Asia ei aivan niin yksinkertainen ole laskennallisesti, sillä sähköauton tapauksessa yli tuplasti päästöjä (ilmastolaskuri: päästöt n. 2,5x) syntyy auton (sis akun) valmistuksessa kuin kaasuauton. Toinen parametri on sitten paljonko on kulutus, sähköntuotannon CO2-kuorma ja biokaasun elinkaaripäästö. Yksinkertaistuksia;* Sähkö, kulutus sis lataus yms häviöt 20kWh/100km, sähkö 100gCO2/kWh => 20 (auton kulutus) * 100 (sähköntuotannon CO2) / 100 (tulokset per km) = 20gCO2 /km* Biokaasu, kulutus arvio 4kg/100km, CO2 109g/km, biokaasuelinkaaripäästö -80..-90% => 109g/km * 0,15 (laskettu konservatiivisesti 85% mukaan) = 16gCO2/km. Huomattava tässä välissä että biokaasun elinkaaripäästöstä sähkö on merkittävänä vaikuttajana - jos sähköntuotannon CO2 pienenee, niin pienenee myös biokaasun elinkaaripäästö, toki ei 1:1 samassa suhteessa. * Jos taas bensalla pääsisi sanotaan 5,3 l/100km / 120gCO2 kulutuksella (hyvin matala kulutus bensalle), ja elinkaari siihen +20%, niin päästö 144gCO2.Kolmas on huolto, mutta jätetään se ja mahdollinen akkujen uusinta välistä. Näillä parametreilla sähköauto ei koskaan saavuta biokaasua päästöissä, koska kulutuksen päästö hieman isompi ja valmistuksen n. 2,5x. Näin voidaan laskea sitten CO2 kuorma per 20tkm vain kulutuksen osalta =>* Bensa: 0,144kg * 20 000 = 2880 kg CO2* Sähkö: 0,02kg * 20 000 = 400kg CO2. Säästö vs bensa 2480kg.* Biokaasu: 0,016kg * 20 000 = 320 kg CO2. Säästö vs bensa 2560kg.Jo tässä vaiheessa voi todeta että uutiseen linkatut lukemat ovat oikealle suuruustasolla josta todisteena edeltävät hyvin yksinkertaistetut laskelmat. Sähköauton kuormaksi pitää sitten laskea vielä valmistuksen suurempi CO2-kuorma, otetaan yksinkertaistus ilmastolaskurista keskikokoinen auto ja akku 60kWh. (pienellä akulla ei kovin suuria vuosi-km ajella, siksi 60kWh hihavakiona)Laskuri antaa valmistuksen päästöiksi kaasulle 5360kg ja sähkölle 20320kg. Jos ajot per vuosi-km on 20tkm ja auto kestää 20vuotta ilman akun uusintaa tms, niin per vuosi tuosta tulee *lisäkuormaa* (romutusta ei huomioitu)(20320kg - 5360kg) / 20v = 748kg/vuosi. Näin paljon pienempi siis pitäisi olla sähköauton kulutuksen tuottama CO2-kuorma, jotta sen päästöt olisivat pienemmät näillä parametreilla kuin biokaasun. Valmistuksen kuormat per auto, oletus auton eliniästä 20v (kestävätkö akut 20v?):Sähkö: 20320kg/20v = 1016kg / vuosiBiokaasu: 5360 kg/20v = 268kg / vuosiBensa: 5000kg/20v = 250kg / vuosi. Huom, kg on oletus, laskuri antaa samat kilot kaasulle ja bensalle, mutta kaasu hieman painavampi, joten pienennetään bensan lukemaa. Sitten vielä summataan lukemat yhteen, tuotanto + kulutus, CO2 per vuosi: Bensa: 250kg + 2880kg = 3130kg CO2. Sähkö: 1016kg + 400kg = 1416kg CO2. Säästö vs bensa: 1714kgBiokaasu: 268kg + 320kg = 588kg CO2. Säästö vs bensa: 2542kgEdelleenkin lukemat ovat about samaa suuruusluokkaa kuin uutisessa on mainittu, joten laskelmat ja uutinen ovat saman suuntaisia, joskin myös joidenkin kymmenien %-heittoja niissä on. Mutta edelleen, aiempiin yhtälöihin voi syöttää vaikka omat luvut omien kilometrien, kulutusten ja autojen mukaan. Huomionarvoista tässä on että vaikka sähköntuotannon CO2 olisi 0gCO2 (elinkaaripäästö ei koskaan 0gCO2), niin silti sähköauton päästöt olisivat suuremmat kuin biokaasun, koska näillä lukemilla valmistuksen päästöjä ei saada kiinni ollenkaan, pitäisi tuplata ajokilometrit että näin kävisi ja edelleen sillä oletuksella että samat akut kestäisivät 20vuotta / 800tkm (tosin polttikseenkin voisi tulla jo vähän enemmän isompaa remppaa noilla km..) Suurin kenties debatoitava osuus on valmistuksen päästöt. Tähän on otettu luvut ilmastolaskurista, kulutukset taasen laskettu kuten yllä osoitettu. Tähänhän voisi vielä debatoida että tarvitsevathan bensa ja kaasu öljynvaihdot, joo totta, mutta ei n. 106 litraa öljyä auton elinkaaren aikana (15tkm vaihdot) vielä heilauta lukemia juurikaan, kun 100km:n ajolla jo kuluu bensaa yli 5 litraa tässä laskelmassa. Yhdestä öljynvaihdosta tullee se ~10kg CO2. Ja joo voihan kaasuautolla ajaa myös bensalla, totta, mutta tuskinpa kukaan sitä varten kaasuautoa hankkii. Samoin onko biokaasun -85% riittävä jotta huomioidaan myös tankkauksen jälkeinen km/pari bensalla, edelleen, ei heilauta suuruusluokkia täysin uusiksi.
Laitetaan vielä loppuun ADAC tuore testi elinkaaripäästöistä.Leon ja Skoda hakkasivat elinkaaripäästöissä sähköautot.Huom Saksassa biokaasu vaan 40%, Suomessa % on isompi.https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/ecotest/ecotest-ranking-sauberste-autos/
Laitetaan kopio tännekin eli sain tarjouksen huolenpitosopimuksesta 30tkm vuodessa 5vuotta, hinta 85€/kk.Kysyin Seatin huollosta josta vastattiin ystävällisesti arvioilla:Eli on kaasu mallissa 15tkm välein huoltoväli (väliöljynvaihto)Arviohinnat15tkm (230€)30tkm (270€)60tkm DSG öljy, noin 400€60tkm tulpat 240€60tkm Ilmansuodatin 70€60tkm tarkastushuolto ilmeisesti sama 270€?Eli kulut noin 30tkm vuodessa ajavalle:= 2350€ /3v ja 90tkm = 65€/kk= 3700 /4v ja 120tkm = 77€/kkJakohihna 6 vuotta (150-200tkm) 1850e (helevetin kallis hihna! Sais ketjun tuohon hintaan!)150€ kaasu tarkastus ilmeisesti 3v välein?Siinä ja tässä kannattaako, saattaisi jopa jäädä omilleen tuolla huolenpidolla. Olisi kiva tietää mitä korvaa käytännössä Ja tosiaan ajan siis sen 30tkm vuoteen, ehkä karvan ylikin.Kulutus vähän noussut talvikelillä, toteutunut tankkauskulutus 4,01kg/100km (5,47€/100km)Mitattu kulutus 15tkm ajalta. Bensaa Webasto vienyt 0,21l (0,37€/100km)Eli kulut yhteensä 5,84€/100km.Kulut nousee kaasun hinnan mukana, biokaasu nyt 1,57-1,62€/kg. Eikä varmasti nousu lopu.Laitetaan vielä loppuun ADAC tuore testi elinkaaripäästöistä.Leon ja Skoda hakkasivat elinkaaripäästöissä sähköautot.Huom Saksassa biokaasu vaan 40%, Suomessa % on isompi.https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/ecotest/ecotest-ranking-sauberste-autos/
Hintaa tullut kilometrille hinnan korotuksien jälkeen 8,31€/100km + bensakulut 0,5€/100km.
Tuo on kyllä vähän. Itsellä työmatka 150km sivu niin ei oikein tuo plugarin hyöty pääse esille.Joutuisi ajamaan 250km bensalla työmatkoista per reissu niin kaasu tulee halvemmaksi.
Vertailun vuoksi omalla PHEV farkulla on mennyt 15kk aikana bensaan 5,75€ ja sähköön 1,65€ eli yht. 7,4€/100km. Tämä lienee lähempänä keskivertokuskin ajosuoritetta plugarilla.
Veikkaisin samaa. Itsellä melko lähellä samoja, 2,8 l ja 13 kWh samaisen 15kk ja 17000 km keskikulutukset.Ihan näin päästöjen, huoltovarmuuden (biokaasu) ja hinnan kannalta en kyllä ymmärrä miksei kaasuautoja lobattu Euroopassa enempää, vaan koko homma ajetaan alas pikkuhiljaa.
Kaasuautoja ei ole sene enempää ruvettu lobbaamaan jo siksikin, että ei yksikään tehdas rupea jatkokehittämään polttomoottoria vastaamaan uusia päästörajoituksia vain kaasua varten, helpompi pistää paukut sähköisiin kulkupeleihin. Bensallahan ei tuleviin rajoituksiin tulla pääsemään.
Laitetaan kopio tännekin eli sain tarjouksen huolenpitosopimuksesta 30tkm vuodessa 5vuotta, hinta 85€/kk.Kysyin Seatin huollosta josta vastattiin ystävällisesti arvioilla:Eli on kaasu mallissa 15tkm välein huoltoväli (väliöljynvaihto)60tkm DSG öljy, noin 400€