään mitään siinä tilanteessa jos huonon liitoksen takia joku pistoke/pistorasia alkaa lämpenemään ja muovit sen ympäriltä sulamaan. Edes normaali posliinisulake tai automaattijohdonkatkaisija ei välitä tuosta yhtään mitään, etenkään kun virralla on taipumus pienentyä silloin kun johtimet lämpenee ja niiden vastus alkaa kasvamaan.

Minkälainen tuo latausjohdon lämpösuoja siis on? Onko siellä muka itse pistotulpassa joku anturi? Ã,,kkiseltään tuosta kuvittelisi että se ainokainen anturi on itse latausmuunninboksin sisällä, joka sekään ei jälleen kerran auta yhtään mitään siinä tapauksessa jos pistorasiasta alkaa käymään käry.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.02.22 - klo:22:02
Minkälainen tuo latausjohdon lämpösuoja siis on? Onko siellä muka itse pistotulpassa joku anturi? Ã,,kkiseltään tuosta kuvittelisi että se ainokainen anturi on itse latausmuunninboksin sisällä, joka sekään ei jälleen kerran auta yhtään mitään siinä tapauksessa jos pistorasiasta alkaa käymään käry.

Siellä on nimenomaan pistotulpassa anturi (jos katkaiset kaapelin, niin nollan, vaiheen ja maan lisäksi menee kaksi pikkujohtoa latauslaiteboksilta pistotulppaan lämpöanturille). Google löysi tämmöisen threadin: https://www.speakev.com/threads/putting-a-new-plug-on-an-evse-and-the-thermal-sensor-question.57161/

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.02.22 - klo:22:02
vikavirtasuoja ei edelleenkään tee eikä auta yhtään mitään siinä tilanteessa jos huonon liitoksen takia joku pistoke/pistorasia alkaa lämpenemään ja muovit sen ympäriltä sulamaan.
Juurikin näin. A-tyypin 30mA vikavirtasuoja mittaa vaiheen (L) ja nollan (N) välisien vaihtovirtojen erotusta ja jos niissä on yli 30mA ero, pistetään sähköt poikki. Eli silloin kun sähköä menee vaiheesta muualle kuin pitäisi. Vaihtovirran mittaus on helppoa esim. ferriittirengasmuuntajilla. L ja N laitetaan muutama kierros vastakkaisiin suuntiin ja mittauskäämillä on helppo havaita virtojen erotus.

B-tyypin vikavirtasuoja pystyy havaitsemaan myös tasavirran vuodot ja on siksi huomattavasti monimutkaisempi kuin edellä mainittu A-tyypin. Ja siksi myös vähintään 3xkalliimpi.

Kun en omista patteriautoa vielä, en ole jaksanut ajatella, missä välissä tuo B-tyypin vikavirtasuojaus olisi tarpeen, jos on käytännössä ollenkaan. No ehkä jos auton korkeajänniteakku vuotaa sähköä auton runkoon ???

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.02.22 - klo:22:02
vikavirtasuoja ei edelleenkään tee eikä auta yhtään mitään siinä tilanteessa jos huonon liitoksen takia joku pistoke/pistorasia alkaa lämpenemään ja muovit sen ympäriltä sulamaan. Edes normaali posliinisulake tai automaattijohdonkatkaisija ei välitä tuosta yhtään mitään, etenkään kun virralla on taipumus pienentyä silloin kun johtimet lämpenee ja niiden vastus alkaa kasvamaan.

Minkälainen tuo latausjohdon lämpösuoja siis on? Onko siellä muka itse pistotulpassa joku anturi? Ã,,kkiseltään tuosta kuvittelisi että se ainokainen anturi on itse latausmuunninboksin sisällä, joka sekään ei jälleen kerran auta yhtään mitään siinä tapauksessa jos pistorasiasta alkaa käymään käry.
Voimavirtapistorasia on speksattu pitkäaikaiseen käyttöön. Kun vielä pistorasia uusittu hiljan, niin ne tulipalon riskit muualla kuin tuossa lataamisessa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.02.22 - klo:22:02
Ã,,kkiseltään tuosta kuvittelisi että se ainokainen anturi on itse latausmuunninboksin sisällä, joka sekään ei jälleen kerran auta yhtään mitään siinä tapauksessa jos pistorasiasta alkaa käymään käry.
No eihän sen anturin sijoittamisessa kauas tökkelista olisi mitään järkeä. Tietysti anturi on siellä missä lämpö syntyy.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.02.22 - klo:22:02
vikavirtasuoja ei edelleenkään tee eikä auta yhtään mitään siinä tilanteessa jos huonon liitoksen takia joku pistoke/pistorasia alkaa lämpenemään ja muovit sen ympäriltä sulamaan.

Ei se suoranaisesti sitä sulamista estä, se on aivan totta. Mutta yleensä se sulaminen etenee pistotulpan lisäksi myös johtimeen ja siinä vaiheessa kun johtimien eristeet katoavat, niin virta karkaa lähes väkisin myös maajohtimeen ja vikavirtasuoja lyö pelin poikki. Tietenkin tuossa vaiheessa voi olla jo tulessa seinäkin eikä se sitä enää sammuta, mutta on se silti jonkinlainen lisäturva. Esimerkiksi maatiloilla käytetään monesti 500mA vikavirtasuojia, joista ei ole mitään hyötyä tappavan sähköiskun ehkäisemiseen vaan niitä nimitetään nimenomaan palosuojaksi. Ajatuksena se, että sulavat eristeet saavat yleensä sen maavuodon aikaan jolloin sähkö loppuu ja mikäli vähänkin on tuuria mukana, niin tulipaloakaan ei ehdi syttyä.

Pistotulpassa oleva lämpöanturi on tietysti paljon parempi ja niitä monissa suko-latauslaitteissa onkin. Niin myös omassani joka Kian mukana tuli.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

teräksenharmaa

Kysymys teille, jotka kahlaatte roskalehtien lööppejä läpi: onko kenelläkään havaintoa siitä, että Suomessa olisi syttynyt tulipalo sähköauton lataamiseen käytetyn sukon ylikuumenimisesta?

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.02.22 - klo:08:00
Kysymys teille, jotka kahlaatte roskalehtien lööppejä läpi: onko kenelläkään havaintoa siitä, että Suomessa olisi syttynyt tulipalo sähköauton lataamiseen käytetyn sukon ylikuumenimisesta?

Kiinnostaisi itseäkin kyllä tämä. Onhan näitä että auto itsessään on syttynyt palamaan akustossa olleen ongelman tai vastaavan vuoksi, mutta pistorasiasta lähteneitä paloja ei kyllä ole näkynyt. Iltalööppienkin sähköautouutisiin tulee aina samat trollit kommentoimaan kuinka se ja se autohalli paloi Norjassa kun sähköauto kärähti, mutta luulisi että jos tämmöinen tapaus olisi niin sitä siteerattaisiin aina tilaisuuden tullen.

Tosin syy miksei moisia ole löytynee ehkä siitä että no, se 8A peruslaturi ei juurikaan aiheuta vaaranpaikkoja ja sitten taas jos joku nyt kiskoo töpselistään 13 tai 16A:ta erikseen hankitulla laturilla, niin ehkä tällaiset henkilöt ovat sitten ottaneet turvallisuuden huomioon muuten.

M_M

En muista nähneeni juttua tulipalosta, mutta kuvia sulaneista pistorasioista olen kyllä nähnyt. Mielestäni jokainen sellainen tapaus on potentiaalinen tulipalon lähde, vaikka sellaista ei olisikaan sillä kertaa syttynyt. Kuka haluaisi sulattaa pistorasiansa ja kokeilla syttyykö tulipaloa?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

sakal83


Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.02.22 - klo:08:00
Kysymys teille, jotka kahlaatte roskalehtien lööppejä läpi: onko kenelläkään havaintoa siitä, että Suomessa olisi syttynyt tulipalo sähköauton lataamiseen käytetyn sukon ylikuumenimisesta?

Meinaatko, että se itse sähköauto tekee siinä jotain ihmeitä?

Sähkölaitteesta alkaneen palon syynä on usein ihmisen toiminta â€" huolimattomuus, käyttö- ja asennusohjeiden vastainen toiminta, huollon laiminlyönti tai laitteen vaurioituminen
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: M_M - 07.02.22 - klo:08:36
En muista nähneeni juttua tulipalosta, mutta kuvia sulaneista pistorasioista olen kyllä nähnyt. Mielestäni jokainen sellainen tapaus on potentiaalinen tulipalon lähde, vaikka sellaista ei olisikaan sillä kertaa syttynyt. Kuka haluaisi sulattaa pistorasiansa ja kokeilla syttyykö tulipaloa?
Jokainen lottokuponki on potentiaalinen miljoonien lähde. Ilmeisesti rasioiden materiaali on sellaista, että hiiltymisestä/sulamisesta huolimatta se ei syty helpolla. Edes Enston umpisurkeiden rosteriputkien rasioiden en ole nähnyt syttyneen, vaikka ne kaikki sulivat ja hiiltyivät enemmän tai vähemmän. Olen noita sulaineita tökkeleitä toisinaan jatkoroikissakin nähnyt, mutta en ole kyllä koskaan sellaisen nähnyt syttyneen tuleen.

Jos paloturvallisuus jänskättää, niin helppo tapa varmistaa rauhalliset yöunet on ruuvata rasia seinään, joka on tehty palamattomasta materiaalista, laittaa rasian alle paloeriste tai asentaa rasia irti seinästä. 

teräksenharmaa

#46
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 07.02.22 - klo:08:41
Meinaatko, että se itse sähköauto tekee siinä jotain ihmeitä?

Sähkölaitteesta alkaneen palon syynä on usein ihmisen toiminta â€" huolimattomuus, käyttö- ja asennusohjeiden vastainen toiminta, huollon laiminlyönti tai laitteen vaurioituminen
Koeta keksiä edes aiheeseen osuvia ulinoita. Tässä ei edes puhuta sähkölaitteista vaan sukopistorasioista.

Edit: onko sulla havaintoja niistä palaneista sukoista?

sakal83

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.02.22 - klo:08:51
Koeta keksiä edes aiheeseen osuvia ulinoita. Tässä ei edes puhuta sähkölaitteista vaan sukopistorasioista.

Edit: onko sulla havaintoja niistä palaneista sukoista?
Sähköautofanaatikolle kaikki on näemmä ulinaa, mihin oma järki ei riitä.
Eihän näistä lataamisista varoittele kuin Tukes, STEK, vakuutusyhtiöt ja ne "roskalehdet", mutta ei se änkyrälle käy.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 07.02.22 - klo:10:44
Sähköautofanaatikolle kaikki on näemmä ulinaa, mihin oma järki ei riitä.
Eihän näistä lataamisista varoittele kuin Tukes, STEK, vakuutusyhtiöt ja ne "roskalehdet", mutta ei se änkyrälle käy.
Joo ei yllätä yhtään, että sun silmissä sähkölaitteen ja pistorasian välille eron tekeminen on vain änkyröintiä. Taitaa olla niin, ettei sulla ole mitään havaintoa noista tulipaloista ja siksi joudut turvautumaan tuollaisiin etäisesti aihetta sivuaviin höpinöihin.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.02.22 - klo:08:00
onko kenelläkään havaintoa siitä, että Suomessa olisi syttynyt tulipalo sähköauton lataamiseen käytetyn sukon ylikuumenimisesta?

Ei ole sähköauto, mutta olisikohan valmistajan pitänyt vedota vaikka "lämmenneeseen suko-pistorasiaan" jotta hovioikeus olisi päätynyt toisenlaiseen lopputulokseen ::)
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/05/hovioikeus-sahkopyora-joka-ei-voi-syttya-sytytti-tulipalon

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 07.02.22 - klo:11:10
Ei ole sähköauto, mutta olisikohan valmistajan pitänyt vedota vaikka "lämmenneeseen suko-pistorasiaan" jotta hovioikeus olisi päätynyt toisenlaiseen lopputulokseen ::)
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/05/hovioikeus-sahkopyora-joka-ei-voi-syttya-sytytti-tulipalon
Huono tuohon kenekään on vedota, kun kukaan täysjärkinen ei niele tuollaista selitystä. Valmistaja ei ollut edes osallisena tuossa tapauksessa.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.02.22 - klo:11:02
Joo ei yllätä yhtään, että sun silmissä sähkölaitteen ja pistorasian välille eron tekeminen on vain änkyröintiä. Taitaa olla niin, ettei sulla ole mitään havaintoa noista tulipaloista ja siksi joudut turvautumaan tuollaisiin etäisesti aihetta sivuaviin höpinöihin.
Sieltä Tukesin sivulta saat ne tiedot.
Vain aika näyttää paljonko sähköpalot lisääntyvät, kun sähköautot lisääntyy.
Mikäli näitä teräsharmaita on enempikin, niin varmasti paljon.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 07.02.22 - klo:11:29
Sieltä Tukesin sivulta saat ne tiedot.
Vain aika näyttää paljonko sähköpalot lisääntyvät, kun sähköautot lisääntyy.
Mikäli näitä teräsharmaita on enempikin, niin varmasti paljon.
Tarkastan aina sen, minkä verran sukorasia lämpenee, jos palavaan seinään ruuvatusta sukosta lataan. Noin kun toimii, niin palot lisääntyvät vain sähköautoruikuttajien kuplassa.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 07.02.22 - klo:11:29
Vain aika näyttää paljonko sähköpalot lisääntyvät, kun sähköautot lisääntyy.
Tämäkö se on sitten uusin ongelma, kun parkkipaikat ja tienvarret eivät ole palavia sähköautoja täynnä? Ei voi nauramatta näitä juttuja lukea.

duke7

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 07.02.22 - klo:11:29
Sieltä Tukesin sivulta saat ne tiedot.
Vain aika näyttää paljonko sähköpalot lisääntyvät, kun sähköautot lisääntyy.
Mikäli näitä teräsharmaita on enempikin, niin varmasti paljon.
Ladattavien autojen määrä Suomessa on suunnilleen tuplaantunut vuosittain viimeiset kolme vuotta ja niin on nyt noin 100 000 kpl. Kai sen pitäisi jo näkyä tilastoissa jos ne aiheuttaisi sähköpaloja?

Toki onneksi liki kaikki lataavat autojaan asianmukaisilla tavoilla.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 07.02.22 - klo:12:05
Toki onneksi liki kaikki lataavat autojaan asianmukaisilla tavoilla.

Tullaanko tässä vielä näkemään samanlaista mitä on jo kännyköidenkin kanssa; Ã,,lä lataa valvomatta ja älä varsinkaan jätä roikkumaan laturiin yön yli ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

yaska

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 07.02.22 - klo:11:47
Tämäkö se on sitten uusin ongelma, kun parkkipaikat ja tienvarret eivät ole palavia sähköautoja täynnä? Ei voi nauramatta näitä juttuja lukea.

Mahtaa olla suurin autoista johtuvien palojen syynä nykyiset polttomoottoriautojen sisätilan lämmittimet ja niiden käyttövirheet. Sähköautoissa sisätilat lämpiävät ja jäähtyvät kiinteillä ilmalämpöpumpuilla muutamassa minuutissa, joten jatkossa näitä irtohärpäkkeitä tarvitaan vähemmän ja vähemmän.

Lopputulema lienee, että kokonaisuudessaan autoilun sähköistyessä autoilusta aiheutuvat palot tulevat vähenemään.

Selvitin as. oy rivarin katokseen asennettavat toimenpiteet laturille, jossa sähköt menevät kaikilla omaan mittariin. Pistorasian tilalle voi meillä asennuttaa halutessaan omalla kustannuksellaan kiinteän 1-vaihe 16 A laturin ilman mitään muita muutostöitä. Taloyhtiöön toki ilmoitukset muutoksista. Huoneisto rakennettu 2018.

jarski66

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.02.22 - klo:22:02
vikavirtasuoja ei edelleenkään tee eikä auta yhtään mitään siinä tilanteessa jos huonon liitoksen takia joku pistoke/pistorasia alkaa lämpenemään ja muovit sen ympäriltä sulamaan. Edes normaali posliinisulake tai automaattijohdonkatkaisija ei välitä tuosta yhtään mitään, etenkään kun virralla on taipumus pienentyä silloin kun johtimet lämpenee ja niiden vastus alkaa kasvamaan.

Minkälainen tuo latausjohdon lämpösuoja siis on? Onko siellä muka itse pistotulpassa joku anturi? Ã,,kkiseltään tuosta kuvittelisi että se ainokainen anturi on itse latausmuunninboksin sisällä, joka sekään ei jälleen kerran auta yhtään mitään siinä tapauksessa jos pistorasiasta alkaa käymään käry.

Tosiaan voimapistorasia on uusi jolle on vikavirta. Asetelma on ammattiliasen asentama, joista kuitit tallella. Latausjohto TUV hyväksytty ja muutenkin laadukas ja laillinen suojineen, joten mahdollisessa ongelmatilanteessa vakuutussyhtiöllekin pitäisi kelvata.

Tässä linkki latausjohtoon.  --> https://atonos.com/collections/lataus-pistorasioista/products/t2v_16a1
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV iV DSG '2021

ex VAG autot:
-VW Passat 2.0 TFSI Sportline (2007)
-VW Golf V GTI DSG (2005)
-Audi A4 1.8T B6 (2002)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: yaska - 07.02.22 - klo:14:09
Mahtaa olla suurin autoista johtuvien palojen syynä nykyiset polttomoottoriautojen sisätilan lämmittimet ja niiden käyttövirheet. Sähköautoissa sisätilat lämpiävät ja jäähtyvät kiinteillä ilmalämpöpumpuilla muutamassa minuutissa, joten jatkossa näitä irtohärpäkkeitä tarvitaan vähemmän ja vähemmän.

Lopputulema lienee, että kokonaisuudessaan autoilun sähköistyessä autoilusta aiheutuvat palot tulevat vähenemään.

Selvitin as. oy rivarin katokseen asennettavat toimenpiteet laturille, jossa sähköt menevät kaikilla omaan mittariin. Pistorasian tilalle voi meillä asennuttaa halutessaan omalla kustannuksellaan kiinteän 1-vaihe 16 A laturin ilman mitään muita muutostöitä. Taloyhtiöön toki ilmoitukset muutoksista. Huoneisto rakennettu 2018.
Jos tosiaan on autoonsa asennuttanut tuollaisen reilun 3kW teollisuus/rakennuslämmittimen, niin se voi tosiaan olla palon syynä. Tiedä sitten kuinka monella tälläinen on?

https://tukes.fi/documents/5470659/11781251/S%C3%A4hk%C3%B6laitteistoista+aiheutuvat+tulipalot+ja+palovaarat+2017/99a199f4-fd7d-4d9a-50b4-d3dcd0d5e9d5/S%C3%A4hk%C3%B6laitteistoista+aiheutuvat+tulipalot+ja+palovaarat+2017.pdf
Ei ihan ajantasaista tietoa, mutta tuosta voi katsoa aiheuttaako ne rasiat paloja.

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 07.02.22 - klo:11:47
Tämäkö se on sitten uusin ongelma, kun parkkipaikat ja tienvarret eivät ole palavia sähköautoja täynnä? Ei voi nauramatta näitä juttuja lukea.
Moniko nyt sitten lataa autoja tienvarsilla ja parkkipaikoilla pidempiäkin aikoja ???
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

tgotj

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.02.22 - klo:08:24
Jos tosiaan on autoonsa asennuttanut tuollaisen reilun 3kW teollisuus/rakennuslämmittimen, niin se voi tosiaan olla palon syynä. Tiedä sitten kuinka monella tälläinen on?

https://tukes.fi/documents/5470659/11781251/S%C3%A4hk%C3%B6laitteistoista+aiheutuvat+tulipalot+ja+palovaarat+2017/99a199f4-fd7d-4d9a-50b4-d3dcd0d5e9d5/S%C3%A4hk%C3%B6laitteistoista+aiheutuvat+tulipalot+ja+palovaarat+2017.pdf
Ei ihan ajantasaista tietoa, mutta tuosta voi katsoa aiheuttaako ne rasiat paloja.
Moniko nyt sitten lataa autoja tienvarsilla ja parkkipaikoilla pidempiäkin aikoja ???
Itsellä on aikanaan ulkokäyttöön tarkoitetun pistorasiaan kytkettävän ajastimen päässä ollut 1200W sisätilanlämmitin ja lohko. Suli ajastin komiasti. Ei ehtinyt paloa sytyttämään vielä, mutta pidemmällä lämmitysajalla olisi varmasti syttynyt. Ei sama asia toki kuin pelkkä schuko-rasia, mutta miksei se schukokin voisi sulaa ja syttyä? Läpikulkevan energian määrähän sen pitkälti ratkaisee.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy