G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?

Aloittaja 2006tdi, 05.11.21 - klo:16:33

« edellinen - seuraava »

rawpower

Laitetaas päivitystä. 3100km ja vähän yli kuukausi huollosta ajettu. Muutaman millin on vajunut eli kyllä se vaan näyttää sitä hävittävän. Pitänee olla yhteyksissä taas marmorille josko niitä kiinnostaisi asiaa tutkia. Tuo egr coolerin selvittäminen kiinnostaisi miten onnistuu?

rawpower

Otetaanpas komento takaisin. Katsoin pinnan kylmänä viimeksi kun oli -28 tallissa niin tietenkin näytti vajaammalta kuin silloin lähes 0 asteessa kun neste tiivistyy kylmetessään.   5000km huollosta ja näyttäisi pinta pysyvän. Ei edelleenkään ulospäin vuotoja. Haju on kuumalla koneella ennallaan keulassa, mutta ei tämä taida glykolia olla kun kerta ei nestekään nyt vaju. 10000km seuraavaan huoltoon eli eikun vaan kovaa ajoa.

KpaL

Oma kulkine keksi ilmoitella nesteiden vähäisyydestä. Täytellessä huomasin, että lukee kanssa paisuntasäiliössä tuo mit silicat. Toivottavasti ei nyt tule mitään remonttia tuon suhteen. En kyllä hoksannut silmäillä näkyykö sitä pussia siellä edes. Koneen lämmöt kyllä pysyy kurissa ja sisälle tulee hyvin lämmintä.

Webaston käyttö lienee voi tuota nestettä tuolta haihdutella?
Ajossa:
-22 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -15 MB C220CDI farmari

Ex:
-18 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -97 Polo 6N 1.4i | -08 Octavia Combi 2.0TDI | -87 Opel Ascona 1.6 | -85 Mitsubishi Colt 1.2

Tos®

Nyt kahdessa edellisessä autossa (TDI) ollut webasto, niin nykyisessäkin... eikä nestettä ole haihtunut mihinkään.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

M_M

Neljäs webastollinen auto menossa eikä niihin ole tarvinnut nestettä lisäillä. Ei se siis ainakaan ihan väistämätöntä ole. Webasto on osa suljettua järjestelmää eikä sellaisenaan hävitä nestettä mihinkään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ukormi

Meinasin poistaa tuon Silicat pussin paisarista mutta eipä siellä sellaista näyttänyt olevan. Paisarihan on tuollainen kotelorakenteinen, onko se pussi siinä lieriöosassa missä on myös pinnankorkeusanturi vai jossakin paikassa josta sitä ei saa pois?

Liekö joku jo sen napannut jossakin välissä pois.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

M_M

Lukeeko siinä pöntön kyljessä "mit silikat" ? Jos ei lue, niin ei siellä ole sitä pussia ollutkaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ukormi

Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.11.22 - klo:07:39
Lukeeko siinä pöntön kyljessä "mit silikat" ? Jos ei lue, niin ei siellä ole sitä pussia ollutkaan.
Lukee kyllä Mit Silicat
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

rawpower

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 22.11.22 - klo:08:09
Lukee kyllä Mit Silicat

Silloin pussin pitäisi olla siellä. On siinä oikeassa reunassa paisarissa kun korkin avaat. On varmaan poistettu jos ei löydy.

M_M

Vissiin noita toteutuksia on erilaisia. Tässäkin viestiketjussa on paikallistettu pussi sellaiseen paikkaan ettei sitä saa pois sahaamatta koko säiliötä halki. Kun taas moni muu (minäkin) on noukkinut sen kärkipihdeillä helposti ulos säiliöstä.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=49935.msg758069#msg758069
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ukormi

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 22.11.22 - klo:10:00
Silloin pussin pitäisi olla siellä. On siinä oikeassa reunassa paisarissa kun korkin avaat. On varmaan poistettu jos ei löydy.
Jos se ei voi olla tuolla ulkokammiossa josta sitä ei todellakaan saisi pois, silloin se varmaan on otettu jo pois. Onkohan noista ollut ihan joku kampanja että olisi poistettu huollossa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

rawpower

Todennäköisesti poistettu ellei sitten ole tuo toisenlainen paisari. Siinä se näkyy kun korkin avaa ja katsoo oikealle viistoon sisälle. Pihdeillä saisi hyvin kiinni. En ole lähtenyt poistohommiin saa nähdä kostautuuko..

Jakopääremppa olisi tulossa ajallisesti 6v iässä 2024 toukokuussa. Ajattelin tehdä sen vuoden päästä marraskuussa tarkastushuollon yhteydessä niin ei tarvitse sitten ylimääräistä huoltoa keväälle pelkän jakopään takia. Samalla oli ajatus vaihtaa paisari ilman silikaattipussia olevaksi kun nesteetkin vaihtuu samalla jakopäärempassa.

Nestettä häviää edelleen mystisesti. noin pari senttiä/18000km. Ei vuotoja näy missään. Auto pelaa mainiosti. Huollon ohje on vaan, että kovaa ajoa ja seurata :D. Itse olen  vähän skeptinen kun eikös nuo ole suljettuja järjestelmiä ja nesteen ei pitäisi hävitä. Noh aika näyttää miten käy.


ukormi

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 23.11.22 - klo:07:14
Todennäköisesti poistettu ellei sitten ole tuo toisenlainen paisari. Siinä se näkyy kun korkin avaa ja katsoo oikealle viistoon sisälle. Pihdeillä saisi hyvin kiinni. En ole lähtenyt poistohommiin saa nähdä kostautuuko..
Fixusliikkeessä oli yksi paisari hyllyssä. Piti olla Mahle mutta olikin Vaico Mit Silikat. No eiköhän noi ole molemmat kunnon kiinakamaa. Siinä oli siis silikaattipussi sisällä, siinä oikeassa laidassa liimattuna kiinni ulkokuoreen. Tuo on paisari jossa ei ole tuollaista kammiorakennetta. Revin sen pussin huutin tuuttiin, oli muuten tiukasti kiinni ja vaihdoin paisarin orkkiksen tilalle. Pitää varmistaa että anturi toimii eikä paisari räjähdä ensikertaa ajaessa. Sitten voisi avata tuon orkkiksen ja katsoa onko silikaatti jossakin ulkokammion puolella. Orkkiksessa ei tuollainen tarvikemallin paisarin silikaattipussi kyllä mahtuisi olemaan siinä keskikammiossa, sen verran pieni se potero on.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

reccu

Minulla meni Superbissa myös syyläri aivan puuroiseksi. Toimin mm. jäähdytinnesteiden tuotepäällikkönä, joten otatin sakkaantuneesta nesteestä Laakkosella näytteen. Analyysissä löytyi fluoria. Syylärit valmistetaan nykyään CAB-mentelmällä (Controller Atmosphere Brazing), jossa kovassa paineessa ja lämmössä syylärin metalliosat hitsataan yhteen Kaliumalumiinitetrafluoridilla. Tätä fluoridia saattaa jäädä ylijäämä sinne syyläriin ja joskus se reagoi jäähdytinnesteen kanssa aiheuttaen saostumia. G12evo sisältää fosfaatteja, jotka ehkäisevät ongelmia tämän kaliumalumiinitetrafluoridin kanssa.

Tutkimusraporttini lähetettiin myös Skodan tehtaalle.

Nykäne

Glf V TSI 90kW -09

Iro

Lainaus käyttäjältä: reccu - 24.11.22 - klo:18:09
Minulla meni Superbissa myös syyläri aivan puuroiseksi. Toimin mm. jäähdytinnesteiden tuotepäällikkönä, joten otatin sakkaantuneesta nesteestä Laakkosella näytteen. Analyysissä löytyi fluoria. Syylärit valmistetaan nykyään CAB-mentelmällä (Controller Atmosphere Brazing), jossa kovassa paineessa ja lämmössä syylärin metalliosat hitsataan yhteen Kaliumalumiinitetrafluoridilla. Tätä fluoridia saattaa jäädä ylijäämä sinne syyläriin ja joskus se reagoi jäähdytinnesteen kanssa aiheuttaen saostumia. G12evo sisältää fosfaatteja, jotka ehkäisevät ongelmia tämän kaliumalumiinitetrafluoridin kanssa.

Tutkimusraporttini lähetettiin myös Skodan tehtaalle.

Voiko tästä vetää johtopäätöksen että, jos nesteet on kerran esim. hihnanvaihdon yhteydessä vaihtuneet ei Kaliumalumiinitetrafluoridin pitäisi olla enää jäähdytinnesteen puuroutumisen syy?
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

reccu

Superb oli yön yli Laakkosella jäähdytinnestejärjestelmän puhdistuksessa. Olivat vuokranneet Helkamalta laitteen.

Aluksi sanottiin, että liian ”vahva” jäähdytinneste liuottaa järjestelmää ja se aiheuttaisi saastumisen. Vähän vaikea uskoa, että vaikka 55-45 -laimennos olisi haitallista mutta 50-50 ei.

En ole Skodalla mitään vastausta saanut, mutta näitä sakkoja on raskaalla puolella tullut vastaan ja fluorin löytäminen jäähdytinnesteestä kertoo syyn sakkautumiselle.

Samalla lailla muidenkin automerkkien uusimmat jäähdytinnesteet sisältävät nykyään fosfaatteja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy