Octavia III Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG Topaz Brown

Aloittaja tsimiz, 22.03.21 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

tsimiz

Otsikon mukainen 2015 vuosimallinen ja ~207tkm ajettu kulkine tuli haettua viikko sitten 15.3.2021. Edellinen Octavia II FL Combi jäi vaihdossa samaan liikkeeseen. Mitään varsinaista tarvettahan ei hyvää autoa ollut vaihtaa, mutta akuutti autokuume oli jo jonkin aikaa vaivannut ja Scout-malli poltellut takaraivossa joten sopivan tultua kohdalle olihan se pakko hankkia. Scoutista kiinnosti nimenomaan tämä tehokkaammalla dieselillä varustettu voimalinja.

Varusteita tässä ei mitenkään hirveästi ole, mutta ihan riittävästi kuitenkin ja onhan Scoutin vakiovarustelista jo aika kattava. Löytyy kuitenkin mm. winter pack (Webasto, lämmitettävä tuulilasi, lämmitettävät takaistuimet), KESSY, adaptiivinen vakkari, Bluetooth-romppeet, tupla-xenonit vaihtoautomatiikalla, parkkitutkat taakse, sähkötoiminen takaluukku, tummenetut takasivulasit ja takalasi ja irroitettava vetokoukku. Etututkat ja tehdasnavi olisivat olleet kivat, mutta ilmankin pärjää.

Mukana tuli kahdet Skodan 17" alumiinivanteet hyvillä renkailla. Renkaina talveksi löytyy Michelin X-Ice North 4 ja kesäksi Hankook Ventus Prime 3. Talvivanteet ovat mallia Nivalis, kesävanteiden malli täytyy tarkistaa kun ne jossain vaiheessa alle ruuvataan (ovat mallia Denom).

Viikossa on nyt ehtinyt vajaat 600 kilometriä sekalaisia ajoja ajella ja mukava pelihän tämä on. Tehoa on kivasti enemmän kun entisessä 140 heppaisessa Octaviassa ja neliveto tietysti auttaa siihen ettei tarvitse sutia oikein missään. Ei täällä etelässä enää toki niin nelovetokelejä ole eli ensi talvea odotellessa. Kulutus on jonkin verran isompi kuin edellisen kanssa, mutta eiköhän tuo tuosta tasaannu kun vähän kaasujalkaa hillitsee tulevaisuudessa. :)

Jotain pieniä muutoksia ja lisäyksiä olisi tarkoitus tehdä, mutta katsotaan nyt mitä saadaan aikaan. Edellisenkin kanssa oli tarkoitus tehdä vaikka mitä, mutta eihän sitä mitään saanut sitten aikaiseksi. :D
Laitetaan kuitenkin vähän listaa:

  • Koiraverkko tavaratilan ja makustamon väliin
  • Tuulisuojat maskiin ja puskuriin
  • Keskitunnelin suojamatto
  • LED-tavaratilanvalot
  • Thule WingBar Edge 9584 -taakkatelineet
  • RS/GTI vasemman jalan lepuutustuki
  • LED-rekisterikilvenvalot
  • Mahdollisesti muita LED-valoja sisälle

Viimeaikojen ilmoilla auto ei kyllä pysy puhtaana mitenkään, mutta yksi kuva kuitenkin löytyi suht puhtaasta autosta:



Koiraverkkokin saapui pari päivää auton hankkimisen jälkeen ja löysi paikkansa. Travall:n kuvastosta taas, kuten edellisessäkin autossa. Helppoja asentaa eikä tarvitse porailla reikiä mihinkään.


Koodeista selvisi seuraavaa:

E0A = No special edition
1D0 = Without trailer hitch
5SJ = Left exterior mirror: convex
5RQ = Right exterior mirror: convex
1KS = Disc brakes, rear (Geomet D)
6FG = Exterior mirror housings painted
1AT = Electronic stabilization program (ESP)
3FA = Without roof insert (standard roof)
1N3 = Speed-related variable steering assist (Servotronic)
1NL = Covers for alloy wheels
HW6 = Tires 225/50 R17 94W
4UP = Drivers and front passenger air bag with knee air bag and front passenger air bag deactivation
4R4 = Power windows with comfort operation andcircuit breaker
3NU = Rear seat bench unsplit, backrest split folding with center armrest
3QN = 3-point seat belts front with electric seat-belt tensioner
4X3 = Side air bag front with curtain air bag
4A4 = Seat heater for front and rear seats separately controlled
8ZH = Antenna for AM/FM reception, "diversity"
J2D = Battery 380 A (68 Ah)
QI6 = Service indicator 30,000 km or 2 year ( variable )
8GV = Alternator 180 A
9AK = Climatronic with impact pressure control free of cfc
8RM = 8 speakers (passive)
7Q0 = Without navigation device
I8D = Standard radio (Gen1)
8QL = Key for locking system with remote control
8X1 = Headlight washer system
4I3 = Central locking system "Keyless Entry" without deadlock
B05 = Type approval Finland
7MM = Emission standard EU6 plus
3L3 = Manual height adjustment for front seats
9P5 = Seat belt reminder, optical and acousticelectric contact
Q1A = Standard front seats
7X1 = Park distance control
9ZV = Comfort telephony, without antenna connection
8WE = Integrated front fog light
3GA = Without cargo area
7AA = Electronic vehicle immobilization device
G10 = Front shock absorption
L13 = Suspension range 13 installation control only, no requirement forecast
7P4 = Manually adjustable lumbar support in front seats
F0A = No special purpose vehicle, standard equipment
3S3 = Dulled aluminum roof rails
2VB = Nameplate set "GTI 16V Edition" (without model designation) for special color trim
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

ukormi

Onnea auton vaihdolle.
Tuosta kulutuksesta huomiona että kovemmalle kulutus tuntui mullakin kun vaihdoin 2011 1.6TDI -> 2014 RS TDI.
Toki kulutus on muutenkin suurempi RS mallilla mutta kulkutuskokemaan vaikutti lisäksi että uudemmassa oli pienempi polttoainetankki. Tuota en kyllä ole ikinä käsittänyt. Kaipa sillä on saatu painoa hieman pienemmäksi. Scoutissa taitaa olla isompi tankki.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 22.03.21 - klo:13:27
Onnea auton vaihdolle.
Tuosta kulutuksesta huomiona että kovemmalle kulutus tuntui mullakin kun vaihdoin 2011 1.6TDI -> 2014 RS TDI.
Toki kulutus on muutenkin suurempi RS mallilla mutta kulkutuskokemaan vaikutti lisäksi että uudemmassa oli pienempi polttoainetankki. Tuota en kyllä ole ikinä käsittänyt. Kaipa sillä on saatu painoa hieman pienemmäksi. Scoutissa taitaa olla isompi tankki.

Neliveto kasvattaa tankin kokoon 55 litraan, ei ole kytköksissä Scoutiin.

tsimiz

Laittelin aikani kuluksi radiokanavien logot Boleroon. Näyttää vähän mukavammalta kun ei ole pelkät tyhjät laatikot tuossa näytössä. Viimasuojatkin saapuivat, täytyy miettiä vieläkö ne tänä keväänä laittaa kiinni vai antaako noiden nyt paikallaan olevien olla puskurissa vielä toistaiseksi.





Logot löytyivät suoraan forumilta: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=17018
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Tsekeistä Superskodalta saapui paketti ja sain keskitunnelin päälle kumisen suojamaton ettei kuraiset kengät sotke niin pahasti. Samalla tuli LED-valot takakonttiin ja onpahan muuten reippaasti kirkkaammat kuin originaalit. Asennuskin oli tavattoman helppo.

Ensi viikolla Skoda piipahtaa huollossa ja alle vaihtuu kesätassut. Saapahan vihdoin tarkastettua mitkä vanteet niissä oli.
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

#5
Tuli viikonlopun kunniaksi käytyä pesemässä Octavia, kun näillä keleillä se todennäköisesti pysyy ainakin muutaman päivän puhtaana. Vähän tuli hosuttua ja parista kohtaa jäikin ikävästi pesemättä. Ensi kerralla paremmin sitten. Topaz Brown on kyllä värinä yllättävän nätti kun auto on puhdas.

Huomasin pesuhalliin ajaessani, että ihan kun vasemmanpuoleinen ajovalopolttimo vähän vilkkuisi (tai värisee tai jotain). Täytyy seurailla tilannetta ja mikäli aihetta on niin pyytää ensi viikolla huollossa sen vaihtamaan. Uusia taakkatelineitä on myös tullut katseltua ja nyt näyttää siltä, että valinta tullee osumaan Thulen WingBar Edge -telineisiin Skodan omien sijaan. Syynä se, että saisi tuon boksin huomattavasti alemmas ja Edget on aika huomaamattomat. Nuo nykyiset telineet on niin jäätävän rumat, että niistä on pakko päästä eroon. :D



Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Tänään tuli vihdoin kesärenkaat alle. Vanteet mallia Denom ja päällä Hankook Ventus Prime 3 -kumit joissa pintaa todella hyvin. Vähänhän nuo on tylsän näköiset verrattuna Nivaliksiin, mutta eipä kiinnostele laittaa isoja summia uusiin vanteisiin ainakaan tällä hetkellä. Huomenna sitten huoltoon niin saadaan uudet öljyt ja jarrunesteet loppukevään ja kesän reissuja varten. Samalla jos tekisivät tuosta vetokoukusta taas irroitettavan mallin.

Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

#7
Noniin, nyt on auto saatu huollosta missä sitä tutkittiinkin ihan kunnolla. Tehtiin perus öljynvaihto ja uusi raitisilmasuodatin kuten tapana on. Lisäksi jarrunesteet vaihdettiin uusiin ja samalla laitettiin kokonaan uusi lamppu kantoineen kuskin penkin alle niin silläkin puolella on takajalkatilassa valoa.

Näiden lisäksi tulikin sitten vähän lunta tupaan vaikka keväinen aurinko paisteleekin; Haldex ja takaperä vuotaa öljyä ja mitä kuvista katselin ja huollon selitystä kuuntelin niin molemmat melkoisen märkiä eli ihan pieni hikoilu ei ole kyseessä. Tästä voisi toivottavasti selvitä tiivisteiden vaihdolla. Lisäksi oikean etuvetarin stefa vuotaa. Laittelin näistä samantien viestiä myyjäliikkeeseen. Onneksi tuli napattua oston yhteydessä lisäturvaa autoon niin ei toivon mukaan pitäisi olla ongelma saada kuluja maksatettua. Ikävä juttu on toki se ettei Skodan ajoturvaakaan nyt sitten saanut voimaan näiden vuoksi, mikä on toki ihan ymmärrettävää.

Vetokoukkuakaan ei saatu laitettua kuntoon koska koukun lukitustappi on rikki eli ihan pelkällä lukkopesän vaihdolla ei nyt sitten päästykään. No, ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Onneksi sentään aurinko paistaa (ainakin vielä tänään) ja kun huollossa pesivät auton niin ainakin sitä on nyt kiva katsella tuossa parkkipaikalla. :)

Kilometrejä on kertynyt reilussa kuukaudessa vajaat pari tuhatta kappaletta.
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Tänään sain auton huollosta ja nyt pitäisi olla kaiken taas kunnossa. Eteen vaihdettiin oikean etuvetarin sisätiiviste ja taakse laitettiin uusi vetarin tiiviste vasemmalle puolelle. Täytyy jossain vaiheessa käydä katsomassa auton alle ettei enää mistään tule öljyjä pihalle. Vetokoukkuongelmakin saatiin ratkaistua ja nyt on takakontissa aivan tuliterä koukku. :)

Koko homman sain ilman ongelmia neuvoteltua myyjäliikkeen piikkiin.
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Reipas viitisen tuhatta kilometriä on nyt Scoutilla taitettu ja ensimmäinen mökkireissukin heitetty eli pääsi vähän pidempääkin matkaa kokeilemaan. Mukavasti menee eikä täydellä kuormallakaan lopu veto kesken. Kulutus matka-ajossa näyttäisi pyörivän kuuden litran paikkeilla boksi katolla.

Muutaman viikon päästä pääsee lomille ja todennäköisesti saa kilsojakin kartutettua reilummin taas. Pesuahan tuo jälleen kipeästi kaipaisi ja täytyy yrittää lomilla muistaa tilata ja laitella LEDit tuonne rekisterikilvenvaloiksi. Josko sen lepuutustuenkin saisi hankittua samalla.
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Tuli taas kerran ajeltua n. 400 kilometriä juhannuksen viettoon. No, mikäs sitä täällä maalla vietellessä. Juhannuksen kunniaksi tuli puunailtua Scouttikin ulkopuolelta taas ihan kunnolla. Kilsat alkaa kyllä maalipinnassa jo näkyä naarmujen ja kiveniskemien muodossa, mutta onhan se ihan nätti ainakin kun metrin-parin päästä katselee. :)




Eilen kävin Varuste.net:stä hakemassa vihdoin nuo Thulen taakkatelineet ja tänään laittelin ne paikoilleen. Ovat kyllä huomattavasti paremman näköiset kuin edelliset Bilteman yleismalliset, jotka kuitenkin ajoivat asiansa varsinkin hintaansa nähden erittäin hyvin.




Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

Petunet

Hyvän näköiset taakkatelineet, näyttävät siltä etteivät naarmuta kattokiskoja.
En tiedä kuinka arka tuo hopea väri on mutta nämä mustat ovat vähän herkät naarmuuntumaan.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

tsimiz

Joo näillä ei kyllä naarmuja saane kattokiskoihin yrittämälläkään, kun on pelkkää kumia joka puolella. :D

Hopeiset eivät vaikuttaisi kauhean naarmuherkät olevan koska en noilla Bilteman telineilläkään onnistunut jälkeä tekemään. Niissä oli kumityyny yläpuolella, mutta alaosa ihan metalli metallia vasten. Vähän kyllä hirvitti niitä pois nostaessa, että minkähän näköiset kaiteet sieltä alta paljastuu.
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Reilu 10tkm Scoutilla kurvailtu eikä kevään jälkeen minkäänlaisia ongelmia ole ollut. Muutamana päivänä pääsi jo nelivedostakin nauttimaan täällä pk-seudulla, ikävästi lumet kyllä nyt taas sulaneet. ESC sport tuntuu sallivan ihan kivasti luistoa ja auto saa liukkailla keleillä hymyn huulille sisäisen pikkupojan nostaessa päätään. ;D

Edellisessä Ocussa ei ollut kaukosäädintä Webastossa joten on tuntunut aika luksukselta aamukahvia juodessa painaa napista auto lämpiämään. Ajoja on kyllä nykyisin niin vähän, että tässä on vähän alkanut miettimään dieselin järkevyyttä.
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Saatiinhan sitä jotain ongelmaa taas Octavian kanssa aikaiseksi. Tänään katosi takaveto ja muuttuihan tuo ajelu aika tahmaiseksi. Parkkipaikallekaan ei meinannut päästä kun alkoi mäessä vain sutimaan. Voisin melkein veikkailla, että Haldexin pumppu sökönä, mutta katsellaan mitä tuumaavat huollossa. Itse kun ei onnistu tuo vikakoodien luku tarvittavan laitteiston puuttuessa. Laitoin viestiä myyjäliikkeellekin joten katsellaan mitä sieltä vastataan.

Ikävä homma kun juuri saatiin tänne pääkaupunkiseudullekin hyvät kelit Scoutille. :D
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Viime perjantaina (7.1.) auto kävi pajalla ja Haldexin pumppuhan siellä oli sitten rikki. Koodit kertoivat kuulemma pumpun mekaanisesta viasta, olivat tosin saaneet vikakoodit nollaamalla pumpun toimimaan, mutta ei se silloin enää toiminut kun itse pihasta lähdin. Ensi viikon torstaille on sovittu pumpun vaihto ja tämäkin saatiin menemään myyjäliikkeen piikkiin joten sen suhteen ei valittamista. Tokihan se harmittaa etuvedolla sutia menemään tuolla loistavassa nelivetokelissä.
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

RSOCUstin

Aika hyvä vastaantulo liikkeeltä kun auto hommattu maaliskuussa.
Vedätkö jotain Scoutin perässä kun kulutus noin korkea. Vai onko anoppilaatikko katolla kokoaja...
Taitaa olla kuitenkin ns. lyhyttä ajoa niin korkea kulutus.

Mihin liikkeeseen Scout menee kun uusi Enyaq tulee ;)

tsimiz

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 12.01.22 - klo:12:09
Aika hyvä vastaantulo liikkeeltä kun auto hommattu maaliskuussa.
Vedätkö jotain Scoutin perässä kun kulutus noin korkea. Vai onko anoppilaatikko katolla kokoaja...
Taitaa olla kuitenkin ns. lyhyttä ajoa niin korkea kulutus.

Mihin liikkeeseen Scout menee kun uusi Enyaq tulee ;)


Otin ostaessa lisäturvan muutamalla satasella kun ajattelin, että näiden Haldex+DSG pelien kanssa voi aina jotain pientä tulla. On jo maksanut itsensä moninkertaisesti takaisin kyllä tänä aikana.

Laatikko on keikkunut katolla jatkuvasti, pitäisi ehkä välillä jaksaa ottaa pois. :D Tosin nyt talvella sille on myös mökkireissujen yms. välillä käyttöä suksia kuskaillessa. Ajot ovat viime aikoina olleet oikeastaan pelkkää nurkissa pyörimistä niin sekin nostaa kulutusta aika paljon.

Saapa nähdä minne tuo menee. Enyaq on työsuhdeauto niin tätä ei tarvitse laittaa välissä, mutta olen jo tuolta samasta liikkeestä kysellyt olisiko heillä haluja tämä ostaa sitten kun Enyaq tulee. Eli Hämeenlinnaan tää saattaa päätyä sitten joskus.
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Eilen kävi auto pajalla. Haldex-pumppu ja -öljyt vaihdettiin sekä tehtiin pumpun sopeutus. Nyt tuntuu taas toimivan oikein hyvin eikä kuulu mitään ääntäkään. Täytyy vaan odotella, jos tulisi vielä kunnon kelit. :)
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Viime viikonloppuna tulikin sitten kunnolla lunta, joten kelit olivat oikein otolliset Scoutille. Voi taas hyvin perustella itselleen nelivedon ja korkeamman maavaran, kun niistä muutamana aamuna on ollut ihan oikeasti hyötyä. Varsinkaan sunnuntaiaamuna ei olisi päässyt minnekään ilman joka kulmasta raapivaa menopeliä, sen verran oli kotikadulla ja parkkipaikalla lunta.

Täytyy joku päivä viedä tuo sulamaan johonkin parkkihalliin kun alkaa olla melkoinen jääkalikka.






Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Eilen käytin Scouttia vuositarkastuksessa, mittarissa n. 224tkm. Vaihdettiin öljyt ja suodatin vaikka ei niitä ajotietokoneen mukaan olisi vielä tarvinnut, mutta laitoinpa kuitenkin. Samalla uusi raitisilmasuodatin, polttoainesuodatin ja moottorin ilmansuodatin. Huomasivat samalla, että DSG vähän hikoilee kuulemma suodattimen tiivisteen välistä. Täytyy soitella edelliseen paikkaan missä DSG-öljyt vaihdettiin josko siellä olisi jotain takuuta työlle kun aikaa on kulunut vasta alle 1,5 vuotta ja näissähän pitäis olla 3 vuotta tai 60tkm vaihtoväli. Ei onneksi vielä hälyttävää, mutta täytyy hoitaa kuntoon kuitenkin.
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Kevään ensimmäinen mökkireissukin heitetty ja muutenkin ajeltu ristiin rastiin kotimaata. Toukokuussa mittariin n. 2000 kilometriä eli taas diisselissä (ehkä) jotain järkeä. Nyt pääsi myös pitkästä aikaa ajelemaan pitkää matkaa ilman kattoboksia ja kyllähän sillä jonkinnäköistä vaikutusta kulutukseen on kun isoja teitä pitkin menee. Kesärenkaatkin vaihtuivat alle muutama päivä huollon jälkeen toukokuun alussa.



Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

Sped

Juu huomasi kyllä kattoboksissa, että kulutus nousi maantieajossa (80-100 kmh) vähintään puoli litraa/100 km.

Riippuu myös tietenkin boksin aerodynaamisuudesta ja painosta.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

tsimiz

#23
Talvikeleistä on päässyt nauttimaan täällä pääkaupunkiseudullakin jo hyvissä ajoin. Scouttikin toiminut yllättävän kivasti, mitä nyt Webasto on päättänyt kieltäytyä käynnistymästä eli sen ongelmat tarttisi selvitellä. Mitään muuta ei ole oikeastaan tehty kuin ajettu, mittarissa nyt ~236 tkm eli vajaa 30 tkm ostopäivästä. Dieselin hintakin laskenut niin, että tankin saa täyteen alle 100 eurolla. :D




Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Scoutin sisätilanlämppärin puhallin päätti sanoa sopimuksen irti kivasti näin keskellä talvea. Tänään sain askarreltua uuden paikoilleen niin tulee taas ilmaa kabiiniin ja pysyvät ikkunatkin auki. Aika helppo homma loppujen lopuksi, kun vaan tajusi mitä tehdä.

Laitetaan tähän vielä ohje, jos joku sitä joskus kaipailee. Itse löysin netistä jotain, mutta ei ollut ihan samanlaista.

  • Irroita hansikaslokero (lähtee ihan nykäisemällä "saranoiltaan", hidastimen kanssa saattaa joutua jumppaamaan, se on oven puolella piilossa)
  • Irroita jalkatilan suoja"muovi" (tai mikä lie vaahtomuovilärpäke), kiinni kahdella sormiruuvilla.
  • Irroita jalkatilan ilmakanava, kiinni klipsulla ja yhdellä torx:lla (ei välttämättä pakko irroittaa, itse nappasin pois tieltä). Vaatiin vähän keplottelua saada pois varsinkin, jos autossa jalkatilavalot.
  • Tunge sopiva talttapäämeisseli tulipellin puolella olevan klipsun alle (klipsussa nuoli), väännä sitä ylös ja käännä moottoripakettia myötäpäivään. Tämän jälkeen tippuu helposti syliin.
Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä. Uudessa puhaltimessa ei ollut esivastusta joten se täytyi vaihtaa vanhasta. Tarvikeosa löytyi Motonetin hyllystä hintaan 129â,¬ ja aikaa operaatioon meni ehkä puoli tuntia, josta vartti ihmetellessä mitä pitäisi tehdä.




Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

#25
Noniin, seuraavaa probleemaa puskee Scoutin kanssa. Tällä kertaa meni tuulilasi halkeamaan tuossa alkuviikosta. Vetikin komeasti livenä poikittaisesen halkeaman kuskin alareunasta keskelle lasia. Onneksi on lasivakuutus joten uuden lasin saa pelkällä 200â,¬ omavastuulla. Ajankin sain varattua heti hiihtoloman jälkeen. :)

Huoltoon olisi auton mukaan 1500km tai 70 päivää, joten eiköhän tuossa lomaviikon jälkeen pääse sitten varailemaan huoltoaikaakin.


Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

Marko

Lasi vaihtoon vasta ennen seuraavaa katsastusta.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

miqwe

Vasta kävin samasta syystä vaihtamassa lasin, Carglassilta alkuperäinen AGC (lämmitettävä yms), auton viennistä 1,5h valmis jatkamaan matkaa.

Kyllähän se eri meininki on ajaa nyt vasta-aurinkoon ja näkökenän laatu VHS tasolta nykyaikaiseksi.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: tsimiz - 17.02.23 - klo:13:19
Noniin, seuraavaa probleemaa puskee Scoutin kanssa. Tällä kertaa meni tuulilasi halkeamaan tuossa alkuviikosta. Vetikin komeasti livenä poikittaisesen halkeaman kuskin alareunasta keskelle lasia. Onneksi on lasivakuutus joten uuden lasin saa pelkällä 200â,¬ omavastuulla. Ajankin sain varattua heti hiihtoloman jälkeen. :)

Huoltoon olisi auton mukaan 1500km tai 70 päivää, joten eiköhän tuossa lomaviikon jälkeen pääse sitten varailemaan huoltoaikaakin.



Olisit voinut hieman malttaa mielesi ja ottaa sen 200 egen tuulilasin samalla kun auto on huollossa, sinnehän on enää vain 1500 km. Juuri niin tein itse oman Tigun kanssa joulukuussa, ei niissä huolloissa/korjauksissa kannata hupiinsa turhaan moneen kertaan rampata.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

tsimiz

Lainaus käyttäjältä: Marko - 17.02.23 - klo:14:46
Lasi vaihtoon vasta ennen seuraavaa katsastusta.

Alunperin oli tarkoitus hankkiutua tästä kohtapuoliin eroon niin aattelin laittaa kuntoon, mutta nyt kun toi Enyaq tuli peruttua niin saa nähdä tartteeko ajaa tämä paaliin asti. :D Eli näin jälkikäteen ajateltuna olisi voinut odotella hyvin pidempäänkin.

Lainaus käyttäjältä: miqwe - 17.02.23 - klo:15:45
Vasta kävin samasta syystä vaihtamassa lasin, Carglassilta alkuperäinen AGC (lämmitettävä yms), auton viennistä 1,5h valmis jatkamaan matkaa.

Kyllähän se eri meininki on ajaa nyt vasta-aurinkoon ja näkökenän laatu VHS tasolta nykyaikaiseksi.

Samainen lasi tuli itsellekin ja Carglassilta myös. Auton viennistä alle 2h tuli viestiä, että voi noutaa kotiin. :D Muuttui kyllä näkymä aika paljon, kun edellisellä lasilla oli jo melkoisesti kilsoja takana.

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 17.02.23 - klo:20:07
Olisit voinut hieman malttaa mielesi ja ottaa sen 200 egen tuulilasin samalla kun auto on huollossa, sinnehän on enää vain 1500 km. Juuri niin tein itse oman Tigun kanssa joulukuussa, ei niissä huolloissa/korjauksissa kannata hupiinsa turhaan moneen kertaan rampata.

Joo, olisihan sen voinut niinkin tehdä. Toisaalta meni helposti näin, kun tuolta Carglassilta sai suorakorvauksen eikä tarvinnut alkaa tehdä erillistä vahinkoilmoitusta vakuutusyhtiölle. :) Ja näin 100% etätöitä tekevänä mukava saada päiviin jotain sisältöä. :D
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy