Golf 2003 Airbag-valoa palaa

Aloittaja MikaKoo, 09.05.21 - klo:02:53

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Kyllä siinä todennäköisyydet auton puolen vialle ovat suuret, jos kaksi eri penkkiä käytetty ja vikakoodi tulee nollailujen jälkeen aina takaisin.

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0 tuolta etsimään omalta kylältä vcds omistajaa joka lukee koodit.

Jos haluaa kokeilla onneaan niin tori/huutonet on täynnä noita piraattijohtoja joista ei kannata kymppiä enempää kyllä sitten maksaa, varmistaa vaan että mukana tulee ajurilevy jossa se kräkätty versio vcds:stä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

MikaKoo

#31
Kokeilin noita kahta johtoa toisinpäinkin mutta sama "AIRBAG FAULT" tulee eli ainakaan siitä ei ole kyse mutta ei se näköjään räjähdäkään vaikka johdot on väärin. Kai se on suunniteltu niin ettei mitään katastrofia voi käydä jos johto irtoaa tai osuu toiseen. Lopulta otin bagin johdot irti penkistä ja menin katsastukseen. Tällä kertaa toisin kuin vuosi sitten samalla vialla hylkäsivät (muuten kaikki ok eli kivahan se ois saada kotjattua ja leimattua), kuulemma ei voi hyväksyä jos valo palaa. Kysyin saivatko selville vikakoodin loppuosan niin voisin päätellä muuttuuko se kun johdot irti mutta kuulemma eivät saaneet mitään vikakoodia. Kirjasivat vaan "turvatyyny, merkkivalon mukaan ei edellytyksiä toimia". En sitten tiedä mitkä lukijat niillä on. Mutta voisihan tuon alkuviikosta vaikka käyttää jollain pajalla, viimeksi ainakin lukivat veloituksetta vikakoodit kun esittää että harkitsee huoltoa siellä. Mutta koska valo ei poistu kahdella eri penkillä vikakoodeja nollaten niin vaikea uskoa että vika voisi olla muualla kuin auton päässä. Johtojen järjestyksen näkee niistä liittimistä, -00 ja 03 golfeissa oli penkeissä samanväriset johdot mutta eri liitin. Pakko noiden bagien olla yhteensopivat ja ainakin myyjän mukaan käytetyn penkit bagi pitäisi toimia.

Jonde

MK4 bägit on sama ja toimii ristiin eri vuosimallien kesken. Penkin alla vain vaihtui liitinmalli jossain kohtaa 00 ja tiettyyn suuntaan ne kävi ristiin ja toiseen ei.
Itselläni on ylimääräinen johtosarja ja liittimiä tämän takia varalla kun noiden penkkien kanssa tuli pelattua aikoinaan aika paljon.

mruotz

Ennen kuin purkaa liikaa niin piippaisin sieltä J234 (Airbag control unit) boksin liittimeltä yleismittarilla johdot penkin alle tulevaan liittimeen,  onko eloa vaiko eikö.

Pinnit ovat seuraavat:

Kuskin penkin T3 PIN konnektori (penkin alla oleva keltainen liitin):

T3/PIN1 (vihreä johto)      -->> J234 boksin 75PIN liittimen PINniin 29
T3/PIN2 (valkoinen johto) -->> J234 boksin 75PIN liittimen PINniin 30

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

MikaKoo

Ei siihen airbag boxiin pääse käsiksi vaikka repii ja tekee mitä. Taidan ajaa kuukauden ja vien romuttamolle.

Johtoja menee ties minne metalliosien alle. Antaa olla. Mahdoton.




mruotz

Kaasupolkimen oikealla puolella olevan paneelin "takana" se boksi on.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

MikaKoo

Johdot irti penkin alta vika on vag.comilla edelleen "short to ground". Jos noi johdot vielä testais yleismittarilla eikä niissä ole mitään niin sitten varmaan airbag ecu on jotenkin viallinen, ehkä siellä se joku piiri on oikosulussa.

Miten tommoselta connectorilta penkin alle tulevat johdot pystyy testaamaan yleismittarilla? Pitäs varmaan työntää jotain (mitä?) noihin reikiin muuten ei varmaan yleismittari saa kosketusta? Mistä kulmasta alkaa ja miten noi 50 pin numeroinnit menee? 

Address 15: Airbags        Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl
   Part No: 1C0 909 605 A
   Component: 27 AIRBAG VW51 01   0006 
   Coding: 12855
   Shop #: WSC 00046 
   VCID: 221EE3E59DDB5A3BF9B-513C

1 Fault Found:
01217 - Side Airbag Igniter; Driver Side (N199)
            29-00 - Short to Ground
           






Jacce75

https://www.ebay.com/itm/114855681350?hash=item1abdee9d46:g:7GQAAOSwtH9gy~lh

Tuossa näyttäisi olevan samalla osanumerolla ja indexillä oleva ecu Latviasta. Ei ainakaan hinnalla pilattu. Kuvien perusteella luovuttaja-autossa bägit ehjät.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
vagtech.fi/keskustelu

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Jultsu

Vaimon kaapista olen ryöstänyt tällaisissa tilanteissa nuppineuloja, ne mahtuvat noista pienistäkin koloista sisään ja sopivasti kammettuna yhdistävät kyllä pinneihin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

MikaKoo

No niin johtoja testaamalla taisi alkaa selvitä. Se konnektori on itseasiassa 50 pin-liitin. Testasin ensin vihreän penkin alta niin se oli yhteydessä vasemmalta ylhäältä lukien pinneihin 4 ja 5 sekä vasemmalta alhaalta pinniin 1. Oisko ensin mainitut sitten ne pinnit 29 ja 30. Sitten testasin penkin alta valkoisen ja kun se oli yhteydessä täsmälleen samaan kolmeen pinniin niin aloin hieman miettiä että hetkinen. Suoraan penkin altakin luonnollisesti valkoinen ja vihreä piippaa keskenään ja samaten se ruskea eli kaikki johdot on yhdessä jostain kohtaa. Pinni 1 on ilmeisesti sitten maa.

Mitenhän tuosta nyt selviäisi? Ecussa tuskin on mitään vikaa. Uusi johtosarja jos on niin sitten pitäisi vetää kaikkiin bageihin erikseen. Johdot vähän tiukalla polkimien takanakin. Jos löytäs kohdan missä johdot ei vielä risteä ja vetäs siitä kohtaa hyppyjohtoja penkin liittimiin?

o.b.

Hommaa jostain kytkentäkaavio ja pistele johdot sopivista kohdista poikki ja hyppylangat tilalle. Oikosulkukohta jää sitten sinne johonkin johtosarjaan elämään omaa elämäänsä.


lassemk

Onko liittimet molemmista päistä irti? Eli ei ole sytyttimen pääty ja ohjainlaitteen liittimet kiinni? Jos silloin antaa yhestä kaapelista signaalin useampaan toisen pään pinniin, niin kyllä siellä on oikosulku johtosarjassa. Ruskea on tosiaan johtosarjan maa, en suoraan löytänyt dokumentaatiosta mihin pinniin pitäisi mennä. Oletuksena on kuitenkin nyt se, että valkoinen ja vihreä oikosulkee maahan. Toki kun auton romutustakin mietit, niin voit periaatteessa molemmista päistä pistää kaapelit poikki ja vetää erillisinä kaapeleina tuon välin. Varmista toki vielä, että tästä johtuu. Ruskeaan maakaapeliin ei tarvitsisi tosiaan tällöin ottaa kantaa eikä tarvitse sitä korvata.

mruotz

Siitä liittimeltä katsottuna PIN1 on vasen yläkulma. Sen alla on PIN26 ja sen alla 51. PIN51 on maa. PIN 29 on keskirivin 4s vasemmalta. PIN 30 5:s vasemmalta.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

MikaKoo

Joo näinhän se on tos vasemmas yläkulmassa on erillinen pinni (1) eli tuossa liittimessä onkin 51 eikä 50 pinniä. Liittimet on nyt tosiaan molemmista päistä irti ja tosiaan 29,30 ja 51 oikosulussa ja se 51 on se maa. Noinhan se tosiaan on että riittäisi varmaan korvata vihreä ja valkoinen kun olettaa että ne ottaa maahan jostain. Maapiuhaa ei tarttisi korvata mutta toisaalta ei sen korvaamisesta haittaakaan olisi.

Katsastuksessa sanoivat että kokeilevat sitten vaan virrat päälle että airbag-valo sammuu niin kelpais varmaan mikä tahansa pintajohto kun pitäs lähtee ens viikolla pitempään reissuun niin ehtis leimata jälkitarkastuksena ennen kuin menee ajokieltoon. Sitten miettis vasta muita vikoja mitä on kun ois aikaa kun ois leima.

Valo alkoi palaa 1.5v sitten huollossa käyttämisen jälkeen. Oiskohan käynyt sitten mitä epäilin että ovat runnoneet penkkiä edes takas ja johdot ovat kärsineet. Silloin oikosulkukohta voisi olla lähellä penkinalaisen lattian johtosarjan kohtaa. Aika harvinaista että teipatut ja osin muoviputkessa olevat johdot auton sisätiloissa muuten syöpyvät poikki.

Aika ohutta johtoa näyttävät olevan onkohan 0.5 mm2? Sen saatavuus näyttää vähän heikolta noissa autotarvikeliikkeissä näyttää olevan kivijalassa vain 0.75mm2 ja 1mm2 pienimpinä. Ehkä nekin käy.

Saisko jotkut tällaset sytkärillä liitokset sulamaan?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/487143/Jatkoliitinkutistesukka-tinalla-kirkas-10kpl





 

o.b.

Johtojen paksuudella ei mitään väliä kunhan liitokset on kunnossa. Motonetin jatkoliitinkutistesukat varmaan ihan ok jos kupareissa ei mitään hapettumaa. En ole kokeillut, mutta saattaisi onnistua sytkärillä. Sokeripalaliittimetkin toimisi varmaan seuraavaan katsastukseen asti.

MikaKoo

#45
Kokeilin tuosta vaihdekepin päältä niin siinä vihreä ja valkoinen olivat ainakin vielä oikosulussa keskenään.

Tuosta liittimen juuresta taas voi olla vaikea sanoa mikä johto on mikä ja mikä menee minnekin pinniin. Noita valkoisia näyttää olevan useita tuossa. Tosin noi vaikuttaa paksummilta johdoilta (tai sitten ei kaikkihan noi samanpaksuisia on). Hieman hankala kun on letitetty noin tiukkaan kaikki. Lisäksi tuossa ruskeassa on joku hyppylanka.

Voihan se olla kuitenkin että ecu on rikki ja oikosulkee sisällään noita johtoja eli johtojen vaihtaminen ei auta? Tuntuisi oudolta että tuolla sisätiloissa johdot menisivät oikosulkuun itsekseen.



MikaKoo

Taidan kokeilla tilata tuon ketjuun linkitetyn ecun jos se kerran pitäisi käydä tähän. Audiclubin yhdessä ketjussa sanoivat että joissain boksimalleissa on softavika joka saa sen jumiin jos jännite käy liian alhaalla. Se sopisi kuvioon kun akku kuivahti muutaman kerran tyhjäksi ja oli irtikin toissa talvena. Oisko mun lukijalla joskus ollutkin bagilla koodi "voltage too low".

Jossain puhuivat myös että hapettunut sivutörmäysanturi voisi antaa vikakoodia. Se ratin kellojousi ei kai voi syynä olla jos koodi liittyy sivutyynyyn? Eikä etutörmäysanturi. Vähän veikkaan että akku irti niin boxi on voinut tiltata. Tosin ei se vika heti ihan heti välittömästi alkanut kun akku liitettiin vaan meni joku viikko ainakin. Tosin se voi silti liittyä softavikaan.

M_M

Se alijännitteen ja softabugin yhteisvaikutus poikii yleensä vikakoodin 65535. Oma epäilykseni olisi, että tässä tapauksessa kyse ei ole siitä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mruotz

Minä purkaisin narua esiin siitä lattiamaton läpiviennin kohdalta sinne apuskuskin puolelle asti. Siinä tankinavausluukun napin kohdalla on kiinnike, tarkista sen kohta tarkkaan. Myös se itse läpiviennin kohta.

Kyllä se oikari löytyy..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

MikaKoo

Tuossa mattoveitsen kohdalla vihreä ja valkoinen eivät enää ole yhteydessä ruskeaan maahan mutta keskenään ovat. Jäljellä on enää pieni johdon pätkä moduuliin. Vai kuuluuko noi vihreä ja valkoinen ollakin samassa piirissä? Mistä lie sensoreilta tulevat.



o.b.

Ei noita johtoja voi mitata kunnolla jos se liitin on vielä boxissa kiinni (ymmärsin, että olisi?). Eli molemmista päistä liittimet irti ja sitten mitataan, että johdot ei ole poikki tai keskenään oikosulussa.

Riittävän tarkalla mΩ mittarilla pystyisi jopa arvioimaan, missä kohtaa mahdollinen oikosulku on.

MikaKoo

No nyt vihdoin alko toimia. Oli ne liittimet koko ajan irti koko ajan. Mittasin penkin alta apukuskin jalkatilaan yhteydet pelas niin tiesi että johdot eivät olleet poikki. Ajattelin luovuttaa ja kasata penkit takas. Ostin johtoa ja jatkoin niitä sokeripalalla penkin alta niin oli enemmän tilaa työskennellä. Liitin johdot nippuun penkin alla toisella sokeripalalla ja laitoin liittimen kiinni moduleen. Sitä ennen vielä testasin niin maajohto meni vain omaan pinniinsä ja vihreä ja valkoinen on yhteydessä. Virrat päälle ja valo jäi palamaan. Nollasin huvikseen koodit ja virrat päälle niin airbag valo sammuu hetken kuluttua eikä enää syty.

Enpä oikein tiedä mitä sitten tein ja mitä tapahtu. Jotenkin olen sitä mieltä että eilen maa meni samoihin pinneihin vihreän ja valkoisen kanssa eli ehkä siitä sitten joku oikosulku hävisi. Ja varmaan vihreä ja valkoinen on samaa virtapiiriä ehkä jotkut eri sensorit jotka laukaisee sivubagin kumpikin.

o.b.

Hyvä, että tuli edes väliaikaisesti kuntoon ;) Toivotaan, että kestää pidempäänkin.

Jos vielä jatkossa kenkkuilee, vedä uudet piuhat valkoiselle ja vihreälle johdolle liittimien läheltä. Ruskeaa ei kannata katkaista, sillä se saattaa haaraantua ja olla maajohto monelle muullekin liittimelle.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy