ID.4 Vakionopeudensäädin

Aloittaja s73, 07.01.22 - klo:16:06

« edellinen - seuraava »

s73

Moikka, vakionopeudensäädin keksii moottoritiellä nopeuksia jostakin. Muuttaa joissain paikoissa moottoritielle tultaessa nopeuden automaattisesti 120km/h vaikka rajoitus on 80km/ tai 100 km/h. Esimerkkeinä: KehäI => Turunväylä Turkuun päin, Länsiväylän alku Ruoholahdessa. Onko muilla tämmöisiä havaintoja?

jalauros

Lainaus käyttäjältä: s73 - 07.01.22 - klo:16:06
Moikka, vakionopeudensäädin keksii moottoritiellä nopeuksia jostakin. Muuttaa joissain paikoissa moottoritielle tultaessa nopeuden automaattisesti 120km/h vaikka rajoitus on 80km/ tai 100 km/h. Esimerkkeinä: KehäI => Turunväylä Turkuun päin, Länsiväylän alku Ruoholahdessa. Onko muilla tämmöisiä havaintoja?

Voin vahvistaa kokemuksen ihan parin päivän koeajojen perusteella. Et ole hullu etkä kuvittele asiaa. Mahtaako napata jostain karttadatasta niitä haamu rajoituksia  .. ken tietää.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

John_Galt

Liittyy siihen automaattiseen vakkariin. Kannattaa ottaa tuo pois. Pääsääntöisesti nuo kilometritiedot on kuitenkin väärin.

Mika2

Kesällä oli ID4 vuorokauden koeajossa. Pyrkimys oli ainakin ottaa automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus pois päältä, mutta en ole ihan varma olisiko tullut takaisin päälle auton uudelleenkäynnistyksen yhteydessä. Joka tapauksessa yritin ymmärtää miten tuo vakionopeudensäädin arpoi nopeuksia. 2/3 tapauksista nopeuden asettaminen toimi kuten pitääkin. Mutta satunnaisesti nopeudeksi saattoi tulla mitä tahansa.

Asetin etukäteen nopeuden esim. 80 km/h. Risteysalueella 60 km/h ja kun 80 km/h merkki oli tulossa kohdalle, painoin resume -nappia (Näin siis toimin aina nykyisen Passatin kanssa). Jostain syystä ID4 saattoi ottaa nopeudeksi asettamani 80 km/h sijaan toisinaan myös 60 km/h tai 100 km/h. Testasin tuota todella pitkään ja en päässyt perille tuon sielunelämästä.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Mika2 - 07.01.22 - klo:18:00
Kesällä oli ID4 vuorokauden koeajossa. Pyrkimys oli ainakin ottaa automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus pois päältä, mutta en ole ihan varma olisiko tullut takaisin päälle auton uudelleenkäynnistyksen yhteydessä. Joka tapauksessa yritin ymmärtää miten tuo vakionopeudensäädin arpoi nopeuksia. 2/3 tapauksista nopeuden asettaminen toimi kuten pitääkin. Mutta satunnaisesti nopeudeksi saattoi tulla mitä tahansa.

Asetin etukäteen nopeuden esim. 80 km/h. Risteysalueella 60 km/h ja kun 80 km/h merkki oli tulossa kohdalle, painoin resume -nappia (Näin siis toimin aina nykyisen Passatin kanssa). Jostain syystä ID4 saattoi ottaa nopeudeksi asettamani 80 km/h sijaan toisinaan myös 60 km/h tai 100 km/h. Testasin tuota todella pitkään ja en päässyt perille tuon sielunelämästä.

Tämä ongelma ei liity liikennemerkkien tunnistamiseen vaan navin käyttämään karttadataan joka on ilmeisen sekaisin mitä tulee nopeusrajoituksiin. Kamerapohjainen tunnistushan toimii erittäin hyvin mutta sen rinnalla on tosiaan karttadataan pohjautuvat nopeusrajoitukset. Tästä on paljonkin juttua noissa perus ID-ketjuissa, ainakin ID.3-ketjussa asiaa on käsitelty paljonkin.

s73

Saakos tätä karttadataan perustuvaa "arvaajaa" pois päältä. Ei taida poliisisedälle kelvata selitykseksi: "Mutta kun auton mukaan nyt saa ajaa kovempaa".

Mika2

Kehitin päässäni tällaisen teorian: Jos asetan 80 km/h vakionopeudensäätimeen 60 km/h alueella, niin järjestelmä rekisteröi nopeudeksi "+20 km/h", joka vaihtuu 80 km/h alueella siten vastaavasti 100 km/h nopeudeksi. Jos taas painan resume nappia kaksi sekuntia myöhemmin (eli vasta 80 km/h nopeusrajoitusmerkin ohittamisen jälkeen), jolloin "karttadatassa" nopeus on 80 km/h, niin silloin nopeudeksi jää myös tuo 80 km/h.

Ajoin useaan kertaan kohtaa, jossa nopeus vaihtui lyhyen matkan aikana 60 km/h, 80 km/h ja 100 km/h. Kehittämäni teorian mukaan voi siis myös tulla nopeudeksi "-20 km/h", jolloin 100 km/h alueella nopeudeksi asettuu 80 km/h.

Tämä on täysin hypoteesi, mutta mitään muuta järkevää selitystä en keksinyt, miksi nopeudeksi asettui satunnaisesti mitä sattui. Eli kertauksena: Napsuttelin halutuksi nopeudeksi esim. 80 km/h ja kun vastaava nopeusrajoitusmerkki oli kohdalla, painoin resume-painiketta. Samanaikaisesti asetettu nopeus saattoi hypätä +/-20 km/h tai olla hyppäämättä.

Eihän tuon nyt iso ongelma ole, mutta vaatii tarkkuutta, kun liikennekameroilla on taipumusta olla samoissa kohdissa, kuin missä nopeudet vaihtuvat.

Tos®

Tuonne ilmoittamaan puutteita
https://mapcreator.here.com/

Ehkä ne joskus korjaantuu.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: s73 - 08.01.22 - klo:10:16
Saakos tätä karttadataan perustuvaa "arvaajaa" pois päältä.

Saa tietenkin. Laitoin jo koeajolla ja en sen koommin ole käyttänyt. Tunnistus ja sen tiedon käyttäminen on kaksi eri asiaa.

jhpitkan

OBDElevenillä pystyy toimintaa muuttamaan siten, että muuttaa nopeuden nopeusrajoitusmerkkien mukaan. Toimii ainakin paremmin kuin tuo karttapohjasta lukeminen...

caddyrok

Lainaus käyttäjältä: jhpitkan - 08.01.22 - klo:15:28
OBDElevenillä pystyy toimintaa muuttamaan siten, että muuttaa nopeuden nopeusrajoitusmerkkien mukaan. Toimii ainakin paremmin kuin tuo karttapohjasta lukeminen...
Oletko saanut tuon toimimaan oikeasti? Kokeilin A5 drivers assitance --> adaptations --> road sign detection (alkuperäinen ilm fusion). Mutta kyllä haki motarilla ihan kummia, esim 120 nappasi jostain päälle vaikka oli jo 80:n liittymässä menossa.

jhpitkan

Lainaus käyttäjältä: caddyrok - 10.01.22 - klo:13:06
Oletko saanut tuon toimimaan oikeasti? Kokeilin A5 drivers assitance --> adaptations --> road sign detection (alkuperäinen ilm fusion). Mutta kyllä haki motarilla ihan kummia, esim 120 nappasi jostain päälle vaikka oli jo 80:n liittymässä menossa.

Joo. Ei toimi. Alkuun tuntui, että toimii hienosti. Mutta pitempi kokemus on osoittanut, että välillä luetaan merkkejä ja ihan randomisti karttapohjasta.

Rumbali

Onko tosiaan niin, ettei ID.4:ssä voi lisätä toleranssia liikennemerkin asettamaan nopeuteen? Todellinen nopeus on ainakin omassa ID.4:ssä 3 km/h pienempi kuin todellinen nopeus ja Fordeissa ainakin voidaan lisätä tuo 3 km/h vakkarin asetuksissa. Tuon toleranssin asetuksella ei tarvitse aina olla rajoituksen muuttuessa näpytelemässä nopeutta oikeaksi (tai passelisti ylinopeudeksi). Jos tuota toleranssin säätöä ei ole, niin onko ODBelevenistä apua tässä tilanteessa?

Kale

Nykaiseekö muilla auto kun vakkarilla asettaa nopeuden. Enimmäkseen tapahtuu laskevaan nopeuteen eli kun nopeus valuu sopivaan kohtaan niin vakkarin setistä painettaessa tulee selvä nykäys ennen kuin asetettuun nopeuteen mennään.

tjk

Lainaus käyttäjältä: Kale - 20.06.23 - klo:18:59
Nykaiseekö muilla auto kun vakkarilla asettaa nopeuden. Enimmäkseen tapahtuu laskevaan nopeuteen eli kun nopeus valuu sopivaan kohtaan niin vakkarin setistä painettaessa tulee selvä nykäys ennen kuin asetettuun nopeuteen mennään.

Tämä taitaa olla ihan ominaisuus VAG konsernin sähköisissä, cupra born tekee samaa. On ollut juttua muissakin langoissa.

Kaapeli64

Lainaus käyttäjältä: Kale - 20.06.23 - klo:18:59
Nykaiseekö muilla auto kun vakkarilla asettaa nopeuden. Enimmäkseen tapahtuu laskevaan nopeuteen eli kun nopeus valuu sopivaan kohtaan niin vakkarin setistä painettaessa tulee selvä nykäys ennen kuin asetettuun nopeuteen mennään.

Tuo sama pisti silmään itselläkin. Minusta tuo vaikuttaa ihan siltä että siellä on Volkkarin insinöörit tehneet vakkarin säätöluupin koodiin selvän bugin. Set nappulaa painettaessa laitetaan ensin vakkari päälle vanhalla nopeudella, sitten vasta päivitetään uusi tavoitenopeus säätimelle. Ehtii mokoma alkaa kiihdyttämään ennen kuin tajuaa että ei sitä nopeutta tarvikaan muuttaa. Ajon ensimmäisellä nopeuden asetuksella tuota nykäisyä ei koskaan tule.

Valmet

Kun ottaa sen liikennemerkkien tunnistuksen pois päältä, ei enää keksi nopeuksia muualta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy