ID perheen OTA päivitykset

Aloittaja SlOrbA, 05.07.21 - klo:08:31

« edellinen - seuraava »

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 18.10.24 - klo:08:23Puoli vuotta takana käytetyn IDeen iloja ja kun on tullut lueskeltua kaiken näköistä näistä autoista niin oli vähän sellainen olo että 3.2 softa on varmaan tullut jäädäkseen eikä näihin alkupään autoihin varmaan enää tehdä mitään muuta kuin karttapäivityksiä.

Eilen tärähti kuitenkin sähköpostiin seuraava ilmoitus:

Onkohan tästä 3.7 softasta mitään isompaa iloa? Akun esilämmitystä tuskin on vieläkään saatu kehitettyä näihin  ;D

Onneksi itselle nyt käytännössä riittää se että lataan auton joka päivä kotona.

Perjantaina päivällä tärähti ensimmäisen kerran keltainen päivitä nappi ruutuun, laitoin päivittymään illansuussa ja reilu 3h päästä auto heräsi uudelleen henkiin. Lyhyellä kokemuksella sellainen fiilis että Android auto tuntuu nyt yhdistävän pikkasen ripeämmin langattomasti.

Perjantaina ennen päivitystä ennakoin että jotain on tekeillä kun ilmoituskeskukseen tuli jatkuvalla syötöllä uudelleen ilmoitus battery care moden toiminnasta. Ainakun ilmoituksen kuittasi pois niin vähän ajan päästä se tuli uudelleen.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Kaapeli64

En ole itse pistänyt merkille että onko Android Auto yhdistänyt yhtään nopeammin kuin ennen. Sen sijaan yhdistämättömyysongelmia on ollut useita, ei voi kyllä sanoa että toimisi paremmin kuin ennen. Puhelin sanoo että jatka yhdistämistä auton näytöltä, auto sanoo ettei voi yhdistää puhelimeen. Puhelin ilmoittaa että bluetooth on kytketty, auto sanoo ettei siellä mitään bluetoothia ole missään kiinni. Molemmat viat esiintyyä aina yhtäaikaa. Sitten kun päästää auton nukkumaan niin toimii taas.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 17.11.24 - klo:20:49En ole itse pistänyt merkille että onko Android Auto yhdistänyt yhtään nopeammin kuin ennen. Sen sijaan yhdistämättömyysongelmia on ollut useita, ei voi kyllä sanoa että toimisi paremmin kuin ennen. Puhelin sanoo että jatka yhdistämistä auton näytöltä, auto sanoo ettei voi yhdistää puhelimeen. Puhelin ilmoittaa että bluetooth on kytketty, auto sanoo ettei siellä mitään bluetoothia ole missään kiinni. Molemmat viat esiintyyä aina yhtäaikaa. Sitten kun päästää auton nukkumaan niin toimii taas.

Mulla Android Auto on tehnyt juuri tota samaa koko tämän puoli vuotta mitä auto on itsellä ylipäänsä ollut. Siksi on tullut tehtyä usein niin että heittää puhelimen suoraan siihen keskikonsoliin ja tökkää kaapelin kiinni niin android auto yhdistää käytännössä aina joko kaapelilla tai langattomasti. Sen huomaa sitten puhelinta irrottaessa, jos keskinäytöstä häviää kuva niin puhelin oli yhdistäneenä kaapelilla.

Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Kaapeli64

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 18.11.24 - klo:06:59Mulla Android Auto on tehnyt juuri tota samaa koko tämän puoli vuotta mitä auto on itsellä ylipäänsä ollut. Siksi on tullut tehtyä usein niin että heittää puhelimen suoraan siihen keskikonsoliin ja tökkää kaapelin kiinni niin android auto yhdistää käytännössä aina joko kaapelilla tai langattomasti. Sen huomaa sitten puhelinta irrottaessa, jos keskinäytöstä häviää kuva niin puhelin oli yhdistäneenä kaapelilla.

Itse teen ihan samaa, joka kerta piuhalla kiinni. Mutta en muista kuin kerran että olisi yhdistänyt Kaapelia myöten niin että loppuis AA yhteys perillä piuhaa irti kiskottaessa.

Onkohan noissa etupenkin USB töpseleissä eroa että toimiiko niistä vain toinen Android Auton kanssa? Meillä on samanlaiset piuhat molemmissa kiinni enkä kyllä ole ajatellut että kumpi niistä on kiinni.

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 18.11.24 - klo:18:08Onkohan noissa etupenkin USB töpseleissä eroa että toimiiko niistä vain toinen Android Auton kanssa? Meillä on samanlaiset piuhat molemmissa kiinni enkä kyllä ole ajatellut että kumpi niistä on kiinni.

En vielä tarkastanut omasta, mutta netin mukaan ne pitäisi olla eri logoilla.
https://www.vw-id3.com/usb_port-187.html
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Kaapeli64

Kävin tarkastamassa omastani ja minulla oli USB logo molemmissa porteissa. Minulla tosin on ID.4, en tiedä onko sillä merkitystä, vai onko ne vaihtaneet sen noin kaikkiin uudempiin. Minulla on puolentoista vuoden ikäinen tuo auto. Mutta huomasin kyllä että se USB portti mikä nyt on ollut käytössä pitkään on se, joka on vänkärin puolella. Vaihdoin kokeeksi kuskin puoleiseen millä yleensä lataan puhelinta autossa. Katsotaan onko vaikutusta...

f080421

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 10.11.24 - klo:17:30Oliko se ilmoittanut jo aiemmin että päivitys on saatavilla? Jos ei, niin silloin sitä ei vielä autollesi ole tarjolla. Käsittääkseni se lataa sen päivityksen taustalla etukäteen ja ilmoitus tulee vasta sitten kun lataus on valmis. Sen jälkeen jos päivitysnappulaa ei ole enää näkyvissä, voit houkutella sen takaisin näkyviin tekemällä edellä kuvatut taikatemput.

Itselle tuli äsken poksunoiden saattelemana kesken ajon, että Ota-päivitys on saatavilla. Ei voinut tehdä muuta kuin painaa "Ok", jonka jälkeen ei tapahtunut mitään eikä mistään voi aloittaa päivitystä. En nyt tajua, että onko tämä sen sadetanssin paikka vai alkoiko se vasta lataamaan päivitystä, koska sanoi, että pitää olla internet-yhteys?
ID.3 Pro Performance Business 2021

Kaapeli64

Kyllä se minulla oli siinä kohden jo ihan asennettavissa kun se ensimmäisen kerran ilmoitti päivityksen saatavillaolosta. Tosin, se ilmoitus tuli kun olin menossa kauppaan ja sieltä kun ajoin kotiin niin se tarjos sitä asennettavaksi. Voihan se olla että se ehti sen siinä välissä ladatakin, olihan se auto parkissa kuitenkin puoliskotunnin siinä välissä. En minä näistä mitään tiedä.

Voihan sitä sadetanssia kokeilla jos se kivalta tuntuu. Jos et mitään tee, niin eiköhän se sitä jossain vaiheessa tarjoa asennettavaksi johonkin epämiellyttävään hetkeen kun et saa sitä kuitenkaan asennettua.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 20.11.24 - klo:10:49Kyllä se minulla oli siinä kohden jo ihan asennettavissa kun se ensimmäisen kerran ilmoitti päivityksen saatavillaolosta. Tosin, se ilmoitus tuli kun olin menossa kauppaan ja sieltä kun ajoin kotiin niin se tarjos sitä asennettavaksi. Voihan se olla että se ehti sen siinä välissä ladatakin, olihan se auto parkissa kuitenkin puoliskotunnin siinä välissä. En minä näistä mitään tiedä.

Voihan sitä sadetanssia kokeilla jos se kivalta tuntuu. Jos et mitään tee, niin eiköhän se sitä jossain vaiheessa tarjoa asennettavaksi johonkin epämiellyttävään hetkeen kun et saa sitä kuitenkaan asennettua.

Raivostuttavin piirre tuossa paskasoftassa on se, ettei se anna käyttäjälle minkäänlaista informaatiota mistään. Ei näe, että yrittääkö se ladata jotain, paljonko on lataamista jäljellä, onko jokin epäonnistunut jne. En käsitä miksi tätä tietoa täytyy pimittää käyttäjältä. Olisi ongelmien selvittäminen miljoona kertaa helpompaa kaikille, jos järjestelmä antaisi jotakin tietoa. Tämän pitäisi olla aivan itsestäänselvä asia. En edes ehkä halua tietää miksi tällaiseen black boxiin on päädytty.

Kaapeli64

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 20.11.24 - klo:09:04Vaihdoin kokeeksi kuskin puoleiseen millä yleensä lataan puhelinta autossa. Katsotaan onko vaikutusta...

Tuli testattua. Seisoi päivän pihalla ovet auki ja iltapäivällä otin ajoon. Ei löytäny toisestakaan töpselistä Android Autoa, eikä wifistä. Bluetoothin kytki puhelimeen lopulta usean minuutin odottelun jälkeen, mutta auto ei näyttäny että mitään olis olemassakaan. Samoin Bluetoothin kytkemisen jälkeen puhelin sanoi että on siellä se Android Auto, mutta jatka auton näytöltä että saat homman eteenpäin. Samoten Bluetooth näyttää puhelimelta että on autossa kiinni. No, auto ei ollut samaa mieltä. Eli siellä on siis Andorid Auto särki niin wifistä kuin piuhasta, sekä myös Bluetooth tillin tallin. Infotainmentista kaikki mediat särki. Sentään FM radio toimi niin saa mainoksia kuunnella. Noin se tekee joka kerta kun ei toimi. Toimii sitte seuraavalla kerralla yleensä paremmin kun antaa mennä nukkumaan.

Daatta

^Jos AA ei lähde tulille, niin yleensä (itsellä aina) riittää kun käynnistää tietoviihdejärjestelmän uudestaan. Eli seisoo virtanapin päällä sen aikaa, että keskinäyttö pimenee ja käynnistyy uudestaan. Itse käytän AA:ta päivittäin langattomasti, ongelmia on melko vähän.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

f080421

Lainaus käyttäjältä: avtsi - 10.11.24 - klo:14:52Monta kertaa kokeilin, mutta itse en saanut tuolla päivitystä käynnistymään

Itsellä auttoi se, kun keksin laittaa ajovalot ensin kokonaan pois päältä ja sitten vasta virrat pois. Tällöin heipparuutuun tuli asennuspainike jonka olin missannut aikaisemmin. Kokeilin myös noita taikasteppejä monta kertaa eivätkä ne sellaisenaan toimineet. Siinä ensimmäisessä asennusilmoituksessahan ohjeistetaan laittamaan valot pois ja siltä pohjalta tuli tuo mieleen.

Lukitsin auton ja nyt se ehkä tekee jotain tai sitten ei.

f080421

Seuraavat huomiot omassa autossa 3.7 vs 3.2 näin kuukausi myöhemmin:

- Infotainment käyttövalmis nopeammin

- Ei (toistaiseksi) itkua 12 V akusta kylmällä

- Ei tule enää jatkuvasti ilmoitusta katkenneesta yhteydestä infotainmentiin

- Sovellus ja yhteys autoon tuntuisi toimivan paremmin, voi olla myös placeboa

- SOS-poksumista ei ole tullut pitkään aikaan, mutta en ole varma johtuuko se päivityksestä

Oikeastaan mikään ei ärsytä autossa tällä hetkellä. Vihdoin softa on sellainen kuin sen olisi pitänyt olla vuonna 2021 :)

SlOrbA

itselläni nyt Jyväskylässä tuli useamman kerran SOS-poksua ja ensimmäisen kerran sain ilmoitusta 12 V akusta.

Oisko tuo 12 V akku jotekin kotilataajien ongelma, eli 12 V akkun varausta käytetään latauslaiteteen ja auton välisen valmiuden ylläpitoon ja korkeajännite akku ei kytkeydy ilman, että sen varaus tipahtaa alle pidettävän tason. Nyt kun auto oli pitempään jatkuvasti narun päässä tuli itselleni ensimmäinen 12 V valitus.

Kaapeli64

Kyllä se on itse asiassa juurikin toisinpäin. Aina kun auto on latauksesssa, oli se sitten kotona AC laturissa tai DC pikalaturissa, niin 12V akkua ladataan jos se on tyhjä. Lataaminen toki loppuu heti kun akunhallinta on sitä mieltä että 12V akku pitäisi olla jo täysi, että ei se sitä jatkuvasti kurmota kun laturissa on. Mutta missään nimessä latauksen aikana ei voi tulla sitä tilannetta vastaan että 12V akku jäisi tyhjäksi.

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 27.12.24 - klo:17:41Kyllä se on itse asiassa juurikin toisinpäin. Aina kun auto on latauksesssa, oli se sitten kotona AC laturissa tai DC pikalaturissa, niin 12V akkua ladataan jos se on tyhjä. Lataaminen toki loppuu heti kun akunhallinta on sitä mieltä että 12V akku pitäisi olla jo täysi, että ei se sitä jatkuvasti kurmota kun laturissa on. Mutta missään nimessä latauksen aikana ei voi tulla sitä tilannetta vastaan että 12V akku jäisi tyhjäksi.

Eli MEB autoissa on erillinen AC/DC 12V akulle?

Itse oletan, että 12V lataus tulee DC/DC muunnolla 400V puolelta ja se on aktiivinen vain kun Korkeajänniteakun releet on avattuna (turvallisuus kysymys). Silloin 12V akkua ei voi erikseen ladata AC:lla.

Kaapeli64

Eiköhän siellä ole vain yksi DC-DC muunnin 12V akulle. Ja onhan se korkeajänniteakun releet kytkettynä silloin kun auto on latauksessa. Eihän se muuten sinne virtaa saa sisään. Lisäksi se päivittää akun varaustilan pilveen säännöllisesti. Infotainmentti ainakin on käynnissä koko ajan latauksen aikana. Sinne yksinään menee jo niin paljon sähköä että jos 12V puolta ei pidettäisi ylläpitojännitteessä, niin sehän söisi 12V akun tyhjäksi nopeasti.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 30.12.24 - klo:14:27Eiköhän siellä ole vain yksi DC-DC muunnin 12V akulle. Ja onhan se korkeajänniteakun releet kytkettynä silloin kun auto on latauksessa. Eihän se muuten sinne virtaa saa sisään. Lisäksi se päivittää akun varaustilan pilveen säännöllisesti. Infotainmentti ainakin on käynnissä koko ajan latauksen aikana. Sinne yksinään menee jo niin paljon sähköä että jos 12V puolta ei pidettäisi ylläpitojännitteessä, niin sehän söisi 12V akun tyhjäksi nopeasti.

3.2:ssa minulla auto saattoi olla tuntikausia päivittämättä tilaa pilveen vaikka oli latauksessa. 3.7:ssa tuo tuntuisi toimivan taas paremmin.

f080421

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 27.12.24 - klo:13:06itselläni nyt Jyväskylässä tuli useamman kerran SOS-poksua ja ensimmäisen kerran sain ilmoitusta 12 V akusta.

Itsekin sain SOS-poksun 3.7:lla kerran viime viikolla eli toistaiseksi uskon K-Autoa ja tuohon on erillinen päivitys vielä tulossa.

Iku

Moi,

Minulla ID.3 1st. Aiempi iPhone toimi Car Playn kautta hienoesti. Vaihdoin uuteen iPhoneen ja en saa Car Playta pelittää. Bluetooth yhteys toimii, mutta ID.3 ei saa kytkettyä Car Playta päälle. Luurissa on Car Play täppä täpättynä. Olen yerittänyt poistaa/luoda yhteyden uudelleen / bootata niin luuriin kuin auton infojärjestelmän. Ei vaan pelitä.

slate

Lainaus käyttäjältä: Iku - 16.01.25 - klo:16:11Moi,

Minulla ID.3 1st. Aiempi iPhone toimi Car Playn kautta hienoesti. Vaihdoin uuteen iPhoneen ja en saa Car Playta pelittää. Bluetooth yhteys toimii, mutta ID.3 ei saa kytkettyä Car Playta päälle. Luurissa on Car Play täppä täpättynä. Olen yerittänyt poistaa/luoda yhteyden uudelleen / bootata niin luuriin kuin auton infojärjestelmän. Ei vaan pelitä.

Onhan uudesta luurista Siri päällä?

Iku

Moi,

Siri on päällä ja VPN:n olen kytkenyt pois. Yrittänyt niin USB-C liitimen kautta kuin langattomasti. Bluukkari yhteys muodostuu, mutta CarPlay ei. Luuri näyttää, että olisi päällä mutta vollkari ei.

Iku

Asia ratkesi. Freedomen olin laittanut pois päältä, mutta F-Securen VPN oli jäänyt päälle. Sen kun täppäsi pois niin taas alkoi CarPlay pelittää.

SlOrbA

Volkswaganilta tuli viikko sitten spostia, että apukäyttäjän toiminnot laajenee tällä viikolla. Hiljalleen alkaa uusi mobiilisovellus olla toiminnoissa vanhan MQB:lle tehdyn tasolla.

mikaanikko

Mitä ihmeen apukäyttäjän toimintoja tarkoitat?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 21.01.25 - klo:20:24Mitä ihmeen apukäyttäjän toimintoja tarkoitat?
Nykyään termi näyttää olevan vieraskäyttäjä. Muistaakseni vanhassa sovelluksessa se oli apukäyttäjä, mutta eipä sillä väliä, kun nyt on vain yksi sovellus enää käytössä ja siinä on vain pää- ja vieraskäyttäjiä.

"Kirjautuneet vieraskäyttäjät voivat jatkossa käyttää kaikkia pääkäyttäjän aktivoimia We Connect- / VW Connect -palveluja: online-kohdetuonti/online-reittituonti, lähtöajat, ilmastointi, lataus, auton tila mukaan lukien ovet ja valot, auton kuntoraportti, lämpötilavinkit ."

hsr

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 22.01.25 - klo:13:08Nykyään termi näyttää olevan vieraskäyttäjä. Muistaakseni vanhassa sovelluksessa se oli apukäyttäjä, mutta eipä sillä väliä, kun nyt on vain yksi sovellus enää käytössä ja siinä on vain pää- ja vieraskäyttäjiä.

"Kirjautuneet vieraskäyttäjät voivat jatkossa käyttää kaikkia pääkäyttäjän aktivoimia We Connect- / VW Connect -palveluja: online-kohdetuonti/online-reittituonti, lähtöajat, ilmastointi, lataus, auton tila mukaan lukien ovet ja valot, auton kuntoraportti, lämpötilavinkit ."
Ainakaan vielä tuo ei toimi vieraskäyttäjällä. Tänään siis piti tulla käyttöön.

SlOrbA

Eilen tipahti "Asenna päivitys" näkyviin Jumbon parkissa ja sitten sitä ei uudestaan näkynyt, kun pääsi kotiin saakka. Tänään aamulla, kun auto oli yön yli levännyt ja varaus oli yli 50%, tuli keltainen "Asenna päivitys" uudestaan duunin parkissa päivän ensimmäisen ajon jälkeen ja nyt sen uskalsi myös käynnistää.

Ohjeiden mukaan autoa ei voi käyttää 15 minuutin aikaana ja se pysyy päivityksen aikana Volkswagen Appille näkyvänä. Päivän päätteeksi sitten näkee miten sen kanssa meni.

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 03.02.25 - klo:08:58Päivän päätteeksi sitten näkee miten sen kanssa meni.

Mitään varsinaisia muutoksia ei näkynyt ja nyt itse seuraan toiveekkaanna, jos vaikka se netin tippuminen ja keskikaiuttimen poksuminen olisi korjattu.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 04.02.25 - klo:11:42Mitään varsinaisia muutoksia ei näkynyt ja nyt itse seuraan toiveekkaanna, jos vaikka se netin tippuminen ja keskikaiuttimen poksuminen olisi korjattu.

Oliko ensimmäinen päivitys 3.7 päivityksen jälkeen? Jos oli niin itselle se tuli joitakin viikkoja sitten ja jossain asennusruudussa vilahti teksti OUI4_03. Tämän päivityksen jälkeen on keskikaiutin poksunut ihan samaan malliin kuin ennenkin jotain 1-3 krt/viikko tahdilla eli siihen tossa päivityksessä ei ole korjausta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy