Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

Vastarakki

Nuo kulutuslukemat vaatii kyllä äärimmäisen taloudellista ajotyyliä, sopivaa tieprofiilia ja mäetöntä maastoa. Mun ID3:n sekakulutus on talvikelissä noin 17-18 kWh satasella. Tre-Jkl -väli vie talvisin n. 18 kWh/100 km kun ajelee vakkari päällä letkassa. Talvirenkailla motarilla 110 vakkarissa ID vie 22-25 kWh satasella.

Ajotietokone näyttää nyt viimeisimmän 3500 kilometrin kulutukseksi 17,4. Ajelen taloudellisesti, mutta yleensä mittariin 5 yli rajoituksen. Bornissa voi olla toki myös paremmin optimoitu kabiinin lämmitys, musta jotenkin 2.4-päivityksen jälkeen ID on alkanut viedä enemmän sähköä hytin lämmitykseen.

VAG_Possu

Samaa luokkaa kulutukset omalla Bornilla 3.1 softalla ja 215/50 R19 kitkoilla. Nyt talven tultua (märkää, sohjoa, pientä pakkasta) ei kyllä pääse missään tilanteessa alle 18 kWh/100km vaikka kuinka säästelisin 60km/h nopeudella kylmässä kabiinissa alamäkeen rullaillen range-moodissa ilman eco-avustinta. Moottoritieajossa Hml-Tre välin kulutus vielä onneksi noin 22-23 kWh, joten vielä pääsee juuri ja juuri tuon reissun ilman välilatausta. Joko autoissa on jotain eroja tai sitten Pihistelijä on vaan nimimekkinsä mukainen todellinen pihistelijä  ;D
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Sokka - 01.12.22 - klo:12:53
Mikä on sisälämpötilan ja puhalluksen asetukset
Mikä on ajonaikainen sisäilman lämpötilapyynti talvella ja pysyykö lasit kirkkaina?
Käytetäänkö penkinlämmittimiä ja takalasinlämmitintä?
Lämmitys on säädetty +16 C. Sillä pysyy lasit kirkkaana. En käytä penkinlämmintiä. Takalasinlämmintintä ei ole toistaiseksi tarvinnut käyttää. Tammi-helmikuussa varmaan. Esilämmitän auton aina hyvin ennen lähtöä ja huolehdin, ettei sisälle kulje lunta. Takalasi on pysynyt hyvin aukinaisena pyyhkijän kohdalta. Bornin perä ja takalasi keräävät kyllä tehokkasti kuraa ja lunta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.12.22 - klo:09:10
Lämmitys on säädetty +16 C. Sillä pysyy lasit kirkkaana. En käytä penkinlämmintiä. Takalasinlämmintintä ei ole toistaiseksi tarvinnut käyttää. Tammi-helmikuussa varmaan. Esilämmitän auton aina hyvin ennen lähtöä ja huolehdin, ettei sisälle kulje lunta. Takalasi on pysynyt hyvin aukinaisena pyyhkijän kohdalta. Bornin perä ja takalasi keräävät kyllä tehokkasti kuraa ja lunta.
Olikos niin että mittaat aina tuon ladatun energian, myös esilämmitykseen käytetyn ja se huomioidaan kulutuksessa?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 02.12.22 - klo:11:35
Olikos niin että mittaat aina tuon ladatun energian, myös esilämmitykseen käytetyn ja se huomioidaan kulutuksessa?
Oli tarkoitus mitata seinästä, mutta lataan niin monesta eri paikasta eikä kaikista saa lukemia, joten kulutukset on ajotietokoneesta. Eli ei sisällä esilämmityksiä. 10% päälle, niin saa kulutukset seinästä (ilman esilämmityksiä).
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Makke

Hinnastoon tullut näköjään taas "päivityksiä".

Pihistelijä

Perusmalli jo 48 490 â,¬. Kun ostin omani, maksoi se 42 390 â,¬ (ilman hankintatukea).  Nousua 6100 â,¬. Kamala nousutahti.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Turbokiisseli

On tämä auto vaan yksi murheenkryyni! Ilmastoinnin kompressorin takia käytiin kolme kertaa huollossa ja auto oli lähes 4kk ilman ilmastointia. Nyt kun se on kunnossa syttyi SOS-valo ja auto valittaa hätäpuhelupalvelun virhettä. Ja taas mennään pajalle, tarkistetaan ja odotetaan osaa! Tämän lisäksi infotainmentin jumitukset ovat arkipäivää, My Cupra -app saa yhteyden autoon vaihtelevasti (voi liittyä samaan vikaan kuin SOS) ja viimeisimpänä myös KESSY on päättänyt vaihtelevasti olla tunnistamatta avainta ovista.

Alkaa tuntua siltä, että seuraava auto ei ole MEB-pohjainen tai jotain dramaattista täytyy tapahtua, että voi itselleen perustella 50kâ,¬ auton, jota saa jatkuvasti käyttää pajalla.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Pingu

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 09.12.22 - klo:08:31
On tämä auto vaan yksi murheenkryyni! Ilmastoinnin kompressorin takia käytiin kolme kertaa huollossa ja auto oli lähes 4kk ilman ilmastointia. Nyt kun se on kunnossa syttyi SOS-valo ja auto valittaa hätäpuhelupalvelun virhettä. Ja taas mennään pajalle, tarkistetaan ja odotetaan osaa! Tämän lisäksi infotainmentin jumitukset ovat arkipäivää, My Cupra -app saa yhteyden autoon vaihtelevasti (voi liittyä samaan vikaan kuin SOS) ja viimeisimpänä myös KESSY on päättänyt vaihtelevasti olla tunnistamatta avainta ovista.

Alkaa tuntua siltä, että seuraava auto ei ole MEB-pohjainen tai jotain dramaattista täytyy tapahtua, että voi itselleen perustella 50kâ,¬ auton, jota saa jatkuvasti käyttää pajalla.

Pakko kysyä, että mikä ohjelmisto autossa on? Onko niitä alkupään kakkosella alkavia?

Omassa autossa ei ole oikeastaan muuta vikaa kuin pari valitusta siitä, ettei tunnista avainta. Mutta se korjaantuu sekunnissa auton sisällä. Cupra-sovellus on jumittanut itsellä yhden kerran niin, ettei se saanut autoon yhteyttä. Sitä kesti pari tuntia. Kun sovelluksesta painaa lämmityksen päälle/pois, se käynnistyy autossa välittömästi, mutta sovellukseen tulee tieto usein 30 sekuntia myöhässä.

Sulla on tainnut vaan käydä huono munkki ja osunut sekundaversio käteen. Omalla sukulaisella on sama vika, mutta eri konsernin auton kanssa. Kun lämpötila menee nollan alapuolelle, autossa ei toimi enää mikään. Tuskin se paljon lohduttaa, koska kalliista autosta pitäisi saada hintaa vastaava kokemus.

Pihistelijä

Minulla on Born pelannut hyvin. 58 kWh perusmalli 18 tuumaisilla renkailla. Mittarissa on 21 tkm eikä ole ollut vian vikaa. Autossa on 3.0 softa ja sekin on pelannut ongelmitta. My Cupra sovellus on myös pelannut. Käytän sitä päivittäin latauksen ja esilämmityksen päälle laittamiseen. Se ei ole toiminut parina-kolmena päivänä palvelimen oltua alhaalla. Tuolloin on pitänyt käydä laittamassa esilämmitys päälle auton infotainment ruudusta. Born on ollut hauska ajaa ja kulutus kohtuullinen. Takavetoisena niin nautinnollinen ajaa talvella. Hyvä hankinta 41 500 eurolla.

Edelliset kaksi Seat Leoniakin olivat viattomia. 1.0 TSI Leonissa ei ollut vian vikaa neljän vuoden ja 80 tkm matkalla. 1.4 PHEV Leonissa vaihdettiin vain takavalonauha 15 kk ja 31 tkm matkalla. Jos nyt jotain haluaisin toisin Bornissa, olisin halunnut sen SEAT Bornina Cupran sijaan. Olisi hieman harmaamman oloinen ja näkymättömämpi liikenteessä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Turbokiisseli

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 10.12.22 - klo:23:40
Pakko kysyä, että mikä ohjelmisto autossa on? Onko niitä alkupään kakkosella alkavia?

Auto on valmistunut Helmikuussa 2022 eli softa on joku vanhempi, ilmeisesti 2.3? Ei näytä suoraan softaversiota kuten uudemmat.

Vikoja toki tulee autoon kuin autoon, ei siinä mitään, mutta toistaiseksi VW:n korjausajat ovat olleet aivan järjettömiä. Osa varmasti johtuu komponenttipulasta, mutta käyttäjän v-käyrää se ei juuri madalla.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Nahkamajava

-23 Cupra Born e-Boost 170kw 58kwh
-18 Passat alltrack 2.0 tdi DSG 4x4
ex vaggineet:
-19 Superb combi 1.5 tsi DSG Style
-16 Superb combi 1.6 tdi DSG Style (0-122 tkm)
-11 Yeti 1.2 tsi DSG Experiense (104-135 tkm)
-11 Ibiza ST 1.2 tsi DSG Sport (22 - 66 tkm)
-10 Octavia combi 1.6 tdi 4x4 Elegance (0 - 177 tkm)
-05 Octavia combi 2.0 tdi DSG Elegance (50 - 160 tkm)

Turbokiisseli

SOS hätäpuhelutoiminnan vika korjattu eilen Lohjalla. Meni kommunikaatio-ohjainlaite vaihtoon eli saa nähdä auttaako tuo samalla My Cupran yhteysongelmiin.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Turbokiisseli

Toimiiko jolla kulla rutiinit oikein? Olen olevinaan asettanut niin, että auto lataa kotona välittömästi 40% asti ja ensisijaseksi ajaksi on asetettu 23:00 - 06:30. Tänä aamuna oli lähtö 07:20 ja asetettu akku lataamaan 80% ja ilmastointi päällä. Aamulla ilmastointi kyllä oli päällä, mutta akku vain 42%.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 09.01.23 - klo:15:52
Toimiiko jolla kulla rutiinit oikein?

Ei nuo ajastukset ainakaan ID:n 2.4 softalla toimi. Kannattaa mieluummin käyttää Gridio-appia matkapuhelimessa, se käynnistää auton latauksen VW:n pilven kautta aina halvimpaan aikaan. Lämmitys sitten manuaalisesti ID-apista (tai Cupran vastineesta) päälle.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Cubbe77

3.0 softalla on toiminut, en kylläkään ole ensisijaista aikaa asettanut vaan pelkän lähtöajan ja lämmityksen.
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

ikerman

Marraskuun lopusta eteenpäin valmistuvissa kuulemma ratin napit perinteistä mallia haptisten sijaan. Oman luovutus olis ens maanantaina. Saa nähdä kummilla tulee..

Daatta

Kuulemma? ID.3 facelift tulee (maaliskussa) vielä nykyisellä ohjaamolla, ainoastaan ruudun koko muuttuu pari tuumaa isommaksi.

Pakko sanoa että esim. Teslan peukaloruuvit (rullat) ratissa tuntuvat jopa antiikkisilta, nyt kun noita haptisia on oppinut käyttämään.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

VAG_Possu

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 09.01.23 - klo:15:52
Toimiiko jolla kulla rutiinit oikein? Olen olevinaan asettanut niin, että auto lataa kotona välittömästi 40% asti ja ensisijaseksi ajaksi on asetettu 23:00 - 06:30. Tänä aamuna oli lähtö 07:20 ja asetettu akku lataamaan 80% ja ilmastointi päällä. Aamulla ilmastointi kyllä oli päällä, mutta akku vain 42%.

Omassa 3.1 softa ja rutiint ja ajastukset ovat pelanneet todella hyvin. Lataukset on ajoitettu yöaikaan 01-07 välille ja lähdöt ja lämmitykset sitten tarpeen mukaan. Cupra sovellus toimii 95% ajasta (joulun tienoilla oli serveri ongelmia noin 2 viikon ajan) niin sujuvasti, että yleensä auto lyödään illalla töpseliin ja sitten lataus/lämmitysajastukset asetetaan sovelluksen kautta talon sisältä kun on päätetty milloin aamulla lähdetään liikkeelle.   
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

Turbokiisseli

Lainaus käyttäjältä: ikerman - 12.01.23 - klo:10:51
Marraskuun lopusta eteenpäin valmistuvissa kuulemma ratin napit perinteistä mallia haptisten sijaan. Oman luovutus olis ens maanantaina. Saa nähdä kummilla tulee..

Jos pitää paikkansa niin ostan omaan uuden ratin heti. Nuo haptiset vaan ovat talvella aivan umpisurkea jos yrität hanskat kädessä pyyhkäistä esim. äänenvoimakkuutta.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ikerman - 12.01.23 - klo:10:51
Marraskuun lopusta eteenpäin valmistuvissa kuulemma ratin napit perinteistä mallia haptisten sijaan. Oman luovutus olis ens maanantaina. Saa nähdä kummilla tulee..
Erittäin valitettavaa. Olen tykästynyt Bornin hipaisunappeihin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ikerman

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.01.23 - klo:12:02
Erittäin valitettavaa. Olen tykästynyt Bornin hipaisunappeihin.

Joo ei haittaisi itseä vaikka tulisi haptisilla. Nykyisessä golfissa ihan tyytyväinen ollut niihin.

lassiv

Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 12.01.23 - klo:13:35
Omassa 3.1 softa ja rutiint ja ajastukset ovat pelanneet todella hyvin. Lataukset on ajoitettu yöaikaan 01-07 välille ja lähdöt ja lämmitykset sitten tarpeen mukaan. Cupra sovellus toimii 95% ajasta (joulun tienoilla oli serveri ongelmia noin 2 viikon ajan) niin sujuvasti, että yleensä auto lyödään illalla töpseliin ja sitten lataus/lämmitysajastukset asetetaan sovelluksen kautta talon sisältä kun on päätetty milloin aamulla lähdetään liikkeelle.

Onkos auto saapunut suoraan tuolla softalla vai onko OTA päivityksenä tullut tuo 3.1 versio? Jos tullut suoraan niin koska valmistunut auto?

VAG_Possu

Softan numero on 0561, jonka pikaisen googlailun perusteella tulkitsin olevan 3.1.4. Voin toki olla väärässä, paremmin tietävät voivat korjata. Auto on tullut tuolla softalla tehtaalta ja valmistumispäivä on 25.8.2022.
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

lassiv

Kiitokset tiedosta, onhan tuo hyvä jos on jo noin pitkälle yli 3 versio numerossa. Jossain kun oli jotain mutuilua että olisi vielä 2.4 versiossa missä ID3 oli ennen OTA päivityksiä.

-----------------------------------------------

Onko Beats Audiosta -kokemuksia porukalla ketkä on auton saaneet? Onko minkätasoinen systeemi kyseessä tuota en itse päässyt kuuntelemaan kun koeajolla kävin, mutta ajattelin että tuo oli lisävaruste hinnan arvoinen. Vertailuna itsellä ollut lähinnä BMW hifi -tason audioita e90/e91 luokassa, jotka on itselle riittäneet ihan mukavasti.

ikerman

Lainaus käyttäjältä: lassiv - 17.01.23 - klo:11:21
Kiitokset tiedosta, onhan tuo hyvä jos on jo noin pitkälle yli 3 versio numerossa. Jossain kun oli jotain mutuilua että olisi vielä 2.4 versiossa missä ID3 oli ennen OTA päivityksiä.

-----------------------------------------------

Onko Beats Audiosta -kokemuksia porukalla ketkä on auton saaneet? Onko minkätasoinen systeemi kyseessä tuota en itse päässyt kuuntelemaan kun koeajolla kävin, mutta ajattelin että tuo oli lisävaruste hinnan arvoinen. Vertailuna itsellä ollut lähinnä BMW hifi -tason audioita e90/e91 luokassa, jotka on itselle riittäneet ihan mukavasti.

Eilen sain Bornin ajoon, Beatsit löytyy. Ei vielä isommin ole päässyt testaamaan. Varmaan paremmat kuin perusvehkeet. edellisessä Mk8 Golfissa oli HK:n vehkeet ja en nyt isoa eroa huomannut näihin verrattuna. Toisin kuin ratin napeissa.. Bornissa ei tiedä milloin menee painallus läpi ja milloin pitää hivellä.
Golfin haptiset oli selkeämmät.

Makke

Tuli vanha hinnasto vastaan puhelimessa, jos jotain kiinnostaa vertailla...


lassiv

Tarvitsisi hieman mittoja tuosta välipohjasta. Mitä tuonne kontin välipohjan alle jää tilaa korkeus suunnalla? Leveys suuntakin kiinnostelee, mutta tuo korkeus olisi tärkein. Jos joku viitsii omastaan mitata, niin iso kiitos jo etukäteen :)



Turbokiisseli

En nyt pääse mittaamaan, mutta pohjan alle mahtuu juuri aikuisen lenkkarit eli heittäisin 10cm.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

ikerman

Mistähän johtuu että asetukset ei pysy muistissa..? Esim automaattinen ratin lämmitys palaa aina takaisin, vaikka sen käyn poistamassa. Samoin nämä tunnelmavalot aina palaa tiettyyn väriin itsekseen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy