Kirjoittaja Aihe: Sähkön hinta, 2021 - 2030, mihin mennään  (Luettu 1162 kertaa)

Poissa VAGkilainen

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Sähkön hinta, 2021 - 2030, mihin mennään
« : 11.10.21 - klo:16:18 »
Tämä aihe suoranaisesti taitaa puuttua, joissain ketjuissa varmaan sivuttu.
Tähän voisi kerätä hintatasoa, keskustelua ja arvailua siitä mitä maksaa tulevaisuudessa kun sähköautoilu yleistyy.
Nousevatko siirtokulut jatkossakin samaa vauhtia (itse ennustan : kyllä, koska verkkojen siirtokyky hyvä rahastusperuste)?
Entä energian hinta? Ennätyshintoja taidetaan tänä talvena maksaa.
Sähkön hinnan plokkaaminen omalla tuotannolla (aurinkokennot), siinä ehkä hyvä sijoituskohde tulevaisuudessa jos taloudessa on useampia autoja...

Mobiilisovellus löytyy kaupasta: Fingrid tuntihinta.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Poissa rawpower

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 117
    • Profiili
Vs: Sähkön hinta, 2021 - 2030, mihin mennään
« Vastaus #1 : 11.10.21 - klo:18:33 »
Eiköhän tuo tule nousemaan lähes muun euroopan tasolle. Pohjolassahan on vielä ollut kohtalaisen halpaa sähkö. Kunhan ei vaan käy näin kuten briteissä... Voi olla, että sähköauto ei sitten olekaan tulevaisuudessa se houkuttelevin vaihtoehto. Esim. saksa ajaa kaikki ydinvoimalat alas muutaman vuoden sisään ja jollakin se tyhjiö on korvattava. Tuulivoimaan ei voi aina luottaa.

https://www.thetimes.co.uk/article/e-car-chargers-will-turn-off-to-prevent-blackouts-jnm2m86pz

Ja jos tämmöistä kaavaillaan niin ei hyvältä vaikuta ja varmasti vaikuttaa myös pohjoismaiden sähkönhintaan..

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/4bf6d1bf-5e00-4c5d-b03f-91308da7e3e2?ref=ampparit:24e2

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.293
    • Profiili
Vs: Sähkön hinta, 2021 - 2030, mihin mennään
« Vastaus #2 : 11.10.21 - klo:22:11 »
Hintojen nousuun vaikuttaa tällä hetkellä erittäin moni tekijä yhtäaikaisesti: Pohjolan tavallista vähäisempi sademäärä, joten Norjasta tulee vähemmän vesivoimaa. Keski-Euroopassa ei ole tuullut yhtä kovasti kuin aikaisemmin, joten Saksan tuulivoiman tuotanto on ollut alakantissa (ja kivi- ja ruskohiili palaa). Kaasuvarastot ovat matalalla tasolla ja niitä pitäisi pikemminkin täyttää kuin tyhjentää ennen talvea. Kaasun tuonti Venäjältä Eurooppaan ei ole virrannut ihan niin suurella voimalla kuin pystyisi, taustalla lienee myös poliittisia kysymyksiä Nord Stream 2:n osalta, en tiedä onko sitä vieläkään otettu käyttöön. Lisäksi Venäjä haluaisi pitkiä sopimuksia kun taas EU:ssa mentäisiin mielellään spot kaupalla.

LNG:n tuonti taasen lienee sekin alamaissa sillä samaan aikaan Kiina imee kaiken saatavan energian, mukaanlukien LNG:n kun poliittisista syistä kivihiilen tuonti Australiasta on seis ja kiinalainen hiili on huonompilaatuista. Samoin Saksassa poistuu toimintavarmaa ydinvoimaa joka korvautuu epävarmalla uusiutuvalla kuten tuulivoimalla. Suomen osalta Olkiluoto 3:sen tuotannolle olisi takuulla käyttöä.

Öljyn hinta ei ole vielä puhkaissut taivaisiin, mutta kaasun on, kuvaavaa on että suhteutettuna kaasun hinta öljyyn, hinta olisi jopa 200 dollaria kun nyt öljyn hinta pyörii ehkä siinä 70..80 dollarin tuntumassa - yleensähän kaasu on ollut selvästi halvempaa. Jos muuta energiaa ei ole, niin sitten palaa öljy ja/tai kivi/ruskohiili. Tähän kaikkeen vielä päälle päästökiintiöiden kohonnut hinta suuremman fossiilisten kulutuksen myötä ja ilmeisesti spekulantitkin ovat haistaneet rahantekopaikan.

Yksi trendi miksi energian hinta esim. Etelä-Ruotsissa on noussut kovinkin korkeaksi on lisääntynyt siirtokapasiteetti Pohjolan ja Keski-Euroopan välillä. Keski-Euroopassa, esim. Saksassa, sähkön hinta on mm. energiwenden myötä ollut perinteisesti paljon Suomea korkeampi ja markkinat ovat olleet eriytyneet. Lisääntyneet siirtolinjat mm. Norjasta muualle Eurooppaan tarkoittavat sitä että markkinoiden hintataso yhtenäistyy, Suomeksi sanoen todennäköisesti Pohjolassa hintataso nousee sitä enemmän mitä paremmat siirtolinjat Keski-Eurooppaan.

Jos tulee kylmä ja tyyni talvi, voidaan tehdä uusia ennätyksiäkin sähkö hinnoissa. Jos taasen oikein märkä (Pohjola) ja tuulinen, mutta leuto talvi, uusiutuvien tuotanto nousee ja saatetaan käydä hetkellisesti jopa ylituotannon puolella alueellisesti. Kirsikkana kakkuun vielä EU:n energian rahoituskehysehdotukset, onko ydinvoima kestävää (vähäpäästöistä) vai ei, ratkaisee sen saako se edullisempaa rahoitusta vai ei - ja kun pääomakustannukset ovat suurimmat kulut, tällä on suuri merkitys. Jos kysytään Saksalta, vastaus on ei, jos kysytään Ranskalta, vastaus on kyllä.

Summa summarum. Onneksi on 2-vuoden kiinteä sähkösopimus ja jäljellä vielä yli vuosi.. :)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.629
    • Profiili
Vs: Sähkön hinta, 2021 - 2030, mihin mennään
« Vastaus #3 : 11.10.21 - klo:22:49 »
Selvää on, että tuulivoimaa tulee paljon lisää. Tuulivoima sinällään on halpaa, jos unohdetaan säätövoima, joka voi olla halpaa tai kallista valinnoista riippuen. Uusiutuvat ylipäätään halpenevat tekniikan kehittyessä. Lisääntynyt tuulivoima varmasti lisää hintaheilahteluja. Heilahtelut tuovat  sähköautoilijalle tilaisuuksia ladata lähes ilmaista energiaa. Sähköautoilijalle yö eli halvimman sähkön hetkii on monesti muutoinkin luontevin lataushetki. Tänäänkään hinta ei huimannut yöllä autonsa lataavaa. Jos sähkön hinta noudee radikaalisti, niin sähköautoilija ei ole se, jonka budjetit kaatuvat ensimmäisenä. Itse sähkö on energiana niin halpaa, ettei sen isotkaan prosentuaaliset heitot hirveästi autoilijan kukkarossa tunnu.

Mitä tulee siirtohintoihin, niin Suomen näkökulmasta autoilun sähköistyminen on niin pieni ja niin hidas tekijä, etteivät verkkojen päivitykset ole erityisen merkittävä asia. Nyt kun kaapelit on no kaivettu maahan, niin hallitushan myös hiljattain leikkasi siirtoyhtiöiden tuotto- ja hinnankorotusmahdollisuuksia.

Alla tämän vuorokauden hinnat. Jos laskee vaikka 20 kWh/100 km, niin yöllä lataajan energia maksoi ei yhtään mitään. Siirto luonnollisesti nostaa sähkön hintaa.







Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.451
    • Profiili
Vs: Sähkön hinta, 2021 - 2030, mihin mennään
« Vastaus #4 : 11.10.21 - klo:22:57 »
Tuli hankittua 32kW varavoimakone. Pitänee laskeskella, millon se tuottaa halvemmalla sähköä mpö:llä kuin pörssisähkö. Kulutus muistaakseni maksimikuormalla jotain 8 - 9 l/h.  No ei ole vielä edes sitä sähköautoa, jota latailisi ;)

Poissa juppep

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 326
  • VAG diag/immo/ecu/cluster & BRP Buds2 Mechatronic
    • Profiili
Vs: Sähkön hinta, 2021 - 2030, mihin mennään
« Vastaus #5 : 11.10.21 - klo:23:35 »
Tuosta vielä genun jäähdytys jotenkin hyödyksi torpan lämmitykseen, niin ei olla kaukana ;D

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.629
    • Profiili
Vs: Sähkön hinta, 2021 - 2030, mihin mennään
« Vastaus #6 : 15.10.21 - klo:12:30 »
Tänään olisi ollut hyvin tarjolla ilmaista sähköä patteriautoilijalle.

 


Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.945
  • Isompi GTE
    • Profiili
Vs: Sähkön hinta, 2021 - 2030, mihin mennään
« Vastaus #7 : 15.10.21 - klo:13:19 »
Tänään olisi ollut hyvin tarjolla ilmaista sähköä patteriautoilijalle.

 

En ole yösähkön hintoja seurannut niin mitä luokkaa ne yleensä ovat talvella?
Mietin vain varaavan sähkölämmityksen kannalta.

 




www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla