Adbluen ohittaminen ohjelmoimalla Q7 2010

Aloittaja jo, 12.08.22 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

jo

Onko kellään ehdottaa ihmistä tai pajaa kyseiselle toimenpiteelle?

S.N-83

Pelkästään googlea käyttämällä löydät erittäin paljon juttua aiheesta ja tekijöitä.

Tämä ei siis todellakaan ole mitään jeesustelua mutta olet varmaan tietoinen että kyseessä on laiton toimenpide? Ei kylläkään pitäisi näkyä katsastuksessa joten tuskin tulet koskaan jäämään asiasta kiinni ellei katsastusta kiristetä lähiaikoina niin että pystyvät näkemään järjestelmän toimintaa tarkemmin jolloin asia paljastuu.

Koko tuo sinun adblue järjestelmähän tulee tukkiutumaan kuivuessaan tämän poiston jälkeen joten jos sinä tai seuraava omistaja jostain syystä haluaa tai joutuu ottamaan järjestelmän uudestaan käyttöön tulee eteen varmastikkin iso remontti koska koko järjestelmä ja putket on siinä vaiheessa jo kitetynyt umpeen.

jo

Laittomuudesta olen tietoinen joo mutta oma usko loppumassa ku rahaa jo palanut eikä tullut kuntoon. Vielä pari juttua pitää kokeilla.
En tiennyt että järjestelmä voi kuivua jos ohittaa. Mikä on syy tähän? Jos tyhjentää kaikki putket ja säiliöt niin pilaantuuko järjestelmä silloinkin?

Kiitos kommenteista.

S.N-83

Meillä oli rouvan passatti menossa viime talvena yli 1000â,¬ isoon huoltoon ja juuri ennen tätä hajosi adblue järjestelmästä putki ja sen korjaus maksoi yli 1000â,¬.

Jos sinne järjestelmään tavaraa jättää niin varmasti tukkeutuu. Sitä en osaa sanoa kuin tyhjäksi sen saa ja paljonko tyhjentämällä silti tavaraa jää järjestelmään kuivumaan. Se on kyllä jännä että noita poistoja mainostetaan ja kuin huoletonta se elämä on sen jälkeen ilman kalliita remontteja, mutta ei kerrota mitä siitä pahimmillaan seuraa. Veikkaan että tuskin monikaan noista paikoista alkaa mitään tyhjentelemään. Ne koodaa sen järjestelmän poiskäytöstä, rahat tilille ja hyviä kilometrejä.

Korjatkaa toki joku jos olen asiassa väärässä.

ile

Varmaan pitäisi saada huuhdeltua. Ad-blu tuppaa kiteytymään, jos sitä jää paikkoihin pidemmäksi aikaa.

Ja kotikonstein (VCDS yms) ei taida saada, mutta ecun tasolla koodaamalla saa pois. Jos/kun auto lähtee joskus eteenpäin, kannattaa varmistella että lippulapuissa on sitten kommentit tuosta. Ei jälkikäteen tule sanomista ja kyselyä kuinkas tuon elvytyksen kulut jaetaan.

tokera

Tuo järjestelmän takaisin toimintakuntoon saattamisen maksumies löytyy rekisteriotteesta. Ihan sama onko järjestelmä rikkoutunut vai poistettu käytöstä. Tietysti jos auto on vasta hankittu liikkeestä, on normaali kuluttajansuoja jonka puitteissa voi yrittää saada korjausta. Nämä systeemit on autoa hankkiessa selville otettavia asioita ja tämmöisen auton osto omalla rahalla ylläpidettäväksi on tietoinen riski.

ile

#6
No mietitään tilanne, että olen ostanut liikkeestä ad-bluella olevan auton. Ostotilanteessa mistään en voi varmistaa toimiihan tämä vaan luotan siihen, että auto huutelisi tästä. Paria-kolmea kuukautta myöhemmin vien tsekattavaksi kun vieläkään aito pyydä lisäyksiä tai kerro paljon on jäljellä. Selviää, että viritelty pois ja teen rekkulan myyjäliikkeelle saatteella "jos hoidatte lailliseen kuntoon" // virhevastuu.

Myyjäliike tsekkaa paperinsa ja toteaa, että on muuten edellinen haltija jotain viritellyt eikä kertonut siitä kun autoa liikkeelle luovutti ja pukkaa kulupainetta eteenpäin. Itse en ehkä haluaisi saada tällaista yhteydenottoa liikkeeltä auton vanhana haltijana, kun eihän liikekään pysty mistään omalla osaamisella tällaista tsekkaamaan. Toinen juttu sitten, jos olen avoimesti infonnut tuosta muutoksesta. Tilanne on kyllä täysin eri, kuin ennakoida auton mahdolliset heikot lenkit ja mitä remppaa on tulossa.

Teoriassa, nyt kun ko. auto on rekisteröity ennen syyskuuta 2015, tällöin voisi olla mahdollista ad-blu koodailla pois laillisestikin. Joitain biilejähän juuri tuolla scr:llä tuli ennen kuin Euro6 tuli voimaan. Eikös siis vasta tuosta hetkestä eteenpäin scr ole yksiselitteisesti pakollinen?

jo

Näin olen ymmärtänyt. Mutta varmaan silloin CO2 grammat ei täsmää ja pitäisi uusia, vai vaikuttaako enää ajoneuvoveroon?

Parasta ois saada kuntoon. VCDS käytössä ja vikakoodi:

008430 - SCR NOx Catalyst Bank 1
               P20EE - 001 - Efficiency too Low - MIL ON
--> taitaa korjaantua ku taka-anturi vaihdettu ja etu pesty.

Kaiken lisäksi vaimo ajoi adblue kilsat loppuun pari päivää sitten. Eli auto ei käynnisty. Joten AMV ei ole VCDSllä käytössä.

Audifinnsseissä oli kommentoitu tänä vuonna:
"Jos syystä tai toisesta on jo ajettu se 1000 kilometrin armonaika loppuun, niin VCDS ei saa enää autoa liikkeelle."
Eli mitä saa auton liikkeelle? Valtuutettu? Uskon (taas), että vika on korjattu...melkein

o.b.

Jotenkin kuvittelisin, että moottori käynnistyy kun säiliöön pistää tarpeeksi urealiuousta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy