Kirjoittaja Aihe: e-up 2019 (2018 18kWh) - kannattaako?  (Luettu 1128 kertaa)

Poissa heller

• Täysjäsen
  • Golf 1.5TSI DSG Hailaini
    • Profiili
e-up 2019 (2018 18kWh) - kannattaako?
« : 14.09.21 - klo:22:50 »
Moikka,

Tässä alkaa autohulinaa olla päällä ja lähti pohdintaan muikin audin vaihto. Työmatkat päivässä ~20km, joten vähän jopa turhaa ajella bensalla lyhyttä matkaa. Varsinkin talvella tuo sähkö olisi kätevä. Lämpee nopsaa vaikka ei ole tolpassa.

Nyt tuli eteen kohtuullinen mahdollisuus vaihtaa 18kWh akulliseen ~20tkm ajettuun e-uppiin.

Mitäs raati on mieltä, onko tuo 18kWh täysin typerä vaihtoehto? Muikille riittäisi arkiajossa oikein hyvin. Vartissa saa lidlistä viikon ajot. Muut matkat mennään minun autolla.
Entäs viat? Onko takuuton saksan tuonti e-up ongelma? Onko nuo VAG NSF alustaiset (mii electric, citigo iV) miten ongelmallisia? Itse näkisin että melko ongelmattomia ovat kun ei ole paljon korjattavaa. Vai onko nuissa jotain yleistä ongelmaa, jonka vuoksi voi herkästi tulla tonnin remppa?

Millaiset huollot noissa on? Vuosi? 30tkm? Missä hinnoissa? Huollosta toki myös selviää.

Vaihtoehtona toki on myös uudempi isommalla akulla, mutta se on jo vähintään viisi touhuyksikköa kalliimpi.

Poissa Emil

• Konkari
  • Skodalla menee hyvin!
    • Profiili
Vs: e-up 2019 (2018 18kWh) - kannattaako?
« Vastaus #1 : eilen kello 11:10 »
Kotona jos pystyy lataamaan, niin ilman muuta kannattaa hankkia. Lidlissä ei ehdi asioinnin aikana latautumaan kovin paljoa, joten se ei ole kestävä vaihtoehto.

Huollot on 2v/30tkm välein. Juttujen mukaan maksaa siellä 200€ paikkeilla. Mulla vielä jokunen kuukausi aikaa ekaan huoltoon, niin hinnasta ei vielä omakohtaisia kokemuksia. Seat Mii Electric mulla siis.

Olen koeajanut pieniakkuista e-up!:ia. Jotain pieniä eroja siinä oli uudempiin verrattuna. Esim. kattoluukku, jota ei tainnut uudempiin saada edes rahalla. Aamulla pienellä pakkasella kun lähti ajamaan ilman esilämmitystä, niin tosi pian laski ennustettu toimintamatka alle 100km.

Poissa gaasutin

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2 : eilen kello 12:26 »
Moikka,

Tässä alkaa autohulinaa olla päällä ja lähti pohdintaan muikin audin vaihto. Työmatkat päivässä ~20km, joten vähän jopa turhaa ajella bensalla lyhyttä matkaa. Varsinkin talvella tuo sähkö olisi kätevä. Lämpee nopsaa vaikka ei ole tolpassa.

Nyt tuli eteen kohtuullinen mahdollisuus vaihtaa 18kWh akulliseen ~20tkm ajettuun e-uppiin.

Mitäs raati on mieltä, onko tuo 18kWh täysin typerä vaihtoehto? Muikille riittäisi arkiajossa oikein hyvin. Vartissa saa lidlistä viikon ajot. Muut matkat mennään minun autolla.
Entäs viat? Onko takuuton saksan tuonti e-up ongelma? Onko nuo VAG NSF alustaiset (mii electric, citigo iV) miten ongelmallisia? Itse näkisin että melko ongelmattomia ovat kun ei ole paljon korjattavaa. Vai onko nuissa jotain yleistä ongelmaa, jonka vuoksi voi herkästi tulla tonnin remppa?

Millaiset huollot noissa on? Vuosi? 30tkm? Missä hinnoissa? Huollosta toki myös selviää.

Vaihtoehtona toki on myös uudempi isommalla akulla, mutta se on jo vähintään viisi touhuyksikköa kalliimpi.

Kannattaa tosiaan kriittisesti arvioida se akku ja melkein sanoisin että kannattaa se isompi. Huolloissa vaihdetaan jarrunesteet ja raitisilmasuodatin. Takuu on Seatissa 5v koko autolle ja akkutakuu 8v/160 000 kuten muissakin. Seat connect palvelu on maksuton 10v mikä tekee ison eron jos ostelee lisävuosia citigo/e-up. Mielestäni pikkuakkuisten pyynnit on kovia - totta kai kun auto on uutena maksanut hunajaa. Ei sen todellinen arvo kuitenkin määräytyy mii electricin ja skodan verrokkina. Toki myynnissä on rajallinen määrä autoja.

Poissa heller

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #3 : eilen kello 15:24 »
Kiitos nopeista vastauksista.

Lainaus
Lidlissä ei ehdi asioinnin aikana latautumaan kovin paljoa, joten se ei ole kestävä vaihtoehto.
Eilen testattiin että vartissa sai 50km. Tuo 40kW lataus on ihan kohtalaisen vauhdikas ja jopa riittävä. Kotona ei ole mahdollista ladata.

Lainaus
Aamulla pienellä pakkasella kun lähti ajamaan ilman esilämmitystä, niin tosi pian laski ennustettu toimintamatka alle 100km.
Tämä oli ratkaiseva tekijä, jonka vuoksi tuo pieni akkuinen malli aikalailla hylättiin ja tällä hetkellä vaihtoehtona on Mii electric isommalla akulla.

Lainaus
Seat connect palvelu on maksuton 10v mikä tekee ison eron jos ostelee lisävuosia citigo/e-up.
Päteekö tämä myös käytettynä ostettavaan, noin puolen vuoden ikäiseen? Miten tuon saa käyttöön?

Poissa gaasutin

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #4 : eilen kello 17:01 »
vaihtoehtona on Mii electric isommalla akulla.
Päteekö tämä myös käytettynä ostettavaan, noin puolen vuoden ikäiseen? Miten tuon saa käyttöön?

Teet tunnuksen Seat connectiin ja sitten aktivoit sen auton (VIN). Ainakin Suomessa myydyissä se on varuste on kirjattu etäkäyttö kauppakirjaan, joten  kyllä se siirtyy. Kannattaa kysäistä myyjältä, mutta ei siinä mitään pitäs olla. Itsellä toki kokemus vain uutena liitetystä, joka tosin hävisi sovelluksesta kun auto myytiin.

Poissa John_Galt

• Jäsen
  • **
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili
« Vastaus #5 : eilen kello 18:06 »
Kiitos nopeista vastauksista.
Eilen testattiin että vartissa sai 50km. Tuo 40kW lataus on ihan kohtalaisen vauhdikas ja jopa riittävä. Kotona ei ole mahdollista ladata.
Vaikka olen pro sähköauto&sähköautoilija, niin sanoisin tämän perusteella että sähköauto ei sovellu teille (vielä)  :( Tai jos latauksen saa jossain muualla elinpiirissä hoidettua, niin sitten ehkä (töissä ja harrastuspaikkojen parkkipaikoilla yms)

Poissa Emil

• Konkari
  • Skodalla menee hyvin!
    • Profiili
« Vastaus #6 : eilen kello 21:21 »
Mun mielestä, mutta vain mun mielestä sähköauto on paikallaan, jos mahdollisuus ladata kotona. Menisi hermo jonottaessa latauspisteisiin. Maksullisiin, tai näennäisesti ilmaisiin. Niitä siipeilijöitä Lidlissä jo nyt liikaa, niin tuskin ne jatkossa ainakaan vähenee.

Poissa John_Galt

• Jäsen
  • **
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili
« Vastaus #7 : eilen kello 21:59 »
Sen verran kehotan kuitenkin vielä selvittämään, että saisiko mitenkään omalle pihalle edes sukolla 8a pistokkeella ladattua. Tuokin teho riittää jo monille.

Poissa heller

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #8 : tänään kello 09:40 »
Sen verran kehotan kuitenkin vielä selvittämään, että saisiko mitenkään omalle pihalle edes sukolla 8a pistokkeella ladattua. Tuokin teho riittää jo monille.
Kotona vain mahdollisuus lämmitystolppaan ja 2h kelloon. Kahdessa tunnissa ei juuri kilsoja saa :)

Poissa Vastarakki

• Jäsen
  • **
  • VW ID3 1st Plus
    • Profiili
« Vastaus #9 : tänään kello 09:55 »
Mun mielestä, mutta vain mun mielestä sähköauto on paikallaan, jos mahdollisuus ladata kotona. Menisi hermo jonottaessa latauspisteisiin. Maksullisiin, tai näennäisesti ilmaisiin. Niitä siipeilijöitä Lidlissä jo nyt liikaa, niin tuskin ne jatkossa ainakaan vähenee.

Tämä jonottelun tarve riippuu niin siitä missä asuu ja liikkuu. Ajoin töpseli-Priuksella (range 20 km) 16 000 kilsaa ja nyt oon ajellut 24 000 ID3:lla ja yhden ainoan kerran oon joutunut latauspisteellä jonottamaan. Tämäkin oli Keski-Suomen periferiassa Keuruulla, jossa on yksi pikalataustöpseli koko kylässä. Kilsoista noin 40 % on reissuja, joilla tulee latailtua.

Poissa atapi

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #10 : tänään kello 09:56 »
Tämä oli ratkaiseva tekijä, jonka vuoksi tuo pieni akkuinen malli aikalailla hylättiin ja tällä hetkellä vaihtoehtona on Mii electric isommalla akulla.

Jos ollaan asiointilatauksen varassa niin Miin 2x16A AC-lataus on myös iso etu jos pikalaturille ei satu pääsemään.

Poissa verney

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #11 : tänään kello 11:07 »
Kotona vain mahdollisuus lämmitystolppaan ja 2h kelloon. Kahdessa tunnissa ei juuri kilsoja saa :)
Saako siitä ladata? Jos siitä saa 3.6kW ulos niin eikö se riitä sun ajoihisi? Ei taida tulla akku joka päivä ihan täyteen, mutta onhan se arkisin aika lähellä.

Poissa Emil

• Konkari
  • Skodalla menee hyvin!
    • Profiili
« Vastaus #12 : tänään kello 11:52 »
Karmeeta hommaa se, jos joutuu tilapäislaturia joka päivä virittelemään tolpan ja auton väliin. Märkä, pölyinen tai jäinen kaapeli. En tykännyt. Kiinteä laturi seinässä ja siitä vain pistoke auton kylkeen. Silleen se on hyvä.

Poissa Daatta

• Konkari
  • Auto Emoción
    • Profiili
« Vastaus #13 : tänään kello 12:37 »
Varmaan tuollainen e-up on hyvinkin järkevä, jos se vaan ajosuoritteeseen passaa.

Lataustolpan järjestyminen ei pitäisi olla mikään amerikan temppu. Nykyisen lämmitystolpan tilalle voi vaihtaa lataustolpan tai sen pelkän boksin. Esim.

https://verkkokauppa.slo.fi/fi/latauselementti-garo-idl216-2f-3451000

Toki kustannukset joutuu itse maksamaan. Itsekin käytän tilapäislaturia välillä, vaikka talon päädyssä kiinteä laturi onkin.
ID.3 Pro Performance Business
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla