Passat GTE:n huollon taso Espoon K-autossa

Aloittaja hybridivaikuttaja, 23.11.21 - klo:11:43

« edellinen - seuraava »

vag4life

Lainaus käyttäjältä: M_M - 24.11.21 - klo:13:50
No eikä ole.  ;D Siellä ne tutkat on takapuskurin sisällä niinkuin muissakin.

Ahaa, mikähän merkitys sivupeileissä olevilla kameroilla sitten on?
A4 B9 TFSI Q s-line

M_M

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 24.11.21 - klo:14:05
Ahaa, mikähän merkitys sivupeileissä olevilla kameroilla sitten on?

Jos on autossa se 360-kameranäkymä niin ne hoitavat auton sivujen kuvaamisen. Takana ja keulassa olevat kamerat täydentävät tätä jolloin lopputuloksena saadaan se kamerakuva joka näyttää joka puolelta auton ympäristön.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

TTO

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 24.11.21 - klo:14:05
Ahaa, mikähän merkitys sivupeileissä olevilla kameroilla sitten on?
Onko kärkäs kommentointi perustunut teknisten yksityiskohtien väärinymmärrykseen?

vag4life

Lainaus käyttäjältä: M_M - 24.11.21 - klo:14:06
Jos on autossa se 360-kameranäkymä niin ne hoitavat auton sivujen kuvaamisen. Takana ja keulassa olevat kamerat täydentävät tätä jolloin lopputuloksena saadaan se kamerakuva joka näyttää joka puolelta auton ympäristön.

Asia kunnossa, erikoista sinällään ettei näitä ole hyödynnetty tässä kuolleen kulman tunnistamisessa, ainakin Volvoissa kyseisessä paikassa oleva kamera tulkitsee juurikin kyseistä kuollutta kulmaa.

Lainaus käyttäjältä: TTO - 24.11.21 - klo:14:08
Onko kärkäs kommentointi perustunut teknisten yksityiskohtien väärinymmärrykseen?

Ei, vaan siihen mikä selviää jos luet 1-sivun toiseksi viimeisen kirjoituksen.
A4 B9 TFSI Q s-line

M_M

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 24.11.21 - klo:14:14
ainakin Volvoissa kyseisessä paikassa oleva kamera tulkitsee juurikin kyseistä kuollutta kulmaa.

Missähän mallissa? Tässä nopeasti selaten en löytänyt Volvoltakaan muita toteutuksia kuin sen jossa takapuskurin sisällä on molemmissa takakulmissa tutkat. Aivan samalla tavalla kuin volkkarikonsernillakin.

En oikein hoksaa miksi kameroita haluttaisiin käyttää tuohon, kun ne ovat paljon aremmat sille kuralle joka ilmeisesti on joskus ongelma jopa tutkien kanssa.  ???
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

vag4life

Lainaus käyttäjältä: M_M - 24.11.21 - klo:14:19
Missähän mallissa? Tässä nopeasti selaten en löytänyt Volvoltakaan muita toteutuksia kuin sen jossa takapuskurin sisällä on molemmissa takakulmissa tutkat. Aivan samalla tavalla kuin volkkarikonsernillakin.

En oikein hoksaa miksi kameroita haluttaisiin käyttää tuohon, kun ne ovat paljon aremmat sille kuralle joka ilmeisesti on joskus ongelma jopa tutkien kanssa.  ???

https://www.ebay.com/itm/294339895603 Tuossa ainakin yksi esimerkki.
Uudemmissa Volleissa näkyy olevaksi 360-view kamerat peileissä kuten VW:llä

Itse melkein väittäisin, että tuo voisi olla jopa toimivampi vaihtoehto.
A4 B9 TFSI Q s-line

M_M

Näköjään vanhemmissa Volvoissa on kameroita käytetty. Uudemmissa on kuitenkin siirrytty tutkiin, joku syy siihen varmaan on.

Mutta nyt menee jo off-topicin puolelle. Volkkarikonsernin kuolleen kulman tutkat on joka tapauksessa toteutettu nimenomaan tutkilla, jotka ovat näkymättömissä takapuskurin sisällä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ile

Voi olla, että jotain missasin kun ketjun selasin, joten pahoittelut jos oli jo jossain mainittu. Mutta en nyt saanut kiinni kuinka monen kuukauden / viikkojen välein tai ajettujen kilsojen kohdalla tämä sekoaminen tapahtuu.

Itsellä konsernin pelejä samalla tekniikalla eikä mikään ole sekoillut missään vaiheessa (noilla ikää ollut 4-5v @70-150tkm). Toki ei tule ajeltua kura/hiekkateillä juurikaan ja pestykin on muutamia kertoja kuussa. Luulisi, että kaikissa olisi vähän samaa ongelmaa, jos olisi joku isompi epidemia. Ja sitä kanssa mietin, että voisi kuvitella huoltokaverinkin rutiinilla näkevän mikä on normaali likamäärä per kilsat kun puskureita availee tasaisesti. Itse kun joskus availin A6:n takapuskurin, noin 6v ikäisenä, olihan sinne kertynyt jonkin verran hiekkaa, mutta aika puhdas silti yleisesti oli.

Ja tällaista autoilu nyt vaan on. On jotain tilanteita tai "ominaisuuksia", josta saa murehtia takuuajan jälkeen. Nyt esim nykyisessä ei-konsernin pelissä on EGR, takailmajouset ja etuvetarit & tuenta ihan kulutuskamaa, mutta ei vaan voi mitään vaikka noita olisi mennyt jo takuuaikana ja lisää vaan menee tiettyjen kilometrien välein.

hybridivaikuttaja

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 24.11.21 - klo:14:30
https://www.ebay.com/itm/294339895603 Tuossa ainakin yksi esimerkki.
Uudemmissa Volleissa näkyy olevaksi 360-view kamerat peileissä kuten VW:llä

Itse melkein väittäisin, että tuo voisi olla jopa toimivampi vaihtoehto.

Tuo linkissä mainittu Volvon Lane assist liittyy kaistan visuaaliseen tarkkailuun, ja on täysin eri asia kuin autojen liikkeitä havaiinnoivat järjestelmät (Side assist & Rear Traffic Alert), joista tässä ketjussa puhutaan.
Volvolla Side assist:ia vastaava termi on BLIS. Se kyllä käyttää kameroita apuna, mutta pääasiallinen sensori on ihan vastaava kuin VAG:llakin.
https://www.volvocars.com/en-th/support/manuals/v90-cross-country/2019w17/driver-support/blind-spot-information/limitations-of-blis

Teslalla sen sijaan on käsittääkseni vahvasti kameroihin perustuvia järjestelmiä enemmänkin.. eli sille suunnalle voisit yriittää suunnata seuraavat epätoivoiset yrityksesi palauttaa uskottavuutesi rippeitä.

M_M

Lainaus käyttäjältä: hybridivaikuttaja - 24.11.21 - klo:14:51
Volvolla Side assist:ia vastaava termi on BLIS. Se kyllä käyttää kameroita apuna, mutta pääasiallinen sensori on ihan vastaava kuin VAG:llakin.

Niin on, nykyisissä autoissa. Mutta oheisten linkkien perusteella alkupään BLIS-toteutuksissa käytettiin pelkkää kameraa: https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/s80/2015w17/kuljettajan-tuki/blis/blis---kasittely
https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/s80/2015w17/kuljettajan-tuki/blis/blis

Sittemmin siitä on luovuttu, syitä voimme vain arvailla.

Eikä tällä nyt edelleenkään ole juuri tekemistä volkkarien kanssa... niissä ei ole kamerapohjaisia kaistavahteja.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

hybridivaikuttaja

#40
Lainaus käyttäjältä: ile - 24.11.21 - klo:14:48
Voi olla, että jotain missasin kun ketjun selasin, joten pahoittelut jos oli jo jossain mainittu. Mutta en nyt saanut kiinni kuinka monen kuukauden / viikkojen välein tai ajettujen kilsojen kohdalla tämä sekoaminen tapahtuu.

Itsellä konsernin pelejä samalla tekniikalla eikä mikään ole sekoillut missään vaiheessa (noilla ikää ollut 4-5v @70-150tkm). Toki ei tule ajeltua kura/hiekkateillä juurikaan ja pestykin on muutamia kertoja kuussa. Luulisi, että kaikissa olisi vähän samaa ongelmaa, jos olisi joku isompi epidemia. Ja sitä kanssa mietin, että voisi kuvitella huoltokaverinkin rutiinilla näkevän mikä on normaali likamäärä per kilsat kun puskureita availee tasaisesti. Itse kun joskus availin A6:n takapuskurin, noin 6v ikäisenä, olihan sinne kertynyt jonkin verran hiekkaa, mutta aika puhdas silti yleisesti oli.

Ja tällaista autoilu nyt vaan on. On jotain tilanteita tai "ominaisuuksia", josta saa murehtia takuuajan jälkeen. Nyt esim nykyisessä ei-konsernin pelissä on EGR, takailmajouset ja etuvetarit & tuenta ihan kulutuskamaa, mutta ei vaan voi mitään vaikka noita olisi mennyt jo takuuaikana ja lisää vaan menee tiettyjen kilometrien välein.

Hyvä tietää, että ei koske kaikkia yksilöitä. Oliko sinulla siis myös Passat GTE:stä omia kokemuksia?

Viestiketjun alkuperäinen aihe (josta ollaan tosiaan tultu kauas) yritti olla se, että takuuaikana autossa esiintyvään vikaan annetaan Espoossa kerta toisensa jälkeen hoidoksi käytännössä vain jo aiemmin tehottomaksi todettua valohoitoa, jotta ei tarvitsisi käyttää yhtään ylimääräistä senttiä ja minuuttia, joita ongelman oikeaan tutkimiseen ja korjaamiseen toki tarvittaisiin.
Sitten kun takuu loppuu, samaan ongelmaan tarjoillaan huomattavasti jo takuuaikana suoritettuja korjauskeinoja kalliimpia tapoja. Ja edelleenkään ei ole vaivauduttu tutkimaan, onko kyse juuri likaantumisesta vai mahdollisesti viallisesta sensorista tai johdotuksesta.
"Virheen etsinnästä" yritettiin silti tässäkin tapauksessa veloittaa 200 eur.
Ja tästä se ajatus sitten näihin kuluttajaviranoimisten mukaan ottamiseen lähti.
Muitakin ajattelin aiheesta ajattelin muitakin varoitella, ja siksi tännekin palstalle toin kestusteluun. Ilmeisen huonolla menestyksellä, toki.

Edit: Ongelma esiintyy erittäin satunnaisesti hyvällä säällä, mutta aina sateella. Oma arvaukseni on, että joko
A) kun takakontin sisällä kosteus kasvaa riittävästi tai lämpötila laskee, joko hapettunut liitos tai elektroniikan kylmäjuotos aiheuttaa tutkan toimimattomuuden
tai
B) Kun puskurin taakse kertynyt lika kastuu joko sateen tai kondenssin vuoksi, siihen kertyvä vesi blokkaa tutkan signaalin. Kuiva lika siis ei haittaa, mutta märkä kyllä-

M_M

Lainaus käyttäjältä: hybridivaikuttaja - 24.11.21 - klo:15:10
takuuaikana autossa esiintyvään vikaan annetaan Espoossa kerta toisensa jälkeen hoidoksi käytännössä vain jo aiemmin tehottomaksi todettua valohoitoa, jotta ei tarvitsisi käyttää yhtään ylimääräistä senttiä ja minuuttia, joita ongelman oikeaan tutkimiseen ja korjaamiseen toki tarvittaisiin.
Sitten kun takuu loppuu, samaan ongelmaan tarjoillaan huomattavasti jo takuuaikana suoritettuja korjauskeinoja kalliimpia tapoja.

Tää on kyllä perseestä ja valitettavan yleistä volkkarikonsernin kanssa. Ei ole ihan ensimmäinen tarina tälläkään foorumilla vastaavasta kohtelusta.  >:(
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ark28

Itsellä korjattiin samaa vikaa Tampereella. Ostin auton 50 tkm ajettuna reipas vuosi sitten ja side assistant tippui pois päältä juurikin sateella.
Ensin autoon vaihdettiin tutkat ja sitten lopulta se ohjausmoduuli ja tehtiin tarvittavat kalibroinnit.
Useampi reissu tuli liikkeeseen, mutta kulut menivät myyjän piikkiin (VW merkkihuolto myös kyseessä).
Toiminta parani kyllä, mutta tippuu edelleen satunnaisesti pois päältä, useimmiten sateella. Mutta olen suht tyytyväinen kuitenkin ja onhan se hyvä varuste.

Sen huomasin, että Side assistant kytkeytyy pois päältä, kun laittaa peräkärryn perään. Huonoa tässä on se, että Assistant ei mene itse automaattisesti päälle uudestaan kun kärryä ei enää ole perässä.
Passat GTE -17, BMW K1300s, Mini Cooper R56 VCDS HEX2 käytössä

harry

Lainaus käyttäjältä: hybridivaikuttaja - 23.11.21 - klo:16:44
Minä luulin, että minulle kerrottiin, että sensorit lakkaavat toimimasta normaalin ajon seurauksena.
Ja  jos ne haluaa pitää toiminnassa, pitää maksaa 455 â,¬ putsauksesta ja kalibroinnista aina, kun lakkaavat toimimasta eli useamman kerran vuodessa.

Ymmärinkö jotain väärin?



Itselläni oli samantyyppinen ongelma uudessa Golf VII. Blindspot ja risteävän liikenteen varoitin putoili pois tämän tästä. Ainoa toimenpide , mitä alkuun tehtiin , oli toistuva uudelleen kalibrointi. Vasta , kun ilmoitin hakevani kaupan purkua , ryhdyttiin vikaa selvittämään. Selvisi , kun puskuri irroitettiin : ongelmana oli liian lähekkäin asemoidut parkkitutkan ja blindspot antureiden johdot. Blindspot otti häiirötä parkkitutkan johdosta satunnaiaesti ja putosi pois päältä satunnaisesti.

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=29873.0


hybridivaikuttaja

Lainaus käyttäjältä: harry - 24.11.21 - klo:19:38

Itselläni oli samantyyppinen ongelma uudessa Golf VII. Blindspot ja risteävän liikenteen varoitin putoili pois tämän tästä. Ainoa toimenpide , mitä alkuun tehtiin , oli toistuva uudelleen kalibrointi. Vasta , kun ilmoitin hakevani kaupan purkua , ryhdyttiin vikaa selvittämään. Selvisi , kun puskuri irroitettiin : ongelmana oli liian lähekkäin asemoidut parkkitutkan ja blindspot antureiden johdot. Blindspot otti häiirötä parkkitutkan johdosta satunnaiaesti ja putosi pois päältä satunnaisesti.

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=29873.0

Kiitos tiedosta! Viereisten johtojen aiheuttama häiriö ei ollut itsellä käynyt mielessäkään.
Onpa hienoa, että jaksoit pitää puolesi ja vika saatiin korjattua.
Ikävää on toki se, että näköjään muuallakin Suomessa oikeuksistaan joutuu taistelemaan ennenkuin vikaa lähdetään tosissaan etsimään. Tällainen toiminta vesittää pitkälti ainakin omasta mielestäni VW:n tarjoaman takuun merkityksen.

kölli

Lainaus käyttäjältä: ReijoM - 23.11.21 - klo:17:54
Miten valmistaja voi parantaa tuotetta, jos se ei saa siitä palautetta. Mielestäni toimintojen vuoksi autoa ei pitäisi tarvita purkaa. Selvä suunnittelupuute, mikäli tuo puskurin irroitus pitää paikkaansa. Olalle taputtelu ei kehitä tuotetta ☹️

Asia on juuri näin. Suomalaiset ovat keskimäärin niin "huonoja" valittamaan, että ei valmistajaa kiinnosta tehdä mitään parannuksia tuotteisiinsa ns. vaativiin käyttöolosuhteisiin. Eikä se tiskin huoltoneuvoja osaa sanoa asiaan yhtään enempää mitä on päämiehen kurssilla tms opetettu. Kuuntelee asiakkaan jaarittelut ja laittaa laskun eteen.

Se nyt vaan on niin, että jos et valita, niin samaa p**kaa meille myydään vuodesta toiseen. Ja tuskinpa nyt yhden asiakkaan valitus mitään muuttaa, mutta meneepähän tieto perille.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

harry

Lainaus käyttäjältä: kölli - 25.11.21 - klo:08:19
Asia on juuri näin. Suomalaiset ovat keskimäärin niin "huonoja" valittamaan, että ei valmistajaa kiinnosta tehdä mitään parannuksia tuotteisiinsa ns. vaativiin käyttöolosuhteisiin. Eikä se tiskin huoltoneuvoja osaa sanoa asiaan yhtään enempää mitä on päämiehen kurssilla tms opetettu. Kuuntelee asiakkaan jaarittelut ja laittaa laskun eteen.

Se nyt vaan on niin, että jos et valita, niin samaa p**kaa meille myydään vuodesta toiseen. Ja tuskinpa nyt yhden asiakkaan valitus mitään muuttaa, mutta meneepähän tieto perille.


Juuri näin. Jos tyydytään siihen , että vikoja ei korjata , vaan ne määritetään ominaisuuksiksi , meno ei koskaan muutu.

Aika masentavaa palautetta osin tässä keisissä tullut aloittajalle. : taitaa papalla olla niska jäykkänä , kuraantuuhan lamputkin , pesisit sen joskus , ei mullakaan mitään blindspot varoitinta oo , mitä itket jne.

Kyseessä on kuitenkin selkeä virhevastuun piiriin kuuluva vika tuotteessa

tkp

Lainaus käyttäjältä: kölli - 25.11.21 - klo:08:19
Asia on juuri näin. Suomalaiset ovat keskimäärin niin "huonoja" valittamaan, että ei valmistajaa kiinnosta tehdä mitään parannuksia tuotteisiinsa ns. vaativiin käyttöolosuhteisiin. Eikä se tiskin huoltoneuvoja osaa sanoa asiaan yhtään enempää mitä on päämiehen kurssilla tms opetettu. Kuuntelee asiakkaan jaarittelut ja laittaa laskun eteen.

Toisaalta Suomessa kuluttajasuojan taso on niin huono että yksittäisen kuluttajan valituksilla ole juurikaan merkitystä. Jos et satu olemaan rikas ja omistamaan omaa lakimiestä niin aika köyhät on mahdollisuudet siinä vaiheessa kun merkkihuolto sanoo selvään valmistusvirheeseen että ulkoinen tekijä, ei korvata kun takuukin ehti juuri loppua että ei muuta kun kättä taskuun... Onhan näitä esimerkkejä täälläkin foorumilla ollut. Pakkasessa halkeavat adblue-putket, ruostuvat polttoaineputket jne.... Kiasta hajoaa pakkasessa takalasi kun kosket siihen jäärraapalla ja delta-auto vaan toteaa että ulkoinen tekijä ei korvata. Kuluttajaviranomaiset ovat linjanneet älypuhelimien kohdalla että Suomessa myytävien mallien pitää kestää myös täällä vallitsevat olosuhteet mutta autojen ei näemmä tarvitse.

Mutta tätähän tämä on kun Suomessa ei ole oikeaa mahdollisuutta joukkokanteeseen.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tkp - 25.11.21 - klo:11:34
Toisaalta Suomessa kuluttajasuojan taso on niin huono että yksittäisen kuluttajan valituksilla ole juurikaan merkitystä. Jos et satu olemaan rikas ja omistamaan omaa lakimiestä niin aika köyhät on mahdollisuudet siinä vaiheessa kun merkkihuolto sanoo selvään valmistusvirheeseen että ulkoinen tekijä, ei korvata kun takuukin ehti juuri loppua että ei muuta kun kättä taskuun... Onhan näitä esimerkkejä täälläkin foorumilla ollut. Pakkasessa halkeavat adblue-putket, ruostuvat polttoaineputket jne.... Kiasta hajoaa pakkasessa takalasi kun kosket siihen jäärraapalla ja delta-auto vaan toteaa että ulkoinen tekijä ei korvata. Kuluttajaviranomaiset ovat linjanneet älypuhelimien kohdalla että Suomessa myytävien mallien pitää kestää myös täällä vallitsevat olosuhteet mutta autojen ei näemmä tarvitse.

Mutta tätähän tämä on kun Suomessa ei ole oikeaa mahdollisuutta joukkokanteeseen.

Tuohan johtuu ihan yhtiöiden lobbauksesta ja meidän hallituksen/päättäjien hampaattomuudesta muuttaa lakia!

Tällä hetkellä vain kuluttaja-asiamies voi ajaa joukkokannetta. Se mahdollisuus on ollut vuodesta 2007 saakka ja sitä käytetty tasan nolla (0) kertaa! Ei edes selvissä tapauksissa kuten päästöhuijaus.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070444

Oho kuluttaja-asiamies oikein harkitsee 14 vuoden jälkeen ryhmäkannetta...
https://yle.fi/uutiset/3-11782835
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy