Sähkön hinta, 2021 - 2030, mihin mennään

Aloittaja VAGkilainen, 11.10.21 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

Daatta

Californiassa ollaan jo eellä: https://www.talouselama.fi/uutiset/kalifornian-uudistus-saattaa-romahduttaa-kotien-katoilla-syntyvan-aurinkoenergian-arvon-tesla-mobilisoi-vastaiskun/65fc14bd-0f28-4848-bdc5-cf07c3211ac1

LainaaEhdotuksen mukaan aurinkopaneeleita omistavat asukkaat joutuisivat myymään ylijäämäsähkönsä takaisin sähköyhtiöille vain 0,04 dollarin tukkuhintaan per kilowattitunti. Tämä romahduttaisi Kalifornian asukkaiden aurinkoenergian arvon.

Uusi ehdotus alkaisi myös rokottaa aurinkopaneelien omistajien kukkaroita. Jatkossa paneeleista joutuisi maksamaan kahdeksan dollaria kuukaudessa katolla asennettua kilowattia kohden.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 05.01.22 - klo:14:58
Eivät taida kuitenkaan maksaa siitä sähköstä näitä pörssihintoja? Jos vaikka olis ropeli panelien lisäksi katolla talvisähköä ajatellen. Onneksi sain vaihdettua vielä kiinteään 24kk soppariin järkihintaan.


Juu, maksaa spotin mukaan. Ongelma 1. tietysti että silloin kun paneeleista jotain irtoaa niin p-sähkökin on halpaa. Ongelma 2. Mites kun p-sähkö menee negatiiviseksi heinäkuun helteillä? Fortum logiikka on silloin että maksat siitä sähköstä jota heille toimitat omin varoin laitetuilla järjestelmillä  ;D

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 04.01.22 - klo:15:27
Se siitä hintakatosta: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a292cf00-57aa-467c-93a2-b905236a7909
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008519612.html?share=136bb6c79faeb9132a069dd9f0830961

Itse en kyllä näe, että maksaisimme jatkossa sähköstä vähemmän kuin nykyisin. Ja ainakin minä maksan sähköstä verot, siirrot jne jne, joten se pelkkä watin hinta ei kerro totuutta.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

miz

Kuluttajalle kun myydään energiaa niin siinä kWh hinnassa on mukana verot.
Sähkön siirtohinta sitten taas elää omaa elämäänsä riippumatta siitä, paljonko energiasta maksetaan per kWh.
Eli kyllä se watin hinta kertoo totuuden ostetun energian hinnasta.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: miz - 06.01.22 - klo:09:20
Kuluttajalle kun myydään energiaa niin siinä kWh hinnassa on mukana verot.
Sähkön siirtohinta sitten taas elää omaa elämäänsä riippumatta siitä, paljonko energiasta maksetaan per kWh.
Eli kyllä se watin hinta kertoo totuuden ostetun energian hinnasta.
Noniin. Mutta tarkoitin, että se kokonaishinta jonka kuluttaja maksaa ei tule halvemmaksi.
Harva (jos kukaan) kuitenkaan pääsee irtautumaan tuosta siirrosta, ellei aio tuottaa itse kokonaisuudessaan omia sähköjään.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005970470.html
Aika selkeä suunta on ollut.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Bisti

Pari vuotta menty pörssisähköllä, joulukuuhun asti oli halpaa mutta sitten syötiin säästöt käytännössä yhdessä kuukausessa. Vaikka tulikin vaihdettua pörssisähköstä pois jo ennen kuun loppua niin joulukuun sähkölasku oli kuitenkin n. 4 -kertainen verrattuna normaaliin. Jos olisi ollut hereillä aiemmin ja vaihtanut hyvissä ajoin pois pörssistä olisi säästänyt n. 300-400,. Näyttää vähän siltä että halvan sähkön ajat ovat toistaiseksi menneisyyttä.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 07.01.22 - klo:15:36
Näyttää vähän siltä että halvan sähkön ajat ovat toistaiseksi menneisyyttä.
Mulla on työpaikalla ilmainen lataus. Samoin kuntosalilla, lounaspaikassa ja useissa käyttämissäni kaupoissa. Olenkin ladannut niissä pluggarin 10 kWh akkua, mutta se on ollut niin pieni ja hidas laturi, etten ole voinut hyödyntää etuja kuin murto-osalla. Tulevan Bornin 58 kWh akulla ja 11 kW laturilla pääsen hyödyntämään niitä kunnolla ja saakin ladattua jokapäiväiset ajosähköni ihan ilmaiseksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 07.01.22 - klo:16:04
Mulla on työpaikalla ilmainen lataus. Samoin kuntosalilla, lounaspaikassa ja useissa käyttämissäni kaupoissa. Olenkin ladannut niissä pluggarin 10 kWh akkua, mutta se on ollut niin pieni ja hidas laturi, etten ole voinut hyödyntää etuja kuin murto-osalla. Tulevan Bornin 58 kWh akulla ja 11 kW laturilla pääsen hyödyntämään niitä kunnolla ja saakin ladattua jokapäiväiset ajosähköni ihan ilmaiseksi.

Noo, saapa nähdä missä ajassa tuolaset edut laitetaan verolliseksi tai muuten maksulliseksi. Kaupan tai kapakan ollessa kyseessä hinta on tietysti leivottu siihen croisanttiin.
Toinen juttu on latauspaikkojen määrä, aika pian (näillä nopeuksilla) tullaan pisteeseen ettei paikkoja riitä. Sitten niitä jonotetaan kun leipää  ;D

Sähköautoilu tullee olemaan kaikkein kallein autoilumuoto mitä ollaan koskaan koettu, ainakin kunnes akkutekniikka keksitään tehokkaammaksi ja pitkäikäisemmäksi. No joo, huollot on halvat. Ehkä paitsi se iso(akku)huolto, joka maksaakin enemmän kun uusi auto. Joo, ei ehkä koske juuri sinua, koska vaihdat ennen uuteen. Mutta nopea arvonalenema murskaa jälleenmyyntiarvon autossa jossa on vanha patteri. Pitkässä juoksussa autojen käyttöikä tulee olemaan 5-7vuotta. Siinä sitä ylivertaista vihertymää  :o

SNG

Eiköhän kesällä taas saa määräaikaisen sopparin uusittua kohtuuhintaan.

Nyt on muuten halpa soppari  ;D

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 07.01.22 - klo:15:36
Pari vuotta menty pörssisähköllä, joulukuuhun asti oli halpaa mutta sitten syötiin säästöt käytännössä yhdessä kuukausessa. Vaikka tulikin vaihdettua pörssisähköstä pois jo ennen kuun loppua niin joulukuun sähkölasku oli kuitenkin n. 4 -kertainen verrattuna normaaliin. Jos olisi ollut hereillä aiemmin ja vaihtanut hyvissä ajoin pois pörssistä olisi säästänyt n. 300-400,. Näyttää vähän siltä että halvan sähkön ajat ovat toistaiseksi menneisyyttä.
Menin pörssisähköllä 6 vuotta enkä hintaa koskaan mitenkään edes katsellut. Mulle kävi ihan samalla tavalla, joulukuu vei kaikki pienetkin säästöt monen vuoden ajalta. Lisänä se joulukuun stressi kun piti säästää kaikessa mahdollisessa sähkönkilutuksessa. Yöllä kävin laittamasa lämminvesivaraaja päälle halvemman sähkön aikaan ja aamuyöstä pois päältä kun taas hinta kohosi pilviin.
En todellakaan enää luota pörssisähköön pätkääkään. Jos tuon nyt kerran tekivät pakkasilla, mikään ei estä tekemästä tuota rahastusta uudestaan. Kesällähän tuollaisella ei olisi mitään voimaa, talvipakkasilla se on pelkkää kiristystä.
Kun nyt katselee noita pörssisähkön hintoja, koko ajan menee ylöspäin. Monellakohan on vielä pörssisähkö? Toivottavasti ei kovin monella.

Mulla on valaistus ulkona päällä, lattialämmöt järkevällä tasolla ja pumput säädetty 20 asteeseen. Ei tartte miettiä milloin laitat ranskalaiset potut uunin tai keität perunoita. Nyt onkin tuo kiinteä hinta laskuttumassa. Kun haluaa säästää, riittää että laittaa pesukoneet päälle 22 jälkeen ja saunoo sunnuntaina. Stressi on nyt helpottanut.

Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 07.01.22 - klo:17:48
Noo, saapa nähdä missä ajassa tuolaset edut laitetaan verolliseksi tai muuten maksulliseksi. Kaupan tai kapakan ollessa kyseessä hinta on tietysti leivottu siihen croisanttiin.
Toinen juttu on latauspaikkojen määrä, aika pian (näillä nopeuksilla) tullaan pisteeseen ettei paikkoja riitä. Sitten niitä jonotetaan kun leipää  ;D

Sähköautoilu tullee olemaan kaikkein kallein autoilumuoto mitä ollaan koskaan koettu, ainakin kunnes akkutekniikka keksitään tehokkaammaksi ja pitkäikäisemmäksi. No joo, huollot on halvat. Ehkä paitsi se iso(akku)huolto, joka maksaakin enemmän kun uusi auto. Joo, ei ehkä koske juuri sinua, koska vaihdat ennen uuteen. Mutta nopea arvonalenema murskaa jälleenmyyntiarvon autossa jossa on vanha patteri. Pitkässä juoksussa autojen käyttöikä tulee olemaan 5-7vuotta. Siinä sitä ylivertaista vihertymää  :o
Ihan kohta on latauspaikat ihan tukossa, kun autoja tulee lisää - tätä samaa laulua on kuultu jo pitkään.  Samaa sarjaa sen toisen virren kanssa, jossa ennustetaan sähkön loppuvan ja sähköverkkojen tuhoutuvan.

Sähköauto tulee olemaan kaikkien aikojen halvin auto tai itseasiassa sellaisen omistaminen on pekkää tuloa. Tekniikka kestää miljoonia kilometrejä huoltamatta ja auto ajaa itsekseen taksia väliajat tai jos sähkön hinnat suosivat, niin silloin vaihtoehtoisesti voi tienata ostamalla ja myymällä sähköä. Ne, joilla rahaa riittää, ostavat useampia autoja tienaamaan samalla kun tangolaulajat ja muut dieseleiden ystävät maksavat tähtitieteellisiä hintoja Putinin öljystä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 07.01.22 - klo:23:29
Menin pörssisähköllä 6 vuotta enkä hintaa koskaan mitenkään edes katsellut. Mulle kävi ihan samalla tavalla, joulukuu vei kaikki pienetkin säästöt monen vuoden ajalta. Lisänä se joulukuun stressi kun piti säästää kaikessa mahdollisessa sähkönkilutuksessa. Yöllä kävin laittamasa lämminvesivaraaja päälle halvemman sähkön aikaan ja aamuyöstä pois päältä kun taas hinta kohosi pilviin.
En todellakaan enää luota pörssisähköön pätkääkään. Jos tuon nyt kerran tekivät pakkasilla, mikään ei estä tekemästä tuota rahastusta uudestaan. Kesällähän tuollaisella ei olisi mitään voimaa, talvipakkasilla se on pelkkää kiristystä.
Kun nyt katselee noita pörssisähkön hintoja, koko ajan menee ylöspäin. Monellakohan on vielä pörssisähkö? Toivottavasti ei kovin monella.

Mulla on valaistus ulkona päällä, lattialämmöt järkevällä tasolla ja pumput säädetty 20 asteeseen. Ei tartte miettiä milloin laitat ranskalaiset potut uunin tai keität perunoita. Nyt onkin tuo kiinteä hinta laskuttumassa. Kun haluaa säästää, riittää että laittaa pesukoneet päälle 22 jälkeen ja saunoo sunnuntaina. Stressi on nyt helpottanut.

Euroopan sähkömarkkinoita heiluttelevat isommat voimat kuin kämppäsi lämmitys. Minkä tahojen ajattelit kiristävän sinua? Suomessa sähkön hinta on laskenut jo kolme päivää putkeen.

Tuntuiko silloin, kun käytit ilmaista sähköä siltä, että joku NWO kujeilee kustannuksellasi vai hiipivätkö nämä ajatuksen päähän vain silloin, kun pörssisähkön hinta on siellä toisessa ääripäässä?

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 07.01.22 - klo:17:48
Noo, saapa nähdä missä ajassa tuolaset edut laitetaan verolliseksi tai muuten maksulliseksi.
Työpaikalla lataaminen oli ennen verotettava etu, mutta se muutettiin verottomaksi vuosille 2021-2025.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: SNG - 07.01.22 - klo:22:29
Eiköhän kesällä taas saa määräaikaisen sopparin uusittua kohtuuhintaan.
Toivottavasti, kun nykyinen on jälleen 1.9. katkolla 8)

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.01.22 - klo:04:35
Sähköauto tulee olemaan kaikkien aikojen halvin auto
Kunhan tekniikka vaan saadaan ns. valmiiksi, komponenttien (pääasiasssa siis akun) hinnat alas, niin varmasti näin onkin, sen verran paljon vähempi yksittäisiä komponentteja tuossa kuitenkin on ja siten kokoonpano on varsin yksinkertaista eli halpaa :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sakal83

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.01.22 - klo:04:35
Ihan kohta on latauspaikat ihan tukossa, kun autoja tulee lisää - tätä samaa laulua on kuultu jo pitkään.  Samaa sarjaa sen toisen virren kanssa, jossa ennustetaan sähkön loppuvan ja sähköverkkojen tuhoutuvan.

Sähköauto tulee olemaan kaikkien aikojen halvin auto tai itseasiassa sellaisen omistaminen on pekkää tuloa. Tekniikka kestää miljoonia kilometrejä huoltamatta ja auto ajaa itsekseen taksia väliajat tai jos sähkön hinnat suosivat, niin silloin vaihtoehtoisesti voi tienata ostamalla ja myymällä sähköä. Ne, joilla rahaa riittää, ostavat useampia autoja tienaamaan samalla kun tangolaulajat ja muut dieseleiden ystävät maksavat tähtitieteellisiä hintoja Putinin öljystä.
Olisit laittanut nyt edes yhden hymiön perään, ettei joku luule täysin seinähulluksi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.01.22 - klo:10:19
Olisit laittanut nyt edes yhden hymiön perään, ettei joku luule täysin seinähulluksi.
Turha laittaa hymiöitä, koska kaikki edes vähänkään älyllään olevat tajuavat kyllä, että viestini oli vain ivamukaelma siitä viestistä, johon vastasin. Jos tuo jäi hoksaamatta, niin jää kyllä niin paljon muutakin hoksaamatta, ettei maksa vaivaa panostaa noihin tapauksiin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 08.01.22 - klo:09:47
Kunhan tekniikka vaan saadaan ns. valmiiksi, komponenttien (pääasiasssa siis akun) hinnat alas, niin varmasti näin onkin, sen verran paljon vähempi yksittäisiä komponentteja tuossa kuitenkin on ja siten kokoonpano on varsin yksinkertaista eli halpaa :)
Tämähän se kehityssuunta tosiaan on. Akku halpenee koko ajan ja on ainoa haastava komponenetti sähköautossa, mutta fossiiliset polttoaineet ja polttomoottorin päästöjen hallinta kallistuu samaan aikaan. Näiden tosiasioiden pohjalta voi jokainen arvailla tulevaisuutta. Melkein kaikki autonjen valmistajat tekivät jo omat ratkaisunsa ja lopettivat rahojen polttamisen polttomoottoriin.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.01.22 - klo:10:39
Melkein kaikki autonjen valmistajat tekivät jo omat ratkaisunsa ja lopettivat rahojen polttamisen polttomoottoriin.

Tästä hyvänä esimerkkinä juuri tullut Stellantiksen ilmoitus että tuota meikäläisenkin nykyistä saa nyt jatkossa enää täyssähköisenä, tämän vuoden alusta lukien ei polttis-versioita enää valmisteta lainkaan. Sinällään harmi, koska tuo ë-Berlingo on vielä melko keskeneräinen, ominaisuudet vielä lähelläkään sitä mitä tämä disu tarjoaa :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sakal83

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.01.22 - klo:10:33
Turha laittaa hymiöitä, koska kaikki edes vähänkään älyllään olevat tajuavat kyllä, että viestini oli vain ivamukaelma siitä viestistä, johon vastasin. Jos tuo jäi hoksaamatta, niin jää kyllä niin paljon muutakin hoksaamatta, ettei maksa vaivaa panostaa noihin tapauksiin.
Harvoin tapaa ketään näin sähköherkkää tapausta.

Kovasti huudetaan noiden halvempien akkujen perään, mutta hyvin rajalliset ovat myös ne materiaalit, joita sähkökapistuksen tekemiseen tarvitaan, joten ei ne akut ehkä niin paljon halpene, mitä osa täälä luulee.
Jokos nuo louhinnassa käytetyt koneet toimivat sähköllä?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

miz

Osa toimii, varsinkin maan alla. Osin myös maan päällä, riippuu käytöstä ja paikasta mikä on järkevää.
Esim: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maailman-suurinta-sahkoautoa-ei-tarvitse-koskaan-ladata/7518330

HiTecci


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.01.22 - klo:14:25
Harvoin tapaa ketään näin sähköherkkää tapausta.

Kovasti huudetaan noiden halvempien akkujen perään, mutta hyvin rajalliset ovat myös ne materiaalit, joita sähkökapistuksen tekemiseen tarvitaan, joten ei ne akut ehkä niin paljon halpene, mitä osa täälä luulee.
Jokos nuo louhinnassa käytetyt koneet toimivat sähköllä?
Nämä kadotuksen povaajat ja salaliittoteoreetikot eivät varmaan ole yhtään sähköherkkiä mielestäsi. Ei haittaa, vaikka olisi kuinka todellisuudesta irtautunutta settia, niin se on mielestäsi ihan ok.

Mitkä materiaalit loppuvat? 

2010-luvulla akun kilowattitunnin hinta tippui noin kymmenesosaan. Jos  2020-luvulla varovaisesti arvioiden hinta tippuisi vaikka puoleen, niin oltaisiin jo vähintään tasoissa polttistenmkanssa. Kolmasosaan tippumminen tekisi varmuudella sähköautosta polttista halvemman. Ai niin, se läpi vuosikymmenten jatkunut hintojen tippuminen loppui jo. Voi harmi. Kova ennustushan tuo on, mutta olet varmaan perinpohjaisesti syventynyt aiheeseen, ennen kuin noin kovan vision jaoit,

Geoman

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.01.22 - klo:14:25
Harvoin tapaa ketään näin sähköherkkää tapausta.


Jokos nuo louhinnassa käytetyt koneet toimivat sähköllä?
Kaivoskoneet , varsinkin vähän liikkuvat kuormauskoneet, maanalaiset koneet ja porauskoneet ovat olleet hyvinkin paljon sähkötoimisia, tällöin mm. tunneleiden tuuletustarve on ollut alhainen. Sähkönsyöttö on hoidettu kaapeliyhteydellä. Halpa polttoaine on mahdollistanut, että varsinkin ajokalusto on ollut dieselkäyttöistä. Tunnelitöissä ne olivat muinoin pääosin ilmajäähdytteisiä Deutz-merkkisiä ikilikkujia, mutta ympäristövaatimukset on tuonut muitakin merkkejä. Sähkön käyttö kaivosalueen kuljetuskalustossa saattaisi tarkkoittaa siirtymistä uudelleen kiskokalustoon. Sähkökaluston käyttö sulkisi myös pois pienet koneurakoitsijat dieselkoneineen.

tet

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 08.01.22 - klo:14:37
Lithiumia ei tartte enää louhia :)
https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2021/EE/D1EE00354B

Muutamaa muuta materiaalia vielä tarvitsee, mutta vähenemään päin. Toinen esimerkki on grafiitti, jota ei pian tarvitse enää louhia anodimateriaaliksi. Sen voi korvata ligniinillä:

https://www.storaensometsa.fi/puupohjaista-hiilta-sahkoautojen-akkuihin/
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sakal83

Eikös tuon kuparin jonkun teorian mukaan odoteta loppuvan jo 2050 luvulla. Kuparin louhinnan sivutuotteena kun tulee tuota kobolttia.
Googlettamalla voitte tsekata mihin suuntaan koboltin ja varsinkin kuparin hinta on mennyt jo kauan.
Toki eihän tuon sähköauton akun hinta oikeasti ole kymmeniä tuhansia, joten siinä on varaa tiputtaa katteita aikalailla, niin näin saadaan se hinta halvemmaksi.
Raaka-aineiden osalta hinnassa mennään toiseen suuntaan.

Niin ja sitä kupariahan tuo sähköauto syö liki kolminkertaisen määrän polttomoottoriseen verrattuna.

Goldman Sachs ennusti näin:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kiinnostaako-sahkoauton-osto-akut-voivat-halpenemisen-sijaan-kallistua-roimasti-iso-finanssitalo-ennustaa-materiaalien-hinnan-nousevan-taivaisiin/5c298989-b5a2-4b11-a4ff-e08f57c91dae

Mutta teräksenharmaa varmaan tietää tästäkin paremmin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm


sakal83

Lainaus käyttäjältä: miz - 08.01.22 - klo:20:05
Onhan niitä ennusteita kaikenlaisia.

Bloomberg ennusti näin: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/auton-akkujen-hinta-on-romahtanut-88-kymmenessa-vuodessa-2024-sahkoautot-ovat-yhta-halpoja-kuin-bensa-autot/90ae3977-c07c-4914-b11b-5dded833805f?_ga=2.202739352.86894028.1641664962-815275772.1641664962

Öljyn piti loppua kauan sitten jne.
Meteorologi Pasasen sanoin: Helppohan se on eilinen ennustaa, mutta sanoppa huominen.

Eli aika mutu pohjalla mennään, kun puhutaan tulevaisuudesta. Se ei toki tälle yhdelle harmaalle käy, koska vain hänen ennustus toteutuu.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.01.22 - klo:20:33
Eli aika mutu pohjalla mennään, kun puhutaan tulevaisuudesta. Se ei toki tälle yhdelle harmaalle käy, koska vain hänen ennustus toteutuu.
Ennen kuin alat kuittailemaan, niin yritä edes ymmärtää, mitä lähteesi kertoo. Kannattaisi kaivella vähän lööppilehtien klikkisyöttejä pidemmälle.

” Nickel is a good example: if prices hit $50,000 per ton, the Goldman analysts said in their note, this could translate into an additional $1,250 to $1,500 for EV buyers.

Goldman predicts battery costs will drop below that of internal combustion engines in 2030.”

Eli analyytikkosi piti akkujen kallistumista lähiaikoina mahdollisena, mutta ennusti hintojen tippuvan 2030 mennessä niin halvaksi, että sähköautot halpenevat polttiksia halvemmiksi. Kerro nyt vielä, että mitä tuossa on ristiriidassa kirjoittamani kansssa. Joku tilapäinen heilahtelu suuntaan tai toiseen ei sitä ole.

Tuo analyytikko spekuloi Pekka Perän tilipäivän tason ylittävällä nikkelin hinnalla $50k/tonni, joka oli kyseisen ennusteen merkittävin tekijä. Nyt 10 kuukautta myöhemmin taso on $20k/tonni. Toistaiseksi ennusteen pääpointti ei siis ole toteutunut.

Koboltti on kallistunut, mutta sen määrä on suhteellisen vähäinen akussa ja määrä vähenee entisestään nopeaa tahtia. Kehityksen kärkenä ovat kobolttivapaat akut. LFP-akkujen yleistyminen nakertaa tuota Goldmanin ennustetta, koska molemmat eli nikkeli ja koboltti puuttuvat niistä, eikä silloin noiden metallien hinnan heilahtelutkaan vaikuta.

Keskittyminen pelkkiin metallien hintoihinkin on hölmöä. Raaka-aineet ovat vain yksi tekijä, joka helposti jää akkujen ja niiden valmistuksen kehittymisen jalkoihin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.01.22 - klo:20:33
Meteorologi Pasasen sanoin: Helppohan se on eilinen ennustaa, mutta sanoppa huominen.

Ehdottomasti näin. Aika näyttää, kallistuvatko vai helpenevatko akut. Vaihtoehdot on nyt lukittu - kallistuminen sinulle ja halpeneminen minulle.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.01.22 - klo:00:29
Keskittyminen pelkkiin metallien hintoihinkin on hölmöä. Raaka-aineet ovat vain yksi tekijä, joka helposti jää akkujen ja niiden valmistuksen kehittymisen jalkoihin.
Aha? Eli materiaalien saanti ei vaikuta hintoihin. Täytyykin mainita tämä vaikka tällä hetkellä rakennusalallle ;D
Jos näiden hankinta on jo nyt paikoin vaikeaa, niin ihmettelen miten siinä vaiheessa riittää, kun nuo isot tehtaan siirtyvät valmistamaan pelkkää sähköautoa.
Kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee hinnat AINA, vaikka kehittäisi valmistuksen miten tahansa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy