1.4-16V BBY fuel trimmit ja rikastus

Aloittaja mruotz, 07.09.21 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

mruotz

Avataanpa oma threadi tälle caselle.

1.4-16V BBY ja ongelmana / ihmetyksenä on julmettu rikastus tyhjäkäynnillä ja ajossa. Idle trimmit on 35% ja ajossa 30%. Auto muutoin käy kannen vaihdon jälkeen hyvin. Ei heilu tai huoju käynti. Käy 4:llä pytyllä ok.
Tarkistettu imuvuodot suihkuttelemalla pitkin konetta vettä, ei muutu käynti puoleen tai toiseen. EGR on ok, kaasuläppä on ok. MAP ja Etulambda vaihdettu. Ei mitään vaikutusta millään mitä teen tai vaihdan.

Lambdan voltit on kokoajan 0.9 - 0.99.

Päästömittauksia en ole tehnyt, tarttis leimalle viedä näillä näppäimillä. Tiedä sitten onko tuolla jotain vaikutusta päästöihin kun rikastaa noin kovasti.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

M_M

Etsitkö imuvuotoa vain käyntiä kuuntelemalla vai läppärin näyttöä katsellen? Paras konsti mun mielestä on katsella läppärin ruudulta lambdan reaaliaikaista arvoa samalla kun ruiskii bräkleeniä tai jotain muuta herkästi syttyvää potentiaalisiin vuotopaikkoihin (älä polta autoa jos vitutus ei vielä sitä vaadi).

Tosi pienikin vuoto heilauttaa lambdan prosentteja (ei niitä fuel trimmejä vaan mittausarvoa) samantien.

Tossa videossa näkyy hyvin miten simuloitu imuvuoto öljytikun kautta näkyy lambdan reagoinnissa: https://youtu.be/yM3iarhSP68
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mruotz

Useita tunteja pitkin konehuonetta bräkleenin kanssa turanneena ja viisaampana.. Hyvä ettei syttynyt palamaan koko kiulu.

Jo oli paikka mistä sittenkin vuoti. Suihkuttelin "joka" paikkaan bräkleeniä ja katselin livedataa.. ei vaan niiaa suuntaan eikä toiseen. Kunnes vitutuksissani suihkin paikkaan mistä en olettanut että voisi vuotaa.. öljyntäyttökorkin juuri. Sieltä se nyppäs ja tumppas koko kone kun tarpeeksi suihkutteli. Tarkastin moneen kertaan tuon korkin mutta eipä ollut tiivis. Uusi korkki ja nyt käy helekutin rikkaalla.. heh..

Noh, tuo johtuu siitä että on nuo 1.6-16V koneen suuttimet paikallaan. Pitääpä metsästää vielä 1kpl 1.4:n suuttimia jostain. Suuttimia swappaillessa kerkesin yhden hukkaamaan ties minne.

Pitäisi aina aloittaa siitä "ilmeisestä" ja "tottakai tuo ei voi vuotaa" kohdasta vian etsiminen.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

mruotz

Oli myös aivan helekutin pieni mikrohalkeama jarrutehostajalta tulevan alipaineletkun alaosassa mikä tulee imusarjan alle kiinni. Ja nimenomaan alapuolella. Just semmonen paikka ettei bräkleeni sinne vahingossakaan mene.

Selvis sillä kun purki kaikki mahdolliset liitokset ja tarkkaan kävi läpi.

Itse veikkaan että tuo alipaineletku oli kaiken syy. Öljykorkin alatiiviste toissijainen vika.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

M_M

Hyvä kun löytyi! Oli siis lopulta ihan looginen syy tälle lambdan käytökselle.   :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mruotz

Lambda toimi oikein :)

En löytänyt ehjää suutinta (oli pakko katastaa tänään).. pistin RE85sta tankkiin ja päästöt kunnossa. Nyt metsästämään suutinta, noita nyt on korjaamot täynnä.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy