GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)

Aloittaja Nickkeli, 02.05.21 - klo:22:29

« edellinen - seuraava »

ilkkapirttimaa

Sama ongelma täällä, Golf GTE 2018 / 100000km. Noita venttiilejä ei tunnu löytyvän mistään. Jos jollain on myydä varaosia tai jos jollakin on menossa mekatroniikka kokonaan vaihtoon, ostan rikkinäisen.

hartar


Risto vee

Itse kävin tänään varmuudeksi vaihtamassa akun. Vanha-akku voi teettää kyseisen ongelman ilmeisesti. Hyvää videota asiasta:
VW Passat GTE 2020


a_jaba

Toi akkuhomma vaikuttaa kyllä ihan huuhaalta, huomaa että Simolammikko lukee myös tätä foorumia.

Jos järjellä ajatellaan tota niin siellä on kuitenkin paineakku pumpun ja solenoidipaketin välissä joka varastoi painetta ja toki myös tasaa paineiskuja. Muutenkin sitä öljypumppua pyöritetään siellä on-off tyylisesti ihan jatkuvalla syötöllä niin niitä paineiskuja tulee sinne ihan ehjässä autossa normaalissa ajossa ihan joka minuutti, voi olla useitakin minuutissa.

Tiiviste ja sen tiivisteen sisään prässätty sihti on se heikko kohta ja syyllinen eikä seuraus.

Toki fakta on että näissä pääsee menemään akut helposti heikkoon happeen kuten on monesti täällä todistettu, mutta en jaksa uskoa sillä olevan yhteyttä tohon sihdin rikkoutumiseen ja solenoidin väliin jumittumiseen.

EDIT: Toki se täytyy sanoa että ihan helvetin hyvää työtä nämä youtube korjaajat tekee kun purkavat noita ja selvittävät mikä on oikeasti vikana ja vielä aika avoimesti jakavat tietoa eteenpäin. Isot pisteet siitä myös Simolammikolle!
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jugih

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 24.02.24 - klo:17:40Toi akkuhomma vaikuttaa kyllä ihan huuhaalta, huomaa että Simolammikko lukee myös tätä foorumia.

Jos järjellä ajatellaan tota niin siellä on kuitenkin paineakku pumpun ja solenoidipaketin välissä joka varastoi painetta ja toki myös tasaa paineiskuja. Muutenkin sitä öljypumppua pyöritetään siellä on-off tyylisesti ihan jatkuvalla syötöllä niin niitä paineiskuja tulee sinne ihan ehjässä autossa normaalissa ajossa ihan joka minuutti, voi olla useitakin minuutissa.

Tiiviste ja sen tiivisteen sisään prässätty sihti on se heikko kohta ja syyllinen eikä seuraus.

Toki fakta on että näissä pääsee menemään akut helposti heikkoon happeen kuten on monesti täällä todistettu, mutta en jaksa uskoa sillä olevan yhteyttä tohon sihdin rikkoutumiseen ja solenoidin väliin jumittumiseen.

EDIT: Toki se täytyy sanoa että ihan helvetin hyvää työtä nämä youtube korjaajat tekee kun purkavat noita ja selvittävät mikä on oikeasti vikana ja vielä aika avoimesti jakavat tietoa eteenpäin. Isot pisteet siitä myös Simolammikolle!

Eikös tuo dsg:n öljypumppu ole kuitenkin kaksitoiminen, eli matalalla paineella kokoajan perusvoitelu esim. kytkimille ja korkeapaine sitten just solenoidien läpi kytkimien käytölle ja välitysten vaihdolle.

Eli korkeapainepuoli on pelkästään pulssimaisia sykähdyksiä ja matalaipainepuoli tasaista virtausta.

Tosin matalaipainepuoli taitaa sammustella kun auto sammuu start/stopin kanssa..
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

ZimKork

Niin tämä 12V akun vaikutus-teoria liittyy juuri siihen kun se pumppu ja paineet praimataan ennen lähtöä "kylmänä" kun kuskin oven avaa, ja jos tässä vaiheessa ei olekaan 12V akussa kunnolla virtaa sen suorittamiseen, ei olekaan paineet laatikossa kunnossa kun lähdetään ajamaan.

Carl0s

#126
Lainaus käyttäjältä: jugih - 24.02.24 - klo:20:56Eikös tuo dsg:n öljypumppu ole kuitenkin kaksitoiminen, eli matalalla paineella kokoajan perusvoitelu esim. kytkimille ja korkeapaine sitten just solenoidien läpi kytkimien käytölle ja välitysten vaihdolle.

Eli korkeapainepuoli on pelkästään pulssimaisia sykähdyksiä ja matalaipainepuoli tasaista virtausta.

Tosin matalaipainepuoli taitaa sammustella kun auto sammuu start/stopin kanssa..


EDIT:

Pumppu jurnuttaa ja säätyy jollain speksillä aina kun ajetaan:
https://tinypic.host/image/dq400-ssp.DBYwvU


(img tägi ei jostain syystä toimi)

Carl0s

Piti tänään duunimatkalla kytätä noita paineita tuolta pumpulta.

Tuota tilannetta ennen kuin ovet avaa en saanut katottua (pitää kattoa se kun lähtee himaan) - Mutta auto ajovalmiina pumppu pyöri hitaasti (muistaakseni 800rpm) ja matalapainepuolella oli 1.5bar painetta.

Kun kepin veti P / D kierrokset pomppas 800rpm ja paine ~50bar. Tuosta kun alkoi jarrua keventää ja lähti liikkkeelle niin pumpun kierrokset nousi ~1200rpm. Paine näytti pysyvän vakiona.

misi

Ymmärsinkö oikein, että gte:ssä yksi akku, jonka takaa käy kaikki? Eli käynnistys, webasto, tuo pumppu, mistä olette puhuneet, mikä aiheuttaa mekatroniikan hajoamisia, ja kaikki muutkin. Vai onko autossa erikseen vielä toinen akku, minkä takana on tuo em. pumppu mekatroniikalle?

Voi olla että muistin väärin ja puhun höpöjä tuossa pumpussa, mutta joku kuitenkin mikä sääti jotain ajomoodia.
MB E220 CDI -10
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

jugih

Lainaus käyttäjältä: misi - 05.03.24 - klo:12:18Ymmärsinkö oikein, että gte:ssä yksi akku, jonka takaa käy kaikki? Eli käynnistys, webasto, tuo pumppu, mistä olette puhuneet, mikä aiheuttaa mekatroniikan hajoamisia, ja kaikki muutkin. Vai onko autossa erikseen vielä toinen akku, minkä takana on tuo em. pumppu mekatroniikalle?

Voi olla että muistin väärin ja puhun höpöjä tuossa pumpussa, mutta joku kuitenkin mikä sääti jotain ajomoodia.

GTEssä on yksi 12 V akku ja yksi ajoakku 400 V. Perinteisistä aputoimilaitteista tuolla 400 V:lla toimii vain ilmastoinnin kompura ja Jäähdytysveden lämmityselementti.
Eli mekatroniikan öljypumppu toimii 12 V jännitteellä.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

misi

Lainaus käyttäjältä: jugih - 05.03.24 - klo:14:03GTEssä on yksi 12 V akku ja yksi ajoakku 400 V. Perinteisistä aputoimilaitteista tuolla 400 V:lla toimii vain ilmastoinnin kompura ja Jäähdytysveden lämmityselementti.
Eli mekatroniikan öljypumppu toimii 12 V jännitteellä.


Kiitos vastauksesta.

Eli oikeilla jäljillä olin, vaikka huonon muistin varassa olikin. Onko täällä asenneltu ylläpitolatureita tuolle 12V akulle vai vaihtaneet suoraan uuden vain? Kaverilta eilen kyselin, kun hän osti syksyllä GTE:n ja sanoin että pidä mekatroniikasta huolta(itse olin sen takia GTE:n jo hylännyt vaihdokeista) mutta, nyt kun siihen on vika selvinnyt ja sitä pystyy ennalta huoltamaan niin nyt tuntuu että voisi tuon GTE:n ottaa takaisin vaihtoehdoksi.

Mutta, hänelle oli autoa ostaessa kehuttu että kannattaa semmoinen laittaa ja hän oli volkswagenilla semmoisen käynyt asennuttamassa. Itse kyllä olisin saman tehnyt autoon kuin autoon, jossa esim. webasto/Eber sattuu lisävarusteena olemaan, että virtaa piisaa.
MB E220 CDI -10
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

Mustalaa

Minun ymmärrykseni ja lukemani mukaan ajoakun lataaminen lataa samalla 12 V akkua. Eli faceliftin tapauksessa 3,5-7 tuntia tyhjästä täyteen ja laturista riippuen. Jotenkin tuo erillinen akkulaturin asennussuositus tuntuu kummalliselta tuossa valossa, jos auto joka tapauksessa lataa akkua. Olenko ymmärtänyt väärin?
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

duke7

Lainaus käyttäjältä: Mustalaa - 05.03.24 - klo:19:58Minun ymmärrykseni ja lukemani mukaan ajoakun lataaminen lataa samalla 12 V akkua. Eli faceliftin tapauksessa 3,5-7 tuntia tyhjästä täyteen ja laturista riippuen. Jotenkin tuo erillinen akkulaturin asennussuositus tuntuu kummalliselta tuossa valossa, jos auto joka tapauksessa lataa akkua. Olenko ymmärtänyt väärin?
Joo näin. Turhaan sinne erillistä ylläpitolaturi laittaa. Latausaikaa voi vielä pidentää kun laskee ajoakun latausvirtaa.
Mutta tämä on myös yksi syy sille miksi se 12V akku voi päästä tosi huonoksi. Lisäksi sillä ei käynnistetä autoa niin ei tule koeponnistusta kunnosta.

misi

Lainaus käyttäjältä: Mustalaa - 05.03.24 - klo:19:58Minun ymmärrykseni ja lukemani mukaan ajoakun lataaminen lataa samalla 12 V akkua. Eli faceliftin tapauksessa 3,5-7 tuntia tyhjästä täyteen ja laturista riippuen. Jotenkin tuo erillinen akkulaturin asennussuositus tuntuu kummalliselta tuossa valossa, jos auto joka tapauksessa lataa akkua. Olenko ymmärtänyt väärin?

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 05.03.24 - klo:23:13Joo näin. Turhaan sinne erillistä ylläpitolaturi laittaa. Latausaikaa voi vielä pidentää kun laskee ajoakun latausvirtaa.
Mutta tämä on myös yksi syy sille miksi se 12V akku voi päästä tosi huonoksi. Lisäksi sillä ei käynnistetä autoa niin ei tule koeponnistusta kunnosta.


Joo. Lueskelin itsekin tästä eilen että tuo lataus lataa myös ajoakkua, niin sillä kaverille sanoinkin asiasta, että minkä takia sinne erikseen sitten se ylläpitolaturi laitetaan ja VW:llä sitä vielä kehuivat että kannattaa. Toki, kun saa asiakasta rahastaa, mutta onko juuri sitten täysin turhaa. Ilmeisesti.  ::)
MB E220 CDI -10
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

Oskarivee

Taas yksi uhri lisää, vm-17 130tkm. Alkuviikosta motarilta poistuessa heitti oranssit valot vaihteistosta ja hybridijärjestelmästä, ei antanut ajaa bensalla. Auton uudelleenkäynnistys ei onnistunut ekalla mutta tokalla onnistui ja pääsin ajamaan normaalisti kotiin. Seuraavana päivänä korjaamolla tuomio mekatroniikasta täysin sama vika kuin muillakin tässä ketjussa. Kuitenkin saan auton vasta kahden viikon päästä korjaamolle ja mietinkin että paljon tolla uskaltaa ajaa ennenkun ei anna enää käyttää bensaa ollenkaan? (Ajot kaupunki ajoa 1-20km eli sähkö riittää kyllä kotiin aina) nyt ajanut ainoastaan battery chargella että on varmasti sähköakkua jos vetää bensan jumiin taas.

Ja toisena kysymyksenä, nykyisessä tilanteessa pääsen about kerran kahdessa viikossa laataamaan akun latausasemalla täyteen mutta muuten ajetaan bensalla ja sillon tällöin bensa-ajolla ladatulla sähköllä. Onko tämä ajotyyli haitallista ja menenkö suosiolla vaihtamaan täysbensavehkeeseen?


Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: Oskarivee - 22.03.24 - klo:00:52Taas yksi uhri lisää, vm-17 130tkm. Alkuviikosta motarilta poistuessa heitti oranssit valot vaihteistosta ja hybridijärjestelmästä, ei antanut ajaa bensalla. Auton uudelleenkäynnistys ei onnistunut ekalla mutta tokalla onnistui ja pääsin ajamaan normaalisti kotiin. Seuraavana päivänä korjaamolla tuomio mekatroniikasta täysin sama vika kuin muillakin tässä ketjussa. Kuitenkin saan auton vasta kahden viikon päästä korjaamolle ja mietinkin että paljon tolla uskaltaa ajaa ennenkun ei anna enää käyttää bensaa ollenkaan? (Ajot kaupunki ajoa 1-20km eli sähkö riittää kyllä kotiin aina) nyt ajanut ainoastaan battery chargella että on varmasti sähköakkua jos vetää bensan jumiin taas.

Ja toisena kysymyksenä, nykyisessä tilanteessa pääsen about kerran kahdessa viikossa laataamaan akun latausasemalla täyteen mutta muuten ajetaan bensalla ja sillon tällöin bensa-ajolla ladatulla sähköllä. Onko tämä ajotyyli haitallista ja menenkö suosiolla vaihtamaan täysbensavehkeeseen?


En kyllä ite ajaisi autolla, jos ei toimi niikuin pitää.
Tuolla lataus tyylillä menee hybridin edut täysin hukkaan, mut miinus puolet pysyvät kuten lyhyempi öljynvaihtoväli jne.
PASSAT GTE VM. 2020

Jay

No niin, nyt on uusi mekatroniikka autossa. Toivottavasti kestää seuraavat viisi vuotta kuten tuolla korjaamolla lupasivat. Hiukan epäluottamusta kyllä syntyi autoa kohtaan kun öljynvaihdon jälkeen dsg:n mekatroniikka kosahti. Onko muilla kokemusta vian uusiutumisesta?

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

anakar

Passat GTE 2017, 130tkm.

Vaihdelaatikon kolinoita on nyt kuunneltu merkkikorjaamolla ja vaihteistoihin erikoistuneella korjaamolla. Ehdotukset olivat mekatroniikan vaihtoa (4000e) tai korjausta (2000e). Auto hankittu jälleenmyyjältä helmikuussa laajennetulla takuulla, joka ei nyt sitten kuitenkaan kata mekatroniikan korjausta. Asiasta reklamoitu myyjää 2vkoa kaupanteosta. Myyjä tulee kuitenkin vastaan 30% korjauskuluissa. Tämä ei nyt ihan miellytä, joten kaivattaisiin vinkkivitosia taisteluun myyjän takuun suhteen. Näistä on täälläkin ollut esimerkkejä, joissa myyjäliike korjannut mekan, kun ollaan vielä takuun sisällä ja tuore kauppa. Huoltokirja kunnossa ja vaihteistoöljyt vaihdettu ajallaan. Ei anna vikakoodeja mittaristoon, mutta korjaamo suositteli olla ajamatta ettei kytkimet mene.

Tos®

Käytin vanhempien DSG vian kanssa tuota lomaketta, kun myyjäliike ei suostunut korvaamaan
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/kuluttajaneuvonta/reklamaation-tekeminen-yritykselle/auton-virhe/

Tämän jälkeen tulivat vastaan n.60-70%
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: anakar - 27.03.24 - klo:11:56Passat GTE 2017, 130tkm.

Vaihdelaatikon kolinoita on nyt kuunneltu merkkikorjaamolla ja vaihteistoihin erikoistuneella korjaamolla. Ehdotukset olivat mekatroniikan vaihtoa (4000e) tai korjausta (2000e). Auto hankittu jälleenmyyjältä helmikuussa laajennetulla takuulla, joka ei nyt sitten kuitenkaan kata mekatroniikan korjausta. Asiasta reklamoitu myyjää 2vkoa kaupanteosta. Myyjä tulee kuitenkin vastaan 30% korjauskuluissa. Tämä ei nyt ihan miellytä, joten kaivattaisiin vinkkivitosia taisteluun myyjän takuun suhteen. Näistä on täälläkin ollut esimerkkejä, joissa myyjäliike korjannut mekan, kun ollaan vielä takuun sisällä ja tuore kauppa. Huoltokirja kunnossa ja vaihteistoöljyt vaihdettu ajallaan. Ei anna vikakoodeja mittaristoon, mutta korjaamo suositteli olla ajamatta ettei kytkimet mene.
Mulla myyjäliike tuli vastaan liki 2v. ostosta vielä 40% joten noin tuoreesta hankinnasta luulisi enemmän tulevan vastaan kuin 30%. Outoa ettei anna mitään vikakoodia.
PASSAT GTE VM. 2020

Jay

Pystyykö noita Gte:n kytkimiä remppaamaan? Ihan vaan jos tarvetta jossain vaiheessa tulee. ::)

jaska74

Mulle vaihdettiin meka syksyllä ja autoliike sen makso niin en nähny kuittia enkä siinä tajunnu kysyä, niin vaihdettiinkohan laatikkoöljyt samalla? Vai tuleeko ne edes ulos tossa remontissa?

kirkonrotta

Onko tietoa kuka vaihtaisi mekatroniikan tiivisteen Passat GTE:hen pk-seudulla, ja mitä maksaa? Vielä ei ole omassa porsinut, mutta tuntuisi fiksulta vaihtaa varuilta se.

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: kirkonrotta - 27.04.24 - klo:21:40Onko tietoa kuka vaihtaisi mekatroniikan tiivisteen Passat GTE:hen pk-seudulla, ja mitä maksaa? Vielä ei ole omassa porsinut, mutta tuntuisi fiksulta vaihtaa varuilta se.
Minulla on yhteistyökumppani jonka kautta homma hoituu näppärästi. Otahan yhteyttä niin keskustellaan lisää.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy