Kirjoittaja Aihe: CPGA-moottorin pakottaminen bensalle  (Luettu 3458 kertaa)

Poissa maajohto

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
CPGA-moottorin pakottaminen bensalle
« : 23.08.21 - klo:17:10 »
Kaasuauton bensatankki neuvotaan ajamaan aina välillä tyhjäksi. Mii käyttää ensin kaasutankin tyhjäksi joten bensatankin tyhjentyessä ei ole enää "varavoimaa" jäljellä. Valinta- tai pakotusnappia konversion tyyliin ei ole.

Teoriassa vois kai ryömia auton alle, laittaa kaasupullojen hanat kiinni, ajella bensat pois (viimeinen litra ympyrää isolla parkkipaikalla?) ja avata taas kaasuhanat. Voin kyllä kuvitella että silleen sais joitain varoitusvalojakin syttymään.

Mulla on hämärä muistikuva että jonkin kaasujärjestelmään liittyvän sulakkeen (pullojen magneettiventtiilit?) irrottamalla auton sais pakotettua käyttämään bensaa vaikka tankissa olis kaasuakin. Miin ohjekirja taitaa kertoa sijainnin kahdelle kolmesta sulakerasiasta mutta yhdenkään sulakkeen merkitystä tai ampeereja ei kerrota. Tokihan noita kuskin jalkatilan rasioitakin taitaa olla ainakin kaksi mekaanisesti erilaista ja siihen vielä valmistusajankohdasta ja/tai varustelusta riippuvat erot päälle. Oliskos jollakulla ihan varmaa tietoa?

#CPGA #Ecofuel
SEAT Mii (KF1) 1.0 EcoFuel Bensiini/maakaasu (CNG) (68 HV, vm 2012)

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.175
    • Profiili
Vs: CPGA-moottorin pakottaminen bensalle
« Vastaus #1 : 23.08.21 - klo:18:19 »
Eihän sitä ihan viimeistä litraa tarvitse tiristää pois, kunhan nyt ajaa kohtuu tyhjäksi ja uutta tilalle. Ja mielellään vaikkapa Nesteen 98E, säilyvyys 1v, vs standard 95e 3kk.

Mutta joo kaasukelojen sulakkeet irrottamalla kaasua ei tule vaikka sitä tankissa olisikin, jolloin menee bensalle.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Beetle

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 199
    • Profiili
Vs: CPGA-moottorin pakottaminen bensalle
« Vastaus #2 : 23.08.21 - klo:20:12 »
Ja mielellään vaikkapa Nesteen 98E, säilyvyys 1v, vs standard 95e 3kk.

Mistä tämä tieto?


Poissa Emil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.226
  • Skodalla menee hyvin!
    • Profiili
Vs: CPGA-moottorin pakottaminen bensalle
« Vastaus #3 : 23.08.21 - klo:22:04 »
Bensapumppu kärsii, jos tankin ajaa liian tyhjäksi. Kyllä sen pitää riittää, että ajaa bensat melko loppuun, ja sitten tankkaa tuoretta sekaan.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.175
    • Profiili
Vs: CPGA-moottorin pakottaminen bensalle
« Vastaus #4 : 23.08.21 - klo:23:14 »
Mistä tämä tieto?
https://www.neste.fi/neste-futura-98-e5-kaikkiin-bensiinimoottoreihin
Hybridiautoille Neste Futura 98 on ylivoimaisesti paras valinta. Se säilyy huippulaatuisena tankissa jopa neljä kertaa tavanomaista bensiiniä pidempään ja suojaa aktiivisesti korroosiolta.

En muista missä speksissä nuo tarkat luvatut säilytysajat oli mainittu, mutta eiköhän kaivelemalla tarpeeksi löydy.

Tai sitten voi laittaa pienmoottoribensiiniä joka haihtuvuus on erittäin vähäistä ja koostumus erilainen kuin moottoribensiinin. Sen pitäis kestää jopa vuosia.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa maajohto

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: CPGA-moottorin pakottaminen bensalle
« Vastaus #5 : 24.08.21 - klo:09:57 »
Eihän sitä ihan viimeistä litraa tarvitse tiristää pois, kunhan nyt ajaa kohtuu tyhjäksi ja uutta tilalle. Ja mielellään vaikkapa Nesteen 98E, säilyvyys 1v, vs standard 95e 3kk.

Mutta joo kaasukelojen sulakkeet irrottamalla kaasua ei tule vaikka sitä tankissa olisikin, jolloin menee bensalle.

Kiitos vastauksista. Tää on tämmöstä kun insinöörille sanoo että "aja tyhjäksi" niin eihän sinne voi kahta litraa jättää ::)
Joo kai se riittää kun ajaa niin tyhjäksi kuin uskaltaa. Mullakin on sellainen käsitys että nykyiset bensa-autot eivät tykkää jos tankki pääsee ihan kuivaksi.

Sulakkeet selviää vaan seuraamalla piuhoja tai kokeilemalla? Luultavasti myös kiskomalla paineenalentimesta piuhoja irti vois saada vehkeen vaihtamaan bensalle mutta keltaisten varoitusvalojen saattelemana :P

Bensatankki oli jo sen verran tyhjä että olisko 2-3 litraa jäljellä. Valo on palanut jo muutaman viikon kun bensan hinta on ollut niin kova. Oliko se niin että pienkonebensaa saa joiltain Nesteiltä ihan pistoolistakin? Olin vertailevinani että Byggmaxin hinta 4-T pienkonebensalle oli paras joten nyt on 5 litraa semmosta tankissa eikä bensan merkkivalo pala https://www.byggmax.fi/bensakanisteri-4-tahti-shell-p18499
« Viimeksi muokattu: 24.08.21 - klo:10:04 kirjoittanut maajohto »
SEAT Mii (KF1) 1.0 EcoFuel Bensiini/maakaasu (CNG) (68 HV, vm 2012)

Poissa ukormi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 864
    • Profiili
Vs: CPGA-moottorin pakottaminen bensalle
« Vastaus #6 : 24.08.21 - klo:10:38 »
Bensatankki oli jo sen verran tyhjä että olisko 2-3 litraa jäljellä. Valo on palanut jo muutaman viikon kun bensan hinta on ollut niin kova. Oliko se niin että pienkonebensaa saa joiltain Nesteiltä ihan pistoolistakin? Olin vertailevinani että Byggmaxin hinta 4-T pienkonebensalle oli paras joten nyt on 5 litraa semmosta tankissa eikä bensan merkkivalo pala https://www.byggmax.fi/bensakanisteri-4-tahti-shell-p18499

Se pienkonebensa on ihan omilla euroluvuillaan. On varmaan halvempaa ajaa välillä sillä 98 bensalla niin ettei se pääse vanhenemaan ja laittaa uutta sitten sekaan.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009
Smart Roadster 2003

Poissa Ramzez

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: CPGA-moottorin pakottaminen bensalle
« Vastaus #7 : 24.08.21 - klo:13:07 »
Itselläni on 2014 kaasupassatti, joten siitä näkökulmasta kirjoittelen:

Kaasupuolelle on tosiaan oma sulake olemassa, jonka irroittamalla saa auton pakotettua kulkemaan bensalla, jos ei halua ajaa kaasutankkia tyhjäksi. Tämä todennäköisesti aiheuttaa kuitenkin vikakoodin tallentumisen vikamuistiin, joten se kannattaa käydä kuittaamassa pois, jos sulakeratkaisulla etenee. Valitettavasti en muista mikä sulake oli kyseessä, itselläni kun tuo oikeastaan selvisi sitä kautta, että yksi pullojen käämi meni oikosulkuun ja poltti sulakkeen, joka korjaamon toimesta sitten vaihdettiin uuden kaasupullon käämin ohessa. Mutta silloin tosiaan auto kulki pakotetusti bensalla.

Ainakin Passatti menee aina n. 1,5 kilometrin verran bensalla, kun auton on juuri tankannut kaasulla. Ilmeisesti tällöin moottorinohjaus analysoi kaasun laatua ja ei siksi käytä heti kaasua. Lisäksi talvipakkasilla auto voi hetkellisesti käydä kylmäkäynnistyksen jälkeen bensalla. Periaatteessa bensaa siis hiljalleen kuluu joka tapauksessa. Jos autossa on webasto, niin se niin ikään kuluttaa bensaa. Toki jos tankki on ollut kovinkin täysi, niin voi mennä aika pitkä aika ennen kuin se on tarpeeksi tyhjä, jotta sinne voi järkevästi uutta tankata tilalle. Silloin tuo bensan väljähtymisongelma on todellinen. Suosittelisin kuitenkin aina silloin tällöin ajamaan sen kaasun loppuun ja ajamaan myös hetken bensalla (muutama kymmenen kilometriä varmasti riittää muutaman kerran vuodessa), niin bensa ei ehdi vanhentua ja ennen kaikkea sinne bensapuolelle ei ala pesiytyä vähästä käytöstä aiheutuvia vikoja. Bensapumppuja näistä menee aina silloin tällöin ja samoin suuttimia on jouduttu vaihtamaan. Molemmat ensisijaisesti siitä syystä, että ovat todella vähällä käytöllä ja käyttämättömyys on niitä rikkonut.

Poissa eranta

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 144
    • Profiili
Vs: CPGA-moottorin pakottaminen bensalle
« Vastaus #8 : 24.08.21 - klo:14:18 »
Täälläkin kokemus tulee tuosta kaasupassatista.
Jos itse tai joku tuttu omistaa VCDS kaapelin, niin sillä pystyy pakottamaan bensan käyttöön vaikka kaasupullot on täynnä. Tuo pakotus toimii seuraavaan koneen sammutukseen asti 2011 mallises ecofuelissa.
Itse tulee vuosittain ainakin kertaalleen ajeltua bensatankki lähes tyhjäksi ja sitten taas täyteen 98 säilyvyyden takia.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä Turun seudulla.

Passat 1.4 tsi ecofuel

 



www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi