Merkinvaihtajan harkinnassa Superb

Aloittaja Jimwss, 06.04.21 - klo:12:14

« edellinen - seuraava »

Jimwss

Keväät myötä autonvaihtoaikeet ajankohtaisia ja koska merkinvaihto ja tuoreempiin versioihin siirtyminen, niin olen täysin vierailla vesillä.

Skoda ja Superb vuosimallia 2015-16 ja 100-200tkm TDI moottorilla on nyt sitä hehtaaria mikä tuntuisi sopivalta omaan käytyötarkoitukseen ja taloudelliseen panokseen.
Ajoa tulee n.20tkm vuodessa ja nelihenkinen perhe joka tykkää autoilusta ja tavaran roudauksesta. n. 5 vuotta /100tkm ajatus pitää ennen vaihtoa.

Tähän mennessä olen itse tehnyt autojen kaikki huollot ja korjaukset. Kytkin vaihtoa ja jakopäätäkin on tullut vaihdettua, mutta jatkossa on tarkoitus päästä helpommalla.   Ja varmasti ihan teknisistä syistä joutuu osan hommista ulkoistamaan. Nesteiden, suodattimien, jarrupalojen vaihdot ym. perus toimenpiteitä tulen luultavadti edelleen harrastamaan.

Illalla alan kahlaamaan foorumia läpi, mutta jo tässä vaiheessa olisi muutama helppo kysymys.

Onko kyseiselle mallille jokin FAQ/ostajan FAQ ketju?
Onko esim  2016 vuosimallin autolle, jolla ajettu 150km tulossa millaisia isoja/pieniä korjauksia?
Onko jotain tyyppivikoja, joiden kuuluisi olla korjattu tai pitäisi varoa?

Kiitos etukäteen!

-karppa-

Jakopää, jarrut, xenonit ja iskarit alkaa olla vaihtokunnossa melkein tuossa järjestyksessä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jimwss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.04.21 - klo:13:42
Jakopää, jarrut, xenonit ja iskarit alkaa olla vaihtokunnossa melkein tuossa järjestyksessä.

Kiitos kommenteista!
Nuo on suhteellisen helppo huomioida kunhan saa niille hinnat. Mitä mahtaa olla asennettuna?
Jakopää 800â,¬?
Jarrukierros 500â,¬?
Iskarikierros puslineen 1.500â,¬?
Xenonit vaihdettuna 200â,¬?
Saisiko näihin kommentit  kun noi on täysin omia arvauksia.

Kävin yhtä Stylepaketilla varustettua katsomassa. Hienohan se on, mutta kun on peltikoteloon rakennettu tietokone joka täynnä antureita. Sehän tässä epilyttää, että tuleeko niitä 500â,¬ pikku fiksauksia useita/vuosi?

Myyjä ilmoitti, että erillisiä ruostesuojauksia ei tarvitse tehdä. Niin hyvät sinkityt pellit...No jos 10 vuoden iässä laittaa paaliin, niin sitten ei tarvitse vai miten on ruostumisen laita?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jimwss - 08.04.21 - klo:18:03
Kiitos kommenteista!
Nuo on suhteellisen helppo huomioida kunhan saa niille hinnat. Mitä mahtaa olla asennettuna?
Jakopää 800â,¬?
Jarrukierros 500â,¬?
Iskarikierros puslineen 1.500â,¬?
Xenonit vaihdettuna 200â,¬?
Saisiko näihin kommentit  kun noi on täysin omia arvauksia.

Kävin yhtä Stylepaketilla varustettua katsomassa. Hienohan se on, mutta kun on peltikoteloon rakennettu tietokone joka täynnä antureita. Sehän tässä epilyttää, että tuleeko niitä 500â,¬ pikku fiksauksia useita/vuosi?

Myyjä ilmoitti, että erillisiä ruostesuojauksia ei tarvitse tehdä. Niin hyvät sinkityt pellit...No jos 10 vuoden iässä laittaa paaliin, niin sitten ei tarvitse vai miten on ruostumisen laita?

Ei nuo arvaukset kaukana ole. Ja minimi varustelutasoksi laittaisin tuon stylen. Tuo automyyjän kommentti on kyllä urbaanilegenda "sinkityt pellit" ja pohjassa vielä muovit, niin siellä on hyvä ruosteen muhia.

https://yle.fi/uutiset/3-10879484
https://www.iltalehti.fi/autot/a/201301150154850
https://www.apu.fi/artikkelit/uusien-autojen-ruosteenesto-retuperalla
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/usko-pois-autosi-ruostuu/#6ab0e438
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Ei pohjan ruostuminen ole ongelma näissä. Eikä näissä siellä muovin alla mikään muhi, kun on hyvin suuri tuulettuva väli. Octavioissa inakin ollut aivan kuiva se korin ja muovien väli. Etusisälokarin taakse pääsee muhimaan kura näissä tyypillisesti, eli se kannattaa pitää puhtaana. Eikä sielläkään auton kori pääse ruostumaan pitkällä aikavälillä runsaan massauksen vuoksi, vaan helman etuosa ja lokasuoja ottaa hittiä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.04.21 - klo:07:56
Ei pohjan ruostuminen ole ongelma näissä. Eikä näissä siellä muovin alla mikään muhi, kun on hyvin suuri tuulettuva väli. Octavioissa inakin ollut aivan kuiva se korin ja muovien väli. Etusisälokarin taakse pääsee muhimaan kura näissä tyypillisesti, eli se kannattaa pitää puhtaana. Eikä sielläkään auton kori pääse ruostumaan pitkällä aikavälillä runsaan massauksen vuoksi, vaan helman etuosa ja lokasuoja ottaa hittiä.

Monenko 10 vuotiaan vaggilaisen muovien alle olet pääasyt kurkistamaan ja monta viimeisestä kolmestä autosta olet omistanut yli kolme vuotta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.04.21 - klo:14:44
Monenko 10 vuotiaan vaggilaisen muovien alle olet pääasyt kurkistamaan ja monta viimeisestä kolmestä autosta olet omistanut yli kolme vuotta?
Sinne kyllä kerääntyy alusta alkaen tavaraa, jos huonosti suunniteltu. Ruotsalaislehtikin kertoi tilan olevan hyvä. Monissa autoissa se väli on liian ahdas ja saumat kittaamatta, joka tietää ongelmia. Monista autoista puuttuu myös kotelosuoja, mitä skodasta löytyy joka paikasta. Ruoste ei särje kuin edellä mainitsemani paikat, eli helmakotelot ja etulokasuojan pitkällä aikavälillä. Ulkopellit on asia erikseen. Tottakai apurungot ja akselit saa hittiä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

rawpower

Tässä on  III Octavia RS 2.0 TSI:llä katsottu ja koko kevät ja ei oikein hyvää ole vielä tullut vastaan. Katsoin mielenkiinnolla suberb dieselien hintoja ja yllätykseksi nämähän on jo kohtuu hintaisia 2017 vm ikäluokassa noin 130-150tkm ajettuina.

Eli koneena 2.0 dieseli 190 hv.
- Jakopää ilmeisesti hihnalla ja vaihtoväli 6v/??? km raja eli 2017vm tulisi ajallisesti vastaan jo parin vuoden päästä. Hintaa rempalle 800-1000 osaavalla pajalla?
- DSG laatikko. Näitä ei juurikaan manuaaleina ole ainakaan dieseleinä. Öljynvaihto 60tkm välein vähintään, että pysyy kunnossa. Ilmeisesti muuten tämä on ollut jo aika toimivaa tekniikkaa verrattuna aiempiin murhe laatikoihin?
- Etuveto vai neliveto? III kopan octaviassa 184hv dieselissä oli ainakin peräongelmia ja siitähän onkin jo ketju olemassa. Onko tässä superb:ssä sama tekniikka vai onko tähän jo tullut parannusta 2017 vuosimalleihin?
- UREA. Surullisen kuuluisa urea ja tästä näkyi ketjukin olemassa superb III alla. Eli putkeen tulee ilmeisesti reikä ja tyyppivika näissä uudemmissakin peleissä? Maahantuoja saattaa tulla vastaan tai sitten olla tulematta. Ilmeisesti noin 500euron paukku lompakolle jos sattuu kohille.  Ilmeisesti tämän kuitenkin voi ohjelmallisesti poistaa käytöstä kuten vanhemmissakin urea peleissä on ollut mahdollista? Tämä saattaa olla vaihtoehto jos järjestelmä vikaantuu kokoajan. Eli tuleeko tästä UREA systeemistä pohjoisessa ongelmia joka talvi?

Varustetasot vähintään oltava:
STYLE
Sportline
L&K

Kannattaako L&K:sta maksaa lisähintaa vai pärjääkö noilla em?

Tämmöisiä ajatuksia näin autokuumeiselta.

-karppa-

Jos kilometrejä alkaa olla jo 130-150tkm ja ajettu Oulun seudulla, niin suosittelisin tinkaamaan suoraan jakopään vaihdon samaan hintaan (Jos liikkeestä ostamassa). Vain 150 heppainen on manuaalina kaikki 190 heppaiset on myyty automaattina ja kannattaa varmistaa, että öljynvaihdot on tehty ajallaan.

Jos perse kestää, niin ehdottomasti L&K.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

misi

Lainataan ketjua, kun samat aatokset itsellä edessä.

Tarvisi tuo diisselimersu vaihtaa pois bensaan ja suberb(tai Passat/ocu) mietintämyssyssä.

Ongelmana on, kun ei näistä vaggilaisista tiedä, mikä olisi hyvä, ok tai mitä vältellä.

Bensa polttoaineena, webasto, xenon/ledvalot, ilmastointi nyt ainakin pakollisina varusteina. Ei väliä onko manuaali vaiko automaattiaskilla, mutta ilmeisesti manuaali on varma. Olen katsellut niin 1.4tsi(150hv), 1.5tsi, 1.8tsi sekä 2.0tsi.

Ja sitten noista muutamasta jutusta vielä, mitä esim. Act, l&k yms tarkoittaa, vai onko näille lyhenteille olemassa lista jossain niin selkiäisi itselle.

Kiitos.
MB E220 CDI -10
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

Daatta

Lainaus käyttäjältä: misi - 02.01.24 - klo:14:56Ja sitten noista muutamasta jutusta vielä, mitä esim. Act, l&k yms tarkoittaa, vai onko näille lyhenteille olemassa lista jossain niin selkiäisi itselle.

Autowikistä voi aloittaa, ACT on moottorityyppi ja L&K (ylähyllyn) varustetaso.

http://www.autowiki.fi/index.php/%C5%A0koda_Superb_(3V)

En ole Skoda-asiantuntija, mutta näissä uudemmissa ei mitään pommeja ole eli sen puolesta kehtaa ostaa. Venyviä jakoketjuja tai öljynsyöntimoottoreita, toimituksen huomio. ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

misi

Kiitosta vaan. Empäs tuommoista autowikiä muistanutkaan, sieltä selviääkin paljon.

Entäs nuo dsg:t, oliko se 6-lovinen kuivakytkin ongelma? Kuulemma 1.4tsi ja 1.6tdi peräsimessä näitä on.

Mikäli ymmärsin oikein niin, suberbissa ei minkään koneen perässä olisi tuota kuivakytkintä? Eli 7-lovinen märkäkytkin löytyy, mikäli dsg on ruksittu autoon, ja tämä on ok-loota, kun vaihtelee öljyjä?

Kylläpä menee sekavaksi, kun yrittää vaan löytää sopivan auton. Muutenkin tuntuu olevan neulaa heinäsuovasta etsimistä, kun joku varuste uupuu toisesta ja toisesta toinen.  ;D
MB E220 CDI -10
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

misi

#12
Yllä ja alla hieman sekoilua laatikoista.

Jaaha, enpä pysty muokkaamaan tuota ylempää viestiä. Kyllä mun pään joku sekoitti noilla automaattiaskeilla, mitä tuota autowikiä selasin enemmän. Samoja dsg-laatikoita näyttäisi olevan tämän yhden asiantuntijan mukaan ristiin rastiin, joten ei voi pitää paikkaansa sen knoppitieto.

Edit. Tai sitten kyseessä on juuri tuo dsg7 eikä 6lovinen mistä mulle joku eri paikassa mainitsi. Eli taitaa kyseessä olla tuo DQ200 vaihteisto, jota kiertää.

Edit2. Nyt selkisi, kun löysin vielä enemmän dataa. Nyt tietää mitä välttää, uskoisin näin.
MB E220 CDI -10
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy