Hybridien esilämmitykset (ilman piuhaa)

Aloittaja Typ:3H, 18.03.21 - klo:15:59

« edellinen - seuraava »

Typ:3H

Alkupään MQB-pohjaisissa hybrideissä (Passat, Superb) oli ja on tarjolla polttoainekäyttöinen lisälämmitin.
Nyt näyttäisi kuitenkin kadonneen moinen uudempien hybridien varustelistoilta. Tiguan, Tarraco ja Leon esimerkiksi. Octaviassa näyttäisi olevan tuo kuitenkin.

Olisiko tuo kenties varuste mikä vielä on tuloillaan kun mallithan on aika uusia tai hybrideinä uusia. Vai miten tämä homma on näissä ajateltu?

Ainakin ilmeisesti joissain voi sähkölämmittimellä esilämmittää "tuvan" kuten "eeberillä/webastolla" kännykkäapplikaation avulla, mutta konetta ei tällöin paljoa lämmitellä?
Ja toimiiko sekin sähkölämmitin vain kun akut on suht täysiä? Eli aamulla reissuun lähtiessä voi lämmittää ja reissussa sitten lämmitys toimii ehkä.

Ja kylmillä keleillä koneet vissiin narautetaan pokkana raakana käyntiin? Vai siis onko tässä nyt joku juju mitä en ole hiffannut?

Niin editoituna tähän perään, että siis nyt puhutaan lämmityksistä ilman, että auto on latauksessa.  Akkua tietysti lämmitellään näissä kyllä piuhalla ja ilmeisesti ilmankin, mutta lämmitetäänkö moottoria siis juuri mitenkään ja onko niin, että hytin lämmittäminen on kiinni akun varaustilasta?

Lähinnä haussa, että miten elämä muuttuu jos ja kun ns. "pörinäautosta" jossa on fossiilisilla aineilla toimiva webasto siirrytään näihin?









borf

Lainaus käyttäjältä: Typ:3H - 18.03.21 - klo:15:59
Niin editoituna tähän perään, että siis nyt puhutaan lämmityksistä ilman, että auto on latauksessa.  Akkua tietysti lämmitellään näissä kyllä piuhalla ja ilmeisesti ilmankin, mutta lämmitetäänkö moottoria siis juuri mitenkään ja onko niin, että hytin lämmittäminen on kiinni akun varaustilasta?

Lähinnä haussa, että miten elämä muuttuu jos ja kun ns. "pörinäautosta" jossa on fossiilisilla aineilla toimiva webasto siirrytään näihin?

Ihan mielenkiintoinen aihe kun itsekin on eHybrid Tiguan tulossa ja vaihtamassa webastollisesta Touranista. Toki jos olen oikein ymmärtänyt, niin uusissa autoissa ei aina se webastokaan moottoria lämmitä, kun ilmeisesti valmistaja ei tätä tue. (perustellaan ilmeisesti anturien sekoamisella ja sillä että nykymoottorit ja uudet öljylaadut eivät tuota enää niin tarvitse)

miz

Näitä samoja käsitellään Passat, Octavia, Superb, Leon ja Tiguan hybridiketjuissa vaikka kuinka.
Lyhyesti:

- Webaston saatavuus tehdasvarusteena vaihtelee malleittain. Ilmeisesti tulee saataville moniin jälkiasenteisena myöhemmin.
- Kaikissa uusissa VAGgineissa voi lämmittää sisätilat sähköllä. Ajastus ja heti käynnistys onnistuu auton näytöltä tai sitten puhelimella / tietokonenn selaimella etänä.
- Konetta ei lämmitetä. Voi laittaa vaikka lohkolämppärin jos haluaa, mutta hybridin moottori on suuunniteltu käytettäväksi ihan raakana. Webasto ei yleensä lämmitä konetta.
- Akkua ei lämmitetä piuhan päässä tai muutenkaan. Lämpenee latauksen ja käytön ohessa minkä lämpenee, jos on liian kylmä akku, niin auto käynnnistää bensakoneen. Itsellä on onnistunut sähköajo latauksesta vielä -18 asteessa.
- Esilämmitys tarvii sähköä. Jos akku on tyhjä, ei lähde esilämmitys päälle. Raja lämmityksen käynnistymiselle taitaa olla luokkaa 20%.
- Jos pysähdyspaikassa ei ole sähköä saatavilla, ja tarvitsee esim. esilämmitystä, niin akkuun voi ladata ajon ohessa virtaa. Latausmoodissa itsellä on maantiekulutus ollut luokkaa 6,5 l / 100 km. Tyhjästä täyteen täytyy ladata yli 100km maantiellä. Asetuksista voi laittaa myös minimitason jossa auto pitää akun latauksen matkalla.

Typ:3H

Kiitoksia, tuo kertookin jo aika paljon!

Näkisin kyllä että tällainen koostettu "yleis-VAG" - ketju on paikallaan, sillä nämä ratkaisut tuppaavat valumaan konsernin mallistoon aika laajalle ja keskustelut tuppaavat olla aika rönsyisiä.

Perinteisen lämppärin kaukosäädin on muuten käyttöliittymältään huomattavasti näppärämpi kuin tuo pelkkä app. Jos siis jatkossa nojataan vain siihen. Kun onhan siinä nyt todella rasittava viive ennenkuin se latautuu toimintakuntoon ja yhdistää autoon.




HiTecci

Lainaus käyttäjältä: borf - 18.03.21 - klo:16:38
(perustellaan ilmeisesti anturien sekoamisella ja sillä että nykymoottorit ja uudet öljylaadut eivät tuota enää niin tarvitse)

Euro6 on valjastettu varsin kattavalla lämpötila-anturoinnilla ja prosessin mukaisella lämpiämisellä, jotta päästöt saadaan mahd. hätäseen sallittuihin rajoihin kylmästartin jälkeen. Yksi näistä parametreistä on 2h moottorin sammuttamisesta, jolloin moottorin tulisi olla ympäristön lämpöinen ja jos näin ei ole, niin pakkohan silloin on jossain anturissa olla vikaa, eix ni. Ovat vaan insinöörit suuressa viisaudessaan unohtaneet esilämmityksen webastolla, jolloin tilanne ei siis todellakaan ole lämpötilojen suhteen näin, sillä siinähän juuri sen koko esilämmittämisen idea on että se moottori olisi lämmin. No tästä eco-teosta sitten "kiitetään" kuljettajaa moottorin vikavaloin yms. ilmoituksin jotta korjaamolle tarttisi nyt suunnata pikimmiten ::)

Jotkut valmistajat ovat sittemmin tuoneet softiinsa mukaan myös tuon esilämmityksen mahiksen ja käsittääkseni myös weba itse on ongelman kanssa paininut. Yleisesti ottaen näissä käytetään juuri tuota 2h aikaa hyväksi. Eli moottorinohjaimelle kerrotaan hetkeksi jotta autossa ompi sähköt päällä, otetaan sähköt pois ja näin tuo 2h "munakello" käynnistyy. Tänä 2h aikana autoa saa siis esilämmittää ihan niin paljon kun sielu sietää vaikka siperiassa ja näin auton "äly" ei tuosta ole enää moksiskaan :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

miz

Lainaus käyttäjältä: Typ:3H - 19.03.21 - klo:08:07


Näkisin kyllä että tällainen koostettu "yleis-VAG" - ketju on paikallaan, sillä nämä ratkaisut tuppaavat valumaan konsernin mallistoon aika laajalle ja keskustelut tuppaavat olla aika rönsyisiä.

Perinteisen lämppärin kaukosäädin on muuten käyttöliittymältään huomattavasti näppärämpi kuin tuo pelkkä app.

Juu, onhan noita rönsyileviä ketjuja rasittava lukea jos etsii tiettyä aihetta. Tältä osin toiminta on osapuilleen sama kaikissa.

Appi on ihan ok kun toimii kunnolla, ajoittain on kyllä rasittavaa viivettä.
Jos lähtöaikoja on tiedossa etukäteen, niin autosta saa kyllä ajastettua todella hyvin ja nopeasti ne etukäteen. Jos on säännöllisiä, niin vaikka samantien viikoiksi kerrallaan.

passo_s

#6
Työelämä reissutöissä plugarillla ilman webastoa ja ilman sähkötolppaa:
1) mersu plugari pitää ladata töissä tai kotona, voit säilöä ajoakkua työmatkalla asiakkaalle ja sitten lähdön koittaessa asiakkaalta voit puhelimesi apista pyytää lämmityksen päälle ja ajoakustapa pukkaa ja hyvinpä pukkaakin virtaa lämmitykseen. Onnistui lämmityspyyntö kerralla ja lämmintä oli -20 pakkasella. Sitä en siten katsonut paljonko 30 min lämmitys akkua vei.
2) Volsu tai Seat plugarin ajoakuston voit ladata ajamalla, eli akusto latautumaan kun ajat asiakkaalle. Siten kun lähtöhetki asiakkaalta koittaa ajoakustolta voit puhelimella pyytää, noin 15 kertaa pitää pyytää että menee pyyntö läpi, niin lähtee lämmittämään.
3) Audi A3 plugari, on mulla kohta testauksessa. 
Kahalta tuli viesti että Seat Leon plugariin saa jälkiasennus webaston, ihan hyvä juttu se.Tietoa ei ole että koska on asennettavissa, ensi asennuksia on Saksassa webastolla vasta tehty.

miz

Ikävä jos on noin huonoja kokemuksia passo_silla. Ei ehkä pidä kuitenkaan yleistää koko konserniin, ja näihin uusiin malleihin.
Seatilla on mennyt alun parin viikon uloskirjautumisten jälkeen 95% ykkösellä läpi. Loput sitten toisella.

VAGgineilla on lämmitys rajoitettu 10 minuuttiin (15 min jollei lämpö ole pyydetyssä) ettei vie liikaa akkua. Tuo aika riittää varsin hyvin, mutta lämpöpumppu olisi kiva sähkönkulutuksen kannalta.

Hybridi2018

Tuli ostettua Ruotsin tuonti Passat Hybridi 2018, jossa ei ole tehdasasennettua Webastoa. Tarkoitus olisi jälkiasentaa Webasto, jolloin esilämmityksen saisi tehdä polttoainekäyttöisellä lämmittimellä. Näin säästäisi ajoakkuja itse ajamiseen, eikä menisi turhaan sähköä esilämmitykseen.

Kysyin useasta merkkiliikkeestä sekä Webastoja asentavista korjaamoista, mutta heidän mielestään Webaston jälkiasennus ei ole mahdollista ns. VAG -konsernin hybridiautoihin. Tuntuu hiukan oudolta, koska kuulemma esim. Mersun hybridimalleihin asentavat OEM Webastoja, jotka toimivat kuten vastaavat tehdasasennetut lisälämmittimet. Ne ovat väyläohjattuja, joten Webasto keskustelee CAN- tai LIN väylien kautta auton muiden ohjainyksiköiden kanssa. Tällöin voidaan myös moottoria esilämmittää ilman, että siitä aiheutuisi vikakoodeja tai vikatiloja auton omaan järjestelmään.

Koska yleensä saksalaiset autonvalmistajat käyttävät samoja alihankkijoita ja osatoimittajia. Tällöin luulisi Webaston jälkiasennuksen onnistuvan myös VW Passat hybridimalleissa. Onko kukaan tietoinen tai kokemusta ilmeisesti Pohjois-Pohjanmaalla toimivasta autokorjaamosta, joka on asentanut Webastoja hybridimalleihin? Toiselta palstalta sain sen verran tietoa, että siellä olisi asennettu myös tehdaslämmittimiä eri merkkisiin hybridimalleihin.

Hybridi2018

Sain sen verran ongittua lisätietoa, että Ylivieskasta löytyy kyseessä oleva autokorjaamo. Siellä on asennettu lisälämmittimiä ainakin Mercedes-Benz ja VW hybridimalleihin. Ilmeisesti se on ainoa paikka Suomessa, jossa onnistuvat asentamaan polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä hybridiautoihin. Saamieni tietojen mukaan siellä asennettu Webasto lämmittää sekä sisätilat että moottorin.

Soitan Ylivieskan autokorjaamolle heti arkipäivinä, jotta saan lisätietoa asiasta. Täytynee selvittää vielä maahantuojalta, olisiko heillä tiedossa myös muita Webaston asennuspaikkoja VAG -ryhmän hybridimalleihin.

Passatti

Lainaus käyttäjältä: Hybridi2018 - 04.04.21 - klo:17:01
Sain sen verran ongittua lisätietoa, että Ylivieskasta löytyy kyseessä oleva autokorjaamo. Siellä on asennettu lisälämmittimiä ainakin Mercedes-Benz ja VW hybridimalleihin. Ilmeisesti se on ainoa paikka Suomessa, jossa onnistuvat asentamaan polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä hybridiautoihin. Saamieni tietojen mukaan siellä asennettu Webasto lämmittää sekä sisätilat että moottorin.

Soitan Ylivieskan autokorjaamolle heti arkipäivinä, jotta saan lisätietoa asiasta. Täytynee selvittää vielä maahantuojalta, olisiko heillä tiedossa myös muita Webaston asennuspaikkoja VAG -ryhmän hybridimalleihin.
Kyselitkö Uudenmaan Autovarustelusta? Siellä on pitkän linjan tuntemusta Webastoista. Kyvykkäitä kavereita.
Always lead, never follow

duke7

Suoraan Kahalta voisi myös kysyä että onnistuuko ja ehkä myös ketkä sen osaa tehdä.
Ainakin Leon hybridin osalta oli juttua että asentaja odotti Kahalta ohjeita vielä mutta tulee onnistumaan.

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 04.04.21 - klo:18:04
Kyselitkö Uudenmaan Autovarustelusta? Siellä on pitkän linjan tuntemusta Webastoista. Kyvykkäitä kavereita.
Kai muuallakin on ihan kyvykkäitä lämmittimien asentajia. Mut eiköhän kaikki sano vaa et ei asenna webastoa hybridiin koska jos tulee ongelmia niin he ei vaa halua ottaa vastuuta siitä. Helpompi sanoa vaa ettei asenna webaa.

Passatti

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 04.04.21 - klo:19:10
Kai muuallakin on ihan kyvykkäitä lämmittimien asentajia. Mut eiköhän kaikki sano vaa et ei asenna webastoa hybridiin koska jos tulee ongelmia niin he ei vaa halua ottaa vastuuta siitä. Helpompi sanoa vaa ettei asenna webaa.
Sekin on totta mitä sanot. Haasteet ovat kovia näissä vehkeissä. Wbaston tehdas ei aina tahdo tai voi antaa tietoja miten asennetaan lämmitin. Auto tehdas ei kerro kaikkea miten sähköt liikkuvat uudessa autossa.
Always lead, never follow

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 04.04.21 - klo:19:40
Sekin on totta mitä sanot. Haasteet ovat kovia näissä vehkeissä. Wbaston tehdas ei aina tahdo tai voi antaa tietoja miten asennetaan lämmitin. Auto tehdas ei kerro kaikkea miten sähköt liikkuvat uudessa autossa.
Joo ei kai tehdas mitään kerro koska se on niitten varustemyynnistä pois jos aletaan kaikkiin vaa jälkiasennus weboi laittaa. Ainaki kuulemma mb merkkiseen autoon syttyilee häiriövaloja jälkiasennus webasta ja ei ollu viel ees hybridi. Mut ilmeisesti siihen on tehtaalta saatavana uusi ohjelmointi millä voivat edes rahastaa asiakasta jos menty muuttamaan autoa siitä mitä on tehtaalta tilattu. Bisnes on bisnestä!

Hybridi2018

#15
Tuli soiteltua VW maahantuojalle ja heidän tietojen mukaan myös moni merkkiliike on yrittänyt jälkiasentaa Webastoa eri VW hybridi malleihin. Lopputulos oli kuulemma ollut aina se, että kaikki olivat epäonnistuneet asennuksissa. Ongelmana oli ollut moottoriohjauksen sekoaminen eri lämpötila-antureiden ristiriitaisiin tietoihin. Eli mittaristo täynnä varoitusvaloja ja flektit huutaa täysillä.

Sama tieto tuli myös Kahalta sekä Uudenmaan autovarustelulta. Autovarustelussa ovat kuitenkin onnistuneet asentamaan Webastoja, jotka lämmittävät vain sisätilat, kuten tehdasasennuksen vastaava lisälämmitin tekee.

Lopulta soitto Pohjois- Pohjanmaalle auttoi ja selvitti kaikki em. ongelmat. Oli muuten ainoa paikka, jossa oli todella perehdytty Webastojen jälkiasennuksessa tapahtuviin ongelmiin ja asiantuntemusta sekä tietotaitoa löytyi myös hybridimalleihin. Kyseisellä autokorjaamolla asentavat pääasiassa lisälämmittimiä uusiin BMW:n ja Mersun eri malleihin myös hybridiautoihin. Lämmitys tapahtuu niissä moottoreille sekä sisätiloihin.

Puhelinkeskustelussa saamieni tietojen mukaan lisälämmittimet asennetaan siellä yleensä siten, että ne ovat koko ajan yhteydessä auton omiin järjestelmiin. Silloin moottorin- ja muut ohjainyksiköt tietävät, että esim. lämpötila-antureiden erot johtuvat siitä, että lämmityksen tekee auton oma lisälämmitin. Tällöin ei tule vikakoodeja auton järjestelmiin, eikä myöskään syty ylimääräisiä varoitusvaloja mittaristoon. Lisäksi lisälämmitimien ohjaukset tapahtuu auton omista multimedianäytöistä, auton alkuperäisistä Webaston kytkimistä ja kauko-ohjaimista sekä merkkikohtaisten puhelinsovellusten kuten Mercedes me ja BMW ConnectedDriven kautta.

Myös VW Passat hybridimalleissa lisälämmittimen asennus tapahtuu siellä siten, että sisätilojen lisäksi myös moottori lämmitetään. Tällöin kuulemma auton omaa sähkölämmitintä ei tarvitse käyttää esilämmitykseen kuluttamaan turhaan auton ajoakkuja. Näin ollen ajoakuista riittää sähkölla ajoa huomattavasti pitempään. Eli lopulta Webaston asennus maksaa itsensä takaisin johtuen pienemmistä polttoaine- ja sähkökulutuksesta.

Asennusaika Webastolle tuli jo varattua, joten auton keula suuntaa kohti Pohjanmaata viikonlopulla. Tilasin Webaston ohjaukseen täyden paketin, eli ohjaus tapahtuu auton omalta näytöltä, kauko-ohjaimesta ja puhelinohjauksella. Lisäksi otin 2 vuoden takuun lisäksi vielä 3 vuoden lisätakuun, jolloin 5 vuoden takuu riittää hyvin sen ajan, mitä auto meillä maksimissaan on.


a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Hybridi2018 - 07.04.21 - klo:11:59
Asennusaika Webastolle tuli jo varattua, joten auton keula suuntaa kohti Pohjanmaata viikonlopulla. Tilasin Webaston ohjaukseen täyden paketin, eli ohjaus tapahtuu auton omalta näytöltä, kauko-ohjaimesta ja puhelinohjauksella. Lisäksi otin 2 vuoden takuun lisäksi vielä 3 vuoden lisätakuun, jolloin 5 vuoden takuu riittää hyvin sen ajan, mitä auto meillä maksimissaan on.

Vaihtavatko autoon siis myös uuden climatronicin paneelin jossa on nappi mistä webaston saa päälle?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hybridi2018

Tosiaan ilmastoinnin ohjauspaneeli unohtui mainita edellisessä. Se myös vaihdetaan toiseen malliin, jossa on Webastolle oma käynnistysnappi. Silloin Webaston ohjaukseen tulee täydellinen paketti.

Passatti

Lainaus käyttäjältä: Hybridi2018 - 07.04.21 - klo:13:36
Tosiaan ilmastoinnin ohjauspaneeli unohtui mainita edellisessä. Se myös vaihdetaan toiseen malliin, jossa on Webastolle oma käynnistysnappi. Silloin Webaston ohjaukseen tulee täydellinen paketti.
Kiinnostaa tietää miten hyvin Weba toimii asennuksen jälkeen. Missä asennat? Jos et halua kertoa julkisesti niin laita yv: llä.
Always lead, never follow

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: Hybridi2018 - 07.04.21 - klo:13:36
Tosiaan ilmastoinnin ohjauspaneeli unohtui mainita edellisessä. Se myös vaihdetaan toiseen malliin, jossa on Webastolle oma käynnistysnappi. Silloin Webaston ohjaukseen tulee täydellinen paketti.
Paljos tälläne weban asennus sit noin maksaa? Luulis tuovan paljon lisähintaa jos ilmastoinnin panelikin vaihdetaan erimalliseksi? Jos ne asentaa webattomiin hybrideihin lämmityksen mikä lämmittää sisätilat ja moottorin nii tekeekö ne jo tehtaalta weballa lähteneistä sellasen että lämmittäisi moottoriakin sisätilojen lisäksi?

Hybridi2018

#20
Webaston asennusreissu tuli tehtyä viikonlopulla ja kaikki meni todella hienosti. Eli lauantaiaamuna lähdimme ajamaan perheen kanssa kohti Ylivieskan autokorjaamoa, jossa olimme perillä puoleltapäivin. Saimme sieltä sijaisauton käyttöön veloituksetta ja jatkoimme vielä matkaa noin 50 km Kalajoen Hiekkasärkille. Olimme varanneet sieltä ison ja hyvällä paikalla olevan huvilan vuorokaudeksi. Sunnuntaina iltapäivällä auto oli valmis ja olimme kotona jo samana iltana. Näin ollen tuli vietettyä samalla mukava loma Kalajoella, jossa olisimme kyllä viihtynyt vielä kauemmin.

Autoon on nyt asennettu Webasto Thermo Top Evo 5,0 kW:n lisälämmitin mallikohtaisella alkuperäisellä VW Passat hybridi asennussarjalla, johon kuluu ilmastoinnin ohjauspaneeli Webaston ON/OFF -napilla, Webaston kauko-ohjain, Webaston ajastintoiminnot multimedianäytössä ja puhelinohjaus Webaston omalla sovelluksella. Webasto lämmittää siis sisätilojen lisäksi myös moottorin. Muutaman päivän testikäytöllä on selvinnyt sen verran, että ajomatka sähköllä on lisääntynyt huomattavasti, kun esillämmitys on tehty nyt Webastolla.

Koko paketin hinta olisi jäänyt hiukan alle 2000 â,¬, mutta 3 vuoden lisätakuun ottaminen nosti hintaa hiukan. Lopullinen hinta sisältäen 5 vuoden takuun oli 2100 â,¬. Lisäksi tuli polttoainekulut sekä mökin vuokra, mutta ne voidaan katsoa kuuluvan tällä kertaa lomakuluihin.


Tomppa79

Tuo hinta (2000) kyllä tuntuu järjetömältä Webastosta. Meillä on eilen liikkestä haettu Tarraco ehybrid. Talvella olisi ihan kiva jos pääsisi aamulla töihin lämpimällä autolla, jossa lasitkin suht sulameena. Meill taloyhtiössä tällä hetkellä Auton lataus tolpasta kiellettyä. Kannattaako mun nyt sitten harkita Webaston asennusta vai ei?
Octavia (2017), Leon(2014), Altea Xl(2011), Octavia(09), Nissan Primera(05), Almera(04)

miz

Lainaus käyttäjältä: Tomppa79 - 18.05.21 - klo:08:30
Tuo hinta (2000) kyllä tuntuu järjetömältä Webastosta. Meillä on eilen liikkestä haettu Tarraco ehybrid. Talvella olisi ihan kiva jos pääsisi aamulla töihin lämpimällä autolla, jossa lasitkin suht sulameena. Meill taloyhtiössä tällä hetkellä Auton lataus tolpasta kiellettyä. Kannattaako mun nyt sitten harkita Webaston asennusta vai ei?

Sanoisin että kannattaa jos auto on ulkona eikä voi ladata. Silloinhan ei pysty esilämmittämään myöskään sähköllä, jollet lataa akkua ajossa bensalla, missä taas ei pidemmän päälle ole järkeä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy