Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Hardsoft - 12.03.25 - klo:23:10Liittyisiköhän tämä jotenkin Travel assistiin, kun jos ajaa se päällä ja vasemmalla kaistalla on auto, ei auto suostu automaattisesti ohittamaan oikealta, vaan ajaa max. samaa nopeutta, kuin vasemmalla oleva auto? Poljinta painamalla pääsee tietty ohi. Olisiko tuon ideana helpottaa toisen auton ohitusta? Oikeaalla puolella ajaviin järjestemä ei reagoi, eikä sovita ajonopeutta niiden mukaan.

Kyseessä on oikealta ohittamisen esto, melkoisen ärsyttävä varuste kun nelikaistaisella tiellä nopeus vaihtelee ja auto jää jumittamaan vasemmalla kaistalla hidastavan auton perään. Ei SFD2 suojatusta (2024 vanhemmat) autosta tämän saa varmasti koodattua pois halutessaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Hardsoft

#541
Cupra Bornissa ei ilmeisesti ole AVAS-järjestelmää, siis sitä, jossa auto piippailee ajettaessa alle 20km/h tai peruutettaessa. Ainakaan oma 2023 vuoden malli ei pidä mitään ääntä - edellinen Jagge I-Pace kyllä piippaili.

Järjestelmähän tuli pakolliseksi sähköautoissa 1.7.2021 - Bornin tuotantomallit julkaistiin hieman ennen, toukokuussa 2021 ja tuotanto alkoi syyskuussa 2021

https://www.youtube.com/watch?v=9woCmUboQek

https://www.autotuojat.fi/autoalan_toimintaymparisto/liikenneturvallisuus/avas-jarjestelma
- Cupra Born E-Boost 77kWh V3 -

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Hardsoft - 17.03.25 - klo:13:07Cupra Bornissa ei ilmeisesti ole AVAS-järjestelmää, siis sitä, jossa auto piippailee ajettaessa alle 20km/h tai peruutettaessa. Ainakaan oma 2023 vuoden malli ei pidä mitään ääntä - edellinen Jagge I-Pace kyllä piippaili.

Järjestelmähän tuli pakolliseksi sähköautoissa 1.7.2021 - Bornin tuotantomallit julkaistiin hieman ennen, toukokuussa 2021 ja tuotanto alkoi syyskuussa 2021

https://www.youtube.com/watch?v=9woCmUboQek

https://www.autotuojat.fi/autoalan_toimintaymparisto/liikenneturvallisuus/avas-jarjestelma


Kyllä ihan pommin varmasti cupra born pitää tollasta videon mölinää ajaessa, se ei vaan kuulu autoon sisälle.

Onneksi näihin MEB laitteisiin on vähän panostettu tohon äänimaailman järkevyyteen niin on saatu toimiva mutta huomaamaton ääni aikaiseksi. Ex. audissa alkoi aina tyhmän kuuloinen hurina ulkona kun laittoi vaihteen D-asennolle vaikka auto oli paikallaan ja liikkeessä hurina sitten nopeutui. Toyota on taas tehnyt täysin idioottimaisen laakerin vinkumis äänen ainakin RAV4 hybridiin, työkaverilla oli sellainen edellisenä työsuhdeautona ja peruuttaessa se "laakerin ulvonta" kuului toimistorakennuksen sisälle asti  ;D

Näissä eu sääntömuutoksissa on monesti sellaiset pykälät, että uusien tyyppihyväksyttävien autojen on täytettävä joku määräys päivänä x (esim. 1.7.2021) ja kaikkien uusien autojen vuotta myöhemmin eli myös niiden jotka on tyyppihyväksytty ennen tuota 1.7.2021 mutta rekisteröidään 1.7.2022 jälkeen. Näin ollen uusia sähköllä kulkevia autoja ei varmasti ole liikenteessä joista ääntä ei kuulu ja jos ääntä ei kuulu niin tulee hylky katsastuksessa.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hardsoft

#543
"Kyllä ihan pommin varmasti cupra born pitää tollasta videon mölinää ajaessa, se ei vaan kuulu autoon sisälle."

No kun pyysin kollegaa kuuntelemaan, kun peruuttelin parkkipaikalla, niin totesi, ettei pidä minkäänlaista ääntä. Pitää tarkistaa, oliko frendin kuulolaite päällä  ;D

Pitää vaihtaa rooleja ja itse kuunnella, josko piippaisi, surisisi tms. - 56dBA kuitenkin on äänen minimitaso, joten pitäisi erottua
- Cupra Born E-Boost 77kWh V3 -

VAG_Possu

Lainaus käyttäjältä: Wuush - 27.07.24 - klo:18:55Kappas. Tänään tuli päivitys, kesti n. tunnin. Ei ongelmia eikä virheilmoituksia jälkeenpäin. Ikkunat piti varmistaa edestä ja takaa klikkaamalla ne kaikki "kiinni" kertaalleen. Ja seisontavalot piti sammuttaa.

Systeemin versionumero ei muuttunut, 0561 edelleen...

Olin tänään pitkästä aikaa Bornilla ajossa ja huomasin, että auto tarjoaa ensimmäistä kertaa OTA päivitystä. Luvassa parannuksia mm. kaistavahdin toimintaan, voimansiirtoon, ja infortainmenttiin. Arvioitu päivityksen kesto 215 min. Luottamus MEB autojen softaan ja palvelinyhteyksiin on viime vuosina täysin menetetty, joten uskaltaako tämän nyt oikeasti yrittää asentaa vai lähteekö auto sen seurauksena hinurilla pajalle?
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
BMW i4 M50 -23
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

sps

Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 20.03.25 - klo:14:47Olin tänään pitkästä aikaa Bornilla ajossa ja huomasin, että auto tarjoaa ensimmäistä kertaa OTA päivitystä. Luvassa parannuksia mm. kaistavahdin toimintaan, voimansiirtoon, ja infortainmenttiin. Arvioitu päivityksen kesto 215 min. Luottamus MEB autojen softaan ja palvelinyhteyksiin on viime vuosina täysin menetetty, joten uskaltaako tämän nyt oikeasti yrittää asentaa vai lähteekö auto sen seurauksena hinurilla pajalle?

Itsellä meni ainakin kyseinen päivitys nätisti sisään yön aikana 05/22 eboostiin. Suurta eroa en ole huomannut. Hieman nopeammalta vaikuttaa ja satunnainen radion rätinä ilmeisesti poistui. Versio on nyt ymmärtääkseni 3.7 tai vastaava.

tjk

No niin. Born sanoi sopparin irti ja jätti tien päälle. Ajaessa pärähti jotain 12 V järjestelmän vikaa -> jotain moottorivikaa -> aja korjaamolle ja sitten saman tien "vain pysäköinti mahdollista". Auto tien sivuun ja siihen jäi, ei liikkunu enää mihinkään. Auto lavetille ja vakuutuksella lähimmälle valtuutetulle korjaamolle. Seuraavana päivänä soitteli, oli ehtinyt vikakoodit lukaisemaan. Kertoi, että eivät ole ennen vastaavaan vikaan törmänneet. Arvio että koslaa pitää purkaa enemmäkin, arviolta 1-2 työpäivän homma pelkkä purkaminen. Nooh, eipä siinä mutta samaan syssyyn kertoi, että näillä näkymin ehtivät aloittamaan homman noin neljän viikon päästä... Takuun alainen laite, hieman alle 2 v ikää (ja otettu 5 v jatkotakuu). Ensimmäinen uutena ostamani auto ja myös ensimmäinen, joka on jättänyt tien päälle.

Manse

Lainaus käyttäjältä: sps - 20.03.25 - klo:17:16Itsellä meni ainakin kyseinen päivitys nätisti sisään yön aikana 05/22 eboostiin. Suurta eroa en ole huomannut. Hieman nopeammalta vaikuttaa ja satunnainen radion rätinä ilmeisesti poistui. Versio on nyt ymmärtääkseni 3.7 tai vastaava.
Täällä kans OTA-päivitys meni parissa tunnissa ja sen jälkeen ajossa tuli vielä joku toinen lyhyt päivitys.
Software näyttäis nyt olevan 1751.

Hardsoft

Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 20.03.25 - klo:14:47Olin tänään pitkästä aikaa Bornilla ajossa ja huomasin, että auto tarjoaa ensimmäistä kertaa OTA päivitystä. Luvassa parannuksia mm. kaistavahdin toimintaan, voimansiirtoon, ja infortainmenttiin. Arvioitu päivityksen kesto 215 min. Luottamus MEB autojen softaan ja palvelinyhteyksiin on viime vuosina täysin menetetty, joten uskaltaako tämän nyt oikeasti yrittää asentaa vai lähteekö auto sen seurauksena hinurilla pajalle?

14.3. tarjosi OTA päivitystä ja ~ennustettu 215 min. = 3h 35 min kesti. Auto oli täysin "kuollut" päivityksen ajan, ovet eivät auenneet kahvasta/avaimella - tällä varmistetaan, ettei pääse sössimään päivitystä. Harmi, ettei tuohon hätäpuheluongelmaan ja sen mukana seuraavaan navigaattoriongelmaan ole saatu päivitystä.

Pari viikkoa sitten olin menossa noutamaan yhtä toimitusta Vantaalta itselleni uudesta osoitteesa, kun kesken matkan navi sekosi - no puhelimen Maps käyttöön, niin löysin perille.

Hätäpuhelujärjestelmä näyttää naksahtavan > tilttaavan aina suurinpiirtein samoissa paikoissa pääkaupunkiseudulla > paikkasidonnainen ongelma.
- Cupra Born E-Boost 77kWh V3 -

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Hardsoft - 23.03.25 - klo:12:51Harmi, ettei tuohon hätäpuheluongelmaan ja sen mukana seuraavaan navigaattoriongelmaan ole saatu päivitystä.

Tuo ei ole ongelma joka päivityksellä korjautuisi, oletuksena OCU ohjainyksikkö on viallinen ja pitää vaihtaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Hardsoft

#550
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 24.03.25 - klo:07:56Tuo ei ole ongelma joka päivityksellä korjautuisi, oletuksena OCU ohjainyksikkö on viallinen ja pitää vaihtaa.

Kun tiedustelin 26.2.2025 ongelmasta maahantuojan huollosta, sain vastauksen:

Moikka,
 
valmistaja ei ole vielä saanut korjaavaa päivitystä tuotantoon, eli meillä ei ole tällä hetkellä tähän vielä korjausta.

K-Auto Vantaa

P +358 10 533 3020

huolto.vantaa@k-auto.fi

Kiitoradantie 2

01530 Vantaa


Mielenkiintoisesti tuo tilttaus tapahtuu samalla reitillä esim. työmatkalla liki joka päivä noin 10m tarkkuudella samassa kohtaa, eli liittyy 4G ja/tai GPS toimintoihin yhdessä sijainnin kanssa
- Cupra Born E-Boost 77kWh V3 -

tjk

Lainaus käyttäjältä: tjk - 20.03.25 - klo:18:11No niin. Born sanoi sopparin irti ja jätti tien päälle. Ajaessa pärähti jotain 12 V järjestelmän vikaa -> jotain moottorivikaa -> aja korjaamolle ja sitten saman tien "vain pysäköinti mahdollista". Auto tien sivuun ja siihen jäi, ei liikkunu enää mihinkään. Auto lavetille ja vakuutuksella lähimmälle valtuutetulle korjaamolle. Seuraavana päivänä soitteli, oli ehtinyt vikakoodit lukaisemaan. Kertoi, että eivät ole ennen vastaavaan vikaan törmänneet. Arvio että koslaa pitää purkaa enemmäkin, arviolta 1-2 työpäivän homma pelkkä purkaminen. Nooh, eipä siinä mutta samaan syssyyn kertoi, että näillä näkymin ehtivät aloittamaan homman noin neljän viikon päästä... Takuun alainen laite, hieman alle 2 v ikää (ja otettu 5 v jatkotakuu). Ensimmäinen uutena ostamani auto ja myös ensimmäinen, joka on jättänyt tien päälle.

Auto ollut pari viikkoa korjaamolla, mittauksia kerenneet tekemään (vika paikallistamatta). Maahantuojan kanssa kokeilin keskustella, pitävätkö n. 4-5 vkon arviota korjaukselle kohtuullisena. Sanotaanko että palaute oli aika heikkoa, en kokenut että oli varsinaista halukkuutta asiakasta palvella, saatikka ratkaisua esim. sijaisauton merkeissä tarjota. Tällä hetkellä tunnelma on sellainen, että tulen seuraavaa autoa katselemaan muusta kuin K-Auton maahantuomien valikoimasta...

Manse

Moro! Osaakos joku sanoa mistä seuraava johtuu:
Aina välillä, ja joka kerta suunnilleen samassa kohdassa, kun pakitan Cupran omakotitaloni pihaan parkkiin, niin auto lyö jarrut lukkoon ja näytöllä lukee "Hätäjarrutus. Ota ajoneuvo hallintaan".
Mitään ei ole takana ja piha jatkuu tuosta vielä samanlaisena useamman metrin.
Pihalaatat ei oikeen tykkää, kun nastoilla tekee noita äkkijarrutuksia.
Onko mulla joku asetus päällä vai mistähän johtuu? Missään muualla ei ole tuota tehnyt.

Emil

Mulla kerran tehnyt ton jarrutuksen peruuttaessa. Olin peruuttamassa parkkiruutuun, jossa oli muutaman sentin kerros lunta, kun muuten parkkialue oli tummaa asvalttia. Säikäytti kyllä, kun tempaisee turvavöitäkin kireämmälle. En tiedä vaikuttiko maan värin vaihtuminen, vai mikä kumma.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

tjk

Lainaus käyttäjältä: tjk - 01.04.25 - klo:15:18Auto ollut pari viikkoa korjaamolla, mittauksia kerenneet tekemään (vika paikallistamatta). Maahantuojan kanssa kokeilin keskustella, pitävätkö n. 4-5 vkon arviota korjaukselle kohtuullisena. Sanotaanko että palaute oli aika heikkoa, en kokenut että oli varsinaista halukkuutta asiakasta palvella, saatikka ratkaisua esim. sijaisauton merkeissä tarjota. Tällä hetkellä tunnelma on sellainen, että tulen seuraavaa autoa katselemaan muusta kuin K-Auton maahantuomien valikoimasta...

Vika paikallistettu. Korkeajänniteakun sisältä on lauennut pyrotekninen sulake. Tätä myöden akusta on komponentteja rikki ja koko paketti pitää tietysti purkaa. K-auton asian hoitaminen tosiaan sillä mallilla, että en aio ko. liikkeessä koskaan asioida. Sen sijaa huoltoliikkeelle pisteet hyvästä palvelusta.


Daatta

Lainaus käyttäjältä: tjk - 03.04.25 - klo:18:27Vika paikallistettu. Korkeajänniteakun sisältä on lauennut pyrotekninen sulake. Tätä myöden akusta on komponentteja rikki ja koko paketti pitää tietysti purkaa.

Jopas nyt. Ensimmäisen kerran kuulen, että ajoakussa on vikaa. Eli jos yhtään lohduttaa, niin tuo on harvinainen case myös liikkeelle/maahantuojalle. En usko että alkavat akkua sen kummemmin korjaamaan, vaan uusi/tehdaskunnostettu tilalle. Joillain autovalmistajilla tuo sulake on vaihdettavissa matkustamon lattian kautta, VAG ei ilmeisesti kuulu näihin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tjk

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 04.04.25 - klo:08:03Jopas nyt. Ensimmäisen kerran kuulen, että ajoakussa on vikaa. Eli jos yhtään lohduttaa, niin tuo on harvinainen case myös liikkeelle/maahantuojalle. En usko että alkavat akkua sen kummemmin korjaamaan, vaan uusi/tehdaskunnostettu tilalle. Joillain autovalmistajilla tuo sulake on vaihdettavissa matkustamon lattian kautta, VAG ei ilmeisesti kuulu näihin.

Maahantuoja oli huoltoliikkeelle ilmoittanut, että akku avataan ja vaihdetaan rikkoontuneet osat. Takuun alainen laitehan tuo on (alle 60 tkm ajettu), joten sen suhteen ei huolta. Tuskin tuota turvalaitteen itsestään rikkoontumista voisi kuluttajalla maksattaa, olisi takuuta tai ei. K-auton surkea asiakaspalvelu tässä eniten kyrsii... Mutta jaloillahan tässä äänestetään jatkossa.

Emil

Kyllä tämän konsernin käytäntöihin on ainakin kuulunut akkukoteloiden avaaminen ja komponenttien vaihtaminen. Akkumoduleja olen lukenut ja kuullut vaihdetun.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Hardsoft

Lainaus käyttäjältä: tjk - 04.04.25 - klo:09:11K-auton surkea asiakaspalvelu tässä eniten kyrsii

Palvelun taso vaihtelee - itse sain ensiluokkaista palvelua viime viikolla, kun K-Auton huollosta soitettiin liittyen hätäpuhelinjärjestelmän, navigaattorin ja WiFi-tukiaseman ongelmista tekemääni tiedusteluun. Erittäin hyvin ongelman tunteva miellyttävä asiakaspalvelija kertoi tarkkaan mistä ongelma johtuu ja totesi, että päivityksen pitäisi tulla tämän vuoden aikana. Omassa vähän ajetussa menopelissä on takuuta jäljellä 3.5 vuotta /  75.000 km.
- Cupra Born E-Boost 77kWh V3 -

tjk

Minulla on 3 v lisätakuu hankittuna. Onko tietoa, säilyykö tuo jos omistaja vaihtuu? Jos laittaisi bornin kiertoon, jahka tulee kuntoon. (Ollut pajalla kolme viikkoa, arvion mukaan vähintään kaksi viikkoa menee vielä. Vähintään...)

tjk

Myyjäliikkeessä tiesi kertoa, että säilyy.

Lainaus käyttäjältä: tjk - 07.04.25 - klo:07:47Minulla on 3 v lisätakuu hankittuna. Onko tietoa, säilyykö tuo jos omistaja vaihtuu? Jos laittaisi bornin kiertoon, jahka tulee kuntoon. (Ollut pajalla kolme viikkoa, arvion mukaan vähintään kaksi viikkoa menee vielä. Vähintään...)

Emil

Jatkotakuu taitaa olla Seatissa ja Cuprassa leivottu sinne hintaan. Volkkarissa siitä maksetaan erikseen. Mutta on silleen tilausta tehdessä ruksattava "varuste", eli tehdastakuun jatke. Varmaankin siksi siirtyy seuraavallekin omistajalle.

Itse en usko, että huoltoliikkeiden taso paranee merkkiä tai konsernia vaihtamalla. Kaikkialta olen saanut hyviä kokemuksia, mutta ne huonot on ne mitkä jää mieleen paremmin. Ihan merkistä riippumatta.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

tjk

Lainaus käyttäjältä: Emil - 09.04.25 - klo:13:31Jatkotakuu taitaa olla Seatissa ja Cuprassa leivottu sinne hintaan. Volkkarissa siitä maksetaan erikseen. Mutta on silleen tilausta tehdessä ruksattava "varuste", eli tehdastakuun jatke. Varmaankin siksi siirtyy seuraavallekin omistajalle.

Itse en usko, että huoltoliikkeiden taso paranee merkkiä tai konsernia vaihtamalla. Kaikkialta olen saanut hyviä kokemuksia, mutta ne huonot on ne mitkä jää mieleen paremmin. Ihan merkistä riippumatta.

Cupraan se piti 2 v sitten erikseen ostaa, oli tosin edullinen. Nykyisin voi toki olla toisin.

Huoltoliike on toiminut minun tapauksessa varsin hyvin (järjestivät sijaisauton veloituksetta, kun se ei maahantuojaa tuntunut kiinnostavan). Korjaus näyttää vihdoin valmistuvan noin neljä viikkoa auton hajoamisesta.

Kolme viimeistä autoa on ollut VAG vehkeitä, eka oli seat eikä vikoja. Toinen skoda, suht huoleton mutta ruostui. Kolmas CUPRA, eka joka jätti tielle ja eka jossa oikeasti isompaa vikaa. Myös yleinen laatutaso vähän vaatimattoman tuntuinen (eteenkin hintaan peilaten).

Pihassa on myös lähes 15 v vanha Kia, ei mitään vikaa koskaan, normaalia kuluvaa vikaa vaihdettu (toki kilsoja tulee suht vähän). Tarjonnut näistä kaikista selkeästi parasta vastinetta eurolle. Ehkä sitä seuraavaa sähköistä pitää tuosta merkistä ainakin koeajaa.

tjk

Auto on nyt saatu korjattua, paikallinen huoltoliike hoiti homman loppuun. Hieman vajaat neljä viikkoa kokonaisuutenaan kesti. Tavaraa menikin sitten vaihtoon runsaasti: akun sisältä komponentteja, latausluukku, ilmastoinnin kompura, laturi. Aika setti, onneksi oli takuu...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy