Uusi octavia vai 3 vuotta vanha audi a4?

Aloittaja harry1234, 24.03.11 - klo:22:02

« edellinen - seuraava »

harry1234

Hei kaikki,

Tuumailen auton vaihtoa.

uuden Octavian saisi 1.8 TSI koneella Elegance varustelutasolla + muita varusteita (Dsg-vaihteisto) n. 31000 euroa.
Toisaalta melkein samalla hinnalla (pari tonnia lisää?) saisi 3 vuotta vanhan A4:n 1.8 koneella 88 kW teholla (Multitronic).
Kumpikin siis farmareita. Mutta kumpi miellyttää?

Uudessa Octaviassa saisi itse valita varusteet, kukaan ei ole rääkännyt ja takuu on 2 vuotta...

Toisaalta en voi sille mitään että Audin ulkomuodossa silmä lepää... sisusta on myös upea hienoine radioineen yms. Hintahan
tippuu eniten ensimmäisinä vuosina ja Audissahan ne vuodet olisi jo menneet...malli on tullut vasta 2008, joten arvo säilynee pidempään...

Kas tässä pulma. Mitäs tuumaatte?

Terv. Harkinta käynnissä

Qrmu

Fiilisauto ei harmita jälkikäteen yhtä helposti kuin järkiauto.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

JJ Virtanen

Jos tarkoituksena vaihtaa parin vuoden sisään toiseen niin käytetty nelkku veisi täällä voiton. Jos taasen ajatuksissa olisi ajella vähintään 3-4 vuotta niin sitten uusi Skoda.

Lastuahan toi 88kw Audi vaatisi ihan selkeästi mutta en tiedä mitä multironic siitä tuumaa.

ram1

Kukahan ne kalliit kilsat maksaa jos 3v vanha 88kW Multitronic Audi maksaa vielä 33 tonnia.En tiedä mitä varusteita Audissa, tai paljon ajettu, mutta halpa se ei ainakaan ole.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

harry1234

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 24.03.11 - klo:22:25
Kukahan ne kalliit kilsat maksaa jos 3v vanha 88kW Multitronic Audi maksaa vielä 33 tonnia.En tiedä mitä varusteita Audissa, tai paljon ajettu, mutta halpa se ei ainakaan ole.

Tuo 33 tonnia oli vain arvio, voi hyvinkin olla että irtoaisi halvemmallakin, mutta aika kovia on pyynnit ainakin oikotiellä
ja nettiautossa...

ram1

Lainaus käyttäjältä: harry1234 - 24.03.11 - klo:22:28
Tuo 33 tonnia oli vain arvio, voi hyvinkin olla että irtoaisi halvemmallakin, mutta aika kovia on pyynnit ainakin oikotiellä
ja nettiautossa...
Audi on taatusti parempi auto, mutta tuolla koneelle ja laatikolla ei välttämättä paras satsaus käytettynä.Jos nyt olisin valitsemassa autoa tuosta hintaluokasta, en varmasti ottaisi kumpaakaan, mutta hinnantiputus lienee samaa luokkaa noilla parin vuoden säteellä.Ota se kumpi paremmalta itsestä tuntuu.Jos automaatti ei pakollinen, katsoisin tehokkaammalla moottorilla olevia Audeja, vaikka softalla tuosta 88kW koneesta saakin samat kuin isommistaan, niin se ei jälleenmyynnin kannalta auta.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tmr97

Saat uuden "audin", eli Seat Exeon 33 tonnilla. Mulla on se (manuaali), parempi se on kuin ocu, jos tilat piisaa.
Multissa tuohon hintaan kone on kylläkin 2.0TDI, bensakone on 200hv 2.0TSI, joka maksaa enemmän. Pari vm2010 2.0TSI multia on tuohon hintaan autotallissa

Wilburi

Ei oikein voi verrata käytettyä Audi ja uutta Skodaa. Tai voi verrata, mutta tuskin saat mitään valintaa helpottavia vastauksia. Itse ottaisin kaikissa tapauksissa tuon Audin vaikka olisi tehoakin vähemmän, on se niin paljon hienompi. Toki, jos haluat uuden auton eikä merkillä ole väliä, niin varmasti Skoda on laadukas ja paikkansa tekevä menopeli?
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Fully Articulated

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 24.03.11 - klo:23:08
Ei oikein voi verrata käytettyä Audi ja uutta Skodaa.
Eikä sen paremmin uuden korimallin Audia(B8) ja vanhaa "Audia" (Exeo, perustuu edelliseen B7-malliseen A4:ään).

Uusi on aina uusi mutta silti ratkaisisin asian fiiliksen mukaan.

JeanC

Mitä haluat?
Hieman ripeämpää peliä ja uuden auton tuoksua. Varusteita mitkä voit itse valita, Skoda on aina Skoda. Hyvässä tai pahassa.

Autoa mikä saa Skoda immeiset kateellisiksi, parempia materiaaleja? Onhan se hienoo jos on neljä ympyrää keulalla.  ;D

Itse valkkaisin ehdottomasti Skodan, ihan jo pelkästään moottori/vaihteisto yhdistelmän takia. Riittää erinomaisesti Suomen liikenteeseen.
Varusteet saisi päättää itse ja auton mieleisekseen paremmin

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Fully Articulated - 24.03.11 - klo:23:21
Eikä sen paremmin uuden korimallin Audia(B8) ja vanhaa "Audia" (Exeo, perustuu edelliseen B7-malliseen A4:ään).

Tuulilasi vertasi, lisäksi mukana oli insignia. Arvaa kuka voitti? Hinnat alkaen mallit ei vaan aina anna sitä oikeaa fiilistä, ei ehkä myöskään 88kW A4. Tuota 88kW audia halvempi 200/211hv exeo antaa tuolla rahalla kaikkensa. Se on ehkä enemmän. Sitten kun laittaa massia lisää, niin sitten ei enää löydy exeo/ocu linjasta vertailuparia A4:lle.

Maximus

Keväällä 2009 minulla oli hieman samantapainen "ongelma". Kävin vertailuna Octaviaan koeajamassa kokolailla 2 vuotta vanhan A4:n, tarkkaan ottaen se oli Audi A4 Avant S-Line 1.8T 120kW multitronic Pro Business 2007. Yhd. kulutus 8.4 l/100km. Ajettu oli 34 tkm ja hintapyyntö 34.9 kâ,¬.

Ihan OK pirssi hyvillä varusteilla. Olisi varmaan lopulta tullut vain noin 5000 â,¬ kalliimmaksi verratuna 1.8 TSI Combi DSG Ocuun. Olin kuitenkin vissiin sitten niin vahvasti ostamassa ensimmäistä aivan tuliterää autoani, ettei päätös ollut vaikea. Enkä sitten alkanut "kuolaamaan" uuden Audinkaan perään, sillä jotenkin tuosta A4:stä jäi "harmaa" vaikutelma.

A4:n sisämiljöö ei tehnyt vaikutusta verrattuna Ocuun, eikä ajolenkkikään tuottanut minun ajotyylilläni mitään "ahaa"-elämystä. Saattoi olla hitusen hiljaisempi kuluneella moottoritiellä kuin Ocu, mutta toisaalta taas DSG-Ocu oli jotenkin rivakamman tuntuinen. Tottakai molemmat piisavat loistavasti, mutta mitään ns. superia en A4:ssa kokenut. Ja mikä melko tärkeää, takapaksi oli kyllä huomattavasti pienempi, eikä takapenkilläkään minusta ollut sen kummemmin tilaa kuin Ocussa. Autossa piti olla urheiluetuistuimet, mutta en minä niitäkään juuri noteerannut.

Olihan siinä A4:ssä ihan hienoja varusteita, mutta ei muistaakseni peruutustutkaa, joka minun listallani meni ohi vaikkapa täysautomaattisesta ilmastoinnista... Kai sekin oli sitten jotenkin kiehtovaa, kun uuteen autoon pääsi itse valitsemaan varusteita oman päänsä ja tarpeittensa mukaan. Kun oli aiemmin aina tyytynyt valmiiksi valittuun... Niin, ja kai minä sitten jotenkin noteerasin tuon yllättävän kulutuseron: Audin 8.4 vs. Ocun 6.6 l/100km. Paperillahan nuo ovat, mutta oli syytä epäillä niiden merkkaavan jotain eroa käytännössäkin?

Näin siis minun tapauksessani, mutta ensi kerralla voi käydä toisin... Mutta kai nyt yksi tärkeimmistä jutuista oli se, etten koeajolla kokenut Audissa mitään sen ihmeellisempää. Melkein se oli kuin olisi Octavialla ajanut. Täytyy oikein itsekin ihmetellä, kuinka ihmeessä onnistuin pitämään koeajolla tunnepuolen noin aisoissa!!   :D
"Age quod agis - tee mitä teet"

Fully Articulated

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 24.03.11 - klo:23:48
Tuulilasi vertasi, lisäksi mukana oli insignia.
Niin no voihan sitä vertailla vaikka Ferraria ja Ladaa ja koittaa niistä arpoa, että kumpi tuo enemmän sijoitetulle rahalle vastinetta.

B8 on takuulla parempi auto kuin B7 jos hintaa ei huomioida. Miksi Audi tai kukaan muukaan muuten mitään uusia malleja kehittäisi jos sillä kehitystyöllä ei mitään voitettaisi?  Eikö kannattaisi myydä vaan vanhoja malleja? Aloittajalla on ihan visainen kysymys, kannattaako sama raha sijoittaa parempaan mutta käytettyyn autoon vai "kansanautoon" joka on uusi muttei välttämättä tarjoa samoja fiiliksiä.

gloter

Autojen kehittymiseen voisi sen verran kommentoida ettei "kehitys" aina ole hyvästä. Autotehtaat ovat kaupallisia yrityksiä joilla tavoitteena on  tehdä tulosta osakkeenomistajille ja malleja kehitetään markkinoitten paineesta. Se ei tarkoita aina sitä että uusi malli on joka suhteessa parempi edellistä versiota. Ajo-ominaisuudet on hyvä esimerkki missä autotehtaat eivät läheskään aina ole onnistuneet paremmin uudessa mallissa. Myöskin varustepuoli on kyseenalainen. Kaikenlaista "karkkia" tulee lisää mutta entä käytettävyys, ergonomia. B7 vs. B8 hyvät esimerkit näistä. Ei sillä, itse ottaisin B8-mallisen jos joku sitä ovella kysyisi.
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

Peeveli

Sanotaan näin että riippuu rahatilanteestasi. Jos sinulla on ylimääräistä sukanvarressa pahan päivän varalle auton vaihdon jälkeenkin esim. yllättäviin autonkorjauskuluihin, valitse takuuajan ylittänyt Audi. Mutta, koska toisena vaihtoehtona sinulla on mukavan tehokas 160 hv-Ocu, niin en sinuna pitäisi listalla mitään 120-heppaista Audia vieläpä voiman tunteen hukuttavalla kuminauhavariaattorilla. Mielestäni Audiin kuuluu voima, vauhti ja sitä kautta tehokkaampi kone. Ota Audi mieluummin manuaalina tai tomaateista aidolla mehumaijalla tai s-tronicilla.

Audi on tunnevalinta ja jos tosiaan sukanvarressa on yllätyksiä varten massia, ota se. Ã,,lä ainakaan toista minun virhettäni valita valintaprojektiin väsyneenä mopomallia.

Wilburi

Ainakin minun maailmassani Audi voittaa noista kahdesta kaikilla muilla sektoreilla paitsi mootorin osalta, koska Ocussa se on tehokkaampi. Toki Audiin saa muutamalla satasella uuden ohjelman moottoriin, jos sillä on merkitystä. Muuten Audi voittaa ulkonäössä, ajettavuudessa, fiiliksessä eli kaikilla niillä osa-alueilla, millä on minulle merkitystä. Jos Ocussa on 20 litraa isompi tavaratila, niin itse en anna sille juurikaan merkitystä vaikka joilekin se saattaa olla ratkaisevakin valintaperuste.

Toivottavasti Skoda muuttaisi logoaa ja muotoiluaan edes jotenkin siedettävämmäksi, niin voisi jopa joskus tulevaisuudessa auton vaihdossa selvitä pienemmällä rahalla. Muilta osinhan perusasiat ovat kunnossa, kun samaa tekniikkaa muiden VAG-tuotteiden kanssa.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Fully Articulated - 25.03.11 - klo:00:46

B8 on takuulla parempi auto kuin B7 jos hintaa ei huomioida. Miksi Audi tai kukaan muukaan muuten mitään uusia malleja kehittäisi jos sillä kehitystyöllä ei mitään voitettaisi?  Eikö kannattaisi myydä vaan vanhoja malleja?

Hieman offaria ja muusta maailmasta, itse ajan kilsoja pyörillä joiden osat ovat 90-l alussa valmistettuja, maantiepelin, jolla tulee vuodessa kilsoja n. 3 tkm, ketjut ja rattaat on vaihdettu viimeksi juurikin 90-l lopulla ja samalla kaverini, jotka ajavat 'viimeisen päälle uusilla ja hienoilla' vehkeillä, kärvistelevät kun ne saavat vaihtaa ne joka kausi - missä tässä kohtaa on nähtävissä kehitystyön tulos? Nuo k.o. osat vat toki 10-15% kevyempiä (ja tuplan kalleempia), tuosta kehityksen osasta en itse ainakaan halua(isi) maksaa noit maltaita.

Sana parempi on välillä hieman vaikea saattaa reaalitotuudeksi.

Ajan toki B7:skalla.  ;D  Joskus tulevaisuudessa ehkäpä B8:lla.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 24.03.11 - klo:23:43
Audi A4 Avant 1,8 T 120 kW multitronic-aut. Sport Edition S-line

Hyväksi koettua tekniikkaa, mallisarjan loppupään hyvin varusteltu lapsitauditon vekotin. Ei mikään tilaihme, hieman syöppö joskin teknisesti erinomainen kone, tämän hinta (hieman) pitkä ( jos vertaan omaan bongaukseeni vuosi sitten) - etsisin käsiini vähemmän ajetun jos oikiasti tämmöistä hakisin.

Uusi Octavia, kiva ajaa kerrankin uudella, taloudellinen kone, pitää arvonsa PENTELEEN hyvin.

Flat

muistaakseni vuonna 2008 ei ollut myöskään 88kw versiosta 1.8 koneesta ?
vai oliko ?

Ktk

A4 B8 korin 88kw kone tuli hinnastoon 11/2008

Flat

mutta saiko niitä jo 2008 vuoden puolella ( rekisteröityä ?) näköjään kai sitten.....

mutta eihän tuosta tule autolle ikää kolmea vuotta, jos tarkkoja ollaan.... :)

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 25.03.11 - klo:10:16
Uusi Octavia, kiva ajaa kerrankin uudella, taloudellinen kone, pitää arvonsa PENTELEEN hyvin.

Mulla oli uutena ostettu Ocu2 facelift farkku 1.8 TSI DSG aika tarkalleen vuoden. Muistaakseni vuosi ja 1 päivä, tai muistelen ihmetelleeni 10 euron autoveroa siltä ylimääräiseltä päivältä. ::)

Arvonalenema oli 10%, ja huoltokäyntejä oli 0. Huoletonta ja halpaa autoilua tehokkaalla ja uudella autolla. Tai tehokkaalla ainakin kun vertaa keskimääräiseen liikenteessä olevaan autoon.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 25.03.11 - klo:10:21
Tuommoista malliversiota ei ole olemassakaan...  ;D

Taidat olla oikeassa, tämähän olisi se Qualityn Pro + vai 'mikä lie' ....

Noita katsellessa huomaa myös että Sport Edition:eja 'yritetään' joskus myydä S-Line:inä.

edit:Ja vaihtotilanteissa toisinpäin (kuten kerran kävi kun tarjousta pyysin .... ja vielä mallia myyvästä liikkeestä :-/ 

Ktk

Juuri noin, Sport Editionit ovat keppivaihteisia ja vastaava automaatti oli Pro Business. Pro Busineksessa Sport-paketti oli lisävaruste, muistaakseni 2000e, S Line ulkopaketti 0e hintainen lisuke.

Sport Editioneissa taas Sport-paketti oli vakio, mutta Ambiente-paketti 1000e lisävaruste.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 25.03.11 - klo:10:30
Mulla oli uutena ostettu Ocu2 facelift farkku 1.8 TSI DSG aika tarkalleen vuoden. Muistaakseni vuosi ja 1 päivä, tai muistelen ihmetelleeni 10 euron autoveroa siltä ylimääräiseltä päivältä. ::)

Arvonalenema oli 10%, ja huoltokäyntejä oli 0. Huoletonta ja halpaa autoilua tehokkaalla ja uudella autolla. Tai tehokkaalla ainakin kun vertaa keskimääräiseen liikenteessä olevaan autoon.

Miltei tuo kaikki olisi ollut alleviivattavissa omassa käytetyssä kun vaihtotarjousta kyselin, poikkeavaa on siis vain auton malli ja että ei ole uusi.

Eli mittaustarkkuuden rajoissa uusi Ocu tai 3-4 v. vanha Audi ja jatkossa olisi arvonalenema suht' sama.

Quality

LainaaAudi A4 Avant 1,8 T 120 kW multitronic-aut. Sport Edition S-line

Tuommoista malliversiota ei ole olemassakaan...
LainaaTaidat olla oikeassa, tämähän olisi se Qualityn Pro + vai 'mikä lie' ....
Hyvin lähellä omaa kokoonpanoa, paitsi että meikäläisen Pro + vai 'mikä lie' (Pro Business) -mallissa lisukkeina ovat parkkitutka, monitoimiratti vaihdeläpysköin, sisävalopaketti, värillinen monitoiminäyttö ja vetokoukku.

Tuon em. yksilön pyyntihinta on mielestäni kohdallaan.

Sen verran itse otsikon kysymykseen, että omalla kohdalla tyytyväisyys sen kuin kasvaa, kun autolla on ajettu 100 000+ km eikä maksullisia korjaamokäyntejä ole tarvittu. Luotan Audiin, sen tekniikkaan ja laatuun yhä vankemmin. Kaikki toimii jokseenkin kuin uutena, paitsi että tuolla matkalla turhat uutuudenjäykkyydet ovat siloittuneet. Siitä huolimatta vaikkapa ovet toimivat yhtä täsmällisesti kuin neljä vuotta sitten, ei pienintäkään väsymisen merkkiä.

Ja kun nuo paketit tuntuvat koko ajan aiheuttavan spekulaatiota, niin kopioidaan tänne vielä se, mitä keväällä 2007 omaan kokoonpanoon sisältyi:

*) Sport-paketti:
Alumiinivanteet 7,5J x 17, renkaat 235/45 R 17
Urheiluetuistuimet ja sähkösäätöinen ristiseläntuki etuistuimissa
Xenon Plus -valot
Sport-alusta

**) S-line ulkopaketti:
Urheilullisesti muotoiltu etu- ja takapuskurin alaosa
Urheilullisesti muotoillut ovien alalistat, S-line -teksti kynnyslistoissa ja kylkilistojen takaosassa
S-line -kattospoileri
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

vkjoki

Peesaan tämän ketjun niitä kirjoittajia, joiden mielestä noita rautoja on aivan turha vertailla, koska ratkaisu löytyy pelkästään softasta eli korvien välissä olevista tunteista. Tunnepohjaiset ratkaisut on tapana pukea järjen valekaapuun, mikä on aivan turhaa. Siis tunteella se oikeasti menee kuitenkin!
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Quality

Mielestäni autokaupassa voi erinomaisesti yhdistää järjen ja tunteen.

Järkiperusteita:

1. Lompakon paksuus. Asettaa aika selkeät rajat useimmille.
2. Auton pääasiallinen käyttötarkoitus. Lapsiperhe tarvitsee tilaa, remonttireiska vieläkin enemmän. Kaupunkipyöritystä harrastava joutuu väkisinkin painottamaan eri asioita kuin pelkkää maantietä ajava.
3. Polttoainetalous. Hiukan tulee tätäkin puolta mieluusti vilkuiltua valintaa tehdessä, vaikka tämä on niitä juttuja, joista on ehkä helpointa luistaa.
4. Kokemukset (omat, kavereitten, keskustelupalstan, autolehtien) auton ominaisuuksista, teknisestä laadusta ja ennen kaikkea kestävyydestä.

Tunneperusteita:

1. Laatuvaikutelma, erityisesti sisätiloissa. Ã,,mpärimuovi toimii sisäverhouksena useimmiten yhtä hyvin kuin kallein nahka.
2. Ulkonäkö. Tämä jos mikä on puhdas tunneasia. Ja myös makuasia. Usein valinta kuitenkin kohdistuu malliin, joka näyttää omaan silmään tyylikkäältä.
3. Suorituskyky. Tätä usein perustellaan turvallisuustekijänä mm. ohituksissa, mutta jos autonsa tuntee, riskit ovat pienet, oli tehoa tai ei. Voisi jopa sanoa, että kun tehokkaalla autolla otetaan enemmän riskejä, meno on selvästi vaarallisempaa. Miksi muutoin vakuutusten hinnatkaan nousisivat tehon/moottorin koon mukaan?

Tuossa nyt alkuun muutamia. -- Ja jos tällä linjalla keskustelu vilkastuu, lienee viisainta erottaa se omaksi säikeekseen.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy