Vaihtoehtoja navigaattorin sijoituspaikaksi

Aloittaja PassatBluemotion, 01.04.11 - klo:20:19

« edellinen - seuraava »

PassatBluemotion

Ajatuksena olisi hankkia navigaattori ja asentaa se Golffin keskikonsoliin mahdollisesti vaihdekepin takana olevaan syvennykseen, jossa on tuhkakuppi ja tupakansytytin, josta saisi virrat. Passatissa vastaava asennuspaikka voisi olla ilmastointilaitteen säätimien ja vaihdekepin välissä olevan tuhkakupin luukun päälle.

Tavoitteena olisi tehdä hieman pysyvämpi viritys eli laittaa tuo navi tuhkakupin kohdille tarravirityksellä tms ja ottaa siihen virta tuhkiksessa olevasta tupakansytyttimestä. Näin saisi ”pysyvän virityksen” eikä johtoja menisi pitkin kojelautaa.

Hieman mietityttää vain tuo GPS-signaalin saanti navigaattoriin sillä tuo Goffin tuhkissyvennys keskikonsolissa on hieman kojelaudan alla eli signaalia ei ole läheskään niin hyvin ole tarjolla, kuin tuulilasiasennuksessa tai kojelauta-asennuksessa. Passatissa tuhkiksen kohdalle sijoitettu navigaattori olisi suhteellisen hyvin ”näkyvissä”, mutta ei toki siinäkään ole taivas näkyvissä, kun katto on edessä eli sivuikkunoiden kautta ”taivasyhteys” olisi tarjolla. Miten hyvin nuo nykyiset navit saavat signaalin ja kuinka nopeasti? Entä onko eri navigaattoreilla eroja signaalin löytymisen suhteen? Missä tuo navien antenni sijaitsee eli riittääkö, että ”naamapuolelta” näkyy taivasta edes hieman sivuikkunoiden kautta? Mutta onko tuo paikka navigaattorin sijoituspaikaksi täysin mahdoton? Kojelaudan päälle tai tuulilasiin en navia halua ripustaa, vaikka signaalin kannalta se varmaan optimaalisin paikka olisikin.

Itsellä on kokemusta vain Nokian puhelimien naveista ja ne toimivat tuossa sijainnissa kyllä hämmästyttävän hyvin ja signaali ja paikka löytyy naviin todella nopeasti (mahtaa kännykän A-GPS auttaa asiassa). Melkein riittää, kun paikasta edes yhtään on edes viistosti taivasta sivuikkunoiden kautta nähtävissä.

Onko näissä uusissa naveissa ominaisuus, että ne heräävät henkiin, kun auton laittaa käyntiin (=tupakansytyttimelle tulee virtaa)? Eli joka kerta ei tarvitse navia räplätä käynnistyksen jälkeen ja nukkumaan se mene kun autosta ottaa virrat pois vai jääkö se käymään niin pitkäksi aikaa, kun navin akku kestää?

Garminin naveissa taitaa olla mahdollisuus saada erillisen OBD II mokkulan kautta auton OBD-väylän tarjoamia tietoja naville. Ilmeisesti siis OBD-väylään tulee joku oma palikka, joka sitten juttelee (langattomasti bluetooth?) tuon Garminin kanssa. vai miten mahtaa toimia ja toimiko Volkkareissa? Mahtaakohan vastaavaa toiminnallisuutta olla myös TomTomille tai Navigonille? Olisi ihan hauskaa saada näitä OBD tietoja myös navin näytölle, mutta jostain syystä tuo Garmin ei oikein miellytä muuten.

Entä löytyykö jostain sellaista tupakansytyttimeen tulevaa ”jatkojohtoa”/adapteria, jonka urospuoli olisi mahdollisimman lyhyt ja siitä sitten lähtisi johto, jonka päässä olisi täysimittainen naaraspuoli? Näin saisi tuhkiksen kiinni ja virtajohdon tuotua sen ulkopuolelle ja siististi piiloon vaikka navin taakse tms vai pitääkö virta ”ryöstää” keskikonsolin syövereistä ja mikä olisi paras paikka tälle toimenpiteelle Golffissa/Passatissa?

Olisiko kenelläkään kokemusta vastaavantyylisestä virityksestä erityisesti Golffissa (V tai VI)/Passatissa?

Taky

Lainaus käyttäjältä: PassatBluemotion - 01.04.11 - klo:20:19

Ajatuksena olisi hankkia navigaattori ja asentaa se Golffin keskikonsoliin mahdollisesti vaihdekepin takana olevaan syvennykseen, jossa on ...

Olisiko kenelläkään kokemusta vastaavantyylisestä virityksestä erityisesti Golffissa (V tai VI)/Passatissa?

Ei ko asennuksesta kokemusta mutta pidän riskinä alas sijoittelua - jos nyt oikein ymmärsin.

Sillä silloin kun navia kaipaa ollaan vieraassa ympäristössä ja siellä jos muuallakin liikenteen seuraaminen on a&o ja kun navia vilkuilee niin yllättäen edessä onkin tapahtumaa siihen malliin että tulee kiire jos ei jo astetta vakavampaa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Kapa

Jos joku keksii paremman paikan kuin tuulilasin ihan alareunassa ratin takana niin kertokoon! Tietenkään mikään iso navi ei sovi. Mutta joka ei nää näistä pienistä, niin ei kyllä tarvitse ajokorttiakaan! Muualla olevan navin tuijottaminen on turvallisuusriski.

Kynäkauppias

En jaksanu kaljapäissäni lukea koko tekstiä, mutta tuolta löytyi upia navi-teline joka toimii:

http://www.proclipusa.com/
Tuleva vulvumies.

duke7

Edelliseen 3B Passattiini tein TomTomille kiinteän asennuksen puukottamalla sen imukuppijalasta kiilan jonka työnsin kojelaudan keskellä olevan ilmasuuttimen alareunan ja kojelaudan väliin. Johto samasta kolosta sulakerasialle jonne lisäsin 12 V outletin johon tulee virta vain kun auton virrat päällä. Asennus on mielestäni siisti vaikka kuulostaa hieman brutaalilta. Navista ei näy oikeastaan mitään muuta kuin itse navi ja voi säätää sammumaan kun virrat sammuttaa. Tähän hätään en löytänyt kuvaa mutta voin pyytää sen uudelta omistajalta tarvittaessa. Navi istuu tuossa aika alhaalla joten ei juuri näy auton ulkopuolelta mutta saa hyvän signaalin ja on oikessa kohdassa käytön kannalta.

Kiviharju

http://www.brodit.com/
Etsit tuolta autokohtaisen kiinnikkeen.

Esimerkiksi VI Golfiin(HB) vaihtoehtoiset paikat:

Itselläni on tuo keskimmäinen vaihtoehto omassa autossa, ja olen todella tyytyväinen siihen. Ei tule reikiä kojelautaan eikä tarvi pelleillä imukuppien kanssa.

Tälläisen kiinnikkeen kanssa tarvii sitten navigaattorikohtaisen kiinnikkeen joka ruuvataan tai liimataan tuohon ProClippiin.

Suomalainen jälleenmyyjä on www.servcat.com
Audi A4 Allroad quattro -17

Late

Garmin Nuvi 765T ainakin ulkoisella anteeni liitännällä.
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=14926

plu

Minulla ollut sekä edellisissä Touranissa ja Golfissa, myös nykyisessä Peugeotissa Tomtomin navi kiinni juuri noilla Broditin kiinnikkeillä. Asennuspaikaksi olen valinnut kojelaudan keskimmäisen ilmasuuttimen eteen asettuvan mallin. Tähän viimeisimpään laitettiin myös kojelaudan sisään kätkettävä virtajohto, joka kytkettiin tupakansytyttimeen siellä takapuolella. Vaatii erityisen johdon, jossa on muuntaja sytkärin 12 voltin jännitteen muuntamiseen usb -kelpoiseen muotoon. Noitakin on tarjolla nettikaupoissa, parin-kolmenkympin hintaan.

Tomtomissa harmittaa vain se, etteivät ne vieläkään osaa herätä henkiin latausvirran kytkeytyessä. Sammumaan ne saa, valikosta valitsemalla.
Jesus saves...but Teemu Selanne takes rebound and he scooooooooooores!!!

isopahasusi

Servcatilla oli vain se jalka, siihen vissiin tarvii jonkin lisäosan että saa navin kiinni:
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

Taky

Lainaus käyttäjältä: isopahasusi - 02.04.11 - klo:09:23
Servcatilla oli vain se jalka, siihen vissiin tarvii jonkin lisäosan että saa navin kiinni:

NanoPad on oivallinen kiinnitys naville, luurille tms autossa....

http://cdon.fi/kotielektroniikka/inotec_nanopad_pink-10783384

Kuvan telineen mukaisessa pystypinnassa Navi tai kännykkä pysyy loistavasti paikoillaan ja saa helpoisti pois varkaiden silmistä.

P.Alikka

Tuota Broditin telinettä Octaviaan voi kyllä kehua. Tuolta Servcatista tilasin juuri tuon linkittämäsi tuon ja siihen sitten Noksulle sopivan telineen ja tulee hyvään paikkaan käytön kannalta ja pysyy paikallaan. Tuo asennusalusta+teline postikuluineen n. 50, ja toimitus hiukan reilussa viikossa kun ei tavaraa ollut varastossa. Ilmoittivat kyllä asiast sähköpostilla eli hyvät pisteet palvelusta.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

pokkus

Laitetaan vielä yksi vaihtoehto. Kopsasin tekstin suoraan muusta threadista, mutta koskee omaa autoani. Erinomainen vaihtoehto niille, joille tupakansytytin sijaitsee oikeassa kohtaa, kuten minun tapauksessa. Pitäisi vielä ottaa kuva, jotta paremmin tajuaisi paremmin mistä on kyse.

Tuli viime viikolla ostettua Amazonista todella kätevä apulaite omaan autoon. Melkein voisi sanoa että paras hintalaatu-suhteen omaava tuote, jonka olen autooni hommannut. Kysehän on siis niinkin yksinkertaisesta laitteesta kuin Tomtom-navigaattorin tupakansytytinlaturi / -teline.

http://www.amazon.com/TTO121-USB-TomTom-Lighter-Socket-integrated/dp/B002ACP2AO

Tuossa siis navigaattori pysyy nätisti tupakansytyttimen kolossa kiinni, eikä tarvitse pelleillä irtoavien imukuppien ja aina tiellä olevien johtojen kanssa. Hintaa kertyi huimat 12 dollaria kotiin tuotuna ja toimii kuin junan vessa. Navigaattori tulee itsellä juuri täydelliselle kohdalle käyttöä ajatellen. Parempaa paikkaa en itse keksisi, koska itsellä yksi tupakansytytin sijaitsee radion yläpuolella, siinä kesimmäisten ilman puhallusaukkojen keskellä. Navin saa lähtiessä käyttöönkin paljon rivakammin kun ei tarvitse kun tökätä teline sytyttimeen. Navin ja laturinjohdon voi antaa olla kiinni telineessä koko ajan.

Täällä tuosta imukupittomuudesta on yksi toinenkin hyöty, vaikka miksi se ei olisi hyöty muuallakin. Ei nimittäin houkuttele voroja niin helposti auton kimppuun kun tuulilasissa ei näy imukupin jälkiä vihjaamassa navin olemassaolosta autossa.

Kiviharju

Tuolta Broditin sivuilta ylhäältä valitset "products" ja sitten vasemmasta laidasta "devices" kohdasta oman navin mallilla haet kiinnikkeen. Sieltä osanumero ylös ja ilmoittaa servcatille että tuollaiselle olisi tarvetta.

Toki noita halvemmalla saa ulkolaisista nettikaupoista.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=480.0
Tuolla jotain juttua.
Audi A4 Allroad quattro -17

tet

Itse olen lätkäissyt Garminin mukana tulevan pyöreän tarralätkän kojelauden päälle, keskelle siihen keskimmäisten ilmasuuttimien yläpuolelle aivan takareunaan. Siihen sitten laitteen oma imukuppiteline kiinni ja sähköt vehkeen omalla johdolla sytkäristä. Kun ylimääräisen johdon niputtaa siihen töpselin juureen ja tunkee sinne tuhkislokoseen niin aika siisti on paketti, piuha menee siististi keskikonsolin oikeaa laitaa ylös konsolissa kiinni eikä kiemurtele lainkaan häiritsevästi. Korvaavaa lyhyempää piuhaa ei tuossa voi oikein käyttää koska TMC-vastaanotin on piuhassa, toki sen alkuperäisen voisi varmaan lyhentääkin niin ei tarvisi sitä piuhamyttyä tunkea sinne töpselin taakse piiloon.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

makelja

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.04.11 - klo:08:24
Itse olen lätkäissyt Garminin mukana tulevan pyöreän tarralätkän kojelauden päälle, keskelle siihen keskimmäisten ilmasuuttimien yläpuolelle aivan takareunaan. Siihen sitten laitteen oma imukuppiteline kiinni ja sähköt vehkeen omalla johdolla sytkäristä. Kun ylimääräisen johdon niputtaa siihen töpselin juureen ja tunkee sinne tuhkislokoseen niin aika siisti on paketti, piuha menee siististi keskikonsolin oikeaa laitaa ylös konsolissa kiinni eikä kiemurtele lainkaan häiritsevästi. Korvaavaa lyhyempää piuhaa ei tuossa voi oikein käyttää koska TMC-vastaanotin on piuhassa, toki sen alkuperäisen voisi varmaan lyhentääkin niin ei tarvisi sitä piuhamyttyä tunkea sinne töpselin taakse piiloon.

Olen itsekin miettinyt mihin Garminin pistäisin. Olisiko sinulla kuvaa ko. asettelusta? Kuulostaa sopivalta. Jetassa oli navi vasemmassa laidassa, mutta nyt ei Golfissa pysty pujottamaan virtapiuhaa siististi, kun tuhkiksen vieressä ei ole niitä aukkoja.

tet

Lainaus käyttäjältä: makelja - 04.04.11 - klo:16:28
Olen itsekin miettinyt mihin Garminin pistäisin. Olisiko sinulla kuvaa ko. asettelusta? Kuulostaa sopivalta. Jetassa oli navi vasemmassa laidassa, mutta nyt ei Golfissa pysty pujottamaan virtapiuhaa siististi, kun tuhkiksen vieressä ei ole niitä aukkoja.

No tuossa muutama foto aiheesta, kävin tallissa näpsimässä. :) Viimeisessä kuvassa näkyy se pyöreä kiinnityslätkä kun navi on poissa, saattaa herkempään silmään sattua mutta aika huomaamaton se autossa istujan näkökulmasta on. Tuon paksun johdon TMC-pulikoineen voisi luulla olevan pahempikin vikuri, mutta kuten näkyy niin aika hyvin se istuu konsolin reunaan kun ottaa huomioon että mitään kiinnikkeitä ei ole vaan se vain makaa siinä omalla painollaan. Toki sitä täytyy hiukan asetella jotta sen noin hyvin saa asettumaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

savolaiskollega

Itse olen todennut, että vasemman tuuletusritilän kohdalla naville on tosi hyvä paikka. Johdot on helppo vetäistä siitä päätylevyn takaa ja ronkkia sieltä virrat. Helppoa kuin heinänteko.... :D

makelja

tet: Kiitos kuvista. Valaisi ideaa paljon. Jatketaan tutkimuksia.
savolaiskollega: Miten menee sähköjen ronkkiminen sieltä kojelaudan vasemmasta päädystä, suoraan sulakerasialta? Mistä se kannattaisi ottaa? Röökisytkärin sulakkeelta? Kiinostaisi edelleen eniten se vasempaan laitaan sijoittaminen.

MVA

Tämä on OT, mutta kumminkin

eli näin:

downtime

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 05.04.11 - klo:18:31
Itse olen todennut, että vasemman tuuletusritilän kohdalla naville on tosi hyvä paikka. Johdot on helppo vetäistä siitä päätylevyn takaa ja ronkkia sieltä virrat. Helppoa kuin heinänteko.... :D

Näin on. Näin olen itsekin navin asentanut. Tosi helppo homma ja erittäin siististi saa navin asennettua. Johtoa näkyy n. 5 cm kun se nousee a-pilarin juuresta ja menee tuon matkan kojetaulun päällä navin pohjaan.

Mulla on vasemman kojetaulun päädyn sisällä tuollainen tupakansytytin adapteri, joka on kytketty + johto sulakkeeseen johon tulee virrat vasta kun käynnistyy tai on virrat päällä asennossa avain. - johdon vetäisee vain jonkin pultin alle josta saa maadoituksen. Yleismittarilla saa helposti ja nopsasti selvitettyä sopivan sulakkeen ja maadoituspisteen. Navin oma tupakansytytinjohto tulee sitten tuohon adapteriin ja siitä menee naville. Näkyy siis tuon 5cm matkan vain tuo kaapeli.
Navi on imukupilla tuulilasissa kiinni.

Obvious

Lainaus käyttäjältä: downtime - 06.04.11 - klo:09:29
Navi on imukupilla tuulilasissa kiinni.

Miten tuon imukupin saa pysymään myös ikkunassa kiinni? Minulla se pysyy siinä ehkä pari tuntia.

downtime

Lainaus käyttäjältä: Obvious - 06.04.11 - klo:10:58
Miten tuon imukupin saa pysymään myös ikkunassa kiinni? Minulla se pysyy siinä ehkä pari tuntia.

Puhdista ikkuna kunnolla ja kostuta sitä imukuppia vähän. Pysyy kun tauti :)

makelja

Tuo Downtimen viritys kuulostaa sopivalta. Pitää katsella yleismittarilla sulake joka menee pois kun virrat on pois. Kyllä se siitä.
Kiitos ideoista.

k

Tämmöisen naviviritelmän tein Ocuun.
TomTom Go 720 käy tuhkiksen aukkoon ja saa luukunkin kiinni.

Taky

Lainaus käyttäjältä: k - 15.06.11 - klo:13:25

Kaupunkiliikenteessä varmaan kovin käytännöllinen vilkuilla alas.... :'( vaikka muuten varmasti ihan tyylikäs asennus.

Guido

Lainaus käyttäjältä: k - 15.06.11 - klo:13:25
Tämmöisen naviviritelmän tein Ocuun.

Ehdottomasti ei näin, tuollainen sijoitus on hengenvaarallinen sillä navia katsottaessa joutuu irrottamaan katseen tiestä ja kun sitä navia tutkitaan yleensä erityisen tarkasti juuri vieraassa ympäristössä niin tuollainen sijoitus voi johtaa katastrofaalisiin vaaratilanteisiin. Toki jos navi on autossa vain näön vuoksi niin voihan sen sijoittaa vaikka jalkatilaan.

Tuulilasisijoitus näyttää rumalta, mutta on toistaiseksi näkemistäni vaihtoehdoista ylivoimaisesti paras käytettävyyden ja turvallisuuden suhteen. Ehkä kojelaudan päälle, jollakin sopivalla kiinnityssarjalla voisin navia harkita, sillä Golfissa tuulilasiin kiinnitetty TomTom jää hivenen liian kauas ja siihen joutuu kurottelemaan. Tosin eipä naviin pitäisi ajon aikana koskeakaan.

J.Salla

Se on kyllä totta että navi on ruma tuulilasissa, mutta ehdottomasti paras ja turvallisin.

Minulla on "tomppa" tuulilasissa vasemmassa alakulmassa josta sitä on ajonaikana helppo ja turvallinen katsoa.
Yleensä kun navia käytän, niin vieraalla paikkakunnalla olen. Jos silloin navi on sioitettu ns. hankalaan paikkaan, nii riskihän se on varsinkin kaupunkiliikenteessä.
Sharan 2.0 tdi -vm11

0251

Minulla on tomppa mukitelineessä todella huomaamaton asennus kun virratkin saa siitä ihan vierestä. Helppoa siitä on näyttöä vilkaista jos on tarvis. AJO OHJEET MIN,, KUUNTELEN. Lähinnä seuraavat käännökset ja etäisyydet katson näytöltä.Eikä se kyllä liikenneturvallisuutta heikennä. Ja asennus on siis 6j Ibessä

0251

Kun taas siihen tuulilasin alakulmaan peityy tompan taakse sopivassa kulmassa helposti vaikka rekka. Siinä onkin sitten turvallinen olo,kun risteysalueella huomaa että. OHO mistäs se tuo tulla tupsahti.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: 0251 - 03.07.11 - klo:18:13
Kun taas siihen tuulilasin alakulmaan peityy tompan taakse sopivassa kulmassa helposti vaikka rekka. Siinä onkin sitten turvallinen olo,kun risteysalueella huomaa että. OHO mistäs se tuo tulla tupsahti.

Oikealla sijoittelulla sen taakse ei peity kyllä yhtään mikään, ei ainakaan Ocussa. Usein näkee keskelle tuulilasia lätkäistyjä naveja, sen taakse sitten peittyykin jo vaikka mitä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy