ID perheen OTA päivitykset

Aloittaja SlOrbA, 05.07.21 - klo:08:31

« edellinen - seuraava »

eVW

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 01.09.22 - klo:14:21
En tiedä onko tuo taas jokin yksilökysymys, mutta mulla on viimeisen vuoden aikana tullut ainoastaan yksi vikailmoitus, joka sekin lähti pois kun lukitsi auton eikä ole tullut uudestaan. Käsittääkseni 2.3 korjasi noita aika radikaalisti.

Alan vahvasti olla sitä mieltä, että tämä on nimenomaan yksilökysymys.

Kun katselee listaa kaikesta siitä softasta, mitä autossa on, virhemahdollisuuksia on erittäin paljon. Olen joskus urallani joutunut tekemään asiakkaalle toimintakriittisten järjestelmien massapäivityksen etänä tilanteessa, jossa kentällä on nelinumeroinen määrä heterogeenista rautaa ja softaa. Projektissa oppi kunnioittamaan ja pelkäämään diversiteettiä.

Tässä VW:n tapauksessa alkaa tulla samanlainen olo, vaikka ongelma on monta kertaluokkaa vaikeampi kuin omani oli. Todennäköisesti autoissa on raudasta niin eri versioita, että joko niihin ei mene lainkaan sama softa, tai sitten softassa on paljon koodia vain hallitsemaan raudan diversiteettiä. Komponenttipula on vähän kaikilla aiheuttanut sitä, että revisiokirjaimet laukkaavat elektroniikassa. Lisäksi kaikessa päivittämisessä pitää varautua hyvin monenlaisiin kombinaatioihin eri softaversioita eri prosessoreissa.

Tällaisen kokonaisuuden hallintaan on olemassa työtapoja ja -kaluja, mutta autoteollisuudella ei välttämättä ole ollut oikein kulttuuria järjestelmäarkkitehtuurin hallintaan tässä mielessä. Perinteisellä tavalla tehty auto on erittäin monimutkainen järjestelmä. (Fun fact: siinä volkkarissa on todennäköisesti moninkertainen määrä koodia verrattuna F-35 -hävittäjään, jota kukaan ei yritä päivittää OTA.)

Oman koslani tarinan juurisyy voi olla se, että aluksi jokin softa meni päivityksessä vinkkeliin jostain syystä (vaikka tehtaan pihalla alkusäilytyksessä hapettunut liitin, piikki sähköissä, huono ajoitus). Sen jälkeen vaihdettiin rautaa, koska korjaamolla ei ollut osaamista ja työkaluja tiiliskiveksi muuttuneen purkin fiksaamiseen. Lopputuloksena on auto, jossa on muuten ensimmäisen sarjan konfiguraatio, mutta vähän uudempi ICAS ja joku toinen purkki.

Tuolla yhdistelmällä syntyykin sitten jokin hienonhieno ajoitusongelma, jota ei softankehityksessä testaaminen ole löytänyt. Se sitten laittaa vastaan aina silloin tällöin. Monimutkaisten järjestelmien vioilla on se ikävä piirre, että kun asiat lähtevät väärille raiteille, niitä on vaikea saada enää kuntoon.

Tai sitten ongelman juurisyy voi ollakin hiusmurtuma jossain kaapelissa tai liittimessä. Tai sitten jonkin flash-piirin jonkin jalan juotos on vähän huono. Tai sitten joku prosessori on saanut sähköpiikin. Oikein suunniteltu elektroniikka on äärimmäisen luotettavaa, mutta elektroniikkaan liittyvä mekaniikka (liittimet, johtimet) ei.

Meitä viisaammat näitä VW:llä ja Continentalilla pohtivat, mutta kyllähän näissä tuntuu olevan sellaista jännää yksilöllisyyttä. Hyvä uutinen toki on se, että uudet yksilöt lienevät paljon parempia kuin alkupään autot. Johan siellä on ollut kolmosversiota jo pitkään. Enemmän tämä lienee VW:lle brändinhallintaongelma; me sitruunoiden omistajat emme ole oikein hyviä brändilähettiläitä, eikä NPS taida meidän ansiostamme oikein nousta.

(Tosin sitä eivät softa-asiat selitä tai korjaa, että käyttöliittymä on käytettävyydeltään susi. Kättä ojentamalla tehtävä tarkka tökkiminen liikkuvassa autossa ei ole ihmisen ominta aluetta.)

mikaanikko

Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

John_Galt

Taitaa täälläkin jäädä volkkarit kahteen autoon (ensimmäiseen ja viimeiseen). Auto sinällään kiva, mutta tuo softa on heikko esitys ja jälkimarkkinointi k-autolta kruunaa tämän vitutuksen. Järisyttävän isoja ongelmia ei autossa ole ollut, mutta ei ole kiva kun kiireessä menee vieraaseen paikkaan ja navikka kaatuu tai tulee puhelu ja sen jälkeen katoaa äänet (radio) tai sitten se perus että TA kaatuu kokonaan pois. Ja isoin ärsytys että mitään ei asiakkaalle ilmoiteta vaan saattaa käydä niin että auton vie lomalla huoltoon ja kun pääsee kotipihalle tulee soitto ettei voi päivitystä tehdä kun ei ole varattu tarpeeksi aikaa.

En vain ymmärrä miten maahantuoja ei osaa kommunikoida noita mahdollisia parannuksia. Tuo 2.4 piti tulla, kun soittelin volkkarille, jo maaliskuussa vai huhtikuussa ja nyt katsotaan jos toisella yrityksellä saavat sen asennettua lokakuun lopussa. Ei siis varmaan tähän biiliin tule tällekkään talvella varmaan toimivaa pikalatausta kun päivityssykli on ehkä se yksi päivitys vuoteen ja 3.0:ssa tuota ei vielä edes ole. No ehkä käy samanmoinen munkki kun 2.3:n kanssa ja auto jättää tielle ja hinaavat pajalle ja laittavat samassa sitten softatkin uusimpaan.

Toimiiko tuo Enyaqin jälkihuolto paremmin kuin tämän volkkarin? Niitähän tuo maahan eri firma vai onko suurin ongelma nimenomaan Volkkari?

tsihman

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 01.09.22 - klo:14:21
En tiedä onko tuo taas jokin yksilökysymys, mutta mulla on viimeisen vuoden aikana tullut ainoastaan yksi vikailmoitus, joka sekin lähti pois kun lukitsi auton eikä ole tullut uudestaan. Käsittääkseni 2.3 korjasi noita aika radikaalisti.

Kyllä, 2.3 paransi tilannetta hieman. Kesäkuussa tehtiin 3 vk (yli 6000km) Euroopan reissu, eikä ensimmäistäkään vikailmoa. No senkun lautasta päästiin kolmostielle, Hämeenlinnan kohdalla auto oli kuin joulukuusi... Närästääköhän ex- autoa Suomen tiestö?  ;D

mikkoan

Nyt on ID3ssa 2.4, kolme päivää lusikoivat sitä sisään. Mekaanikon mukaan ihan normia ja jokainen auto on yksilö, joten etukäteen ei tiedä miten kauan kestää.

Sen sijaan navigointitietokanta oli mulla jäänyt 21.11 tasolle eikä siitä enää päivittynyt OTAna. 2.4 päivityskään ei auta tähän ongelmaan. Sen sijaan toimin ao. ohjeiden mukaan joka asentaa 21.2 tietokannan vanhan kannan päälle. Nyt parin päivän jälkeen oli päivittynyt 22.8 OTAna. Vaatii tikun tekemisen lisäksi reilun puoli tuntia aikaa, mutta näyttää toimivan.

https://www.meinid.com/wiki/entry/45-navigationsdatenbank-neu-installieren/

kabliz

Tilattu VW ID.4 Pro Business 128kW. Nyt VW ID.3 1St+. Edellisiä: Skoda Superb, Huyndai Ioniq Hybrid, Renault Kadjar, Ssangyong Tivoli, BMW 530D GT, Volvo V70*3, Ford Mondeo, BMW 528, Volvo S90, BMW 320, Honda Accord, Mitsubishi Galant, Toyota Corolla, VW 1302S, Toyota Corona

f080421

Lainaus käyttäjältä: mikkoan - 03.09.22 - klo:11:22
Nyt on ID3ssa 2.4, kolme päivää lusikoivat sitä sisään. Mekaanikon mukaan ihan normia ja jokainen auto on yksilö, joten etukäteen ei tiedä miten kauan kestää.

Sen sijaan navigointitietokanta oli mulla jäänyt 21.11 tasolle eikä siitä enää päivittynyt OTAna. 2.4 päivityskään ei auta tähän ongelmaan. Sen sijaan toimin ao. ohjeiden mukaan joka asentaa 21.2 tietokannan vanhan kannan päälle. Nyt parin päivän jälkeen oli päivittynyt 22.8 OTAna. Vaatii tikun tekemisen lisäksi reilun puoli tuntia aikaa, mutta näyttää toimivan.

https://www.meinid.com/wiki/entry/45-navigationsdatenbank-neu-installieren/

Täytyypä itseltäkin tarkistaa tuo navigaatiokannan versio.

Eilen päivitettiin auto 2.4:ään ja kerrankin K-Auto yllätti positiivisesti. Aamulla vein ja iltapäivällä hain. Sijaisauton ratissa tulee aika äkkiä ID:tä ikävä.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Ehdin jo riemuita, että päivitys meni ilman regressiota, mutta nyt tuo ei näköjään enää muista tallennettuja latauspaikkoja. Kun lisää latauspaikan infotainmentista, niin se näkyy sovelluksessakin, mutta häviää kun infotainment käynnistyy uudestaan. Noh...täytyy vain toivoa, että 3.0 korjaa tilanteen.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

ID.3 Pro Performance Business 2021

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 10.09.22 - klo:14:26
Ehdin jo riemuita, että päivitys meni ilman regressiota, mutta nyt tuo ei näköjään enää muista tallennettuja latauspaikkoja. Kun lisää latauspaikan infotainmentista, niin se näkyy sovelluksessakin, mutta häviää kun infotainment käynnistyy uudestaan. Noh...täytyy vain toivoa, että 3.0 korjaa tilanteen.
Samaa hommaa omassa autossa.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

f080421

En tiedä mikä tässä oikein on takana, mutta Enyaqeihin ilmeisesti asennetaan nyt akunvaihdon yhteydessä suoraan 3.0 eikä mitään väliversiota.
ID.3 Pro Performance Business 2021

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 15.09.22 - klo:21:02
En tiedä mikä tässä oikein on takana, mutta Enyaqeihin ilmeisesti asennetaan nyt akunvaihdon yhteydessä suoraan 3.0 eikä mitään väliversiota.
Oiskohan Enyaqeissa homogeenisempi tuo komponentisto. Yksi asia mikä tuossa OTA:ssa on autonvalmistajalle tärkeää on, että auto istuu käyttäjän parkissa eikä korjaamon. Tuohon OTA jakeluun on sitten helpompi laittaa turvakertoimia eheystarkistuksien ja komponentti varianttien inventoinnin sekä lisäbinäärien muodossa, jotka kaikki rauhassa tehtynä vie aikaa.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Kale

Mulla ID tuli 3.0.0 softalla ja siinä on muutama ärsyttävä ominaisuus joten kiinnostaisi 3.1.0 softa jolla uudet autot nyt toimitetaan. Huonosti näitä päivityksiä on kyllä tarjolla.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Kale - 16.09.22 - klo:10:56
Mulla ID tuli 3.0.0 softalla ja siinä on muutama ärsyttävä ominaisuus joten kiinnostaisi 3.1.0 softa jolla uudet autot nyt toimitetaan. Huonosti näitä päivityksiä on kyllä tarjolla.

Sinun autoosi kyllä tulee 3.1 OTA-päivityksenä.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 11.09.22 - klo:12:41
Samaa hommaa omassa autossa.

Nyt näytti latauspaikka taas tallentuvan. Täytyy testata vielä aamulla.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Onko joku jo saanut 3.0-sähköpostia 2.4-päivityksen jälkeen? Eikös siitäkin pitänyt tulla jokin vahvistus?

ID.3 Pro Performance Business 2021

Kale

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 19.09.22 - klo:08:25
Sinun autoosi kyllä tulee 3.1 OTA-päivityksenä.

Tulee, tulee mutta milloin? Uudet autot kuitenkin toimitetaan jo 3.1 softalla.

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: Kale - 24.09.22 - klo:10:35
Tulee, tulee mutta milloin? Uudet autot kuitenkin toimitetaan jo 3.1 softalla.
Sitä ei tiedä edes Volkkari itsekään :D
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Brth

#498
Eilen päivitettiin vw-huollossa 2.4. malliin. Tämä "2.4" on kuitenkin 2.3, mutta softanumero 0912.
Nyt odotellaan milloin OTA 3.0. tulee tarjolle. Ilmoittelen 1-2 vko välein väliaikatietoja kunnes tulee.



EDIT:
Lisätietoa löytyy https://www.volkswagen.fi/fi/huolto-ja-palvelut/ohjelmistopaivitykset/ohjelmistopaivitys/ohjelmistopaivitys-2-4.html#faqs kohdasta Kysymyksiä ja vastauksia

"Onnistuneen 2.4 ohjelmistopäivityksen jälkeen auton infotainment-järjestelmän ”Tietoa järjestelmästä” -valikko näyttää seuraavat tiedot:

ID.Software: 2.3.0
Software: 0912
Numero 0912 osoittaa, että ohjelmistopäivitys 2.4 on asennettuna. Tulevaisuudessa julkaistavien päivitysten yhteydessä ID.Software -numeron pitäisi aina muuttua."
ID3

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: Brth - 24.09.22 - klo:11:54
...Ilmoittelen 1-2 vko välein väliaikatietoja kunnes tulee.

Oma 2.4 päivitys tuli valmiiksi 19.8. ja sen jälkeen on odoteltu.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Daatta

Maanantaina tuli 2.4 haettua, homma meni ykkösellä sisään ja sain auton takaisin saman päivän aikana. 3.0 ei ole ilmeisesti tullut vielä kenellekään, "influensserit" varmasti ilmoittavat kun tuo on jakelussa. Latauspaikka oli itseltäkin hävinnyt, nyt en ole pariin päivään käynyt autossa katsomassa miltä siellä näyttää. Talvea vasten olisi kiva saada ajastettu lataus toimimaan, silleen että akku on todellakin halutussa kapasiteetissa aamulla.

Muuten auto on pelannut hyvin, tykkään edelleen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pipo1

Näitä juttuja kun lueskelee niin yhä varmempi olen siitä että vielä ei ole oikea aika siirtyä sähköön.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Pipo1 - 30.09.22 - klo:12:34
Näitä juttuja kun lueskelee niin yhä varmempi olen siitä että vielä ei ole oikea aika siirtyä sähköön.

Ei olekaan, sillä paras aika oli eilen.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

f080421

Lainaus käyttäjältä: Pipo1 - 30.09.22 - klo:12:34
Näitä juttuja kun lueskelee niin yhä varmempi olen siitä että vielä ei ole oikea aika siirtyä sähköön.

En tiedä mihin viittaat, mutta sellaista autojen merkkifoorumia ei olekaan missä olisi pelkkää iloa ja onnea eikä kenenkään autossa koskaan mitään ongelmia.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 30.09.22 - klo:08:29
Maanantaina tuli 2.4 haettua, homma meni ykkösellä sisään ja sain auton takaisin saman päivän aikana. 3.0 ei ole ilmeisesti tullut vielä kenellekään, "influensserit" varmasti ilmoittavat kun tuo on jakelussa. Latauspaikka oli itseltäkin hävinnyt, nyt en ole pariin päivään käynyt autossa katsomassa miltä siellä näyttää. Talvea vasten olisi kiva saada ajastettu lataus toimimaan, silleen että akku on todellakin halutussa kapasiteetissa aamulla.

Muuten auto on pelannut hyvin, tykkään edelleen.

ID.3:lla on aina ilo ajaa ja etenkin nyt kun 2.4:n jälkeen kulutus kylmällä on paljon parempi :)
ID.3 Pro Performance Business 2021

mikaanikko

#505
siirretty
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Pipo1 - 30.09.22 - klo:12:34
Näitä juttuja kun lueskelee niin yhä varmempi olen siitä että vielä ei ole oikea aika siirtyä sähköön.
Minä taas olen erittäin tyytyväinen omaan valintaani.

Brth

Lainaus käyttäjältä: Brth - 24.09.22 - klo:11:54
Ilmoittelen 1-2 vko välein väliaikatietoja kunnes tulee.

Ei ole vielä saapunut. Sen voin todeta, että tuo oman kotilatauspaikan lisääminen latauspaikaksi näennäisesti onnistuu, mutta todellisuudessa paikka poistuu joka yö. Toimii hajanaisesti. 3.0. odotellessa.
ID3

Iku

Id.3 1st autossa 2.3 SW. iPhone kytketty CarPlayn kautta. Radio ei pysy päällä vaan hyppää tämän tästä  itsestään Apple Musiciin. ,,rsyttävä ongelma. Olen poistanut Apple Musicin luurista ja asentanut uudelleen. Kytkenyt luurin irti autosta ja kytkenyt uudelleen. Ei vaan tokene. Vaimon iPhonen kanssa tätä onglemaa ei esiinny. Ideoita?

Valmet

Omassa ID.4:ssa 3.1.0 ja se toimii nopeasti ja nykimättä. Carplay samaten. Tuntuu, että nuo viat on ihan eri maailmasta. Eli toivoa on ja sähköön kannattaa siirtyä heti!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy