Miten autosi arvo säilyy?

Aloittaja Quality, 10.04.11 - klo:08:11

« edellinen - seuraava »

Peeveli

Itse periaatteessa pidän edelleen tästä nykyisestä värkistä, mutta omistamisen riemua aika ajoin meinaa ahdistaa spekulointi jälleenmyyntiarvolla ja jopa liikkeeseen huolimisella. Mitä omalla merkkifoorumilla on kommentteja kuulunut, niin osa autoliikkeistä ei ota näitä edes vaihtoautoksi. Uskon että jos autokuume kohoaisi vastustamattomiin sfääreihin pelkän vaihtelunhalun takia, niin se voisi saada kylmän suihkun kun menisi eri merkkiä myyvään liikkeeseen. Ainoa lohtu voi olla se, että tämän mallin leasing/autoetuhinnoittelu on samaa tasoa kuukaudessa kuin vastaavantehoisella Golfilla tai muulla listasuosikilla. Se voisi enteillä parempaa luottamusta myös yrityspuolella tämän merkin uusimpiin edustajiin. Tai sitten ei. Sen näkee sitten aikanaan kun vaihtorumba alkaa.

Työkaverini vaihtoi -09 farkkugolfinsa, 90 kw comfortline dsg, uuteen syksyllä, ja väliraha alta 10.000 euroa. Ei ota koskaan muita lisävarusteita kuin lohkis, metalliväri ja talvirengaspaketti. Jos olisin yhtä järkevä niin.... ::)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 23.10.11 - klo:20:27
Työkaverini vaihtoi -09 farkkugolfinsa, 90 kw comfortline dsg, uuteen syksyllä, ja väliraha alta 10.000 euroa. Ei ota koskaan muita lisävarusteita kuin lohkis, metalliväri ja talvirengaspaketti. Jos olisin yhtä järkevä niin.... ::)
No justiinsa! 5.000e vuodessa autoon pelkästä uuden omistamisen riemusta = melko puhtaasti ilmaan nakattua fyrkkaa :o
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

chr

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 23.10.11 - klo:20:42
No justiinsa! 5.000e vuodessa autoon pelkästä uuden omistamisen riemusta = melko puhtaasti ilmaan nakattua fyrkkaa :o

Tuon verran se on noilla "järkiautoilla". Saman verran meni per vuosi kun pidin Touran TSI DSG:tä vajaa kaksi vuotta.

Nykyinen Subbe on pitää ainakin käytettyjen hintoja katsellessa hintansa hyvin, mutta otanta on vielä aika pientä kun malli on uusi.

pokkus

Itse luultavasti saan vähintään omani takaisin ellen jopa tee voittoa nykyisellä autolla, jos sen Suomeen tuon. Karkeasti noin 30kâ,¬ olen siihen tällä hetkellä laittanut itse likoon ja mitä nettiautoa lueskelin niin 5-6 vuotta vanhoista samanlaisista autoista pyydetään jotain 30-35kâ,¬ väliltä. Uusi vastaava kun Suomessa maksaa yli 90kâ,¬. Sama ideologia olisi tarkoitus toteuttaa tulevan kakkosauton kanssa. 5 vuotta ilman varsinaista arvonalenemaa on minusta hyvä saavutus :) Maksaa pelkästään käytöstä.

Gudmund

Noi ulkomailta omasta käytöstä tuonnit ovat vähän spesiaali juttuja, niitä ei voi ihan samaan riviin pistää suomalaisen arvonalenemakehityksen kanssa. Arvohan se tippuu autoilla ameriikoissakin, mutta auton (ja monen muunkin hyödykkeen) arvo muuttuu kyllä merkillisesti kun se siirretään valtakunnan rajan yli. Sinänsä kiva että joku viitsii "hakea" noita vähän harvinaisempia pelejä edullisesti tänne kalliiseen pohjolaan.

No kotimaassa uusien ja uudehkojen autojen arvonalenema on useimmissa tapauksissa varmasti sen 200-1000e/kk, riippuen auton hankintahinnasta pääosin. Omaan Ocuuni olen budjetoinut (toivottavasti suht realistisesti!) noin 400e:n arvonaleneman kuukaudessa kun pitoaika olisi noin 2-3 vuotta.  En osaa sanoa onko tämä se "järkiauto".
Octavia III RS TDI

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 23.10.11 - klo:21:12
Noi ulkomailta omasta käytöstä tuonnit ovat vähän spesiaali juttuja, niitä ei voi ihan samaan riviin pistää suomalaisen arvonalenemakehityksen kanssa. Arvohan se tippuu autoilla ameriikoissakin, mutta auton (ja monen muunkin hyödykkeen) arvo muuttuu kyllä merkillisesti kun se siirretään valtakunnan rajan yli. Sinänsä kiva että joku viitsii "hakea" noita vähän harvinaisempia pelejä edullisesti tänne kalliiseen pohjolaan.

Tuo on ihan totta. Täällä hinta tippuu ihan samalla tapaa, jos auton vaihtoon veisin. Veikkaisin, että ekan vuoden jälkeen saisi 5000-6000 dollaria vähemmän alkuperäisestä ostohinnasta. Itse kun olen laittanut vielä aika paljon kaikenlaista osaa kiinni jälkikäteen, niin luultavasti todellinen arvonpudotus on vielä enemmän. Kokemusta tosin ei vielä täältä ole, miten täällä annetaan arvoa autossa oleville lisävarusteille vaihtotilanteessa. Luultavasti vähän sama homma kuin Suomessa, että suurin osa lisävarusteista menettää arvonsa aika pahasti kun autoa vaihdetaan.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 23.10.11 - klo:21:12

No kotimaassa uusien ja uudehkojen autojen arvonalenema on useimmissa tapauksissa varmasti sen 200-1000e/kk, riippuen auton hankintahinnasta pääosin. Omaan Ocuuni olen budjetoinut (toivottavasti suht realistisesti!) noin 400e:n arvonaleneman kuukaudessa kun pitoaika olisi noin 2-3 vuotta.  En osaa sanoa onko tämä se "järkiauto".

Ihmeellistä autokauppaa. Mun Celican ohjehinta oli 36500 varustein. Ostohinta-myyntihinta suoralla rahalla, arvonalenema 110â,¬/kk. Scirocco ollut nyt reilun vuoden, arvonalenema autoliikkeeseen käteiskauppana myytynä 176â,¬/kk. Toi eka vuosihan on se kallein.

juupeli

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 23.10.11 - klo:20:27

Kiitos, vaikket minua tarkoittanutkaan  ;D  Tuolleen meillä mennään. Autot ovat peruskulkineita käyttööni.

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 23.10.11 - klo:20:42

Jep, siihen ne fyrkat menee. Ehkä ilmaan, ehkä ei. Homma vaan toimii meikäläisellä. Itse asiassa tuosta olisikin kiva kuulla OffTopic näkemyksiä mihin niiden rahojen pitäisi mennä.

Peeveli

En ole vielä testannut omani arvonalenemaa per kk, mutta veikkaus on ekan vuoden osalta noin 800-900 eur/kk. Uskon että tämän jäännösarvo on (hyvityshinta siis, ei hintapyyntö) 3-vuotiaana abauttia 30-35 % uuden ovh:sta.

Ihanan kallista. Elämä on. ::)

Peeveli

Aiemmin tässä topicissa nimimerkki Neppiksen linkittämä Kauppalehden uutinen vaihtoautomerkkien kiertonopeudesta oli mielenkiintoinen. Kyllä täytyy tunnustusta antaa vag-konsernin vehkeille haluttavuudesta ja jälleenmyytävyydestä, kärjessä siis sekä VW, Skoda että Audi, Volvon lisäksi. Sen takia tässä varmaankin palataan jossain vaiheessa konserniin tai korkeintaan bemari- tai volvoleiri voisi koukuttaa.

Upouusi bemari vaan tuntuu hinnaltaan korkealta, koska tiettyjä varusteita pitää ruksia lisävermeinä, jotka kuuluvat vaikkapa Skodan tai Volkkarin vakiovarusteisiin. Volvon uusin muotokieli miellyttää myös itseäni, esim. V60-Volle tai Qualitynkin tilaama XC60 kelpaisi kyllä. Itselleni kipurajana uudessa autossa olisi V60:stä hinnat alkaen diesel-drive mutta kun se on manuaalivaihteinen. Kiinnostavimmat mallit menevät sitten yli neljänkympin. Toivo on, että lähiaikoina tulisi uusi V50 tai C30:n isompi versio olikos se nyt joku V30 tai 5-ovinen C30. Skodista tällä hetkellä ainoastaan Yeti kiinnostaisi, hinnan osalta se olisi kompromissina 1,2 tsi dsg koska automaatti on jälleen oltava seuraavassa. Vaimo ei suostu ajamaan manuaalilootaisella kuin puoliväkisin maantieajoa, kaupungeissa ei lainkaan. Ja onhan hänen nykyinen vaihteiden ja kytkinen käytttö sellaista että vieressäistujana hirvittää. :o Myös itseäni alkoi jo todella pian kypsyttämään pks:n ruuhkissa matelu manuskalla, suonenvetokrampit ovat taas jaloissa arkea. Uusi Octavia III voi tulla myös kyseeseen, samaten Golf VII tai uusi ensi maaliskuussa esiteltävä Audi A3. Pitää koettaa malttaa odotella mielenkiintoisia uutuuksia. Uusikorista Jettaa en ole koeajanut enkä edes istahtanut sen sisällä, mutta mitä ulkoisesti sellaisia olen nähnyt, on sekin klassisen linjakas peli, lähellä Audin muotokieltä. Sekin vielä askarruttaa olisiko jatkossa bensa vai diesel, molemmissa puolensa. Alfaa en enää ostaisi, koska tämä Giulietta on uudehko malli ja ollee tuotannossa vielä vuosikausia, eikä isompi (lue: kalliimpi) tuleva Giulia houkuttele vielä suuremman oletettavan hinnanpudotuksenkaan takia.

Ton-1

Luulenpa että kyllä se nyt jo säilyy, eka omistaja oli kärsinyt vajaan 30 te:n loivennuksen ensimmäisinä 4 vuotena. Itse jos pidän sen 7 vuotta niin omaan piikkiin menee n. 3 te/ v. eli 250 e/kk.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: skriko - 23.10.11 - klo:22:24
Ihmeellistä autokauppaa. Mun Celican ohjehinta oli 36500 varustein. Ostohinta-myyntihinta suoralla rahalla, arvonalenema 110â,¬/kk. Scirocco ollut nyt reilun vuoden, arvonalenema autoliikkeeseen käteiskauppana myytynä 176â,¬/kk. Toi eka vuosihan on se kallein.

Toki näissä arvonalenemisasioissa vaikuttaa myös esim vuotuinen ajomäärä, totkai enemmän ajetulla tippuu enemmän. Ite olen esim. laskenut n.35tkm/a mukaan oman auton arvonalenemaa.

Toisaalta ei mitään mieltä ostaa vaikka pari vuotta vanhaa 30ke käytettyä autoa (ainakaan vaggilaista), jossa arvo olisi laskenut 100-150e/kk. Mieluummin hakee uuden pakasta vedetyn auton pari tonnia kalliimmalla, jos kerran käytetyn hinnat noin korkealla. Mutta eipä noita alle 150e/kk tiputtavia 30ke autoja montaa löydy...
Octavia III RS TDI

Newman

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 24.10.11 - klo:08:33
Myös itseäni alkoi jo todella pian kypsyttämään pks:n ruuhkissa matelu manuskalla, suonenvetokrampit ovat taas jaloissa arkea.
Lämmittele lihakset. Venyttele. Tee välillä lihasvoimaharjoituksia. Kävele paljon. Syö iltaisin laadukasta magnesiumia. Säästät paljon rahaa jos Giulietta muuten miellyttää. Todella menevän näköinen kulkupeli. Itselläni ei ole Alfoista kokemuksia mutta ulkonäkö on kivalla tavalla omanlaisensa.

Filixon

Pyysin keväällä muutamia vaihtotarjouksia vähän ajetusta, kuukautta vaille kolmivuotiaasta GPlussastani. Arvonalenemaksi selvisi n. 270â€"300 euroa/kk. Huonoin tarjous tuli uudesta GPlussasta, paras samantyyppisestä korealaisesta.

Päätin jatkaa vähiä ajojani nykyiselläni, mutta talouteen hankittiin kyllä kesällä uusi pieni japanilaisautomaatti puolison käyttöön. Näillä on tarkoitus mennä kaupunkiliikenteessä pitkään.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: juupeli - 24.10.11 - klo:01:42
Jep, siihen ne fyrkat menee. Ehkä ilmaan, ehkä ei. Homma vaan toimii meikäläisellä. Itse asiassa tuosta olisikin kiva kuulla OffTopic näkemyksiä mihin niiden rahojen pitäisi mennä.
No ei siinä mitä, hyvähän se vain on että raha kiertää kun mukanaankaan sitä ei täältä kukaan vie, käärinliinoissa kun ei ole taskuja ;)

Vimosin eroon hankkiutumani auto oli tänä keväänä, 11v omistussuhteen jälkeen ja tuona aikana arvosta lähti 25ke>3ke. Eli 22ke/11v = 2.200e vuodessa :'( No nyt viimeisin hankintani jos vaikka paalattaisiin jo 2v jälkeen, se olisi tuon arvoaleneman haukkunut. Tuon hankintahinta kun ei ollut kuin 3ke ;D Silti omasta mielestäni tuolla 13v wanhuksellakin on omalla tavallaan ihan kiwa ajella, samaten kun on tuolla 1v Astrallakin. Autothan ovat todella erilaiset, mutta asenne sen mukaan ja ajamisen fiilikset rupeaa olemaan jo kummasti kohillaan. Jos joku tarttee siihen fiilikseen bränikän auton 2v välein, so what. Minä en tartte vaan ne fiilarit haetaan jostain ihan muualta kuin autoista = rahatkin menee sinne johonkin ihan muuhun 8)
BMW R 1200 ST -05

Filixon

Jos puhutaan vaikkapa 10 vuotta omassa käytössä olleesta autosta, jolla on paljon ajettu, ehkäpä jotain 300 tuhatta kilometriä, kyllä arvon alenemisen lisäksi rahaa on mennyt paljon myös huoltoihin ja korjauksiin. Ehkä realistisin vertailutieto olisi ajokilometrin hinta. Jos siihen laskisi vielä vakuutukset ja käyttömaksut - polttoainekulujakaan unohtamatta - kyllä ajetuille kilometreille tulisi hintaa. Kaipa taksikyyti olisi ihan varteenotettava vaihtoehto...

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 24.10.11 - klo:16:23
Jos puhutaan vaikkapa 10 vuotta omassa käytössä olleesta autosta, jolla on paljon ajettu, ehkäpä jotain 300 tuhatta kilometriä, kyllä arvon alenemisen lisäksi rahaa on mennyt paljon myös huoltoihin ja korjauksiin.
No tuolla ei 11v aikana kelattu edes puolia tuosta ajomäärästä ;D
BMW R 1200 ST -05

Filixon

Minä ajoin vähän käytettynä ostetulla Passatilla kymmenessä vuodessa n. 250 tuhatta kilometriä. Ostin markoilla ja myin euroilla sukulaiselle, joten arvonalenemaa en miettinyt.

Mutta kyllä minä aika paljon huoltoja ja korjauksia Passatiin teetin. Vaan eipä jättänyt kertaakaan tielle (kuten nyky-VAG pari kertaa vajaan kolmen vuoden sisällä on tehnyt).

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 24.10.11 - klo:08:33
Myös itseäni alkoi jo todella pian kypsyttämään pks:n ruuhkissa matelu manuskalla, suonenvetokrampit ovat taas jaloissa arkea.

Manuska tai ei, paikat prakaa jos on prakaakseen vaikka olis kuinka hyvät penkit, itselläni on ollut tapana juosta pikkulenkki pitkän ajomatkan päälle, alku on kyllä niin tervaa mutta kun paikat vähän notkistuu niin ei jää jumitila päälle.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 24.10.11 - klo:21:53
Manuska tai ei, paikat prakaa jos on prakaakseen vaikka olis kuinka hyvät penkit, - -

Noin lienee, mutta jos paikat on jo huonona, niin kyllä automaatti ja korkea, pysty ajoasento on hyväksi ainakin selälle. Mutta liikunnan merkitystä en väheksy minäkään. Mieluummin kävelen kuin ajan autolla lyhyet matkat (n. 4 kilometriä sinne ja toiset takaisin).

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 24.10.11 - klo:22:01
kyllä automaatti ja korkea, pysty ajoasento on hyväksi ainakin selälle.
Kyllä! :) Huomattavasti mukavampaa on vain astua autosta ulos kun ei tartte hilata ahteriaan lähes maan pinnasta ylös. Ja pienoisena lisämausteena pyörivät kapteeni-jakkarat helpottavat autoon/autosta liikkumista vielä entisestäänkin ;) Noilla nahkajakkaroilla istuksitaan kuin oikealla tuolilla konsanaan, niin matkakin taittuu kuin siivillä kun ei mistään kolota. Lisäksi korkealta näkee paremmin ja suuret, avarat ikkunat vain tehostavat efektiä. Omaan lähipiiriin kun kuuluu muutamia hieman jo warttuneempiakin kansalaisia, niin kyllä on tuntunut olevan Galaxylla liikkuminen varsin suurta juhlaa. Eli jo tänä lyhyenä omistusaikana tuo auto on haukkunut edullisen hankintahintansa monin verroin suuremmalla käyttöarvollaan 8)
BMW R 1200 ST -05

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Newman - 24.10.11 - klo:10:13
Lämmittele lihakset. Venyttele. Tee välillä lihasvoimaharjoituksia. Kävele paljon. Syö iltaisin laadukasta magnesiumia. Säästät paljon rahaa jos Giulietta muuten miellyttää. Todella menevän näköinen kulkupeli. Itselläni ei ole Alfoista kokemuksia mutta ulkonäkö on kivalla tavalla omanlaisensa.

Kiitos vaan vinkeistä Newman, mutta noita toteutan jatkuvasti -ja jo kauan aikaa sitten aloitin. :) Vaan ei auta, ei. Selässä on välilevy p..kana ja se tekee niitä kramppeja. Syön tabletteina lisämagnesiumia (Magnex)päivässä yli 700 mikrogrammaa ja ei pidä suonenvetokramppeja poissa, todella ilkeitä herätellen myös yöllä. :( Venyttelen myös ja harrastan liikuntaa, vaan sama homma jatkuu.

Eilen loukkasin taas selkäni pahempaan kuntoon ja jumatsuka että on tuskallista laskeutua ja nousta autoon, toki muukin istuminen töissä jne on hampaiden kiristystä. Cittarikori olisi nyt ainakin erinomainen apu, ja automaattiloota myös.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 25.10.11 - klo:09:54
Kiitos vaan vinkeistä Newman, mutta noita toteutan jatkuvasti -ja jo kauan aikaa sitten aloitin. :) Vaan ei auta, ei. Selässä on välilevy p..kana ja se tekee niitä kramppeja. Syön tabletteina lisämagnesiumia (Magnex)päivässä yli 700 mikrogrammaa ja ei pidä suonenvetokramppeja poissa, todella ilkeitä herätellen myös yöllä. :( Venyttelen myös ja harrastan liikuntaa, vaan sama homma jatkuu.

Eilen loukkasin taas selkäni pahempaan kuntoon ja jumatsuka että on tuskallista laskeutua ja nousta autoon, toki muukin istuminen töissä jne on hampaiden kiristystä. Cittarikori olisi nyt ainakin erinomainen apu, ja automaattiloota myös.

Vaihda tuo magnesium apteekin Emgesaniin. Lienee ainoa virallinen magnesiumvalmiste, jonka sisältö on taattu ja lääkekäyttöön varmistettu. Mutta jos selkäsi on tosiaan noin huonossa jamassa, hyvät penkit ovat tosiaan edellytys ja jopa syy autonvaihtoon. Varmasti automaatti jeesaa myös!

Peeveli

^

Sekin valmiste on kokeiltu, ei apua.

Katsotaan nyt miten tuo selkä nyt paranee itsekseen taas kuntoon, vai tarvitseeko kirurgin veistä...

No joo, menee jo off topiciksi ohi aiheen joten kramppijutut jää nyt tähän. :D

skriko

Täällä kun olin lukevinani jostain että Skoda pitää arvonsa paremmin kuin Opel niin ilmottautukoot tässä topicissa jotka ovat samaa mieltä ja joilla on 2015 tai 2016 mallin Skoda.

enkero

Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.10.15 - klo:20:44
Täällä kun olin lukevinani jostain että Skoda pitää arvonsa paremmin kuin Opel niin ilmottautukoot tässä topicissa jotka ovat samaa mieltä ja joilla on 2015 tai 2016 mallin Skoda.

Luulen näin olevan kolmen edellisen perusteella, yhtään Opelia en ole toki omistanut enkä siten voi väittää mitään. Mutta olen sitä mieltä, että Skoda pitää arvonsa paremmin. Noita vm. 15 ja 16 kamppeita ei ole vielä 3-6kk pidon jälkeen tarjoteltu liikkeisiin.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Hannes

Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.10.15 - klo:20:44

Kyse ei ole pelkästään paremmasta arvosta vaan myös haluttavuudesta käytettynä.

Varmaan Opelikin listassa on:http://www.iltalehti.fi/autot/2014091218658230_au.shtml

MTSI

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 08.10.15 - klo:20:59
Kyse ei ole pelkästään paremmasta arvosta vaan myös haluttavuudesta käytettynä.

Varmaan Opelikin listassa on:http://www.iltalehti.fi/autot/2014091218658230_au.shtml
Jaa täällähän on täys Opel rähinä päällä.
Minun mielestä Opel säilyttää maaaailman parhai....
Jaa ei sittenkään, kyllä Skoda menee tässäkin edelle.
Tervesiä Hennekselle Opel ketjuun.  ;D
SKODA

skriko

Montako prosenttia edellinen autosi pudotti arvoaan? Missä ajassa, ja millä metreillä.

MTSI

Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.10.15 - klo:21:27
Montako prosenttia edellinen autosi pudotti arvoaan? Missä ajassa, ja millä metreillä.
Ei yhtään, ostajat sen pudotti. Hetkessä tinkivät. Loppumetreillä.   :P
Jaa nyt taitaakin olla nukkumaanmenoaika?  :-X
SKODA

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy