Error: AdBlue. No Engine start possible in 1000km - MIKÄ NEUVOKSI ??

Aloittaja toukka, 01.08.21 - klo:19:33

« edellinen - seuraava »

toukka

Noin 2 viikkoa sitten Sharaniin (2.0 TDI -14 4Motion) tuli kesken ajon yhtäkkiä ilmoitus AdBlue järjestelmästä infotauluun. Kertoi ainetta olevan jäljellä 2400km. Muutaman kilometrin ajon jälkeen uusi ilmoitus:
"Error: AdBlue. No engine start possible in 1000km." ja lisäksi keltaiset jakoavaimen-kuva ja AdBlue kannun -kuva alkoi villkumaan aina välillä infotaulun yläosassa. Lisäksi mittaristoon syttyi keltainen moottorin häiriövalo. (Ohessa mallikuva jälkeenpäin otetusta tilanteesta.)


Jatkoin ajamista. Olisiko ollut ehkä noin 10km ajon jälkeen uusi ilmoitus, joka kertoi ainetta olevan jäljellä taas 2400km.
Taas jokusen kilometrin jälkeen tuli ilmoitus "AdBlue. No engine start possible in 1000km" ja keltaiset merkkivalot alkoivat taas villkua.

Soitin Merkkiliikkeeseen ja pyysin, josko ehtisivät täyttämään säiliön, koska minulla ei ole varmuutta siitä koska ainetta on lisätty viimeksi. Itse olen ajanut 11tkm tekemättä tälle asialle mitään. Huijausmoottoripäivityksen jälkeen luvatuista ilmaisista täytöistä näytti lapussa olevan käytetty 1 täyttökerta vuodelta 2019, jonka jälkeen ajettu noin 30tkm.

Tuossa ajellessa korjaamolle, ilmoitukset jäljellä olevista AdBlue kilometreistä hävisivät, mutta moottorin vikavalo jäi palamaan.

Korjaamolla täyttivät säiliön. Ainetta meni kuulemma 20 litraa. Vikamuistia eivät tutkineet.

Tutkin vikamuistin, ohessa kuva.


Tyhjensin vikamuistin.

Parin päivän kuluttua sama toistui. Tosin tälläkertaa tuli heti ilmoitus tuosta "AdBlue. No engine start possible in 1000km" ja keltaiset merkkivalot alkoivat taas villkua. Jokunen kilometri ajoa ja taas plinkutus poistui, mutta moottorivalo jäi palamaan.

Tätä samaa on jatkunut nyt muutamia kertoja tuon jälkeen.

Nyt viimeisellä kerralla kun tuo 1000km ilmoitus tuli, mutta se ei poistunutkaan muutamien tai muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen. Jatkaessani ajoa, lukema pieneni joka on nyt tällähetkellä "AdBlue. No engine start possible in 950km".
Vikakoodi oli aluksi pelkästään tuosta 15733 SCR NOx Catalyst Bank 1. Jätin sen sinne. Nyt tällähetkellä siellä on myös tuo toinen vikakoodi 9567 NOx Sensor 2 Bank 1.


Kun koitin katsella VCDS:llä moottorivalikossa MEAS. BLOCKS - 08 valikkoa, se ei anna mahdollisuutta mennä kyseiseen valikkoon.  :o Aina aiemmin olen sinne päässyt. Mikäs siinä nyt mättää?  ???

VIEW READINESS valikosta löysin oheiset tiedot:



Nyt kun olen pari kertaa tullut autolla kotiin, toinen ajo oli 100km ja toinen kaupasta kotiin 3km, niin flektit ovat jääneet huutamaan joksikin aikaa auton sammutettua.

Noi vikakoodit on tässä puolenvuoden aikanu kyllä tulleet vikamuistiin aiemminkin, mutta ne eivät ole antaneet mitään ilmoituksia mittaristoon.

Osaako joku kertoa, mikä tuossa tällähetkellä on vikana ja mitä hoitoa se vaatii?
Sharan 2.0TDI 4motion -14

M_M

Ne mitta-arvot löytyy sieltä adv meas values valikosta: https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/221/

Mitä itse ongelmaan tulee, niin näyttäisi NOX-anturin vialta.

Tosin tarkkaan ottaenhan vikakoodi kertoo mittausarvon olevan epäuskottava. Tilanne voi siis olla se, että anturi mittaa väärin eikä lukema muutu tarpeeksi kun ureaa ruiskutetaan jolloin anturin vaihto voi korjata vian.

Mutta voihan olla myös niin, että urean ruiskutuksessa on jotain vikaa. Tällöinkään anturin arvo ei muutu oletetulla tavalla ja ECU päättelee anturin mittaavan väärin vaikka oikeasti vika onkin esimerkiksi ureapumpussa tai ureasuuttimessa ja anturi toimii aivan oikein.

Hankalaa ja kallista noiden adblue-vikojen selvittely yleensä on...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

toukka

Lainaus käyttäjältä: M_M - 01.08.21 - klo:20:06
Ne mitta-arvot löytyy sieltä adv meas values valikosta: https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/221/

Mitä itse ongelmaan tulee, niin näyttäisi NOX-anturin vialta.

Tosin tarkkaan ottaenhan vikakoodi kertoo mittausarvon olevan epäuskottava. Tilanne voi siis olla se, että anturi mittaa väärin eikä lukema muutu tarpeeksi kun ureaa ruiskutetaan jolloin anturin vaihto voi korjata vian.

Mutta voihan olla myös niin, että urean ruiskutuksessa on jotain vikaa. Tällöinkään anturin arvo ei muutu oletetulla tavalla ja ECU päättelee anturin mittaavan väärin vaikka oikeasti vika onkin esimerkiksi ureapumpussa tai ureasuuttimessa ja anturi toimii aivan oikein.

Hankalaa ja kallista noiden adblue-vikojen selvittely yleensä on...
Pystyykö merkkiliike testaamaan testerillä nuo osat yksitellen, jotta pystyvät luotettavasti toteamaan mikä osa on viallinen?

Vai meneekö tässäkin aina 1000â,¬ ja kokeilu  >:(
Sharan 2.0TDI 4motion -14

M_M

Ei aavistustakaan.  :-\

Jotain pientä voi yrittää päätellä mitta-arvosta "Long-term adaptation of reduction agent dosage". Perustila on 1.00 ja jos arvo kasvaa tuosta niin se tarkoittaa, että ureaa syötetään normaalia enemmän (tukkeutunut suutin?). Jos taas arvo on alle 1.00 niin ureaa syötetään normaalia vähemmän (vuotava suutin?).

Voi tuota itsekin tutkia irrottamalla suuttimen ja ajamalla annostustestin. Jos suutin näyttää ruiskuttavan ureaa, niin vaihtaa sitten NOX-anturin ensimmäisenä. Anturia voi myös yrittää puhdistaa ja polttaa puhtaaksi jos haluaa kovasti urheilla ja koettaa säästää rahaa (ei vaivaa).

Lue vaikka tuo threadi läpi jos haluat jatkaa omia tutkimuksia, merkkiliikkeen rahoittamisen sijasta: https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/16790/

Tuossa vielä lisäspeksejä tuon anturin puhdistamisesta: https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/5878/
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy