12 v akku ei lataudu, sammuta auto.

Aloittaja heiluhannat, 09.03.21 - klo:23:13

« edellinen - seuraava »

heiluhannat

Muutama viikko ajettu Passatilla (Alltrack 2.0 TSI -17 / 104 tkm) ja otsikossa mainittu virheilmoitus tullut kolme kertaa eli liian usein, jotta sen voisi sivuuttaa kertaongelmana. Kahdella ensimmäisellä kerralla sammutin auton ja kun heti käynnistin uudelleen, vika oli poistunut.  Kolmannella kerralla en edes ehtinyt sammuttaa autoa, kun ongelma jo hävisi. En siis ole päässyt mittaamaan jännitettä vian ollessa päällä, normaalisti lataus n. 14 v ja lepojännite n. 12.5-12.6 v.

Sattumalta oli juuri tarkastushuollon aika ja kun siellä mainitsin asiasta, ei löytynyt kuin vikakoodi:
P1B0100:
Generator
Electrical error

Jotenkin kuulemma testasivat laturin ja se vaikutti olevan kunnossa, akkutesti näytti akun olevan ok. Sanoivat, että jos toistuu, niin pitäisi tuoda sähkärille selvitettäväksi.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Ensisijaisesti tietysti pelottaa, että jotain päivänä ei korjaannu itsestään ja auto hyytyy jonnekin metsään. En taas viitsisi sokkona lähteä vaihtamaan esim. laturia, jos vika onkin jossain jännitteensäätimessä tai muualla elektroniikassa.

Daatta

Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

VW_Johan

Ensimmäisenä tarkistaisin akun navat. Irrota kaapelit, puhdista pinnat ja laita takaisin.

Ohituskaista

Tästä ongelmasta on myös GTE-ketjussa joitakin havaintoja. Itselle tullut tasan kerran kovemmilla pakkasilla, toista kertaa odotellessa...

heiluhannat

Tämä oli nimenomaan merkkari, joka totesi, että sekä laturi että akku näyttävät olevan kunnossa. En tahtoisi viedä sinne tutkittavaksi ja arveltavaksi tuntihinnalla. Vilkaisin akkua ja näyttäisi  olevan alkuperäinen vuodelta 17, joten saattaisi tuollaisessa start-stopilla ja webastolla varustetussa autossa olla jo tiensä päässä, mutta toisaalta testasivat ja sanoivat sen olevan kunnossa..

Daatta

Vikakoodi näytti olevan jonkun monimerkkikorjaamon jäljiltä joten siitä johtopäätelmä. Hyvä jos merkkarilla on käyty.

12V akku on ilmeisesti kunnossa, mutta ladata sitä kannattaa. ,,lylaturi on hyvä varuste Suomen talvessa.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Vekkula

Mainitsit että muutama viikko ajeltu, reklamoi myynyttä liikettä?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Hesse

Minulle tuli päinvastainen ilmoitus, kun laitoin virrat päälle pikkupakkasella: Akku heikko - käynnistä moottori tai sulje infotainment. Latasin akkua älylaturilla, mutta se siirtyi muutaman minuutin jälkeen ylläpitolataukselle. Sittemmin auto on ollut huollossa, jossa akku todettiin hyväksi.

heiluhannat

Myyjäliikkeeseen on otettu yhteyttä, eivät ole vielä vastanneet.

Tänään tuli vikailmoitus ensimmäisen kerran kotipihassa. Käynnistyksen jälkeen meni 1-2 minuuttia ilman ongelmia kun pakkasin lapsia autoon ja sitten heitti taas ilmoituksen ruudulle. Ensimmäisen kerran sain nyt mitattua jännitteen akulta vian ollessa päällä ja se vaihteli 11.4 ja 11.5 voltin välillä. Sammutuksen ja uudelleen käynnistyksen jälkeen jännite oli taas normaali 13.7-14.0.

Voiko laturi toimia niin, että välillä ei anna jännitettä ja välillä antaa? Olen aina ajatellut että se joko toimii tai ei toimi ja tällä perusteella epäilisin enemmän jännitteensäädintä?

duke7

Eikös näissä ole jo sellainen ekoileva lataus eli pyrkii lataamaan lähinnä moottorijarrutuksissa jne kun hukkaenergiaa on tarjolla?

Tos®

Lainaus käyttäjältä: heiluhannat - 11.03.21 - klo:13:02

Voiko laturi toimia niin, että välillä ei anna jännitettä ja välillä antaa? Olen aina ajatellut että se joko toimii tai ei toimi ja tällä perusteella epäilisin enemmän jännitteensäädintä?
Näissä on se recuperation toiminto, joka pitää akkua ainakin kesäkelillä 80% ladattuna.
Moottorijarrutuksessa latausjännite nousee 15 volttiin, kun normaalisti se on 13 volttia.

Muuttujat vaikuttavat myös lataukseen, ulkolämpötila, sisälämpötila, lämmittimet ja muut sähkönkuluttajat....

Tiguanista en saanut sitä koodattua pois.


Herää kysymys, onko aloittajan autoon uusittu akku joskus ilman koodausta...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

heiluhannat

Ei ole vaihdettu. Autossa Vartan akku, jonka miinusnapaan stanssattu "10 17" eli on alkuperäinen akku (valmistettu viikolla kymmenen), auto käyttöönotettu toukokuussa 2017.

Ensimmäisenä itse epäilin, että alkaisi akku antautumaan, mutta siitä ei näytä olevan kyse kun lepojännite on n. 12.3-12.4 v eli vielä ihan ok eikä käynnistäessä kyykkää alle 11 voltin ja kuten tuosta eräästä vastauksesta selvisi, niin auto osaa myös ilmoittaa heikosta akusta. Kaikki edellä mainitut saavat minut epäilemään latauksen toimivuutta akun sijaan.

heiluhannat

Auto taas samalla merkkarilla ja tarkemman tutkimuksen jälkeen uusi laturi tilaukseen. Osa tilataan kuulemma saksasta, joten toista viikkoa menee, ennen kuin saan auton takaisin, mutta hyvä, että vika löytyi. En tarkemmin tiedä viasta; tuossa itse kun tutkin latureita, niin osassa on integroitu jännitteensäädin ja osassa ei, joten en tiedä oliko vika laturissa vai säätimessä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy