1.2 TSi jakoketjun vaihtoa

Aloittaja Tontsaitte, 15.11.21 - klo:10:02

« edellinen - seuraava »

Tontsaitte

Perheen kauppakassina oleva Ibiza (2012, 140tkm) 1.2 TSi koneella (CBZB),  Vin VSSZZZ6JZCR108518 ja kyseessä siis vanhempi-koppainen vekotin. Käynnistyksen yhteydessä on alkanut rallatukset koventumaan joskin toistaiseksi äänet ovat vielä hiljenneet hetkosen kuluttua. Pitäisi siis alkaa suunnittelemaan ketjun+tarvittavien muiden osien vaihtoa uusiin ja tässä kohden tuli pieni runsauden pula/tietämättömyys aiheesta.

Toisissa sarjoissa tulee nokkarattaasta lähtien kaikki roippeet mukana vs. pelkkään ketju/laahain osastoon.

Kysymys siis kuuluukin, että millainen sarja tuohon pitäisi vaihtaa? Onko näihin olemassa jotain parannettuja settejä, joissa tuota venymistä on saatu vähennettyä? Entä onko tuo nokkarattaan vaihto tarpeellinen?

Tässä kun olen Aeromotorsia/Autodocia jne selaillut niin aika paljon on vaihtoehtoja tarjolla tuossa satasen/parin välillä. Marmositiskin hintaa sarjalle en ole käynyt vielä kysymässä.

Kevääseen asti kuvittelen tuon koneen oireilla pärjääväni, mutta sitten pitäisi ketjusarja vaihtaa ennen kuin auto siirtyy kesäajoon (enemmän "vetoja"). Kevääseen asti sen vuoksi, että autokatoksessa en haluaisi talvella ketjua vaihtaa. Ajoitustyökalut löytyy naapurilta kun olivat joutuneet vastaavaan moottoriin saman homman aiemmin tekemään.

ukormi

Yleensä alustanumerolla nettiputiikitkin sarjan löytävät. Ja vaihda sieltä ehdottomasti kaikki jakopäänosat. Rattaat ovat kuluneet jos ketju on venynyt ja muutenkin siinä uudessa sarjassa voi olla hieman erilaiset osat. Käväse kysymässä paljonko marmorilla sarja maksaisi. 1.2TSIssä ei taida olla nokalle ajoitussäädintä joten sarja ei varmasti marmorillakaan ole kallis ( ehkä? )
Ja jos naapurisi on homman vastaavaan tehnyt, häneltä saanet hyviä vinkkejä esim. alarattaan irroitukseen. Ja Youtubesta löytyy useita hyviä videopätkiä tuon homman tekemisestä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Tontsaitte - 15.11.21 - klo:10:02
Perheen kauppakassina oleva Ibiza (2012, 140tkm) 1.2 TSi koneella (CBZB),  Vin VSSZZZ6JZCR108518 ja kyseessä siis vanhempi-koppainen vekotin. Käynnistyksen yhteydessä on alkanut rallatukset koventumaan joskin toistaiseksi äänet ovat vielä hiljenneet hetkosen kuluttua. Pitäisi siis alkaa suunnittelemaan ketjun+tarvittavien muiden osien vaihtoa uusiin ja tässä kohden tuli pieni runsauden pula/tietämättömyys aiheesta.

Toisissa sarjoissa tulee nokkarattaasta lähtien kaikki roippeet mukana vs. pelkkään ketju/laahain osastoon.

Kysymys siis kuuluukin, että millainen sarja tuohon pitäisi vaihtaa? Onko näihin olemassa jotain parannettuja settejä, joissa tuota venymistä on saatu vähennettyä? Entä onko tuo nokkarattaan vaihto tarpeellinen?

Tässä kun olen Aeromotorsia/Autodocia jne selaillut niin aika paljon on vaihtoehtoja tarjolla tuossa satasen/parin välillä. Marmositiskin hintaa sarjalle en ole käynyt vielä kysymässä.

Kevääseen asti kuvittelen tuon koneen oireilla pärjääväni, mutta sitten pitäisi ketjusarja vaihtaa ennen kuin auto siirtyy kesäajoon (enemmän "vetoja"). Kevääseen asti sen vuoksi, että autokatoksessa en haluaisi talvella ketjua vaihtaa. Ajoitustyökalut löytyy naapurilta kun olivat joutuneet vastaavaan moottoriin saman homman aiemmin tekemään.

Tein itse jakopäärempan sukulaisen autoon viime Joulun pyhinä, moottori juuri toi CBZB.

Jakopään osat marmorilla joku 600-700e.

Motonetistä sai vuosi sitten vahvistetun VAG:n valmistaman sarjan 199e hinnalla, en tiedä mikä nyt on saatavuus tai toimitusaika kun saldot punaisella https://www.motonet.fi/fi/tuote/256517

Ulkomailta saattaa saada vielä halvemmalla https://www.vag247.com/en_US/p/Timing-chain-kit-1.2-TSI-CBZA-CBZB-CBZC/1704

Sukulaisen autoon oli vaihdettu ketju 30tkm kohdalla VW huollon toimesta vuonna 2011 ja tämä uusi setti oli siitä vahvistettu versio, ketju ja molemmat hammaspyörät oli 1mm leveämpiä kuin vanha.

Kampiakselin hammapyörän irroitus on tosiaan aika haastava kun on prässäyssovitteella eli tiukassa. Täytyy olla hyvä ulosvetäjä jolla sen irrottaa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

9987

Jakoketjuissa, sarjoissa, hihnoissa ostan itse vain tunnetun vanhan osamerkin osia. Eli niitä on vain muutama, he toimittavat myös autovalmistajille kun auto/ moottori kasataan. 

Sama juttu pyöränlaakereissa ja alustan osissa.

Tontsaitte

#4
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 15.11.21 - klo:11:07
Tein itse jakopäärempan sukulaisen autoon viime Joulun pyhinä, moottori juuri toi CBZB.

Jakopään osat marmorilla joku 600-700e.

Motonetistä sai vuosi sitten vahvistetun VAG:n valmistaman sarjan 199e hinnalla, en tiedä mikä nyt on saatavuus tai toimitusaika kun saldot punaisella https://www.motonet.fi/fi/tuote/256517

Ulkomailta saattaa saada vielä halvemmalla https://www.vag247.com/en_US/p/Timing-chain-kit-1.2-TSI-CBZA-CBZB-CBZC/1704

Sukulaisen autoon oli vaihdettu ketju 30tkm kohdalla VW huollon toimesta vuonna 2011 ja tämä uusi setti oli siitä vahvistettu versio, ketju ja molemmat hammaspyörät oli 1mm leveämpiä kuin vanha.

Kampiakselin hammapyörän irroitus on tosiaan aika haastava kun on prässäyssovitteella eli tiukassa. Täytyy olla hyvä ulosvetäjä jolla sen irrottaa.

Tuolta saisi kyllä kohtuu sopivaan hintaan koko setin. Sinänsä mielenkiintoista ettei sivusto tarjoa tuota settiä jo hakee suoraan Ibizaan. Kuitenkin auto on 5/2012 (en tiedä mikä on MY) rekisteröity ja sivusto kertoo sopivuuden tuon Fabian kautta olevan kuitenkin 2011 -> ja juuri tuolle moottorille... Onko näissä eroja tämän asian suhteen eli tekeekö esim Skoda jotain eri tavalla kuin Seat?

Motonetin saatavuus näytti puhdasta nollaa, mutta täytyy katsoa jos sieltä käy tiedustelemassa paketin tilausmahdollisuutta.

Ulosvetäjiä löytyy joitain malleja, mutta ehdotuksia mallista otetaan vastaan...

Hmm, kysymys tuosta kampuran hammapyörästä. Miten tuo ajoitus kohdistetaan kun ei ole kiilasovitteella? Tuossahan tulee äkikseltään lähes yhden hampaan heitto jos huonosti sujuu? Ja tarvitaanko ulosvetäjän lisäksi jotain kiinnipitokaluja tuossa kohden?



Tontsaitte

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 15.11.21 - klo:11:34
Jakoketjuissa, sarjoissa, hihnoissa ostan itse vain tunnetun vanhan osamerkin osia. Eli niitä on vain muutama, he toimittavat myös autovalmistajille kun auto/ moottori kasataan. 

Sama juttu pyöränlaakereissa ja alustan osissa.

Tätä samaa linjaa on tullut itsekin noudatettua eli koitan nyt myös pitää tästä kiinni. Ei siis halvinta eikä kalleinta vaan ehkä se sopiva sieltä väliltä.

Popo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 15.11.21 - klo:11:07
Tein itse jakopäärempan sukulaisen autoon viime Joulun pyhinä, moottori juuri toi CBZB.

Jakopään osat marmorilla joku 600-700.

Oliko tämä siis pelkkien osien hinta täysin vastaavasta sarjasta, kuin tuo 199â,¬ VAG:n valmistama? Kallistahan marmorilla on, mutta tässä on kyllä hurja ero.

Kesäkuussa 2020 1.2. TSI Octavia kävi ketjun/kiristimen mittauksessa, koska alkoi äännellä satunnaisesti pitempään käynnistyksessä. Silloin mitään ei vielä päädytty tekemään, kun kiristimen pituus 72 mm ja sallittu maksimi 74mm. Ajoa on tullut lisää n. 22 tkm ja edelleen pidempi rallatus on satunnaista kylmänä. Sen hetken tiedon mukaan tarjolla on kuulemma näihin nyt jo (heilläkin) valmis remonttiosien-paketti n. 350 â,¬:n hintaan + töiden kanssa mennään tuhannen euron hintaluokkaan. Kyseinen huolto tosin on merkkihuolto-statuksestaan huolimatta enemmän "monimerkkihuolto", ei autoliikeen oheispalvelu yhdelle edustukselle...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Tontsaitte - 15.11.21 - klo:12:30
Hmm, kysymys tuosta kampuran hammapyörästä. Miten tuo ajoitus kohdistetaan kun ei ole kiilasovitteella? Tuossahan tulee äkikseltään lähes yhden hampaan heitto jos huonosti sujuu? Ja tarvitaanko ulosvetäjän lisäksi jotain kiinnipitokaluja tuossa kohden?

Kampiakseli käännetään ajoitustyökalua vasten ja nokka-akseli lukitaan lukitustyökalulla.

Kampiakselin hammaspyörää ei ajoiteta mitenkään vaan ajoitus säädetään nokka-akselin hammaspyörällä. Nokka-akselin pyörä on siis yhdellä pultilla kiinni ja siis vain kiristetään kun ketju on kireällä ja ajoitus- ja lukitustyökalu paikallaan niin ajoitus tulee oikein.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Popo - 15.11.21 - klo:14:24
Oliko tämä siis pelkkien osien hinta täysin vastaavasta sarjasta, kuin tuo 199â,¬ VAG:n valmistama? Kallistahan marmorilla on, mutta tässä on kyllä hurja ero.

Kesäkuussa 2020 1.2. TSI Octavia kävi ketjun/kiristimen mittauksessa, koska alkoi äännellä satunnaisesti pitempään käynnistyksessä. Silloin mitään ei vielä päädytty tekemään, kun kiristimen pituus 72 mm ja sallittu maksimi 74mm. Ajoa on tullut lisää n. 22 tkm ja edelleen pidempi rallatus on satunnaista kylmänä. Sen hetken tiedon mukaan tarjolla on kuulemma näihin nyt jo (heilläkin) valmis remonttiosien-paketti n. 350 â,¬:n hintaan + töiden kanssa mennään tuhannen euron hintaluokkaan. Kyseinen huolto tosin on merkkihuolto-statuksestaan huolimatta enemmän "monimerkkihuolto", ei autoliikeen oheispalvelu yhdelle edustukselle...

Itse kysyin n. vuosi sitten VW Center Airportista sukulaisen autoon ketjusarjaa niin vastaus oli ettei saa sarjana vaan kaikki osat tulee erikseen ja hinta 600-700e. Tiskillä oli kyllä elämäänsä kyllästynyt pizzanaama..... Ja hölmöähän se olisi että merkkiliikkeestä ei saisi VW:n alkuperäistä osasarjaa mitä saa muualta hankittua helposti.

Hyvä jos merkkiliikkeet on alkaneet myös myymään valmista sarjaa ja toi 350e/sarja kuulostaisi ihan linjassaan olevalta marmoriliikkeen hinnalta kun vertaa motonetin hintaan alkuperäiselle VAG sarjalle.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Juzu84

CBZB koneessta pitää sitten testerillä nollata joku sopeutuma jos ketju uusitaan. Maininta löytyy korjausmanuaalista ja toiminto VCDS:stä. VCDS:ssä on myös toiminto siihen jos ketju käytetään irti mut vanha asennetaan takaisin.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 15.11.21 - klo:18:12
CBZB koneessta pitää sitten testerillä nollata joku sopeutuma jos ketju uusitaan. Maininta löytyy korjausmanuaalista ja toiminto VCDS:stä. VCDS:ssä on myös toiminto siihen jos ketju käytetään irti mut vanha asennetaan takaisin.

Mikä toiminto se oikein on? Itse en mitään sopeutusta/nollausta tehnyt ja auto toimii hienosti. Myöskään vikakoodeja ei VCDS:llä löytynyt ketjun vaihdon jälkeen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 15.11.21 - klo:20:13
Mikä toiminto se oikein on? Itse en mitään sopeutusta/nollausta tehnyt ja auto toimii hienosti. Myöskään vikakoodeja ei VCDS:llä löytynyt ketjun vaihdon jälkeen.
Basic settings ja timing chain replacement muistaakseni.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 15.11.21 - klo:20:15
Basic settings ja timing chain replacement muistaakseni.

Mutta onko tietoa mihin vaikuttaa?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Tontsaitte

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 15.11.21 - klo:20:15
Basic settings ja timing chain replacement muistaakseni.

Hmm, mietin myös, että mihin tuo vaikuttaa ja löytyykö OBD eleven palikasta tuota toimintoa? Tuota VCDS piuhaa kun ei itsellä ole. Ã,,kikseltään kuvittelisi että osien vaihdon pystyisi tekemään normaalisti ja jos autossa havaittavissa "pientä kiukuttelua" vaihdon jälkeen niin teettäisi tuon sopeutuksen.


ukormi

Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Tontsaitte - 17.11.21 - klo:10:19
Mahtaako tässä olla vastaava setti kyseessä: https://www.skoda-parts.com/spare-part/03f198158b-timing-set-1-2tsi-63kw-77kw-25113.html

Tossa ainakin lueteltu useita osasetin varaosanumeroita niin itse varmistaisin ennen ostoa että on viimeisintä kehitysversiota.

Itse asensin sarjan jonka varaosanumero on 03F198158B ja oletan sen olleen uusin versio ainakin silloin vuosi sitten.



Ja hammaspyörien sekä ketjun leveydessä oli selkeä ero paikalla olleisiin osiin verrattuna.



Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Tontsaitte

Ovat näköjään tehneet selvän kehitysversion tuosta kun paksuutta nostettu. Pitää laittaa tiedustelua tuonne Skoda-partsille ja kysellä tuosta mahdollisesta kehitysversiosta eli onko paksummalla ketjulla/rattailla.

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 15.11.21 - klo:20:23
Mutta onko tietoa mihin vaikuttaa?
Ei ole mutta tehtaan korjausmanuska käskee tuon tekemään niin kai sille jokin syy on että miksi.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Tontsaitte

Laitetaas pikkaisen maallikon mietteitä kun tuo ketjuremppa tuli tehtyä muutama viikko sitten...

Alussa pieniä haasteita ajoitustyökalujen kanssa kun ne olivat hukassa eikä niitä lopulta löytynyt, mutta Suomen maalta löytyi verkkokauppa, josta saatiin pääsiäisviikolla vielä uudet työkalut ajoissa kotiin.

Alussa kiroilua aiheuttaa aina tuo jäähdytysnesteiden tyhjennys (tein tilaa tuonne jakoketjun yläkerran suunnalle eli sieltä letkut irti ja moottorinkannake myös veks -> tunkilla/puupalikalla tuki alta) kun ei syyläriin ole laitettu tyhjennysventtiiliä (tai ainakaan en ole sitä löytänyt). Tuon operaation jälkeen suurta kiroilua aiheutti tiivistemassojen irrotus, jotta sai kotelot auki. Tarpeeksi kun mattopuukolla viilteli niin yläkotelo irtosi ja se suurempi kotelo lähti parilla meisselillä niiden tuketappien vierestä vääntämällä (pienet kolot oli siellä valmiina).

Ajoitustyökaulujen paikalleen laitossa ei tahtonut nokan työkalu mennä loveensa, mutta ongelmana taisi olla halpis-työkalu (= ei ihan oikean mallinen).  Pientä viilausta oikeaan muotoon, jonka jälkeen ajoitus saatiin lukittua.

Rattaiden yms. purku meni kohtuu suoraviivaisesti ja suuri ylläri olikin kun tuo vag247 osasarjan rattaat/ketju olikin samaa kokoa kuin omassa Ibizassa... Onko sitten 05/2012 rekisteröity Seat tullut paksummalla sarjalla vai onko vaihdettu jo kertaalleen ennen meidän omistusta (ostettiin n. 90tkm ajettuna). Rattaiden todettiin jopa olevan hyvässä kunnossa ja koska varaosat olivat samaa paksuutta, päädyttiin siihen ettei alaratasta vaihdeta uuteen, koska se olisi vaatinut öljypohjan irrotuksen yms. Säästyttiin lisätyöltä tällä tavoin.

Sitten oli vuorossa pintojen putsausta, uusien osien paikalleen laittoa ja tiukkaa kiristystä, jotta saatiin vaaditut momentit kuntoon. Nuo momenttimäärät on kyllä isoja kun ei ole moisiin kiristyksiin tottunut, mutta kyllä ne kuntoon saatiin. Ennen ihan lopullisia momentteja pyöriteltiin pari kierrosta moottoria ja varmisteltiin jaon kohdalleen osuminen ja sama tehtiin vielä kun oli momentit saatu kohdalleen. Lopuksi koteloiden tiivistemassaus ja irrotetut osat takaisin paikoilleen...

Nyt oli siis autolla n. 150 tkm mittarissa. Mitään ajoituksen opetuksia ei tehty, mutta ketjun rallatukset hiljeni ja auto käy nätisti. Ns. yhden päivän homma autokatoksessa tuo oli kun ei sitä alaratasta vaihdettu. Nokkaketjun kiristin oli hiukan heikon oloinen kun sitä vertasi uuteen, joten tuli myös ajatus mieleen, että olisiko rallatus saattanut korjaantua pelkällä kiristimen vaihdolla... Tiedä häntä eikä nyt enää väliäkään.

VAG-konsernin vehkeet vaatii aina hieman erilaisia työkaluja mitä omasta laatikosta löytyy (esim. ne ketjukopan pultit, XZN-hylsyjä?), mutta mitään ihmeitä tuo ei varmaan vaadi jos noiden enemmän touhuaa. Tietty pitkää väännintä hylsylle, jotta saa voimaa, momenttiavainta, eri mittaisia jatkovarsia hylsyille kun oli ahtaata välit jne...

Jees, siinä nyt pintapuolinen yhteenveto tapahtumista ja hieman omia fiiliksiä aiheesta. Ammattilaiseen nähdään saattoi tulla tehtyä ylimääräisiä asioita, mutta kun ei näistä tuntipalkkaa saa niin sillä periaatteella mennään miltä tilanne aina näyttää. Kiitokset kaikille aiheeseen osallistuneille.  :D


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy