vikakoodit P21F900 ja P017200

Aloittaja jampp82, 31.03.21 - klo:13:05

« edellinen - seuraava »

jampp82

autona bensa rs octavia 2014 ja ruvennut antamaan tuollaisia vika koodeja, P21F900 (mittaus järjestelmä 2 rivi 1 seos liian rikas joutokäynnillä) ja P017200 (rivi 1 polttonesteen mittausjärjestelmä liian rikas) koodit luettu obdelevenillä, lambdasta antoi vika koodia myös mutta vaihdettu uusi orkkis lambda sinne mutta se ei auttanut asiaan.... oireina on moottorin täristys tyhjäkäynnillä joka tuntee ja väillä potkaisee reilummin, muuten ei huomaa mitään toiminnallista vikaa ja ajossa toimii normisti. onko kenelläkään ollut vastaavaa vikaa että vois vähän tietää mistä alkaa vikaa etsimään kun ei viittisi ihan sokkona alkaa osia vaihtelee.

jampp82

Nyt antanut myös vika koodia mis firestä syl 1 ja 4... joten varmaan tulpat ja puolat vaihtoon? Mites näissä vag yleensä uskaaltaako hommata tarvike puolia? Ja jos uskaltaa niin minkä valmistajan? Onko esim autodocissa saman valmistajan puolia tarjolla kun alkuperäiset?

jampp82

#2







Onko täällä ketään fiksumpaa joka näistä arvoista ymmärtäisi enemmän? Fuel trimmit tiedän että on aivan poskellaan tyhjäkäynnillä. Eniten ihmetyttä nämä yksi mootorin lämpötilaanturi näyttää kokoajan -48°c mikä ei kuvissa näy mutta sitten 2 vai oliko 3 muuta anturia näyttää kyllä ihan fiksuja lukemia, ja nuo pakolämmöt mitkä pysyy kokoajan 1110°c ja se että bensanpaine nousee kokoajan tyhjäkäynnillä ja on huomattavasti korkeampi tyhjäkäynnillä kuin ajossa.

Avolava

Jos jokin anturi antaa väärää tietoa (manitsit lämpötila-anturin), niin kyllä se jo riittää sekoittamaan. Haiseeko bensa tyhjäkäynnillä, haiseeko bensa jos nuuhkit öljykorkista, miltä tulpat näyttää ?

Onko muuten vakio, vai softattu ?

Aika hurjat on pakolämmöt, luulisi jo jotain sulavan  :) Jos tuo on oikea arvo, eikä mikään sekoile.

jampp82

Lainaus käyttäjältä: Avolava - 08.04.21 - klo:17:14
Jos jokin anturi antaa väärää tietoa (manitsit lämpötila-anturin), niin kyllä se jo riittää sekoittamaan. Haiseeko bensa tyhjäkäynnillä, haiseeko bensa jos nuuhkit öljykorkista, miltä tulpat näyttää ?

Onko muuten vakio, vai softattu ?

Aika hurjat on pakolämmöt, luulisi jo jotain sulavan  :) Jos tuo on oikea arvo, eikä mikään sekoile.

-auto vakio
-etu lambda vaihdettu
-tulpat vaihdettu
-bensa ei liiemmin tunnu haisevan tyhjäkäynnillä tosin en pakokaasuja niin hirveesti ole nuuhkinut
-öljykorkista haistamalla ei mitenkään hirveästi tunnu bensa haisevan ainakaan omaan nenään mutta siihen en täysin luota

mutta nyt kun enemmän livedataa seurannut, niin huomannut että bensan paineet ei käyttäydy järkevästi, tyhjäkäynnillä nostaa koko ajan bensan paineita ylöspäin kunnes on 20000kpa (200bar) ja sen jälkeen romahtaa 5000kpa(50bar) jonka jälkeen taas lähtee nousuun eli se ei missään vaiheessa tasaannu tyhjäkäynnillä ainakaan liven mukaan. eikä ne mielestäni kyllä ajossakaan ihan järkevästi tunnu käyttäytyvän, jos esim ajaa 3 vaihteella kierrokset 3000 rpm/min niin tyyliin välillä ollut 15000kpa ja välillä 7000kpa. että mistä lie tuo sitten johtuu mutta siinä tod näk syy että käy tyhjäkäynnillä rikkaalla kun bensan paineet niin korkeat.

anturi joka näyttää -48.C on moottorin lämpötila-anturi moottorilohkossa, raaka-arvo. näin siis obdelevenissä merkattu toinen joka näyttää myös noin on jäähdytysnesteen lämpötila jäähdyttimen ulostulossa, ohjearvo -48.C, tiedä sitten mitä nuo meinaa? ja pakokaasunlämpötila-anturi näyttää pysyvästi tuota 1110.C mutta sitten toinen taulukko näyttää tälläisella nimellä, pakokaasun lämpötila 1 rivi 1 näyttää taas ihan fiksuja lukemia lähes samoja mitä katalysaattorin lämmöt on.

Avolava

Esiintyivätkö nämä kaikki nykyiset ongelmat jo ennen lamdan vaihtoa ?

jampp82

Lainaus käyttäjältä: Avolava - 09.04.21 - klo:08:19
Esiintyivätkö nämä kaikki nykyiset ongelmat jo ennen lamdan vaihtoa ?

todennäköisesti kyllä, lambda vaihdettiin jonkin aikaa ongelmien alettua kun siitä oli yksi vika koodi. ja kyseessähän siis etummainen lambda.

Rakkaudestalajiin

Jos osaa ilmasta et tyhjäkäynnillä seos liian rikas nii sehän tarkottaa että ei saa tarpeeks ilmaa. Ota turbolt imuputki irti ja laita käyntii ja kato pyöriikö starttauksen jälkee. Jos se on ok nii kokeilisin vaihtaa viel taka lambdan.

Avolava

Jep, kannattaa ne helpoimmat konstit koittaa ensin.

Tässä video miten pystyy nyt ainakin jotenkin tsekkaamaan bensan paineet, ettei vuoda https://www.youtube.com/watch?v=k50Z5JLfuJs

Imuvuodot kannattaa tutkia. Helppo sanoa, mutta ärsyttävää hommaa  :) Ota PCV-venttiilin letku irti imusarjasta, tuki se imusarjan päässä oleva reikä, ja kato vaikuttaako kuinka fuel trimmeihin (tyhjäkäynnillä). N80 venttiili voi myös olla jumittunut auki. Tähänkin löytyy jostain netin syövereistä ohjeet miten testata.


jampp82

Nytten vaihdettu taka lambdakin eikä sekään auttanut.väitän että siellä on nyt jokin joka aiheuttaa bensanpaineen nousua tyhjäkäynnillä ja sekoittaa sitä muutenkin koska ne ei toimi mitenkään järkevästi, esim ajossa nostaa paineet ihan ok kun kiihdyttää reilummin mutta se ei laske niitä kun päästää kaasun ja samoiten jos ajaa tasaisesti matkaajoa erikerroilla samalla vaihteella ja samoilla kierroksilla ne heittelee miten sattuu 50bar-200bar ja täys kaasu vedossa tuo 200bar näyttää olevan maksimi,tyhjäkäynnillä paineet "pysyy" siinä missä on kun pysähtyy esim 130bar ja siitä lähtee vaan nousemaan pikkuhiljaa aina tuonne 200bar asti jonkajälkee ne romathaa 50bar joka ymmärtääkseni olisi suunnilleen normaali paine tyhjäkäynnillä ja alkaa taas uudestaan nousemaan. Mitä kaikkia hienouksia näissä on mitkä säätelee bensanpaineita muutakun bensanpaineen säädin joka on korkeapainepumpussa onko esim jotain muita rajoitin venttiileitä? tai mikä muu voi aiheuttaa tuota bensanpaineen nousua tyhjäkäynnillä?

Rakkaudestalajiin

Eipä nois hirveest kyl mikää muu voi nostaa painetta niin korkeeks ku korkeapainepumpun paineen säädin. Tietyst voihan korkeapainetta mittaava anturikin sekoilla. Lähteeks auto normaalisti käyntiin kylmänä ja lämpöisenä?

jampp82

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 16.04.21 - klo:18:35
Eipä nois hirveest kyl mikää muu voi nostaa painetta niin korkeeks ku korkeapainepumpun paineen säädin. Tietyst voihan korkeapainetta mittaava anturikin sekoilla. Lähteeks auto normaalisti käyntiin kylmänä ja lämpöisenä?

poikkeuksetta kyllä 2 kertaa on ollu käynnistys ongelmaa lämpösenä jos on eka pitkään ollu tyhjäkäynnillä mutta kylmällä aina lähteny moitteetta käyntiin. juu tuo paineanturi käynyt itelläkin mielessä että näyttääkö oikein mutta veikkaan että näyttää ainakin lähelle oikein koska käy niin rikkaalla joka on myös tarkistettu pakokaasu testerillä eikä pelkistä lambda arvoista. mutta olisi ehkä hyvä vielä nuo paineet tarkistaa myös mittarilla ihan varuilta. mutta onko tuolla jotain anturia mikä voisi antaa eculle virheellistä tietoa ja sen takia ecu rupeaisi nostattamaan paineita? ja onko tuolla mitään paluu/paineen rajoitin venttiiliä millä ohjattaisiin "ylimääräistä" bensaa takaisin tankkiin?

Rakkaudestalajiin

#12
Ei oo mitään paluulinjoja tankkiin päin näissä. Tuli täs mieleen et eikös tos moottorissa oo fsi ja mpi suuttimet? Jos käyttäis tyhjäkäynnillä mpi suuttimii mut rail paine pidetään 50-200bar välillä varuiks et jos kuormitettais nii ois soppaa tarjolla. Sit ku paine on 50bar ja kuumetessaanhan bensan paine nousee. Sit ku paine nousee 200bar ylärajalle nii käytetään hetki fsi suuttimii nii saadaan paine taas laskettua 50bar tasolle. Et voi olla iha ominaisuuskin toi paineen heittely. Edelleen itse tarkistaisin et kuin se ahdin pyörii tyhjäkäynnillä? Noit vikakoodeja ku googlettaa nii tulee turbo vikaa ulkomaalaisilta sivuilta.

jampp82

päivitellääs hieman eli vika jatkuu edelleen. nyt käyty koeajamassa samanlainen auto ja siitä livedatat otettu ylös niin sinä aikana kaikki antureiden arvot ja muu saatava tieto oli lähes samat kun omassa paitsi fueltrimmit. eli ilmeisesti tosiaan nuo bensanpaineetkin noin kuuluu käyttäytyä. nytten tutkittukin hieman lisää katsottu moottorista ohivuodot ja ahtimen välykset nämä kuulemma ok ja osia nyt vaihdettu öljyt,ilmanputsari,n80 venttiili, pcv venttiili ja silloin aikaisemmin ne tulpat ja lambdat. mutta tosiaan vika jatkuu edelleen joten ilmeisesti tarvii alkaa tutkimaan tarkemmin suuttimia ja ecua vai onko jollakin viisaampia tarkastelun kohteita?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy