EGR ja DPF -paineanturi, CFGB -moottori

Aloittaja Tinqe, 20.06.21 - klo:00:36

« edellinen - seuraava »

Tinqe

Passatin kanssa alkaa mennä hermot ja osaaminen loppua. Google on ollut ystävä ja tänne foorumillekin eksyin aikaisemman termostaatti -topicin kautta, kun aikaisemmin ihmettelin kyseisen moottorin lämpöjä.

Passat vm. 2012 2.0TDI (170hp / 125kW / DFGB)

Kevättalvella jouduin vaihtamaan Passatin moottorin ohjainlaitteen, kun alkuperäinen pimeni suunnilleen kerrasta. (Ei yhteyttä ohjainlaitteeseen.) Alkuperäinen ohjainlaite kyllä heräsi oltuaan muutaman päivän korjaamohallissa lämmittelemässä. Epäilys ohjainlaitteen viasta.
Lähetin ohjaimen Tampereen Elehuoltoon tutkittavaksi ja oli ilmeisesti päässyt kosteus sisälle ja hapettanut piirilevyn liitokset. Elehuollossa hankkivat vaihtolaitteen ja siirsivät alkuperäisestä (ajoneston?) tiedot käytettynä hankittuun vaihtolaitteeseen. Laitoin boksin paikalleen ja auto lähti käyntiin.

Viikon ajelin tyytyväisenä, kunnes sain moottorin häiriövalon ja vikakoodin Diesel Particulate Filter; Differential Pressure Sensor. Vikakoodia selvittelin ja päättelin, että voisi johtua joko anturista tai hiukkaspöntöstä. Vikakoodi poistui (moottorin vikavalo sammui) VCDS:llä kuittaamalla, mutta uusiutui satunnaisesti ja vikavalo syttyi uudelleen.

Moottoriohjaimen vaihdosta johtuen, epäilin ensin anturin puhelevan puutaheinää moottoriohjaimelle. Yritin ensin alkuperäiselle anturille tehdä sopeutusta VCDS:llä, mutta vikakoodi uusiutui.

Auton lämmöt eivät nousseet talvella aina kunnolla, joten ajattelin pöntön polton ajon aikana jääneen tekemättä tai vaiheeseen. Tässä kohtaa päädyin lueskelemaan foorumia ja vaihdatin termostaatin (moottorin kyljestä) ja koska tämä ei auttanut tilannetta, niin vaihdoin vielä itse toisenkin termostaatin (letkun välissä, vaihdelaatikon luona). Lämmöt ok ja homma rokkaa. Ei vaiskaan, hiukkaspöntön paineanturin vikakoodia taas (moottorin vikavalo).

Seuraavaksi vaihdoin paineanturin ja yritin sille tehdä sopeutusta. En tiedä onnistuinko, mutta ainakaan minkään anturin arvon en havainnut muuttuneen VCDS:llä tutkiskellessani.

Seuraavaksi EGR vikakoodia, jolloin moottorin vikavalon lisäksi hehkun merkkivalo alkoi vilkkua ja moottorista tehot pois. Ajattelin ensin putsaavani EGR-ventiilin, mutta tuossa moottorissa / autossa EGR -venttiili mukavasti moottorin takana, itselläni ei ole nosturia ja kerran kömmin auton alle tutkimaan tilannetta. EGR-venttiili todellakin on ahtaassa kolossa ja kirsikkana kakun päälle, auto on nelivetoinen, joten venttiiliin käsiksi pääsemistä hankaloittaa kardaani ja jakolaatikko. Tilasin ajan korjaamolle EGR:n vaihtoon.

EGR vaihdettu korjaamolla. Korjaamon testerillä oli ongelmia venttiilin sopeutuksen kanssa, mutta meni lopulta läpi. Hiukkassuodattimen regenerointi tehtiin ja tämän aikana hiukkassuodattimen paineanturi antoi häiriön, mutta poltto kuitenkin ilmeisesti onnistui. Testilenkillä vikakoodeja ei ilmennyt, joten sain auton ajoon.

Kävin hakemassa auton korjaamon pihasta ja ehkä 100 metriä ajettuani, moottorin vikavalo päälle ja hehkun merkkivalo vilkkumaan, tehot pois.

Ajoin auton hallille ja tutkin johtosarjoja. Hiukkassuodattimen paineanturilta moottorinohjaimelle menee suoraan 3 karvaa, jotka päällisin puolin ja yleismittarilla vaikuttaisivat olevan kunnossa. Mittaputket ovat auki, putkista toinen menee hiukkassuodattimelle ja toinen on vain 20cm pätkä putkea ja mittaa ilmeisesti ulkoista ilmanpainetta moottoritilasta.

Vaihdoin vielä pakokaasun paineanturin uudelleen, jos aikaisempi anturi olisi sattunut olemaan viallinen jo uutena, mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta. Tässä vaiheessa onnistuin ilmeisesti myös nollaamaan hiukkassuodattimen arvot, eli sen keräämästä tuhka tms. määrästä ei nyt ole historiaa. Jostain syystä tässä vaiheessa kuitenkin EGR heräsi ja vikakoodi pysyi poissa pari päivää. Tähän asti olivat EGR Vacuum Regulator Solen.val.: activation ja EGR Solen.val.: actual value eläneet "omaa elämäänsä", niin nyt ne pysyivät suunnilleen samoina. Oletin siis, että EGR alkoi liikkua ohjatun arvon mukaisesti.

Tätä riemua ei kestänyt siis kovinkaan kauan, vaan vikakoodi / merkkivalo palasi ja lisäksi auto alkoi nypyttää alle 2500rpm kierroksilla ajettaessa. Aikaisemmin tätä nyppimistä oli havaittavissa satunnaisesti liikkeelle lähdettäessä.

Korjaamon kanssa oli jo tässä vaiheessa puhuttu ongelman paluusta ja seuraavana suunnitelmana olisi pestä hiukkassuodatinta. Puhetta oli, että pesu tapahtuisi irroittamatta hiukkassuodatinta ja päädyinkin hakemaan itse Motonetistä Liqui Molyn DPF cleaneria. Ihan oikeaa työkalua tuon ruiskuttamiseen ei ollut, mutta päästin ainetta alustamassaruiskulla hiukkassuodattimeen ja puolen tunnin jälkeen huuhteluaineen perään. Kävin ajamassa reilun puolen tunnin lenkin, että moottori lämpesi kunnolla, mutta hiukkassuodattimen poltto ei käynnistynyt. Päädyin yrittämään pakkopolttoa VCDS:llä ja lopulta tässä onnistuinkin.

Mitähän tässä seuraavaksi yrittäisin? Nyt auto heittää jatkuvasti joko vikatilan päälle tai ainakin moottorihäiriön. Vikakoodeina vanhat tuttavat Diesel Particulate Filter; Differential Pressure Sensor P2456, EGR P046C Implausible Signal ja EGR P0403 - Malfunction.

EGR sopeutusta olen yrittänyt ja VCDS:n mukaan se menee kyllä läpi, mutta Malfunction vikakoodi tulee aina sopeutuksen aikana ja Actual value pysyy n. 73% paikkeilla, vaikka EGR Vacuum Regulator Solen.val: activation muuttuisikin.

DPF paineanturin arvoille en ole löytänyt järkeenkäypää selitystä. Mikä noista kertoo mitäkin. Anturin sopeutuksen jälkeen Particle filter: difference pressure on yleensä 168hPa, mutta sen arvo on ollut myös 93hPa tai 2hPa. DPF: offset for differential pressure on yleensä 75hPa.

(Lisään vikakoodeja kommentina, kun tulee liian pitkä viesti.)

Tinqe

Vikakoodit, kun EGR ensimmäisen kerran herjasi. DPF anturin häiriö on sama, kuin aikaisemminkin.

Sunday,16,May,2021,21:48:41:62902
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 10 x64
VCDS Version: 21.3.0.0 (x64)
Data version: 20210226 DS325.0
[url=http://www.Ross-Tech.com]www.Ross-Tech.com[/url]


VIN: WVWZZZ3CZDE054423   License Plate: Passat
Mileage: 262070km-162842mi   Repair Order: 2021-05-16_001



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Chassis Type: 3C-VW46 (7N0)
Scan: 01 02 03 08 09 10 15 16 17 18 19 22 25 42 44 46 4C 4F 52 53
          55 56 61 62 69 6C 72 77

VIN: WVWZZZ3CZDE054423   Mileage: 262070km-162842miles

01-Engine -- Status: Malfunction 0010
02-Auto Trans -- Status: OK 0000
03-ABS Brakes -- Status: OK 0000
04-Steering Angle -- Status: OK 0000
08-Auto HVAC -- Status: OK 0000
09-Cent. Elect. -- Status: OK 0000
10-Park/Steer Assist -- Status: OK 0000
15-Airbags -- Status: OK 0000
16-Steering wheel -- Status: OK 0000
17-Instruments -- Status: OK 0000
18-Aux. Heat -- Status: OK 0000
19-CAN Gateway -- Status: OK 0000
22-AWD -- Status: OK 0000
25-Immobilizer -- Status: OK 0000
42-Door Elect, Driver -- Status: OK 0000
44-Steering Assist -- Status: OK 0000
46-Central Conv. -- Status: OK 0000
4C-Tire Pressure II -- Status: OK 0000
4F-Centr. Electr. II -- Status: OK 0000
52-Door Elect, Pass. -- Status: OK 0000
53-Parking Brake -- Status: OK 0000
55-Headlight Range -- Status: OK 0000
56-Radio -- Status: OK 0000
61-Battery Regul. -- Status: OK 0000
62-Door, Rear Left -- Status: OK 0000
69-Trailer -- Status: OK 0000
6C-Back-up Cam. -- Status: OK 0000
72-Door, Rear Right -- Status: OK 0000
77-Telephone -- Status: OK 0000

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine (J623-CFGB)       Labels:. 03L-906-018-CFF.clb
   Part No SW: 03L 906 018 PC    HW: 03L 907 309 AE
   Component: R4 2.0l TDI   H27 9978 
   Revision: 41H27---    Serial number: 00000000000000
   Coding: 001D001A043601080000
   Shop #: WSC 44008 205 00000
   ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01103L906018PC 003007
   ROD: EV_ECM20TDI01103L906018NC.rod
   VCID: 7AF0E8ADFD2AEF5B8D-802E

5 Faults Found:
5158 - Diesel Particulate Filter; Differential Pressure Sensor
          P2456 00 [101] - Intermittent
          Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 261987 km
                    Date: 2021.05.14
                    Time: 07:05:32

                    Engine RPM: 4569.00 /min
                    Normed load value: 99.6 %
                    Vehicle speed: 62 km/h
                    Coolant temperature: 89 °C
                    Intake air temperature: 26 °C
                    Ambient air pressure: 990 mbar
                    Voltage terminal 30: 13.360 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Sensor for particle filter differential press: raw value: 65 hPa
                    Particle filter: difference pressure: -98 hPa
                    DPF: offset for differential pressure: 75 hPa
                    Particle filter: differential pressure: dynamic offset: 162 hPa
                    Outside temperature: 13.5 °C
                    Particle filter: soot mass measured: -13.19 g
                    Particle filter: soot mass calculated: 6.50 g

4891 - EGR Valve (N18)
          P0403 00 [032] - Malfunction
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

4892 - EGR Valve (N18)
          P0403 00 [032] - Malfunction
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 262076 km
                    Date: 2021.05.16
                    Time: 21:34:20

                    Engine RPM: 1908.00 /min
                    Normed load value: 89.8 %
                    Vehicle speed: 14 km/h
                    Coolant temperature: 31 °C
                    Intake air temperature: 17 °C
                    Ambient air pressure: 990 mbar
                    Voltage terminal 30: 14.740 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Air mass: actual value (mg/stroke): 876.0 mg/stroke
                    EGR Vacuum Regulator Solen.val.: activation: 100.00 %
                    EGR Solen.val.: actual value: 82.40 %
                    EGR valve: offset closed: -0.62 %
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 0
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 35
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 7
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 55
                    High press EGR actuator: actual unconditioned volt val: 1547.2 mV

9123 - Throttle Actuator Control System
          P2112 00 [032] - Stuck Closed
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 262076 km
                    Date: 2021.05.15
                    Time: 21:12:20

                    Engine RPM: 0.00 /min
                    Normed load value: 0.0 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 90 °C
                    Intake air temperature: 19 °C
                    Ambient air pressure: 990 mbar
                    Voltage terminal 30: 12.640 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Air mass: actual value (mg/stroke): 0.0 mg/stroke
                    Throttle valve adapter: specified value: 0.00 %
                    Throttle valve adapter: actual value: 6.53 %
                    Throttle valve adapter: offset closed: 1.12 %
                    Throttle valve adapter: status-Bits 0-7: 0
                    Throttle valve adapter: status-Bits 0-7: 55
                    Throttle valve adapter: status-Bits 0-7: 0
                    Throttle valve adapter: status-Bits 0-7: 8
                    Throttle valve adapter: uncond voltage actual value: 693.8 mV

9124 - Throttle Actuator Control System
          P2111 00 [032] - Stuck Open
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 262076 km
                    Date: 2021.05.15
                    Time: 21:12:20

                    Engine RPM: 0.00 /min
                    Normed load value: 0.0 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 90 °C
                    Intake air temperature: 20 °C
                    Ambient air pressure: 990 mbar
                    Voltage terminal 30: 12.820 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Air mass: actual value (mg/stroke): 0.0 mg/stroke
                    Throttle valve adapter: specified value: 100.00 %
                    Throttle valve adapter: actual value: 89.87 %
                    Throttle valve adapter: offset closed: 1.12 %
                    Throttle valve adapter: status-Bits 0-7: 0
                    Throttle valve adapter: status-Bits 0-7: 55
                    Throttle valve adapter: status-Bits 0-7: 0
                    Throttle valve adapter: status-Bits 0-7: 40
                    Throttle valve adapter: uncond voltage actual value: 3782.8 mV

Readiness: 0 0 0 0 0

-------------------------------------------------------------------------------

Poistettu muut...

End-------------------------(Elapsed Time: 03:43)--------------------------

Tinqe

Vikakoodit korjaamokäynnin jälkeen. Samalla ilmastointiin lisättiin kylmäainetta, niin ilmeisesti siitä jäänyt tuonne pressure warning.

Friday,11,June,2021,22:22:47:62902
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 10 x64
VCDS Version: 21.3.0.0 (x64)
Data version: 20210226 DS325.0
[url=http://www.Ross-Tech.com]www.Ross-Tech.com[/url]


VIN: WVWZZZ3CZDE054423   License Plate: Passat
Mileage: 262970km-163401mi   Repair Order: 2021-06-11_22-22_



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Chassis Type: 3C-VW46 (7N0)
Scan: 01 02 03 08 09 10 15 16 17 18 19 22 25 42 44 46 4C 4F 52 53
          55 56 61 62 69 6C 72 77

VIN: WVWZZZ3CZDE054423   Mileage: 262970km-163401miles

01-Engine -- Status: Malfunction 0010
02-Auto Trans -- Status: OK 0000
03-ABS Brakes -- Status: OK 0000
04-Steering Angle -- Status: OK 0000
08-Auto HVAC -- Status: Malfunction 0010
09-Cent. Elect. -- Status: OK 0000
10-Park/Steer Assist -- Status: OK 0000
15-Airbags -- Status: OK 0000
16-Steering wheel -- Status: OK 0000
17-Instruments -- Status: OK 0000
18-Aux. Heat -- Status: OK 0000
19-CAN Gateway -- Status: OK 0000
22-AWD -- Status: OK 0000
25-Immobilizer -- Status: OK 0000
42-Door Elect, Driver -- Status: Malfunction 0010
44-Steering Assist -- Status: OK 0000
46-Central Conv. -- Status: OK 0000
4C-Tire Pressure II -- Status: OK 0000
4F-Centr. Electr. II -- Status: OK 0000
52-Door Elect, Pass. -- Status: OK 0000
53-Parking Brake -- Status: OK 0000
55-Headlight Range -- Status: OK 0000
56-Radio -- Status: OK 0000
61-Battery Regul. -- Status: Malfunction 0010
62-Door, Rear Left -- Status: OK 0000
69-Trailer -- Status: OK 0000
6C-Back-up Cam. -- Status: OK 0000
72-Door, Rear Right -- Status: OK 0000
77-Telephone -- Status: OK 0000

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine (J623-CFGB)       Labels:. 03L-906-018-CFF.clb
   Part No SW: 03L 906 018 PC    HW: 03L 907 309 AE
   Component: R4 2.0l TDI   H27 9978 
   Revision: 41H27---    Serial number: 00000000000000
   Coding: 001D001A043601080000
   Shop #: WSC 44008 205 00000
   ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01103L906018PC 003007
   ROD: EV_ECM20TDI01103L906018NC.rod
   VCID: 7AF0E8ADFD2AEF5B8D-802E

4 Faults Found:
5158 - Diesel Particulate Filter; Differential Pressure Sensor
          P2456 00 [101] - Intermittent
          Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 262959 km
                    Date: 2021.06.11
                    Time: 21:05:16

                    Engine RPM: 2343.50 /min
                    Normed load value: 0.0 %
                    Vehicle speed: 99 km/h
                    Coolant temperature: 90 °C
                    Intake air temperature: 29 °C
                    Ambient air pressure: 990 mbar
                    Voltage terminal 30: 14.140 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Sensor for particle filter differential press: raw value: 156 hPa
                    Particle filter: difference pressure: -7 hPa
                    DPF: offset for differential pressure: 74 hPa
                    Particle filter: differential pressure: dynamic offset: 163 hPa
                    Outside temperature: 19.5 °C
                    Particle filter: soot mass measured: -8.35 g
                    Particle filter: soot mass calculated: 7.43 g

9120 - EGR Sensor 1
          P046C 00 [100] - Implausible Signal
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 9
                    Mileage: 262949 km
                    Date: 2021.06.11
                    Time: 20:02:28

                    Engine RPM: 1684.00 /min
                    Normed load value: 93.7 %
                    Vehicle speed: 22 km/h
                    Coolant temperature: 82 °C
                    Intake air temperature: 31 °C
                    Ambient air pressure: 990 mbar
                    Voltage terminal 30: 14.100 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Air mass: actual value (mg/stroke): 760.4 mg/stroke
                    EGR Vacuum Regulator Solen.val.: activation: 100.00 %
                    EGR Solen.val.: actual value: 77.76 %
                    EGR valve: offset closed: 4.48 %
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 0
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 0
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 6
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 55
                    High press EGR actuator: actual unconditioned volt val: 1533.4 mV

4891 - EGR Valve (N18)
          P0403 00 [101] - Malfunction
          Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 262960 km
                    Date: 2021.06.11
                    Time: 21:06:04

                    Engine RPM: 2407.00 /min
                    Normed load value: 0.0 %
                    Vehicle speed: 53 km/h
                    Coolant temperature: 89 °C
                    Intake air temperature: 29 °C
                    Ambient air pressure: 990 mbar
                    Voltage terminal 30: 14.160 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Air mass: actual value (mg/stroke): 534.8 mg/stroke
                    EGR Vacuum Regulator Solen.val.: activation: 100.00 %
                    EGR Solen.val.: actual value: 95.35 %
                    EGR valve: offset closed: -6.04 %
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 0
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 3
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 7
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 55
                    High press EGR actuator: actual unconditioned volt val: 1321.4 mV

4892 - EGR Valve (N18)
          P0403 00 [096] - Malfunction
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 2
                    Mileage: 262949 km
                    Date: 2021.06.11
                    Time: 20:01:19

                    Engine RPM: 2566.00 /min
                    Normed load value: 26.7 %
                    Vehicle speed: 53 km/h
                    Coolant temperature: 55 °C
                    Intake air temperature: 37 °C
                    Ambient air pressure: 990 mbar
                    Voltage terminal 30: 14.160 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Air mass: actual value (mg/stroke): 610.2 mg/stroke
                    EGR Vacuum Regulator Solen.val.: activation: 71.66 %
                    EGR Solen.val.: actual value: 68.74 %
                    EGR valve: offset closed: 4.48 %
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 0
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 3
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 7
                    Actuator for high pressure EGR: status-Bits 0-7: 55
                    High press EGR actuator: actual unconditioned volt val: 1804.2 mV

Readiness: 0 0 0 0 0

-------------------------------------------------------------------------------

Poistettu...

-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC (J255)       Labels:| 5K0-907-044.clb
   Part No SW: 3AA 907 044 AJ    HW: 3AA 907 044 AJ
   Component: Climatronic   H03 0303 
   Revision: 00001K02   
   Coding: 0014004803
   Shop #: WSC 00015 115 00000
   ASAM Dataset: EV_Climatronic A01010
   ROD: EV_ClimaAutoBasis_VW46.rod
   VCID: 78F4F2A5C326FD4BFB-802C

1 Fault Found:
9481200 - Refrigerant Pressure
          B10AB F0 [008] - Too Low
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 252
                    Mileage: 262925 km
                    Date: 2021.06.10
                    Time: 15:31:46


-------------------------------------------------------------------------------

Poistettu...

-------------------------------------------------------------------------------
Address 42: Door Elect, Driver (J386)       Labels:| 3C0-959-70X-GEN4.clb
   Part No SW: 3AA 959 701 A    HW: 3C0 959 793 C
   Component: TUER-SG FT    002 0533 
   Revision: 12110009    Serial number: 0005670843
   Coding: 0200B7
   Shop #: WSC 05311 115 00000
   ASAM Dataset: EV_TSGFPQ35BRFVW46X A04001
   ROD: EV_TSGFPQ35BRFVW46X_VW32.rod
   VCID: 356A3B9194B4C02320-8060

   Slave Driver:
   Subsystem 1 - Part No SW: 3AA 959 703 A    HW: 3AA 959 795   Labels: 1K0-959-70X-GEN4.CLB
   Component: J388__TSG-HL  004 0503
   Serial number: 00000003107033     
   Coding: 010090

1 Fault Found:
66048 - Motor for Front Window Regulator
          B11EC 54 [008] - Missing Calibration / Basic Setting
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 7
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 252


-------------------------------------------------------------------------------

Poistettu...

-------------------------------------------------------------------------------
Address 61: Battery Regul. (J840)       Labels:. 1K0-907-534.clb
   Part No SW: 7N0 907 534     HW: 7N0 907 530 AE
   Component: Batt.regelung H46 1633 
   Serial number: 310812F1002584
   Coding: 530F1859
   Shop #: WSC 05311 000 08193
   VCID: 71E2CF81A85CAC033C-8024

   Subsystem 1 - Part No SW: 1K0 915 181 H    HW: 1K0 915 181 A
   Component: J367-BDM  H07 0180
   Serial number: 00000000008900089509

1 Fault Found:
02256 - Quiescent Current
            001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00110001
                    Fault Priority: 7
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 251
                    Mileage: 262910 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2015.10.30
                    Time: 15:55:06


-------------------------------------------------------------------------------

Poistettu...

End-------------------------(Elapsed Time: 03:49)--------------------------

M_M

Tuo paine-ero anturin offset kertoo paljonko anturin lukema poikkeaa nollasta auton ollessa sammuksissa. 75hPa on ihan liikaa. Yleensä siinä pitäisi näkyä yksinumeroisia lukuja. Tällä luvulla ECU korjaa sitä varsinaista paine-eromittausta.

Auton ollessa sammuksissa sen varsinaisen paine-eron pitäisi olla about nolla. Missä tilanteessa nuo kertomasi kolme eri arvoa esiintyvät?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tinqe

Particle filter: difference pressure näyttää tuon 168hPa VCDS:n Advanced measurements values -valikosta katsottuna. Ainakin auton käydessä tuo arvo pysyy yleensä tuossa kaasusta tai kuormasta riippumatta. Jonkun kerran kun yritin taas tuota paine-eroanturin sopeutusta, niin näytti hetkellisesti 93hPa arvoa sen 168 sijaan. Arvo siis heiluu ehkä +/-1, mutta hehtaarilleen tuossa.

Onnistuneen regeneroinnin jälkeen tuo ainakin näyttäisi olleen 2hPa, mitä katselin kuvia, joita otin VCDS:n Advanced measuring values -valikosta regeneroinnin aikana.

Offset on pysynyt 74 - 75hPa arvossa mulla kaikissa muistiinpanoissa, mutta nyt en löytänyt, mitä näytti, kun kokeilin pitää anturin mittaputkia irti. Kaikilla 3 anturilla on samat arvot.

Alkuperäinen paine-eroanturi autossa on VW:n alkuperäisosa numerolla 076 906 051B, lisärivillä VW AG 29/12 TN3, eli olisiko vielä alkuperäinen -12 -mallin autossa. Varaosina olevat on molemmat Boschin numerolla 0 281 006 082 ja kaikista paikoista, mistä olen katsonut, tuntuu samaa anturia tarjoavan tuohon autoon.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Tinqe - 20.06.21 - klo:10:43
Offset on pysynyt 74 - 75hPa arvossa mulla kaikissa muistiinpanoissa, mutta nyt en löytänyt, mitä näytti, kun kokeilin pitää anturin mittaputkia irti.

Tuo on kyllä minun mielestäni ihan liikaa. Joko anturi on risa (epätodennäköistä jos se on vaihdettu jo kahdesti ja tehty adaptaatio vaihdon jälkeen) tai johdotuksessa on sanomista tai mittausputkisto on tukkeessa.

Se offset on ehjällä anturilla mun autoissa ollut luokkaa 1-5 hPa.

Myös jos mittausarvo ei auton käydessä elä yhtään kaasun ja kuorman mukaan, viittaa tukkeutuneeseen putkistoon tai johdotusvikaan. Arvon pitäisi olla tyhjäkäynnillä aika erilainen kuin ajossa kierroksilla.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

M_M

Lainaus käyttäjältä: Tinqe - 20.06.21 - klo:00:36
Mittaputket ovat auki, putkista toinen menee hiukkassuodattimelle ja toinen on vain 20cm pätkä putkea ja mittaa ilmeisesti ulkoista ilmanpainetta moottoritilasta.

Hetkinen, nyt vasta huomasin tämän kohdan. Oletkohan nyt oikean anturin kimpussa?  ???

DPF:n paine-eroa mitataan nimenomaan DPF:n yli, toisen mittausputken pitää mennä pakoputkeen ennen hiukkassuodatinta ja toisen pakoputkeen suodattimen jälkeen. Ei moottoritilan ilmanpaineen pitäisi liittyä tuohon mittaukseen mitenkään.

Väärä anturi vai onko toinen putki katkennut/irronnut?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tinqe

Toinen putki kyllä menee hiukkassuodattimeen etupuolelle, niin olettaisin olevani oikean anturin kimpussa. Ei tuolta muitakaan samanlaisia antureita ole löytynyt.

Muistan lukeneeni jostain keskustelusta, että muillakin ollut tuon anturin toinen putki vain pieni pätkä moottoritilassa. Tietenkään en vanno, jos tuo on jäänyt EGR vaihdossa korjaamolla laittamatta takaisin, kun eri henkilö kasasi, kuin oli purkanut. Eikös hiukkassuodattimen jälkeinen paine pitäisi ollakin melko lähellä normaalia ilmanpainetta, poislukien pakoputken painehäviö? Ei tuolla kuitenkaan mitään kovin ihmeellistä pitäisi olla, putkea ja pönttö perällä. Pitää käydä illalla hallilla taas kömpimässä alle, mutta mielestäni tuossa pöntössä ei edes ollut paikkaa toiselle putkelle. Anturista lähtevät putket kuitenkin eri kokoiset, niin ei niitä pitäisi sekoittaakaan.

M_M

Tuossa on kuva CFGB-moottorin hiukkassuodattimesta. Nro 1 on paine-eroanturi ja siitä menee mittausputki pakoputkeen suodattimen takapuolelle.


VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

M_M

Tuossa on vielä SSP:n tarjoama kuva aiheesta jossa näkyy tuo mittausputki suodattimen takapuolella.



VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tinqe

DPF:n jälkeen ei ole paikkaa mittaputkelle. Tuossa kuvan osoittamassa kohdassa on kyllä putken kyljessä pieni "paukama", eli siihen olisi ollut mahdollista lisätä valmistusvaiheessa putkilähtö, mutta tässä sitä ei ole.

Mittaputkista kulkee ilma läpi puhaltamalla, eikä niissä ole mitään näkyviä reikiä tai litistymiä.

Kokeilin ottaa mittaputket anturista irti ja tehdä adaptaation, niin VCDS:n advanced measurements valikosta sain tulokset difference pressure 168hPa ja offset 0hPa. Käytin virrat poikki ja laitoin mittaputket kiinni, niin difference pressure muuttui 93hPa ja offset 75hPa.

Mietin tässä, että kai olen adaptoinnin tehnyt oikein?
Virrat päälle, moottori seis. VCDS: Control module Engine -> Basic settings -> Adaptation of diff. pressure sensor particulate filter -> Go! -> "Finished correctly" -> Stop -> Resetting of learned values of difference pressure sensor -> Go! -> Finished correctly -> Stop -> Done, Go back. Virrat pois autosta.

Paine-eroanturin piuhan anturilta moottoriohjaimelle tarkastin ja mittasin aikaisemmin ja jos anturin ottaa irti, muuttuu difference pressure johonkin 250 - 300hPa arvoihin.

Sitten on vielä se EGR, joka antaa "kummallisia arvoja". Jos EGR Vacuum regulator Solen val: activation näyttää 100%, vaeltaa EGR Solen val: actual value 75 - 95%. Jos EGR -venttiilin liittimen irroittaa, tulee selkeä vikakoodi katkoksesta.

Kun tuo EGR toimi hetken ja sitten taas lakkasi toimimasta, niin mietin vain onko kaapelivika molemmissa vai olisiko vaihdettu moottoriohjain jotenkin viallinen. Vaihtolaitteen takuuta kyllä vielä jäljellä, mutta pitäisi saada jotenkin poissuljettua kaapelivika, ettei tarvitsisi maksaa moottoriohjaimen vaihtoa. Tai sitten pitäisi jotenkin varmistua moottoriohjaimen viallisuudesta. Vai voiko uusi EGR olla viallinen?

M_M

Adaptointimenetelmä näyttää ihan oikealta.

Mutta joku siellä on rikki, mittausputket irrotettuna paine-eron pitäisi olla nolla tai korkeintaan muutama hPa.  ???

Mistä EGR ja paine-eroanturi on hankittu? Jos jostain muualta kuin merkkiliikkeen tiskiltä, niin voivat ne toki olla valmiiksi rikki.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tinqe

Dodiin, harrastelu jatkui taas loman aikana. ECU lähti Elehuoltoon vaihtoon, tulee toivottavasti viikon päästä uusi vaihtolaite paluupostilla.

DPF:n vaihdoin kokonaan uuteen tarvikeputkeen ja saatuani auton kasaan, oli vika yhä edelleen päällänsä. Kyselin sitten VCDS:n tukifoorumilta aiheesta ja päädyin jälleen kerran mittailemaan DPF:n paine-eroanturin johtoja ja jännitteitä.

Anturille menee 5V, 0V (GND) ja signal -piuhat. 5V ok mitattuna gnd-piuhaa vasten. Letkut anturilta irroitettuna (0 hPa) signal noin 1V gnd -piuhaa vasten mitattuna. Puhaltaessa anturin mittaputkeen, jonka letku tulee tuolta turbon ja DPF:n välistä, nousee anturilta signal -jännite 1,2...1,4 volttiin mun puhaltamisellani ja lainamittarilla tuo näytti jotain 50 - 80 hPa (mbar) arvoa taulussa. VCDS:n kautta moottorin Advanced measurement values, josta etsiä IDE03353 Particle filter differential press. sensor: uncond. voltage (mV), tämän pitäisi näyttää suoraan paine-eroanturilta tuleva jännite, mutta syystä tai toisesta se ei vastannut mitattua. Lopulta se jumittui kokonaan arvoon 1590mV ja Diff pressure ja offsetti palautuvat aina virtojen katkaisun jälkeen arvoihin 93hPa ja 75hPa, vaikka tuo Diff pressure muuttuikin nollaksi, jos yritti resetoidan anturin arvot VCDS:llä.

Jossain vaiheessa tuo jännite sekoili jotain muutakin, kun kierrosten noustessa tuo laski alaspäin ja siksi Diff pressure laski kierrosten noustessa, vaikka voisi olettaa sen nousevan. Tässä vaiheessa mulla ei kuitenkaan ollut yleismittaria anturilla mittaamassa todellista jännitettä, joten arvauksena mutu-tuntumalla se varmaan todellisuudessa nousi.

EGR:n suhteen en ole noita jännitteitä yms. ECU:lta mittaillut, kun tuo paine-eroanturikin sekoili ja sieltä löytyi oletettu vika. Johdot EGR:lle tarkistin kyllä mittaamalla, ettei mitään suoraa katkosta tai helposti löytyvää pätkimistä tullut sieltä. Uudella ECU:lla sitten tarvittaessa tarkempia tutkimuksia.

Paine-eroanturit ostin ihan tarvikkeina, eli nyt löytyy hyllystä 2 Boschin tarvikeanturia ja autossa taas paikallan alkuperäinen OEM, joka siellä olikin. Testasin noita, niin ihan vastaavat jännitteet signaalilta saa alkuperäisestä, kuin Boschilaisestakin. OEM 0,999V (0 hPa) ja testattu Bosch 1,006V (0 hPa), puhaltaessa mittayhteeseen nousee sinne 1,4 volttiin.

EGR on korjaamon sinne asentama ja kuitin perusteella ilmeisesti Wahler, osanumerolla WA-710861D.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy