Kirjoittaja Aihe: Yleinen alusta kysymykset topic .  (Luettu 921 kertaa)

Poissa Nickname

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 64
    • Profiili
Yleinen alusta kysymykset topic .
« : 04.04.21 - klo:15:19 »
Tehdään alustan osien kysymyksille yleinen topic, tänne voi esittää kysymyksiä kaikkien merkkien ja mallien alustoista ja alustan osista, pyritään pitämään vain kysely muotoisena eli ei pitkiä tarinoita ja turhia esittely kuvia tai videoita, ellei se ole tarpeen.

Onko moderaattori osasto samaa mieltä että voisi kiinnittää alueen ylälaitaan niin ei katoa topic tulvan alle?

----------------------------------------------------
Sitten itse aiheeseen.

Onko madallusjousien valmistajien tuotteissa paljon eroja esim. jäykkyyden suhteen?
Haluaisen madaltaa Citigoa 20-30mm, Eibach väittää että ajomukavuus ei kärsi heidän pro-kit jousilla, onko tämä totta?
Onko jollain muulla valmistajalla jousia millä autosta ei tule pintakova?
Skoda Citigo 1.0 55kw ASG Elegance 5d vm.2013

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.989
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #1 : 04.04.21 - klo:17:41 »
Eibach on tyypillisesti mukavuuspainotteinen. Eli vakiojousiin nähden saattaa olla pintapehmeämpi, eli mukavampi, mutta samalla jämäkämpi. Toisinsanoen progressiivisuus toimii. Suosittelisin jokatapauksessa siihen kaveriksi jämäkämmät iskarit, koska vakiot jäävät hiukan pehmoisiksi ja päästävät liemet ennen pitkää. Siihen sopivat olisi vaikka bilsteinin b6.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Nickname

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 64
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #2 : 04.04.21 - klo:22:08 »
Aika typerää että näitä madallusjousia myydään jos ne kerran pilaa vakioiskarit,  en ehkä viitsi laittaa liki tonnia asennuksineen päivineen vaan että saa autosta 20mm korkeudesta pois.  :o
Skoda Citigo 1.0 55kw ASG Elegance 5d vm.2013

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.989
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #3 : 04.04.21 - klo:22:14 »
Aika typerää että näitä madallusjousia myydään jos ne kerran pilaa vakioiskarit,  en ehkä viitsi laittaa liki tonnia asennuksineen päivineen vaan että saa autosta 20mm korkeudesta pois.  :o
Eihän se typerää ole. Voit laittaa mitkä iskarit haluat. Tottakai jouset ja iskarit tulee olla tasapainossa, jotta ajettavuus on hyvä ja turvallinen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Harsse82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #4 : 05.04.21 - klo:13:08 »
Mielenkiinnosta kuulisin kokemuksia kun vakioiskareille alle 100 tkm ajetuille laitettu esim. Eibach Pro Kit - voiko muuttua jopa huonommaksi?

Itse Passat B8 pähkäilen ottaako Pro Kit vakioiskareille vai samalla myös Bilsteinin B8:t alle. Eniten pelottaa, että ajettavuus menisi pelkkien jousien vaihdolla jopa huonommaksi.

Poissa Vekkula

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 428
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #5 : 05.04.21 - klo:14:08 »
Mä oon laittanut Eibach Sportline ihan vakioiskareiden kanssa eikä ole toistaiseksi mitään ongelmia ollut, Pro kit on miedompi madallus joten toiminee sekin vakioiskareilla.
Sportline on aavistuksen pintapehmeä verrattuna Seat -15mm tehdasmadallukseen, mielestäni mukavampi alusta tuo Eibach ja tietty paljon paremman näköinen eikä mene liian matalaksi että pitäisi peukalonpään kokoisia kiviä väistellä.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.989
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #6 : 05.04.21 - klo:14:24 »
Octaviassa ei takana kestänyt alkuperäisen sporttialustan iskarit eibachin madallusta. Eikä se hyvä ollut niillä iskareilla kaverin autossa, vaan vakioiskarit on veltot madalluksen kanssa. Eikä se edessäkään mielestäni tasapainoinen ole ollut. Aikanaan vaihdoin h&r:n madallusjouset ja vakioiskarit kokonaan kw:n settiin juurikin eriparin takia. Vakioiskarin kaverina toimii paremmin vakiojousi. Jos ajettavuutta haluaa parantaa ja autosta turvallisen, niin vaihtaa iskarit ennemmin parempiin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa makelja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.472
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #7 : 06.04.21 - klo:09:22 »
On ollut käytössä madallusjousia 20 vuotta.
Ekat oli Weitec merkkiset, taitavat nykään olla nimellä KW. Olivat Nissan Primerassa vakioiskareiden kanssa. Eivät toimineen yhteen mitenkään. Meno oli pomppuista.
Sitten oli Vogtlandit Audi A4 B8:ssa Audin Sport iskareiden kanssa. Paketti oli hyvä. Madallus sopiva ja ajoltaa jämäkkä.
Sitten oli A3 3.2:ssa HR:t Sport iskareiden kanssa. Todella jämäkkä, jopa kilpa-automainen. En tykännyt, koska oli liian kova, mutta sopi kyllä auton luonteeseen hyvin.
Sitten oli A4 B8:ssa HR:t ensin vakio iskareiden kanssa. Mutta vaihdettiin FK:n iskarit, koska iskarit olivat loppu. FK:den kanssa siitä tuli taas oikeastaan liian jämäkkä.
Sitten A3 8V:ssä oli Eibach Sportlinet S-Line iskareiden kanssa. Oli hyvä ajaa, ei liian kova, mutta oli oikeastaan liian matala. Vaikeutti käyttöä, koska roiskeläpät hieroivat kaikkiin hidastetöyssyihin.
Nykyisessä Passatissa on Eibach Prokit vakio iskareiden kanssa. Hyvä ja mukava ajaa. Toimii hyvin iskareiden kanssa. Ei ole liian matala, ja se löllykkämäisyys lähti kokonaan pois.

Poissa Harsse82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #8 : 06.04.21 - klo:17:02 »
Kiitoksia vastauksista.

Selkeästi puolesta sekä vastaan näkemyksiä. Ehkä uskallan kuitenkin testata Eibach Pro Kittiä Passattiin ensin pelkillä jousien vaihdolla.

Jonkinverran ilmeisesti Bilstein B6/B8 versioita ProKitin kanssa. Mutta ilmeisesti B6 = vakiojousille, joten sinänsä en tiedä onko B6 + Eibach yhdistelmä sen enempää "yhteen tarkoitettu" ainakaan valmistajan mukaan?


Poissa sonikk

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #9 : 06.04.21 - klo:17:28 »
Täälläkin hyviä kokemuksia Eibachista vakioiskareilla (toki tehtaan sporttialusta tainnut olla kaikissa). BMW E46 330i:ssa oli Sportline, matala mutta silti mukavampi kuin pintakova tehtaan sporttialusta. E91 330d oli H&R jouset vakio M-Sport iskareilla ja ne ei kyllä toimineet yhtään, takapää pohjasi pienissäkin heitoissa etupää löi sormille. Parani kun asensi ns. huonon tien korotuskumit taakse. Mk7 Golf GTI:ssä ja GTD:ssä Eibach Pro-kit eikä mitään valittamista.

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.597
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #10 : 06.04.21 - klo:17:51 »
Itsellä Superb3:ssa Eibach pro kit, eli aika vastaava kuin passat B8
Jos sulla on siinä DCC iskarit, niin itseasiassa tuo pintakovuus ilmenee vielä enemmän Eibacheilla.
Ilman DCC:tä asia voi olla toisin.
Lisäksi perä laskee aavistuksen alemmaksi kuin keula, eli ns. Keulii.
Korjaantuu jos laittaa samalla TT-Audin jousen yläpuolisen kumin, joka on 3-4mm alkuperäistä paksumpi.

Poissa makelja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.472
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #11 : 06.04.21 - klo:18:58 »
Itsellä Superb3:ssa Eibach pro kit, eli aika vastaava kuin passat B8
Jos sulla on siinä DCC iskarit, niin itseasiassa tuo pintakovuus ilmenee vielä enemmän Eibacheilla.
Ilman DCC:tä asia voi olla toisin.
Lisäksi perä laskee aavistuksen alemmaksi kuin keula, eli ns. Keulii.
Korjaantuu jos laittaa samalla TT-Audin jousen yläpuolisen kumin, joka on 3-4mm alkuperäistä paksumpi.
Ei ole DCCtä. Ja on tosiaankin vähän korkeammalla keula.

Poissa Nickname

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 64
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #12 : 06.04.21 - klo:21:52 »
...Selkeästi puolesta sekä vastaan näkemyksiä. Ehkä uskallan kuitenkin testata Eibach Pro Kittiä Passattiin ensin pelkillä jousien vaihdolla...
Laitoin juuri tilaukseen Eibach pro kit -20/25mm jouset, kokeilen luottaa siihen että 70tkm ajetut iskarit vielä kestää, vaikka minun tuurilla varmaan hajoaa äkkiä.  ::)
Skoda Citigo 1.0 55kw ASG Elegance 5d vm.2013

Poissa Harsse82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #13 : 07.04.21 - klo:10:00 »
Ei ole DCCtä. Ja on tosiaankin vähän korkeammalla keula.

Katselin makelja Passattisi kuvia - mielestäni se on istuu vakioiskareilla ja ProKitillä oikein hienosti. Varmistan silti, että onko tässä mielestäsi siis Keula korkeammalla kuin Perä?

Olin jo napsauttamassa jouset ebaystä kunnes tämä keuliminen jäi hämäämään... :) Itselläni myös Ei-DCC eli ihan vakioalusta ja mikäli riskinä on, että auto keulii selvästi jousten jälkeen niin taas menee pohdinnat uusiksi....

Mielestäni Passat on vakio-iskareilla ja vakiojousilla hieman etupainotteinen eli keula alempana kuin perä. Jännä efekti, että jouset vaihtamalla muuttuisikin toisinpäin, eikö Eibach nimenomaan lupaa -35mm takaa ja -30mm edestä?


Poissa makelja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.472
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #14 : 07.04.21 - klo:11:40 »
Mittattuina ne ovat edessä 67,2cm ja takana 67cm.  Mutta auto on kyllä vähän etupainoitteinen, eli keula alempana.
Alla olevasta kuvasta näkee varmaan parhaiten sen eron.


« Viimeksi muokattu: 07.04.21 - klo:11:44 kirjoittanut makelja »

Poissa Harsse82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #15 : 07.04.21 - klo:13:11 »
No ei kyllä mielestäni mitenkään "keuli". Laitan samat kuin sinulla, kiitos makelja suuresti vaivannäöstäsi tähän. Toivotaan, että "istahtaa" yhtä hienosti  :D

Poissa makelja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.472
    • Profiili
Vs: Yleinen alusta kysymykset topic .
« Vastaus #16 : 07.04.21 - klo:20:13 »
Olet varmaan oikeassa.
Kun vertaa tähän mun aiempaan autoon, joka ei todellakaan keuli. Tuossa oli Eibach Sportline. Madalsi yli 4cm molemmista päistä vrt. alkuperäinen S-line alusta.


 




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy