DSG kusetuksen uhri.

Aloittaja Jgolf, 14.08.21 - klo:16:04

« edellinen - seuraava »

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 16.08.21 - klo:21:01
Eikävä tuottaa pettymys mutta toi öljyn lisääminen mekatroniikkaan ei oikeasti ole mikään yksinkertainen temppu, taitaa vaatia koko mekatroniikan irrottamisen vaihdelaatikosta.

Ja toisaalta jos öljyä olisi päässyt vuotamaan mekatroniikasta pois niin sillon koko laitos on jo sen verran tuhoutunut ettei öljyn lisäämisellä ongelmaa tekohengitetä edes minutiksi.

Ne mikrohalkeamat aiheuttavat mekatroniikkaan sisäistä öljyvuotoa, siiten jos paineakku pääsee repeämään irti niin se paiskaa kotelon kieroksi ja mekatroniikan öljyt tulee kerralla pihalle maahan asti ja tässä kohtaa auto ei enää liiku.

Vikakoodeja myyjä on toki voinut nollata tai sitten olla nollaamatta.

ikävä tuottaa pettymys, mutta mekatroniikan irrotus on autonkorjaajalle vaivan väärti, jos sitäkautta saa tienattua 4300e laitteesta, jolla ei ole mitään arvoa.
miksi väität, ettei öljyä lisäämällä tekohengitetä laitetta toimimaan. kyse on mikrohalkeamista, jolloin pitää paineen tarvittavan ajan, koeajon ajan. ongelmahan ei ole vielä levinnyt täysin naamalle.

Ramzez

Tuo 2000-6000e haarukka kuulostaa siltä, ettei autoon ole edelleenkään tehty vikadiagnoosia, vaan on vain kyselty eri korjaamoilta hinta-arviota epämääräisellä vikakuvauksella, jolloin ilman muuta antavat ison hintahaarukan, kun ei ole tiedossa onko siellä jokin yksittäinen komponentti rikki vai pitääkö varautua vaihtamaan koko laatikko.

Voihan sitä lähteä penäämään oikeuksiaan käräjäoikeudessa, mutta ainakin annetuilla tiedoilla turpaan tulee. Näitä oikeuskeissejä on tullut säännöllisen epäsäännöllisesti seurattua vuosien varrella ja 95% tapauksista ostajalle jää luu käteen. Lisäksi mojovat oikeuskulut maksettavaksi.


Jgolf

Lainaus käyttäjältä: JAK - 16.08.21 - klo:20:58
Viellä enemmän tulee maksuja ja paljon jos oikeasti lähdet oikeuteen tuota keissiä viemään. Voi tulla lisää maksamista mitä tahansa 10000-30000, välillä.

juu mutta kuten sanoin,
omatuntoni on puhdas.

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 16.08.21 - klo:21:26
Tuo 2000-6000e haarukka kuulostaa siltä, ettei autoon ole edelleenkään tehty vikadiagnoosia, vaan on vain kyselty eri korjaamoilta hinta-arviota epämääräisellä vikakuvauksella, jolloin ilman muuta antavat ison hintahaarukan, kun ei ole tiedossa onko siellä jokin yksittäinen komponentti rikki vai pitääkö varautua vaihtamaan koko laatikko.

Voihan sitä lähteä penäämään oikeuksiaan käräjäoikeudessa, mutta ainakin annetuilla tiedoilla turpaan tulee. Näitä oikeuskeissejä on tullut säännöllisen epäsäännöllisesti seurattua vuosien varrella ja 95% tapauksista ostajalle jää luu käteen. Lisäksi mojovat oikeuskulut maksettavaksi.

Kyllähän tuo lakimies oli sitä mieltä, että kyseessä on täysin selvä sopimusrikkomus. Hyviä todennäköisyyksiä ennusti.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 16.08.21 - klo:21:28Hyviä todennäköisyyksiä ennusti.

Lakimies voittaa näissä jutuissa aina, 100% todennäköisyydellä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ksuuk

#65
Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 16.08.21 - klo:21:28
Kyllähän tuo lakimies oli sitä mieltä, että kyseessä on täysin selvä sopimusrikkomus. Hyviä todennäköisyyksiä ennusti.

Jos vikamuisti on puhdas ja myyjä väittää, että auto oli kunnossa (ja saithan ajaa viikon verran ilman ongelmia) ja myyjän käyttämät huollot ei ole myös huomannut vikoja, niin ei tässä ei ole mitään sopimusrikkomusta kyseessä ja maksat vielä auton verran rahaa lakimiehelle joka ilomielellä ottaa Sun rahat vastaan.

Ramzez

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 16.08.21 - klo:21:27
juu mutta kuten sanoin,
omatuntoni on puhdas.

Ei tässä kukaan kai epäile, että sinä ostajana olisi ollut vilpillisenä liikenteessä. Mutta tuo ei valitettavasti oikeudessa paljon paina. On tässä kuitenkin kaikesta huolimatta se aito mahdollisuus, että auto nyt sattui hajoamaan ikävään aikaan, eikä myyjällä ole sen kanssa mitään tekemistä. Tätä siellä käräjilläkin pohditaan. Jos ei ole esittää mitään selkeitä todisteita siitä, että autossa täytyi lähes varmasti olla vikaa myyntihetkellä, kääntyy tapaus väistämättä vastaajan eduksi.

Näistä autoihin liittyvistä riita-asioista on tosi paljon oikeuskäytäntöä olemassa, suosittelen tutustumaan erityisesti niihin keisseihin, joissa ostaja on sattunut voittamaan. Käy aika äkkiä ilmi, että ostajalla on ollut erittäin vahvat todisteet myyjän vilpistä. Tällaisia olisivat esim. sellaiset puutteet autossa, jotka ovat vakavia ja niitä on hyvin yksiselitteisesti yritetty peitellä, kuten esim. mittariston vikavalojen peukalointi jne.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.08.21 - klo:21:31
Lakimies voittaa näissä jutuissa aina, 100% todennäköisyydellä.

Tämä on aina oikeusjutuissa se fakta ja sen takiahan mieluusti asianajaja lähteekin tuota ajamaan.

4300 euron autosta voi tulla todella kallis molemmille tai sitten erittäin kalliiksi ostajalle, jonka puolella todennäköisyydet eivät ole.

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 16.08.21 - klo:21:28
Kyllähän tuo lakimies oli sitä mieltä, että kyseessä on täysin selvä sopimusrikkomus. Hyviä todennäköisyyksiä ennusti.

;D ;D ;D. Varmaan yhtä hyvä ennustaja, kuin tuon auton tutkinut katsuri.

Tämä topic menee kyllä otsikosta lähtien top 5:n minkä lopputuloksen haluan ehdottomasti nähdä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 16.08.21 - klo:21:27
juu mutta kuten sanoin,
omatuntoni on puhdas.
Niin oli minullakin, ja vielä Kuluttajavalituslautakunnan minulle myönteinen päätös 10t, riidasta. Siitä huolimatta juristini sanoi 'Käräjillä ei ole kyse oikeudenmukaisuudesta, vaan miltä näyttää' oletko valmis hävitessäsi maksamaan 10-30t,. Olin valmis, koska _periaatteesta_ en halunnut maksaa ilman oikeuden päätöstä. Kolmen vuoden päästä päästiin saliin istumaan, tuomaria ei tuntunut kiinnostavan, vaan toivoi asian sovittavan. V-yhtiö kuittasi max.omavastuun, oma juristi tuli vastaan omassa palkkiossaa ja kaivoin vastapuolelle kuvetta pari tonnia.

Kannattatiko. En päässyt tuntipalkoille, mitä 3v aikahan riitaan käytin, mutta periaatteestahan käräjille mentiin ja pienoisena lohdutuksena, vasta puoli tod.näk. hävisi vielä enemmän   :D

!!! Unohda käräjät !!!

Usko mitä tässä ketjussa on ohjeistettu rempasta. Nuole haavasi, ja pää pystyssä eteenpäin, ei ole riitelystä aiheutuvan stressin arvoinen tapaus. Jos myyjä on valmis osallistumaan talkoisiin eurollakaan, niin ota kiitollisena vastaan.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

765turbo

Laitappa tänne kyselyy huomenna, jos et jo kysynyt.
www.autopajatuusula.fi

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 16.08.21 - klo:21:26
ikävä tuottaa pettymys, mutta mekatroniikan irrotus on autonkorjaajalle vaivan väärti, jos sitäkautta saa tienattua 4300e laitteesta, jolla ei ole mitään arvoa.

Jos on sen verran viitseliäisyyttä, taitoa ja työkaluja että irrottaa mekatroniikan vaihteistosta ja avaa sen öljyn lisäämistä varten niin sitten sen jo samalla vaivalla korjaa itse ehjäksi, lähettää osaavalle pajalle korjattavaksi tai hankkii kunnostetun tilalle.

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 16.08.21 - klo:21:26
miksi väität, ettei öljyä lisäämällä tekohengitetä laitetta toimimaan.

Tekohengitys ei onnistu öljyä lisäämällä koska öljy ei vuoda ulos mekatroniikasta tuon vian seurauksena vielä tuossa tilassa missä autosi on. Jos vuotaisi niin auto ei liikkuisi. Jos öljyä ei vuoda ulos niin miksi sitä edes yrittäisi lisätä? Jos oikein yrität niin saattaa sinne jotain millilitroja öljyä mennä mutta auttaako se jotain? Vastaus: Ei auta.

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 16.08.21 - klo:21:26
kyse on mikrohalkeamista, jolloin pitää paineen tarvittavan ajan, koeajon ajan. ongelmahan ei ole vielä levinnyt täysin naamalle.

Auton ollessa parkissa, ehjässä mekatroniikassa paine säilyy jotain vähän vajaa minutin (alle 60 sekuntia) ja sähköpumppu pumppaa paineen takaisin muutamassa sekunnissa. Hydraulipaineella sitten liikutetaan vaihteensiirtäjiä ja käytetään kytkimiä ja silloin toki pumppu pumppaa enemmän kuin muutaman sekunnin.

Mikrohalkeaman seurauksena tuo paineenpitoaika pienenee ja pumppausaika suurenee, jossain kohtaa ne kohtaavat eli pumppu ei kerkeä nostamaan painetta sitä mukaa kun paine karkaa sieltä mikrohalkeamasta, tällöin ohjainlaite huomaa ongelman ja muistiin ilmestyy vikakoodi.

Olet varmaan tehnyt koeajon joka on kestänyt helposti enemmän kuin muutamia sekunteja? Esim. 15min ajon aikana paine laskee ja sitä pumpataan lisää kymmeniä kertoja. Ei ole olemassa mitään ihmeellistä kikkakolmosta jolla mikrohalkeama saadaan pysymään kurissa juuri tuollainen automyyntiin liittyvä koeajo.

Sitä en tiedä sytyttääkö vikakoodi merkkivalon tai jakoavaimen kuvan mittaristoon välittömästi vian ilmentyessä vai voiko autolla ajaa esim. 40km ennen merkkivalon syttymistä. Osa moottorin vikakoodeista ainakin on sen luonteisia että vikakoodi voi tulla välittömästi vikamuistiin jos tulee joku minimaalinen raja-arvon ylitys mutta merkkivalo syttyy vasta myöhemmin kun jos se minimaalinen raja-arvon ylitys jatkuu vaikka tuon 40km ajan.




Kaikesta ärstytyksestä ja ketutuksesta huolimatta kannattaa vetää syvään henkeä ja pitää huolta verenpaineista.

Tähänkin aiheeseen on jo moni viisas kommentoinut ja neuvonut kohteliaasti miten asiassa kannattaa edetä, suosittelen lukemaan vinkkejä ajatuksella ja etenemään neuvojen mukaan.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 16.08.21 - klo:23:11
Jos on sen verran viitseliäisyyttä, taitoa ja työkaluja että irrottaa mekatroniikan vaihteistosta ja avaa sen öljyn lisäämistä varten niin sitten sen jo samalla vaivalla korjaa itse ehjäksi, lähettää osaavalle pajalle korjattavaksi tai hankkii kunnostetun tilalle.

Tekohengitys ei onnistu öljyä lisäämällä koska öljy ei vuoda ulos mekatroniikasta tuon vian seurauksena vielä tuossa tilassa missä autosi on. Jos vuotaisi niin auto ei liikkuisi. Jos öljyä ei vuoda ulos niin miksi sitä edes yrittäisi lisätä? Jos oikein yrität niin saattaa sinne jotain millilitroja öljyä mennä mutta auttaako se jotain? Vastaus: Ei auta.

Auton ollessa parkissa, ehjässä mekatroniikassa paine säilyy jotain vähän vajaa minutin (alle 60 sekuntia) ja sähköpumppu pumppaa paineen takaisin muutamassa sekunnissa. Hydraulipaineella sitten liikutetaan vaihteensiirtäjiä ja käytetään kytkimiä ja silloin toki pumppu pumppaa enemmän kuin muutaman sekunnin.

Mikrohalkeaman seurauksena tuo paineenpitoaika pienenee ja pumppausaika suurenee, jossain kohtaa ne kohtaavat eli pumppu ei kerkeä nostamaan painetta sitä mukaa kun paine karkaa sieltä mikrohalkeamasta, tällöin ohjainlaite huomaa ongelman ja muistiin ilmestyy vikakoodi.

Olet varmaan tehnyt koeajon joka on kestänyt helposti enemmän kuin muutamia sekunteja? Esim. 15min ajon aikana paine laskee ja sitä pumpataan lisää kymmeniä kertoja. Ei ole olemassa mitään ihmeellistä kikkakolmosta jolla mikrohalkeama saadaan pysymään kurissa juuri tuollainen automyyntiin liittyvä koeajo.

Sitä en tiedä sytyttääkö vikakoodi merkkivalon tai jakoavaimen kuvan mittaristoon välittömästi vian ilmentyessä vai voiko autolla ajaa esim. 40km ennen merkkivalon syttymistä. Osa moottorin vikakoodeista ainakin on sen luonteisia että vikakoodi voi tulla välittömästi vikamuistiin jos tulee joku minimaalinen raja-arvon ylitys mutta merkkivalo syttyy vasta myöhemmin kun jos se minimaalinen raja-arvon ylitys jatkuu vaikka tuon 40km ajan.




Kaikesta ärstytyksestä ja ketutuksesta huolimatta kannattaa vetää syvään henkeä ja pitää huolta verenpaineista.

Tähänkin aiheeseen on jo moni viisas kommentoinut ja neuvonut kohteliaasti miten asiassa kannattaa edetä, suosittelen lukemaan vinkkejä ajatuksella ja etenemään neuvojen mukaan.

Niin,
ehkä sitten oli kyse tuosta minkä itse ilmaisit.
40km ajaa...ja vasta sitten merkkivalo syttyy.

Se mikä tässä on vähän kummallista, on se, etten saa puolustusta,
johtuu siitä, että yritän järjellä perustella olevani oikeassa.

Mutta jos se jätetään sivuun ja katotaan hieman kauempaa mitä on tapahtunut,
niin kyllä se myyjä myi mulle ajokelvottoman auton. Jokainenhan voi väitellä tätä suuntaan ja toiseen mutta tässä kävi nyt niin.

Että on se erikoista, että myyjä saa niin paljon puolustusta, ja minä niin vähän.
Tunnen olevani oikeassa. On tapahtunut kaupankäynnillinen vääryys, joka voidaan oikaista vain perumalla kauppa.
Minäkin peruisin kaupan vastaavassa tilanteessa myyjänä. Mun mielestä se olisi täysin itsestäänselvää. Ehkä ottaisin jotain korvauksia kaikesta häslingistä, mutta muuten peruisin ihan ilman muuta kaupan. Ja moniko teistä oikeasti väittää että myyjä myi huokean auton sinisin silmin "tässä ei ole mitään vikaa". Tyyppi on autokorjaamo yrittäjä :D Seuraavana päivänä syttyy vikavalo ja kas, korjauskustannukste 2-6 tonnia. Nyt ihan oikeasti...


Jgolf

#72
Tossa aiemmin pastetetussa jutussa on täysin sama tilanne:
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2016090522265393

"Yksityinen autonmyyjä oli myynyt 14 vuotta vanhan 118 000 ajetun Subarun yksityiselle ostajalle 8 500 eurolla. Kaupanteon jälkeen ilmeni, että autossa oli paha laakerivika, jonka takia autolla ei voisi ajaa lainkaan ilman että moottori tuhoutuisi. Ostaja oli yhdessä myyjän kanssa koeajanut auton, mutta vikaa ei silloin oltu huomattu.
Subarun kauppa purettiin, koska moottori osoittautui ajokelvottomaksi. (Kuvan auto liity tapaukseen).Subarun kauppa purettiin, koska moottori osoittautui ajokelvottomaksi. (Kuvan auto liity tapaukseen).
Subarun kauppa purettiin, koska moottori osoittautui ajokelvottomaksi. (Kuvan auto liity tapaukseen).

Oikeus katsoi, että auto oli kaupanteon hetkellä olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostajalla oli oikeus auton ajokilometrimäärän, hinnan ja laadun perusteella. Oikeus määräsi kaupan purettavaksi ja myyjän oli palautettava kauppahinta.

Tässä tapauksessa kyse oli riita-asiasta, ei rikoksesta, joten myyjä ei saanut tuomiota.

Suurin syy siihen, että yksityisiltä autonsa ostaneet eivät nosta enemmän oikeusjuttuja on se tieto, että hävinnyt osapuoli joutuu korvaamaan vastapuolen oikeudenkäyntikulut. Jos on pienikin riski hävitä, niin oikeuteen ei lähdetä."

Juuri näin.
Toi laki yksityisten kaupasta on äärettömän vanhan aikainen, ja kuten tästäkin keskustelusta näkee, nostaa paljon tunteita.
Mä olen ihan oikeasti kärsinyt aika ison rahallisen vääryyden, että luulis että porukka puhaltais siihen hiileen, että kaupan saisi purettua, ja keskustelisi siitä rakentavasti.
Toi on ihan helvetinmoinen ongelma lakipykälissä.

Totta on, että oli tyhmää ylipäätään ostaa yksityiseltä auto, jonka hinta on yli 1000euroa.
Mutta myös totta on, että on kyllä aika kummallista että myyjää puolustellaan, ja asenne on se, että minä olen paha, minä olen tehnyt vääryyttä.

Se ihminen joka myi tuon auton minulle, varasti minulta suorasti 4300 euroa, vain koska se on mahdollista, vain koska niin harva ihminen nostaa lakijutun, häviämisen pelossa.
Mun mielestä kyseessä on täysin puhdas varkaus, ykskään rehellinen ihminen ei voi väittää etteikö tässä olisi siitä kyse.

Mun mielestä, ne jotka haluaa ruveta esittelee mielipiteitään asian tästä ei-teknisestä puolesta, voisivat alkaa kaivaa jotain hyödyllistä informaatiota katsoen asiaa niinpäin, että minulta teknisestii käytännössä varastettiin 4300 euroa taidokkaalla kusetuksella, ja älkää pelätkö myyjän syyttömyyttä, nimenomaan toi oikeudenkäynnin riskialttius häviäjää kohtaan pitää kyllä huolen myyjän suojasta.

Voisko olla aika, että joskus sitä ostajaa suojeltaisiin tai tuettaisiin?
Se myyjä on tasan tarkkaan tiennyt mitä se tekee.
En mä tiedä, tuntuu kyllä tosi kummalliselta asenne tätä kohtaan.

heiluhannat

Ei tuo linkattu juttu nyt ihan sama ole. Tai ei oikeastaan ollenkaan. Ensinnäkin sillä Subarulla oli ajettu vajaat puolet tämän Golfin kilometreistä, joten auton oletettiin olevan huomattavasti paremmassa kunnossa ja ennen kaikkea tuossa oli se ero, että myyjä myönsi pimittäneensä tietoa autossa myyntihetkellä olleesta viasta. Myönsi siis huijanneensa ja tämä myyjähän on syytön, kunnes toisin todistetaan.

Ei kai tässä ole myyjää puolusteltu, vaan tuotu esiin varsin validia pointtia, että asian todistaminen on melko hankalaa.

-karppa-

#74
Tässä puolustusta jaksuhali!

Minä ja moni muu on yrittänyt neuvoa sinua asiallisesti sekä kertonut faktat joita et halua uskoa. Väännetään vielä kerran rautalangasta tämä on vain sinun kertomus myyjää vastaan eikä myyjä ole voinut kertoa omaa näkemystä joten sinun kertomuksen perusteella on hankala kallistua vain sinun puolelle. Autokaupoissa MYÖS ostajalla on velvollisuus tehdä tarpeeksi pitkä koeajo sekä tutkia auto mahdollisimman huolellisesti. Kerrot sinulla olleen viisitoista autoa, niin oletan että jotenkin olet autoihin perehtynyt. Tässä vain paistaa se, että olet bongannut edullisen sekä paljon ajetun auton ongelmallisella tekniikalla, mutta autokuume on vienyt järjen. Sitten se NEWSFLASH yksityisten välisissä kaupoissa ei ole mitään palautusoikeutta!!! Niihin pätee ns. perävalotakuu. Kauppalaki toki on voimassa myös yksityisten välisissä kaupoissa, mutta kun kyse on 10 vuotta vanhasta autosta, niin näyttövelvollisuus on ostajalla.

Ja minä en peruisi kauppaa kovin helpolla, kun auto on pihasta lähtenyt. Sen verran monta kertaa on tullut kuultua ja nähtyä miten uusi omistaja saattaa käyttää autoa...

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/kaytetyn-tavaran-virhe/

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870355

https://www.op-media.fi/liikenne/ostitko-kaytetyn-auton-peravalotakuulla-myos-yksityinen-myyja-on-vastuussa-vioista/

https://www.minilex.fi/a/kaupan-purku-yksityisten-v%C3%A4lisess%C3%A4-autokaupassa

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/27/yksityisellakin-myyjalla-iso-vastuu-kaytetyn-auton-vioista

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 17.08.21 - klo:02:03
Se mikä tässä on vähän kummallista, on se, etten saa puolustusta,
johtuu siitä, että yritän järjellä perustella olevani oikeassa.

Mutta jos se jätetään sivuun ja katotaan hieman kauempaa mitä on tapahtunut,
niin kyllä se myyjä myi mulle ajokelvottoman auton. Jokainenhan voi väitellä tätä suuntaan ja toiseen mutta tässä kävi nyt niin.

Että on se erikoista, että myyjä saa niin paljon puolustusta, ja minä niin vähän.
Tunnen olevani oikeassa. On tapahtunut kaupankäynnillinen vääryys, joka voidaan oikaista vain perumalla kauppa.
Minäkin peruisin kaupan vastaavassa tilanteessa myyjänä. Mun mielestä se olisi täysin itsestäänselvää. Ehkä ottaisin jotain korvauksia kaikesta häslingistä, mutta muuten peruisin ihan ilman muuta kaupan. Ja moniko teistä oikeasti väittää että myyjä myi huokean auton sinisin silmin "tässä ei ole mitään vikaa". Tyyppi on autokorjaamo yrittäjä :D Seuraavana päivänä syttyy vikavalo ja kas, korjauskustannukste 2-6 tonnia. Nyt ihan oikeasti...

Tämä on vikana tämän päivän ihmisissä ja mihin kuluttajat on opetettu, että kaikissa tavaroissa pitäisi olla elinikäinen takuu sekä vielä palautusoikeus  >:( >:( >:(!

Kuten aikaisemmin totesin, niin myös ostajalla on velvollisuuksia! Niitä on yritetty vääntää rautalangasta.

Kauppalaki on vanha ja hyvä sellainen. Linkki löytyy tuosta ylhäältä.

On myös erittäin hyvä asia, että nuo oikeusjutut ei ole ilmaisia. Näin jo nyt tiukilla olevat käräjäoikeudet eivät täyty jonninjoutavista oikeudenkäynneistä!

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 17.08.21 - klo:02:05
Juuri näin.
Toi laki yksityisten kaupasta on äärettömän vanhan aikainen, ja kuten tästäkin keskustelusta näkee, nostaa paljon tunteita.
Mä olen ihan oikeasti kärsinyt aika ison rahallisen vääryyden, että luulis että porukka puhaltais siihen hiileen, että kaupan saisi purettua, ja keskustelisi siitä rakentavasti.
Toi on ihan helvetinmoinen ongelma lakipykälissä.

Totta on, että oli tyhmää ylipäätään ostaa yksityiseltä auto, jonka hinta on yli 1000euroa.
Mutta myös totta on, että on kyllä aika kummallista että myyjää puolustellaan, ja asenne on se, että minä olen paha, minä olen tehnyt vääryyttä.

Se ihminen joka myi tuon auton minulle, varasti minulta suorasti 4300 euroa, vain koska se on mahdollista, vain koska niin harva ihminen nostaa lakijutun, häviämisen pelossa.
Mun mielestä kyseessä on täysin puhdas varkaus, ykskään rehellinen ihminen ei voi väittää etteikö tässä olisi siitä kyse.

Mun mielestä, ne jotka haluaa ruveta esittelee mielipiteitään asian tästä ei-teknisestä puolesta, voisivat alkaa kaivaa jotain hyödyllistä informaatiota katsoen asiaa niinpäin, että minulta teknisestii käytännössä varastettiin 4300 euroa taidokkaalla kusetuksella, ja älkää pelätkö myyjän syyttömyyttä, nimenomaan toi oikeudenkäynnin riskialttius häviäjää kohtaan pitää kyllä huolen myyjän suojasta.

Voisko olla aika, että joskus sitä ostajaa suojeltaisiin tai tuettaisiin?
Se myyjä on tasan tarkkaan tiennyt mitä se tekee.
En mä tiedä, tuntuu kyllä tosi kummalliselta asenne tätä kohtaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

akk

Minusta järkevin olisi kustannusten minimointi, eli dsg-laatikko kuntoon, ja kovaa ajoa  :D Jos myyjä on vielä luvannut tulla kustannuksissa vastaan, ja auto on selvästi ollut keskimääräistä halvempi hankintahinnaltaan, niin ei kai tuo mikään ”brainer” ole  ::)  Lakimiehiä tähän ei kannata sotkea, saat vaan lisää kustannuksia, ja juttu venyy.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: akk - 17.08.21 - klo:07:13
Minusta järkevin olisi kustannusten minimointi, eli dsg-laatikko kuntoon, ja kovaa ajoa  :D Jos myyjä on vielä luvannut tulla kustannuksissa vastaan, ja auto on selvästi ollut keskimääräistä halvempi hankintahinnaltaan, niin ei kai tuo mikään ”brainer” ole  ::)  Lakimiehiä tähän ei kannata sotkea, saat vaan lisää kustannuksia, ja juttu venyy.

Kyllä tämä olisi järkevin toimenpide, mutta rivien välistä voi lukea, että maksimi luotto on otettu tuohon autoon ja nyt ei enää ole varaa tuota vaihdelaatikkoa korjata. Jo pelkästään kaupan perumisesta on tulossa yli tuhat euroa takkiin luottokustannuksista.

Ikävä tilanne ja varoittava esimerkki.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

passo_s

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 17.08.21 - klo:02:05
Tossa aiemmin pastetetussa jutussa on täysin sama tilanne:
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2016090522265393

...
Mun mielestä, ne jotka haluaa ruveta esittelee mielipiteitään asian tästä ei-teknisestä puolesta, voisivat alkaa kaivaa jotain hyödyllistä informaatiota katsoen asiaa niinpäin, että minulta teknisestii käytännössä varastettiin 4300 euroa taidokkaalla kusetuksella, ja älkää pelätkö myyjän syyttömyyttä, nimenomaan toi oikeudenkäynnin riskialttius häviäjää kohtaan pitää kyllä huolen myyjän suojasta.

Voisko olla aika, että joskus sitä ostajaa suojeltaisiin tai tuettaisiin?
Se myyjä on tasan tarkkaan tiennyt mitä se tekee.
En mä tiedä, tuntuu kyllä tosi kummalliselta asenne tätä kohtaan.

Kun näin koet, raastupaan vaan. Pointti tässä useammalla on se että tee siitä ensin laskelma mitä se maksaa jos häviät juttusi.

V60

#78
Aikanaan ostin auton autoliikkeestä ja jätin vaihtoauton sinne. 2 viikon päästä automyyjä soitti, että asiakas oli lähtenyt exällä koeajolle ja laatikko oli hajonnut. No tivasi että tiesinkö laatikon olevan hajoamispisteessä. No ei mulla ollut mitään tietoa mahdollisesta laatikko-ongelmasta ja totesin myyjälle, että itsekin ajoit autoa ja totesit kaiken okevan kunnossa. Kyse oli manuaalivainteisen auton laakeriviasta. Myöhemmin tutkin asiaa ja oli kysymys tyyppiviasta. Eli tässä tapauksessa osapuolesta riippuen hyvää ja huonoa tsägää.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

BasicDude

En tiedä onko mulla mennyt jotain ohi mutta;

Miksi et vie autoa johonkin dsg laatikoita korjaavaan vaihteistokorjaamoon? Pyydät tekemään kunnon diagnoosin ja siitä kustannus. Tämän jälkeen yhteys myyjään ja sovittelemaan että voisiko tulla kustannuksissa vastaan?

Jos minulle ensimmäisenä soittaisi lakimies kaupan jälkeen niin sanoisin "pidä tunkkis".

Jos ongelma on se että velkavipu on venytetty äärimmileen eikä ole rahaa toimittaa autoa kunnolliseen vaihteistokorjaamoon nii silloin vika on vain ja ainoastaan ostajassa. Et voi olettaa että myyjä maksaisi kaiken 256tkm ajetun auton korjauksest. Ottaa opiksi ja miettii seuraavalla kerralla kaksi kertaa kun ostokuume iskee.


John_Galt

Lainaus käyttäjältä: BasicDude - 17.08.21 - klo:08:26
En tiedä onko mulla mennyt jotain ohi mutta;

Miksi et vie autoa johonkin dsg laatikoita korjaavaan vaihteistokorjaamoon? Pyydät tekemään kunnon diagnoosin ja siitä kustannus. Tämän jälkeen yhteys myyjään ja sovittelemaan että voisiko tulla kustannuksissa vastaan?

Jos minulle ensimmäisenä soittaisi lakimies kaupan jälkeen niin sanoisin "pidä tunkkis".

Kerran olen itse myynyt auton yksityisesti. Silloin puolivuotta mietin koska ostaja soittaa ja valittaa että tullut joku vika. Olisin varmasti sopinut asian, jos asiallinen ehdotus tullut (olettaen että jotain vikaa olisi autoon tullut) hiukkasloukun ja laakereita korjautin isolla rahalla autosta ja radionkin jouduin korjaamaan. Piti olla hyvässä kunnossa kun myin toki ja uskon että autolla oli/on huolettomia kilometrejä edessään.

Kerran käytettyä astianpesukonetta myydessä tuli valitusta ostajalta likaisuudesta jälkeenpäin. Silloinkin tarjouduin perumaan kaupat tai palauttamaan osat rahasta.

Yritän vaan sanoa, että kannattaa tosiaan aluksi yrittää ihan hyvällä. Asianajajalla uhkaaminen tiputtaisi minullakin sopimishalut nollaan.

ksuuk

#81
Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 17.08.21 - klo:02:05

Se ihminen joka myi tuon auton minulle, varasti minulta suorasti 4300 euroa, vain koska se on mahdollista, vain koska niin harva ihminen nostaa lakijutun, häviämisen pelossa.
Mun mielestä kyseessä on täysin puhdas varkaus, ykskään rehellinen ihminen ei voi väittää etteikö tässä olisi siitä kyse.



Tämähän on ihan trollailua jo, koska Sä et lue tai et halua ymmärtää mitä Sinulle kirjoitetaan.

Joten toistan - ennen kun laatikkoa ei ole tutkittu, on kaikki jossittelua vaan ja jos vikamuisti on puhdas ja myyjä väittää/todistaa, että auto oli kunnossa (ja saithan ajaa viikon verran ilman ongelmia) ja myyjän käyttämät huollot ei ole myös huomannut vikoja, niin ei tässä ei ole mitään sopimusrikkomusta kyseessä ja myyjä ei ole Sinua kusettanut.

Ramzez

Veitpä asian käräjille tai et, olet joka tapauksessa siinä tilanteessa, että auto ja sen vika on diagnosoitava jollakin korjaamolla ensiksi, jotta sinulla on edes mitään näyttöä mitä tuoda esille siellä oikeussalissa. Ilmeisesti nyt on vaan puhelimitse ja/tai sähköpostilla kyselty eri korjaamoilta hinta-arvioita laatikon remontille ilman että millään näistä korjaamoista on ollut mitään todellista mahdollisuutta tutustua laatikon nykytilaan.

Valitettavasti kuulostaa siltä (kuten muutamat ovat täällä kiinnittäneet huomiota), että rahat ovat nyt tiukassa ja kaikki ylimääräinen kustannus on liikaa. Harmillista on myös se, että alle 5t, autoon olet joutunut ottamaan rahoitusta ja vieläpä osa rahoituslaitoksista kieltäytyivät luotottamasta sinua. Ymmärrettävästi silloin ei tee mieli maksaa mistään ylimääräisestä, puhumattakaan potentiaalisesta useiden tuhansien eurojen laatikkoremontista. Kuten edellisessä kappaleessa totesin, ei käräjille lähteminenkään ole ilmaista ja sitä ennen sinun pitää maksaa monta asiaa autoon liittyen, jotta sinulla on edes teoriassa faktapohjaista aineistoa tapauksesi tueksi. Näitä kustannuksia ei kukaan tässä vaiheessa korvaa, vaan ne on maksettava omasta pussista ja jos tuuri kävisi, näitä kustannuksia voisi sitten vaatia myyjän korvattavaksi. Joka tapauksessa ennen kuin lainvoimaista päätöstä on saatu, joudut siihen asti maksamaan selvittelykustannuksia itse.

Ihan oma lukunsa on oikeustaistelun järkevyys ja siitä on täällä nyt niin paljon puhuttu, ettei tähän kannata enempää mennä, mutta jos tosiaan taloudellinen tilanteesi on tiukka, voi lopputulema olla se, että kohta käsissäsi on 20t, arvoinen Golf, juuri sen arvoinen kuin haaveilemasi Bemari olisi ollut. Riitelyyn käräjillä on järkeä vain siinä tapauksessa, että sinulla on kiistattomat todisteet myyjän vilpillisyydestä. Siihen eivät fiilikset ostopäivänä tms. riitä, vaan se vaatii riippumattomien ammattilaisten tekemiä tutkimuksia ja selviä viittauksia siihen, että myyjä on viasta ollut tietoinen ja on halunnut ne myyntihetkellä peittää.

Koet varmasti, että täällä ollaan sinua vastaan, mutta mitä täällä ihan oikeasti yritetään tehdä, olla oikeasti avuksi. En näkisi mitään mieltä siitä, että täällä vaan kompattaisiin sinun näkemystäsi käräjille menosta, saisit siellä turpaan ja sitten sulla on kohtapuoliin Suomen kallein Golf. Pääsisit näppärästi ojasta allikkoon. Tilanne voisi olla täysin eri, jos sinulla olisi esittää selviä faktoja siitä, että autossa on toden totta ollut vikaa, jonka myyjä on tiennyt ja jonka hän on pimittänyt. Nyt meillä on vain teorioita mikrohalkeamista, joita ei ole edes korjaamolla todennettu.

Popo

Jahas, 10-vuotias 1.2 TSI DSG ja ajettu 256 tkm...

Tästä tulikin mieleen, kun takuuaikana käytin TSIn ketjun tarkistuksessa Veholla. Mulle "luvattiin" että kyllä 200 tkm jälkeen tekniikan puolella on odotettavissa  isompaa remppaa näissä vähällä huollolla pärjäävissä nykyautoissa. Suomi alkaa olla täynnä näitä muutaman tonnin autoja, joita ei saa pidettyä ajokunnossa ilman muutamien tuhansien eurojen remppoja...  ???

Moni tällä palstalla on ollut sitä mieltä, että koko tuon ajan dsg on kusetus. Auton myyjän ei tarvitse erityisesti huijata, että jotain ongelmaa ilmenisi noilla kilometreillä, mutta ymmärrän harmituksen, kun ajoitus on tämä. Tällainen auto juuri vaatisi "myyjäliikkeen vastuuta", mutta yksityisten kauppaanhan nämä päätyvät...

Mielestäni apua ja neuvoja on palstalla kyllä koitettu antaa. Pelkkä sympatia myyjän haukkumiseen ei olisi auttanut tämänkään vertaa. Tuskin myyjä on luvannut sinulle uutta vastaavaa autoa 4300 ,:n hinnalla, joten ei sitä oikeusteitsekään voi vaatia.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

ukormi

Lisään vielä yhden omakohtaisen kokemuksen. Lähdettiin katsomaan 620km päässä ollutta Smart Roadsteria, se joka tuossa allekirjoitukjsessanikin on. Auto vaikutti siistiltä ja jopa hieman epäilyttävän hyvin huolletulta viimeisen vuodan ajalta. Koneesta kuului pieni vitskutus jonka epäiltiin tulevan joko ohjaustehostimen tai laturin hihnalta. Hinnasta tingin kolmisen sataa mutta en tuon vitskutuksen takia. Autosta tehtiin kaupat ja ajelin sen kotiin. Kotona tutkin sitten äänen lähdettä, vaihdoin kummankin hihnan mutta ääni ei hävinnytkään. Parin sadan kilometrin sisään vitskutus alkoi pahenemaan, aloin epäilenmaan että ääni tulee jakoketjulta. Otin yhteyttä myyjään ja alussa hän ei ollut ollenkaan suostuvainen mihinkään kompensaatioon. Sovimme kuitenkin että hieman selvittelen asiaa ja otan uudelleen yhteyttä. Kävin Fixushuollossa jossa sovittiin tarkistusaika ja ketju tarkistettiin purkamatta konetta. Sain sieltä sitten kustannusarvion korjauksesta joka olisi ollut n. 1500 euroa. Otin yhteyttä myös autoa aiemmin huoltaneeseen korjaamoon. Autoon oli vaihdettu öljyt pariin kertaan n. 1500km välein, viimeksi juuri ennen myyntiä. Korjaaja ei kertonut miksi öljyt oli vaihdettu noin tiheään ja hieman jäi epäilys että ongelma oli ollut tiedossa mutta ei sitä olisi voinut mitenkään todistaa. Otin uudelleen yhteyttä myyjään ja neuvottelujen jälkeen sovimme 500 euron kompensaatiosta. Kävin ostamassa jakoketjusarjan sekä muut tarvittavat osat ja vaihdoin ketjusarjan. Ketju oli hieman venynyt mutta itse ääni tuli kuluneesta laahaimesta.

Näin neuvottelemalla saatiin kuitenkin molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu aikaiseksi.

Suosittelen kyllä monen muunkin foorumilaisen kannanoton mukaan tarkistuttamaan laatikon ongelman. Maksaa varmaan jonkun satasen mutta muuten ei kyllä pääse puusta pitkään.
Kun se ongelman laajuus ja kustannuset ovat selvillä, voit sitten neuvotella jotakin kompensaatiota korjauskuluista. Ja voihan sitten olla että löydät hyvän käytetyn laatikon jostakin purkaamosta tai muusta purkuautosta ja selviät suhteellisen pienin kustannuksin.

Ymmärrän kyllä harmistuksesi ja tunteen ettei asiassa olla sinun puolellasi, faktat vain ovat ne mitkä ovat. Hengessä ollaan kyllä mukana.
Toivon lämpimästi että autosi 1.2 TSI koneessa on ketju vaihdettu suhteellisen vähän aikaa sitten ettei nyt sekin vaan kohta eskaloidu.

Smartilla oli muuten tuolloin ajettu 82tkm.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Beetle

Lainaus käyttäjältä: BasicDude - 17.08.21 - klo:08:26
En tiedä onko mulla mennyt jotain ohi mutta;

Miksi et vie autoa johonkin dsg laatikoita korjaavaan vaihteistokorjaamoon? Pyydät tekemään kunnon diagnoosin ja siitä kustannus. Tämän jälkeen yhteys myyjään ja sovittelemaan että voisiko tulla kustannuksissa vastaan?

Jos minulle ensimmäisenä soittaisi lakimies kaupan jälkeen niin sanoisin "pidä tunkkis".

Jos ongelma on se että velkavipu on venytetty äärimmileen eikä ole rahaa toimittaa autoa kunnolliseen vaihteistokorjaamoon nii silloin vika on vain ja ainoastaan ostajassa. Et voi olettaa että myyjä maksaisi kaiken 256tkm ajetun auton korjauksest. Ottaa opiksi ja miettii seuraavalla kerralla kaksi kertaa kun ostokuume iskee.

Autokuume on vaarallinen... Olisi kannattanut ostaa 3000,:n Corolla ja touhutonni siihen vielä kaiken varalle.

jhm

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 17.08.21 - klo:12:57
Autokuume on vaarallinen... Olisi kannattanut ostaa 3000,:n Corolla ja touhutonni siihen vielä kaiken varalle.
Juu. Juuri etsinyt 1.6 vvt-i  bensa vaihtomoottoria 141 tkm ajettuun corollaan. Kampiakselin päittäisvälystä muutama milli mutta huonosti löytyy niin laakeroidaan uudelleen.. no onneksi appiukon jäämistön kulkine rouvalle. Kaikki nämä on ihmisen tekemiä.
Sori ot.
VW Transporter T5  84kw 2014

Beetle

Lainaus käyttäjältä: jhm - 17.08.21 - klo:13:41
Juu. Juuri etsinyt 1.6 vvt-i  bensa vaihtomoottoria 141 tkm ajettuun corollaan. Kampiakselin päittäisvälystä muutama milli mutta huonosti löytyy niin laakeroidaan uudelleen.. no onneksi appiukon jäämistön kulkine rouvalle.
Kaikki nämä on ihmisen tekemiä.
Sori ot.

Joo, vikoja löytyy kaikista autoista. Käyttöolosuhteet vaikuttavat usein niiden määrään.
Vähän olisi kiinnostanut mikä kuvailemasi vian on voinut Corollaan aiheuttaa, mutta annetaan nyt ot. olla.


Ripa76

#88
Lainaus käyttäjältä: jhm - 17.08.21 - klo:13:41
Juu. Juuri etsinyt 1.6 vvt-i  bensa vaihtomoottoria 141 tkm ajettuun corollaan. Kampiakselin päittäisvälystä muutama milli mutta huonosti löytyy niin laakeroidaan uudelleen.. no onneksi appiukon jäämistön kulkine rouvalle. Kaikki nämä on ihmisen tekemiä.
Sori ot.
Mun mielestä kestävyys riippuu ylläpidosta, yksilöstä ja siitäkin, että onko ajo leppoisaa vai urheilullista. Miksikään urheilulliseksi Corollaa ei voi sanoa. Musta kuitenkin luotettavampi entä Golf. Tosin 10vuotta vanhan Corollan ja Golfin välillä valintani osuisi kyllä Golfiin, mutta en uskaltaisi ostaa DSG-vaihteistolla olevaa jos aski on huoltamaton ja sillä on ajettu enemmän kuin entä 100tkm. Myös jakopäänketjun ja vesipumpun kunnostakin kannattaa olla kiinnostunut.

Palatakseen aiheeseen.. aloittajan varmaan kannattaa selvittää, että mitä korjaus maksaa ja ottaa rinnalle verrokiksi tehdaskunnostetut ja purkamojen laatikot. Autojerryllähän varmaan saisi hinnat kätevästi selville korjauksista ja vaihdoista.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Ripa76 - 17.08.21 - klo:14:08

Palatakseen aiheeseen.. aloittajan varmaan kannattaa selvittää, että mitä korjaus maksaa ja ottaa rinnalle verrokiksi tehdaskunnostetut ja purkamojen laatikot.


Purkamosta en kyllä menisi DSG laatikkoa etsimään, yleensä hajonneen DSG laatikkoon takia autot/laatikoot ovat sinne päätyneet.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy