Kirjoittaja Aihe: Cupra Born  (Luettu 39606 kertaa)

Poissa Turbokiisseli

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 251
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #210 : 13.09.22 - klo:10:26 »
Saisivat päivittää myös alkuvuoden autot. Mulla edelleen joku välimallin softa, joka kyllä bugailee aika usein. Auto valmistunut 3/2022.

Meillä ilmastointi myös edelleen rikki. Viaksi paljastuikin korkeapaineputkien sijaan kompressori, jonka olisiva mun mielestä saaneet testata jo ensimmäisellä vianmäärityskerralla. Nyt auto tulee olemaan 7kk vanha kun ilmastointi toivottavasti on kunnossa, ja siitä 3kk ollaan ajettu perse hiessä! En arvosta ja aivan luokatonta jälkimarkkinointia VW:ltä. Korjausaika on nyt siis varattu 24.10. ja sillä oletuksella, että kompressori on saapunut. Tuntuu olevan tyyppivika MEB-pohjaisissa kun Lohjallakin oli useampi kompressori tilauksessa.
Cupra Born 58kWh 2022
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Poissa Pingu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #211 : 13.09.22 - klo:10:31 »
Saisivat päivittää myös alkuvuoden autot. Mulla edelleen joku välimallin softa, joka kyllä bugailee aika usein. Auto valmistunut 3/2022.

Meillä ilmastointi myös edelleen rikki. Viaksi paljastuikin korkeapaineputkien sijaan kompressori, jonka olisiva mun mielestä saaneet testata jo ensimmäisellä vianmäärityskerralla. Nyt auto tulee olemaan 7kk vanha kun ilmastointi toivottavasti on kunnossa, ja siitä 3kk ollaan ajettu perse hiessä! En arvosta ja aivan luokatonta jälkimarkkinointia VW:ltä. Korjausaika on nyt siis varattu 24.10. ja sillä oletuksella, että kompressori on saapunut. Tuntuu olevan tyyppivika MEB-pohjaisissa kun Lohjallakin oli useampi kompressori tilauksessa.

Outoa ettei OTA-päivityksiä ole Cupralle tullut, kun niitä kuitenkin tulee ID:lle. Vai johtuuko se juuri siitä vanhemmasta softasta?

Poissa Cubbe77

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #212 : 14.09.22 - klo:10:03 »
Täällä 3.0 ja ei ainakaan vielä ole tuota 3.1 tarjonnut ota päivityksenä. Eikös 3.0 —> pitäs tulla otana päivitykset?
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Poissa Pingu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #213 : 14.09.22 - klo:14:07 »
Täällä 3.0 ja ei ainakaan vielä ole tuota 3.1 tarjonnut ota päivityksenä. Eikös 3.0 —> pitäs tulla otana päivitykset?

Näin se on Volkkarin puolella ja varmasti Cuprankin. Tuskin kuitenkaan sama päivitysaikataulu kuin VW:llä. Siellä on enemmän kiirettä, kun teillä on niin paljon niitä vanhoja versioita.

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.397
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Vs: Cupra Born
« Vastaus #214 : 14.09.22 - klo:14:36 »
Minun 3.0 softa on pelannut niin hyvin, ettei itselläni ole mikään kiire saada 3.1:sta. Voisin vaikka jättää sen välistä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Poissa Turbokiisseli

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 251
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #215 : 21.09.22 - klo:10:33 »
Seuraamani saksalainen Bornin omistaja sanoo Instagramissa hänen autonsa olevan par'aikaa 3.0 päivityksessä. Nähtäväksi jää pitääkö paikkansa ja koska rantautuisi Suomeen.
Cupra Born 58kWh 2022
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.397
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Vs: Cupra Born
« Vastaus #216 : 22.09.22 - klo:22:14 »
Nämä ovat paljon makeammat näköiset kuin Leonin hola-valot.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Poissa jukkanen

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 246
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #217 : 23.09.22 - klo:12:45 »
Leonin "Hola"-teksti saa joko iloiseksi tai sitten ei, mutta siitä saa melko hyvin selvää. Mitä tämä nykyinen Cupra-logo esittää? Joku selitti että se on vähän kuin hämähäkki mutta vähemmän jalkoja ja se ilmentää voimaa, maskuliinisuutta, vaikuttavuutta, energisyyttä ja dynaamisuutta. Itsellä mennyt ohi että esittääkö jotain tiettyä esinettä, eläintä, asiaa, tms.?

Joka tapauksessa tuommoinen maanvalaisin on ihan hyödyllinen käytännössä pimeinä aikoina. Vielä kivempi olisi jos itse pystyisi helposti vaihtamaan kuvion vai pystyykö?

Poissa Vastarakki

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 182
  • VW ID3 1st Plus
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #218 : 23.09.22 - klo:14:31 »
Joku pahannäköinen naamahan tuossa selkeästi on, vähän kuin Venom. Sopii varmaan Cupran nuorekkaaseen brädiin. Tarkkailkaahan muuten noita valokuvioita, mun Iideessä ja TM:n käyttötestiautossa tuo valaisinkuvio meni mössöksi muutaman kymmenen tuhannen jälkeen. Mulla vaihtoivat ne takuuseen.

Poissa -ruoska-

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 619
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #219 : 23.09.22 - klo:15:59 »
Mulle tuo CUPRAn logo esittää tyyliteltyä härän päätä

Poissa Hesse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 406
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #220 : 23.09.22 - klo:16:59 »
Minulle tulee Cupran logosta kyllä uusnatsit mieleen.

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.397
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Vs: Cupra Born
« Vastaus #221 : 26.09.22 - klo:11:19 »
Kohta 15 tkm takana Bornilla. Minulla on 150 kW 58 kWh perusmalli. Seuraavassa seikat joista pidän ja joista en. Jotkut seikat koskevat sähköautoja yleensä.

Pidän
- Ei vaihteistoa => sulava voimalinja.
- Takaveto. Ohjaus ei vetele kiihdytyksissä ja kääntösäde pieni. Auto on kätevä pyöritellä kaupungissa.
- Ratin takainen näyttö. On kiinni ratissa, joten se pysyy kehän sisällä oli ratin säätö mikä tahansa. Näyttö on pieni, mutta siitä on kaikki tarpeellinen.
- Taloudellinen. Reilun 14 tkm keskikulutus on 12,3 kWh/100 km ajotietokoneen mukaan. 13,5 kWh seinästä. Akun koko 58 kWh, jolla pääsi kesällä 500 km ja nyt syksylläkin 450 km.
- Range estimaatti on todella tarkka.
- Hiljainen.
- Hyvät takatilat. Lattia on tasainen.
- Ratin hipaisunapit. Vastoin autotoimittajia pidän niistä. Ne toimivat todella hyvin.
- 3.0 softa on toiminut hyvin.
- Etupenkit ovat todella hyvät. Takana en ole vielä istunut matkaa. Ei niistäkään ole valitettu.
- My Cupra appi. Se on suppeampi kuin Leonin vastaava, mutta on pelannut tosi hyvin. Kaikki tarpeelliset toiminnot löytyvät.
- Lasinpesunesteen vähyyden varoitusvalo (Leonissa sitä ei ollut).

En pidä
- Tavaratila on pieni.
- Infotaiment-näyttö hidastelee varsinkin liikkeelle lähdettyä.
- Aina liikkeelle lähtiessä pitää vahvistaa käyttäjä painamalla OK-nappia. Siis, jos haluaa kaikki toiminnot aktiivisiksi Infotaiment-ruudussa. Toivottavasti tulee default-käyttäjä tulevissa softa versiossa.
- Ajoprofiili pitää muuttaa Infotaiment-ruudusta. Ajan yleensä Range-moodissa, joka on eco-moodi. Ohitusta varten muutan Comfort-moodin, jossa saa täydet tehot. Se pitää tehdä Infotaiment-ruudun valikon kautta. Saisi olla fyysinen nappi kuten E-boost versioissa.

Kokonaisuudessa olen oikein tyytyväinen Borniin. Rupean miettimään vaihtoa kun tulee:
- farmarikori
- neliveto (teho noin 250 kW)
- 22 kW AC-laturi
« Viimeksi muokattu: 26.09.22 - klo:11:25 kirjoittanut Pihistelijä »
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Poissa Cubbe77

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #222 : 26.09.22 - klo:12:11 »
Range moodis tulee myös täysteho ku liipaset vaan pedaalin kunnolla pohjaan😉 ainakin täs e-boostis tulee.
16tkm täällä takana ja aika samat kokemukset pihistelijän kans, koukunko sais niin lähes täydellinen peli olis. 16tkm keskikulutus täällä 16.8kwh/100km eikä oo pihstelty 😆
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Poissa akfr

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #223 : 27.09.22 - klo:08:28 »

- Ratin hipaisunapit. Vastoin autotoimittajia pidän niistä. Ne toimivat todella hyvin.


Itselleni tämä on nyt viikon ajon perusteella suurin yllätys.
Mitä on lukenut arvosteluja ja katsonut Born/ID3/ID4 videoita, noita on on haukuttu jokaisessa.

Ensimmäisen viikon perusteella ne ovat ihan hyvät. Tietysti erilaiset kuin fyysiset painikkeet, mutta silti hyvät.
Ajossa: Cupra Born 77kWh E-Boost

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.397
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Vs: Cupra Born
« Vastaus #224 : 27.09.22 - klo:10:35 »
Range moodis tulee myös täysteho ku liipaset vaan pedaalin kunnolla pohjaan😉 ainakin täs e-boostis tulee.
Ei tule tässä 150 kW perusversiossa. Eilen vielä koitin eikä tullut täysiä tehoja vaikka oli kaasupoljin ihan pohjassa. Yhden kerran ohituksessa meinasi tulla kiire, kun oli unohtunut Range-moodi päälle. Hieman ikävä piirre.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Poissa Cubbe77

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #225 : 27.09.22 - klo:14:42 »
Ei tule tässä 150 kW perusversiossa. Eilen vielä koitin eikä tullut täysiä tehoja vaikka oli kaasupoljin ihan pohjassa. Yhden kerran ohituksessa meinasi tulla kiire, kun oli unohtunut Range-moodi päälle. Hieman ikävä piirre.
Tää on kyllä pahemman luokan käpy, vois ihan samanlai olla täs perusversiossa kickdown mitä on e-boostis🤨 on varmasti aika oh f***k tilanne ku huomaa yhdistelmän rinnal et ei vehkeet kulje😅
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Poissa Vastarakki

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 182
  • VW ID3 1st Plus
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #226 : 28.09.22 - klo:10:46 »
Erittäin erikoista. ID menee kaikilla moodeilla kickdownilla täysiä. Tosin poljin pitää muistaakseni painaa reippaahkosti pohjaan, hivuttaminen ei ehkä riitä.

Poissa Cubbe77

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #227 : 28.09.22 - klo:11:15 »
Erittäin erikoista. ID menee kaikilla moodeilla kickdownilla täysiä. Tosin poljin pitää muistaakseni painaa reippaahkosti pohjaan, hivuttaminen ei ehkä riitä.
juu kyllä siinä selvä pykälä on liikkeessä, reilusti saa painaa pykälän yli
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.397
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Vs: Cupra Born
« Vastaus #228 : 29.09.22 - klo:07:23 »
Erittäin erikoista. ID menee kaikilla moodeilla kickdownilla täysiä. Tosin poljin pitää muistaakseni painaa reippaahkosti pohjaan, hivuttaminen ei ehkä riitä.
Testasin lisää. Jos kaasun survasee heti alkuun nopeasti pohjaan tulee täydet tehot. Eli tekee kickdownin. Jos taas kiihdyttää hitaasti ei tule. Yleensä ohitan siten, että kerään vauhtia ensin omalla kaistalla ja menen vastaantulevalle vasta kun on nopeuseroa ja olen ohitettavan perässä. Tuossa tilanteessa ei saa enää kesken ohituksen täysiä tehoja vaikka painaisi kaasun pohjaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Paikalla Sped

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 381
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #229 : 29.09.22 - klo:08:06 »
Tää on kyllä pahemman luokan käpy, vois ihan samanlai olla täs perusversiossa kickdown mitä on e-boostis🤨 on varmasti aika oh f***k tilanne ku huomaa yhdistelmän rinnal et ei vehkeet kulje😅

Kyllä, kuulostaa vialliselta (tai sitten todella huonolta suunnittelulta) ettei kickdownissa tule täysiä tehoja, riippumatta siitä mihin aikaan sen tekee.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.775
  • Auto Emoción
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #230 : 29.09.22 - klo:13:50 »
ID.3 kävi Lohjalla 2.4 päivityksessä, samalla reissulla katselin hallin autoja ja siellä oli 11tkm sisäänajettu Born. Aloin jo miettiä että millaisella välirahalla ID vaihtuisi tuohon, kunnes muistin että Matrix-ledejä ei saa Cupraan rahallakaan. Eikä taida kyllä saada ID:hen komponenttipulan vaivatessa. Jatketaan kolmosella.
ID.3 Pro Performance Business
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa Farao

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 144
    • Profiili
Vs: Cupra Born
« Vastaus #231 : 29.09.22 - klo:14:12 »
Koeajamassani Bornissa oli kyllä se pykälä siellä alla, ikään kuin nappi kiihdytyspolkimen alla, kun sen survaisee pohjaan oli mikä tahansa ajotila, niin täysi voima tuli sitä kautta. Lieneekö tässä taas Zwickaun tehtaalla lähtenyt revisiota 1.1.1, 1.1.2, 1.2.0, 1.2.1 yms.

 



www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi