Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

Simbe

Onkos mistään saatavilla eksaktia tietoa noista softaversioista? Eipä sillä, itsellä kanssa tuo 0561 eikä sen kanssa ole mitään ongelmaa ollut. Tuohon modeemin paukkumiseen olisi syytä joku korjaus tulla, poksahtelee täällä pirkanmaalla ainakin tosi usein ja olen ymmärtänyt että täällä 3G verkot on jo ajettu alas aika päiviä sitten joten tuskin liittyy enää siihen nuo.

tjk

Täällä nyt ainakin on asiasta puhetta, tiedä sitten miten eksaktia.

https://www.cuprabornforums.com/viewtopic.php?t=299&start=20

Tätä kuuluisaa modeemin paukkumista ei taasen minulla ole esiintynyt kertaakaan, auto liikkuu pääasiassa pohjois-pohjanmaalla.

Wuush

Kappas. Tänään tuli päivitys, kesti n. tunnin. Ei ongelmia eikä virheilmoituksia jälkeenpäin. Ikkunat piti varmistaa edestä ja takaa klikkaamalla ne kaikki "kiinni" kertaalleen. Ja seisontavalot piti sammuttaa.

Systeemin versionumero ei muuttunut, 0561 edelleen...

ITbites

Joku 12.000 EUR tullut Born 77Kwh hinta alas vuodessa, 58Kwh saa jo 27.000 EUR pintaan... Onko muidenkin sähköautojen hinta romahtanut samassa suhteessa?
VW ID.4 Pro 4MOTION Elegance, 2024
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Emil

Kattelin kans niitä halvimpia, mutta taitavat olla vanhoja liisareita. Tilasin sitten kuitenkin uuden.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Wuush

Ihan samalla tavalla ovat tippuneet muidenkin sähköautojen hinnat. 5000 siellä, toiset täällä.

Heti kun ajat uuden auton ulos kaupasta, tippuu arvo 15%. Siitä sitten n. 10% joka vuosi eteenpäin.

Simbe

5 kuukautta omistamani 9/22 rekisteröity Born alkoi eilen huutelemaan jäähdytysnesteen tasosta. Syyskuussa huomasin (muistaakseni) raikkaria vaihtaessani että olisi jo silloin ollut aavistuksen minimi-merkin alapuolella mutta en siihen sen kummemmin uhrannut ajatusta kun auto oli menossa huoltoon muutenkin. Ilmeisesti huollossa ei tuohon olla koskettu kun oli nyt useamman sentin alaviivan alla ja 7 desiä sinne upposi kun yläviivan tasalle täyttelin.
Tarvinnee seurailla mutta onko porukalla tietoa onko tähän liittyviä ongelmia ollut enemmänkin?

Wuush

Lainaus käyttäjältä: Simbe - 23.11.24 - klo:14:055 kuukautta omistamani 9/22 rekisteröity Born alkoi eilen huutelemaan jäähdytysnesteen tasosta. Syyskuussa huomasin (muistaakseni) raikkaria vaihtaessani että olisi jo silloin ollut aavistuksen minimi-merkin alapuolella mutta en siihen sen kummemmin uhrannut ajatusta kun auto oli menossa huoltoon muutenkin. Ilmeisesti huollossa ei tuohon olla koskettu kun oli nyt useamman sentin alaviivan alla ja 7 desiä sinne upposi kun yläviivan tasalle täyttelin.
Tarvinnee seurailla mutta onko porukalla tietoa onko tähän liittyviä ongelmia ollut enemmänkin?

Siis hetkinen, auto on käynyt merkkihuollossa, mutta jäähdytysnestettä ei ole tarkistettu? Pistäs noottia sinne huoltoon, kyllä tuo pitäisi silmämääräisesti tarkastaa.

Onko konepeltiä avattu lainkaan?

seatibiza

Olen omistanut nyt vuoden 2021 loppupuoliskon Bornin jotain 3kk. Eipä mitään ongelmia muuten satunnaista appipätkimistä lukuunottamatta, mutta nyt alkoi temputtelu.

Takaovet eivät suostuneet aukeamaan kaukosäätimellä, joten pakotin sisäpuolelta toisen auki. Nyt ei sitten taas mene lukkoon ollenkaan. Joku muutama viikko sitten keskuslukitus ei avannut kuskin ovea, mutta muut ovet aukesivat, no tähän auttoi yksinkertainen ovet lukkoon ja auki-taktiikka. Ratkeaisko yksinkertaisesti lukkoöljyllä? Onko jollain omakohtaisia kokemuksia vastaavasta.

Simbe

Lainaus käyttäjältä: Wuush - 26.11.24 - klo:14:57Siis hetkinen, auto on käynyt merkkihuollossa, mutta jäähdytysnestettä ei ole tarkistettu? Pistäs noottia sinne huoltoon, kyllä tuo pitäisi silmämääräisesti tarkastaa.

Onko konepeltiä avattu lainkaan?
Tämä olikin sitten lopulta isompi ongelma, korkeajännitteakun lämmönvaihdin vuosi ja piti vaihtaa. Takuuseen meni onneksi ja analyysin jälkeen korjausaika järjestyi heti seuraavaksi päiväksi kun osatkin oli hyllyssä. Propsit Tampereen K-autolle nopeasta palvelusta joulun-uudenvuoden tienoilla.

Manse

Moro! Tuli eilen vaihdettua vuoden -21 Formentor vuoden -23 Born e-Boostiin, 58kwh.
Oli kyllä mukava auto ajella Raisiosta Tampereelle. Edes alla olevat nastat ei haitannut.
Kulutus oli n. 17,5kwh ja akkua jäi 44%. Ihan maltillinen kulutus mielestäni.
Erittäin tyytyväinen ostokseen.

Manse

Mistäs tuon softaversion näkee? Tarkoitan tuota, että onko 3.1 vai 3.2 ohjelmisto? Itse löysin sellaisen tiedon autosta, että software versio ois mulla 1701. Onko tuo ajan tasalla oleva versio?

-ruoska-

Epävirallinen lista:
0796 = 2.3
0333 = 3.0
0561 = 3.1/3.2/3.4
1701 = 3.5
1731 = 3.6
1741 = 3.7

Lähde tuolla: KLIKS
Ajossa:
Cupra Born 2022 58kWh

Hardsoft

Olisi kyllä tilausta softapäivityksille  >:(

Tuossa taannoin olin menossa Helsingistä Tampereelle Hämeenlinnan kohdalla, niin yht'äkkiä navigaattorin mukaan olinkin Espoon Kivenlahdessa ajelemassa pikkuteitä, joilla on 30 km/h rajoitus. Onneksi en käytä navin/liikennemerkkien mukaista vakkaria - olisi voinut yllättää takana ajavan motarilla, kun auto lyö liinat kiinni.

Myös tuo hätäpuhelujärjestelmän jatkuva tilttailu on raivostuttavaa. Tämäkin ongelma on ollut tiedossa jo vuosia, mutta eipä vaan ole korjaantunut.

Omassa 2023 mallin Born E-Boostissa on 0561 = 3.1/3.2/3.4 softa - kauankohan kestää, että uudempaa aletaan jakelemaan OTA päivityksenä?
- Cupra Born E-Boost 77kWh V3 -

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Hardsoft - 20.02.25 - klo:18:52Tuossa taannoin olin menossa Helsingistä Tampereelle Hämeenlinnan kohdalla, niin yht'äkkiä navigaattorin mukaan olinkin Espoon Kivenlahdessa ajelemassa pikkuteitä, joilla on 30 km/h rajoitus.

Tuo kuulostaa enemmän rauta- kuin softavialta. GPS/LTE antenni/ohjainlaite rikki tai hajoamassa, kannattanee olla huoltoon yhteydessä miten edetään. Jos takuunalainen auto, niin vaihdetaan moduulit uuteen, muuten joutuu käyttämään puhujanlahjoja (GoodWill).
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Hardsoft

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.02.25 - klo:08:18Tuo kuulostaa enemmän rauta- kuin softavialta. GPS/LTE antenni/ohjainlaite rikki tai hajoamassa, kannattanee olla huoltoon yhteydessä miten edetään. Jos takuunalainen auto, niin vaihdetaan moduulit uuteen, muuten joutuu käyttämään puhujanlahjoja (GoodWill).

Tämä on otettu käyttöön 5/2023, joten takuuta on vielä runsaasti. Seuraava tarkistushuolto on huhtikuun lopussa ja pyydän fixaamaan nuo ongelmat ja jos saisivat uudempia softia, kun OTA päivityksiä ei näy.
--

Ratin lämmityksestä - olen asettanut ajastetun lämmityksen tasoksi kolmesta vaihtoehdosta "Matala", mutta taso on aina 2/3 - onko muilla sama?

Manse

Itselläni myös lämmityksen tasoksi määritelty matala, mutta ratin lämmitys paahtaa aina 2/3. Olen tuota kans pähkäillyt, että eikö sitä saa mistään esilämmitykseen pienemmäksi?

Toinen mikä ihmetyttää, kun ajoprofiili on aina "comfort" kun auton käynnistää vaikka olisi ajanut toisella asetuksella. Eikö tuota saa mitenkään vaihdettua niin, että viimeksi käytetty profiili jäisi päälle?

Nahkamajava

Mulla oli yhteysongelmia ja muuta pientä häikkää käyttöjärjestemän kanssa sekä kessy toimi huonosti.

Takuuseen vaihtoivat antennin, raudasta jonkun osan sekä uusivat ovenkahvat. Pelittää taas kuten pitää.
-23 Cupra Born e-Boost 170kw 58kwh
-20 Skoda kodiaq sportline 2.0 tsi DSG 4x4
Ex vaggineet:
-18 Passat alltrack 2.0 tdi DSG 4x4
-19 Superb combi 1.5 tsi DSG Style
-16 Superb combi 1.6 tdi DSG Style (0-122 tkm)
-11 Yeti 1.2 tsi DSG Experiense (104-135 tkm)
-11 Ibiza ST 1.2 tsi DSG Sport (22 - 66 tkm)
-10 Octavia combi 1.6 tdi 4x4 Elegance (0 - 177 tkm)
-05 Octavia combi 2.0 tdi DSG Elegance (50 - 160 tkm)

Jusa.L

Cupra Born ja Android auto + Galaxy S22 Ultra ei oikein toimi ja auto ilmoittaa vähän väliä näytössä "yhteys katkaistu" ja sitten hetken päästä yhteys tass palautuu.

Ja tätä sitten jatkuu koko ajan...

Onko mitään korjausvinkkejä?

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Manse - 22.02.25 - klo:22:39Toinen mikä ihmetyttää, kun ajoprofiili on aina "comfort" kun auton käynnistää vaikka olisi ajanut toisella asetuksella. Eikö tuota saa mitenkään vaihdettua niin, että viimeksi käytetty profiili jäisi päälle?

Ei helpolla, koska liittyy päästöihin ja autossa pitää olla oletuksena se ajoprofiili päällä millä päästöt on mitattu.

Wuush

Lainaus käyttäjältä: Jusa.L - 23.02.25 - klo:18:34Cupra Born ja Android auto + Galaxy S22 Ultra ei oikein toimi ja auto ilmoittaa vähän väliä näytössä "yhteys katkaistu" ja sitten hetken päästä yhteys tass palautuu.

Ja tätä sitten jatkuu koko ajan...

Onko mitään korjausvinkkejä?

Vika on todennäköisesti kännykässä. Onko AA uusinta versiota?

Wuush

Lainaus käyttäjältä: Manse - 22.02.25 - klo:22:39Itselläni myös lämmityksen tasoksi määritelty matala, mutta ratin lämmitys paahtaa aina 2/3. Olen tuota kans pähkäillyt, että eikö sitä saa mistään esilämmitykseen pienemmäksi?

Toinen mikä ihmetyttää, kun ajoprofiili on aina "comfort" kun auton käynnistää vaikka olisi ajanut toisella asetuksella. Eikö tuota saa mitenkään vaihdettua niin, että viimeksi käytetty profiili jäisi päälle?

Jos ratin lämmitys menee liian kuumalle heti alussa, aloita auton tekoälyn uudelleenopetus. Ohjekirjasta löytyy tähän ohje. Omalla menee ykköselle kun kylmät ilman tulevat.

Kaikissa autoissa on oletuksena se ajotila, jolla WLTP-mittaukset on tehty. Tätä ei voi muuttaa.

Jusa.L

Lainaus käyttäjältä: Wuush - 25.02.25 - klo:11:53Vika on todennäköisesti kännykässä. Onko AA uusinta versiota?

Jep, kaikki on luurissa päivitetty ajan tasalle.

taski63

Taitaa näissä konsernin vehkeissä olla jokin juttu nimenomaan Samsungin kanssa, vaikuttaa olevan aika ronkeli kaapelin suhteen.

A1 (GB) AA toimi Nokian ja Redmin kanssa melkein millä vaan piuhalla, nyt en ole saanut Samppaa (A35, A55) pelaamaan millään tähän asti kokeillulla kaapelilla. Pitää varmaan jokin useamman kympin Belkin hommata.
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019

Jonetzky

Eilen käytin vn23 auton K-autolla. Etupää kolisi ja olikin jo tuttu vika reilu vuoden takaa. Koiranluut oli väljät molemmin puolin. Autolla ajettu nyt 50k joten vaihtoväli noissa on näemmä 25k.
Kysyin tiskiltä että mitäs sitten kun takuu on ohi. Vastasi että heillä on 2 vuoden varaosatakuu eli takuisiin pitäisi aina mennä vaihdot. Pitäs varmaan alkaa renkaat vaihtaa heillä niin saisi aina koiranluiden vaihdot samalla ;D Onko muut huomanneet saman?
Tuosta modeemin pätkimisestä kanssa kyselin ja kuulemma korjausta ei ole vieläkään saatavilla. Olen sitä mieltä että valmistajan kuuluisi hyvittää tämä tavalla tai toisella. Heidän tehtävä on varmistaa että kuluttajalla on auto jossa kaikki mukaan laitetut ja maksetut ominaisuudet toimii. En usko että tämän ongelman mittakaava siirtyy huollon tiskiltä valmistajan tietoon. Nyt pitäisi löytää kanava millä saisi kunnolla painetta luotua valmistajan suuntaan. Selvästikkin siellä on otettu taktiikka jossa painetaan pää pensaaseen ja odotetaan että asiakkaat hiljenee. Tämä valitettavasti aiheuttaa sen että kuluttajan luotto VAG konserniin heikkenee. Näin on ainakin minun tapauksessani. Ongelmia on varmasti muillakin, mutta pitää huolehtia että valmistajan moraali säilyy eikä ole luokkaa TEMU.

Daatta

^Ongelma on mielestäni connected-maailma, lähinnä se että VW palvelinpää (back end) muuttuu jatkuvasti siinä missä autot eivät. Ei saisi näkyä asiakkaalle joo, mutta aika mahdottoman edessä tässä ollaan. Onnea taisteluun tuulimyllyä vastaan.8)

Koiranluita menee, luulen että ajoprofiililla on vaikutusta asiaan. Ex. ID.3 koiranluut vaihtuivat auton mennessä vaihtoon 3v/50tkm kohdalla. Nuo vaihtanee suhteellisen helpolla itsekin, jos ei halua VW-huoltohintoja takuun jälkeen maksaa.

Emil

Yhteysongelmiin liittyen voi Cupralle laittaa sähköpostia. Kieleksi kelpaa ihan suomi. Ihan heti ei kannata vastausta odottaa, mutta vastaavat kyllä aikanaan.

https://www.cupraofficial.com/customer-support
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Hardsoft

Cubic Telecomin kautta saa Borniin tilattua nettiyhteydet käytettäväksi auton Hotspotin yli.

Normikäytössä toimii ihan hyvin. Itselläni on autossa CarlinKit CarPlay Ai TV Box, joka emuloi Android Auto (tai iOS) puhelinta ja on siis käytännössä puhelin, jonka näyttönä käytetään auton kosketusnäyttöä. Vehje on kytketty auton Wifi Hotspottiin.

Olen asentanut tuohon nipun appseja mukaan lukien YLE Areenan - tällähän voi seurata suoratoistoa myös auton liikkuessa. Itse en kuitenkaan katsele kuvaa, vaan kuuntelen esim. urheilulähetyksen selostusta.

Haasteena on, että joidenkin ohjelmien kanssa tulee ilmoitus, että ohjelmaa voi katsoa vain Suomessa, vaikka olen kirjautunut Areenaan YLE tunnuksilla. Palvelu siis luulee ilmeisesti, että olen ulkomailla...

Pitää vielä tutkia asetuksia.

Niin ja bonuksena, kun auton hätäpuhelujärjestelmä kyykkää, ei Hotspottikaan toimi :(

tjk

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 04.03.25 - klo:08:52^

Koiranluita menee, luulen että ajoprofiililla on vaikutusta asiaan. Ex. ID.3 koiranluut vaihtuivat auton mennessä vaihtoon 3v/50tkm kohdalla. Nuo vaihtanee suhteellisen helpolla itsekin, jos ei halua VW-huoltohintoja takuun jälkeen maksaa.

2v huollossa (kilsoja 55 tkm) meni toisen puolen koiranluu vaihtoon. Takuuseen kylläkin. Kulutustavaraa näyttää olevan, ja aika nopeasti kuluvaa.

Hardsoft

Muutama päivä sitten huomasin Cupra Bornin mittaristossa nopeusnäytön vasemmalla puolella "merkkivalon", jota ei ole mainittu auton käyttöohjeessa. Ajoin 3-kaistaisella tiellä keskikaistalla Travel Assist päällä.

Mittaristoon ilmestyi "< (tässä pieni auton kuva takaapäin) >" - auton vasemmalla ja oikealla puolella olevien nuolien väri vaihteli valkoisen ja oranssin kesken toisistaan riippumatta. Liittyisiköhän tämä jotenkin Travel assistiin, kun jos ajaa se päällä ja vasemmalla kaistalla on auto, ei auto suostu automaattisesti ohittamaan oikealta, vaan ajaa max. samaa nopeutta, kuin vasemmalla oleva auto? Poljinta painamalla pääsee tietty ohi. Olisiko tuon ideana helpottaa toisen auton ohitusta? Oikeaalla puolella ajaviin järjestemä ei reagoi, eikä sovita ajonopeutta niiden mukaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy