Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

Daatta

En itsekään tuota pienuutta allekirjoita, ajamistani sähköautoista ID.3 on kaikista ilmavin ja tilavimman oloinen, ei ahdista mistään suunnasta. Kontti toki voisi olla isompi, mutta kyseessä on kuitenkin "kompakti" auto niin ei voi 2m tavaratilaa vaatia.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

akfr

Itse olen ajanut 77kWh E-Boostilla nyt kuukauden ja ollut varsin tyytyväinen kulutukseen.

Arkiajossa suuri osa on 100 km/h ja 80km/h alueilla.
Loput on käytännössä taajama-ajoa.
Keskikulutus on viimeisen parin viikon aikana ollut noin 16,5kWh/100km.

Kelit huomioiden oikein mukava luku. Ja parempi kuin vuosi sitten 60kWh Enyaqissa.
Ajossa: Cupra Born 77kWh E-Boost

ukormi

Lainaus käyttäjältä: akfr - 20.10.22 - klo:07:12
Kelit huomioiden oikein mukava luku. Ja parempi kuin vuosi sitten 60kWh Enyaqissa.
Onhan Enyaq ihan eri kokoluokan auto mitä Born  :o
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

akfr

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 20.10.22 - klo:07:39
Onhan Enyaq ihan eri kokoluokan auto mitä Born  :o

Onhan Enyaq isompi, mutta pikkuakkuinen Enyaq paina suurinpiirtein saman verran kuin isoakkuinen Born.
Tämän lisäksi autojen ilmanvastuskertoimet ovat ihan samaa luokkaa.

Auton ulkomitat eivät kerro kaikkea.
Ajossa: Cupra Born 77kWh E-Boost

VG

Lainaus käyttäjältä: akfr - 20.10.22 - klo:08:21
Onhan Enyaq isompi, mutta pikkuakkuinen Enyaq paina suurinpiirtein saman verran kuin isoakkuinen Born.
Tämän lisäksi autojen ilmanvastuskertoimet ovat ihan samaa luokkaa.

Auton ulkomitat eivät kerro kaikkea.

Not sure if trolling. Jos ilmanvastuskertoimet on samat niin ilmanvastus muuttuu lineaarisesti ulkomittojen (otsapinta-alan) mukaan.

akfr

Lainaus käyttäjältä: VG - 20.10.22 - klo:09:44
Not sure if trolling. Jos ilmanvastuskertoimet on samat niin ilmanvastus muuttuu lineaarisesti ulkomittojen (otsapinta-alan) mukaan.

Aaaaivan, tuo unohtui täysin.

Muotoilen alkuperäisen pointtini hieman uudelleen:
Paperilla isoakkuinen Born kuluttaa hieman vähemmän kuin pieniakkuinen Enyaq.
Omien kokemuksien perusteella tämä kulutusero on todellisuudessa isompi kuin paperilla, ja tästä olen positiivisesti yllättynyt.
Ajossa: Cupra Born 77kWh E-Boost

Rocci

Pari kyssäriä.

Oletteko hakeneet 3.0 päivityksen huollosta vai pitäisikö sen tulla OTA -päivityksenä?

Ja nyt talven tullessa. Miten saa tuulilasin puhalluksen pysymään päällä siksi aikaa, kun menee ulos raappaamaan laseja?

Cubbe77

Ilmastoin heti päälle poistumis valikosta tai sit laittaa sen lämmityksen päälle sovelluksesta 5-10min ennen ku menee edes autolle😉 päivitykseen en osaa ottaa kantaa ku oma tuli tehtaalta 3.0 ohjelmistolla
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Rocci

Lainaus käyttäjältä: Cubbe77 - 21.10.22 - klo:12:38
Ilmastoin heti päälle poistumis valikosta tai sit laittaa sen lämmityksen päälle sovelluksesta 5-10min ennen ku menee edes autolle😉
Toki on jo käytössä, mutta joskus lähtö tulee niin nopeasti ettei ehdi auttaa. Ja en oikein usko, että pelkkä ilmastointi sulattaa tarpeeksi kun on kunnolla kylmä ja lunta auton päällä tarpeeksi. Haluaisin siis täyden puhalluksen tuulilasille, mutta auto sammuttaa sen kun autosta poistuu kuskin paikalta.

Cubbe77

Saisko jätettyä virrat pälle jos ottaa kessyn pois käytöstä? Tätä mietin alkuun ku itellä ärsytti just tuo että sammuttaa kaikki ku vaan piipahtaa ulkona autosta, eipä tullu sit koskaan tuota testattua vaan siedätin itseni tuohon ominaisuuteen ;D liika automaatio on vaan perseestä heh.
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Rocci - 21.10.22 - klo:13:33
Haluaisin siis täyden puhalluksen tuulilasille, mutta auto sammuttaa sen kun autosta poistuu kuskin paikalta.

Avain sisälle ja kurkottaa Start-napista virrat päälle, tämä siis autoon astumatta. Pysyy lämmitys päällä ainakin 30 minsaa, jos tarvitsee ikkunoita skrabailla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Turbokiisseli

Ilmastointi korjattu. 3kk ja 3pv ajeltiin perse hiessä ja onhan tuo lämmityskin aika hengetön ilman pumppua. K-Autolla iso kasa risuja reklamaation hoidosta vaikka toki tässä taustalla lie komponenttipula on huollon mukaan kompressoreita vaihdeltu enemmänkin MEB-autoihin eli olisi syytä pitää asiakkaa tyytyväisenä ja varaosat vaikkapa Suomessa varastossa.

Nimim. bZ4X alkanut kiinnostaa.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

hoomax

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 25.10.22 - klo:09:40
Nimim. bZ4X alkanut kiinnostaa.

Ei se aina onnistu Toyotallakaan, mun CHR odotti monta viikkoa konepeltiä kun peura hyppäsi sen päälle.

Rocci

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 24.10.22 - klo:08:24
Avain sisälle ja kurkottaa Start-napista virrat päälle, tämä siis autoon astumatta. Pysyy lämmitys päällä ainakin 30 minsaa, jos tarvitsee ikkunoita skrabailla.
Joo. Tämä toimii. Laitan avaimen cupholderiin, en tiedä onko sillä mitään merkitystä. Ja sitten virrat napista päälle ja max puhallus ikkunalle.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 26.09.22 - klo:11:19
- Taloudellinen. Reilun 14 tkm keskikulutus on 12,3 kWh/100 km ajotietokoneen mukaan. 13,5 kWh seinästä.
Bornin taloudellisuus jaksaa hämmästyttää. Tuli 17 tkm mittariin ja tuon matkan keskikulutus putosi 12,3 -> 12,2 kWh/100 km. Tänään tuli myös talvirajoitukset voimaan, joten kulutuksen pienentyminen jatkunee vielä ainakin seuraavat kaksi viikkoa. Uusi 3.0 softa on tosi hyvä. Se ei ala turhaan lämmittämään akkua vielä pikkupakkasillakaan. Auton esilämmitys on todella tehokas. Ylivoimaisesti paras autoni tähän mennessä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Rocci - 26.10.22 - klo:14:36
Joo. Tämä toimii. Laitan avaimen cupholderiin, en tiedä onko sillä mitään merkitystä. Ja sitten virrat napista päälle ja max puhallus ikkunalle.
Riittää kun painaa avain taskussa avoimesta ovesta jarrua istumatta penkille. Jos siis esilämmitystä ei jostain syystä voi laittaa etukäteen päälle ja mennä valmiiksi sulaan ja lämpimään autoon. :)
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

ttkanen

#256
Onko kenelläkään tietoa, että saako -22 malliseen (käyttöönotto maaliskuussa) Borniin jo huollossa ohjelmiston päivitettyä? Auto kertoo olevansa softaversiolla 0796 (ja Hardware H20), mitä versiota tuo nyt sitten tarkoittaakaan. Pari kuukautta sitten huollosta rekkarinumeron perusteella vastattiin että "ei näytä vielä olevan mitään päivityksiä tarjolla".

EK99

Ihan mielenkiinnosta, paljonko on Bornin ajoneuvovero vuodessa?

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: HS100 - 19.11.22 - klo:12:33
Ihan mielenkiinnosta, paljonko on Bornin ajoneuvovero vuodessa?
Perusvero 53,290 euroa
Käyttövoimavero 125,925 euroa
Yhteensä 179,21 euroa

Ensi vuonna perusvero nousee 65 â,¬, jolloin tekee yhteensä 244 â,¬/v
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

EK99

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 19.11.22 - klo:12:53
Perusvero 53,290 euroa
Käyttövoimavero 125,925 euroa
Yhteensä 179,21 euroa

Ensi vuonna perusvero nousee 65 â,¬, jolloin tekee yhteensä 244 â,¬/v

Ok, kiitos asiallisesta vastauksesta! :)

Turbokiisseli

Lainaus käyttäjältä: ttkanen - 17.11.22 - klo:09:54
Onko kenelläkään tietoa, että saako -22 malliseen (käyttöönotto maaliskuussa) Borniin jo huollossa ohjelmiston päivitettyä? Auto kertoo olevansa softaversiolla 0796 (ja Hardware H20), mitä versiota tuo nyt sitten tarkoittaakaan. Pari kuukautta sitten huollosta rekkarinumeron perusteella vastattiin että "ei näytä vielä olevan mitään päivityksiä tarjolla".

Kk-sitten oli sama tilanne. VW:n täysi kädettömyys softa-asioissa on varmasti yllättänyt paitsi kuluttajat myös yrityksen hallituksen…
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

VAG_Possu

#261
Nyt on 7 viikkoa takana, 5 000 km mittarissa ja yhä olen tyytyväinen Borniin. Kelien kylmetessä sähköauton edut vaan korostuvat. Auto lämpenee todella nopeasti ja takavetoinen auto hyvä ja looginen ajaa myös lumella ja liukkaalla. Ajovakautuksen kokonaan poiskytkeminen tekee autosta todella kivan pyöriteltävän  ;D  5-10 min esilemmitys riittää vielä hyvin 5 asteen pakkasella ja autoon voi kävellä paitasillaan. On kyllä melkoinen shokki lähteä Bornin jälkeen, vaikkapa GTE:llä palelemaan tienpäälle. 

Talvirenkaiden vaihdon myötä kulutus onneksi tippui jonkin verran ja 5 tkm keskikulutus on nyt 19,6 kWh/100 km. Lämpimillä ja kuivilla syyskeleillä saattoi maantiepainotteisen lenkin päästä jopa 16â€"17 kWh kulutuksella. Viime päivien pakkaset ja lumiset tiet näyttävät vaan valittavasti nostavan lukemat ainakin moottoritiellä (110 km/h vakkarissa) jälleen 24 kWh/100 km tietämiin. Tässä ketjussa kerrottuihin minikulutuksiin tai edes WLTP kulutuslukemiin pääsystä on kyllä turha enää edes uneksia. Onneksi edes TeslaBjörn ja muutama muukin autotoimittaja näyttää saaneen Bornin kulutukset tälle tasolle.

Positiivista on kuitenkin se, että omiin ajoihin tuo noin 250 km kantama riittää vielä hyvin ja julkista latausta ei ole tarvinnut käyttää vielä kertaakaan muuten kuin kokeilumielessä. Tähän mennessä 5 000 km ajon vaatima energia on tullut maksamaan vain noin 130 euroa kiitos vielä voimassa olevan halvan sähkösopimuksen.

Infortaimentin haasteiden kanssa on jo tottunut elämään, mutta ei se vieläkään minulta kehuja saa. Eniten tällä hetkellä harmittaa parin asetuksen kanssa tapahtuva päivittäinen taistelu. Peilien automaattikäännön poiskytkeminen onnistuu hetkeksi mutta se kytkeytyy itsekseen päälle viimeistään seuraavana päivänä. Ratinlämmityksen sammuttaminen ei onnistu läheskään aina näytöltä ja ainoa tapa saada se pois päältä on käyttää puheohjausta. Myös kaistavahdin kytkeminen pois pitää tehdä joka käynnistyskerralla uudelleen nyt kun lumipolanteet sekoittavat sen toiminnan. 
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

Turbokiisseli

Meillä maaliskuussa käyttöönotetussa autossa on vielä(kin) vanha softa, eikä tietoa koska voisi päivittyä. Siltä osin aivan umpisurkeaa toimintaa VW:ltä. Onneksi kuitenkin kartat näkyy päivittyvän kuukausittain vaikka auton päivityshistoria ei sitä näytäkään. Kartan versionumero kuitenkin muuttuu ja nyt taisi olla menossa 22.10.

Keskikulutus on meillä ollut myös siinä 16-20kWh/100km. Kesällä 19" ja talvella 18" rengastus. Suoraan laturista lähtö kyllä vaikuttaa kulutukseen vielä ~50km matkallakin 1-2kWh/100km, mutta pitkällä pätkällä sitten vaikutus on häviävän pieni. Ajo pääosin rajoitus tai max. 5kmh yli ja ilmastointi autolla, ajomoodi Comfort.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Pihistelijä

Tuli 20 tkm täyteen. Keskikulutus on 12,4 kWh/100 km. On nyt nousemaan päin. 10 tkm kohdalla syyskuun alussa oli vielä 12,2 kWh/100 km. Ajan rajoitusten mukaan. Range-moodissa, D-asennolla ja Eco-avustin pois päältä. Ilmastointi/lämmitys on Eco-moodissa (lämmittää vain kuskin puolta, jos ajaa yksin). Nyt pakkasilla pyrin laitamaan auton lataukseen 30 min ennen lähtöä, jotta akku lämpiää valmiiksi. Sisätilan lämmitys päälle 15 ennen lähtöä. My Cupra sovellus on pelannut hyvin.

Nokian Hakkapeliitta R5 ovat tosi hyvät renkaat ja pitkästä aikaa mukava ajaa takavedolla. Bornilla on mukava ajaa lumisella mökkitiellä. Takaveto toimii hyvin mäkisellä ja usein liukkaalla mökkitiellä.

20 tkm sähkökulut ovat 68 â,¬ (0,33 â,¬/100 km). Työpaikalla on ilmainen lataus sekä ilmaisia asiointipisteitä on yhä runsaasti. Ensimmäinen huolto on 19 kk päästä 90 tkm kohdalla. Edullisia kilometreja.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Vielä hieman rangesta. Minulla on siis 58 kWh akku.
- kesällä pääsi 500 km
- syksyllä 450 km
- nyt joulukuussa talvisissa keleissä 400 km

Range on riittävän pitkä, joten 20 tkm ei ole tarvinnut käyttää DC-latureita. Yhden kerran latasin ABC:lla 15 min testimielessä. 11 kW AC-laturi on hyvä Leonin 3,6 kW 1-vaihelaturin jälkeen. Tosin olisin ottanut Borniin 22 kW laturin, jos sellainen olisi vain ollut saatavilla. Siitä olisi enemmän hyötyä kuin nopeasta DC-latauksesta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Daatta

Onko akku täydessä latingissa (100%) vai suositellussa 80% varauksessa? Itselle tarjoaa jälkimmäisellä 258km rangea, en kyllä tuollaisiin kututuslukemiin pääse missään ajossa.  :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pihistelijä

Täydessä 100%. 80% antoi vain 400 km. Lataan normaalisti 80%, mutta jos lähden pidemmälle reissulle, sitten 100%.



Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Cubbe77

Asuuko pihisteliäjä jossain tasamaalla? Ei pääse kyllä millään noihin kulutuksiin vaaramaisemissa😅  itellä nyt kulutus 25tkm ajalta 17,5kwh keskinopeudella 72kmh. Nippa nappa pääsee tällä isolla akulla 380km siirtymän 100%
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Sokka

Mikä on sisälämpötilan ja puhalluksen asetukset
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.12.22 - klo:06:35
Ilmastointi/lämmitys on Eco-moodissa (lämmittää vain kuskin puolta, jos ajaa yksin). Nyt pakkasilla pyrin laitamaan auton lataukseen 30 min ennen lähtöä, jotta akku lämpiää valmiiksi. Sisätilan lämmitys päälle 15 ennen lähtöä. My Cupra sovellus on pelannut hyvin.
Mikä on ajonaikainen sisäilman lämpötilapyynti talvella ja pysyykö lasit kirkkaina?
Käytetäänkö penkinlämmittimiä ja takalasinlämmitintä?

Pihistelijä

Asun Päijät-Hämeessä. Tulee ajettua Lahti-Kouvola-Espoo akselilla. Minun ajo on hyvin tyypillistä etelä-Suomalaista ajoa. Osallistuin kesällä Harri Salon FLTP-kulutusvertailuun. Tuo FLTP oli juuri konsensus tyypillisestä suomalaisesta ajosta. 50 km moottoritietä 120 km/h, 50 km maantietä 80 km/h ja 30 km kaupunkia 50 km/h. Niistä laskettiin painotettu keskiarvo. Bornin tulos oli 12,6 kWh/100 km. Se on hyvin lähellä omaa 20 tkm kulutusta. Oma kulutus on hieman pienempi, koska minulla ei ole moottoritietä ihan noin paljon. Born on taloudellinen auto. Varsinkin sen kulutus moottoritiellä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy