1.4 TSI CAXA P2178

Aloittaja jjes, 30.08.21 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

jjes

Onko täällä osaamista vian diaknosointiin.
-09 Golf antaa vikakoodia P2178 ja oireilee nykimisenä sekä epätasaisena käymisenä.

-O2- Anturi vaihdettu.
-Kokeiltu toisilla suuttimilla + korkeapainepumpulla.
-Ajoitusmerkit tarkistettu.

Näistä ei apuja.

VCDS näyttää Lambda controlin -20% luokkaan ja moottorin lämmetessä n. -10%

Huomasin että tultaessa risteykseen kytkin pohjassa auto käy hyvin kunnes nopeus pysähtyy jonka jälkeen käynti huononee. Mitä tuossakohdin mahtaa tapahtua?


Breach

Tossa jotain mitä pikasella googletuksella tuli vastaan, eli rikkaalla käy.

The intake air system may be clogged or the throttle body is dirty.

A misfire on bank one cylinders.

The O2 sensor is deteriorated and cannot sense the proper O2 levels.

Mikä lambda autoon tuli? Vw koneet on tarkkoja siitä että on kunnollinen lambda, aito bosch tilalle, muut voi unohtaa samantien.

Ilmansuodatin vaihdettu koska viimeks? Jos ei tietoo tai pitkä aika viime vaihdosta niin se vaihtoon, tulpat kattoa läpi miltä näyttää, jos joku tulpista musta, niin uudet tulpat tilalle ja mustan tulpan paikalle myös puola vaihtoon tulpan lisäksi. Näillä lähtisin itse kokeilemaan.

jjes

o2- anturi oli Denso DOX-2016. Taitaa olla syytä korvata tämä Bosch-laisella.
Ilmansuodattimesta oli n.30 000km. Laitetaan se samalla vaihtoon.

ram1

No jos se ei toiminut sillä vanhalla eikä uudella lambdalla, niin eihän se vika siinä ole. Turha sitä nyt enää uutta ostaa, vaan laitat vaikka vanhan takaisin, koska se luultavasti orkkis. Karsi nyt ne muut vikavaihtoehdot ensin, koska oikeastaan hyvin harvoin se vika on lambdassa, vaan se oikeastaan vaan osoittaa, että jossain on vikaa.

https://www.yourmechanic.com/article/p2178-obd-ii-trouble-code-system-too-rich-off-idle-bank-1-by-jay-safford
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Teemu74

Mittaa puristispaineet.
veikkaus on että imusarjan karstoittumisen takia joku venttiili kantaa/vuotaa.

sonic

Onko sytytyskatkoksia,tässä motissa varmaan myös se säätyvä imunokka ja sen arvokas säädin sekä magneettiventtiili, näistä tulee kivaa lisäharmia, paljon on ajettu? Antaako moottorin lämpötila-anturi järkevää viestiä?

jjes

 
Lainaus käyttäjältä: sonic - 01.09.21 - klo:07:19
Onko sytytyskatkoksia,tässä motissa varmaan myös se säätyvä imunokka ja sen arvokas säädin sekä magneettiventtiili, näistä tulee kivaa lisäharmia, paljon on ajettu? Antaako moottorin lämpötila-anturi järkevää viestiä?

On sytytyskatkoksia. kilsoja takana 240 tkm. Lämpötila-anturissa en ole huomannut mitään epäloogisuutta.

Tarkennuksena vielä että partial eli tyhjäkäynnin ulkopuolinen lambda control huitelee -20% paikkeilla ja long term fuel trim sen mukana myös. Jos olisi imuvuoto esiintyisikö vain kierroksilla? kun tyhjäkäynnin long term fuel trim viimeksi kun seurasin -3.8%.

mruotz

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

jjes

Puristuspaineet olivat:

1:14bar
2:13bar
3:13.1bar
4:13.3bar

jjes

tutkailin fuel trim arvoja ja huomasin, että kun nokka-akselin asentotunnistimen tai nokan säätöventtiilin liittimen irroittaa niin käynti paranee merkittävästi ja fuel trim korjaantuu lähemmäs 0%. Tämän perusteella voisi olettaa vian olevan nokka-akselin säätöpyörässä / säätöventtiilissä. Säätöventtiilin vaihdolla ei ollut merkitystä, joten säätöpyörän toiminta jää arvaukseksi.

Pystyykö sen toimintaa jotenkin tarkistamaan. Sen verran testasin että nokan säätöpyörän lukittuminen tuntuu olevan kunnossa. Vai mitä tapahtuu ohjelmallisesti kun nokka-akselin asentotieto katoaa, ja miksi silloin fuel trim voisi korjaantua.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy