ABS ohjainyksikkö, vaihto eri numerolla olevaan

Aloittaja SlowMotivation, 19.03.21 - klo:08:37

« edellinen - seuraava »

SlowMotivation

Moro,

Scoda Octavia -08, 1,9Tdi

Kottero kävi korjaamolla rikkinäisen ABS yksikön vuoksi. Auton antaman vikakoodin perusteella ELE-huolto oli kuitenkin sanonut, että yksikön korjaus ei onnistu suomessa. Vaihtoivat siihen sitte toisen osan jonka tilasivat jostain Liettuasta. Ei toiminut kun oli ilmeisesti tullut väärä/väärillä numeroilla. Käyttivät kyllä Laakkosella koodattavana, mutta ei auttanut. Vanha osa takaisin ja auto kotiin.

Autossa jarrut toimii (pl. tietenkin abs ja ESP). VCDS mukaan paineet ok ja antureilta tulee tiedot täsmällisesti. Eli itse pumppu ja anturit toimii? Vikakoodi: 01130 - ABS Operation 008 - Implausible Signal

Fyysisesti:
Yksikössä numero 1KO614517BD
Sähköpuolen osanumero 1KO907375AH

Nyt pitäisi löytää sopiva (käytetty, uuteen ei ole varaa) osa ja täsmälleen noilla yhdistelmillä ei tietenkään löydy. Mitähän muita vaihtoehtoja olisi? Tarkoitan, että minkälaisilla osanumeroilla varustettuja osia tuohon uskaltaa mennä tilaamaan...? Jostakin palstalta luin, että AH pääte on korvattu AN päätteellä, mutta kun nuo vieraat kielet on vähän ruosteessa niin... (Tämänkin palstan käyttöehdot oli englanniksi :o, joten pikku riskillä täppä ruutuun ja eteenpäin)

Se helkutin pitkä "coding:" numerosarja tuli otettua talteen kun olen ymmärtänyt, että sen avulla voisi toisen osan saada toimintakuntoon.

M_M

1K0907375AD
1K0907375AN
1K0907379AH
1K0907379AN

Oemwvshop listaa nuo yksiköt keskenään yhteensopiviksi. Joku pätevämpi voisi kyllä varmistaa tai kumota tämän.

Tuon vikakoodin voi tuottaa myös joku muu kuin viallinen ABS-yksikkö. Esimerkiksi jälkiasennetuista kiinalaisista xenon/ledivaloista voi tulla niin paljon häiriöitä, että tuo vikakoodi laukeaa. Eihän vaan autossa mitään sellaisia virityksiä ole?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

1K0614517BD -> BJ ei saatavilla enää

Kun tuon O-kirjaimen korvaa 0-numerolla, alkaa käytettyjä löytyä. VAG varaosanumeroissa ei koskaan käytetä O-kirjainta mahdollisten tulkintavirheiden takia.




SlowMotivation

Loistavaa!

Kiitos näistä :) Pitääpä laittaa Google töihin.

Ja vastauksena M_M:lle. Xenonit tuossa on, mutta kansallisuudesta ei ole tietoa. En ole ainakaan itse niitä vaihtanut. Auto ollu minulla reilut puoli vuotta ja toiminut moitteetta tähän saakka. (Tosin nyt kun sanoit, niin vähän ennen kuin tuo vika tuli tässä talven pakkasilla niin toinen xenon teki välillä sitä, että ei syttynyt. Kun käynnisti uudestaan niin syttyi. Pistin kyllä sen piikkiin, että on menossa rikki ja sammuu kohta lopullisesti. En oo vaihtanut kun ovat vielä toimineet)

M_M

Mä kokeilisin ihan huumorilla vaihtaa tuon ajovalon. Kaikenlaisten sähköhäiriöiden tiedetään laukaisevan tuon abs-vikakoodin ja toisaalta pitäähän se valo vaihtaa joka tapauksessa.  ???

VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

pasiantti43

Samaa ongelmaa täälläkin.autona vw golf vm 08.boksin numero 1k0907379ad .käykös tähän jollakinmuulla numerolla oleva?

SlowMotivation

Lainaus käyttäjältä: M_M - 19.03.21 - klo:15:13
Mä kokeilisin ihan huumorilla vaihtaa tuon ajovalon. Kaikenlaisten sähköhäiriöiden tiedetään laukaisevan tuon abs-vikakoodin ja toisaalta pitäähän se valo vaihtaa joka tapauksessa.  ???

Autossa oli Philipsin valot. Vaihdoin Osramit. Viikon verran odottelin, että saan postissa OBDElevenin jolla sitten nollasin viat. Koeajolenkillä vauhdin noustua 20km/h syttyi jouluvalot uudestaan. Eli  ei auto kun metsästää tuo ABS yksikkö tuohon.

Ja yksi vikakoodi oli tullut lisää. Valojen korkeussäätöön. "Ajoneuvon etuosan korkeustason anturi, katkos/oikosulku plussaan" virhekoodi 00496. On tää lystikästä :o

SlowMotivation

Päivitystä tilanteeseen ja pysähtyminen seuraavan ongelman äärelle...

Autossani olikin kiinni sähköpurkki osanumerolla 1K0907379AD (Ei 1K0907375AH niin kuin ensimmäisessä huollossa väittivät. Tuolloin käyttivät irti, kokeilivat toista osaa, ei toiminut kun olikin väärällä numerolla, laittoivat vanhan takaisin kiinni. Lysti maksoi 200 euroa.)

Tilasin purkuosan (~300,) samalla osanumerolla (myös pumppuosassa sama osanumero kuin aiemmin). (Purkaamon mukaan otettu irti autosta missä ei vikavaloja, eli ainakin ehjänä myytiin)

Tänään käytin auton huollossa jossa toimeksianto oli vaihtaa osat. Vaihtoivat 200 eurolla.

Arvelin, että ehkä vaatii koodauksen vaikka samalla osanumerolla onkin ja kuvittelin selviäväni hommasta OBDelevenin avulla. Minulla on Pro -lisenssi ja credittejä runsaasti.

Osan vaihdon jälkeen taulussa paloi ja vilkkui samat vikavalot kuin ennenkin. Siispä OBDpalikka kiinni ja nollaamaan. Nollaus ei onnistunut ja testeri herjasi seuraavia:

01435 (jarrupaineen anturi1)
00778 (Ohjauskulman anturi)
01423 (Sivuttaiskiihtyvyyden tunnistin)

Ja 01042 (Ohjainlaitetta ei ole koodattu)

Edelleen positiivisella mielellä eteenpäin ja OBDElevenin avulla long code kohdilleen eli vaihdoin siihen sen saman numerosarjan mikä vanhan osan kanssa oli käytössä. Ja tallennus. Uusi vikakoodien luku ja nollausyritys.

Nollaus ei onnistu vaan tauluun jää nämä:
01435 (jarrupaineen anturi1)
00778 (Ohjauskulman anturi)
01423 (Sivuttaiskiihtyvyyden tunnistin)

Hetki valikkojen selailua ja hups. Long Coden kohdalla on taas pelkkiä nollia! Tämä on nyt toistunut kohta 10 kertaa. Eli olen OBDelevenilla vaihtanut long coden, mutta aina jossain vaiheessa auto päättää nollatta koodauksen. Logiikka siinä liittyy jotenkin "autocode" hommaan jota obd11 aina välillä ehdottaa. 2-3 kertaa olen hyväksynyt, mutta muuten kieltänyt.

Meitsi alkaa olla ihan pihalla mitä seuraavaksi. Nyt on palanut jo 700 euroa ja lopputuloksena vikakoodit ovat lisääntyneet ja tuo piippaus, ah tuo piippaus on jatkuvaa. Ennen osanvaihtoa piippasi vain käynnistettäessä...

Oisko jossain joku guru joka osaisi auttaa vai ajanko auton järveen? :o Ja tuo järvi on Keski-Suomessa


M_M

Abs-boksin kaikki perusasetukset pitää suorittaa samassa istunnossa jossa se koodaus syötetään, muuten ei onnistu.

Eli ensin koodaus sisään ja sitten perusasetuksien tekoon, välissä ei mitään muuta.

Ohjeita täällä: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Golf_(1K)_Brake_Electronics_(MK60)#Replacement
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

SlowMotivation

Kiitos vastauksesta! Tässä OBDelevenin kanssa autoa tutkiessa olinkin päätymässä samaan, että jotain pitää tuon longcodingin lisäksi vielä tehdä...

Noiden ross-techin ohjeiden seuraaminen vaatinee tuon VCDS -piuhan tms.? ...En keksi miten tekisin tuon saman täällä OBDElevenin maailmassa.



M_M

Siihen en osaa sanoa mitään, en ole koskaan obdeleveniä käyttänyt. Kai nuo samat jutut silläkin pystyy jotenkin tekemään.

Joka tapauksessa nuo kaikki perusasetukset on saatava kohdalleen heti koodauksen jälkeen, muussa tapauksessa purkki hermostuu ja nollaa koodauksen kuten jo huomasitkin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jultsu

Tässä lienee yksi syy sille miksi VCDS maksaa (maksoi) 300-400 euroa kun obd11 irtosi reilulla satasella?

Aidon VCDS johdon omistaja voisi kysyä tätä(kin) asiaa suoraan Ross-techin foorumeilta ja saada sieltä tukea.

Kannattaa harkita siis aidon käytetyn johdon ostamista, mielellään sellaisen jolla ei ole rekisteröidytty Ross-techin suuntaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SlowMotivation

Noniin,

Kiitos kovasti saamistani neuvoista! Tuota M-M:n linkkaamaa Ross-techin ohjetta seuraamalla sain homman hoidettua myös OBDElevenilla.

Pikkuisen joutui päättelemään, että mikä "group" ja mikä "field" on mikäkin, mutta näköjään siellä on sama ryhmittely taustalla. Ehkä näin maallikkona näyttäisi, että Ross-techin ohjelmassa kentät/laatikot on helpommin ymmärrettävissä kuin obd11 missä lukee vain numeroilla (en ainakaan löytänyt selitystekstejä)

Mutta nyt on vikavalot poissa ja piippausta ei enää kuulu. Minun englanninkielen taidollani varsin kelpo suoritus. Mutta ilman näitä saamiani neuvoja ei tästä olisi kuitenkaan tullut mitään.

Vähän yllätti tuo autokorjaamoiden tietovaje tällä saralla. Osa ei ollut varmaan edes kuullut VCDS:stä saati OBDElevenista...

Mutta summasummarun = ABS keskusyksikkö vaihdettu samalla osanumerolla olevaan. Vaati longcodingin ja sen päälle ABS boksin perusasetusten läpiajon. Lisäksi piti vielä kalibroida ohjaustehostin rattia kääntelemällä. (ross-techin ohjeet löytyy siihenkin)

Hyvää kesän jatkoa kaikille. Auton omistaminen on taas jees :)

JJJesse

Moi,

Minulla vastaava osa mennyt rikki  Audi A3 8P 1.4 tfsi -08

Ohjausyksikkö: 1k0907379AE
Pumppu: 1k0614517BE

Mistähän löytäisin vastaavuuksia kyseiselle ohjainyksikölle 1k0907379AE, joita ei käytettynä purkaamoilta löydy.
Ajattelin koodauksen suorittaa myös OBD11 ja ongelmana tietysti on myös tuo "long code", joka minulla ei ole muistissa

Jacce75

1K0907379AE
1K0907375AE
1K0907375AP
1K0907375AJ

AJ siis on viimeisin versio. Mikäli tarvitset long codingin kanssa apuja niin ota yhteyttä niin voin avittaa.
Retrofitit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset koko Uudenmaan alueella.
Soita ja kysy lisää.040-7049099

Xhorse VAG MM-007, VCDS Hex-V2 Unlimited, VCTool, ODIS-S ja E (myös online), ATM Chiptuning B.V.
- Golf 7.5  Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5  R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

mikko76

Moi

vm 2009 Golf Variantista ABS controlleri tai pumppu on ilmeisesti rikki ja pitäisi korjata tai vaihtaa.

Controllerin osakoodi on 1K0 907 379 AE

Löysin internetin syövereistä tietoa, että tämän controllerin voisi korvata myös toisilla, ja nämä olisivat yhteensopivia

1K0614517BE
1K0614517BK
1K0907379AE
1K0907379AP
1K0907375AP

Tämä on kuitenkin toiselta keskustelupalstalta löydettyä tietoa https://www.cartechnology.co.uk/showthread.php?tid=30466 ja mieluusti tarkistaisin virallisesti voiko näin tehdä.

Mieluiten tilaisin korjatun, tai toimivan käytetyn samalla koodilla, mutta näitä tuntuu olevan ulkomailtakin saatavilla aika vähänlaisesti.

Osaatteko neuvoa?


Jacce75

Lainaus käyttäjältä: mikko76 - 18.11.23 - klo:18:40Moi

vm 2009 Golf Variantista ABS controlleri tai pumppu on ilmeisesti rikki ja pitäisi korjata tai vaihtaa.

Controllerin osakoodi on 1K0 907 379 AE

Löysin internetin syövereistä tietoa, että tämän controllerin voisi korvata myös toisilla, ja nämä olisivat yhteensopivia

1K0614517BE
1K0614517BK
1K0907379AE
1K0907379AP
1K0907375AP

Tämä on kuitenkin toiselta keskustelupalstalta löydettyä tietoa https://www.cartechnology.co.uk/showthread.php?tid=30466 ja mieluusti tarkistaisin virallisesti voiko näin tehdä.

Mieluiten tilaisin korjatun, tai toimivan käytetyn samalla koodilla, mutta näitä tuntuu olevan ulkomailtakin saatavilla aika vähänlaisesti.

Osaatteko neuvoa?



ETKA:sta katsottuna uusin versio on 1K0907375AJ joka korvasi AP:n 01/06/2021
Korvauspolku tuosta osasta menee näin: 1K0907379AE -> 1K0907375AE -> 1K0907375AP -> 1K0907375AJ
Muista ottaa/merkitä koodaus talteen mikäli mahdollista.
Retrofitit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset koko Uudenmaan alueella.
Soita ja kysy lisää.040-7049099

Xhorse VAG MM-007, VCDS Hex-V2 Unlimited, VCTool, ODIS-S ja E (myös online), ATM Chiptuning B.V.
- Golf 7.5  Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5  R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi