Kirjoittaja Aihe: Cupra Formentor  (Luettu 2257 kertaa)

Poissa Rabalski

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Cupra Formentor
« : 10.01.22 - klo:21:33 »
Onkos kellään kertoa kokemuksia kyseistä autosta? Itselläni vähän käynyt mielessä tähän autoon vaihtaminen. Mahtaakohan päästä yhtään helpommalla kuin Octavian kanssa? Sen tiedän että softan kanssa samoja ongelmia mutta entäs mitä muuta "kivaa" löytyy? Octaviassa menee perjantaina latauspistoke jo toistamiseen vaihtoon ja näitä ei enää hirveästi viitteisi käydä tekemässä vuoden vanhaan autoon.
Formentorista katsoin jotain pätkiä youtubesta ja alustaa ainakin kovin kehuttiin..
« Viimeksi muokattu: 11.01.22 - klo:11:21 kirjoittanut Erkka »

Poissa Farao

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Formentor
« Vastaus #1 : 11.01.22 - klo:09:46 »
Tässä on ollut plugari käytössä reilu 9kk. Mitään ongelmia tai huoltokohteita ei ole ilmennyt, bugeja on tosin ollut sen mitä Leonissakin, mutta harvakseltaan. Mitään vastaavaa mitä Octavia IV -foorumilla on saanut lukea ei ole kyllä kuulunut. Tässä 204(?) heppaisessa mallissa alusta on tosi mukavuuspainoitteinen, josta itse tykkään enemmän kuin sporttisesta "kivet tuntuu perseessä" -menosta. Auto on toiminut näppärästi ja omilla ajoilla kotilataus/lämmitysmahdollisuudella on kesällä menty akulla about 60km ja näin talvisin pakkasten mukaan akulla pääsee 25-40 kilsaa. Itsellä on softaversio 1803 sisällä ollut alusta asti ja se on toiminut siinä mielessä näppärästi, ettei ole tarvinnut boottailla infotainmentia tai muuta sellaista. Lieneekö tässä perusnakkimallissa sen verran vähän kaikkea "ylimääräistä" et sekoilee vähemmän tms.

Ongelmaton tämä yksilö on ollut. Vikoja mitä sattunut eteen: SOS meni kerran pimeäksi kesällä. Jos painaa startissa samalla jarrua ja kaasua, saa keltaisen moottorivalon ja herjan "4000rpm maks." ilmoituksen - tämä on softabugi. Ei mitään valittamista omalla kohdalla.

Poissa Hazz

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 121
    • Profiili
Vs: Formentor
« Vastaus #2 : 11.01.22 - klo:11:45 »
Itse olen nyt ajellu myös noin 9kk plugari plugari vz Formentorilla ja ainoat ärsyttävät jutut on tod näk softabugeja (kosketusnäytön takkuilu, kessyn takkuilu, front assistin ajoittainen katoaminen, connect softan kiukuttelut) jotka toivon katoavan viimeistään alkuvuodesta julkaistavan ison softapäivityksen myötä. En pidä mahdottomana, että tän mallin lisäominaisuudet tuo lisäonglemia, onhan siellä enemmän koodia prossulle pureksittavaksi. 

DCC-alusta on mun makuun täydellinen. 19" renkaillakaan ei paikat putoa suusta vaikka olisi jäykimmällä asetuksella. Pehmeimmällä on jo aiikas mukava. Joudun ajelemaan hidastetöyssyistä jatkuvasti ja jousitus toimii niissä varsin mukavasti. Makuasioitahan nämä tietty on enkä muista huomanneeni suurta eroa normi alustalla olevaan Formentoriin joten ehkä kannattaa koeajaa molemmat jos tällä on merkitystä itselle.

Poissa Hazz

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 121
    • Profiili
Vs: Formentor
« Vastaus #3 : 11.01.22 - klo:11:49 »
Tässä on ollut plugari käytössä reilu 9kk.

Itse olen pannut merkille, että eturenkailla on enemmän pitoa kuin aikaisemmissa vag konsernin autoissa joilla olen ajanut (leon,golf,a4). Oletko huomannut samaa? Mietin alustan vaikutusta tuohon.

Poissa Farao

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Formentor
« Vastaus #4 : 11.01.22 - klo:12:50 »
Itse olen pannut merkille, että eturenkailla on enemmän pitoa kuin aikaisemmissa vag konsernin autoissa joilla olen ajanut (leon,golf,a4). Oletko huomannut samaa? Mietin alustan vaikutusta tuohon.

Ei se ainakaan sudittele kauhean herkästi jos normimoodia käyttää näin talvisin kitkoilla. Kesällä mennään sportti päällä jatkuvasti (jos siis tarvitsee polttomoottoria ylipäänsä). Itse pidosta en osaa kommentoida, kuin verrokkina olevaan Octaviaan, joka tuntui vetelevän enemmän. Toki itselläni nämä perus 18" renkaat, eli ei ole niitä VZ:n hienompia rinkuloita. Kaikkiaan tuo on aika mukava auto pidemmälläkin matkalla ja kulutus pysyy maltillisena ottaen huomioon ilmavastuksen ja möhkökeulaisuuden. Huojentavinta omalla kohdalla oli se, että tuon kääntäminen ja ohjaaminen tiukoissa halleissa on aika helppoa vrt. mitä voisi luulla. Menee helpommalla kuin esim. saman voimalinjan omaava Passat.

Poissa Hazz

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 121
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #5 : 11.01.22 - klo:13:08 »
18" kitkat mullakin on alla ja tuntuu paljon helpommin yliohjaavan kuin aikaisemmat vaggineeni. Se progressiivinen ohjaus toimii kyllä loistavasti ja tekee autosta ketterämmän kuin se onkaan... ainakin itse olen yhdistänyt et se "nopea" ohjaus saa auton tuntumaan ketterältä.

Poissa Rabalski

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #6 : 11.01.22 - klo:13:39 »
Kiitoksia näistä vastauksista. Kuulostaa sentään paremmalta kuin miten on nyt mennyt rs iv octavialla. Ja hyvä tietää että  cuprallekkin on tulossa iso päivitys pian. Skodasta en tiedä vielä että milloin tulee. Itsellä käynyt mielessä tuo hybridi vz 245 hv malli. On ollut voimanlähteenä todella mukava ja pieni kulutuksellinen.
Tuo ratti missä on satelliittinappulat vaikuttaa kivalta, mutta sivustolla kahta eri tietoa. Löytyy etusivua selaamaalla alta kohokohdista että kuuluu tuohon malliin ja sitten taas lisävarusteluettelosta että vakiona vain 2,0 tsi..toki luettelo on juuri tammikuun alussa päivitetty niin saattaa olla että joutuu tällä hetkellä ruksaamaan tuon. Ja beatsia ei ilmeisesti edelleenkään saa tuohon hybridiin? Octaviassa tuon Cantonin sai sentään ladattavaan malliin.

Poissa Weekke

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #7 : 11.01.22 - klo:14:03 »
Itsellä ollut VZ310 -malli kohta puolisen vuotta. Moitittavaa en juuri keksi. Muutaman kerran on peruutuskamera jäänyt kytkeytymättä kun nopeasti lähtee liikkeelle ja -25c pakkasella toinen takaovi ei suostunut menemään lukkoon, mutta sekin ongelma poistui kyllä. Bensaa palaa ja makea on ajaa.  ;D

Poissa Moose

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #8 : 11.01.22 - klo:15:46 »
Tuo ratti missä on satelliittinappulat vaikuttaa kivalta, mutta sivustolla kahta eri tietoa. Löytyy etusivua selaamaalla alta kohokohdista että kuuluu tuohon malliin ja sitten taas lisävarusteluettelosta että vakiona vain 2,0 tsi..toki luettelo on juuri tammikuun alussa päivitetty niin saattaa olla että joutuu tällä hetkellä ruksaamaan tuon. Ja beatsia ei ilmeisesti edelleenkään saa tuohon hybridiin? Octaviassa tuon Cantonin sai sentään ladattavaan malliin.

Kahden nappulan ratti ei ainakaan kesällä kuulunut VZ plugariin vaan olisi maksanut merkittävästi lisää. Ymmärtääkseni se ei kuitenkaan tuo lisää kuin kaksi nappia ja hienommat läpyskät. Beatsit eivät myöskään olleet optiona.

Onko joku nähnyt Cupra Connectin hintoja? Ymmärtääkseni se meille tärkein varuste, eli lämmityksen kauko-ohjaus kuuluu kahdesta connect-paketista kalliimpaan. Myyjä kertoi nuo kesäiset hinnat, mutta olen ehtinyt jo unohtaa ne.

Saksalaisella foorumilla joku taisi sanoa, että Seat ja Cupra kallistuvat jälleen tämän kuun puolivälissä.

Poissa Rabalski

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #9 : 11.01.22 - klo:16:55 »
Kahden nappulan ratti ei ainakaan kesällä kuulunut VZ plugariin vaan olisi maksanut merkittävästi lisää. Ymmärtääkseni se ei kuitenkaan tuo lisää kuin kaksi nappia ja hienommat läpyskät. Beatsit eivät myöskään olleet optiona.

Onko joku nähnyt Cupra Connectin hintoja? Ymmärtääkseni se meille tärkein varuste, eli lämmityksen kauko-ohjaus kuuluu kahdesta connect-paketista kalliimpaan. Myyjä kertoi nuo kesäiset hinnat, mutta olen ehtinyt jo unohtaa ne.

Saksalaisella foorumilla joku taisi sanoa, että Seat ja Cupra kallistuvat jälleen tämän kuun puolivälissä.

Ai hinnatkin nousevat taas ::) Täältä karanteenista ei päästä ennen kuun puolta väliä edes ihmisten ilmoille  :D

Poissa miz

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #10 : 11.01.22 - klo:17:13 »
Ai onko cuprallakin erikseen oma Connect setti..

Seatillahan on eka vuosi ilmainen ja sen jälkeen luokkaa 235 eur 2 vuotta. Ja vain yksi paketti valittavana, johon kuuluu kaikki palvelut.

Leon puolella kirjoittelinkin noista hifeistä, että omaan pheviin laitettiin sk-autosoundilla äänet kuntoon.

Poissa Hazz

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 121
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #11 : 11.01.22 - klo:20:35 »
Ai onko cuprallakin erikseen oma Connect setti..

Leon puolella kirjoittelinkin noista hifeistä, että omaan pheviin laitettiin sk-autosoundilla äänet kuntoon.

Cupralla on kaikki omalla logolla... seinälaturista lähtien. Toiminta on valitettavasti yhtä luotettava ;) Onkohan kukaan kysellyt Seatin/Cupran osalta connectin ilmaisia jatkoja koska se palvelu on toiminu aikas surkeesti välillä.

En tiedä onko Formentorissa samat kaiuttimet kuin Leonissa mut olen toistaiseksi ollut riittävän tyytyväinen Formentorin äänentoistoon etten ole alkanut säätämään ääntä paremmaksi. Pääsin vertaamaan Passatin Dynaudioon jossa oli ylä ja keskiäänet on selkeesti parempia mut alapää aika voimaton Formentoriin verrattuna. Olen tyytyväinen Cupran bassoon joka on riittävän napakka eikä puuroudu.

Poissa Moose

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #12 : 12.01.22 - klo:09:44 »
Autobildin juttu 2% hinnankorotuksesta. Saksassa nämä tulivat voimaan tällä viikolla.
https://www.autobild.de/artikel/seat-cupra-2022-sparen-preiserhoehung-schnell-sein-guenstig-jahreswechsel-21103547.html

Tehtaassa on puolet tuotantolinjoista suljettuna
https://www.abc.es/motor/economia/abci-seat-retoma-produccion-martorell-mitad-turnos-202201101303_noticia_amp.html

Oma Formentor näyttää edelleen alustavaa tuotantoviikkoa 10.

Poissa miz

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #13 : 12.01.22 - klo:09:55 »
^^
Logot ymmärrän toki, mutta palvelun rakentaminen erilaisiin paketteihin kuulostaa hassulta. Toisaalta taitaa noudattaa volkkarin paketteja tässä tapauksessa, ja Seatilla on se kalliimpi pakkomyynti jos haluaa etäkäyttöjä tms. Yleensä vaan on ollut Seatin kanssa lähes 1:1 useimmissa asioissa.


Itse en ole kysynyt ilmaisia jatkoja (kohta tulee ajankohtaiseksi ostaa jatko), kun Seatin osalta on mulla toiminut hämmästyttävän luotettavasti kun lukee rinnakkaismerkkien kokemuksia.

Sorry että spammaan tässä ketjussa Seat Leon kokemuksilla, mutta omassa farkussa jo ovien valmennus teki tosi ison muutoksen soundiin ja ovien jämäkkyyteen. Sitä voin kyllä varauksetta suositella.

Poissa Hazz

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 121
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #14 : 12.01.22 - klo:14:35 »
^^
Sorry että spammaan tässä ketjussa Seat Leon kokemuksilla, mutta omassa farkussa jo ovien valmennus teki tosi ison muutoksen soundiin ja ovien jämäkkyyteen. Sitä voin kyllä varauksetta suositella.

Itse häiriköin Leonin ketjussa kun se nyt taitaa olla käytännössä sama auto hieman eri kuoriin pakattuna. Itse olen harkinnut että ehkä jossain vaiheessa voisi elementit vaihtaa hitusen laadukkaampiin jos se tois selkeyttä ylä- ja keskiääniin. Omilla koeajoilla Leon - Formentor oli sen verran aikaa välissä, etten osaa itse arvioida, mutta maailmalla liikkuu huhuja, että Formentor olisi hieman hiljaisempi kuin Leon. Jos näin on niin ehkä se tulee jostain mikä vaikuttaa äänentoistoonkin? Ehkä joku päivä pitää selvittää tuo ero.

Poissa miz

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #15 : 12.01.22 - klo:17:39 »
Saattaa hyvin olla että eroja on.

Ovet taitaa näissä olla sisältä kuitenkin poikkeuksetta paljasta peltiä samoin kuin Seatilla ja suurimmalla osalla muita merkkejä. Sen kun vaimentaa kunnolla jos on vaihtamassa elementtejä, niin menee melkeinpä samalla vaivalla kun paikat on levällään.

Poissa Jolly Roger

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #16 : 13.01.22 - klo:10:31 »
Autobildin juttu 2% hinnankorotuksesta. Saksassa nämä tulivat voimaan tällä viikolla.
https://www.autobild.de/artikel/seat-cupra-2022-sparen-preiserhoehung-schnell-sein-guenstig-jahreswechsel-21103547.html

Tehtaassa on puolet tuotantolinjoista suljettuna
https://www.abc.es/motor/economia/abci-seat-retoma-produccion-martorell-mitad-turnos-202201101303_noticia_amp.html

Oma Formentor näyttää edelleen alustavaa tuotantoviikkoa 10.

Koska olet tilannut auton? Mulla on tilattu viime toukokuussa eikä mitään käryä koska tulee.

Poissa Moose

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #17 : 13.01.22 - klo:12:27 »
Tilattu 27.7 pääkaupunkiseudun Seat centeristä. Auto on VZ plugari koukulla, pre-crash assistentilla ja varashälyttimellä.

Eikö sulla ole vielä mitään alustavaa viikkoa tuolla? Tai niin joo ei tietenkään näy jos ei ole tuon ketjun kautta tilannut. Minkälaista toimitusaikaa ne lupaili toukokuussa?
https://oma.k-auto.fi/

Myyjä pistää myös päivityksen parin viikon välein kun semmoista pyysin.


Poissa Rabalski

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #18 : 14.01.22 - klo:21:24 »
Itsellä ollut VZ310 -malli kohta puolisen vuotta. Moitittavaa en juuri keksi. Muutaman kerran on peruutuskamera jäänyt kytkeytymättä kun nopeasti lähtee liikkeelle ja -25c pakkasella toinen takaovi ei suostunut menemään lukkoon, mutta sekin ongelma poistui kyllä. Bensaa palaa ja makea on ajaa.  ;D

Skodassa sentään on päästy tuosta peruutuskameran ongelmasta päivyksen myötä ja samoin kuolleen kulman varoittajasta joka jäi "huutamaan" puoleksi tunniksi vaikka sammutit autonkin ;D Kessy vaivaa myös edelleen. No täytyy kyllä käydä testaamassa tämä auto ehdottomasti.

Poissa Hazz

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 121
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #19 : 15.01.22 - klo:14:31 »
Skodassa sentään on päästy tuosta peruutuskameran ongelmasta päivyksen myötä ja samoin kuolleen kulman varoittajasta joka jäi "huutamaan" puoleksi tunniksi vaikka sammutit autonkin ;D Kessy vaivaa myös edelleen. No täytyy kyllä käydä testaamassa tämä auto ehdottomasti.

Kiva auto, kannattaa testata :) Edelleen elän kuvitelmassa, että kaikki viat on hoidettavissa softapäivityksin. Mun autolla on kuukauden kuluttua eka huolto ja samalla päivitellään kessyä ja kosketusnäyttöä. Hyvällä tuurilla silloin löytyy jo isompi päivitys.

Poissa JP84

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Cupra Formentor
« Vastaus #20 : eilen kello 21:54 »
Tänään Formentori kävi valtuutetussa huollossa satunnaisen navigaattorin/infotainmentin jumittamisen, sekä ajoittaisten vakionopeudensäätimen ja kessyn ongelmien takia. Lopputulos ei ollut yllättävä; vikoja ei havaittu huollossa, kaikki toimii ok. Ei auta kuin seurata tilannetta.

Samalla huollossa päivitettiin avoimena olevaan kampanjaan liittyen jonkin ohjainyksikön ohjelmistot, jonka pitäisi korjata luistoneston ja vaihteiston toiminnan ongelmia. Sen verta jo huomasin, että ainakaan luistoneston aktivoituessa ei enää tule front assist ym. herjoja, eli ainakin jotain positiivista. Tosin tämän palstan perusteella pidin tuota kyllä ominaisuutena, en vikana :D

Huoltoneuvoja oli kyllä optimistinen, että tämä päivitys saattaa korjata vakionopeudensäätimeen liittyvän ongelman, koska se on mahdollisesti voinut liittyä vaihteiston virheelliseen toimintaan.

 




www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla