T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen

Aloittaja KansanAutoVaunu, 09.07.21 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

KansanAutoVaunu

Lainaus käyttäjältä: V Marjamäki - 21.07.21 - klo:14:47
Meiltä on pariin kertaan se vetarintumppi jouduttu vaihtamaan, muttei se missään vaiheessa ole mitään tärinöitä saanut aikaiseksi. Lähinnä ne spoorit väljistyy pikkuhiljaa ja siitä sitten aiheutuu ylimääräinen välys, jonka huomaa lähinnä liikkeellelähdössä tai vaihteenvaihdossa. Teoriassa tietty kaikki on mahdollista.

Vaihdettiinko vain tumppi vai myös koko vetoakseli? Tarvikeosia ei löytynyt joten pakko laittaa alkuperäisosa kun kuntoonsaanti kiireellinen.


V Marjamäki

Ainakin jälkimmäisellä kerralla pelkkä tumppi. Aiemmasta kerrasta on liki kymmenen vuotta, niin en nyt muista tuliko silloin muutakin. Vaikea kuvitella, että nuo oireet siitä tumpista johtuisi.

KansanAutoVaunu

Lainaus käyttäjältä: V Marjamäki - 21.07.21 - klo:16:52
Ainakin jälkimmäisellä kerralla pelkkä tumppi. Aiemmasta kerrasta on liki kymmenen vuotta, niin en nyt muista tuliko silloin muutakin. Vaikea kuvitella, että nuo oireet siitä tumpista johtuisi.

No vetareista vw huollon mukaan johtuu koeajon ja alustatarkastuksen jälkeen. Haluan sitten vaan että nuo tumpit vaihdetaan myös. Vetarit on vaihdettu alle vuosi sitten tarvikeosilla. Välystä on kummallakin puolella, oikealla enemmän.

Larmatin

Mulla oli kerran töiss sharan ja siinä oli vastaava ravistus. kokeiltii vaihtaa vetareitä ynm. ei vaikutusta. joku laatikko guru tiesi kertoa että niissä voi hajota se perän keskitappi ja se voisi tehdä tuollaista...

Sit poka vei auton vaihtoon että ei tietoa miten eteni.


Tuntuuko tärinä koneem eri kierroksilla ja samalal nopeudella? (eri vaihde)
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

KansanAutoVaunu

Lainaus käyttäjältä: Larmatin - 21.07.21 - klo:17:50
Mulla oli kerran töiss sharan ja siinä oli vastaava ravistus. kokeiltii vaihtaa vetareitä ynm. ei vaikutusta. joku laatikko guru tiesi kertoa että niissä voi hajota se perän keskitappi ja se voisi tehdä tuollaista...

Sit poka vei auton vaihtoon että ei tietoa miten eteni.


Tuntuuko tärinä koneem eri kierroksilla ja samalal nopeudella? (eri vaihde)

Vaihteet vaihtuu nätisti. Kiihdytyksessä toki kierrokset nousee myös, mutta myös voimansiirto vetopuolella kasvaa, joten vaikea sanoa. Eli siis vain kiihdyttäessä täristää kunnolla, tasaisessa ajossa se on semmoinen pieni tutina, jota kaikki ei varmaan edes huomaisi. ihan sama jos vaihdan manuaalisti vaihteita niin nopeudella ei ole merkitystä.

KansanAutoVaunu

Mikäköhän tuo perän keskitappi olisi nimeltään oikeasti?

Juzu84

Sisemmät vetonivelet ravistaa vedätettäessä koko autoa jos kuluu kuopalle justiin tossa 60-100 kmh nopeuksissa. Mitä voimakkaampi vedätys sitä voimakkaampi ravistus. Nimim. kokemusta on tästä ongelmasta ja korjauksesta.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

KansanAutoVaunu

Tänään vaihdettiin vw vetarit molemminpuolin alle ja täristys loppui siihen. Oikea vatkasi pahemmin, eli ensimmäisen pajan arvio oli ihan väärä vaihtaa vain vasen. Case closed.

sprint

Lainaus käyttäjältä: KansanAutoVaunu - 22.07.21 - klo:17:49
Tänään vaihdettiin vw vetarit molemminpuolin alle ja täristys loppui siihen. Oikea vatkasi pahemmin, eli ensimmäisen pajan arvio oli ihan väärä vaihtaa vain vasen. Case closed.

Hienoa että tuli auto viimein kuntoon kun jouduit useasti käymään pajalla.

miccou

Lainaus käyttäjältä: KansanAutoVaunu - 22.07.21 - klo:17:49
Tänään vaihdettiin vw vetarit molemminpuolin alle ja täristys loppui siihen. Oikea vatkasi pahemmin, eli ensimmäisen pajan arvio oli ihan väärä vaihtaa vain vasen. Case closed.

Vaihdettiinko ihan koko vetoakseli molemminpuolin (eli ulompi ja sisempi) ja ne tumpit myös vaihdelaatikon puolelle? Itsellä samaa tärinää/vapinaa kestänyt 40tkm ja olen odotellut että vika tulisi itsestään ulos :D
Kia EV6 AWD GT-Line 2022
VW Transporter 103kW 2011

KansanAutoVaunu

Pajan mielestä tässä autossa ei niitä tumppeja ole, osat oli kyllä varoiksi tilattu. Vetotärinä lakkasi mutta matka ajon tutina jäi. Ensi viikolla pakko kyllä vielä kokeilla toisia renkaita.

miccou

Kyllä siellä pitäisi tuollaiset olla:

https://www.autodoc.fi/ridex/13628921

Tuohon tulee sitten se varsinainen vetoakseli kiinni. Minäkin käytin yhdellä pajalla tuota omaa portteria niin tuumasi asentaja että tuossa tumpissa tai sitten vetoakselissa mikä tuohon tulee kiinni on se välys. En ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa noita vetoakseleita. Ja luulisin että nuo pätkät kannattaisi vaihtaa myös, koska se välys voi olla myös tuossa päässä.
Kia EV6 AWD GT-Line 2022
VW Transporter 103kW 2011

sprint

Lainaus käyttäjältä: miccou - 23.07.21 - klo:12:37
Kyllä siellä pitäisi tuollaiset olla:

https://www.autodoc.fi/ridex/13628921

Tuohon tulee sitten se varsinainen vetoakseli kiinni. Minäkin käytin yhdellä pajalla tuota omaa portteria niin tuumasi asentaja että tuossa tumpissa tai sitten vetoakselissa mikä tuohon tulee kiinni on se välys. En ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa noita vetoakseleita. Ja luulisin että nuo pätkät kannattaisi vaihtaa myös, koska se välys voi olla myös tuossa päässä.

Tämähän oli käsittääkseni automaattilaatikolla, joten olisko erilainen ratkaisu?

KansanAutoVaunu

On dsg ja vw huoltoneuvojan mukaan voi olla myös laippaliitos jolloin tumppeja ei ole.

KansanAutoVaunu

500km ajettu eilen, tutina keskittyy 30-90kmh, ja ohituksissa tuntui todella epävakaalta. Penkki ja ratti tärisee ja kaistanvaihtoröpelöt resonoi kojelautaan saakka. Suuntaukset ja tasapainotus katsottiin vielä vw liikkeessä ja pitäs olla ok. No, ma laitatan talvikitkat alle niin katsotaan.

KansanAutoVaunu

Tässä vielä kuvat vanhoista vetareista. Niissä on suoraan tuo hammastus kiinni.






miccou

Lainaus käyttäjältä: KansanAutoVaunu - 23.07.21 - klo:13:14
On dsg ja vw huoltoneuvojan mukaan voi olla myös laippaliitos jolloin tumppeja ei ole.

Joo, minulta oli mennyt ohi että kyseessä on automaatti :)
Kia EV6 AWD GT-Line 2022
VW Transporter 103kW 2011

KansanAutoVaunu

Ei auttanut renkaanvaihto. Kahdet muut renkaat kokeiltiin. 2 tuntia käytiin alustaa tänään läpi, ei löydy vikaa. Alkaa loppua usko..

seppotaas

Aikoinaan yhdessä V70 volvossa ravistus johtui liian löysälle jääneestä vetoakselin mutterista, nuo varmaan on kunnossa kun on vetarit vaihdettu.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

KansanAutoVaunu

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 27.07.21 - klo:08:04
Aikoinaan yhdessä V70 volvossa ravistus johtui liian löysälle jääneestä vetoakselin mutterista, nuo varmaan on kunnossa kun on vetarit vaihdettu.

Eilen käytiin kaikki kiinnitykset alustasta läpi. Seisoin vieressä katsomassa. Jännää oli että vasen etu pyöränlaakeri näytti ihan pränikältä muihin verrattuna, mutta minulla ei ole tietoa kuka sen olisi vaihtanut 🙄. Molemmat on vaihdettu tietoni mukaan viime joulukuussa.

Vielä epäilivät, että jos uusissa vetareissa vikaa, kun pieni välys tuntuu, mutta toinen portteri pajalla johon vertasivat ja välys oli suunnilleen sama.

Myös suutinvikaa heittivät ilmaan ihan erillisenä vikana, mutta soitin suutinhuoltoon ja koska tutisee myös moottorijarrutuksessa niin tuo sulkee sen pois.

On se kumma, että asiakkaan pitää löytää vika, että se voidaan korjata. Herää kyllä kysymys onko suuntauspaikassa sattunut jotain mitä minulle ei kerrota..

sprint

Voi harmi että on näin pitkäaikainen vika eikä selviä.
Mikäs tuon laatikon koodi on?
Tärinä oli nopeuden mukaan muuttuva vai pysyykö taajuus samana?
Vaikuttaako koneen kierrokset siihen mitenkään jos ajaa samaan nopeutta jollain pakkovaihteella?
Entä pystyykö vapaalla laskea mäkeä ja samaan saman tutinan aikaan tai jopa avain virtalukossa kone seis?
Jouset on varmaan katsottu ettei poikki kun sanoit että ohituksissa epävakaa?
Entä onko vaikka heittokellolla katsottu ettei ne etulevyt ole kierot?

Nämä vain arvauksia ja mielenkiinnosta lajiin tutkimista  :)

KansanAutoVaunu

Unohtui mainita että eilen syttyi tuolla puljatessa ABS valo ja vikaluku kertoi vasemman abs anturin olevan kaputt. Se vilahti joskus keväällä renkaanvaihdon yhteydessä, mutta jäi sittemmin pois joten unohdin koko asian. Voiko tämä aiheuttaa näitä oireita?

Jultsu

ABS:n aiheuttamat viat saa poissuljettua kun repii absin sulakkeet irti, tai jos helpompaa niin abs-antureilta liittimet irti.

meillä oli autosta toisen takapyörän kehästä puolet hinkkaantunut uuden anturin vaihdon myötä pois, aiheutti jarruttelua ristikkäisessä nurkassa edessä mutta ei kyllä mitään horkkatautia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

KansanAutoVaunu

#54
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 27.07.21 - klo:09:28
ABS:n aiheuttamat viat saa poissuljettua kun repii absin sulakkeet irti, tai jos helpompaa niin abs-antureilta liittimet irti.

meillä oli autosta toisen takapyörän kehästä puolet hinkkaantunut uuden anturin vaihdon myötä pois, aiheutti jarruttelua ristikkäisessä nurkassa edessä mutta ei kyllä mitään horkkatautia.

Siis mitä tarkoittaa tuo kehästä hinkkaantunut puolet pois? Siis uusi anturi aiheutti lisävikaa? Mä vaihdatan ton abs anturin nyt koska olen lähdössä reissuun kauemmas. Mullahan tosiaan eniten ravistus tuntuu kuskin puolella edessä, eli tuo ristikkäisyys tuossa nyt mietityttää. Horkkaahan tossakaan ei varsinaisesti ole vaan semmoista kuin ajaisi tosi pienten kynnysten yli ja mielestäni aika tasaisella jaolla. Tuntuu pahiten 30-80, ja satasen toisella puolella vaimenee. Luulisi että jos jarru ottaisi kiinni niin alkaisi jo jossain kuumeta paikat? La ajoin 500km yhdellä istumalla ja pientä vapinaa lukuunottamatta pelitti kyllä hyvin.

Itse en pysty mitään irrottelemaan kun en osaa. Yritän täältä vain hakea vinkkejä kun tuntuu että pajat on ihan sormi suussa asian kanssa.

KansanAutoVaunu

Lainaus käyttäjältä: sprint - 27.07.21 - klo:09:04
Voi harmi että on näin pitkäaikainen vika eikä selviä.
Mikäs tuon laatikon koodi on?
Tärinä oli nopeuden mukaan muuttuva vai pysyykö taajuus samana?
Vaikuttaako koneen kierrokset siihen mitenkään jos ajaa samaan nopeutta jollain pakkovaihteella?
Entä pystyykö vapaalla laskea mäkeä ja samaan saman tutinan aikaan tai jopa avain virtalukossa kone seis?
Jouset on varmaan katsottu ettei poikki kun sanoit että ohituksissa epävakaa?
Entä onko vaikka heittokellolla katsottu ettei ne etulevyt ole kierot?

Nämä vain arvauksia ja mielenkiinnosta lajiin tutkimista  :)

Sorry, nyt en tiedä mitä tarkoitat laatikon koodilla? Mä tässä vasta opettelen mekaanikoksi  :P

Se on enemmän tutinaa kuin tärinää. Kuin ajaisi pienten kynnysten yli,. Nopeus vaikuttaa kyllä, kierrokset ei mielestäni. Pienemmällä nopeudella 30-80 tuntuu että kynnykset ovat tiuhassa, eli vavistaa enemmän penkkiä ja rattia, reilu satasessa se on sellainen, ettei ehkä joku joka autoa ei tunne, edes huomaisi välttämättä. Ei ole eroa, ajanko automaatilla, pakkovaihteella, nostan jalan kaasulta, sammutettuna en uskalla itse kokeilla, mutta ehdottivat kyllä, että vetoakselit pois ja hinaukseen josko saisi suljettua pois jotain. Sitä ei vaan nyt kerkeä ennen mun reissua tehdä.

Toinen takajousi oli poikki ja se vaihdettiin ennen suuntausta. Siinä välissä ajoin muutaman päivän ja kaikki oli hyvin. Suuntauksesta alkoi ongelmat.

Heittokello? Eilen pukilla pyöritettiin eturenkaita vapaasti ja sekä mekaanikko että minä näimme ihan pientä sivuttaisliikettä eturenkaissa. Mutta hän ei tarttunut tuohon, joten lienikö sitten niin vähäpätöinen? Käyttivät ihan toisen portterin tärisemättömät renkaat alla ja koeajettiin, tutina ehkä vaimeni hieman muttei poistunut.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: KansanAutoVaunu - 27.07.21 - klo:10:39
Siis mitä tarkoittaa tuo kehästä hinkkaantunut puolet pois?

kyseisessä autossa ei ollut metallista hammaskehää vetoakselin yllä, vaan magneettinen pehmeä lukukehä suoraan pyöränlaakerin taustapuolella, josta tuo uusi abs-anturi sitten kauhoi palasia pois kuin lusikalla. en tiedä millainen rakenne tässä porterissa on.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

KansanAutoVaunu

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 27.07.21 - klo:11:38
kyseisessä autossa ei ollut metallista hammaskehää vetoakselin yllä, vaan magneettinen pehmeä lukukehä suoraan pyöränlaakerin taustapuolella, josta tuo uusi abs-anturi sitten kauhoi palasia pois kuin lusikalla. en tiedä millainen rakenne tässä porterissa on.

Menikö tämä uuden anturin laittaneen piikkiin?

sprint

Lainaus käyttäjältä: KansanAutoVaunu - 27.07.21 - klo:09:11
Unohtui mainita että eilen syttyi tuolla puljatessa ABS valo ja vikaluku kertoi vasemman abs anturin olevan kaputt. Se vilahti joskus keväällä renkaanvaihdon yhteydessä, mutta jäi sittemmin pois joten unohdin koko asian. Voiko tämä aiheuttaa näitä oireita?

Nyt voi olla sekin mahdollisuus että abs anturista on lohjennut pala tai kehästä joka pyöriin siellä hammastuksen mukana. Tärinän puolikin ilmeisesti sama?
Ohjekirjasta näkee ehkä 3 kirjaimisen koodin mikä laatikko on tyypiltään. Välillä tulee katsottua voisiko siellä olla jotain mikä voisi aiheuttaa.
Heittokello on sellainen apuväline jolla nähdään todella pienetkin vaihtelut vaikka pyörivästä laitteesta jne...

KansanAutoVaunu

Lainaus käyttäjältä: sprint - 27.07.21 - klo:12:51
Nyt voi olla sekin mahdollisuus että abs anturista on lohjennut pala tai kehästä joka pyöriin siellä hammastuksen mukana. Tärinän puolikin ilmeisesti sama?
Ohjekirjasta näkee ehkä 3 kirjaimisen koodin mikä laatikko on tyypiltään. Välillä tulee katsottua voisiko siellä olla jotain mikä voisi aiheuttaa.
Heittokello on sellainen apuväline jolla nähdään todella pienetkin vaihtelut vaikka pyörivästä laitteesta jne...

Hitto mulla menee jo vasemmat ja oikeet sekasin. Oikee taka-anturi kyseessä.

Voin katsoa kun saan kotteron takaisin jos löydän laatikon kirjaimia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy