VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv

Aloittaja Sped, 27.09.21 - klo:08:24

« edellinen - seuraava »

Sped

M*lkku Audi-miehestä kansanautoilijaksi. En olisi uskonut, että liikennekäyttäytyminen muuttuu näin kovasti, ja nimenomaan minua kohtaan  ;D

Pitkään ja hartaasti mietin uuden auton ostamista, mutta loppujärkeilyillä päädyin siihen. Ja parastahan sitä on itselleen perustella ostokset, kun ei ole yhtään subjektiivinen asian suhteen, eikö vain…?

Autossani tulee olla kolme ominaisuutta nyt ja tulevaisuudessa: Neliveto, vetokoukku ja Webasto. Nämä asiat eivät muutu ennen kuin on muutto Suomesta, tai tämä ilmasto muuttuu niin paljon, että liukkaudet häviävät ja lämmitystä ei tarvita.

Lisäkivana uudessa Golfissa on IQ.valot, travel assist, peruutuskamera, KESSY, sähkötoiminen takaluukku yms. pientä lisää. Itselleni siis aivan kattava paketti. Koeajossa huomasin kaiuttimien olevan jo paremmat kun entisessä kaarassa, joten en nähnyt tarpeelliseksi haluta H/K. Ja pysyn sanojeni takana.

Autolla on ajettu nyt reilu 4000 km ja ajo-ominaisuuksista voin sanoa seuraavaa: jousitusmukavuus kasvoi kummasti edeltäjästä, ohjaustuntuma on tarkka ja ajo vakaata; keskiväljyyttä ei ole. Kaasuvaste on kovin rauhallinen. Kerran olen huomannut sportilla, kun kaasutin alamäkeen rampilla kiihdytyskaistaa, että kierrokset jäivät korkealle pitkäksi aikaa, kun olin jo kaasusta päästänyt. Se oli outoa, mutta en usko sen olevan vakavaa.

Golfin nelivedon osalta päivitän tietoa vielä, kunhan liukkaat kelit tulevat. Mökillä jyrkissä mäissä hiekalla testattuna lähtö on vakaata ja vääntöä totisesti riittää. Edeltäjään verrattuna huomaa nelivedossa kyllä selkeän eron, tämän ollen etunenässä etuvetopainotteinen, kun taas Audi oli 40:60 takavetopainotteinen. Pidän kyllä Quattrosta (torsen) enemmän. Ainakin vielä.

Lisävarusteista mainitsen, että olen alkanut totisesti pitämään siitä, että ovet aukeavat lähestyessä, vaikka kahvasta täytyisikin ottaa vain kiinni. Esimerkkinä kantamuksien kanssa ei tarvitse ensin koskettaa kuljettajan kahvaa avatakseen lukitukset, vaan voi suoraa laittaa ostokset takapenkille / takakonttiin.

IQ.valot ovat olleet jo nyt (pimeät ajat ovat vasta edessä päin) verrattomat, niin kirkkaudessa kuin automaatiossa. Travel assist on ollut myös, nyt kun viivat näkyvät eikä loskaa ole tullut taivaalta, niin todella kiva varuste, antaa enemmän aikaa keskittyä muuhun ympäristöön (en tarkoita puhelinta tai muita häiriöntekijöitä, vaan luontoa yms.). Toki saa nyt nähdä talvella, että miten tutkat ja muut sensorit toimivat.

Negatiivisia asioita:

Infotainmentissä on muutamia bugeja ollut, jotka ovat nyt vähentyneet / poistuneet (kop kop). Softan numero edelleen hämmentää, sen ollen 1788, ja väittävät sen olevan kyseiseen autoon viimeisin. En alkanut väittelemään  :D

Valoissa oli ongelmia, herjasi niiden toimimattomuutta about 2 kertaa viikossa. -> meni huoltoon, tekivät tarkastuksia, vaihtoivat ohjausyksikköjen paikkaa yms. -> sen jälkeen vikailmoituksia ei ole tullut, toivottavasti ei tulekaan. Ratin- ja penkinlämmitys lähtevät automaattisesti kylmällä päälle, vaikka olen sen ottanut pois käytöstä. Tätä samaa "asetuksien muistivikaa" huomasin lukituksen avauksessa lähestyessä niiden avautuessa, vaikka ominaisuus oli otettu pois käytöstä.

Alla muutama kuva laitteesta itsestään, käsittelyjä en ole sen suuremmin tehnyt vielä, kovavahaus olisi edessä ennen talven loskakelejä.

Kokonaisuudessaan tähän 4000 km olen ollut todella tyytyväinen. Tykkään auton ulkonäöstä erittäin paljon, minusta Volkkari on onnistunut siinä kiitettävästi.






VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

autoilija14

Mielenkiintoiselta vaikuttava auto ... taisin eilen ensimmäistä kertaa nähdä tuommoiset takavalot jossa on kolme "pistettä". Jonkun aikaa olin hämmentyneenä ennen kuin selvisi että kyseessä on Golf. Sitä en huomannut katsoa oliko kyseessä Alltrack.

Mitä valoja tuo etupään alakulman "valopatteri" sisältää?

Golf voisi muuten olla hyvä kandidaatti seuraavaksi autoksi mutta hieman epäillyttää tuo ohjaamon digitalisointi. Just luin ruotsalaislehdestä jossa Seat Leonin lämmönsäätöpaneeli oli testijakson aikana jähmettynyt kolme kertaa niin että lämpötilaa ei päässyt säätämään ja piti villapaitaa pukea päälle ...
Passat Variant -17 2.0 TDI 190hv DSG 4M
Ex: Passat Variant -14 2.0 TDI Highline

finnman

Hienon näköinen peli! Itselläni valkoinen myös, mutta karvalakkimalli  ;)  Pienillä lisähärpäkkeillä autoon saa näyttävyyttä.
Itselläni ensikilometreillä infojärjestelmä vaati aika paljon vaivaa, jotta sain koffit minulle sopiviksi. Eli aikaa kannattaa ja joutuu käyttämään.
Alussa en myöskään saanut automaattista ratin- ja penkkienlämmitystä pois sitten millään. Lopuksi ennenkuin meinasin varata huollon tein kaikki muutokset omaan profiilini -> tallennus ja otin vierailijaprofiilin käyttöön. Vaihdoin siellä perusasetukset pois(ratinlämmitys ja ym.) ja tallensin asetukset. Kas vaan: oman profiilin valinnan jälkeen kaikki toimi, kuten pitikin.
PS. Miksi muuten default asetuksena pitää olla ratin- ja penkinlämmittimet aktiivisina? Ei mitään järjellistä syystä pitäisi olla, vaikka auto myytäisiinkin pohjoismaissa?

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: autoilija14 - 27.09.21 - klo:10:13
Just luin ruotsalaislehdestä jossa Seat Leonin lämmönsäätöpaneeli oli testijakson aikana jähmettynyt kolme kertaa niin että lämpötilaa ei päässyt säätämään ja piti villapaitaa pukea päälle ...
Onko se sitten alkanut itsekseen säätämään lämpötilaa alaspäin vai?
Mä laitan ite uuden auton luovutuksessa aina automaatti-ilmastoinnin pyynniksi 21-22(riippuu autosta miten ilmastointi pelittää) ja seuraava omistaja voi sitten säätää haluamansa lämpötilan uudestaan jos tarve vaatii, ei ole ollut mitään tarvetta veivata lämpötilaa ylös alas.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Sped

Kiitos kaikille kommenteista! :)

Lainaus käyttäjältä: autoilija14 - 27.09.21 - klo:10:13

Mitä valoja tuo etupään alakulman "valopatteri" sisältää?

Golf voisi muuten olla hyvä kandidaatti seuraavaksi autoksi mutta hieman epäillyttää tuo ohjaamon digitalisointi. Just luin ruotsalaislehdestä jossa Seat Leonin lämmönsäätöpaneeli oli testijakson aikana jähmettynyt kolme kertaa niin että lämpötilaa ei päässyt säätämään ja piti villapaitaa pukea päälle ...

Alla olevat 5 kpl LED-valoja, jotka ovat tarkoitettu sumuvaloiksi. En normaalisti pidä päällä, mutta mielestäni näyttää siistiltä, joten kuvaan laitoin ne päälle ;) 
Mitä tuohon digitalisointiin tulee, ei ole ilmastointi/lämpötilasysteemit kertaakaan jähmettynyt. En ole niitä sen suuremmin käyttänytkään, ellei ole ollut kuuma päivä, mutta automaatilla kun on (20-22°C) niin ei tarvitse koskea.

Lainaus käyttäjältä: finnman - 27.09.21 - klo:11:42

Alussa en myöskään saanut automaattista ratin- ja penkkienlämmitystä pois sitten millään. Lopuksi ennenkuin meinasin varata huollon tein kaikki muutokset omaan profiilini -> tallennus ja otin vierailijaprofiilin käyttöön. Vaihdoin siellä perusasetukset pois(ratinlämmitys ja ym.) ja tallensin asetukset. Kas vaan: oman profiilin valinnan jälkeen kaikki toimi, kuten pitikin.
PS. Miksi muuten default asetuksena pitää olla ratin- ja penkinlämmittimet aktiivisina? Ei mitään järjellistä syystä pitäisi olla, vaikka auto myytäisiinkin pohjoismaissa?

Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla tuota vieraskäyttäjän asetuksien vaihtoa myös.
Itse näen tuon automaattisen ratin- ja penkinlämmityksen mukavuustekijänä, että ollaan haluttu näyttää minkälaiseen automaatioon pystytään. Käytännössä en näe tilannetta, jossa tuollaista automaatiota tarvisi, kun voi näpätä ne itse päälle (kahdella sormella saa kivasti penkinlämmityksen oikotie-mäisesti päälle). Ainoa tilanne olisi ehkä, jos talvella menet laittamaan auton tyhjäkäynnille, ja unohdat painaa nuo lämppärit päälle, jolloin ne ovat lämpimät, kun saavut autoon.

Lisäksi itselläni autonvaihdossa painoi vaakakupissa Audin kalliit huollot (olisi tänä vuonna tullut 1800 , 120tkm huolto). Pelotti myös, että missä kohtaa moottori sanoo poks, jolloin vasta kallis huolto tulisikin. Nyt on kliseisesti "huolettomia kilometrejä" edessä.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Tos®

Hieno on...
Kyllä nelivedosta on vaikea luopua  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Sped

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 28.09.21 - klo:20:10
Hieno on...
Kyllä nelivedosta on vaikea luopua  ;D

Kiitos! Niinhän siitä on. Varsinkin kun itse sitä talvella vielä tarvitsee jonkin verran, niin jäisi mökille menemättä. Katsotaan miltä uudet HP 9 tuntuu alla, kunhan niiden vaihto on käsillä.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

momentti

Itsellä on edellis koppainen alltrack ja se on ollut oikeastaan ongelmaton ja erittäin hyvä kulkine. Nyt alkaa olemaan yli parisataa mittarissa ja olisi aika vaihtaa.
Tuli käytyä kokeilemassa tuota uudempaa ja jää kyllä valitettavasti kauppaan. Kojelaudan ilme ja toi uusi kostetusnäppäimistö ja valikko helvetti tökkii tosi pahasti.
Pitää katella jotain muuta vaihtoehtoa.

Onnea kuitenkin uudelle autolle ja hyvä että olet tyytyväinen hankintaasi ja toivottavasti edessä on huolettomia kilometrejä

Sped

Lainaus käyttäjältä: momentti - 30.09.21 - klo:21:41
Tuli käytyä kokeilemassa tuota uudempaa ja jää kyllä valitettavasti kauppaan. Kojelaudan ilme ja toi uusi kostetusnäppäimistö ja valikko helvetti tökkii tosi pahasti.
Pitää katella jotain muuta vaihtoehtoa.

Onnea kuitenkin uudelle autolle ja hyvä että olet tyytyväinen hankintaasi ja toivottavasti edessä on huolettomia kilometrejä

Juu onhan se aika paljon mielipide- ja asenneasia nuo kosketusnäytöt. Kaikille ne eivät vain sovi. Harvassa alkaa kyllä olemaan uudet autot, joissa kosketusnäyttöjä ei ole.

Mutta kiitos, toivon itsekin samaa :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Killer

Asiallinen laite!
Kyllä 4motion on kiva ajaa talvella, mutta jos meinaa yrittää ajaa kylki edellä niin torseniin verrattuna pitää painaa kaasua aika paljon enemmän ja agressiivisemmin ajaa muutenkin.
Hakka 9:t on hyvät renkaat. Viime talven oli alla sellaiset.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Sped

#10
Lainaus käyttäjältä: Killer - 02.10.21 - klo:08:53
Asiallinen laite!
Kyllä 4motion on kiva ajaa talvella, mutta jos meinaa yrittää ajaa kylki edellä niin torseniin verrattuna pitää painaa kaasua aika paljon enemmän ja agressiivisemmin ajaa muutenkin.
Hakka 9:t on hyvät renkaat. Viime talven oli alla sellaiset.

Kiitos!
Edelleen sitä mietin, mikäköhän Haldexin versio tuossa on, mutta ehkä se selviää jonain kauniina päivänä :D .
Torsenilla oli kyllä kiva, kun kaasulla pystyi autoa ohjaamaan tietyissä tilanteissa todella helposti. Saapi nähdä miltä tämä tuntuu. Eipä itsellä ole enää sellaisia "rälläys"-aatoksia, eli kunhan liukkailla liikkuu vain vakaasti niin hyvä!

Renkaista sen verran, että tietysti HP 10 olisi olleet kivat, mutta taas vähän kalliimmat. Edellisest oli HP 8 (käytetyt), ja niistä 9 on ilmeisesti kehittynyt toden teolla. Lisäyksenä vielä, että sen verran vedän kotiin päin, että suomalaiset renkaat haluan alleni, varsinkin talvella :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Sped

Renkaista mietin, että onko 205/55 R17 liian pienet renkaat tähän, ja nyt tarkoitan sanalla "pieni", kapeita renkaita. Että olisiko 225 ollut parempi. Vähän miettinyt, että mitä sillä voittaa ja mitä häviää, jos olisi ottanut 225/50 R17. Ajomukavuus hieman kärsinyt töyssyjen suhteen ja ehkä kulutus ja ääni kasvanut. Mutta talvella pito olisi lisääntynyt ehkä...?  ???
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

KKN

Lainaus käyttäjältä: Sped - 04.10.21 - klo:15:20
Renkaista mietin, että onko 205/55 R17 liian pienet renkaat tähän, ja nyt tarkoitan sanalla "pieni", kapeita renkaita. Että olisiko 225 ollut parempi. Vähän miettinyt, että mitä sillä voittaa ja mitä häviää, jos olisi ottanut 225/50 R17. Ajomukavuus hieman kärsinyt töyssyjen suhteen ja ehkä kulutus ja ääni kasvanut. Mutta talvella pito olisi lisääntynyt ehkä...?  ???

205/55 vs 225/50 kehä ei juurikaan muutu. Ulkonäkö ehkä parempi, jos istuu hyvin vanteelle. Mukavuuteen ja meteliin en osaa ottaa kantaa, mutta suurta eroa tuskin on. Leveämmän kumin ansiosta kulutus melko varmasti aavistuksen kasvaa ja talvella ei välttämättä ole parempi pidon suhteen. Eikös ne ralliautojenkin talvirenkaat ole aika kapeita.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Sped

Eilen tuli mahdollisuus testata niinkin lapsellista asiaa kuin tehojen vertailua edellisen autoni kanssa.

Katselin peräpeilistä, että nyt tulee lujaa (lue: kaahaaminen) Audi A4 b9 -malli ohi, jonka perästä näin, että on sama 140kW quattro TDI mikä itsellä oli ennen nykyistä autoa. No se sitten jäi juuri kivasti valoihin edessä, joten vaihdoin kaistaa ja menin rinnalle odottamaan vihreiden vaihtumista. Tiesin, että varmasti lähtee audimies täysillä valoista, pelkästään aikaisemmasta käyttäytymisestä.

Start/stop pois, sport -vaihde päälle ja talla pohjaan. Audi jäi. Ei paljoa, mutta jäi kuitenkin parin sadan metrin matkalla niin, että pääsin vaihtamaan helposti kaistaa (jäi normaali turvavälikin).

En nyt voi sanoa, että yllätyin niin paljoa 147 kW olevan nopeampi kuin 140 kW auto (sama vääntö), mutta oma Audi tuntui perstuntumassa lähtevän terävämmin kuin nykyinen auto. Ehkä VW on vain pehmeämpi, niin tunne ei ole täysin sama.

Tällainen lapsellinen tilaisuus kun tuli, niin en voinut vastustaa kiusausta :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Sped

#14
Tänään vaihdettiin talvirenkaat alle uusine vanteineen. Olin kovin huolissani uusien Hakkapeliitta 9 -renkaiden äänimaailmasta, sillä niistä ollut aika paljon puhetta, että pitävät kovaa mekkalaa, mutta helpotuksekseni huomasin sen olevan todella maltillista (ainakin 80 km/h asti).

Nastat näyttivät jotenkin hauskan pieniltä, kun niitä vertaa (muistissa olevien) HP 8 nastoihin. Mutta kehitys kehittyy, näin minä näen sen.

Mietin pitkään, että tilaisinko hopeiset vai hiilenharmaat vanteet, mutta päädyin hiilenharmaisiin, jotka mielestäni sopivat valkoiseen autooni.



EDIT: ,,änimaailmaan vielä lisäys, ehkä äänet eivät pääse kantautumaan niin pahasti kuin HB:ssä tai eristeitä on eri määrä tms. Katsotaan vielä 100 km/h nopeudessa.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Sped

Nastoilla ajettu nyt n. 300 kilometriä kaikenlaisissa nopeuksissa, eikä niistä lähtevä ääni eroa juurikaan edellisen auton vanhemmista HP 8 -nastoista. Joten kokonaisuudessaan olen äänimaailmaan tyytyväinen. Ensimmäiset lumikelitkin tullut eteen ja totta kai heti piti olla menossa testaamaan renkaiden pitoa (normaalissa ajossa). Ja pitohan oli erinomainen.

Koskaan kun en ole ihka uusia nastarenkaita ostanut, niin ei ollut tiedossa nastojen sisäänajoa 500 km matkalla. Tuli uutena asiana, mutta toisaalta ihan järkeenkäyvää.

Nelivedosta sen verran mitä lumisella kelillä pääsi ajeleen, niin ei tuntunut 2 tunnin ajossa, että auto olisi etuvetolähtöinen. Edellisen auton jälkeen kyllä siis tuntee, että puhutaan etuvetopainotteisesta etuvedosta (kesällä kiihdyttäessä), mutta liukkaalla eturenkaat eivät sutineet ensin ja sitten takarenkaat alkoivat työntää, vaan olivat aivan huomaamattomasti mukana koko ajan.

Jarrut tosiaan vieläkin vikuvat, täytynee valittaa niistä vielä takuuseen sitten jos vinkuvat vielä talven jälkeenkin.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Sped

Laitetaan vielä tännekin tieto muistiin:
Keskusteluja käyty Borg Warnerin kanssa (Haldexin valmistaja), kuvia sekä informaatiota vaihdettu, ja varmistus tuli, että autossani oleva Haldexin tyyppi on sukupolven 6, eli uusin. Täten voisi olettaa, että Golfiin tulleissa 4motion malleissa kaikissa olisi 6. sukupolven Haldex, tosin Borg Warnerin kaveri sanoi, että toimittavat VW konsernille molempia 5. ja 6. malleja.

Suurin ero 5. ja 6. sukupolven laitteiston välillä on 6:ssa on harjaton moottori integroidulla control unitilla, kun taas 5:ssa on "harjallinen" DC-moottori erillisellä CU:lla.

Nyt vielä liukkaat kelit alle ja katotaan miten uusin sukupolvi vääntyy alla :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

KKN

Mahtaako tuossa uusimmassa olla erillinen vaihdettava filtteri vai samanlainen puhdistusta vaativa sihti?
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Sped

Lainaus käyttäjältä: KKN - 22.11.21 - klo:12:35
Mahtaako tuossa uusimmassa olla erillinen vaihdettava filtteri vai samanlainen puhdistusta vaativa sihti?

Kuulemma ei ole vaihdettavaa suodatinta, vaan siivilä. Gen 4 ja vanhemmissa on ollut suodatin, mutta se on poistettu gen 5:seen ja uudempiin. Tässä tapauksessa tulee mieleen, että tuskin suodatinta on syyttä poistettu, ainakaan toimintavarmuutta/laatua heikentävästi.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

KKN

Lainaus käyttäjältä: Sped - 22.11.21 - klo:14:20
Kuulemma ei ole vaihdettavaa suodatinta, vaan siivilä. Gen 4 ja vanhemmissa on ollut suodatin, mutta se on poistettu gen 5:seen ja uudempiin. Tässä tapauksessa tulee mieleen, että tuskin suodatinta on syyttä poistettu, ainakaan toimintavarmuutta/laatua heikentävästi.

Tärkeintä lienee, että siivilä/sihti puhdistetaan säännöllisesti.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Sped

Niinhän se varmasti on. Laitoin kyselyä myös valmistajalle, että onko heillä jokin tietty km määrä tälle toimenpiteelle, jolloin hän itse se teettäisi / vaatisi. Katsotaan vastaako, vai onko jo ihan kypsä meikäläisen kysymyksiin :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Tos®

TM:ssä tuli vastaan octavia scoutin osalta seuraavaa
LainaaNelivedon kytkevä sähköisesti ohjattu monilevykytkin edustaa nyt Haldex-tekniikan kuudetta sukupolvea. Se on entistä pienikitkaisempi ja nopeatoimisempi. Toimintaa ohjataan myös kuljettajan ajotavan eikä pelkästään etupyörien pidon tai ajotilavalinnan perusteella.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Sped

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 15.12.21 - klo:16:04
TM:ssä tuli vastaan octavia scoutin osalta seuraavaa

Joo, sain itse asiassa tuon tiedon jo aikaisemmin, suoraan TM toimitukselta :D Ystävällisesti kysyin ja he todella ystävällisesti vastasivat parhaan tiedon mukaisesti.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Sped

700 km reissu tällä viikolla takana ja seuraavia huomioita:
- Menomatkalla aina 80 alueella (85km/h mittarissa) keskikulutus n. 4,2 l/100km. Ulkolämpötila ~ -2C
- lopullinen keskikulutus 4,8 l/100km, iso osa 100km/h aluetta (104 km/h) + paluumatkalla lunta ja vettä tuli todella runsaasti.
- Travel assist haluaisi, että puristaisin vähän reilummin rattia, ajattelin huollossa sanoa, että uskoisin sen tarvitsevan vähemmän puristusta (mitä mieltä muut?).
-Runsaasta lumi/loskasateesta johtuen ACCn sensori meni pari kertaa tukkoon, mutta laitoin vain LIMin päälle, ja lepuutin jalkaa reilusti kaasulla. Ajoi asiansa yllättävän kivasti.
- On se neliveto vaan kiva asia :D Todella vakaata menoa sohjossa ja loskassa, sekä ihan oikeilla liukkaillakin.

Kokonaisuudessaan todella tyytyväinen matkaan ja erityisesti autoon. Valot ovat todella hyvät, ja moottorin voima on mahtava. Huollossa parit asiat kuntoon niin avot!
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Sped

Tänään oli "offroad" -päivä, kun mökille piti mennä käymään kaiken sataneen lumen jälkeen. Voi veljet, kun oli hauskaa :D Lunta oli n. 20-25 cm, joissain paikoissa yli 30 cm.

Huomioita mitä tein:
- Ajonvakautus piti melkoista murnutusta, kun ratin käänsi 90 astetta sivulle, ja "auto ei ollut hallinnassa". Täytyy tsekata tämä, onko ihan normaalia. Perusäänen tunnistan, mutta välillä tuli pitkäjaksoisia (n. 1-2 s) trrrrr -ääniä ratin takaa/edestä kumminkin.
- Lunta kerääntyy melko helposti jarrujen ympärystään ja vanteiden sisälle. Tämä on tässä lumimäärässä itsestäänselvyys, mikä tietenkin näkyi jarrujen jäätymisellä kiinni (kun oli seissyt useamman tunnin paikallaan). Asteita -12 °C.
- Hieman etuvaloissa kosteutta. En osaa sanoa onko normaalia. Alla kuva siihen.
- Matkustajan penkin painesensori luultavasti vaihdettava, otti penkinlämmittimen välillä pois, vaikka repsikka ei liikkunut mihinkään.
- Neliveto toimii edelleen mahtavasti, + kun ottaa ASR pois, niin auto liikkuu todella nätisti.
- Valojen säätäminen mahdollisesti hieman ylöspäin. Matriisivalojen varjostus jää melko alas edellä olevasta autosta / vastaantulevasta autosta. Tarkistan tämän huollosta aikanaan.

Tässä vielä muutama kuva paikan päältä. Paskanen auto, mutta eiköhän siitä selvän saa :D






VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Sped

Tässä vielä mainitsemani kuva ajovaloissa olevaan kosteuteen. Onkohan normaalia?



VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Tos®

Normaalista en tiedä, mutta omassa näkyy huuru samalla tapaa ajoittain.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mfroberg

Normaali on tuo kosteus, jos näkyisi pisaroita niin olisi ongelma. Tuosta on ollut jopa mainintakin jonkin omistamamme led- valoisen auton ohjekirjassa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

sonikk

Juu normaalia muidenkin merkkien led umpioissa eikä tuota voi välttää. Jos alkaa pisaroita kertyä tuohon valokeilan eteen niin sitten puhutaan vesivuodosta.
C7 A6 3.0TDI Avant

Sped

Näin ajattelinkin, sillä muistaakseni edellisessä autossani konsentroitui myös hieman tuohon valojen alle. Kyseessä oli tietenkin vähän "vanhempi" auto. Mutta pidetään silmällä.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy