Kirjoittaja Aihe: Audi A1/S1  (Luettu 172657 kertaa)

Poissa JFabiaK

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 690
    • Profiili
Vs: Audi A1/S1
« Vastaus #720 : 03.06.15 - klo:18:10 »
Kyselin jo tuolta toiselta foorumilta, mutta taitaa olla ainakin ykkösten osalta aika hiljanen paikka, niin koitetaan täältä saada vastauksia.

Haen lauantaina pitkään kuolaamani A1:n, 136kw moottorilla.
Tuossa siis vakiona 7-vaihteinen S Tronic. Eikös tämä ole sama laatikko, mitä VW kaupittelee DGSnä?
DSG:tä kerrotaan puolestaan olevan kuivalaatikoisia ja märkälaatikoisia. Kumpikohan tämä lienee? Eikös siinä ns kuivalaatikossa ole ollut niitä onglemia ja toisessa ei niinkään? Vai, olenko ymmärtänyt aivan väärin?
Entä, onko näissä todellakin tasauspyörästön lukko? Näin mulle väitettiin, mutta ei osattu sanoa, onko se mahdollisesti jopa mekaaninen. Itse veikkaan, että joku "sähköjarrutin-sydeemi". Osaako joku sanoa tähän jotain?
Samoja tuotteita S-Tronic ja DSG. Ja kuivalaatikko ja märkälaatikko?? 7-vaihteisessa on kuivana kytkinosasto, joka 6-vaihteisessa on öljyvoideltu. Vaihteiston "rautaosastot" (ratasosastot) ovat omassa vaihteistoöljyvoidelluissa tiloissaan ("laatikoissa"). Vaihdelaatikko = vaihteiston kotelo ...  ;)
Tasauspyörästön lukkoja ei ole kuin raskaassa kalustossa ja työkoneissa; tasaus lukitaan täysin toimimattomaksi.
Nämä henkilöautojen "lukot" ovat eriasteisia tasauspyörästön jarruja, joita toteutetaan/ohjataan yhä yleisemmin sähköavusteisesti. Näillä jarruilla ei toteuteta 100%:sta lukitusta, joka tekisi kaarreajosta erittäin hankalaa ja rasittaisi auton tekniikkaa.
A1:n tehokkaammissa malleissa on tämä "sähköinen" tasauksen jarrutus, jota voisi paremminkin kutsua vetävien pyörien luistonestoksi/vetovoiman tasaukseksi.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Poissa IbisWhite

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Audi A1/S1
« Vastaus #721 : 03.06.15 - klo:19:06 »
Tarkotin nyt lähinnä visko, torsen jne lukkoa tuolla kylläkin, mutta tämä selvä. Sähköinen hässäkkä siis. No, quaifea sitten vaan tilaamaan.  ;)

Niin, kumpiko noista laatikoista nyt on se vähemmän vikaantuva? Toi 6-lovinen?
Ex-hyrrät:
Volvo V40 T4 -03
Volvo V40 T  - 04
Volvo V50 T5- 05
Audi A4 1.8TQ - 05
Skoda Octavia RS -07
Audi A4 2.0 TFSI - DTM edition quattro -08
BMW 135i Performance - 07
BMW 530d - 09
Scirocco 1.4TSi - 09
Polo R6 BlueGt -13
Audi A1 TSFI, 136kW -12

Nykyinen: Polo R6 BlueGt -15

Poissa JFabiaK

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 690
    • Profiili
Vs: Audi A1/S1
« Vastaus #722 : 03.06.15 - klo:19:17 »
Torsenit ja viskot nelipyörävedoissa.

Laatikot eivät ole vikaantuvia. Laatikko = kotelo (kuoriosa). Kytkimissä ja ohjaus-/käyttöjärjestelmässä ne ongelmat ovat esiintyneet. Ovat kyllä hyvin paljon käyttötavoista riippuvaisia, koska automatiikka "opettaa" helposti välinpitämättömälle käsittelylle.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Poissa Ripa76

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Vs: Audi A1/S1
« Vastaus #723 : 07.06.15 - klo:14:02 »
Kävin mielenkiinnosta koeajamassa uudestaan tuon A1 ultra S-tronic mallin. Vaikka en ole mitenkään pitkä niin takapenkillä pää ottaa kattoon jos istuu ryhdikkäästi. Ja jalkatilaa takamatkustajille ei jää kovinkaan. Eli tyypillisiä pikkuauton ominaisuuksia. Kuljettajan penkiltä ja ratilta saa hyvät säädöt, mutta ehkä rattia olisi hyvä saada hieman enemmän alemmaksi kuin mihin säädöt pystyy. Asiahan tietenkin korjaantuu jakkaran korottamisella, mutta sitten alkaa tulemaan fiilis siitä, että istuu turhan korkealla. Rengasmelua tuossa on kohtuullisesti, mutta selkeästi kuuluu sisälle vaikka rengastus on 185/60 R15. Eli parannettavaa on myös melun eristämisessäkin. Mutta itse kulutus oli kyllä yllätys. Vaikka en tosissaan yrittänyt niin sain ajotietokoneelle lukeman 4.8litraa, kun palautin auton. Ja itse suorituskykykin on riittävä kaupunki pyöritykseen. Testien mukaan tuollainen kiihtyy satasen vauhtiin alle 11ssa sekunnissa, mikä ei ole huono suoritus, kun vertaa hybrideihin (auris ja yaris). Harmi vain, että varustelu nostaa hintaa turhan korkealle. Jos ostaisin tuon omilla niin todennäköisesti valitsisin ne järkevimmät varusteet. Kuten comfort paketin, parkkitutkan taakse, vetokoukku valmiuden, automaattisen ilmastoinnin. Se on vähän kiikun kaakun, että ottaisiko nuo sport comfort paketilla. Tuolloin järkeväksi tulisi valitsea joko A3:n tai BMW 1-sarjalaisen.
« Viimeksi muokattu: 07.06.15 - klo:14:10 kirjoittanut Ripa76 »
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

Poissa IbisWhite

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Audi A1/S1
« Vastaus #724 : 07.06.15 - klo:14:27 »
Allekirjoitan tuon pienen kulutuksen. Itsellä 136kw moottorilla ja luonnollisesti S Tronicilla, kun näitä ei edes saa kauhaversiona. Keskikulutusmkohtuu järkevällä ajolla 6.1 litraa sekalaisessa ajossa. Ei paha!

Yksi ehdoton varuste on connectivity paketti ainakin itselle. Bluetooth pelaa loistavasti ja myös puhelut kuuluu ja kuulee loistavasti. Ylipäätään toi Concert 2 (tais olla virallinen nimi) on loistava käyttää ja soundi subbareineen vertaansa vaille. Suosittelen!

Itsellä pyörii noi 17" oem vanteet 215/40R17 Goodyear rengastuksella. Tämä on sportalustalla ainakin omaan mieleen aivan liian kova ja myös äänekäs. Ehkä jollekin parikymppiselle menee loistavasti, mutta ei enää vanhemmalle ja mukavuudenhaluiselle ainakaan matka-ajossa.

Loistava kippo jokatapauksessa A1. Kauan tällaista kuolasin juuri tällä moottorivariaatiolla ja tyytyväinen olen. Todella tyytyväinen!
Ex-hyrrät:
Volvo V40 T4 -03
Volvo V40 T  - 04
Volvo V50 T5- 05
Audi A4 1.8TQ - 05
Skoda Octavia RS -07
Audi A4 2.0 TFSI - DTM edition quattro -08
BMW 135i Performance - 07
BMW 530d - 09
Scirocco 1.4TSi - 09
Polo R6 BlueGt -13
Audi A1 TSFI, 136kW -12

Nykyinen: Polo R6 BlueGt -15

Poissa europe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 235
    • Profiili
Vs: Audi A1/S1
« Vastaus #725 : 26.06.15 - klo:14:17 »
Eiköhän tällä keulalla irtoa latua Saksan Autobaanalla.



http://www.mtm-online.de/de/news?id=238

Poissa JLa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 259
  • Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro S tronic S line
    • Profiili
Vs: Audi A1/S1
« Vastaus #726 : 19.03.16 - klo:20:48 »
Tänään tein kaupat autoliikkeen ajamattomasta ja rekisteröimättömästä Cortina-valkoisesta Audi A1 Sportback Comfort 1.0 TFSI ultrasta. Sain showroom-auton hyvillä ehdoilla, joten hyvästä tarjouksesta olisi ollut hankala kieltäytyä kun etsittiin perheeseen laadukasta kakkosautoa pääasiassa vaimon käyttöön. :-)

Auton lisävarusteina on automaattinen ilmastointi, keskikyynärnoja edessä sekä valo- ja sadetunnistin. Kampanjatarjouksena autoon sai talvirenkaat Audin alkuperäisillä aluvanteilla. Lukkopultit vanteisiin ja kromatun pakoputken pään sain tingattua kaupanpäälle. :-D

A4 sai kaverikseen pikkusiskon, heheh! ;-)

Poissa th

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Audi A1/S1
« Vastaus #727 : 19.03.16 - klo:23:44 »
Sit vaan isoveli päivittyyn bee ysiin
Audi A4 2.0TDI First Edition quattro Business Sport -16

Poissa JLa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 259
  • Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro S tronic S line
    • Profiili
Vs: Audi A1/S1
« Vastaus #728 : 25.03.16 - klo:16:13 »
Sit vaan isoveli päivittyyn bee ysiin

Heh!  ;)
Kattellaan nyt ensin ainakin tuon A1:n osamaksuaika... Likviditeetti on nyt aika tiukoilla omassa kotitaloudessa.  :-\

Poissa wtf

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 451
    • Profiili
Vs: Audi A1/S1
« Vastaus #729 : 25.03.16 - klo:16:44 »
Kävin mielenkiinnosta koeajamassa uudestaan tuon A1 ultra S-tronic mallin. Vaikka en ole mitenkään pitkä niin takapenkillä pää ottaa kattoon jos istuu ryhdikkäästi. Ja jalkatilaa takamatkustajille ei jää kovinkaan. Eli tyypillisiä pikkuauton ominaisuuksia. Kuljettajan penkiltä ja ratilta saa hyvät säädöt, mutta ehkä rattia olisi hyvä saada hieman enemmän alemmaksi kuin mihin säädöt pystyy. Asiahan tietenkin korjaantuu jakkaran korottamisella, mutta sitten alkaa tulemaan fiilis siitä, että istuu turhan korkealla. Rengasmelua tuossa on kohtuullisesti, mutta selkeästi kuuluu sisälle vaikka rengastus on 185/60 R15. Eli parannettavaa on myös melun eristämisessäkin. Mutta itse kulutus oli kyllä yllätys. Vaikka en tosissaan yrittänyt niin sain ajotietokoneelle lukeman 4.8litraa, kun palautin auton. Ja itse suorituskykykin on riittävä kaupunki pyöritykseen. Testien mukaan tuollainen kiihtyy satasen vauhtiin alle 11ssa sekunnissa, mikä ei ole huono suoritus, kun vertaa hybrideihin (auris ja yaris). Harmi vain, että varustelu nostaa hintaa turhan korkealle. Jos ostaisin tuon omilla niin todennäköisesti valitsisin ne järkevimmät varusteet. Kuten comfort paketin, parkkitutkan taakse, vetokoukku valmiuden, automaattisen ilmastoinnin. Se on vähän kiikun kaakun, että ottaisiko nuo sport comfort paketilla. Tuolloin järkeväksi tulisi valitsea joko A3:n tai BMW 1-sarjalaisen.
Ei se A3 tai 1-sarjakaan hinnat alkaen ole kyllä tyydyttävä eli ei voine verrata.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Poissa JLa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 259
  • Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro S tronic S line
    • Profiili
Vs: Audi A1/S1
« Vastaus #730 : 17.04.16 - klo:11:57 »
Nyt kun olen minäkin jo päässyt hieman ajelemaan perheemme uudella kakkosautolla, niin voin laittaa pari kommenttia ensitunnelmia Audi A1 Sportback ultrasta.
Onhan A1 toki aika lailla erilainen auto kuin esim. perheemme ykkösautona toimiva profiilini A4 Avant (B8), niin hyvässä kuin pahassa. A1 tuntuu pieneltä autolta ja A4 on selkeästi iso auto. A1 on ketterä ja näppärä pyöritellä parkkipaikalla ja kaupungissa, ja mutkaisella maantiellä yllättävän hauska ja herkkä ajettava.

Nämä edellä mainitut olivat siis plussia, mutta suurimpana miinuksena pitäisin etuistuimen korkeutta – haluaisin saada sen reilusti alemmas.

Kytkimen ja kaasupolkimen tuntumat oli omaan makuuni sopivan jämäkät ja paljon paremmat kuin esimerkiksi vertailussa olleissa Seat Ibizassa ja Skoda Fabiassa – niistä tuli A1:een selkeästi edellä mainittuja isomman auton fiilikset. Hallintalaitteissa on myös premiumluokan autoon sopivaa tukevuutta ja jämäkkyyttä.

Vaihteisto tuntui tarkalta ja selkeältä ja vaihteiden välitykset sopivat tosi hyvin suomalaisiin nopeusrajoituksiin. Moottori on kokoonsa nähden tosi pirteä ja tehokas alle satasen nopeuksissa! A1 jaksaa yllättävän hyvin edetä ja kiihtyä tuolla mallisarjan pienimmälläkin moottorilla. Ajettavuudesta tulee väkisinkin mieleen neloskoppainen Golf GTI, jollainen itselläni oli 15 vuotta sitten. Vaihdekepin nuppikin on samanmuotoinen "golfpallo" molemmissa!

Kolmesylinterisen moottorin pörinä erityisesti kylmänä kuulostaa hauskalta, mutta lämpenemisen jälkeen ääni vaimenee.

Polttoaineen kulutus vaikuttaa olevan valmistajan ilmoittamalla tasolla ja käytännössä päästään helposti todella pieniin kulutuksiin. Ns. nyrkkisääntönä voisin sanoa, että A1 ultra kuluttaa puolet A4 nelikko-automaatti-bensaturbon kulutuksesta eli edullisia kilometrejä on tiedossa.

Ajoääniä kuuluu ohjaamoon toki selvästi enemmän kuin esim. A4:ään, mikä on tietysti sanomattakin selvää. Oman luokkansa kilpailijoihin nähden A1 on hiljainen.

Kokonaisuutena voin sanoa, että A1 Sportback on ihan kiva paketti yhdelle hengelle! Ja kyllä koko nelihenkinen perhekin siihen mahtuu ja viihtyy lyhyitä matkoja.  :)

 









Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi