Autorahoituksen eri muodot

Aloittaja Automaatti, 28.03.11 - klo:11:43

« edellinen - seuraava »

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Kvee - 04.11.11 - klo:16:27
Hehee...tuossa mennään jo niin syvälle, että suosittelen lukemaan "Täällä pohjantähden alla", joka antaa varsin syväluotaavan näkemyksen perinteiseen torppari - porvari asetelmaan.

Olen sen kyllä lukenut, useampaankin kertaan..ja kyllä se tosiaan yhden osapuolen näkemyksen tuohon asiaan antaa. Kyseisen kirjailijan lähes koko tuotantoa vain valitettavasti leimaa melkoinen "herraviha" - joskus avoimemmin, joskus peitetymmin, mutta aina se sieltä löytyy. En erityisemmin pidä hänen tuotannostaan ja mielestäni se onkin mainettaan heikompaa tasoltaan.

Vaginisti

Oma mielipide on se, että autorahoitus/velka on harvinaisen hyvä työmotivaation ylläpitäjä, siihen vielä päälle asuntovelka, niin eipä ainakaan joka päivä käy mielessä lopareiden ottaminen  ;D Viimeisimmän autohankinnan olisin voinut tehdä pienemmälläkin velan osuudella ja velan voisi lyhentää vaikka vuoden päästä kokonaan mutta itse suosin pokkuksenkin mainitsemaa jemmatiliä kuluihin, joita ei voi ennustaa. Jemmarahan hyvä puoli on myös se, että laskut voi laittaa suoravelotukseen ja maksaa kaiken yhdessä erässä tehden siellä täällä pikkusäästöjä laskutuslisissä. Se, että saako sitä jemmarahaa sinne jäämään onkin sitten valintakysymys, itse olen niin kitupiikki, etten päästä kädestä suuhun -tilannetta muodostumaan oli tulotaso sitten mikä tahansa.

Tilillä seisottaminehan nyt on ansaintamielessä tyhmää mutta samalla myös varmempaa kuin esim. osakesijoittaminen. Osa kannattaa kyllä laittaa osakkeisiin ja jos kiinnostusta riittää kurssien hyväksikäyttöön niin osalla kannattaa tehdä pikkukauppaa silloin tällöin. Vaikka just nyt on turbulenssia suuntaan jos toiseenkin osakkeissa niin sitä heilahtelua hyödyntämällä voi sitä tiliäkin tehdä, mutta kuten sijoitusviisaat neuvoo, viimeisiä pilttipurkkirahoja ei kannata sinne upottaa ja hyväksyä myös tappiot jos niitä tulee ja niitähän tulee.

Kärki

Niinhän se on osakesijoittamiseen käytettävistä varoista sanottu että "sijoita vain summia, jotka olet silmää räpäyttämättävalmis menettämään - ja saat nukkua yösi rauhassa". Näin se myös on. Tosin sekin pitää muistaa, että raha on menetetty vasta sitten kun sijoitus on realisoitu, joten kylmä pää ja riittävä aika antaa huomattavasti pelivaraa.
Henk.koht en näe kovin suurta riskiä jos nyt laittaa rahaa osakkeisiin ja on valmis odottelemaan rauhassa 4-6 vuotta markkinoiden kehittymistä. Todennäköisesti saa omansa  ja vähän voittoakin pois huonossakin tilannekehityksessä.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 04.11.11 - klo:11:59
Aivan yhtä paljon se maksoi, kuin 1.8 TSI Ocu maksaa verojen kanssa Suomessa. Ei voi siis oikein luokitella ökyilyksi, eli rahaa jää ruokaankin ;)

Hiukan haluan vielä tätä sijoittamista pyöritellä. Oletetaan, että tarvitset auton hankintaan 15 000 euroa rahaa. Voit ottaa sen autoliikkeestä rahoituksen muodossa tai suoraan tililtäsi. Autoliikkeen rahoituksen kokonaiskorko pyörinee noin 4 - 6% haarukassa. Otetaan nyt vaikka 4,5 prossaa käsittelyyn. Jos siis otat lainaa sillä verukkeella, että saat tilillä olevat rahat sijoittamalla paremmat tuotot, niin +/- nollassa ollaan silloin, kuin sijoituksiesi nettotuotot ovat joka ikinen vuosi 4,5 prossaa.

Nettotuotto on kuitenkin kovin eri asia kuin osakkeiden arvon prosentuaalinen nousu. Osakekaupassa on kulunsa, kuten missä tahansa kaupankäynnissä. Ja pääomaverotus ottaa osansa. Tässä toiminnassahan ei ole luonnollisesti yhtään mitään järkeä, jos saat "vain" 4,5 prossan nettotuottoa koko ajan. Paljon helpompaa olisi maksaa auto käteisellä ja tilanne olisi sama. Eli tuottoa pitäisi saada enemmän. Kuinka paljon enemmän? Kolme prosenttiä 15 000 eurosta on 450 euroa. Onko 450 euroa vuodessa nettoa riskien arvoinen? Minun mielestäni ei ole. Kuusi prosenttia 15 000 eurosta tekee 900 euroa vuodessa. Nyt aletaan olemaan sillä sektorilla mikä alkaa tuntumaan.

Eli jos tavoitteeksi otetaan 900 euron nettotuotto vuodessa, niin sijoitusten nettotuotto pitäisi olla 10,5% vuodessa. Joka vuosi, aina. Alkaa olemaan jo ihan kovia lukemia, kun nettona pitäisi saada reilu kymmenen prossaa joka vuosi. Jos ajatellaan, että pankit antavat tällä hetkellä kahden vuoden riskittömälle määräaikaiselle talletukselle hiukan alle kolmen prossan korkoa. Ja tämä toki bruttona, eli pääomaverot vielä pois.

No tais itse kukin alotella viikonlopun liian aikaisin ;)
Puhut kyllä asiaa siinä,että sijoituksen tuotto pitää olla tuplat, lainan korkoon verrattuna ja silti ollaan vasta tasoissa.Itse ostin Rs Ocun aikoinaan osamaksulla, ja siitä edespäin olen tehnyt usein auton vaihdon, joten käteistä ei ole paljon tarvinnut uuteen vaihtoon. Eli käteisellä itsekin olen ostanut, koska pysyn samanhintaisissa autoissa, ja myyn oman aina yksityisenä ja tinkaan uuden maximialennuksilla.Edellinen autonvaihto maksoi 2000 euroa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Wilburi

Sijoittamisessa pitää aina huomioida se, että jos hankkii sellaisia yriksiä, jotka maksavat hyvin osinkoa, niin osakkeiden arvon ei tarvitse kasvaa. Jos pitää pitempää osaketta ja saa vuodessa 4-10% osinkotuotta, niin sekin onhuomattavastijärkevämpää kuin pitää rahaa tilillä. Eli jos itse ostaisin auton aina käteisellä, niin se raha pitäisi saada säästettyä muutamissa kuukausissa. Eli nykyisen auton tapauksessa, jos säästö aika olisi esim. 6 kk, niin pitäisi säästää noin 8000 â,¬/kk. Ennemmin laitan rajat kiinni osakkeisiin ja otan hyvät osinkotuotot sekä voitot osakekurssien noususta. Ei tarvitse säästää koko rahaa vaan hyvässä lykyssä vain puolet tai jotain sinne päin.  :D

Edit: Padilla kirjoittaessa tulee kyllä aika paljon virheitä.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Kärki

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 04.11.11 - klo:17:48
Puhut kyllä asiaa siinä,että sijoituksen tuotto pitää olla tuplat, lainan korkoon verrattuna ja silti ollaan vasta tasoissa.

Tämähän pitää kutakuinkin suuruusluokkana paikkansa. Asiaa ei kuitenkaan välttämättä pidä ajatella puhtaasti sijoitusmielessä taloudellisesti. Asian voi ajatella nimittäin näinkin:
Lähtökohta on se, että ihmisellä on turvallinen mieli kun hänellä on nopeasti realisoitavaa varallisuutta elämän yllättäviin menoihin. Nyt jos ihmisellä on 15t euroa tilillä rahaa ja hän käyttää siitä 7500 auton hankintaan ja rahoittaa loput rahoituksella, niin hänelle jää "turvarahaa" se 7500euroa sinne tilille. Hän maksaa lainarahasta koron ja kulut - mutta ne korot ja kulut voidaan nähdä myös hintana sille, että hänelle jäi se "turvaraha" sinne jemmaan. Se ei ole taloudellisesti ajatellen sijoitus, se ei tuota lisää rahaa - mutta se on sijoitus omaan mielenrauhaan. Se ei tuota rahaa/voittoa, mutta se tuottaa turvallisen mielen..ja sille ainakin minä lasken melko suuren arvon.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 04.11.11 - klo:17:44
Niinhän se on osakesijoittamiseen käytettävistä varoista sanottu että "sijoita vain summia, jotka olet silmää räpäyttämättävalmis menettämään - ja saat nukkua yösi rauhassa". Näin se myös on. Tosin sekin pitää muistaa, että raha on menetetty vasta sitten kun sijoitus on realisoitu, joten kylmä pää ja riittävä aika antaa huomattavasti pelivaraa.
Henk.koht en näe kovin suurta riskiä jos nyt laittaa rahaa osakkeisiin ja on valmis odottelemaan rauhassa 4-6 vuotta markkinoiden kehittymistä. Todennäköisesti saa omansa  ja vähän voittoakin pois huonossakin tilannekehityksessä.

Olen varmaan erilainen nuori kun nukun yöni rauhassa, vaikka en ole valmis menettämään yhtään euroa sijoittamistani rahoista. Se on minulle palkkaa siinä missä jollekin muulle toiselle tehdystä työstä saatu palkka. Onkohan palkansaajakin valmis menettämään kaikki palkkasaatavansa.Onkohan tuo sanonota tullut ihmisen suusta joka ei ole koskaan omistanut yhtään pörssiosaketta, sillä kaikki tuntemani sijoittajat ovat pirun tarkkoja.
Asiasta toiseen. Mitähän nuo asuntolainojen korot ovat, ei ole tietoa kun ei ole tullut koskaan otettua. Kysyin tänään sijoituslainaa pyysivät 2% marginaalin, vaikka laina olisi ollut 20% vakuuden arvosta. Asuntolainassa olisi Nordeassa ollut 0,7 marginaali mutta ei antaneet asuntolainana kun asunnon osakepaperit ovat itsellä. Jotenkin hassua pyytää korkoa yli 3% vaikka on viisinkertainen vakuus ja autolainaa saa kun vakuutena on autonromu jonka arvo voi olla vähemmän kun laina jossain vaiheessa.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.11.11 - klo:18:17
Olen varmaan erilainen nuori kun nukun yöni rauhassa, vaikka en ole valmis menettämään yhtään euroa sijoittamistani rahoista. Se on minulle palkkaa siinä missä jollekin muulle toiselle tehdystä työstä saatu palkka. Onkohan palkansaajakin valmis menettämään kaikki palkkasaatavansa.Onkohan tuo sanonota tullut ihmisen suusta joka ei ole koskaan omistanut yhtään pörssiosaketta, sillä kaikki tuntemani sijoittajat ovat pirun tarkkoja.
Se nyt ei varmaan yllättänyt enää ketään - erinomaisuutesi kaikkiin muihin nähden on jo käynyt hyvinkin selväksi..
Tosin kommenttisi osoittaa mielestäni tässä kohtaa lähinnä sen, että itse et liene koskaan omistanut asunto-osaketta kummempaa lappua..mitä lapun riskiin ja sen sietämiseen tulee.

Newman

Itselläni on ollut ja on yhä mahdollisuus panna rahaa poikimaan (osakkeet, rahastot, johdannaiset jne.) mutta en tee sitä nyt, kuten en ole tehnyt koskaan aiemminkaan. Olen sen verran hermoheikko ja varmistelijatyyppi, taloudellisesti vähään tyytyväinen ja eräänlainen iljettävä piilokommari, että en viitsi vaivautua. Tästä kait Kärki tuossa aiemmin puhui, siitä mielenrauhasta...

Seisottelen siis rahoja tilillä jos tarvis vaatii tai ostan jotakin konkreettista, joka pitää arvonsa (maata jne). Tyhmää - jep ehkä niin - mutta eipä ole mitään taloudellisia huolia tai minkäänlaista pelkoa menetyksistä. Velaton on vallaton.

Ja jos kaikki eläisivät edes vähän enemmän tulojensa mukaan, maailma ei olisi tällaisen elintasokriisin partaalla kuin nyt.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 04.11.11 - klo:18:45
Se nyt ei varmaan yllättänyt enää ketään - erinomaisuutesi kaikkiin muihin nähden on jo käynyt hyvinkin selväksi..
Tosin kommenttisi osoittaa mielestäni tässä kohtaa lähinnä sen, että itse et liene koskaan omistanut asunto-osaketta kummempaa lappua..mitä lapun riskiin ja sen sietämiseen tulee.

Sinähän siinä erinomaisuutesi osoitit kun tiedät pörssisalkkuni koonkin. Tai siis että sitä salkkua ei ole laisinkaan. Sovitaan nyt Herra kaikkitietävä Kärki, niin että en ole koskaan omistanut minkäänlasita lappua ja asunkin Jakomäen lähiöyksiössä vuokralla jotta sinäkin saisit nukuttua yösi paremmin.

Quality

Nyt, skriko ja Kärki, aletaan liikkua vaarallisilla tasoilla. Sovitaanko, että lopetetaan tällainen.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

pokkus

Asiasta toiseen. Mitähän nuo asuntolainojen korot ovat, ei ole tietoa kun ei ole tullut koskaan otettua.

Oman asuntolainan kokonaiskorko (sisältää pankin marginaalin) on kohta jo 3 vuotta vaihdellut jotain 0,7% ja 1,6%:n välillä. Kuukauden päästä varmaan noin 1,3%.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Quality - 04.11.11 - klo:19:36
Nyt, skriko ja Kärki, aletaan liikkua vaarallisilla tasoilla. Sovitaanko, että lopetetaan tällainen.
Siinähän suomalaiset miehet ovat kerrankin rehellisiä kommenteissaan. Täällä on liian tekopyhää. Asiat pitäisi saada sanoa suoraan. Tulisi todennäköisesti mielenkiintoisempia keskusteluita, kun kaikkea ei heti tekopyhitetä olemattomiin.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Quality - 04.11.11 - klo:19:36

Ok Quality, kunnioitan valvojan neuvoa vaikka pikkaisen muita parempi ja erinomaisempi olenkin. ;)

Newman

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 04.11.11 - klo:19:38
Oman asuntolainan kokonaiskorko (sisältää pankin marginaalin) on kohta jo 3 vuotta vaihdellut jotain 0,7% ja 1,6%:n välillä. Kuukauden päästä varmaan noin 1,3%.
Inflaatio kiittää ja kumartaa. Ja lopulta rankaisee. Ystävällisin terveisin, EKP:n ja FED:in rahanpainokoneet!!!

skriko

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 04.11.11 - klo:19:38

Miten Pokkus tuo voi olla mahdollista kun pelkkä kuukauden euriborkin on 1,247% ja siihen marginaali päälle. Ehkä olen huono lainaneuvottelija kun ei ole kokemusta. Aikoinani kun ostin Pyynikin Autovarusteen loput moottoripyörät ja mopot ennen konkurssia niin otin pankista vekselin ja maksoin kirkkain silmin 18% korkoa.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.11.11 - klo:19:47
Miten Pokkus tuo voi olla mahdollista kun pelkkä kuukauden euriborkin on 1,247% ja siihen marginaali päälle.

Marginaali on 0,3%.

Automaattori

Tämä ketju on ollut mielenkiintoista luettavaa, mutta nyt kyllä asiat rupeaa toistamaan itseään. Akuuttiin autonvaihtokuumeeseen ei auta odotella 4-6 vuotta osakkeiden nousua, tai vääntää kättä kellä on käteistä ja kellä ei. Auto ostetaan joka tapauksessa, harvoin se on järkevää, mutta välillä se voi olla varsin järkevää jopa lainarahalla kun sattuu kohdalle se auto mistä on haaveillut. Kaikki parikymmentä uutta autoani olen ostanut välirahan suhteen pankkilainalla. Työn puolesta tulee kilometrikorvauksia sen verran että lainat eivät ole rasittaneet perheeni taloutta. Lainat on maksettu ja uutta otettu, summa ei ole karannut perusauton hinnasta isompaan, vaikka nyt tilattu supervarustettu 4x4 1.8TSI DSG Yeti tuplarengastuksella tuleekin maksamaan peruspremiuimin verran, eli hieman enemmän kuin on järkevää autoon sijoittaa. Lainan vuosikustannukset vaihtokauppassa nykyiseen myös supervarusteltuun 1.2TSI DSG Yetiin 2010 / 60000km on käytännössä se mitä kilometrikorvauslaskutukseni on vuodessa, muut käyttökulut menee omasta pussista. Autot ovat aina tuntuneet omilta koska vaihtoraha on kuitenkin kohtuullisen pieni ja tarvittaessa lainan voi maksaa vaikka heti pois, mieluummin kuitenkin ne tonnit pidän sukanvarressa.  

Newman

Toisaalta voi ihmetellä, miksi niitä muutamia tonneja pitäisi säilöä sukanvarressa, kun voisi maksaa koko peltilehmän pois kerralla? Eikös luottokortti tai pari ole juuri hyvä hätävara moiseen vai missaanko jotain?

skriko

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 04.11.11 - klo:19:53
Marginaali on 0,3%.

Sulla täytyy olla pankinjohtaja kalakaverina. Mulle tyrkyttivät 0,8 marginaalia vaikka toi laina olis vain 20% vakuuden arvosta. Ensi viikolla rehvit toisessa pankissa. Jos tosiaan sais tolla 0,3 marginaalilla ja sitten euribor päälle niin olisi aika "ilmainen laina"
Ei ole sitä kalakaveria eikä puolisoa pankissa töissä, joten mulla jää haaveeksi tuollaiset marginaalit. Hyvä että joku hallitsee nuo hommat.

jambo1224

Täällähän on keskustelu mielenkiintoista ja kiihkeää!

Pörssinoteerattujen yritysten konkursseihin voisin kommentoida että perinteinen Stromsdal hakeutui konkurssiin 2008. Tämä muistaakseni viimeisin ennen Elcoteqiä.

Kysyin tänään sijoituslainaa pyysivät 2% marginaalin, vaikka laina olisi ollut 20% vakuuden arvosta. Asuntolainassa olisi Nordeassa ollut 0,7 marginaali mutta ei antaneet asuntolainana kun asunnon osakepaperit ovat itsellä. Jotenkin hassua pyytää korkoa yli 3% vaikka on viisinkertainen vakuus ja autolainaa saa kun vakuutena on autonromu jonka arvo voi olla vähemmän kun laina jossain vaiheessa.

Hauskaa ettei pankki antanut lainaa asuntolainaksi olihan kyse asunnon ostamiseen tarvittavasta lainasta ::)
Teknisesti ottaen autoa ei voi käyttää vakuutena ellei kyseessä ole autokiinnityksen piiriin kuuluva ajoneuvo (kuorma-auto, työkone jne.) Rahoituksessahan auton omistaja on rahoitusyhtiö ja haltijana käyttäjä.
Rahoitusmaailmassa tiskin toisella puolella jonkin verran työskennelleenä voisin väittää että pankilla ei ole reaalisia mahdollisuuksia (eikä toisaalta intressiäkään) valvoa asuntolainaksi myönnetyn remonttilainan käyttöä. Jos kuvio paljastuu, sanktiot kärsii väärintekijä ei pankki.

Asuntolainojen korkomarginaaleista sen verran että ne muodostavat pankkien ansainnan selkärangan. Sattuineista talouden käänteistä ja sääntelyn tiukentumisesta johtuen pankit joutuvat hankkimaan lisää omaa pääomaa, jota saa siis pääasiassa toiminnan tuloksena (voittona) tai osakeannilla. Voiton lisääminen tapahtuu käytännössä korkokatetta parantamalla, joka näkyy kuluttajalle suurempina marginaaleina. Tämän on vakavaraisuusvaateen hinta. Nykyiset noin 0,5-1,0 marginaalit jäänevät historiaan ja marginaalit heijastelevat tulevaisuudessa velallisen luottotappioriskiä paremmin. Sama tapahtunee (ja on jo tapahtunut) valtioiden välisissä velkojen ehdoissa. 0,3% marginaaleja on turha enää haikailla.

Henkilökohtaisessa taloudessa kannatan ainakin 3kk:n nettopalkkaa vastaavan summan pitämistä "sukanvarressa". Luottokortilla voi sitten tilailla tavarat netistä ja suojautua lentoyhtiöiden konkursseja vastaan.

Newman

Lainaus käyttäjältä: jambo1224 - 04.11.11 - klo:20:09
Voiton lisääminen tapahtuu käytännössä korkokatetta parantamalla, joka näkyy kuluttajalle suurempina marginaaleina. Tämän on vakavaraisuusvaateen hinta.
Pankkien vakavaraisuusvaatimukset ovat vitsi ja yksi syy siihen, miksi maailma menee niin päin helvettiä juuri nyt. Hallitsematon luottoekspansio mutta ennen kaikkea monopoli luoda rahaa tai pikemminkin numeroita tyhjästä - vailla käytännön vastuuta - on se toinen. Pankit saisivat keskittyä vain ja ainoastaan vastuulliseen luotottamiseen, kun taas rahan painaminen ja sen liikkeelle laskeminen tulisi olla valtioiden harteilla. Tämä oli Newmanin lamalääke nro 1. Mutta siitä eivät johdannaiskauppiaat, brändityöryhmät, analyytikot ja muu joutoväki tykkää.

Automaattori

Lainaus käyttäjältä: Newman - 04.11.11 - klo:19:57
Toisaalta voi ihmetellä, miksi niitä muutamia tonneja pitäisi säilöä sukanvarressa, kun voisi maksaa koko peltilehmän pois kerralla? Eikös luottokortti tai pari ole juuri hyvä hätävara moiseen vai missaanko jotain?

Eihän elämä ole pelkkä peltilehmä, Kortteja toki on mutta kun paljon liikkuu niin paljon tapahtuukin, kaikkeen pitää varautua. Mikä paha siinä on että pankille maksaa hieman ekstraa, saa omistajajäsenenä ja pitkään korkoja maksaneena hieman parempaa palvelua. Sama pätee verottajaan, ne tykkää jos asiat hoitaa kunnolla. Yhteiskunnan kannalta ei myöskään ole huono asia ettei tuijota vain omaan napaansa. Narsisteja tässäkin maassa riittää. Minä, minä- ajattelu ei ole kovinkaan kehittävää. Ei ole häpeä maksaa korkoja, eikä varsinkaan veroja. Minun sukanvarrensäästöt on niin minimaalisia suhteutettuna siihen mitä täällä on puhuttu että pyytäisin ne jättämään rauhaan.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Automaattori - 04.11.11 - klo:20:17
Mikä paha siinä on että pankille maksaa hieman ekstraa, saa omistajajäsenenä ja pitkään korkoja maksaneena hieman parempaa palvelua. Sama pätee verottajaan, ne tykkää jos asiat hoitaa kunnolla. Yhteiskunnan kannalta ei myöskään ole huono asia ettei tuijota vain omaan napaansa. Narsisteja tässäkin maassa riittää. Minä, minä- ajattelu ei ole kovinkaan kehittävää. Ei ole häpeä maksaa korkoja, eikä varsinkaan veroja. Minun sukanvarrensäästöt on niin minimaalisia suhteutettuna siihen mitä täällä on puhuttu että pyytäisin ne jättämään rauhaan.
Miten tämä liittyi aiempaan kommenttiini?

Ihmettelin miksi ei maksa autoa loppuun jos on varaa ja jätä vaikka luottokortteja pahan päivän varalle?

skriko

Lainaus käyttäjältä: jambo1224 - 04.11.11 - klo:20:09
Täällähän on keskustelu mielenkiintoista ja kiihkeää!

Pörssinoteerattujen yritysten konkursseihin voisin kommentoida että perinteinen Stromsdal hakeutui konkurssiin 2008. Tämä muistaakseni viimeisin ennen Elcoteqiä.

Hauskaa ettei pankki antanut lainaa asuntolainaksi olihan kyse asunnon ostamiseen tarvittavasta lainasta ::)

Tuota Stromsdalia ei tiennytkään. Eivät antaneet asuntolainana kun rehellisenä ihmisenä menin sanomaan, että ostan koko rahalla pörssiosakkeita. Sitten kun sanoin, että ethän voi tietää vaikka tekisin remontin asuntoon niin sekään ei mennyt läpi, kun vakuutena antamani osakekirjat oikeuttavat hallitsemaan huoneistoa uudessa yhtiössä. Vituroiks meni. Olisinhan tietysti voinut sanoa että ostan toisen asunnon ja jätän noi osakekirjat pantiksi, mutta ei tullut äkkiä siellä mieleen.

Automaattori

Lamaa pukkaa mutta näyttäis korot olevan laskussa ;D

skriko

Lainaus käyttäjältä: Newman - 04.11.11 - klo:20:18
Ihmettelin miksi ei maksa autoa loppuun jos on varaa ja jätä vaikka luottokortteja pahan päivän varalle?

Ei se minustakaan järkevältä tunnu. Jos autonostaja on palkkatyössä eikä osaa turvottaa palkastaan säästöön jääviä rahojaan niin ei niitä kannata pankissa makuuttaa ja maksaa korkoa lainasta. Voihan tietysti olla että joku tykkää katsella tiliotteensa saldoa ja maksaa autonsa luotolla, kuka sitten mistäkin tykkää. Itse kyllä ostaisin auton käteisellä jos en keksisi rahalle tuottoa.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Automaattori - 04.11.11 - klo:20:26
Eikös pankilla ole yksipuolinen oikeus nostaa lainansa korkoa, mikäli mikään muu ei auta ja on poikkeuksellinen tilanne? Se on kuulemma se pieni präntti siinä lainasopimuksessa. Eli vaikka ohjauskorko on alhainen, oma pankki saattaa toimentulonsa turvaamiseksi nostaa korkoa tuosta noin vaan, jos vaarana on konkurssi. Riippumatta ohjauskoroista tai aiemmin neuvotelluista marginaaleista. Osaisiko joku kertoa lisää? Taisi eräs mainita työskelleensä jossakin alan virassa.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 04.11.11 - klo:19:53
Marginaali on 0,3%.

Minulla on asuntolainassa 12 kuukauden euribor+marginaali, joka on 0,25%. En pidä itseäni erityisen hyvää lainaneuvottelijana, mutta ehkä sijoitusvarallisuudella on jotain merkitystä? Tiedä häntä. Olen joka tapauksessa tyytyväinen tuohon marginaaliin.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

skriko

Lainaus käyttäjältä: Automaattori - 04.11.11 - klo:20:26

Ei taida nyt toi koronlaskupolitiikkakaan pelastaa tilannetta. Jos taantuma jatkuu ja tulee peräti lama niin autojen osto pysähtyy ensi vuonna. Kuumimmat potilaat ostavat nyt autonsa, että saavat vielä verot maksuun ennen 1.4 ja sitten tulee stoppi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy