Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm

Aloittaja TAEA, 22.09.21 - klo:07:16

« edellinen - seuraava »

TAEA

Autolla ollut huolto sopimus ja kaikki huollot teetetty ajallaan maahantuojan merkki huollossa.
Nyt ollut laskutettavassa tarkastushuollossa eri huoltopisteessä (virallinen huoltokorjaamo) jossa todettu kardaanin takimmaisen värinän vaimentimen rikkoutuminen joka vaatii välitöntä korjausta sekä takajarrujen osalta paloissa pintaa 2,5 mm ja jarrulevyjen uusimista ruostumisen (1/3) johdosta eli palat ja levyt uusittava.
Autolla ajettu normaalia maantie ajoa ja peräkärryä vedetty satunnaisesti, maastossa ei liikuttu ollenkaan.
Kysymykset:
1.   Onko tavanomaista, että näin uudessa autossa esiintyy edellä kerrotut viat?
2.   Olisiko mahdollista, että viat ovat olleet edellisessä ennakkohuolto sopimuksen mukaisessa huollossa osittain nähtävissä, mutta ei ole haluttu asiaa kirjat raporttiin?
3.   Miten asiassa tulisi menetellä ettei omistajasta tuli maksajaa, vaan kustannus kuuluu toisaalle?
4.   Onko esim. kardaanin tärinän vaimentimelle ominaista näin lyhyt kestoikä ja esiintyykö kuinka usein?
Kiitos vastauksista

jppetteri

Jarrujen osalta totean, että itsellä nuo meni vaihtoon jo alle 60 000 km matkalla. Suurin syy varmaankin käytön puute (eli kevyessä jarruttelussa, ennakoivasti ajaen ei takajarruille juurikaan ole käyttöä).

mfroberg

Kuten edellinen kirjoittaja totesi, hyvin tavalista ettei takalevyjä saada ajettua loppuun vaan ne tulee ruostutettua pilalle. Syynä mainittu se ettei ne takajarrut tee töitä kevyesti jarrutettaessa. Hoito-ohje: Kerran pari viikossa rankka täysjarrutus esim. motarilta poistuttaessa rampilla(juu, ei saa olla ketään lähellä takana). Myös hiekkatiellä tai talviluikkaalla onnistuu takajarrujen käyttö pienemmissäkin nopeuksissa niin että ABSit runksuttaa komeasti.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

TAEA

Kiitos tähän mennessä tulleista kannanotoista.
Jäin miettimään yhtälöä ruostumiselle? Mistä johtuu jarrupalojen kuluminen takana jos jarrujen painottaminen on etupyörillä? Miten asian voisi selvittää?
Odottelen mielenkiinnolla kannanottoja kartaanin värinä vaimentimen rikkoutumiselle.

Daatta

Kosteus, suola ja käyttämättömyys ne takalevyjarrut tappaa, merkistä ja mallista riippumatta. Parhaiten nuo pysyy käytössä jarruttelemalla, kuten tuossa sanottiinkin. Ilman muuta kuluvaa osaa ja artisti maksaa. Onneksi osat on halpoja eikä työkään kovin vaikea ole, vaihtaa vaikka omassa tallissa.

Kartaanin rikkoituminen lienee vaan huonoa tuuria. Vastaantuloja voi kysyä, kun kerran täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja löytyy. Luultavasti kättä taskuun tässäkin kohtaa. Remonteille kannattaa pyytää merkkiliikkeestä kustannusarvio ja sitten kysellä muualta mitä maksaa.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Vekkula

Mutta mikä ne jarruPALAT sieltä on kuluttanut pois jos/kun takajarruja ei juurikaan käytetä?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 23.09.21 - klo:08:42
Mutta mikä ne jarruPALAT sieltä on kuluttanut pois jos/kun takajarruja ei juurikaan käytetä?

Mekanismi alkaa jumittamaan ja samalla kuluttaa palat. Käsijarrumekanismi kuitenkin liikuttaa paloja, vaikka ei paljon jarruttelisikaan.

Voi tuohon toki jonkun salaliittoteorian kehittää, jos haluaa.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

kt

#7
Kannattaahan palat vaihtaa ilman muuta, jos kerran levyt vaihdetaan. Saa takajarrut kuntoon kerralla. Palat on kulutustavaraa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Popo

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 23.09.21 - klo:09:58
Mekanismi alkaa jumittamaan ja samalla kuluttaa palat. Käsijarrumekanismi kuitenkin liikuttaa paloja, vaikka ei paljon jarruttelisikaan.

Voi tuohon toki jonkun salaliittoteorian kehittää, jos haluaa.

Toissa keväänä Octavian renkaiden vaihdon yhteydessä ilmeni, että takana jarrupalat lähes loppu. Huollossa selvisi, että jarrusylinterit olivat täysin jumissa, että vaihtoon menivät nekin ja syy kulumiseen selvisi. Levyjä ei vielä tarvinnut onneksi vaihtaa silloin. Vajaan 8 vuoden ja yli 90 tkm:n aikana jarruja oli putsattu huollossa lisätöinä ja pyrin huomioimaan niiden käytön, vaikka ajotyyli onkin "ennakoiva". Mutta näin ne takajarrut käyttäytyy...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 23.09.21 - klo:08:36
Remonteille kannattaa pyytää merkkiliikkeestä kustannusarvio ja sitten kysellä muualta mitä maksaa.

2017 malleihin alkaa jo saada economy-osaa merkkiliikkeestäkin, hintataso suurinpiirtein samaa kuin Motonetista itse ostaen. Säästöjä saattaa saada tuntihinnasta, tai sitten ei. Levyjen & palojen vaihdon osalta erot on kuitenkin kympeissä.

Kättä taskuun. Autoilu maksaa aina.

TAEA

Onko merkillä ja merkillä ertoavaisuutta
Itsellä 2010 mondeo 2,0 L ajettu 145tkm etujarrupalat kerran vaihdettu ja kevään huollossa ei huomautettavaa, pintoja kaikissa paloissa. Olen kiinnittänyt huomiota eri automerkkien levyjarrujen pintohin kun on helppo parkkipaikalla vilkaista ohi kulkiessa. Usein näkee saman merkkisten (konserin) autoissa tosi ruostuneita pintoja ja sitteen aivan kirkkaita kun merkki vaihtuu. Ymmärrän että ajotyylejä on erilaisia joilla vaikutusta asiaan, mutta selvästi havaittavissa merkkikohtainen yhdenmukaisuus. Mondeossa levyt pysyvät kirkkaina ainoastaan pesun jälkeen seistessä pinnassa havaittavissa täpliä.
Kysymys:
Onko levyn materiaalissa suuria eroja merkkien kesken kun "tanelikin" eron huomaa?

jhm

Saattaahan noissa materiaaleissa pieniä eroja olla. Oma Yeti 1.6 tdi meni vaihtoon keväällä ja mittarissa oli 291 500 km. Edessä oli alkuperäiset levyt ja palat. Taakse vaihdoin yli 200tkm:ssä levyt ja palat kun oli taipumusta talvella tietyillä keleillä jäädä laahaamaan. Pintaruostetta joskus pesun jälkeen kevyesti kun oli parkissa.
VW Transporter T5  84kw 2014

rawpower

Lainaus käyttäjältä: TAEA - 22.09.21 - klo:22:13
Kiitos tähän mennessä tulleista kannanotoista.
Jäin miettimään yhtälöä ruostumiselle? Mistä johtuu jarrupalojen kuluminen takana jos jarrujen painottaminen on etupyörillä? Miten asian voisi selvittää?
Odottelen mielenkiinnolla kannanottoja kartaanin värinä vaimentimen rikkoutumiselle.

Jarruista olikin jo kattavaa keskustelua ja siinä ei varmaan auta kuin kättä taskuun ja jarruremppaa tekemään.

Mutta tuo kardaanin värinänvaimennin. Jos muutamalla satasella osa vaihtuu niin ei varmaan ongelmaa, mutta konsernin tuntien niin tuosta tulee varmaan työntunteja kiitettävästi ja osakaan ei mahda olla "halpa" . Eli jos alkaa olemaan rempalla hintaa 2000-3000 niin kyllähän tuosta pitäisi goodwilliä saada. Varsinkin kun on täysi merkkihuoltokirja ja auto on 4 vuotta vanha ja käytännössä sisäänajettu 70tkm. Ei muutakun hinta-arvioo ja goodwilliä kyselemään maahantuojalta.

harry

" Eli jos alkaa olemaan rempalla hintaa 2000-3000 niin kyllähän tuosta pitäisi goodwilliä saada. Varsinkin kun on täysi merkkihuoltokirja ja auto on 4 vuotta vanha ja käytännössä sisäänajettu 70tkm. Ei muutakun hinta-arvioo ja goodwilliä kyselemään maahantuojalta."

Samaa mieltä. Ainakin jakopään ja DSG:n suhteen itselläni hyvät kokemukset goodwillistä. 6 vuotta vanhassa VI golfissa 90tkm kohdalla jakopää meni kokonaan goodwilliin ja vastikään  DSG:n hajottua  80tkm kohdalla vm 2017 Tiguanista osat ilmaiseksi  , ja työstä joutui maksmaan 30%. Kummassakaan tapauksessa ei joutunut edes kysymään mitään goodwilliä.

ram1

Lainaus käyttäjältä: harry - 30.09.21 - klo:19:37
" Eli jos alkaa olemaan rempalla hintaa 2000-3000 niin kyllähän tuosta pitäisi goodwilliä saada. Varsinkin kun on täysi merkkihuoltokirja ja auto on 4 vuotta vanha ja käytännössä sisäänajettu 70tkm. Ei muutakun hinta-arvioo ja goodwilliä kyselemään maahantuojalta."

Samaa mieltä. Ainakin jakopään ja DSG:n suhteen itselläni hyvät kokemukset goodwillistä. 6 vuotta vanhassa VI golfissa 90tkm kohdalla jakopää meni kokonaan goodwilliin ja vastikään  DSG:n hajottua  80tkm kohdalla vm 2017 Tiguanista osat ilmaiseksi  , ja työstä joutui maksmaan 30%. Kummassakaan tapauksessa ei joutunut edes kysymään mitään goodwilliä.
Jos on ensimmäinen omistaja. Muuten menee myyjäliikkeen kanssa vatulointiin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Jultsu

Kyllä minä olin siinä käsityksessä että volkkari on ohjelmoinut abs-pumput tuottamaan kevyissä jarrutuksissa enempi painetta taka-akselille, eli nimenomaan kevyessä kaupunkihissuttelussa etujarrut jäävät täysin vaille käyttöä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Larmatin

Minä taas en usko että abs pumppu tuottaa painetta kevyessa jarrutuksessa. Jarrut on tehty enempi takapainotteisiksi( ei paljoo) ja abs rajoittaa sitten herkemmin sitä.

Se limppu sinne kardaanille löytyy vissiin ihan varaosaliikkeistä. pari niiitä on meillä uusittu mutta ei ihan noin uusiin vehkeisiin, mitähän se haittaa jos vetäis sen rälläkällä vaan pois :-\

Ja kai se ruosteinen takajarrulevy helpommin syö palaa..semmoinen noidankehän inversio vai mikä se sitten onkaan
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

harry

"Jos on ensimmäinen omistaja. Muuten menee myyjäliikkeen kanssa vatulointiin."


Itse en joutunut vatuloimaan , vaikka en ollut ensimmäinen omistaja. Tiguan oli vieläpä ulkomaan tuonti , eikä kumpaakaan autoa ostettu merkkiliikkeestä.

momentti

Vaggilaisten perusominaisuus, että sisemmät takapalat kuluu nopeasti.
Varsinkin sähköisellä kässärillä varustetuissa autoissa, kun niissä taitaa olla tuo jarrujen "kuivaus ominaisuus" eli käyttää paloja välillä levyllä ajon aikana.
Edellisessä 3c passatissa joutui sisemmät takapalat vaihtamaan pari kertaa.
Nykyisessä 7 Golfissa sama ominaisuus, tais olla reilu 60tkm ajettu kun sisemmät takapalat olivat aivan loppu. Nyt menossa jo kolmannet ja etulevyt ja palat ovat kuitenkin hyvässä kunnossa.

Mutta käyttäkää niitä jarruja reippaasti, kyllä ne menee vaan jumiin kevyellä käytöllä.

SNG

Nelivetoisessa takapalat kuluu, jos antaa talvella kunnolla kenkää.

Kun ei ole lukkoja niin jarrulla tasataan vetoja.

PS1. Alkuperäislaatuisilla tarvikeosilla jarruremppa alle tonnilla.
PS2. Jarrujen herkistely suositeltavaa jokatoinen vuosi varsinkin takajarrujen osalta, mutta jarrusatulat kannattaa jossain vaiheessa uusia. Tuossa Scoutissa nyt alle vuoden ikäiset jarrusatulat joka nurkassa.

M_M

Lainaus käyttäjältä: momentti - 30.09.21 - klo:21:20
Varsinkin sähköisellä kässärillä varustetuissa autoissa, kun niissä taitaa olla tuo jarrujen "kuivaus ominaisuus" eli käyttää paloja välillä levyllä ajon aikana.

Ei sillä jarrujen kuivausominaisuudella ole mitään tekemistä sähköisen käsijarrun tai ylipäänsä takajarrujen kanssa. Se ominaisuus keksittiin jo ennen sähköisiä seisontajarruja ja se kuivaa kyllä kaikkia levyjä.

Takapalat näissä kuluu nopeasti, koska jarrujen tasapaino on tosiaan sellainen että takajarruja käytetään kevyissä jarrutuksissa paljon. Sellaisen selityksen olen tähän kuullut, että auto niiaa vähemmän pysähtyessään kun pysähdys tapahtuu jarruttamalla enemmän takajarruilla. En tiedä onko näin tai onko se todellinen syy tuohon toteutukseen, mutta takapaloja nämä konsernin autot joka tapauksessa syövät. Kodiaqissa oli takapalat metallilla vähän yli sadassa tonnissa.

Jollain ajanjaksolla asennettiin myös jarrupaloiksi paskaa tehtaalla, tästä on ihan TPI olemassa. Niissä tapauksissa takapalat oli kai vaihtokunnossa jo alle 50tkm lukemassa. En muista mikä ajanjakso tuo oli tai mitä malleja se koski.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: momentti - 30.09.21 - klo:21:20
Vaggilaisten perusominaisuus, että sisemmät takapalat kuluu nopeasti.
..
Edellisessä 3c passatissa joutui sisemmät takapalat vaihtamaan pari kertaa.

En allekirjoita tuota: ajoin 3C Passatilla uudesta lähtien seitsemän vuotta ja 180 000 kilometriä, ennen kuin laitoin sen vaihdossa eteenpäin. Jarruille ei tehty yhtään mitään, ei eteen eikä taakse sinä aikana. Ei tarvinnut.

jt

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 02.10.21 - klo:09:14
En allekirjoita tuota: ajoin 3C Passatilla uudesta lähtien seitsemän vuotta ja 180 000 kilometriä, ennen kuin laitoin sen vaihdossa eteenpäin. Jarruille ei tehty yhtään mitään, ei eteen eikä taakse sinä aikana. Ei tarvinnut.
Itsellä ollut käytetty 3C useampi vuosi ja myös B7 Passat. Kumpaankaan ei tarvinnut vaihtaa yhtään palaa/levyä, molemmat käytettynä ostettuja isoilla km. Toki se ero että etuvetoja. Ehkäpä käyttöprofiili vaikuttaa myös. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy