Autorahoituksen eri muodot

Aloittaja Automaatti, 28.03.11 - klo:11:43

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 14.10.13 - klo:00:25
Oli vähän nopeasti ja huonosti tehty laskelma, mutta tosiasia on se että tästä ei tee kukaan muu tiliä kuin Santander :)

Tuon golfin laskelman sain sähköpostiini ja se vaikutti kallillta.

Nämä rahoituskuviot eivät todellakaan ole siis mitään edullisia, niihin saa joku menemään kaiken ylimääräisen omaisuuden :)
Suotta keuhkoat vain Santanderin osuutta. Uudenkarhealla autolla ajaminen ja toistuvasti uuteen vaihtaminen ON oikeastikin kallista touhua, maksoipa lystin Santanderista tai tuohikontista peräisin oleville rahoilla.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 14.10.13 - klo:04:37
Suotta keuhkoat vain Santanderin osuutta. Uudenkarhealla autolla ajaminen ja toistuvasti uuteen vaihtaminen ON oikeastikin kallista touhua, maksoipa lystin Santanderista tai tuohikontista peräisin oleville rahoilla.

Näihän se asia on. :)

Tässä golfin laskelmassa pidän tätä kustannusta kuitenkin erittäin kalliina :)

Omalla rahoituksella se on kallista, mutta huomattavasti halvempaa kuin allinone tapauksessa.


Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 14.10.13 - klo:07:58
Tässä golfin laskelmassa pidän tätä kustannusta kuitenkin erittäin kalliina :)

Omalla rahoituksella se on kallista, mutta huomattavasti halvempaa kuin allinone tapauksessa.

Avaisitko vähän laskelmiasia, että paljonko se kolmen vuoden välein vaihtaminen sitten kustantaisi omalla rahoituksella?

Tuosta Santanderista vielä sellainen pointti, etteihän sitä autoa tarvitse sillä sovitulla hyvityshinnalla myydä, jos joku kauppias tarjoaa paremman hinnan.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 14.10.13 - klo:08:38
Avaisitko vähän laskelmiasia, että paljonko se kolmen vuoden välein vaihtaminen sitten kustantaisi omalla rahoituksella?

Tuosta Santanderista vielä sellainen pointti, etteihän sitä autoa tarvitse sillä sovitulla hyvityshinnalla myydä, jos joku kauppias tarjoaa paremman hinnan.

Pikaisesti laskien näin. Golf 1.2 tsi dsg

Allinone maksaa 15 te / 36 kk
Omalla rahalla 10 te / 36 kk

Tämä siis ei lainatulla pääomalla.
5000 euron säästö kolmessa vuodessa merkittävä.

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 13.10.13 - klo:19:53
Käytin sellaista oikeata laskuria minkä kautta esim. kyseisen rahoituksen sopparit liipastaan pihalle. Santanderin mies voi kertoa mistä se löytyy ja miten sitä käytetään. Eli en tätä jota te ihmettelette: www.allinone.fi/

Ei kai tuolla nyt mitään alennuksia voikaan määritellä. Mutta niin tai näin, All In One ei lasketa listahintojen mukaan (tai tokihan sen voi) vaan alennukset vaikuttavat kk-erään ihan samalla tavalla kuin normi osarissa. Tiedän, en luule.

Tein huvikseni laskelman hiukan kalliimmasta autosta. 5,6% todellinen vuosikorko merkitsee n. 3-4% reaalikorkoa nykyisellä inflaatiotasolla, mikä ei ole ihan kohtuuton ottaen huomioon mahdollisuus laittaa luottokustannuksia pienentävä käsiraha, mahdollisuus maksaa laina jäännöserään saakka laina pois etuajassa, edullinen vakutuus ja takuuhinta. Takuuhinta toki ei ole kummoinen, mutta kun autoverotuksen muutoksista puhutaan paljon julkisuudessa, se on ihan hyvä lisäturva - jos iso muutos tulee, se voi tulla aika lailla puskasta, ettei autokauppa hyydy sitä odottaessa täysin. Vajaan 50 kâ,¬ autosta reilu satku luottokustannuksia kuukaudessa ei edellä luetellut huomioiden ja autoilun kokonaiskuluihin suhteutettuna ole täysin kohtuuton. Ihan kiinnostava vaihtoehto, jos autoa on hankkimassa.



Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 14.10.13 - klo:10:43
Pikaisesti laskien näin. Golf 1.2 tsi dsg

Allinone maksaa 15 te / 36 kk
Omalla rahalla 10 te / 36 kk

Tämä siis ei lainatulla pääomalla.
5000 euron säästö kolmessa vuodessa merkittävä.

Jotain tuon suuntaista minäkin voisin veikata, mutta paljonkos tuossa oli ajomäärä? Oliko all-in-onesta mikä palvelukokonaisuus eli pelkkä rahoitus vai ympättynä huolto- ja rengashotelli sopimuksilla? Niiden välillähän on 36 kk aikana eroa useampi tonni (riippuen tietysti ajomäärästä).

tapanixxx

Tässä oli laskettu 60tkm/3 vuotta ja huollot sisältäen. Ei rengashotellipalvelua.

Jos autovero poistuisi kesken kauden niin se muutaisi laskelmia, golfin tapauksessa oltaisiin aika lähellä samaa kustannusta kuin omarahoituksella.

Ktk

Tässä nyt jankataan siitä että osamaksurahoitteisessa on korkokustannuksia. No shit, Sherlock. Onko tämä nyt joku uutinen jollekkin? Ihan samahan se on onko se auto normi osari vai all in on.

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 14.10.13 - klo:11:04
Jotain tuon suuntaista minäkin voisin veikata, mutta paljonkos tuossa oli ajomäärä? Oliko all-in-onesta mikä palvelukokonaisuus eli pelkkä rahoitus vai ympättynä huolto- ja rengashotelli sopimuksilla? Niiden välillähän on 36 kk aikana eroa useampi tonni (riippuen tietysti ajomäärästä).

Tästä puuttuu vertailevasta investointilaskelmasta sellainen komponentti kuin oman pääoman tuotto-oletus. Jos sinulla on omaa rahaa ostaa uusi auto, voit auton ostamisen sijaan sen rahan tuottamaan pääomatuloa. Makuasia, paljonko pitää realistisena tuotto-oletuksena. Sen analysointiin ei varmaan tässä yhtydessä kannata mennä, mutta jos haluaa laskea ralistisia vertailuja niin kyllä sekin on huomioitava.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 14.10.13 - klo:11:24
Tässä nyt jankataan siitä että osamaksurahoitteisessa on korkokustannuksia. No shit, Sherlock. Onko tämä nyt joku uutinen jollekkin? Ihan samahan se on onko se auto normi osari vai all in on.

Niinpä. All in onea arvioitaessa pitäisi erottaa normaaliin osamaksuun kuuluvat rahoituskulut ja ennalta luvatun takaisinostohinnan arviointi. Ei kai pelkkänä osamaksu- ja huoltosopimuksena mitenkään harvinaisen kallis ole. Jos sitten jossakin voidaan yrittää koijata apinaa, niin se on tuo takaisinostohinta. Vallankin jos asiakas ei ole kartalla kiesinsä todellisesta nettoarvosta.

tapanixxx

Tässä golfin tapauksessa 25 te omarahoitus säästää 5000 euroa / 36kk.

Se tekee 6.6% tuoton pääomalle per annum nettona.

Varsin hyvä tuotto :)

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 14.10.13 - klo:11:56
Tässä golfin tapauksessa 25 te omarahoitus säästää 5000 euroa / 36kk.

Se tekee 6.6% tuoton pääomalle per annum nettona.

Varsin hyvä tuotto :)

Tuo on totta: 6,6% suht riskitöntä tuottoa ei tietenkään näinä aikoina olemassa, ei lähellekään. Jos kuitenkin lasketaan vaikka inflaatioprosentin suuruinen tuotto-oletus omalle pääomalle, se vaikuttaa jo selkeästi luotto-ostoksen hinnan arviointiin. Lisäksi tarvittaisiin riskianalyysi molemmille vaihtoehdoille ja riskien muuttaminen euroiksi (todennäköisyys * hinta). Paljonko sitten arvioi todennäköisyydeksi autoveron radikaalille muutokselle kolmen vuoden aikana ja paljonko sen hinnaksi, on tietenkin melkoista rajatiedettä, joten oletuksilla pelaamalla saa mitä tuloksia haluaa, kuten jokainen mallintamiseen vähänkin perehtynyt tietää.

Jos sattuu olemaan pitkäaikaissäästöjä, kannattavinta olisi tietenkin lainata niistä itselleen autorahat niistä. Pitkäaikaissäästöjen käyttö kulutukseen voi kuitenkin useimmille meistä epätäydellisellä itsekurilla ja taloussuunnittelulla varustetuista ihmisistä olla hasardia, sillä se helposti johtaa lisääntyneeseen kulutukseen - kuten vaikkapa liian kalliiden autojen ostoon. Jos taas ostaa osin lainalla, lainan hoitokulut saattavat olla pois muusta ei-välttämättömästä kulutuksesta tasapainottaen taloutta pitkällä tähtäimellä, vaikka se sinänsä ei liian kalliin auton ostamista estäkään.

Taky

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 14.10.13 - klo:10:43
Omalla rahalla 10 te / 36 kk

Ihan mielenkiinnosta mistä tuo laskelma tulee?

Maaliskuu 2010 Octavia ostohinta about 26500â,¬, myynti hinta tammi 2013 (34 kuukautta), 172 tkm ajettuna juuri katsastettuna 13000â,¬, siis 13500â,¬

Ko ajalla 5 huoltoa, a 350â,¬ = 1750â,¬
kesärenkassarja 500â,¬

Yhteensä 15750â,¬, siis arvonalenema + normikulut tekee reilusti yli puolet hankinta-arvosta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tapanixxx

#583
Lainaus käyttäjältä: Taky - 14.10.13 - klo:12:44
Ihan mielenkiinnosta mistä tuo laskelma tulee?

Maaliskuu 2010 Octavia ostohinta about 26500â,¬, myynti hinta tammi 2013 (34 kuukautta), 172 tkm ajettuna juuri katsastettuna 13000â,¬, siis 13500â,¬

Ko ajalla 5 huoltoa, a 350â,¬ = 1750â,¬
kesärenkassarja 500â,¬

Yhteensä 15750â,¬, siis arvonalenema + normikulut tekee reilusti yli puolet hankinta-arvosta.

Tässä laskelmissa on oletettu 60 tkm ajomäärä. Allinonessa myös kilometrit vaikuttavat sopimuksen hintaan.

Renkaita en ole laskenut mukaan kummassakaan tapauksessa. Allinoneen ei kuulu
Renkaiden uusiminen sopimuskustannuksiin.

Jos octaavia olisi ollut tuo 60 tkm ajettu olisit saanut siitä enemmän.

En ole pitkään aikaan laskenut näitä rahoituskuluja kun tiedän ne kohtuu kalliiksi. Niin on myös tässä tapauksessa kun rahoitan nämä kulutushyödykkeet omalla pääomalla.

Wagster

Antakaapa tuomionne autoliikkeen rahoitustarjouksesta (9 000 â,¬ suuruinen rahoitettava osuus):

-perustamismaksu 170 â,¬
-korko 4,90%
-käsittelymaksu 9 â,¬/kk
-KSL-mukainen todellinen vsk 8,31%

Laars

Aivan liian kova nykypäivän korkotasoihin verrattuna.
2.9% + kulut alkaa olemaan hyväksyttävällä tasolla, eikä tuollaisen saaminen vaadi edes mitään erikoistarjousta.

MMV

Tartteeko tuota sen kummemmin kommentoida? Tällaisessa markkinatilanteessa ryöstöhinnoiteltu rahoitus. Olisiko mahdollista reaalivakuudellinen pankkilaina?

enkero

Lainaus käyttäjältä: Wagster - 17.11.15 - klo:20:27
Antakaapa tuomionne autoliikkeen rahoitustarjouksesta (9 000 â,¬ suuruinen rahoitettava osuus):

-perustamismaksu 170 â,¬
-korko 4,90%
-käsittelymaksu 9 â,¬/kk
-KSL-mukainen todellinen vsk 8,31%

Kuulostaa siltä, että ellei ostettava kapine ole ainutlaatuinen niin fiksumman kaupan tekee varmaankin muussa liikkeessä kuin tuon rahoituksen tarjoavassa.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Volkstrasse

Pankista lainaa esim omistusasunnon remontointiin. Korko on pienempi ja auton saa heti omistukseen. Kokemusta on autorahoituksesta muutaman vuoden takaa. Tulee kyllä kalliiksi. Maksoin sitten asuntolainan yhteydessä rahoituksen pois. Jatkossa hoidetaan auton ostot joko omalla rahalla tai asuntolainalla.
Passat Sedan Highline 2.0TDI 110kW DSG Bluemotion -15
Ex VW Tiguan T&S 2.0 TDI 103kW BMT 4Motion DSG -12

Väänänen

#589
Vaimolla oli autonvaihtohame päällä tuossa joku aika sitten. Mitsubishiin tyrkytettiin osamaksukorkoa 0,95%, ei muita kuluja.
Se oli jo ajanmukainen rahoitustarjous.

Kauppoja ei kuitenkaan tullut, hyvityshinta vanhasta kun oli 50% alempi kuin toivottu.
Vaimo sanoi myyjälle tarjouksen saatuaan: "Minua ei ole loukattu ikinä näin pahasti missään muussa kaupassa! Pidä kuule Mitsusi."   ;D

Laars

Noita 1% korkotarjouksia ilman kuluja on kyllä hyvin saatavilla uusiin autoin, käytetyissä harvemmin tuolle tasolle mennään nykyisinkään. En toki tiedä oliko kysyjällä mielessä uusi vai käytetty peli, jotenkin oletin käytettyä.

Väänänen

Lainaus käyttäjältä: Laars - 17.11.15 - klo:21:31
Noita 1% korkotarjouksia ilman kuluja on kyllä hyvin saatavilla uusiin autoin, käytetyissä harvemmin tuolle tasolle mennään nykyisinkään. En toki tiedä oliko kysyjällä mielessä uusi vai käytetty peli, jotenkin oletin käytettyä.

Uudesta automaatti- Space Starista pyysi tarjousta.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Väänänen - 17.11.15 - klo:21:26
Vaimolla oli autonvaihtohame päällä tuossa joku aika sitten. Mitsubishiin tyrkytettiin osamaksukorkoa 0,95%, ei muita kuluja.
Se oli jo ajanmukainen tarjous.

Kauppoja ei kuitenkaan tullut, hyvityshinta vanhasta kun oli 50% alempi kuin toivottu.
Vaimo sanoi myyjälle "Minua ei ole loukattu koskaan näin pahasti! Pidä kuule Mitsusi."   ;D

Tuo 0,95 ilman kuluja alkaa olemaan jo parhaita tarjouksia. Itsellä on 0,9% kuluineen. Tosin viimeinen erä 30% auton kauppahinnasta. Tuosta 30%:sta menee vain korot siihen asti kun auto vaihtuu.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wagster - 17.11.15 - klo:20:27
Antakaapa tuomionne autoliikkeen rahoitustarjouksesta (9 000 â,¬ suuruinen rahoitettava osuus):

-perustamismaksu 170 â,¬
-korko 4,90%
-käsittelymaksu 9 â,¬/kk
-KSL-mukainen todellinen vsk 8,31%

Kiskurimainen korko. Itsellä oli yli viisi vuotta sitten 3,90, 120â,¬ ja 8â,¬. Sen jälkeen korot ovat tulleet huimasti alas. Yli 1,5% ei kannata maksaa edes käytetyn auton osamaksukorkona.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Väänänen - 17.11.15 - klo:21:32
Uudesta automaatti- Space Starista pyysi tarjousta.

Delta mainostaa Mitsubisheihin 0,95 % rahoitusta. Laskutuslisillä ym. höystetty KSL:n mukainen todellinenkin 3,33 %.

http://www.delta.fi/tarjoukset/rahoitustarjous-mitsubishi-mallistoon/


Väänänen

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 17.11.15 - klo:22:16
Delta mainostaa Mitsubisheihin 0,95 % rahoitusta. Laskutuslisillä ym. höystetty KSL:n mukainen todellinenkin 3,33 %.

http://www.delta.fi/tarjoukset/rahoitustarjous-mitsubishi-mallistoon/

Tämä oli aiemmin, olisko tästä nyt joku 4-6 kk.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Väänänen - 17.11.15 - klo:22:33
Tämä oli aiemmin, olisko tästä nyt joku 4-6 kk.

Deltan sivuilla lukee: "tarjous 0,95 % voimassa 30.11.2015 asti kaikkiin uusiin Mitsubishi-malleihin."

Wagster

Kiitos kommenteista, kyllä se näköjään irtoaa laina pankista puolet pienemmillä kuluilla.

Lalli

Kannattaa autoliikkeiden korkotarjouksia kattella. Viime kuussa ostin Toledon Länsi-autosta 1% todellisella korolla mitä pidin jo varsin kohtuullisena rahoituskuluna.
Toki voi olla että muita etuja/vaihtohyvitystä sitten tuli vähemmän koska autoliikehän kai todellisuudessa maksaa lisäkorkoa rahoitusyhtiölle katteestaan.
Toledo 1.2 Tsi

SNG

Dacialla Duster malliin tällä hetkellä korko 0%, ei muita kuluja.

http://www.dacia.fi/

Itse aikanaan ostanut Almera Gti:n vastaavilla "kohtuullisilla" ehdoilla 50 tmk rahoitusosuudella.

Juu, ei olla Daaziaa silti ostamassa  :)

Summasummarum todennäköisesti autokaupan tilanne huomioiden rahoituksen hinta painumassa nollaan ja kauppoihin saanee myös aika hyvin kilkettä (talvirenkaat, varusteet) mukaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy