Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

Turbokiisseli

Saisivat päivittää myös alkuvuoden autot. Mulla edelleen joku välimallin softa, joka kyllä bugailee aika usein. Auto valmistunut 3/2022.

Meillä ilmastointi myös edelleen rikki. Viaksi paljastuikin korkeapaineputkien sijaan kompressori, jonka olisiva mun mielestä saaneet testata jo ensimmäisellä vianmäärityskerralla. Nyt auto tulee olemaan 7kk vanha kun ilmastointi toivottavasti on kunnossa, ja siitä 3kk ollaan ajettu perse hiessä! En arvosta ja aivan luokatonta jälkimarkkinointia VW:ltä. Korjausaika on nyt siis varattu 24.10. ja sillä oletuksella, että kompressori on saapunut. Tuntuu olevan tyyppivika MEB-pohjaisissa kun Lohjallakin oli useampi kompressori tilauksessa.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Pingu

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 13.09.22 - klo:10:26
Saisivat päivittää myös alkuvuoden autot. Mulla edelleen joku välimallin softa, joka kyllä bugailee aika usein. Auto valmistunut 3/2022.

Meillä ilmastointi myös edelleen rikki. Viaksi paljastuikin korkeapaineputkien sijaan kompressori, jonka olisiva mun mielestä saaneet testata jo ensimmäisellä vianmäärityskerralla. Nyt auto tulee olemaan 7kk vanha kun ilmastointi toivottavasti on kunnossa, ja siitä 3kk ollaan ajettu perse hiessä! En arvosta ja aivan luokatonta jälkimarkkinointia VW:ltä. Korjausaika on nyt siis varattu 24.10. ja sillä oletuksella, että kompressori on saapunut. Tuntuu olevan tyyppivika MEB-pohjaisissa kun Lohjallakin oli useampi kompressori tilauksessa.

Outoa ettei OTA-päivityksiä ole Cupralle tullut, kun niitä kuitenkin tulee ID:lle. Vai johtuuko se juuri siitä vanhemmasta softasta?

Cubbe77

Täällä 3.0 ja ei ainakaan vielä ole tuota 3.1 tarjonnut ota päivityksenä. Eikös 3.0 "> pitäs tulla otana päivitykset?
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Pingu

Lainaus käyttäjältä: Cubbe77 - 14.09.22 - klo:10:03
Täällä 3.0 ja ei ainakaan vielä ole tuota 3.1 tarjonnut ota päivityksenä. Eikös 3.0 "> pitäs tulla otana päivitykset?

Näin se on Volkkarin puolella ja varmasti Cuprankin. Tuskin kuitenkaan sama päivitysaikataulu kuin VW:llä. Siellä on enemmän kiirettä, kun teillä on niin paljon niitä vanhoja versioita.

Pihistelijä

Minun 3.0 softa on pelannut niin hyvin, ettei itselläni ole mikään kiire saada 3.1:sta. Voisin vaikka jättää sen välistä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Turbokiisseli

Seuraamani saksalainen Bornin omistaja sanoo Instagramissa hänen autonsa olevan par'aikaa 3.0 päivityksessä. Nähtäväksi jää pitääkö paikkansa ja koska rantautuisi Suomeen.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Pihistelijä

Nämä ovat paljon makeammat näköiset kuin Leonin hola-valot.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jukkanen

Leonin "Hola"-teksti saa joko iloiseksi tai sitten ei, mutta siitä saa melko hyvin selvää. Mitä tämä nykyinen Cupra-logo esittää? Joku selitti että se on vähän kuin hämähäkki mutta vähemmän jalkoja ja se ilmentää voimaa, maskuliinisuutta, vaikuttavuutta, energisyyttä ja dynaamisuutta. Itsellä mennyt ohi että esittääkö jotain tiettyä esinettä, eläintä, asiaa, tms.?

Joka tapauksessa tuommoinen maanvalaisin on ihan hyödyllinen käytännössä pimeinä aikoina. Vielä kivempi olisi jos itse pystyisi helposti vaihtamaan kuvion vai pystyykö?

Vastarakki

Joku pahannäköinen naamahan tuossa selkeästi on, vähän kuin Venom. Sopii varmaan Cupran nuorekkaaseen brädiin. Tarkkailkaahan muuten noita valokuvioita, mun Iideessä ja TM:n käyttötestiautossa tuo valaisinkuvio meni mössöksi muutaman kymmenen tuhannen jälkeen. Mulla vaihtoivat ne takuuseen.

-ruoska-

Mulle tuo CUPRAn logo esittää tyyliteltyä härän päätä

Hesse

Minulle tulee Cupran logosta kyllä uusnatsit mieleen.

Pihistelijä

#221
Kohta 15 tkm takana Bornilla. Minulla on 150 kW 58 kWh perusmalli. Seuraavassa seikat joista pidän ja joista en. Jotkut seikat koskevat sähköautoja yleensä.

Pidän
- Ei vaihteistoa => sulava voimalinja.
- Takaveto. Ohjaus ei vetele kiihdytyksissä ja kääntösäde pieni. Auto on kätevä pyöritellä kaupungissa.
- Ratin takainen näyttö. On kiinni ratissa, joten se pysyy kehän sisällä oli ratin säätö mikä tahansa. Näyttö on pieni, mutta siitä on kaikki tarpeellinen.
- Taloudellinen. Reilun 14 tkm keskikulutus on 12,3 kWh/100 km ajotietokoneen mukaan. 13,5 kWh seinästä. Akun koko 58 kWh, jolla pääsi kesällä 500 km ja nyt syksylläkin 450 km.
- Range estimaatti on todella tarkka.
- Hiljainen.
- Hyvät takatilat. Lattia on tasainen.
- Ratin hipaisunapit. Vastoin autotoimittajia pidän niistä. Ne toimivat todella hyvin.
- 3.0 softa on toiminut hyvin.
- Etupenkit ovat todella hyvät. Takana en ole vielä istunut matkaa. Ei niistäkään ole valitettu.
- My Cupra appi. Se on suppeampi kuin Leonin vastaava, mutta on pelannut tosi hyvin. Kaikki tarpeelliset toiminnot löytyvät.
- Lasinpesunesteen vähyyden varoitusvalo (Leonissa sitä ei ollut).

En pidä
- Tavaratila on pieni.
- Infotaiment-näyttö hidastelee varsinkin liikkeelle lähdettyä.
- Aina liikkeelle lähtiessä pitää vahvistaa käyttäjä painamalla OK-nappia. Siis, jos haluaa kaikki toiminnot aktiivisiksi Infotaiment-ruudussa. Toivottavasti tulee default-käyttäjä tulevissa softa versiossa.
- Ajoprofiili pitää muuttaa Infotaiment-ruudusta. Ajan yleensä Range-moodissa, joka on eco-moodi. Ohitusta varten muutan Comfort-moodin, jossa saa täydet tehot. Se pitää tehdä Infotaiment-ruudun valikon kautta. Saisi olla fyysinen nappi kuten E-boost versioissa.

Kokonaisuudessa olen oikein tyytyväinen Borniin. Rupean miettimään vaihtoa kun tulee:
- farmarikori
- neliveto (teho noin 250 kW)
- 22 kW AC-laturi
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Cubbe77

Range moodis tulee myös täysteho ku liipaset vaan pedaalin kunnolla pohjaan😉 ainakin täs e-boostis tulee.
16tkm täällä takana ja aika samat kokemukset pihistelijän kans, koukunko sais niin lähes täydellinen peli olis. 16tkm keskikulutus täällä 16.8kwh/100km eikä oo pihstelty 😆
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

akfr

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 26.09.22 - klo:11:19

- Ratin hipaisunapit. Vastoin autotoimittajia pidän niistä. Ne toimivat todella hyvin.


Itselleni tämä on nyt viikon ajon perusteella suurin yllätys.
Mitä on lukenut arvosteluja ja katsonut Born/ID3/ID4 videoita, noita on on haukuttu jokaisessa.

Ensimmäisen viikon perusteella ne ovat ihan hyvät. Tietysti erilaiset kuin fyysiset painikkeet, mutta silti hyvät.
Ajossa: Cupra Born 77kWh E-Boost

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Cubbe77 - 26.09.22 - klo:12:11
Range moodis tulee myös täysteho ku liipaset vaan pedaalin kunnolla pohjaan😉 ainakin täs e-boostis tulee.
Ei tule tässä 150 kW perusversiossa. Eilen vielä koitin eikä tullut täysiä tehoja vaikka oli kaasupoljin ihan pohjassa. Yhden kerran ohituksessa meinasi tulla kiire, kun oli unohtunut Range-moodi päälle. Hieman ikävä piirre.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Cubbe77

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.09.22 - klo:10:35
Ei tule tässä 150 kW perusversiossa. Eilen vielä koitin eikä tullut täysiä tehoja vaikka oli kaasupoljin ihan pohjassa. Yhden kerran ohituksessa meinasi tulla kiire, kun oli unohtunut Range-moodi päälle. Hieman ikävä piirre.
Tää on kyllä pahemman luokan käpy, vois ihan samanlai olla täs perusversiossa kickdown mitä on e-boostis🤨 on varmasti aika oh f***k tilanne ku huomaa yhdistelmän rinnal et ei vehkeet kulje😅
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Vastarakki

Erittäin erikoista. ID menee kaikilla moodeilla kickdownilla täysiä. Tosin poljin pitää muistaakseni painaa reippaahkosti pohjaan, hivuttaminen ei ehkä riitä.

Cubbe77

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 28.09.22 - klo:10:46
Erittäin erikoista. ID menee kaikilla moodeilla kickdownilla täysiä. Tosin poljin pitää muistaakseni painaa reippaahkosti pohjaan, hivuttaminen ei ehkä riitä.
juu kyllä siinä selvä pykälä on liikkeessä, reilusti saa painaa pykälän yli
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 28.09.22 - klo:10:46
Erittäin erikoista. ID menee kaikilla moodeilla kickdownilla täysiä. Tosin poljin pitää muistaakseni painaa reippaahkosti pohjaan, hivuttaminen ei ehkä riitä.
Testasin lisää. Jos kaasun survasee heti alkuun nopeasti pohjaan tulee täydet tehot. Eli tekee kickdownin. Jos taas kiihdyttää hitaasti ei tule. Yleensä ohitan siten, että kerään vauhtia ensin omalla kaistalla ja menen vastaantulevalle vasta kun on nopeuseroa ja olen ohitettavan perässä. Tuossa tilanteessa ei saa enää kesken ohituksen täysiä tehoja vaikka painaisi kaasun pohjaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Sped

Lainaus käyttäjältä: Cubbe77 - 27.09.22 - klo:14:42
Tää on kyllä pahemman luokan käpy, vois ihan samanlai olla täs perusversiossa kickdown mitä on e-boostis🤨 on varmasti aika oh f***k tilanne ku huomaa yhdistelmän rinnal et ei vehkeet kulje😅

Kyllä, kuulostaa vialliselta (tai sitten todella huonolta suunnittelulta) ettei kickdownissa tule täysiä tehoja, riippumatta siitä mihin aikaan sen tekee.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Daatta

ID.3 kävi Lohjalla 2.4 päivityksessä, samalla reissulla katselin hallin autoja ja siellä oli 11tkm sisäänajettu Born. Aloin jo miettiä että millaisella välirahalla ID vaihtuisi tuohon, kunnes muistin että Matrix-ledejä ei saa Cupraan rahallakaan. Eikä taida kyllä saada ID:hen komponenttipulan vaivatessa. Jatketaan kolmosella.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Farao

Koeajamassani Bornissa oli kyllä se pykälä siellä alla, ikään kuin nappi kiihdytyspolkimen alla, kun sen survaisee pohjaan oli mikä tahansa ajotila, niin täysi voima tuli sitä kautta. Lieneekö tässä taas Zwickaun tehtaalla lähtenyt revisiota 1.1.1, 1.1.2, 1.2.0, 1.2.1 yms.

VAG_Possu

Nyt on 2 viikkoa ja ensimmäiset 1400 km takana Cupra Born e-boostilla.  Akku 58 kWh ja varustelutaso impulse + panoraamakatto ja Firestorm rengaspaketti sisältäen DCC:n. Tässä ensifiilikset.

Positiivista:

Ajettavuus. Alusta on ja ohjaus ovat hyvät, alusta on riittävän jämäkkä mutta ei pintakova. DCC kannattaa ehdottomasti hankkia. Takavetoinen auto ilo ajella myös mutkatiellä ja tunnelma on varsin urheilullinen. Täytyy käydä ensi kevään myös radalla pyörähtämässä tällä. Ohjauksen tunnokkuus on käyttöautoon riittävä, vaikka tuntuma onkin ainakin ”comfort” ajotilassa hieman keinotekoinen. Tehoa on riittävästi arkiajoihin.

AR Hud. Ehdottomasti kannattaa hankkia. Saa paljon informaatiota tuulilasiin ja mm. navigoinnin opasteet ovat visuaalisesti näyttäviä.

Penkit. Hyvät säädöt ja mukavat istua. Mutkatiellä sivuttaistukea saisi toki olla enemmän ja penkinlämmittimeen kaipaisin lisää tehoa. Hierontatoiminto plussaa.

Pikalatausteho. Vielä hyvin vähän kokemusta tästä mutta yllätyksekseni +8 asteen lämpötilassa yli 30 % varauksessa oleva akku latautuu parhaimmillaan 60 kW teholla ABC latauksen Kempower laturilla. Tyhjemmällä akulla ja kesälämpötiloissa on siis toiveita päästä vielä parempiin tuloksiin. Olin lukenut kauhutarinoita MEB autojen paljon alhaisimmista tehoista, joten tämä oli positiivinen yllätys.

My CUPRA appi. On toiminut hyvin ja siitä saa ohjattua kaikki tarvittavat perustoiminnot. Monenlaisia virheilmoituksia tulee usein mutta käskyt menevät silti perille autoon.

Lasikatto. Tuo mukavasti avaruutta ja valoa ohjaamoon ja sopii myös ulkonäöllisesti hyvin valkoiseen autoon.

Ulkonäkö: Auto on mielestäni paljon tyylikkäämpi kuin ID3 ja valitsemani musta-valkoväritys miellyttää ainakin omaa silmää. Vielä kun auto olisi 10 cm matalampi niin olisi jopa hieman urheilullisen näköinen… 

Harmittaa:

Kulutus. 1400 km keskikulutus on nyt ollut 21.8 kWh/100 km. Ajoprofiili noin 40 % moottoritietä 30 % kantatietä 60"80 km/h keskinopeudella ja 30 % taajama-ajoa. Alle 20 kW/h lukemiin ei pääse muuten kuin ajamalla tasaista 60 km/h nopeutta sileällä tiellä alamäkeen kuivassa kelissä. Toukokuun alussa ennen tilausta tehdyn 200 km koeajolenkin pohjalta odotin kulutuksen pyörivän 17"20 kWh /100 km tuntumassa.  Syynä yllättävän suureen kulutukseen on ilmeisesti 20” Firestorm vannepaketti typerän leveillä (235) Michelinin C-energialuokan renkailla ja syksyinen usein märkä sää. Voimakkaita kiihdyttelyjä ei ole juurikaan tehty ja sisälämpötila pidetty +20 asteessa. Toivottavasti kulutus ei ainakaan nouse pian alle asennetavilla 215 leveillä 19” kitkoilla. Joka tapauksessa pidemmille matkoille lähdetään jatkossakin Passat GTE:llä, koska 200"250 km range on vaan liian vähän matka-ajoon.

Fyysisten näppäinten puuttuminen. Ratin kytkimet ovat vaan kertakaikkisen huonot verrattuna oikeisiin painikkeisiin. Eniten napeissa ärsyttää viive ja epämäärinen tuntuma. Myös lämmityksien säätö kosketusnäytön kautta ei ole kovin toimiva ratkaisu. Joka ajokerralla käytettäville perustoiminnoille piitäsi olla fyysiset painikkeet.

Infortaiment. Autossa on ymmärtääkseni 3.1 softa ja silti näyttö menee ajoittain täysin jumiin. Jumitusta edesauttaa se, että ei malta ajoon lähtiessä odottaa riittävän kauan, että käyttäjän valinta on kuitattu ja puhelin yhdistynyt. Lisäksi usein ilmenevä noin 0,5-1 sekunnin viive on ikävä.
Latauksen asetukset tuottivat myös lievän pettymyksen. Samaan osoitteeseen ei pysty luomaan kuin yhden latausprofiilin. Olisi myös kiva säädellä AC lataustehoa tarkemmin kuin 100 % tai 50 %. Vanha Passat GTE on tässä fiksumpi.
Myös joka kerta tapahtuva käyttäjän valinnan kuittaus ärsyttää. Minulla auto pyytää myös usein kuittaamaan ”uusia ominaisuuksia on lisätty käyttäjätilillesi” huomautuksen. En tiedä mitä tuo käytännössä tarkoittaa mutta turhauttavaa kuittailla moista ilmoitusta pahimmillaan 3-4 kertaa päivässä.

Beats Audio. Odotin tältä paljon enemmän. On toki parempi kuin perusversion pelkät etukaiuttimet mutta äänenlaatu häviää mielestäni esim. Audin A3:n vakio äänentoistolle. Bassoa on todella vähän eikä muutenkaan soi kovin kirkkaasti ja puhtaasti. 

Kokonaisuutena ollaan kuitenkin positiivisen puolella, eikä auton valinta ainakaan vielä harmita.
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

Daatta

Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 18.10.22 - klo:10:21
Kulutus. 1400 km keskikulutus on nyt ollut 21.8 kWh/100 km. Ajoprofiili noin 40 % moottoritietä 30 % kantatietä 60"80 km/h keskinopeudella ja 30 % taajama-ajoa. Alle 20 kW/h lukemiin ei pääse muuten kuin ajamalla tasaista 60 km/h nopeutta sileällä tiellä alamäkeen kuivassa kelissä.

Paljonko nopeutta motarilla ja tuleeko muutenkin ajettua "kymmen yli"? Moottorienopeudet ovat myrkkyä kulutuslukemille ja nuo valtavat kumit eivät auta siinä yhtään. Kannattaa laskea suosiolla nopeutta jos rangella on merkitystä. Tai sitten vaan latailee useammin. Itse olen vakio 18" kumeilla kulutukseen hyvin tyytyväinen, pl. motarikulutus.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

VAG_Possu

Motari on tosiaan myrkkyä. Ei tarvitse olla edes 10 km/h yli jotta kulutus on huimaa. Eilen kävin Tampereella ja edestakaista matkaa tuli 3-tietä pitkin 186 km. Ajoin koko motari osuuden (noin 165 km) tasan 120 km/h vakkarissa (pl. Lempäälän tienoilla oleva tietyömaalaue). Ilmastointi pois päältä, tie oli kuiva ja sisälämpötila +20. Matkan keskikulutus 23,3 kWh/100 km. Lähdin liikkeelle 99% täydellä akulla ja kotiin palattaessa oli jäljellä 18%. Akku riitti siis tähänkin ajoon ilman välilatausta, joten ei sinänsä ongelmaa. Harvoin on asiaa pidemmälle. Odotan kuitenkin, että kitkat ja talvinopeusrajoitukset hieman laskisivat kulutusta.   
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

Sped

Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 18.10.22 - klo:10:21

Fyysisten näppäinten puuttuminen. Ratin kytkimet ovat vaan kertakaikkisen huonot verrattuna oikeisiin painikkeisiin. Eniten napeissa ärsyttää viive ja epämäärinen tuntuma. Myös lämmityksien säätö kosketusnäytön kautta ei ole kovin toimiva ratkaisu. Joka ajokerralla käytettäville perustoiminnoille piitäsi olla fyysiset painikkeet.


Tämä on täysin ymmärrettävää. Ratin kosketusnäppäimet ovat kyllä todella naurettava keksintö, johon tosiaan on ilmeisesti tulevaisuudessa todennäköisesti tulossa muutos. Kaikki jotka väittävät että ne ovat paremmat kuin fyysiset valehtelevat mielestäni :D. Onneksi eivät ole kaikkiin VAGilaisiin laittaneet niitä. Mutta hyvä, että posin puolella ollaan kuitenkin, se lienee tärkeintä.

Onnea uudesta autosta! :)
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Cubbe77

Ccs-lataus toimii hienosti +5asteessa otti alkuun 133kw vastaan alle 10%soc ja vielä 60%kohdallakin 80kw. Itellä keskikulutus nyt 19tkm ajalta 17kwh/100km ja pääsääntöisesti aina +10 tikkariin. 3.0softalla oma ja renkaat kokoa 215/50r19
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

EK99

Olen koeistunut Cupra Bornin ja on vain aivan liian pieni auto omaan makuun. Ei mahdu tavaraa ja jotenkin ahdas tunnelma.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 18.10.22 - klo:10:21
Harmittaa:
Kulutus. 1400 km keskikulutus on nyt ollut 21.8 kWh/100 km.
Minä taas olen oikein tyytyväinen Bornin kulutukseen 16 tkm keskikulutus on 12,3 kWh/100 km. Moottotietillä 120 km/h nopeudessa kulutus oli kesällä 16 kWh/100 km. Nyt lokakuussa 18 kWh/100 km. Olin kesällä Harri Salon kulutusvertailussa ja Born oli ihan kilpailukykyinen muiden sähköautojen kanssa.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pingu

Lainaus käyttäjältä: HS100 - 18.10.22 - klo:13:45
Olen koeistunut Cupra Bornin ja on vain aivan liian pieni auto omaan makuun. Ei mahdu tavaraa ja jotenkin ahdas tunnelma.

Verrattuna mihin? Oletko löytänyt monta suurempaa autoa hatchback-luokassa? Jos Golfin kokoiseen autoon lyödään Passatin sisätilat ja takaluukku on Golfia suurempi, niin "ahdas tunnelma" ei oikein osu kohdalleen. Toki jos odotit 7-paikkaista maasturia niin koko saattoi tulla pettymyksenä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy